Kuunteletko Auran Aaltojen otteluselostuksia?

  • 210 574
  • 827

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
AAlive, Ässät-TPS

Voisi kai sitä jonkin aikaa liveseurantaa pitää. Nyt en ole välttämättä niin aktiivinen kuin aiemmin, mutta poimitaan nyt jotain.

1. erä
Tulospalvelulle kritiikkiä heti alkuun.
Krister Mahanen mainittu.
"Ässä-pelaajan naamaa käydään tutkimassa - kaksi minuuttia Niclas Luceniusselle siis."
"Maaleja ei siis ainoastaan nähty kuin tuo Luceniuksen 2+2-minuuttinen."
ERÄTAUKO.

2. erä
Yleisseuranta: Huutakaa "BINGO!", mikäli kuulette Järpän toteavan, ettei ole koskaan ollut Ässien fani.
"Tämä on se rangaistus, josta olen aina sanonut, että voisi katseet siirtää muualle, ettei huomaisi sitä."
"Mutta täällä pelataan liigakiekkoa, sitä pelaavat Ässät ja TPS, ja ovat pelanneet tätä peliä jo kahdeksan minuuttia." (Ajassa 28:37)
Järppä kertaa muiden paikkakuntien tuloksia noin minuutin välein. Jopa Mestiksen tilanteet käydään yksityiskohtaisesti läpi.
"Pelikello käy, pelikello käy! Hei, se kävi ainakin neljä sekuntia. Eikös kukaan sitä huomannut? Tuomaristo näyttää sinne ja heidän mielestään kolme sekuntia."
ERÄTAUKO.

3. erä
"Tilanne on 0-0, joten seuraavan maalin tekevä joukkue on lähempänä voittoa."
"Morrisonn koskee Krepsiä ja tilanne on näin ollen pitkä kiekko."
Järppä raivoaa! Aivan hiilenä! Loistavaa viihdettä.
"Mihis mun kynä on kadonnut?"
 
Viimeksi muokattu:

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Laitetaas vaikka tähän ketjuun,kun asiani kuitenkin Auran Aaltoihin ja jääkiekkoon liittyy,vaikkei suoraan otteluselostukseen.

Nimittäin tänään matkalla Artukaisiin kuuntelin ottelun ennakkolähetystä,jossa ihan sinänsä asiallisesti ja hyvin pohjustettiin peliä muistelemalla niitä huikeita finaaleja 90-luvulla.

Kuitenkin kolme virhettä huomasin Järvenpään (?) ennakossa.
1.Kari Nieminen ei ollut tuomari neljännessä finaalissa -94,vaan Seppo Mäkelä
2.Janeckyn voittomaali ko.pelissä EI ollut edelleenkään korkea maila ;)
3.Jokerien tämäniltainen peliasu ei ole seuran historian rumin,vaan just ne kultaisen 90-luvun hirveät paidat...

No joo,oikeasti ihan asiallinen alustus.

Ja jos oikein ymmärsin,niin tähän asti Jokerien suurin voitto Turussa on ollut 1-6. Meni sitten tämäkin uusiksi tänään,jos näin on.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nyt en seuraa niin intensiivisesti selostusta, että liveseurantaa pitäisin - mutta nyt Järppä kertoi omiaan puhuvasta viruksesta, joka on iskeytynyt hänen tietokoneeseensa. Katsellaan, että mitä mies meille vielä keksii. Onko käyty Rauman ABC:lla?

Tulisi edes maaleja, niin jaksaisi kuunnella tätäkin.

Edit: Siellä on Lukolla Zalewski maalissa. On se jännä mies!
 
Viimeksi muokattu:

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Selostaja vaihtuu!

Aaltojen uusi lätkäselostaja on näemmä Markku "Heikki" Silvennoinen. Eli yksi aikakausi on ohi kun Järppä jättää rakennuksen.

Mutta miten nyt käy moottoritieohitusten ja kolmioleipien?
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aaltojen uusi lätkäselostaja on näemmä Markku "Heikki" Silvennoinen. Eli yksi aikakausi on ohi kun Järppä jättää rakennuksen.

Mutta miten nyt käy moottoritieohitusten ja kolmioleipien?

No tilalle tulee ainakin roppakaupalla asiantuntemusta ja ymmärrystä itse pelistä.

Järpän poistumista olen odottanut jo useamman kauden ajan.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
No tilalle tulee ainakin roppakaupalla asiantuntemusta ja ymmärrystä itse pelistä.

Järpän poistumista olen odottanut jo useamman kauden ajan.

Samoin olen odottanut, että kyseisestä herrasta päästäisiin eroon. Nyt uuden selostajan myötä pystyy jälleen alkamaan kuuntelemaan Tepsin vieraspelejä niin monen vuoden tauon jälkeen etten edes muista, koska olen viimeksi niitä kuunnellut, kun itseäni ei kiinnosta minkälaisen kolmioleivän selostaja osti miltäkin pysähdykseltään ja minkä värinen auto ohitti moottoritiellä.
 

Saksipotku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jaaha, tänään ensimmäistä kertaa pääsee kuuntelemaan Silvennoista? Mitäs kommentteja muilta tähän mennessä äijä kuulleelta? Itse kuulin ainoastaan pienen pätkän Markun selostusta Kärpät-pelin lopusta, enkä nyt sen perusteella lähde vielä tuomitsemaan.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Nopea puhetyyli, polottaa hurjalla frekvenssillä, mutta ihan asiaa toki. Melko hyvä objektiivinen tilanteidenkertoja, joka on radioselostuksessa hyvä ominaisuus. Asiantuntevuuttakin löytyy kyllä ihan, vaikka otanta hänen selostuksistaan korviin on vielä pieni. Varsinaisen asiantuntijan tarvitsee kuitenkin vierelleen. Kaikki tämä siis Järvenpäähän verrattuna. Tunnelmanluojana ei ehkä ole Timon tasoa, mutta eipä Markkua ole testattukaan, vielä millään tosipeleillä. Vaarana on, että jää vähän neutraalin värittömäksi, sillä väriä pitää vähän olla kun paikallisradioon tätä tehdään. Noh, pitkä kausi edessä joten tarkempaakin arviota vielä Silvennoisesta ehditään tehdä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Timo "ja sinne se sitten sieltä menee" Järvenpää selosti eilen Lukko-KalPa -pelin ruutu+:lla. Kun avasin lähetyksen ja kuulin vanhan tutun äänen luettelemassa pronomineja ja partikkeleja niin olin repiä pelihenkselini, mutta lopulta on sanottava että Järvenpää sopii paremmin telkkariin kuin radioon, tämä on oikestaan ihan ymmärrettävää, koska ei mies osaa pelin tapahtumia kertoa vittujakaan.

Pakko oli myös kuunnella hetki Auran Aaltoja, ja selostaja kuulosti ihan lupaavalta. Innostusta oli, mutta ehkä vielä mukana oli annos virallisuutta/jännitystä/selostusselostusta. Vaikea selittää. Ei kuitenkaan ollut mitään ärsyttäviä maneereita, puhetyyli oikein selkeä ja nopea. Minun makuuni selostus tuli "liian läheltä" kuin Samuli Edelmanin laulu ja taustaääniä ei kuulunut juuri ollenkaan, mutta parannus on joka tapauksessa merkittävä.
 
Viimeksi muokattu:

Konson Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse pidin tästä uudesta selostajasta, mitä vähän aikaa kuuntelin. Selkeä ääni, hyvin artikuloiva ja ei millään tapaa ärsyttävä. Toki rentoutta tulee ajan kanssa varmasti lisää.

Innolla odotan seuraavaa vieraspeliä, jolloin pääsee kuulemaan selostuksen äänenlaadun. Että siirtyikö Järvenpään vanha 5110 selostuskapulaksi ja voivoi akkuloppuu ei ole laturia nämä median tilat ovat surkeita sinne menee Lassilan maskin taakse.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse pidin tästä uudesta selostajasta, mitä vähän aikaa kuuntelin.

Sama, vaikken kuunnellutkaan kuin vajaan erän verran. Voisin kuvitella, että selostajan läpänheitto laidan vieressä olevan kakkosmiehen kanssa voi alkaa ajan saatossa vituttamaan, mutta tuo on loppujen lopuksi aika mitätön asia. Entiseen verrattuna kertakaikkisen huima parannus.
 

Pirkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En pitänyt uudesta selostajasta. Hän ei onnistunut mitenkään luomaan sitä tunnelmaa, minkä takia matsia jaksaisi radiosta kuunnella. Toki asiantuntevaa, selkeää, mutta liian monotonista ääntelyä. Selostajan pitää olla hieman hullu, että häntä jaksaa kuunnella. Pitää osata hehkuttaa, kun sen aika on.

Järvenpään aivopieruja oli jännä odottaa samoin kuin muinoin Iku Viitasen selostusmatkoja. Toivottavasti tämä uusi kyky tästä vapautuu ja uskaltaa paremmin olla itsensä siellä mikrofonin tuolla puolen.
 

Saksipotku

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En myöskään pitänyt ollenkaan. YLE Puhe ja Turkka Talonen pääsivät ääneen jo ensimmäisen erän jälkeen. AA:n uusi selostaja on tylsä, ääni pelkästään jo niin mielenkiinnoton, että vie pahasti fiilistä kuuntelusta. Eipä se paljon lohduta, vaikka jonkinlaisia pelin analysointikykyjä olisikin, kun tunnelmanluonti on noinkin olemattomalla tasolla. Ikävä tuli Järvenpää&Kortelainen kaksikkoa, josta henk. koht. aikoinaan jopa jostain syystä pidinkin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jaaha, tänään ensimmäistä kertaa pääsee kuuntelemaan Silvennoista? Mitäs kommentteja muilta tähän mennessä äijä kuulleelta?
Vielä en ole kuullut Silvennoiselta kuin kauden avausmatsin TPS-KÄR - lisäksi jossain satunnaisissa maalikoosteissa - oliko harjoituskaudelta vai jo peräti viime keväältä? Yksi erittäin paha puute Silvennoisen selostuksissa on, mutta siitä tuonnempana.

Mä tykkään - mä tykkään aivan helvetisti tästä uudesta äänestä. Ehkä tärkeimmät asiat tässä uudessa äänessä ovat: A) asiantuntemus, B) aito mielenkiinto ja C) aito intohimo. Näitä taitoja ei vain voi oppia selostamalla toistakymmentä vuotta putkeen (vrt. Järppä)! Se tunnelmanluontitaito yms. persoonallisuus tulee sitten ajan myötä ja kokemuksen karttuessa. Lähtökohta on kuitenkin helvetin hyvä.

Yksi esimerkki tästä ammattitaidosta tuli jo TPS-KÄR -matsissa ehkä heti ekan tai toisen erän päätyttyä. Silvennoinen oli kiinnittänyt huomiota erittäin asiantuntevasti johonkin TPS:n viisikkopelin hienouteen tai puutteeseen. Hän mainitsi asiasta ja kysyi näkemystä havainnolleen myös kentän laidalta (Severi?). Sieltä tuli sitten sellaista perus diiba-daabaa ettei paremmasta väliä. Tuntui hetken jopa siltä, että kaverukset eivät puhu edes samasta asiasta tai pelistä.

Toinen esimerkki samasta matsista on, kun Silvennoinen kiinnitti ennen jonkin erän alkua huomionsa kentän heikohkoon jäätymiseen. Silvennoisella oli joku olettamus ilmiön syystä ja hän pyysi alakerrasta tukea näkemykselleen. Severin piti sekin vetää sitten lekkeripeliksi ja heittää jotain: "Pitäisikö mun käydä tuolla jäällä vähän testaamassa?". Koko jutun selvittely jäi sitten tämän muka-humoristisen heiton alle. Mulle jäi ainakin koko episodista edelleen epäselväksi, että oliko kenttä huonosti jäätynyt ja mistä se mahdollisesti johtui.

Mutta nyt takaisin siihen puutteeseen Silvennoisen selostuksissa. Toivottavasti vaikka tätä kautta saataisiin jopa asiaan parannusta? Ainakaan muistaakseni Järvenpään selostuksissa tätä puutetta ei ollut, vaikka Järppä aina osasikin "peittää" sen omien marinoidensa alle.

Markku: radioselostuksissa tuskin voit liikaa toistaa pelattua aikaa! Mainitse ennemmin liian usein kuin liian harvoin "ajassa kolmetoistanollakuusi" tai "nyt on pelattu seitsemäntoistanollakaksi" tai "KalPa:n pelaaja joutuu jäähylle, kun on pelattu kolmekymmentäkaksijakymmenen". Tämä helpottaa huomattavasti lähetyksen seuraamista - etenkin jos sitä kuuntelee vähän sivukorvalla. Tilanteen mainintakaan ei ole pahasta, vaikka sitä ei yhtä usein tuon peliajan kanssa tarvitsekaan mainita. Pelattu aika olisi hyvä mainita kerran jokaisella pelikatkolla. Vähänkin pidemmän katkon ollessa kyseessä sen voi mainita jopa useampaankin kertaan ("pelattu xx:xx" - ja sitten "toista erää on vielä jäljellä xx min xx sec").
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ei Markkua voi pahasti moittia vielä tässä vaiheessa kautta. Joitain kohtia ymmärtänee itse, moniin kohtiin saa varmaan ohjeistuksia.

Minua ei mikään varsinaisesti ole ainakaan häirinnyt. Varsin miellyttävää kuunneltavaa. Huumorintajua tiedän häneltä löytyvän...
 

The Priest

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Olen tehnyt semmoisen huomion, että tällä kaudella tuntuu kestävän aivan älyttömän kauan ennenkuin lehdistötilaisuus saadaan aloitetuksi.

Tuntuu että ennen tuli kiire hallilta autolle, että pressin alun ehtii kuuntelemaan. Nykyään ehdin ajamaan jo kotiin asti pressin alkamista odotellessa ja kuuntelen sen sitten autotallissa loppuun.

Johtuuko tämä Auran Aalloista vai joistai muista tahoista ? Sitä en tiedä.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suikkanen ainakin kehui jossain tuota, että siihen on sovittu 10 minuutin tauko ennenkuin lehdistötilaisuus alkaa, mikä on kyllä musta hyvä, jotta kerkeää tosiaan autolle sitä kuuntelemaan. Suikkasen mielestä se oli ainakin myös hyvä juttu kun ei ollut tajuton kiire sinne istumaan. Eilen toki venähti vielä vähän vissiinkin.. Johtuiko sitten JYPin valmentajasta vai mistä? Josain kohtaa ainakin kehui kelailleensa videolta Seigon (Rantasen) maalia, että oliko maalivahdin häirintää vai ei, niin tekiköhän niin sitten siinä välissä, että pääsee valittamaan vai...
 

-TMA-

Jäsen
Olen tehnyt semmoisen huomion, että tällä kaudella tuntuu kestävän aivan älyttömän kauan ennenkuin lehdistötilaisuus saadaan aloitetuksi.

Tuntuu että ennen tuli kiire hallilta autolle, että pressin alun ehtii kuuntelemaan. Nykyään ehdin ajamaan jo kotiin asti pressin alkamista odotellessa ja kuuntelen sen sitten autotallissa loppuun.

Johtuuko tämä Auran Aalloista vai joistai muista tahoista ? Sitä en tiedä.

Muistaakseni Liigan suositus on siis, että tuo pressi alkaisi ns. viimeistään 10 minuuttia pelin päättymisen jälkeen. Aikaisempina kausina tosiaan teimme siten, että kymmenen minuuttia joukkueiden kättelystä, niin vierasjoukkueen valmentaja haettiin tilaisuuteen. Ihan niin ammattimaista tämä ei kuitenkaan vielä liigatasolla ole, että noita täysin sokeasti noudatettaisiin, vaan välillä joukkueiden palaverit venyvät ja valmentajat tulevat kopista ulos hieman myöhässä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jotain posia on annettava tänne edes. Nimittäin yllättävän nopeasti olen Järpän pystynyt unohtamaan näistä Auran Aaltojen otteluselostuksista, kun on Markku Silvennoista kuunnellut. Järppä alkoi jo vikoina kausina tuskastua häviämiseen ja se kuului voimakkaasti selostamisessa valittamisineen. Silvennoinen on nykyaikaisempi ja omaa muutenkin raikkaamman äänen. Kausi on ollut varmasti selostajankin näkökulmasta painajaismainen, mutta mukavasti Silvennoinen jaksaa tsemapata ja innostua otteluihin. Silvennoinen osaa hyvin kertoa pelin tapahtumia sekä avata ottelua kuuntelijalle noin muutenkin. Tietää myös mukavasti tilastoa ja yksityiskohtia pelaajista, mutta ei ole sentään mikään yliärsyttävä datapankki. Lisää vain tätä.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Alkuun ymmärrettävästikin hiukan takelteli, mutta nykyään tuota kuuntelee jo ihan mielellään.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Onko Silvennoisen selostusvalikoimassa ohitustapahtumat motarilla, joille en tälläkään kertaa voinut yhtään mitään? Entä katsaukset kolmioleipiin? Näistä on hyvä hokiradio tehty.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Nimittäin yllättävän nopeasti olen Järpän pystynyt unohtamaan näistä Auran Aaltojen otteluselostuksista,

Itse unohdin järpän olemassa olon 0,001 sekunttia sen jälkeen, kun kuulin, että selostaja vaihtuu.
Silvennoiselle nostan hattua ja peukun ylöspäin loistavasta selostamisesta jota on ilo kuunnella (pelien lopputulokset eivät ole iloa tuottava asia).
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Mun AA:n selostuksien kuuntelu loppui siinä vaiheessa kun Järvenpää jäi pois. Oli nimittäin sen verran jäätäviä juttuja välillä, että nauratti melkoisesti, vaikka TPS ei olisi muuten pelissä pärjännytkään.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Toisessa ketjussa pohdin sunnuntaina kaukalonlaitatoimittajan nimeä.
Mun mielestäni tässä vaiheessa olisi äänessä ollut myös kaukalonlaitatoimittaja (jonka nimeä en nyt muista).
Lähinnä itseäni varten pistän tähän nyt muistiin, että kyseessä on Jarkko Laitinen.

Aiemminhan siellä oli myös Severi Hirvensalo, mutta hän taisi lähteä jollekin pidemmälle reppureissulle tai vaihto-opiskelemaan tms. Tällaista ainakin muistan selostaja Markku Silvennoisen ja Severin jutelleen jossain matsissa muistaakseni joskus joulukuun puolivälissä.

EDIT: jep-jep - Studying in Santa Barbara, CA.
Severi Hirvensalo, Twitter
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös