KymiRing – Suomen ensimmäinen F1-mitat täyttävä moottorirata

  • 66 183
  • 354
Suosikkijoukkue
KK
No kunhan ei jäisi ylläpitäminen, veronmaksajille. Ja katsotaan ensin, miten saavat kokonaan valmiiksi, nykyrahoituksella. Viivästyksiäkin on ollut.
Viivästyksiä on ollut, mutta toki pelkästään sää vaikuttaa aikatauluun. Kannattaa muistaa, että Ringin toimitusjohtaja on kertonut hankkeen pysyneen budjetissaan mikä on mielestäni todella hieno homma ja kun projekti on näin pitkällä mahdollinen lisärahoitus onnistunee helposti.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mitä ratoja tarkoitat?
Aivan. En tiedä tämän hetkistä hinnoittelua, mutta aikoinaan, kun opetusluvilla ajoin ajokortin niin Lahti oli halvempi, kuin Myllykoski liukkaanradan osalta vaikka bensat kompensoi hintaan. Etäisyys Kouvolaan ja ympäryskuntiin ei ole suuri, joten oikealla hinnoittelulla kävijöitä varmasti riittäisi jopa Kouvolan ja Lahden autokouluista.
 
K

Kiekkokatsoja

Simulaattorilla, voi nykyisin ajaa B-kortin ajoharjoitteluradan. Riittää yksi tunti. Eikä enää ole 2-vaihetta, jossa kortillisena pitäisi käydä radalla ajamassa.
 

Outsider

Jäsen
En lähtisi vertaamaan mitään liukkaan kelin harjoitteluratoja tms. autokouluhommia (FIA grade 1)kilparataan, vaikka tuonne niitäkin tulee varsinaisen radan lisäksi.
 
Suosikkijoukkue
KK
En lähtisi vertaamaan mitään liukkaan kelin harjoitteluratoja tms. autokouluhommia (FIA grade 1)kilparataan, vaikka tuonne niitäkin tulee varsinaisen radan lisäksi.
Oliko joku niitä verrannut? Kyse oli siitä, että alueelle tulee muutakin toimintaa, kuin vain pelkkä moottorirata jolla saadaan hommaa kannattavammaksi.

Simulaattorilla, voi nykyisin ajaa B-kortin ajoharjoitteluradan. Riittää yksi tunti. Eikä enää ole 2-vaihetta, jossa kortillisena pitäisi käydä radalla ajamassa.
Kuinka sairasta.
 

Outsider

Jäsen
Oliko joku niitä verrannut? Kyse oli siitä, että alueelle tulee muutakin toimintaa, kuin vain pelkkä moottorirata jolla saadaan hommaa kannattavammaksi.

Niin minä sen ainakin ymmärsin, kun alettiin puhua noista ajoharjotteluradoista ja niiden sulkemisesta kannattamattomana. Jos nyt siis niistä oli kyse, eikä kilparadoista. Muuta toimintaa kannattaa tottakai pyörittää ohessa kerran tuollainen keskus rakennetaan, mutta kyllä se varsinainen bisnes elää tai kuolee sen kilparadan kautta.
 

Rankkari

Jäsen
KymiRing kommentoi tuota henkilöauto rataopetuksen vähentymistä jotenkin niin, että ei vaikuta toimintaan.
Mutta jokainen joka osaa vähäkään päätellä asioita, ymmärtää että hyvät tilojen ylläpitorahat jää saamatta. Kilparatatoiminta on pääasiassa kesäaikaan. Opetustoiminta ympärivuotista. Alueen toimintaa pitää ylläpitää ja toisinaan kunnostaakin, ympäri vuoden.
Isompana juttuna olen miettinyt tuota, että miten KymiRing ylipäätään saa toimintansa pelaamaan lähivuodet..?
Onkos kukaan lukenut, että tuleeko KymiRingiin muuta, kuin sulan maan kilparatatoimintaa, ja tuota mainittua opetusrata-ajoa?
 
Suosikkijoukkue
KK
Onkos kukaan lukenut, että tuleeko KymiRingiin muuta, kuin sulan maan kilparatatoimintaa, ja tuota mainittua opetusrata-ajoa?
En tiedä oletko tutustunut KymiRingin kotisivuihin tai muutenkaan siihen, mitä kaikkea sinne tulee?

Moottoriurheilu » KymiRing

Edit: Eli muita lajeja, kuin vain tuo moottorirata on pelkästään Rallicross, supermoto, motocross, speedway ja jääspeedway, karting sekä enduro.
 
Suosikkijoukkue
KK
Lajeja siis mukaasti. Huoltorakennukset ym kuntoon jo alkuvaiheessa, ja maltillinen hinnoittelu. Siitäpä se sitten rullaa. Luetaan lehdistä myöhemmin, miten käytännön toiminta pelaa.
Luulisi, että ainakin alkuun kävijämäärät olisi hyvät, koska aikaisemmin mainitsemani uuden radan viehätys on varmasti vahva. Toivottavasti muutkin luokat, kuten esim Porsche Cup kiinnostuisi radasta ja KymiRingillä nähtäisiin paljon kisoja täydellä radalla.

Mietin myös, että alkaakohan TM ja muut lehtitalot teastilemaan koeajoautoja tuolla. Radalla pystytään simuloimaan vesiliirroista muihinkin ääriolosuhteisiin teillä. Itse uskon kyllä hankkeen kannattavuuteen kerrankin vsikka perusluonteeltani olenkin pessimisti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuosta verorahojen käytöstä. Minusta on täysin ok, että valtio tukee noinkin pienellä summalla moottoriurheilua, jossa on meillä aika hyvä track record kv-tasolla ja Suomi-imagoa tehty maailmalla mäkisten, häkkisten ja räikkösten tai Aki Ajon kautta. Lisäksi se porukka joka tästä radasta hyötyy, tai eniten käyttää (ratapäivillä, kisatapahtumissa yleisönä ja osallistujana tms) on aika pitkälti sellaista porukkaa joka autoilee, moottoripyöräilee jne. ja maksaa vuosittain sen 8-9 mrd eur ajoneuvo- ja autoveroina (eli n. tuhat kertaa mitä valtion rahaa on nyt käytetty). Ja tuosta potista menee 1-2mrd tiestöön tms autoilua tukevaan toimintaan. Eli ihan hyvä että saadaan jotain porkkanaa ainaisen kepin tilalle.

Samalla valtio maksaa muusta kulttuurista (ooppera, teatteri jne.) kymmeniä miljoonia vuodessa (kansallisooppera pelkästään n. 39miljoonaa per vuosi). Eli nyt radalle on annettu kertaluontoinen tuki, on n. 20% siitä mitä yksittäinen kulttuurilaitos saa joka vuosi. Onhan tuollainen 7 miljoona iso potti mutta valtion kokonaiskuvassa aika pieni kun vertailee muita kohteita, joita valtion kassasta avustetaan.

Toivottavasti ratahanke toteutuu. Heillä on tiedotus ollut matkan varrella aika hiljaista ja rahoituskuviot vähän pimennossa, esim. pitkään hakivat isoja yksityisiä rahoittajia. Selkeä isompi deadline on tänä vuonna loppukesästä/alkusyksystä suunnitellut MotoGP-testit. Ne jos/kun onnistuu niin sitten näyttää ihan hyvältä. Jos lykkäytyy niin harmaita pilviä alkaa kasaantumaan päälle, koska kisoja on jo nyt lykätty vuodella.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tuosta verorahojen käytöstä. Minusta on täysin ok, että valtio tukee noinkin pienellä summalla moottoriurheilua, jossa on meillä aika hyvä track record kv-tasolla ja Suomi-imagoa tehty maailmalla mäkisten, häkkisten ja räikkösten tai Aki Ajon kautta. Lisäksi se porukka joka tästä radasta hyötyy, tai eniten käyttää (ratapäivillä, kisatapahtumissa yleisönä ja osallistujana tms) on aika pitkälti sellaista porukkaa joka autoilee, moottoripyöräilee jne. ja maksaa vuosittain sen 8-9 mrd eur ajoneuvo- ja autoveroina (eli n. tuhat kertaa mitä valtion rahaa on nyt käytetty). Ja tuosta potista menee 1-2mrd tiestöön tms autoilua tukevaan toimintaan. Eli ihan hyvä että saadaan jotain porkkanaa ainaisen kepin tilalle.

Samalla valtio maksaa muusta kulttuurista (ooppera, teatteri jne.) kymmeniä miljoonia vuodessa (kansallisooppera pelkästään n. 39miljoonaa per vuosi). Eli nyt radalle on annettu kertaluontoinen tuki, on n. 20% siitä mitä yksittäinen kulttuurilaitos saa joka vuosi. Onhan tuollainen 7 miljoona iso potti mutta valtion kokonaiskuvassa aika pieni kun vertailee muita kohteita, joita valtion kassasta avustetaan.

Toivottavasti ratahanke toteutuu. Heillä on tiedotus ollut matkan varrella aika hiljaista ja rahoituskuviot vähän pimennossa, esim. pitkään hakivat isoja yksityisiä rahoittajia. Selkeä isompi deadline on tänä vuonna loppukesästä/alkusyksystä suunnitellut MotoGP-testit. Ne jos/kun onnistuu niin sitten näyttää ihan hyvältä. Jos lykkäytyy niin harmaita pilviä alkaa kasaantumaan päälle, koska kisoja on jo nyt lykätty vuodella.
Hyvä kirjoitus verovarojen käytöstä. En voisi paremmin asiasta kirjoittaa.

Rahoitus on kunnossa ja ratahanke kyllä toteutuu. Ratahan on läheslähes viimeistä silausta vaille valmis. Se, että ajetaanko siellä tulevaisuudessa MotoGP:tä tai F1:tä on taas aivan toinen asia, mutta itse uskon, että MotoGP tulee. Rahoituksesta voi lukea lisää lisäämästäni Kouvolan piskin linkistä.

Kymi Ring saa 3,5 miljoonan euron valtionavustuksen — yksityinen rahoitus perustuu yhtiön nykyisten omistajien ja ulkopuolisen sijoittajan pääomitukseen - Kouvolan Sanomat

Vaikea uskoa, että vaikka koko rahoitusta ei vielä olisikaan kasassa niin etteikö se järjestyisi. Siellä tehdään jo valtatielle parannuksia ja liittymiä Ringille. Tietöistä voi lukea lisää lisäämästäni KymiRingin sivuille vievästä linkistä.

Uutiset » KymiRing

Näiden tietojen pohjalta en siis usko, etteikö ratahanke toteudu.
 

Fordél

Jäsen
Tuosta verorahojen käytöstä. Minusta on täysin ok, että valtio tukee noinkin pienellä summalla moottoriurheilua, jossa on meillä aika hyvä track record kv-tasolla ja Suomi-imagoa tehty maailmalla mäkisten, häkkisten ja räikkösten tai Aki Ajon kautta. Lisäksi se porukka joka tästä radasta hyötyy, tai eniten käyttää (ratapäivillä, kisatapahtumissa yleisönä ja osallistujana tms) on aika pitkälti sellaista porukkaa joka autoilee, moottoripyöräilee jne. ja maksaa vuosittain sen 8-9 mrd eur ajoneuvo- ja autoveroina (eli n. tuhat kertaa mitä valtion rahaa on nyt käytetty). Ja tuosta potista menee 1-2mrd tiestöön tms autoilua tukevaan toimintaan. Eli ihan hyvä että saadaan jotain porkkanaa ainaisen kepin tilalle.

Jos pilkkua viilaillaan niin ilmeisesti kyse ei ole vain verorahoituksesta vaan myös veikkausvoittovaroista. Miljoonien tukisummat eivät ole pieniä, kun katsotaan liikunnan ja urheilun valtion rakentamisavustuksia. Niillä voitaisiin tukea monia kohteita, jotka hyödyttäisivät ihan eri tavalla laajoja käyttäjäryhmiä.

Autoilun verotuksen määrän vertaamisessa tämän hankkeen tukemiseen menee jo pahasti puurot ja vellit sekaisin. Pidetään ne verot ja määrärahat erillään. Tai jos yhdistellään, laitetaan autoilun veroja mieluummin siihen tiestöön.

Silti, mun muistin mukaan moottoriurheilun olosuhdehankkeita ei ole niin mahottomasti tuettu, joten onhan tällaisen hankkeen tukeminen sikäli perustellumpaa kuin vaikka Tampereen uuden jäähallin. Perustelun pitää kuitenkin löytyä aidosta tarpeesta ja nykyisten olosuhteiden puutteesta sekä tulevasta laaa-alaisesta käytöstä eikä mistään autoilun verotuksesta ym.

Samalla valtio maksaa muusta kulttuurista (ooppera, teatteri jne.) kymmeniä miljoonia vuodessa (kansallisooppera pelkästään n. 39miljoonaa per vuosi). Eli nyt radalle on annettu kertaluontoinen tuki, on n. 20% siitä mitä yksittäinen kulttuurilaitos saa joka vuosi. Onhan tuollainen 7 miljoona iso potti mutta valtion kokonaiskuvassa aika pieni kun vertailee muita kohteita, joita valtion kassasta avustetaan.

Kansallisoopperan tukikin taitaa tulla valtaosin veikkausvoittovaroista. Ei siis valtion kassasta vaan veikkauksen vaikka valtion kautta pyörähtävätkin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Autoilun verotuksen määrän vertaamisessa tämän hankkeen tukemiseen menee jo pahasti puurot ja vellit sekaisin. Pidetään ne verot ja määrärahat erillään. Tai jos yhdistellään, laitetaan autoilun veroja mieluummin siihen tiestöön.

Silti, mun muistin mukaan moottoriurheilun olosuhdehankkeita ei ole niin mahottomasti tuettu, joten onhan tällaisen hankkeen tukeminen sikäli perustellumpaa kuin vaikka Tampereen uuden jäähallin. Perustelun pitää kuitenkin löytyä aidosta tarpeesta ja nykyisten olosuhteiden puutteesta sekä tulevasta laaa-alaisesta käytöstä eikä mistään autoilun verotuksesta ym
Valtio tukee erikseen tiestöä ja rataa. Nämä kaksi asiaa kannattaa erottaa toisistaan. Koko summa verovaroista ei siis mene pelkästään rataan.
 

Fordél

Jäsen
Valtio tukee erikseen tiestöä ja rataa. Nämä kaksi asiaa kannattaa erottaa toisistaan. Koko summa verovaroista ei siis mene pelkästään rataan.

Nythän en puhunut lainkaan rataan liittyvän tiestöhankkeen tukemisesta vaan sen radan tukemisesta. Rataa ei tueta vain verovaroista vaan myös veikkausvoittovaroista. Tiestöä tuetaan vain verovaroista.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Miten veikkaus hyötyy radasta?

Veikkaus ei tue rataa vaan valtio veikkausvaroista.

Veikkausrahoista tuetaan myös oopperaa. Keskimäärin sellainen 230e per lippu ja 2/3 tuesta tulee veikkausvaroista.

Kyllä Veikkaus enemmän hyötyy Kymiringistä kuin oopperasta - vaikka eihän näitä kahta toki verrata sinänsä voikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Osaatko tarkemmin kertoa, kuinka paljon tulevia kisoja tullaan Veikkuksen kautta pelaamaan? Ei siellä kuitenkaan pelkästään MotoGP:tä pelata, vaan varmasti myös esim rallicrossia ym lajeja.

En osaa.

Veikkausrahoista tuetaan myös oopperaa. Keskimäärin sellainen 230e per lippu ja 2/3 tuesta tulee veikkausvaroista.

Kyllä, näinhän täällä olen juuri kirjoittanut.

Kyllä Veikkaus enemmän hyötyy Kymiringistä kuin oopperasta - vaikka eihän näitä kahta toki verrata sinänsä voikaan.

Ei. Näitä ei Veikkauksessa arvoteta keskenään. Ne ovat tasa-arvoisessa asemassa Veikkauksen silmissä vaikka toki eri kohteita (liikunta ja urheilu, taide, tiede jne.) tuetaan eri määrillä. Mitään sellaista hyötyajattelua, kun täällä ilmeisesti ajetaan takaa, ei liity Veikkauksen rahan jakoon. Hyöty tulee väestön liikunnan, urheilun, taiteen, tieteen, nuorisotyön sekä terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisen kautta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ei. Näitä ei Veikkauksessa arvoteta keskenään. Ne ovat tasa-arvoisessa asemassa Veikkauksen silmissä vaikka toki eri kohteita (liikunta ja urheilu, taide, tiede jne.) tuetaan eri määrillä. Mitään sellaista hyötyajattelua, kun täällä ilmeisesti ajetaan takaa, ei liity Veikkauksen rahan jakoon. Hyöty tulee väestön liikunnan, urheilun, taiteen, tieteen, nuorisotyön sekä terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisen kautta.
No mutta eikö tuo rata hyödytä urheilun, liikunnan ja taiteen ym edistämiseen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös