Onko silloin jässä olevalla luistimella tehty tökkäys "heilahtava potkuliike"? Minä en nähnyt Karvisen heilauttavan jalkaansa niin että terä olisi ollut jäästä irti, tökätä saattoi hyvinkin luistimellansa, mutta kun se potkun tuomittavuus johtuu siitä vaarasta, jonka terä aiheuttaa, niin tuollainen tökkäys (mikäli siis tökkäsi) ei kyllä oikein potkun tunnusmerkkejä täytä. Asiaa tietysti korostaa se että Viedensky menettää tasapainonsa ja tästä syystä jalka heilahtaa eteen, enemmän kuin tökkäyksen/potkun voimasta. Tälläisellä perusteella pitäisi käytännössä aina jos luistimet osuu yhteen piipata potkusta pihalle.
Pätkin vähän itsekin. Alkuun sanon, että en itse tiedä minkälainen kontakti on tapahtunut, vai onko. Mutta jatkan tilanteen käsittelyä sillä oletuksella, että kontakti on tapahtunut kuvaamallasi tavalla luistimella potkunomaisesti tökkäämällä.
Jos tilanne on mennyt edellä kuvatulla tavalla, on siinä ehdottomasti tilaa tulkinnalle. Yritän avata omaa tulkintaani tilanteesta siltä kannalta miten itse sen tuomarina tulkitsisin. Olisi mielenkiintoista lukea muitakin tulkintoja.
Säännössä, jonka linkitit, määrätään vastustajan potkaisemisesta tai sen yrittämisestä rangaistavan ottelurangaistuksella. Olen samaa mieltä, että säännön perustana on terän aiheittama vaara. Kuitenkin yhtälailla, ehkä jopa tästä johtuen, pidetään potkaisemista jääkiekossa todella raukkamaisena tekona, itse ainakin pidän. Tämä tilanne tapahtui pelikatkolla. Tilanteessa oli selvä kostomenttaliteetti. Tämä menttaliteetti on kiekossa yleistä, eikä oman peliymmärrykseni mukaan sinällään rangaistavaa. Koston voi pelin sisällä suorittaa sääntöjen raameissakin, jonka lisäksi usein kostoja tehdään harmaalla alueella, joista esimerkkeinä tilannetta edeltäneet poikittaiset mailat. Yleisiä harmaan alueen rikkeitä ovat mielestäni poikittaiset mailat kehoon, kevyet huitomiset, painiotteet ja jopa jotkut nyrkiniskut.
Tässä tilanteessa pelaaja valitsi kostonsa välineeksi jalan liikkeen joka kohdistuu vastustajaan ja tiesi tarkasti mitä toteuttamansa kontakti vastustajalle aiheuttaa. Pelaaja suuntasi luistimensa liikkeen kohti vastustajaa aiheuttaakseen tälle tasapainon menetyksen. Teko tapahtui pelikatkolla, edellisen tilanteen jo rauhoituttua ja pelaajaan, joka ei enää ollut valmistautunut minkäänlaiseen kontaktiin. Näiden asianhaarojen vallitessa en pidä merkityksellisenä sitä irtoaako luistimen terä jäästä vai ei.
- potkunomainen liike jalalla, ainoana tarkoituksena osua vastustajan pelaajaan
- suoritettu pelikatkolla selvällä kostomenttaliteetilla.
Koska vastustajan potkaiseminen on jääkiekossa yleisesti tunnistettu erittäin peliinkuulumattomaksi rikkeeksi, voidaan tilanne mielestäni tulkita potkuksi, ja jos ei potkuksi niin ainakin sen yritykseksi. Tarkoituksena aiheuttaa vastustajalle samanlainen kaatuminen, joka tapahtuu jalkapyyhkäisyssä, joka myös pitää rangaista isolla rangaistuksella.
Tilannetta ei voi mielestäni rinnastaa tilanteisiin, jotka tapahtuvat pelatessa eli kiekkoa tavoiteltaessa tai vastustajaa pysäytettäessä. Tahallisiin ja vahingossa pelitilanteissa tapahtuviin jalkojen yhteen kopsahtamisiin on omia sääntöjänsä.
Mielestäni pelaaja ansaitsi rangaistuksensa, koska toteutti kostonsa raukkamaisella tavalla.