Kuolema – jokaisella edessä

  • 26 738
  • 136
Isäni järjesti aikanaan isot 58-vuotisjuhlat.

Siis isot kemut tyyliin, muttei ihan :"rikas 60-vuotias yhdistettynä 30-vuotis-hääpäivään", ja kaikki tutut ja sukulaiset ja vanhat naapuritkin kutsuttiin.

Oli tehnyt sukututkimusta, ja saanut kardiologin lausunnon, ja totesi, että on suorassa polvessa 58-vuotiaana vanhempi kuin kukaan, ainakin 300+ vuoteen.

Nyt kun itse alkaa olla viisikymppinen, niin kieltämättä asia on alkanut vaivata.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Isäni järjesti aikanaan isot 58-vuotisjuhlat.

Siis isot kemut tyyliin, muttei ihan :"rikas 60-vuotias yhdistettynä 30-vuotis-hääpäivään", ja kaikki tutut ja sukulaiset ja vanhat naapuritkin kutsuttiin.

Oli tehnyt sukututkimusta, ja saanut kardiologin lausunnon, ja totesi, että on suorassa polvessa 58-vuotiaana vanhempi kuin kukaan, ainakin 300+ vuoteen.

Nyt kun itse alkaa olla viisikymppinen, niin kieltämättä asia on alkanut vaivata.
Niin itsellä kello käy uhkaavasti tuota 50v lukua kohti…aletaan puhumaan ihan vuosista. Molemmat isoisät kuolleet siinä 50v molemmin puolin. No oma isä, häneen veljensä ja äidin veljekset jo ovat hyvän aikaa sitten jo ylittäneen tuon maagisen luvun ja porskuttavat edelleen. On vaan pistänyt ajattelemaan asioita
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Olen miettinyt kuolemaa viime aikoina paljon. En omaani, mutta yleisesti. Omaa sukuani kuolema on kiertänyt aika hyvin, mutta ihmisten ikä tulee vastaan, se on tosiasia. Minun sukuni on saanut elää yleisesti ottaen aika onnellisesti ja pitkään, ei ole tullut mitään traagisia ennenaikaisia kuolemia. Mutta kyllähän niitä kuolemia tulee.

Omien vanhempien kuolemat pelottavat paljon. Hyvässä kunnossa ovat, eikä ole toistaiseksi mitään ongelmia, mutta ikäähän heillä on. Ehkä tämä onnellinen tilanne, jossa suku on säästynyt traagisilta kuolemilta, on antanut jopa väärän kuvan elämästä. Kuka tahansa meistä voi kuolla koska tahansa. Ei sitä nuorena mieti, eikä ehkä myöhemminkään.

Toisaalta tämä on tuonut myös rohkeutta. Minä en pelkää kuolemaa. Jos minulla olisi perhettä, pelkäisin sitä varmaan enemmän. Miettisin lapsia. Mutta en minä omaa kuolemaani pelkää. Vain toisten. Minulla on edelleen se nuorten ihmisten kaikkivoipainen käsitys elämästä. Ja siitä en aio luopua.

Ihme kyllä niin minäkin kuspääkarjalainen viikolla pysähdyin miettimään kuolemaa. Ajatus varmaan lähti siitä että kävelin erään P-Haagassa olevan mereen viittavan kapakan ohi ja katsoin asiakaskuntaa. Heräsi kysymyksiä että mitä tämän maallisen kurimuksen jälkeen on? Kuka edes muistaa toveri kansan komissaarin, saati tuon hienostoravintolan asiakaskunnan? Ehkä näille ei kande antaa liikaa mietteitä, eikö Väyryskä sanonut "Minä olen ja pysyn!"
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin itsellä kello käy uhkaavasti tuota 50v lukua kohti…aletaan puhumaan ihan vuosista. Molemmat isoisät kuolleet siinä 50v molemmin puolin. No oma isä, häneen veljensä ja äidin veljekset jo ovat hyvän aikaa sitten jo ylittäneen tuon maagisen luvun ja porskuttavat edelleen. On vaan pistänyt ajattelemaan asioita

Asioita pitää aina miettiä. Itse olen nyt 41-vuotias, ja elämä on monestikin osoittanut rajallisuutensa. Omat isovanhempani ovat jo kaikki "menneet". Vaari ja pappa kuolivat miltei 30 vuotta sitten hieman alle 80-vuotiaina, mutta molemmat mummut elivät yli 90-vuotiaiksi, ja heidän kuolemistaan on alle 10 vuotta aikaa. Suku alkaa olla myös iäkäs, vanhempi sukupolvi on etupäässä 70 ja 80 vuoden välillä, mutta on siellä yli 80:n ikäistäkin. Realiteettia pitää olla. Muutama vuosi takaperin korpifilosofi-enoni totesi omissa 70-vuotisjuhlissaan virnuillen, että "nyt voisi ottaa kuppia, kun monta ukkoa on jo tässä kohtaa mullan alla".

Näin se menee, ja itsekin olen joutunut tuon toteamaan jo ihan omasta ikäpolvestanikin. Nyt tuli juuri tieto, että ehkä kymmenkunta vuotta vanhempi kollega oli menehtynyt yllättäen. Ei mikään kovin läheinen, mutta aina nämä mietityttävät. Kollegoita on vuosien saatossa mennyt muitakin, osa jopa nuorempina kuin minä nyt. Syöpä ja sairauskohtaukset eivät kysy aina ikää. Lapsuuden kotikunnassani asuneista vuotta vanhempien ikäluokasta on taas ainakin kuusi henkilöä kuollut vajaan kymmenen vuoden aikana. Pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tunsivat suunnilleen toisensa, ja nimet ovat muistissa vielä vuosien jälkeenkin, tuo on iso määrä. Toki ihmiset eivät enää siellä ole välttämättä asuneet, mutta juuret säilyvät.

Mutta elämän realiteeteille ei voi mitään. Pitää vain tasapainoilla. Mitään "sitten kun" -elämää ei kannata elää. Mutta toisaalta ei saa myöskään lopettaa haaveilemista. Tasapaino noiden välillä on oltava.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihme kyllä niin minäkin kuspääkarjalainen viikolla pysähdyin miettimään kuolemaa. Ajatus varmaan lähti siitä että kävelin erään P-Haagassa olevan mereen viittavan kapakan ohi ja katsoin asiakaskuntaa. Heräsi kysymyksiä että mitä tämän maallisen kurimuksen jälkeen on? Kuka edes muistaa toveri kansan komissaarin, saati tuon hienostoravintolan asiakaskunnan? Ehkä näille ei kande antaa liikaa mietteitä, eikö Väyryskä sanonut "Minä olen ja pysyn!"
Meinaat siis, että Blue Ocean on pohjoishaagalaisten viimeinen sijoituspaikka ennen väistämätöntä? No, minä en ole siellä onneksi koskaan käynyt. Sehän oli keväälläkin kiinni koronan takia, vaarallinen paikka siis.

Mutta joo, ymmärsin pointin, tai ainakin luulen ymmärtäneeni. Kun lähiöräkälöiden ihmisiä katsoo, niin väistämättä tulee mieleen se, että kyllä siinä jo encoreja vedetään ja kohta soitto on ohi. Joillain ne encoret ovat vain todella pitkät.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No siis ruohoahan me ihmiset olemme - tuuli käy ylitsemme eikä meitä enää ole jne. Ja lyhyt on se aika kuin muistetaan: jos on ollut elämässään onnekas niin muistetaan lämmöllä ja rakkaudella. Isää en ehtinyt kunnolla hyvästelemään, meni seisovilta jaloiltaan, mutta häntä juuri noin muistellaan, oli hyvä mies, kevyesti parempi kuin poikansa. Kuolinvuoteella ei ilmeisesti juurikaan kaduta, ettei tarpeeksi tehty töitä ja ansaittu liian vähän rahaa vaan että annettiin itsestään liian vähän läheisille ja ympäristölle. Tähän naurettavan lyhyeen hetkeen kannattaa tarttua.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
No siis ruohoahan me ihmiset olemme - tuuli käy ylitsemme eikä meitä enää ole jne. Ja lyhyt on se aika kuin muistetaan: jos on ollut elämässään onnekas niin muistetaan lämmöllä ja rakkaudella. Isää en ehtinyt kunnolla hyvästelemään, meni seivovilta jaloiltaan, mutta häntä juuri noin muistellaan, oli hyvä mies, kevyesti parempi kuin poikansa. Kuolinvuoteella ei ilmeisesti juurikaan kaduta, ettei tarpeeksi tehty töitä ja ansaittu liian vähän rahaa vaan että annettiin itsestään liian vähän läheisille ja ympäristölle. Siihen hetkeen kannattaa tarttua.
Jokaisen pitäisi tämä muistaa elomme tie on varsin lyhyt melkein kaikilla mittareilla. Itse ole tässä pikku hiljaa alkanut tajuamaan että ei se työnteko todellakaan ole kaikki kaikessa vaan se aika jonka vietämme lähimmäistemme parissa.
Kuka nyt sitten oikeasti haluaisi että muistellaan työnsankarina…olisi paljon parempi että tulisi muistetuksi hyvää ihmisenä, isänä ja aviomiehenä
 

redpecka

Jäsen
Minä olen monesti häkeltynyt kuinka kevyesti otetaan ja toisaalta taas kuinka vakavasti otetaan.

Tänään keskeytettiin Espanjassa yksi jalkapallopeli missä oli kymmeniätuhansia katsojia paikalla kun tuli joku sairastapaus katsomossa. Tunnen hyvyyttä pienes' sielussain. Siis että asioilla on merkitystä.

Israelista festarien jälkeen aurataan ruumiita joukkohautaan. Jos joku niistä olisi saanut sydänkohtauksen niin varmaan koko pommitus olis peruttu...
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Lueskelin tuossa Kadonneet jatkoaikalaiset -ketjua alusta loppuun ja täten Kuolema-ketju tulikin pikaisesti mieleeni. Toki nimimerkkien "kuolemat" eivät ole kuolemia sinällään, mutta jotain sellaista peruuttamatonta ja lopullista niissäkin on. Sellaista mieltä askarruttavaa runollisuutta tässä kaikessa, kun jotain häviää ainiaaksi, vaikka samalla jää kaikenlaisia jälkiä, tässä tapauksessa viestejä, meille myöhemminkin luettavaksi. Ainakin suurimmassa osassa tapauksia, ellei ole otettu palstaa hieman liian tosissaan.

Paljon vilpitöntä kaipausta ketjussa esiintyy, vaikka jengi on oikeassa elämässä toisilleen usein täysin tuntematonta. Silti ihmiset lukiessaan ja kirjottaessaan rakentavat jonkinlaista suurta verkostoa porukan kesken, jossa syntyy kaikenlaista elämäntarinaa elämäntapoineen. Onko palstalle kirjoittaminen oikeaa elämää, vai lakkaako se olemasta sitä välittömästi kun yhteys muodostetaan? Hieman kylmäävästi elämän arvaamattomuudesta kertoo se, jos sieltä nimimerkin takaa on mahdollisesti poistunut ihminen ikuisuuteen. Jopa hytisyttävää ajatella, vaikka yleensä (omatkin) muistot menneistä nimimerkeistä ovat lämpimiä. En pelkää aaveita, mutta aavemaisiakin tunteita lukuprojekti herätti.

Noin muutoin kuolema ei sinällään kiehdo minua, mutta ehkä sen lopullisuus aina ja aina vaan saa minut ymmälleni. Sitä miettii vuosien varrella eri tavoin, jolloin ajatus hieman kypsyy. Kuolemaan ei totu koskaan, eikä varsinkaan silloin kun se kolahtaa lähellä. Minkä takia tänne on tultu, miksi täällä pitäisi olla ja miksi täältä lähdetään. Kukin saa päättää.

Se on erikoista ajatella, kun tajuaa, että lyhyt pyrähdys tehdään äärimmäisen objektiivisesti katsottuna tarkoituksettomasti ja vain siksi, että elämä voi olla olemassa. En tiedä onko kyse lopulta realismista vai jostain synkemmästä, mutta jos elämää arvostaa korkeammalle kuin mitään muuta, niin ehkä sen pauloissa ei ole kärsinyt riittävästi. Toki jos asia meneekin siten, että on kärsinyt ja arvostaa sen vuoksi, niin minä nostan hattua. Voin kätelläkin.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Noin muutoin kuolema ei sinällään kiehdo minua, mutta ehkä sen lopullisuus aina ja aina vaan saa minut ymmälleni. Sitä miettii vuosien varrella eri tavoin, jolloin ajatus hieman kypsyy. Kuolemaan ei totu koskaan, eikä varsinkaan silloin kun se kolahtaa lähellä. Minkä takia tänne on tultu, miksi täällä pitäisi olla ja miksi täältä lähdetään. Kukin saa päättää.
Eikös joku vanha viisas sanonut joskus jotain sen suuntaista, että olemme vain ikäänkuin aaltoja suuressa meressä, tulemme ja menemme, suuressa mittakaavassa mitättömiä kun meri jatkaa ikuista pauhuaan. Ajattelemme toki asiaa meidän katoavaisten, rajallisten yksilöiden näkökulmasta joten näin ollen me itse luomme tälle ajanjaksolle merkityksen, joka on ihan luonnollista.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Eikös joku vanha viisas sanonut joskus jotain sen suuntaista, että olemme vain ikäänkuin aaltoja suuressa meressä, tulemme ja menemme, suuressa mittakaavassa mitättömiä kun meri jatkaa ikuista pauhuaan. Ajattelemme toki asiaa meidän katoavaisten, rajallisten yksilöiden näkökulmasta joten näin ollen me itse luomme tälle ajanjaksolle merkityksen, joka on ihan luonnollista.

Yleensä kun haluan muistutuksen missä mennään näissä asioissa, niin laitan vaan Jupiterin maapallon vierelle, jotta näen tajuntaan menevän konkretian kautta kuinka ahdistavan pieni maapallokin on. Tai niin pieni kuin käsityskyky antaa olla, eikä se välttämättä silloinkaan mene kaaliin. Vähemmästäkin masentuu mittasuhteiden järjettömyyden edessä, vaikka siihen en tiedä vastausta, että miksi pitää tuntea niin. Tai miksi näiden havaintojen tuloksena on merkityksettömyyden tunteita. Mieletöntähän se on, että ihminen kantaa tuskaisena universumitkin reppuselässään ja ihan vain siksi, että se haluaa jotain vastauksia. Kuolema voikin olla monesti pelastus, jos liikaa heittää päässä. Minulle sanottiin jo skidinä kuolleista, että nyt heillä on hyvä olla.
 

Iitee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Koovee, Hifk
Suosittelen kuuntelemaan Aamulehden Kuolemani-podcastin, jos aihe kiinnostaa tai koskettaa. Viisas mies tuo toimittaja ja hyviä elämänohjeita kaikille. Kuuntelen itsen tuon varmasti vielä toisenkin kerran, vaikka kuoleman teema ei ole minua koskettanutkaan.

Pakko nostaa tämä itsellekin muistiinpanoksi, kun tuolta Aamulehden sivuilta ei löydä mitään. Näitä jaksoja on useita, mutta en löytänyt sitä koko pakettia äkkiseltään.

Saattoi olla noissa maksumuuri, mutta sisällöt sai muistaakseni puoli-ilmaiseksi lyhytaikaiseen käyttöön...

Kuolemani-podcast | ”Sieltä tulikin sitten kuolemantuomio” – Miltä tuntuu kuulla pahin mahdollinen? Markus Määttänen kertoo nyt kaiken: Kuuntele Kuolemani-podcastin ensimmäinen jakso tästä: Kuolemani-podcast | ”Sieltä tulikin sitten kuolemantuomio” – Miltä tuntuu kuulla pahin mahdollinen? Markus Määttänen kertoo nyt kaiken: Kuuntele Kuolemani-podcastin ensimmäinen jakso tästä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös