4
444
Siis hetkinen. Marjamäki huomaa häviävänsä kiekontavoittelun, mutta ei ehdi tehdä tilanteessa mitään muuta kuin ajaa kaverin yli. Söderholm huomaa voittavansa kiekontavoittelun, mutta ehtii paikallisen juryn mielestä pysähtyä, kääntyä ja kyykätä. Kuulostaa siltä, että Masilla on vähän pidemmät piuhat.Jos Marjamäki oikeasti vetää puolenkentän vauhdilla tarkoituksenaan hakea taklaus Söderholmiin maalin takana, pelikieltoa olisi pitänyt iskeä kymmenkertainen määrä. Mielestäni Marjamäki ei kuitenkaan toimi noin. En usko, että sinäkään voit olla varma, että Marjamäen tavoite lähtökohtaisesti on taklaus, eikä kiekontavoittelu. Minusta tilanne näyttää siltä, että Marjamäki tekee kaikkensa ehtiäkseen kiekkoon maalin takana. Hän jää tässä kamppailussa toiseksi. Tämän jälkeen kaikki tapahtuu erittäin nopeasti. En ole varma, olisiko Marjamäki enää siinä vaiheessa pystynyt väistämään Söderholmia. Vauhtia tilanteessa on liikaa, enkä soisi, että törmäyksiä tai taklauksia tuollaisista vauhdeista tapahtuisi. Mutta kuten arvoisia Walkin viisaasti aiemmin kirjoitti, tuollaiset tilanteet kuuluvat jääkiekkoon.
En todellakaan hyväksy puolenkentän vauhdeilla vedettyjä ryntäyksiä. Olen erittäin, erittäin hanakka kanssapelaajien kunnioittamisen puolesta puhuja. Tässä kyseisessä tapauksessa näen kuitenkin enemmän urheiluun kuuluvaa rehtiä kamppailua kuin vastustajan kunnioittamattomuutta. Vaikka näenkin tämän asian eri tavoin kuin sinä, hyvä PTS, voin ilokseni sanoa, että yleensä olen kanssasi samaa mieltä. Niiden kirjoitustesi perusteella, joita olen lukenut, jaamme kohtuullisen samanlaisen arvomaailman.
Ei tuosta taklauksesta saa törkeää millään muotoa. Puhdas se ei ole, mutta ei myöskään törkeä. Ehkä mä vain kukkahattuilen tän asian kanssa, mutta mulle jääkiekko on peli, jossa ensisijaisesti pelataan kiekkoa. Jos huomaat, ettei kiekko nyt vain tulee matkaan mitenkään, niin ei se ole mikään tekosyy ruveta mököttämään ja ajaa täydellä höyryllä kaiken mahdollisen yli. Mulle tuo yhden pelin pelikielto on ihan riittävä, mutta en olisi pannut pahakseni esimerkiksi kolmeakaan. Ja ennen kuin joku ehtii kysymään, niin identtisessä tilanteessa taklaajan ollessa IFK:n pelaajan, olisin aivan samaa mieltä.