Kurinpitopäätökset kaudella 2012–2013

  • 1 282 639
  • 5 646
Nopeasti on ihmisten "rasismi"käsitteet muuttuneet. Nyt ryssittely on väärin, mut Semirin etnistä taustaa oli kyllä oikeus käyttää hyvin monella tapauksen jälkeen.
Kuka yllättyi? Koko juttu on alusta alkaen ollut varsin ristiriitainen ja syyttävä sormi on välillä itse kussakkin. Semiriä on fine haukkua, koska on terroristi ja Liivikkiä ei, koska on hieno mies. Ossi on puolestaan rasisti ja ehdotan sopeutumissiirtoa Zambian maaperälle.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mielestäni pääpiirteittäin kohdilleen menivät tuomiot, hyvää työtä paljon parjatulta kurinpitoryhmältä ja Liusjärveltä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mielestäni pääpiirteittäin kohdilleen menivät tuomiot, hyvää työtä paljon parjatulta kurinpitoryhmältä ja Liusjärveltä.

Missä kohtaa? Siinä että annettiin tuomio median paineiden ja esimerkin takia, ei siksi että tuomiovalta ET-peleihin olisi alunperin ollut SM-liigalla?
 

Sakkoliha

Jäsen
Missä kohtaa? Siinä että annettiin tuomio median paineiden ja esimerkin takia, ei siksi että tuomiovalta ET-peleihin olisi alunperin ollut SM-liigalla?

Jos SM-Liiga ei olisi puuttunut, niin mitä kuvittelet, että kauden avauksessa on mahdollista tapahtua, kun nuo ET:n pelikiellot ovat ihan yhdentekeviä, eikä tällöin kukaan olisi oppinut mitään. SM-Liigan puuttuminen tähän asiaan oli ainut oikea ratkaisu.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Jos SM-Liiga ei olisi puuttunut, niin mitä kuvittelet, että kauden avauksessa on mahdollista tapahtua, kun nuo ET:n pelikiellot ovat ihan yhdentekeviä, eikä tällöin kukaan olisi oppinut mitään. SM-Liigan puuttuminen tähän asiaan oli ainut oikea ratkaisu.

Minuakin kiinnostaisi kuulla, että mikä jäällä tarpeellinen asia vielä jäi tapahtumatta. Rangaistukset olivat luokkaa sellaisia, ettei edes kehän sisäpuolella niitä oteta viikoittain ihan tunnelman vuoksi. Kierre on mahdollista katkaista nyt, eipä Vuorinen kiistänyt mahdollisuutta vaikka tyhjille saleille pelaamisestakaan, jos ei oppi uppoa.

Pistemenetyksiä ei SM-liigassa jaella, vaan linja on antaa pelikieltoja ja sakkoja.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Epäilen että ei olisi tapahtunut mitään, kuten ei tapahdu nytkään. Molemmat joukkueet tiesi ilman tätä tuomiotakin että nyt tuli hölmöillyksi ja yli meni niin että heilahti, Jokereilla pahiten. Ja mitä tulee itse tuomioihin niiden perustelut ja linjaus on onnistunut, ainoa mitä kritisoin on se että olemassa olevaa tuomiokäytäntöä muutettiin takautuvasti. Ei se vain toimi niin, olemassa olevat säännöt on ne jotka vaikuttavat jos ne on väärin niin niitä voidaan muuttaa mutta ne vaikuttavat vasta muutoksen jälkeisiin tapahtumiin.
 

Handyy

Jäsen
Parasta tässä tapauksessa oli lopulta tuo Helsingin Sanomien päätös olla tukematta tällä kaudella Jokereita. Voisi kuvitella, että ihan mistään nappikauppasummista ei ole kyse, joten tällainen signaali antaa vihdoin myös osoituksen siitä, että euromääräisiäkin menetyksiä on mahdollista tulla järjettömistä hölmöilyistä.

Kyllähän lehti palannee ensi kaudella takaisin sponsoriksi, mutta joka tapauksessa erinomainen näpäytys jääkiekkopiireille, että mitä tahansa ei sallita.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Ilmeisesti suvaitsevaisten huutama karmea rasismi on sekoittanut useimpien päät. Siinä tilanteessa jossa otat joltain etnisen viiteryhmän jäseneltä yksipuolista turpasaunaa ja tämän jälkee huudat hänen suuntaa "vitun ryssä/neekeri/barbaba" niin en pidä sinua karmeana rasistina. Ilmeisesti Ossi Väänänen on nyt tuon haukkumasanan käytön jälkeen se tarinan suurin roisto.

Voin lähettää sinulle paketin nenäliinoja, että voit kuivata kyyneleesi. Laita osoite YV:llä.

Aivan saatanan hyvä kurinpitopäätös! Kenties paras miesmuistiin ja perustelut selkeät ja hyväksyttävät. Ainoa pieni särö on Ossin yksi matsi rasistisesta huudosta, josta olisin antanut itse 3 peliä, lieventävänä asianhaarana se kuinka törkeästi Liivik toimi. Vastaavasti Liivik olisi tuosta tuomarin selän takaa kolmantena tappeluun osallistumisesta ansainnut enemmän kuin 2 matsia.

Uhkasakon olisin langettanut molemmille seuroille 100.000 euroa vastaisuuden varalle ja muille seuroille varoittavana esimerkkinä.

Hyvä Kyntsi!

Uskomatonta. Olen nimimerkki Gagsin kanssa samaa mieltä joka sanasta. Olen myös tyytyväinen kurinpitopäätökseen. Toivottavasti jääkiekon raiskaus loppuu tähän ja huomenna nähdään kunnon lätkää.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Parasta tässä tapauksessa oli lopulta tuo Helsingin Sanomien päätös olla tukematta tällä kaudella Jokereita. Voisi kuvitella, että ihan mistään nappikauppasummista ei ole kyse, joten tällainen signaali antaa vihdoin myös osoituksen siitä, että euromääräisiäkin menetyksiä on mahdollista tulla järjettömistä hölmöilyistä.

Kyllähän lehti palannee ensi kaudella takaisin sponsoriksi, mutta joka tapauksessa erinomainen näpäytys jääkiekkopiireille, että mitä tahansa ei sallita.

Samasta konsernista on kuitenkin edelleen pari sponsoria, joten ei tämä mikään totaalinen pesäero taida olla. Eikä HS mikään ihan pääsponsori olisi ollut muutenkaan, jos sopimusta ei ole tehty tässä vaiheessa kautta vielä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Parasta tässä tapauksessa oli lopulta tuo Helsingin Sanomien päätös olla tukematta tällä kaudella Jokereita. Voisi kuvitella, että ihan mistään nappikauppasummista ei ole kyse, joten tällainen signaali antaa vihdoin myös osoituksen siitä, että euromääräisiäkin menetyksiä on mahdollista tulla järjettömistä hölmöilyistä.

Kyllähän lehti palannee ensi kaudella takaisin sponsoriksi, mutta joka tapauksessa erinomainen näpäytys jääkiekkopiireille, että mitä tahansa ei sallita.

Miksi kuvittelet, että Jokerit olisi jättänyt sopimuksen teon näin myöhäiseksi, jos mitään intressejä sopimuksen jatkamiseksi olisi ollut?
Enkä itse edes usko, että Hesari palaa takaisin.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Tuo Salmen liian pitkä penalti noista lähinnä pomppaa silmään. Tai sitten toinen vaihtoehto olisi ollut antaa Ben-Amorille vielä enemmän kakkua.

Hesarin näyttävää ilmoitusta Jokereiden sponsoroinnin katkaisemisesta joku kyynisempi voisi pitää melkoisena opportunismina.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Olen nimimerkki Gagsin kanssa samaa mieltä joka sanasta. Olen myös tyytyväinen kurinpitopäätökseen. Toivottavasti jääkiekon raiskaus loppuu tähän ja nähdään kunnon lätkää.

Juu, ja josko tosiaan olisi vaikka opittukin jotain. Jokainen voi muuten halutessaan edesauttaa oleelliseen keskittymistä jättämällä asiaa vielä huomisen jälkeen (ilman uutta sisältöä) jatkavat paskaotsikot klikkaamatta ja lehdet ostamatta/lukematta.
 

Tjomper

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, PHI, MIN
Liigan toimesta annetut rangaistukset muuten hyvät, mutta jokereiden valmennustiimille + Ben-amorille olisi voinut antaa tuplana nuo. Noh toivottavasti virkavalta napauttaa omansa päälle.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Perusteletko, miksi penaltti on liian pitkä? Koska Filppulalta ei lähtenyt taju?

Luulin että tuo on jo täällä perusteltu tarpeeksi moneen kertaan. Jos tuo tapahtuma irroitettaisiin yksittäiseen otteluun keskellä kautta, siitä ei todellakaan olisi lätkitty 12 ottelun pelikieltoa.

Ymmärrän, että tässä haluttiin antaa statement, mutta tilannetta edeltäviin tapahtumiin, seurauksiin ja ennen kaikkea itse tekoon nähden tuo on mielestäni muutaman pelin verran liikaa siitä huolimatta.

Kaiken kaikkiaan ihan hyvät tuomiot kuitenkin.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nopeasti on ihmisten "rasismi"käsitteet muuttuneet. Nyt ryssittely on väärin, mut Semirin etnistä taustaa oli kyllä oikeus käyttää hyvin monella tapauksen jälkeen.

Pistä kertaukseksi jotain esimerkkejä. Olen nimittäin suorastaan yllättynyt etten ole törmännyt siihen, että Semirin geneettistä taustaa olisi käytetty lyömäaseena häntä vastaan.

Ryssittelyn tapauksessa huomionarvoista on se, että Liivikhän ei ole venäläinen, vaan virolainen. Lisäksi virolaisten ja venäläisten välillä on paljon enemmän skismaa kuin suomalaisten ja venäläisten. Tilanne on yhtä koominen kuin jos virolainen tai ruotsalainen nimittelisi suomalaista ryssäksi. Näissä tilanteissa olonsa typeräksi pitäisi tuntea nimittelijän. En siis usko että nuo sanat loukkasivat Liivikiä millään tapaa.

Se mikä on olennaista ei ole mitä sanottiin, vaan se mitä sanottaessa yritettiin ilmaista. Toisin sanoen pidettiin toista alempiarvoisena kansallisuuden tai etnisen taustan vuoksi.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perusteletko, miksi penaltti on liian pitkä? Koska Filppulalta ei lähtenyt taju?

Koska Salmi ei lyönyt Filppulaa päähän, eikä muutenkaan aiheuttanut kovin suurta loukkaantumisvaaraa. Muutenkin Salmen rike oli yrittää tappelua sellaisen kanssa, joka ei siihen halunnut osallistua.
 

Ratikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUPLAMESTARIT 2021 & Red wings & Stevie Y
En siis usko että nuo sanat loukkasivat Liivikiä millään tapaa.

Kokeile haukkua virolaista ryssäksi, saat varmasti välittömän palautteen.

Nimenomaan virolaisten ja venäläisten tulikivenkatkuisten välien takia on todella suuri loukkaus sanoa virolaista venäläiseksi tai ryssäksi...
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ryssittelyn tapauksessa huomionarvoista on se, että Liivikhän ei ole venäläinen, vaan virolainen. Lisäksi virolaisten ja venäläisten välillä on paljon enemmän skismaa kuin suomalaisten ja venäläisten.
Näinpä, juuri tämän takia virolaiselle ryssäksi kutsuminen on aivan erityisen suuri loukkaus. Ja Neuvostoliitossahan tuo Liivik näyttäisi olevan syntynyt, tuossa ryssien maassa.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Liigan tuomiot jaettu..

Onpahan kakkua.

Valtosen olisi pitänyt saada ehdottomasti saman verran kuin SBA. Käskyttäjän on kärsittävä myös. Samoin myös ehkä Lämsälle ja Sormuselle olisi voinut antaa isomman kakun. Muuten ihan suhteellisen linjakkaat tuomiot kokonaan. Nyt odotellaan poliisitutkinnan lopputulosta ja katsotaan ylittyykö syytekynnys.

Oikeastaan kaikkein oksettavin on edelleen oletus siitä että jääkiekko olisi muun yhteiskunnan ulkopuolella. Kummola kommentoi Yle Puheen kiekkoillassa että hänen puolestaan poliisi voisi lopettaa tutkinnan koska lajin sisäinen rangaistusjärjestelmä on toiminut. Paskat, sanon minä. Olisi aivan oikein että tapaus vietäisiin oikeusjärjestelmässä loppuun asti. Tuollainen pöhöttyneisyys ja käsitys oman lajin ylivallasta saisi minun puolestani loppua.

Tällä hetkellä tuntuu vahvasti siltä että jääkiekko on perseestä.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Näinpä, juuri tämän takia virolaiselle ryssäksi kutsuminen on aivan erityisen suuri loukkaus. Ja Neuvostoliitossahan tuo Liivik näyttäisi olevan syntynyt, tuossa ryssien maassa.

Eli jos sanon jotain suomalaista kaveria neekeriksi, on tämä kovempi loukkaus kuin sanoa mustaa miestä neekeriksi, koska suomalainen ei suinkaan ole musta?
 
Viimeksi muokattu:

Tonalin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, AC Milan, Tommi Huhtala
Luulin että tuo on jo täällä perusteltu tarpeeksi moneen kertaan. Jos tuo tapahtuma irroitettaisiin yksittäiseen otteluun keskellä kautta, siitä ei todellakaan olisi lätkitty 12 ottelun pelikieltoa.

Ymmärrän, että tässä haluttiin antaa statement, mutta tilannetta edeltäviin tapahtumiin, seurauksiin ja ennen kaikkea itse tekoon nähden tuo on mielestäni muutaman pelin verran liikaa siitä huolimatta.

Kaiken kaikkiaan ihan hyvät tuomiot kuitenkin.

Mielestäni täysin samanlainen tapahtuma kuin SBAn kilahdus. Samalla tavalla Salmi tuli selästä, ja yritti täysin samaa temppua. Ja tässä otettiin huomioon KOKONAISUUS, ei pelkkä yksittäinen tilanne.

E: Jokereiden valmentajien olisi ehdottomasti pitänyt saada vähintään yhtä paljon kakkua kuin itse SBAn.
 
Viimeksi muokattu:

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Kummola on täysin vieraantunut ympäröivästä maailmasta. Jääkiekko sellaisena kuin me 70-luvulla syntyneet pelin muistamme alkaa olemaan entistä.

Nykyisellään isot pelit käydään hallien ulkopuolella ja sanomalehtien palstoilla. Itse peli on jäänyt paitsioon ja on täysin kenen tahansa lajista mitääntietämättömän arvosteltavana.

Nauttisin suuresti tilanteesta, jossa joku toimija kyseenalaistaisi eduskunnan,presidentin tai muun vastaavan tahon julkisen kommentoinnin jääkiekon ympärillä.
 

Panopticon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Detroit Red Wings
Olin positiivisesti yllättynyt. Siellähän on ihan munaa löytynyt jakaa vähän tuomiota.

Ei juurikaan tule edes ketään noista jätkistä ikävä. Noh, Liivik nyt on sentään joskus ihan roolissaan hyvä. Ehkäpä siellä pääsee junnut keräämään vähän kokemusta.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Oikeastaan kaikkein oksettavin on edelleen oletus siitä että jääkiekko olisi muun yhteiskunnan ulkopuolella. Kummola kommentoi Yle Puheen kiekkoillassa että hänen puolestaan poliisi voisi lopettaa tutkinnan koska lajin sisäinen rangaistusjärjestelmä on toiminut. Paskat, sanon minä. Olisi aivan oikein että tapaus vietäisiin oikeusjärjestelmässä loppuun asti. Tuollainen pöhöttyneisyys ja käsitys oman lajin ylivallasta saisi minun puolestani loppua.

Tällä hetkellä tuntuu vahvasti siltä että jääkiekko on perseestä.

Aistin melko vahvoja antipatioita, kun tartut tollasiin lillukanvarsiin. Eihän asianosasilla ole tapahtumien ja todisteiden valossa mitään muuta mahdollisuutta, kuin odotella poliisitutkintaa. Ja jos sä oot yhtään seurannu Kummolan jyrähdyksiä viimesen 10v aikana, osaisit suhtautua tohon asiaankuuluvalla vakavuudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös