Kuuluvatko tappelut jääkiekkoon?

  • 94 475
  • 723

Rusty44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Meinaatko siis että Puh ei uhannut turpasaunalla? Mtäköhän tämä "nyrkkitalkoissa meritoitunut" miekonen sitten mahtoi jutella? Voisikohan se olla jotain sellaista, että vaikkapa Jan-Mikael Järvinen voisi eliminoida Finleyn fyysisen uhan sillä samalla "psykologisella toiminnalla"? Enpä usko.
Tarkoitin että tuo postaukseni ei liittynyt nyt suoraan tappeluihin kaukalossa, vaan enemmänkin psykologiseen sodankäyntiin pelissä. Ilmaisin varmasti huonosti asian. Täysin varmasti Puh kertoi olevansa valmis pudottamaan hanskat.


Haluaapas. Esim. tuossa sinun esimerkissäsi Kerho halusi, että Finleyn puhtaat taklaukset loppuvat ja pani Puhin ns. suorittamaan "psykologista toimintaa", jonka seurauksena ne sitten loppuivatkin. Näin siis sääntöjenvastaisen turpasaunan uhalla estettiin sääntöjen mukainen puhdas taklauspeli, jota kukaan ei halua pois. Toivottavasti kaikkia repeilytti.
Okei. Luulen että kerhon valmentajat/toimihenkilöt eivät erikseen halunneet puhtaiden taklauksien loppuvan, vaan O’Brien osasi roolissaan aivan itse lukea tilanteen ja meni rauhoittamaan tilannetta.
Ymmärrä asia miten itse haluat.
 

Gemondo

Jäsen
Aivan urbaania legendaa joku pelotevaikutus kiekkotappeluilla. Liigassa on niin tiukat suitset tappelijoille, että taktisena aseena sitä on täysin mahdoton käyttää.

Tekisi mieli kysyä että oletkos itse ikinä pelannut jääkiekkoa, mutta taidan jättää kysymättä koska se on kuulemma lähinnä noloa ja tyhmä kysymys muutenkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tekisi mieli kysyä että oletkos itse ikinä pelannut jääkiekkoa, mutta taidan jättää kysymättä koska se on kuulemma lähinnä noloa ja tyhmä kysymys muutenkin.
Kysy mieluummin joltain liigapelaajalta, kuinka pelottavaa siellä on pelata, kun voi saada daijuunsa hetkenä minä hyvänsä.
 

Gemondo

Jäsen
Kysy mieluummin joltain liigapelaajalta, kuinka pelottavaa siellä on pelata, kun voi saada daijuunsa hetkenä minä hyvänsä.

Ei Liigassa onneksi pelaa sellaisia pelaajia jotka voisivat vetää satunnaista vastustajaa daijuun hetkenä minä hyvänsä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei Liigassa onneksi pelaa sellaisia pelaajia jotka voisivat vetää satunnaista vastustajaa daijuun hetkenä minä hyvänsä.
My point exactly. Syy on se, että niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä joukkueelleen. Samasta syystä änärissä goonit ovat katoava luonnonvara, koska peli on muuttunut. Jossain kasarilla tuolla varmaan oikeasti pelättiin niitä mörköjä, joilla oli vain yksi tehtävä. Tämän päivän liigassa tasan kukaan ei pelkää turpasaunaa. Sanktiot ovat siistineet peliä huomattavasti tehokkaammin.
 

Gemondo

Jäsen
Ei siihen tappeluun tarvita mitään goonia. Eikä pelotevaikutuksella tarkoiteta tässä tapauksessa sitä että kaikki pelaajat olisivat koko pelin ajan kuset housussa että koskakohan se vastustajan pelaaja tulee ja vetää mua turpaan, vaan siitä että tiedät saavasi tuntea nahoissasi siinä vaiheessa jos sikailet kentällä.

Tämäkin tosin alkaa olla historiaa ainakin Liigassa, koska tappeluita on kitketty pois.

Mutta edelleen se väite, että tappeluiden pelotevaikutus olisi urbaanilegenda, on pötypuhetta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No sanotaan niin, että kaikki ymmärtävät. Tappeluiden pelotevaikutus ei ole enää nykypäivää, ainakaan Liigassa.
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Ajat muuttuvat ja niin muuttuu myös jääkiekko.

https://yle.fi/urheilu/3-10605892
Aika vahvaa kommenttia @bunghole linkittämässä jutussa. Itse olen kukkahattusetänä näistä asioista samaa mieltä, enemmän on ikävä Paul Kariyaa kuin Scott Stevensiä.
Tommi Seppälä yle.fi artikkelissa kirjoitti:
Jokainen NHL:ää vähänkään seurannut ymmärtää, että 1980- ja 1990-luvun vihakulttuurista on tultu todella pitkälle. On jokaisen kentällä operoivan etu, ettei nykypeli tunne yhtäkään Scott Stevensin kaltaista teurastajaa...

Stevensin toinen toistaan rumemmat taklaukset olivat aikanaan päättämässä muun muassa Eric Lindrosin ja Paul Kariyan uraa.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Olipa hyvä artikkeli ja perusteltuja näkemyksiä. Kyllähän tuo tappeluihin liittyy kuitenkin monella tapaa - jos jääkiekkoilijat oppivat taklaamaan maltilla ja järjellä siten, että sattuu muttei vahingoita ainakaan pysyvästi, niin eipä niille kaukaloiden poliiseillekaan ole enää tarvetta. Ei niille tosin ole tarvetta nykyisin muutenkaan eli eteenpäin on menty monella tapaa.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Ihmetyttää, että Scott Stevens tarvitsee demonisoida. Jätkä veti silloisilla säännöillä silloisessa kulttuurissa juuri niiden arvojen mukaan puhtaasti. Kariya oli myöhäinen.

-----
Noin muuten asiaan liittyen olen edelleen sitä mieltä, että tappeluiden mahdollisuus kuuluu lajiin. Ei ne itse tarkoitus saa olla, mutta oma paikkansa niillä on. Puhdistusvaikutuksista voi olla montaa mieltä, mutta ainakin yksi toiminut tapaus löytyy Liigastakin viime kaudelta. Hämeenlinnassa Miro Karjalainen ja Jonne Virtanen päättivät yksissä tuumin suojella kaikkia kanssapelaajiaan puhdistamalla ilman ottamalla myllyn. Kukkahatut kurinpitoelimessä toki julistivat tapauksen show-tappeluksi, mutta todellisuudessa pelaamaan(kin) pystyvät, Liigamittapuulla alan miehet estivät todennäköisen ylilyönnin. Ennen tapausta oli havaittavissa molemmin puolin ylikovalla vauhdilla suoritettuja taklauksia ja tavallistakin kovempaa mailan käyttöä. Tappelun jälkeen ottelu siistiytyi huomattavasti.
 

Tollanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Puhdistusvaikutuksista voi olla montaa mieltä, mutta ainakin yksi toiminut tapaus löytyy Liigastakin viime kaudelta. Hämeenlinnassa Miro Karjalainen ja Jonne Virtanen päättivät yksissä tuumin suojella kaikkia kanssapelaajiaan puhdistamalla ilman ottamalla myllyn. Kukkahatut kurinpitoelimessä toki julistivat tapauksen show-tappeluksi, mutta todellisuudessa pelaamaan(kin) pystyvät, Liigamittapuulla alan miehet estivät todennäköisen ylilyönnin.

En tietenkään tiedä tapausta, joten en voi siihen ottaa kantaa. Tuosta lukemalla voin vain päätellä että ennusteen mukaan tulossa ollut yilyönti ennaltaehkäistiin ylilyönnillä. Kyseessä oli varmaan harkittu spontaani show-tappelu.
 
Viimeksi muokattu:

Badgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olihan noita myllyjä 80- ja 90 luvuillakin jonkin verran, eikä ne olleet silloin mitään showjuttuja, lähinnä kuittivihkoa käytettiin, eikä niistä mitään meteliä nostettu siihen aikaan. Nykyään näitä harvoja myllyjä kauhistellaan kaikenlaisissa medioissa, maailma muuttuu ja myös jääkiekkokin. Kyllä itsekin ihan mielenkiinnolla seurailin Heleniuksen, Nielikäisen jne. myllyjä liigassa, toi nekin jotain väriä peleihin ja oli jo ennakkoon jännitteitä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Olihan noita myllyjä 80- ja 90 luvuillakin jonkin verran, eikä ne olleet silloin mitään showjuttuja, lähinnä kuittivihkoa käytettiin, eikä niistä mitään meteliä nostettu siihen aikaan. Nykyään näitä harvoja myllyjä kauhistellaan kaikenlaisissa medioissa...

Silloin oli eduskunnallakin tekemistä ja osallistuivat valtion laivan ohjaamiseen. Nyt siellä kerätään irtopisteitä, jos mistäkin mielensä pahoittamisesta.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Oli oikein hyvä artikkeli, paljosta samaa mieltä. Tosiaan olihan siinä paljon taklauksista ym. mutta mielestäni kyllä paljon myös tappeluihin liittyvääkin. Minusta hyvä suunta tuo, että nykyään arvostetaan nopeutta ja taitoa jne. ja halutaan keskittyä pelkästään pelaamiseen. Suunta on oikea.
 

Offensiveside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, La Vecchia Signora
omakanta näihin on että ehdottomasti kuuluu spontaaneina tunteen purskahduksina ja kuittivihkona jos oikeasti joku telotaan ja se jää vaikka tuomitsematta mutta tämän tapahduttava jo seuraavassa vaihdossa. Väitän myös että toimisi vieläkin pelotteena ja edelleen onkin. Nykyään ei ole vain puhtaita gooneja vaan ne osaa jopa pelata Lucic, Wilson, jopa Reaves osaa pelata lajia nimeltä jääkiekko, ja oli muinoinkin näitä pelimiehiä jotka osasi molemmat alat pelistä nyrkkihippoihin kysykää vaikka Timosen Kimmolta tutusiko puntti Shanahanin kuuluisien sanojen jälkeen..
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Areenassa on nähtävissä tuo dokumentti Ice Guardians. Monelle varmaan tuttu, mutta itse en ole tainnut nähdä tätä ennen. Ihan katsomisen arvoinen.

Monien tappeluita puolustavan pääargumentti tuntuu olevan se, että poliiseja tarvittaisiin suojeluun likaisia temppuja vastaan. Tappelijat pitävät pelin puhtaampana pelotevaikutuksensa takia. Varmasti näin, mutta tuo argumentti ei minusta oikein pidä sen vuoksi, että tarpeeksi pitkillä pelikielloilla on ihan sama vaikutus pelaajiin. Jos tiedät, että olet jostain katalasta tempusta helvetin pitkään sivussa, ja menetät liksan siltä ajalta, niin sillä on aivan takuulla sama, ellei jopa kovempi pelotevaikutus.

Tappelijoista on lisäksi niin moni kärsinyt kaikenlaisista vakavista päävammoista, mielenterveys- ja päihdeongelmista, että tämän moraalisen kysymyksenkin vuoksi olen sitä mieltä, että tappelut eivät kuulu jääkiekkoon. Olen joskus ollut tästä eri mieltä, mutta olen kääntänyt kelkkaani.

Loppujen lopuksi kuitenkin kyse on siitä, että mitä katsojat haluavat nähdä, koska katsojien rahoilla tätä bisnestä kuitenkin viime kädessä pyöritetään. Ja minä olen ainakin sellainen katsoja, joka ei välitä enää tappeluista, niin paljoa, että sillä altistetaan pelaajat noille em. ongelmille.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Areenassa on nähtävissä tuo dokumentti Ice Guardians. Monelle varmaan tuttu, mutta itse en ole tainnut nähdä tätä ennen. Ihan katsomisen arvoinen.

Monien tappeluita puolustavan pääargumentti tuntuu olevan se, että poliiseja tarvittaisiin suojeluun likaisia temppuja vastaan. Tappelijat pitävät pelin puhtaampana pelotevaikutuksensa takia. Varmasti näin, mutta tuo argumentti ei minusta oikein pidä sen vuoksi, että tarpeeksi pitkillä pelikielloilla on ihan sama vaikutus pelaajiin. Jos tiedät, että olet jostain katalasta tempusta helvetin pitkään sivussa, ja menetät liksan siltä ajalta, niin sillä on aivan takuulla sama, ellei jopa kovempi pelotevaikutus.

Tappelijoista on lisäksi niin moni kärsinyt kaikenlaisista vakavista päävammoista, mielenterveys- ja päihdeongelmista, että tämän moraalisen kysymyksenkin vuoksi olen sitä mieltä, että tappelut eivät kuulu jääkiekkoon. Olen joskus ollut tästä eri mieltä, mutta olen kääntänyt kelkkaani.

Loppujen lopuksi kuitenkin kyse on siitä, että mitä katsojat haluavat nähdä, koska katsojien rahoilla tätä bisnestä kuitenkin viime kädessä pyöritetään. Ja minä olen ainakin sellainen katsoja, joka ei välitä enää tappeluista, niin paljoa, että sillä altistetaan pelaajat noille em. ongelmille.
Pelaajaprofiililtaan tappelijoita ei Liigassa ole ollut kuin ehkä Helenius huippuvuosinaan, ei ole tällä hetkellä, eikä tule enää olemaankaan. Suomessa ei yllä mainitsemiasi ongelmia taida ollut yhtään?

Ei tappelijoita tarvita, mutta tappelut itsessään eivät vaikuta millään tavalla negatiivisesti peliin Suomessa. Tappelu ei ole katala temppu, se voi olla molemminpuolista turhautumista joka puretaan jopa melko turvallisesti tappelemalla. Vaihtoehtona vaikka taklata toista päähän/irti laidasta/selästä, kun naama alkaa ketuttaa.
 

Spire

Jäsen
Areenassa on nähtävissä tuo dokumentti Ice Guardians. Monelle varmaan tuttu, mutta itse en ole tainnut nähdä tätä ennen. Ihan katsomisen arvoinen.

Monien tappeluita puolustavan pääargumentti tuntuu olevan se, että poliiseja tarvittaisiin suojeluun likaisia temppuja vastaan. Tappelijat pitävät pelin puhtaampana pelotevaikutuksensa takia. Varmasti näin, mutta tuo argumentti ei minusta oikein pidä sen vuoksi, että tarpeeksi pitkillä pelikielloilla on ihan sama vaikutus pelaajiin. Jos tiedät, että olet jostain katalasta tempusta helvetin pitkään sivussa, ja menetät liksan siltä ajalta, niin sillä on aivan takuulla sama, ellei jopa kovempi pelotevaikutus.

Tappelijoista on lisäksi niin moni kärsinyt kaikenlaisista vakavista päävammoista, mielenterveys- ja päihdeongelmista, että tämän moraalisen kysymyksenkin vuoksi olen sitä mieltä, että tappelut eivät kuulu jääkiekkoon. Olen joskus ollut tästä eri mieltä, mutta olen kääntänyt kelkkaani.

Loppujen lopuksi kuitenkin kyse on siitä, että mitä katsojat haluavat nähdä, koska katsojien rahoilla tätä bisnestä kuitenkin viime kädessä pyöritetään. Ja minä olen ainakin sellainen katsoja, joka ei välitä enää tappeluista, niin paljoa, että sillä altistetaan pelaajat noille em. ongelmille.
Olen samaa mieltä tämän viestin kanssa. Nuorempana sitä suhtautui intohimoisemmin jääkiekkoon ja myllyistäkin jaksoi innostua. Nykyään lähinnä ihmettelen, kuinka joillekin tuntuu olevan mahdotonta hillitä impulssejaan sen verran, ettei ala tappelemaan heti jos alkaa naama ärsyttämään.

En ole tosiaan mikään asiantuntija jääkiekossa. Olen viimeksi pelannut ala-asteella höntsäpelejä frendien kanssa, mutta en koskaan harrastanut lajia. Näin ollen en varmaan sitten ymmärrä kuinka ne tunteet purkautuvat tappelemisena välillä pienistäkin rikkeistä.

Ymmärrän että törkeät päähän tai selkään kohdistuvat taklaukset käydään kostamassa, mutta en NHL:n meininkiä, missä on ihan okei käydä hakkaamassa toiselta pää irti, jos vastustaja tuulettaa tekemäänsä maalia 6-0 johtoasemassa.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ymmärrän että törkeät päähän tai selkään kohdistuvat taklaukset käydään kostamassa, mutta en NHL:n meininkiä, missä on ihan okei käydä hakkaamassa toiselta pää irti, jos vastustaja tuulettaa tekemäänsä maalia 6-0 johtoasemassa.

Ajat ovat muuttuneet melkoisesti jo siellä rapakon toisellakin puolen. Hyvin harvoin NHL:ssäkään nähdään enää kunnon show myllyjä tai ilman mitään syytä aletaan hanskoja pudottamaan. Suurin osa juurikin näitä kostoreissuja jotka ovat kyllä ihan ansaittuja omasta mielestä. Sekin on kyllä hyvä, että nämä show tappelut jäävät pienempään arvoon. Jotenkin syttyy ihan eri tavalla, kun tunteet kiehahtaa nopeasti kuin tuollaisesta väkisin väännetystä tanssista.
 

Spire

Jäsen
Ajat ovat muuttuneet melkoisesti jo siellä rapakon toisellakin puolen. Hyvin harvoin NHL:ssäkään nähdään enää kunnon show myllyjä tai ilman mitään syytä aletaan hanskoja pudottamaan. Suurin osa juurikin näitä kostoreissuja jotka ovat kyllä ihan ansaittuja omasta mielestä. Sekin on kyllä hyvä, että nämä show tappelut jäävät pienempään arvoon. Jotenkin syttyy ihan eri tavalla, kun tunteet kiehahtaa nopeasti kuin tuollaisesta väkisin väännetystä tanssista.
Joo, täytyy sanoa että änärin seuraaminen on jäänyt minulla vähäisemmäksi vuosi vuodelta. Nyt varsinkin korona-aikaan en ole jaksanut katsella matsiakaan. Muuttuuhan nuo ajat onneksi sielläkin, itse nautin enemmän nopeatempoisesta taitolätkästä, kuin show-mielessä järjestetyistä myllyistä. Toki tärkeissä otteluissa sitten tunteiden kiehahtaminen sytyttää eri tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös