Porvoon Kärppä
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät
Purnaan vielä tuosta vauhdista ja laitataklauksesta, vaikka sanotkin että unohdetaan ne, mutta et selvästikään ole oikeasti muuttanut mielipidettäsi.Erityisen rumia ja kovia otteita, no, siinä kyllä hypätään ja osutaan kaveria laidan vieressä päähän, ja ihan kunnon vauhdilla. Tuo liian kova vauhti on ehkä makukysymys, jossa sinun värilasisi painavat mielipidettä yhtäälle ja minun toisaalle, joten okei, unohdetaan se. En oikein ymmärrä millä perusteella tämä ei laitataklauksesta käy, mutta jos nyt sekin sitten vaikka unohdettaisiin, niin hyppytaklaus päähän jää. Kyllä siinä minusta jo vähän turhan rumien ja kovien otteiden tunnusmerkit täyttyy.
Katso tuo nelosen klippi, heti videon alussa näkyy tilanne oikealla nopeudella kuvattuna. Ei tuota taklausta saa hyvällä tahdollakaan liian kovavauhtiseksi. Sanoisin jopa että taklaukseksi suhteellisen hitaalla vauhdilla suoritettu.
Ja laitataklaus:
520 - LAITATAKLAUS
a) Pelaajalle, joka vartalotaklauksella, poikittaisella mailalla, kyynärpäätaklauksella, ryntää-
mällä tai kampittamalla aiheuttaa vastustajan rajun kaatumisen laitaa vasten, tuomitaan
erotuomarin harkinnan mukaan:
Käytännössä laitataklaus tulee kyseeseen vain silloin kun taklattava pelaaja on irti laidasta. Nyt näin ei ollut vaan Taipalus oli kiinni plankissa eikä edes kaatunut taklauksen seurauksena vaan istahti sen jälkeen ihan itse jäähyn toivossa. En ymmärrä millä perusteella katsot tilanteen myös laitataklauksen tunnusmerkit täyttäväksi.
Olen samaa mieltä, mutta sanoinkin vain millä perusteilla viime aikoina pelikieltoja on annettu. En oikeastaan ottanut kantaa onko nuo oikeita vai vääriä perusteluja.FASlapsi kirjoitti:Se että taklattava pelaaja ei loukkaanu on mielestäni suoraan sanottuna vitun tyhmä perustelu määrittää pelikiellon tarpeellisuutta tai pituutta. Tämän perusteellahan tässä perkeleen liigassa tänä päivänä näitä tuomioita osin jaetaan, mutta se on niin saatanan vammaista että menee hermo kun asiaa alkaa kunnolla ajattelemaan.
Huonosti suoritettu taklaus kyllä, jossa ei onneksi sattunut mitään. Rangaistukset pitää laittaa oikeisiin mittasuhteisiin ja minun mielestäni tässä tapauksessa pelikielto olisi ollut liian kova rangaistus.FASlapsi kirjoitti:Minusta kyseessä oli huonosti suoritettu taklaus, jossa oli hyppy mukana ja joka osui Taipalusta päähän, mutta onneksi ei sentään koko voimalla. Oli enempi vähempi vahingon ja osaamattomuuden syytä koko juttu, joo, mutta kyllä minäkin saan dunkkua jos vahingossa rysäytän autolla päiväkodin leikkipaikalle kun yritän vähän kässärikäännöstä mutta auto karkaa kun en osaa.
Mitä tulee tuohon kässärikäännökseen niin onhan siinäkin tilanteessa merkitystä teon vakavuudella ja seurauksilla, siihen mitä rankkua saat. Parhaassa tapauksessa selviät ehkä anteeksipyynnöllä ja korjaat korkeintaan oman hivenen rikki menneen autosi jos leikkipaikalle tai siellä oleville henkilöille ei käy kuinkaan. Pahimmassa tapauksessa joudut edelleen korjaamaan sen oman autosi, sen lisäksi saat turpiisi joltain vanhemmalta kenen lapsen yli ajoit ja loppujen lopuksi poliisikin passittaa sinut vielä linnaan kuolemantuottamuksesta.