Ihan mielenkiinnosta, mitkä ovat nämä mainitsemasi suuret yhtäläisyydet perjantaiseen episodiin?
Itse olen tähän mennessä bongannut vain sen, että niin Kantolan- kuin Gilliesinkin tapauksessa, on väkivaltaisuus yksipuoleista. Kantola tosin lyö kohdettaan useamman kerran, ilman hanskoja ja jatkaa vielä sen ollessa maassa. Gilliesin saldo taasen oli yksi huitaisu hanskalla nenän edessä seisoneen pelaajan naamaan.
Tässä kiinnostuneille linkki, jossa
kurinpitopäätös Kantolan tapauksessa on kokonaisuudessaan.
Ja tässä vertailua tapausten välillä:
Kurinpitopäätös Kantolan tapauksessa:
Sääntökirjan säännön 528 B-kohdan mukaan pelaajalle, joka aloittaa nyrkkitappelun tuomitaan ottelurangaistus.
Gilliesiltä irtosivat hanskat kädestä, joten sillä ei sinänsä ole merkitystä, että itse lyönti oli hanskalla.
Videotallenteelta käy ilmi, että ensimmäinen kontakti Kantolan ja Ohtamaan välillä syntyy Kärppien puolustusalueella, jossa Kantola käyttää poikittaista mailaa Ohtamaahan. Tämän jälkeen Kärppien hyökkäyssuuntaan luistellessa Kantola koukkii mailallaan Ohtamaata takaapäin useita kertoja keskialueella Ohtamaan jatkaessa pelaamista. Kärppien hyökkäysalueella Kantola tiputtaa pelihanskansa lyöden ensin Ohtamaata päähän, jonka jälkeen Kantola repii Ohtamaan jäähän lyömällä Ohtamaata takaapäin.
Gilliesillä alla edellisessä vaihdossa haku tanssiin, johon Ruutu ei lähde. Tämän jälkeen pelin jo pysähdyttyä isku yllättäen Ruutua päähän, jonka tarkoituksena on provosoida tappelu. Tätä varten Gilliesiltä heittää omat hanskansa.
Ohtamaan kaaduttua hallitsemattomasti jäähän Kantola lyö useita kertoja jäässä itseään suojelevaa Ohtamaata, jatkuen aina erotuomareiden väliintuloon saakka.
Tässä kohtaa tarinat tosiaankin eroavat. Gillies
ei jatka takomista maassa.
Kurinpitoryhmä katsoo, että Kantola on syyllistynyt edellä kuvatulla toiminnallaan yksipuoleiseen, tahalliseen, ja ei-spontaaniin nyrkkitappelun aloittamiseen. Kyse on säännön 528 B-kohdan rikkomisesta, josta seurauksena on ottelurangaistus. Sääntökirjan säännön 507 mukaan ottelurangaistuksen saaneelle pelaajalle tuomitaan automaattisesti pelikieltoa siten, että hän on vähintään seuraavan ottelun pelikiellossa.
OR tuli myös Gilliesille ja minä en tuosta Gilliesin tempusta spontaania saa tekemälläkään.
Päätösharkinnassaan kurinpitoryhmä pitää rangaistusta ankaroittavana seikkana sitä, että Kantola on katsonut oikeudekseen käyttää omankäden oikeutta jäällä sekä sitä, että Kantola lyö pelitilanteen ulkopuolella tappeluhalutonta ja jäässä makaavaa vastustajan pelaajaa. Rangaistusta ankaroittaa myös se, että Kantola aloittaa tappelun täysin tarkoituksenhakuisesti vailla mitään kunnioitusta jääkiekon ja SM-liigan sääntöjä kohtaan sekä välinpitämättömästi teon kohteena olevan pelaajan turvallisuudesta ja pelin sekä pelaajan kunnioitusta.
Omankädenoikeus - check
lyö pelitilanteen ulkopuolella tappeluhalutonta vastustajaa - check
maassa makaavaa pelaajaa - tämä on eri
aloittaa tappelun täysin tarkoituksenhakuiseksi vailla mitään kunnioitusta...jne. -check
Koodiin viittaaminen -check
Jokaisella saa olla omat tulkintansa ja paljon tietenkin riippuu miten halutaan tulkita. En minä tuosta Gilliesin teosta millään saa spontaania, joten lähin kosto-vertailukohta oli minusta Kantolan tapaus. Semir-caset ovat sitten ihan oma luku sinänsä.