Mainos

KymiRing – Suomen ensimmäinen F1-mitat täyttävä moottorirata

  • 69 099
  • 355

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oletko tosissasi? Lähes 400 00 asukkaan Olympialaiskaupunki on keskellä ei mitään?.
Pitääkö olla tosissaan? KymiRing on lähellä yli 600 000 asukkaan olympiakaupunkia. Toinen olympiakaupunki on viehättävän risteilymatkan ja lyhyen ajomatkan päässä, jos siis ei halua tulla lentäen yhdelle Euroopan lentoliikenteen solmukohdista. Ja nämä ovat ihan oikeita kaupunkeja, eivät mitään venäläisiä Kalajokia.
Sinä ehkä pidät tätä arvona, mutta F1-johto tuskin antaa tälle korupuheita lukuunottamatta mitään painoarvoa. Raha puhuu ja sitä Suomella ei ole tarjota eikä me olla erityisen kiinnostava markkina. Toki Venäjä lähellä, mutta Venäjän GP on jo olemassa.
Se että sinä et usko että F1 johto ei pidä sitä arvona on lähes yhtä tärkeä tieto kuin että minä pidän sitä arvona. Suomihan voi tarjota sarjalle myös monenlaisia ympäristöarvoa ja cleantechiä. F1-sarjalle olisi myös imagosyistä parempi järjestää Venäjän GP jossain muualla kuin Venäjällä.
 

Fordél

Jäsen
Pitääkö olla tosissaan? KymiRing on lähellä yli 600 000 asukkaan olympiakaupunkia. Toinen olympiakaupunki on viehättävän risteilymatkan ja lyhyen ajomatkan päässä, jos siis ei halua tulla lentäen yhdelle Euroopan lentoliikenteen solmukohdista. Ja nämä ovat ihan oikeita kaupunkeja, eivät mitään venäläisiä Kalajokia.

Toivoisin, että näissä keskusteluissa oltaisiin tosissaan.

Sotsi ei ole oikea kaupunki? Kannattaa tutustua historiaan, sitä löytyy. Ja aika hupaisaa vertailla Helsinkiä ja Sotsia, kun toinen näistä ei edes ole se paikkakunta, johon F1 kisa olisi tulossa. Sotsia ei tarvi perustella millään 100 km päässä olevalla toisella kaupungilla, kun se itsessään riittää F1-kisakaupungiksi ja merkittäväksi turistikohteeksi.

Se että sinä et usko että F1 johto ei pidä sitä arvona on lähes yhtä tärkeä tieto kuin että minä pidän sitä arvona.

Niin, onko jossain ylipäänsä ollut puhetta, että F1-johto haluaisi kisan Suomeen, koska meillä on sarjan maailmanmestareita? Jos ei ole, kyse ei ole edes korupuheista vaan ihan sun omaa hajatelmaa.

Suomihan voi tarjota sarjalle myös monenlaisia ympäristöarvoa ja cleantechiä.

Jep, nämähän ne ovat merkittäviä syitä kisapaikkojen valinnalle...

F1-sarjalle olisi myös imagosyistä parempi järjestää Venäjän GP jossain muualla kuin Venäjällä.

Jos imagosyyt painaisivat vaakakupissa muita syitä enemmän, Venäjän GP ajettaisiin muualla. Tuskin myöskään silloin ajettaisiin esim. Azerbaizanissa tai Bahrainissa. Oikeasti, raha puhuu lopulta ja niin kauan kuin sitä tulee näistä paikoista parhaiten, ei ole tarvis miettiä suuremmin vaikka ympäristö-, demokratia- tai ihmisoikeuskysymyksiä, valitetttavasti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Fordel Jos kirjoitan että "minä pidän arvona" niin mitä luulet, tarkoittaako se sitä että "minä pidän arvona"?
Suomella olisi koska tahansa heittää tarvittavat rahat tähän ja kansa kyllä uskoakseni tukisi hanketta. Vain täydellinen urheilunvihaaja voi suhtautua negatiivisesti (ei siis edes välinpitämättömästi) formuloiden saamiseen Iitin metsiin. Myös Sotshin, tuon venäläisten Kalajoen puolustaminen tässä yhteydessä on minusta todella kummallista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Fordel Jos kirjoitan että "minä pidän arvona" niin mitä luulet, tarkoittaako se sitä että "minä pidän arvona"?
Suomella olisi koska tahansa heittää tarvittavat rahat tähän ja kansa kyllä uskoakseni tukisi hanketta. Vain täydellinen urheilunvihaaja voi suhtautua negatiivisesti (ei siis edes välinpitämättömästi) formuloiden saamiseen Iitin metsiin. Myös Sotshin, tuon venäläisten Kalajoen puolustaminen tässä yhteydessä on minusta todella kummallista.

Isoin asia tuossa taitaa olla sitten se että kuinka paljon haluja sarjalla on sitten saada uusia kisoja Euroopasta ja mihin hintaan kisaoikeudet saisi. Itsekkään tosiaan missään nimessä en vastusta että kisat tänne tulisi mutta joten epäilen sitä kiinostusta sarjalla ajaa täällä ja sitten miten se rahoitus saadaan.

Tietenkin jos tuota rahoitusta mietitään olihan Helsingin kaupunki rakentamassa erästä museota 140 miljoonalla (vai vieläkö tuo hanke on käynissä), että kyllähän vastaavilla tukirahoilla jonkilaisen radankin saisi rakennettua jos oikein haluja olisi. Varsinkin isoimmat perustellut tainnut olla turistien suuri määrä ja siitä saatavat rahat. Ei varmaan tuommoisella radallakaan jäisi vuosittainen vierailijoiden määrä paljon tuosta 500 000 kävijästä mitä tuommoiselle museolle on veikattu, mutta lipunhinta keskimäärin olisi varmaan aika paljon korkeampi. Saisihan sinne varmaan melko suuren ja näyttävän museonkin radan yhteyteen rakennettua ja vastaisi siihen kulttuurihuutoon.
 

Fordél

Jäsen
@Fordel Jos kirjoitan että "minä pidän arvona" niin mitä luulet, tarkoittaako se sitä että "minä pidän arvona"?

Ööö...Olenko muuta väittänyt? Minähän totesin, että ehkä sinä pidät tätä arvona, mutta F1-johto tuskin antaa sille arvoa. En toki tiedä, onko sulla jonkinlainen merkittäväkin asema F1:ä hallinnoivassa organisaatiossa, mutta tuskin, joten arvoillasi ei ole juurikaan merkitystä näissä keskusteluissa. Toki kiva kun kerroit.

Suomella olisi koska tahansa heittää tarvittavat rahat tähän ja kansa kyllä uskoakseni tukisi hanketta. Vain täydellinen urheilunvihaaja voi suhtautua negatiivisesti (ei siis edes välinpitämättömästi) formuloiden saamiseen Iitin metsiin.

Millä Suomella? Valtiolla? Yrityksillä? Kansalaisilla?

Harva varmasti suhtautuis F1-kisojen saamiseen Suomeen negatiivisesti. Moni ei vaan pidä asiaa realistisena. Etenkään perusteilla, joita täällä on esitetty.

Myös Sotshin, tuon venäläisten Kalajoen puolustaminen tässä yhteydessä on minusta todella kummallista.

Kyse ei ole puolustamisesta vaan vähättelevien lausuntojen korjaamisesta reaalitasolle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ööö...Olenko muuta väittänyt? Minähän totesin, että ehkä sinä pidät tätä arvona, mutta F1-johto tuskin antaa sille arvoa. En toki tiedä, onko sulla jonkinlainen merkittäväkin asema F1:ä hallinnoivassa organisaatiossa, mutta tuskin, joten arvoillasi ei ole juurikaan merkitystä näissä keskusteluissa. Toki kiva kun kerroit.
Ajattelin vain varmistaa asian kun spekuloit oliko mielipiteeni omiani.

Millä Suomella? Valtiolla? Yrityksillä? Kansalaisilla?
Kyllä, kaikilla näillä.
Harva varmasti suhtautuis F1-kisojen saamiseen Suomeen negatiivisesti. Moni ei vaan pidä asiaa realistisena. Etenkään perusteilla, joita täällä on esitetty.
Niinkuin olet itsekin sanonut, raha puhuu. Sitä on riittävästi. MotoGP-kisan suhteen on jopa jotain sitoumuksia. Miksei siis formuloista saisi täällä spekuloida ja haaveilla. Saa täällä toki kertoa myös Sotshin historiasta.
 

Fordél

Jäsen
Ajattelin vain varmistaa asian kun spekuloit oliko mielipiteeni omiani.

Kyllä, ajattelin varmistaa, olisiko joku F1- johtaja myös samaa mieltä kanssasi, mutta näin ei ollut.

Kyllä, kaikilla näillä.

Epäilen, että valtiolla ei ole suurta intressiä rahoittaa radan lisäksi kisoja, ainakaan urheilupuolella. Tappiotakuitahan on annettu, mutta epäilen niiden käyttöä tässä.

Jos yksityisellä ja kotitalouksien rahoilla saadaan kisat Suomeen niin siitä vaan. Julkista rahaa en näihin laittaisi.

Niinkuin olet itsekin sanonut, raha puhuu. Sitä on riittävästi. MotoGP-kisan suhteen on jopa jotain sitoumuksia. Miksei siis formuloista saisi täällä spekuloida ja haaveilla. Saa täällä toki kertoa myös Sotshin historiasta.

Niin raha puhuu, mutta vaikka sitä olisi riittävästi, muualla on enemmän ja isommat markkina-alueet.

Ilman muuta saa spekuloida, mutta kannattaa varautua diihen, että osa jengistä ei ole samaa mieltä tai osta perustelujanne.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Allegrolla ei kauaa viiletä Kouvolan asemalle, josta on kätevä järjestää jatkokuljetukset radalle. Itsellä on vahva usko, että tämä projekti tulee onnistumaan.
Niin, Allegron matkustajakapasiteetti on 340 henkilöä ja näitä junia on 4 kappaletta. Muilla junilla homma ei käy yhtä näppärästi koska vain Allegrossa on molempien maiden kulunvalvontajärjestelmät sekä Suomen ja Venäjän eri jännitteiden takia kaksivirtajärjestelmä. Ihan hirveästi pietarilaisten turistivyöryyn en siis tämän kortin varaan laskisi.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin, Allegron matkustajakapasiteetti on 340 henkilöä ja näitä junia on 4 kappaletta. Muilla junilla homma ei käy yhtä näppärästi koska vain Allegrossa on molempien maiden kulunvalvontajärjestelmät sekä Suomen ja Venäjän eri jännitteiden takia kaksivirtajärjestelmä. Ihan hirveästi pietarilaisten turistivyöryyn en siis tämän kortin varaan laskisi.

Ei ole mikään este. Neste rallin aikoihin näkee useita virolaisia rallikuskeja/kotivatasia kaahaamassa menopeleillään kohti Jyskälän seudun metsiä. Kuvista päätellen niitä riittää siellä paikoin reilustikin. Olettaisin, että venäläisillä on kova halu päästä näkemään Kvyat radalla. Ja mikäli olen yhtään kartalla, niin heillä saattaa olla samanlaista halua osoittaa ajotaitojaan myös Suomen teillä, matkatessaan kohti Kymi Ringiä. Rajan toisella puolella tiestö Pietariin ei ole ehkä kaikkein silein, mutta esim. Lappeenrannasta Kouvolaan löytyykin jo ihan potentiaalista baanaa. Rajalla voi olla vähän ruuhkaa, mutta siellä menetetyn ajan saa kurottua tiellä kiinni. Ja jollain Antonovilla saa kuskattua myös lössiä Lpr:nan kentälle ja siitä yhteydet kuntoon Kymille. Kesällä myös Saimaan kanavaa pitkin pääsee Lappeenrantaan torille nimimerkkiisi viitaten Vedylle ja Atomille. Nälkäkin taittuisi jo matkalla! Kyllä sieltä idästä lössiä saadaan perille, jos vaan haluja löytyy.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole mikään este. Neste rallin aikoihin näkee useita virolaisia rallikuskeja/kotivatasia kaahaamassa menopeleillään kohti Jyskälän seudun metsiä. Kuvista päätellen niitä riittää siellä paikoin reilustikin. Olettaisin, että venäläisillä on kova halu päästä näkemään Kvyat radalla.

Toisalta ralli on hieman erilainen moottoriurheilutapahtuma johon kuuluu se autolla kisapaikkoihin siirtyminen ja tarvittaessa metsästä yöpyminen ta joku muu ei niin hieno yöpymispaikka. Kisapassit on halpoja ja tavallinen duunarikin voi virosta ajella kisoja perheensä tai kaveriporukan kanssa ja kisalla perinteet.

Luulen että formuloissa odotetaan enemmän valmiimpaa pakettia hotelista kuljetuksineen kisapaikalle.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toisalta ralli on hieman erilainen moottoriurheilutapahtuma johon kuuluu se autolla kisapaikkoihin siirtyminen ja tarvittaessa metsästä yöpyminen ta joku muu ei niin hieno yöpymispaikka. Kisapassit on halpoja ja tavallinen duunarikin voi virosta ajella kisoja perheensä tai kaveriporukan kanssa ja kisalla perinteet.

Luulen että formuloissa odotetaan enemmän valmiimpaa pakettia hotelista kuljetuksineen kisapaikalle.

Jaa, no kyllä se sitten kannattaa lopettaa heti alkuunsa Kymi Ringin kohdalla haaveilut siitä skabasta. Kouvostoliitosta ei ihan ole vaadittavaan Monacomaiseen bling blingiin ja tuolla mettässähän, missä rata sijaitsee, voi olla hyttysiä ja muita lentäviä örkkejä, joten se siitä. Ei kannata edes yrittää.
 

Outsider

Jäsen
Kaikenlaisilla pelloilla ja metsien keskellä niitä kisoja järjestetään nykyiselläänkin ja on aina järjestetty, että aika vahvaa mutuilua tehdä Suomen olosuhteista joku poikkeuksellinen ongelma. Omilla autoilla niihin kilpailuihin (perinteisille kilparadoille) mennään maailmallakin ja Helsingin seutu ei ole mitenkään ylitsepääsemättömän kaukana ja onhan tuossa Lahtikin käytännössä vieressä, jos majoituskapasiteettia miettii. Ulkomaisille rahamiehille ja naisille voi tietysti tarjota suhteellisen ainutlaatuisena kokemuksena mökin vuokrausta jostain järven rannalta ja kas kummaa siinä onkin jotain mitä muualta ei niin vain löydy.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaa, no kyllä se sitten kannattaa lopettaa heti alkuunsa Kymi Ringin kohdalla haaveilut siitä skabasta. Kouvostoliitosta ei ihan ole vaadittavaan Monacomaiseen bling blingiin ja tuolla mettässähän, missä rata sijaitsee, voi olla hyttysiä ja muita lentäviä örkkejä, joten se siitä. Ei kannata edes yrittää.

Lähinnä omalla kommentilla sitä että hieman erityyliset kisat ja rallilla omat perinteet että ei ehkä paras puolustus että Jyväskylässäin on paljon porukkaa turisteina virosta. Se mikä tuossa ratkaisisi kuitenkin on juuri tuo paljonko julkista rahaa hankkeeseen saisi. Lippujen hinnat kohoaisi ilman tuota sen verran korkeaksi ettei ainakaan normituloisilla olisi asiaa kisoihin. Jos aikaisemmin joku tuossa piti jotenkin itsestään selvyytenä että katsomot olisi täynnä niin en ihan varma olisi Suomessakaan. Kisa kuitenkin myös menisi vähintään 3-4kauden päähän jolloin ei välttämättä yhtään suomalaista tai venäläistä kuskia. Silloin varsinkin olisi aika paljon julkisen tuen varassa kilpailun läpivienti. Eikä tuossa välttämättä puhuta kymmenistä miljoonista mitä pitäisi jonkun hankkeseen pistää (ainakin kertaluonteisena + vuosittainen tuki kisamaksuihin).
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lähinnä omalla kommentilla sitä että hieman erityyliset kisat ja rallilla omat perinteet että ei ehkä paras puolustus että Jyväskylässäin on paljon porukkaa turisteina virosta.

Joo, eri lajit on kyseessä, mutta muuten en ymmärrä tätä, ettei ole paras puolustus, kun Jyskälässä on paljon porukkaa Virosta? En väittänyt puolustavani yhtään mitään, kunhan vaan pohdin, että kyllä tuolta Venäjältä, siis Venäjältä, pääsee tuonne Kaakkois-Suomeen radalle ihan yhtä hyvin kuin Virosta Jyskälään, jos vaan halua ja kiinnostusta riittää. Oma kommenttini perustui vain tuon matkan pohdintaan, kun lainaamassani viestissä ja siinä edellä puhuttiin Allegrosta ja sen mahdollisuuksista kuljettaa mahdollisia kisaturisteja tuolta Venäjän/Pietarin suunnalta. Toin lonkalta esiin muitakin mahdollisuuksia tuon Allegron rinnalle, mutta sehän oli väärin, kun en huomioinut esim. noita lippujen hintoja yms. spekulatiivista puolta, enkä etenkään mahdollista valtion julkista rahoitusta.

Muihin löpinöihin en ota ainakaan nyt kantaa, kun kaikki on niin suurta jossittelua, ettei mitään rajaa. Jos saisivat nyt ensin sen MotoGP:n sinne paikalle, niin siitähän sitä jo näkisi, onko mestalla mitään potentiaalia vai ei. Tuolla suunnalla painaa tietenkin kaksipyöräisten osalta historia, kun ei tuonne Imatralle nyt ole kuin n. 120 km. Oletan, että MotoGP:n osalta tuonne ei ole ongelmaa saada yleisöä paikalle.

Kun nuo F1 setit varsinkin ovat niin kovasti tuota jossittelua, niin lähes yhtä hyvin tuolta voidaan vielä jostain puun juurelta löytää liito-oravan paskaa ja koko paikka on palautettava alkuperäiseen asuunsa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kaikenlaisilla pelloilla ja metsien keskellä niitä kisoja järjestetään nykyiselläänkin ja on aina järjestetty, että aika vahvaa mutuilua tehdä Suomen olosuhteista joku poikkeuksellinen ongelma. Omilla autoilla niihin kilpailuihin (perinteisille kilparadoille) mennään maailmallakin ja Helsingin seutu ei ole mitenkään ylitsepääsemättömän kaukana ja onhan tuossa Lahtikin käytännössä vieressä, jos majoituskapasiteettia miettii. Ulkomaisille rahamiehille ja naisille voi tietysti tarjota suhteellisen ainutlaatuisena kokemuksena mökin vuokrausta jostain järven rannalta ja kas kummaa siinä onkin jotain mitä muualta ei niin vain löydy.
Sitten vielä tuohon kaupunkien läheisyyteen niin Kotka, Mikkeli ja Lappeentanta hiemankaan kookkaimmista pikkukylistä. Lähellä myös Tykkimäen ja monen muun leirintäalueet, yksityiset vuokrattavat mökit järvien rannoilla on monelle uskomaton kokemus siinä samalla. Toki hinnat pomppivat tavallisen tallaajan koskemattomiin, jos siellä jotain formuloita joskus tullaan ajamaan.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
K

Kiekkokatsoja

Muistelen kun kymiring rataa suunniteltiin. Radan vetovastuussa oleva Pohjola (menikö nimi oikein?) kävi puhumassa asioista tuleville mahdollisille käyttäjille. Siitä eteenpäin kun olen seurannut eri vaiheita, niin usein on tullut mieleen, että prosessi laitettiin liikkeelle tahdonvoimalla, tietämättä tarpeeksi kokonaisuutta. Oli usko että kyllä tää etenee, vaikka paljon oli asioita joista ei olut varmuutta. Ehkä luotettiin siihen, että tarpeeksi pitkälle kun pääsee, niin tulee vaihe, että pakko päästä maaliin. Rahaa tulee, kun maaliin on mentävä.
En todellakaan tiedä tästä paljoa. Kerron vain mikä on mielikuvani asiasta. Toivottavasti maaliin päästäään, ja ennenkaikkea rata on sekä toimiva, että kannattava.
 
Suosikkijoukkue
KK
Hetkeen en ole projektia seurannut, mutta 2.5. on KymiRingin sivuille tullut uutinen, jossa kerrotaan testien tosissaan olevan Iitissä 19.-20.8.. Liputkin pitäisi tänään tulla uutisen mukaan lippu.fi-kauppaan, mutta kirjoitushetkellä niitä ei voinut vielä sen tarkemmin tutkailla. Kaikkia kiinteitä varikkorakennuksia ei saada vielä pystytettyä tuohon mennessä vaan osa rakennuksista korvataan tilapäisillä siirrettävissä rakennuksilla.

Linkki uutiseen KymiRingin virallisille sivuille: Uutiset » KymiRing
 
Suosikkijoukkue
KK
Kiitos Iso-E, lippu hommattu. On tuota niin monta vuotta odotettu että pakko mennä. Jospa se suurin sankari moottoriurheilun saralta on paikalla. En tiedä jatkaako enää ensi kaudella .
No joo nyt näkyy olevan liput myynnissä. Pe tai la 49,50€ ja molemmat päivät 69,50€. Tulee varmaan vielä lisää jotain toimitusmaksua?

Edit: toivottavasti Doctor#46 vetää vielä sen kuuluisan "one more yearin"
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
No joo nyt näkyy olevan liput myynnissä. Pe tai la 49,50€ ja molemmat päivät 69,50€. Tulee varmaan vielä lisää jotain toimitusmaksua?

Edit: toivottavasti Doctor#46 vetää vielä sen kuuluisan "one more yearin"

Eikös se ollut maanantai ja tiistai?
Euro tuli toimitusmaksua printtilipusta, eli 50.50e maksu yhden päivän seisomakatsomosta, töissä täytyy olla toisena päivänä..
Ja tohtori tosiaan olis kyllä hienoa nähdä. Saattaahan se olla että siellä ei parasta a ryhmää aja..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös