Tuosta verorahojen käytöstä. Minusta on täysin ok, että valtio tukee noinkin pienellä summalla moottoriurheilua, jossa on meillä aika hyvä track record kv-tasolla ja Suomi-imagoa tehty maailmalla mäkisten, häkkisten ja räikkösten tai Aki Ajon kautta. Lisäksi se porukka joka tästä radasta hyötyy, tai eniten käyttää (ratapäivillä, kisatapahtumissa yleisönä ja osallistujana tms) on aika pitkälti sellaista porukkaa joka autoilee, moottoripyöräilee jne. ja maksaa vuosittain sen 8-9 mrd eur ajoneuvo- ja autoveroina (eli n. tuhat kertaa mitä valtion rahaa on nyt käytetty). Ja tuosta potista menee 1-2mrd tiestöön tms autoilua tukevaan toimintaan. Eli ihan hyvä että saadaan jotain porkkanaa ainaisen kepin tilalle.
Samalla valtio maksaa muusta kulttuurista (ooppera, teatteri jne.) kymmeniä miljoonia vuodessa (kansallisooppera pelkästään n. 39miljoonaa per vuosi). Eli nyt radalle on annettu kertaluontoinen tuki, on n. 20% siitä mitä yksittäinen kulttuurilaitos saa joka vuosi. Onhan tuollainen 7 miljoona iso potti mutta valtion kokonaiskuvassa aika pieni kun vertailee muita kohteita, joita valtion kassasta avustetaan.
Toivottavasti ratahanke toteutuu. Heillä on tiedotus ollut matkan varrella aika hiljaista ja rahoituskuviot vähän pimennossa, esim. pitkään hakivat isoja yksityisiä rahoittajia. Selkeä isompi deadline on tänä vuonna loppukesästä/alkusyksystä suunnitellut MotoGP-testit. Ne jos/kun onnistuu niin sitten näyttää ihan hyvältä. Jos lykkäytyy niin harmaita pilviä alkaa kasaantumaan päälle, koska kisoja on jo nyt lykätty vuodella.