Kuolema – jokaisella edessä

  • 27 685
  • 137

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Eihän se ole mikään ongelma. Olen nyt ja niin ovat läheiseni, en halua kuolla, ja pitkälle niiden läheisteni takia, ja vielä miljoona kertaa pahempaa olisi jos vaikka lapseni kuolisivat ennen minua. Täysin luonnotonta, vääristynyttä ja absurdin sadistista. Tietysti jos ajattelee kokemuksestaan, että se on lähinnä pelkkää tuskaa ja hyödyttömyyttä niin varmaan ihan sama - mutta jos ei niin ajattele, jos ei niin ole?

Lapsia ja eritoten vanhempia on kuollut aina ennenaikaisesti, ja myös 1900-luvulla riippumatta lääketieteen parantavista vaikutuksista huolimatta, vaikka kuinka oltaisiin nussittu. Suurperheet olivat sellaista ennen Talvisotaa tapahtuvaa menoa, mutta sitten "taannuttiin".

Tavallaan on aina absurdia lähinnä se, että tulee ihmetyksenä kun lapsia nykyaikana kuolee, jos verrataan aikoihin kun lapsen kuolema oli tavallista jopa lapsensurmia myöten. Ehkä vieraantumista tapahtuu historiaa peilaten, eikä tosiaan tarvitse mennä kauaksi kun luullaan, että kaikki oli paremmin. Eli todellakin pitäisi elää NYT, eikä joskus kauan sitten.

Nykyaika on paljon parempaa ja hedelmällisempää kuin koskaan. Ihmiset eivät vain osaa suhteuttaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nykyaika on paljon parempaa ja hedelmällisempää kuin koskaan. Ihmiset eivät vain osaa suhteuttaa.
Jeps, todellakin: menneisyys on niin paljon huonompaa kuin nykyaika. Ja jopa suht lähimenneisyys. Viimeiset pari vuosikymmentä ovat huipentaneet sodanjälkeisen ajan, mikä oli hämmentävän valtavaa kehityksen aikaa itsessäänkin. Saapa sitten nähdä mitä tuleman pitää tästä eteenpäin, ei täysin lupaavalta näytä, mutta toistaiseksi nyt menee oikeasti parhaiten ikinä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Oma kuolema ei pelota tippaakaan. Tämä kroppa kestää kaikkea, se on niin saatanan kova.

Se kestää kaiken. Lääkäri sanoi, että jos olet rehellinen elämäntapojesi suhteen, niin sinulla on saatanan hyvät arvot ja kova kroppa, paitsi yksi osa. Mutta se on hoidossa, ja sen kanssa eletään. Ja eletään. Heikkoja kohtia on meillä kaikilla.

Tosin myönnän, että yhden Ruisrockin jälkeen piti käydä aikoinaan TYKSissä huilaamassa, mutta silloin en harrastanut urheilua. Silloin olin huonokuntoinen. Siitä on jo vuosia. Sen jälkeen olen jaksanut kaikki tuollaiset rallit.

Enemmän huolestuttaa vanhempien kunto. Soittelen niiden kanssa joka viikko monta kertaa ja valvon, että ovat muistaneet ottaa lääkkeet ja vitamiinit, käydä jumpassa jne. Silloin kun olen siellä, käyn lenkittämässä niitä ja laitan ne puistoon kuntoilemaan. Ihan hyvin ne vielä jaksavat.

Nummis itse on niin legendaarinen voimanpesä, että se elää vaikka millä touhuilla satavuotiaaksi. Jos lähtee ennen sitä, niin lähtee komeasti.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Okei, tein todella räikeän ja kusipäisen virheen. @Morgoth pyydän anteeksi suhtautumistani. Toivottavasti niin käy, koska me olemme samaa porukkaa. Eli pitää tukea.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ihminen pitää terveyttään itsestäänselvyytenä, kunnes menettää sen. Näin tämä vaan on. Ja niin sen pitääkin olla, koska turha on murehtia etukäteen jotain, mitä ei vielä ole sattunut.
 

Morgoth

Jäsen
Olen nyt ja niin ovat läheiseni, en halua kuolla, ja pitkälle niiden läheisteni takia, ja vielä miljoona kertaa pahempaa olisi jos vaikka lapseni kuolisivat ennen minua. Täysin luonnotonta, vääristynyttä ja absurdin sadistista.

En ole ihan varma mitä luonnottomalla tässä tarkoitat. Suhtautuminen omaan kuolema ei niinkään ole ongelma, mutta läheisen menettäminen tekee todella kipeää. Ajan myötä helpottaa, mutta eihän siitä kaipuusta koskaan täysin pääse eroon. Toki se missä tilanteessa ja miten se kuolema tapahtuu vaikuttaa hirveästi tai joskus se voi olla jopa helpotus. En ole uskova, mutta kyllähän hautajaiset kirkossa jollakin tavalla ovat vaikuttavia ja kaikessa surullisuudessaan kuolema on myös tietyllä tavalla erittäin kaunis.

Toisaalta joutunut näkemään läheltä, että kuolema voi tulla ihan yllättäen 'parhaassa iässä' esim. onnettomuudessa. Parempi vain yrittää nauttia tästä rajallisesta ajasta, jonka saamme täällä ole.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Toisaalta joutunut näkemään läheltä, että kuolema voi tulla ihan yllättäen 'parhaassa iässä' esim. onnettomuudessa. Parempi vain yrittää nauttia tästä rajallisesta ajasta, jonka saamme täällä ole.

Tämä on itselläni juuri kaksiteräinen miekka. Toisaalta haluaisi elää, toimia ja kokea ihmisten kanssa kaikki moninaiset ja loputtomat tunnereaktiot, mutta sitten huomaa aika nopeasti, että muut eivät ajattele näin. He vain toimivat onnellisina särmättömällä liukuhihnalla kuolemaa odottaen. Ei se väärin ole, mutta kyllä siinä jää paljon esimerkiksi kulttuuria kokematta.
 

Morgoth

Jäsen
Okei, tein todella räikeän ja kusipäisen virheen. @Morgoth pyydän anteeksi suhtautumistani. Toivottavasti niin käy, koska me olemme samaa porukkaa. Eli pitää tukea.

Ei mitään tai en osannut edes pahastua. Tämän ketjun ymmärrän enemmän, jossa ei olla aktiivisesti lopettamassa omaa elämäänsä. Sitä tuossa pohdin, että miten mahdollisesti omaan suhtautumiseen kuolemaan tuo on ylipäätään vaikuttanut. En tiedä onko mitenkään muuten kuin että aiheesta ei ole ongelmia puhua. Helpostihan tämä on aihe, josta moni ei pysty puhumaan.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kiitos,

Itsellänikin on nyt molemmat vanhemmat kuolleet. Isäni kuoli jo 6 vuotta sitten ennen eläkeikää syöpään ja hänen lähtöään katsoin vierestä n. 6kk ennen kuin kuolema koitti. Se oli omalla tavalla todella raastavaa katsoa vierestä toisen tuskaa, mutta taas toisaalta meillä oli aikaa puhua asioista perinpohjin ja muistella menneitä sekä kertoa toisillemme tunteistamme.

Äitini lähtö oli sitten nopea ja tähän en osanut valmistautua, koska hänen kuntonsa oli kohenemassa. Tämä oli ehkä näistä kahdesta se pahempi tapaus koska isäni lähtöön osasin varautua huomattavasti paremmin.

No kuten isäni kanssa niin myös äitini kuoleman kanssa opin elämään paremmin kunhan aika kuluu ja niin kuin sanoit tunteet tasoittuvat. Ikävä tulee pysymään mukana aina ja niihän sen kuuluu ollakin jos toisesta on oikeasti välittänyt.

Tämä viesti voisi olla mun kirjoittama. Kokolailla samat asiat äitin ja isän kohdalla. Hieman vaan noi ajat heittää että olisi täysin sopiva. Dejavu tuli silti.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Oma kuolema ei pelota tippaakaan. Tämä kroppa kestää kaikkea, se on niin saatanan kova.

Se kestää kaiken. Lääkäri sanoi, että jos olet rehellinen elämäntapojesi suhteen, niin sinulla on saatanan hyvät arvot ja kova kroppa, paitsi yksi osa. Mutta se on hoidossa, ja sen kanssa eletään. Ja eletään. Heikkoja kohtia on meillä kaikilla.

Entä jos tempasee samanlailla kun Santeri Kinnunen Kummelin poikaa niin meneekö linkkuun?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ei kannata tempaista haimaa käyntiin, vaikka sitten 90-luvun se onkin jo hoidettavissa, eikä kuolemantuomio.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Voi poijjaat, Nummista kovempaa soturia ette tiedä.

Mies, joka on nähnyt niin paljon. Se on paras mies näkemään kaiken sen loputkin. Nummis on täällä vielä pitkään, kuten Keef.

Te kaadutte, Nummis raportoi.

Lupaan toki sen, etten snorttaa isäni tuhkia nenään. Laitan ne kunnioittavasti Karjalan maahan. Kaikkien mitalien kanssa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En ole ihan varma mitä luonnottomalla tässä tarkoitat.
No siis tätä satunnaista ja selkeästi ei-mielekästä keskeytystä rationaaliseen elämäämme, joko siis omalla tai rakkaidemme kohdalla. Kyllähän yksi keskeinen tavoite sivilisaatiomme kehitykselle tulee itsestäänselvästi olla, ettei elämästä lähdetä kuin hollituvasta. Vaan omalla ajalla, omasta harkitusta tahdosta ja sopusuhtaisesti, ajan kanssa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja kaikille muille sanoisin, että nyt en kirjoittaisi noita avauksia ja muita. En puhu enää kuolemasta tuohon sävyyn.
Miksi et, mikä on muuttunut?

Kuolema koskettaa monia ihmisiä - ei niinkään kuolevaa vaan läheisiä.

Kuoleva kuolee - ja me kaikki olemme noita kuolevia eikä sen jälkeen ole muuta kuin muiden muistot. Kuollutta ei enää ole.

Minun ajatukseni kuolemasta perustuu kahteen seikkaan:
  • kuollut - häntä ei enää ole olemassa, joten hän ei myöskään kärsi eikä tunne mitään
  • kuolevan/kuolleen läheiset - he kärsivät, tuntevat mitä kukakin, mutta miksi?
Miksi koemme surua?
Oma käsitykseni on, että kokemamme suru on itsekkyyttä/syyllisyyttä, suremme sitä, että emme enää voi/saa olla kuolleen kanssa tai "jäi asioita kesken". Älkää tulkitko pahalla, jokainen saa surra läheisen menetystä tavallaan ja omista syistään.

On melko selvää, että lapsen tai nuoren kuolema koetaan epäreiluksi. Toisaalta dementoituneen vanhuksen lopunajan elämä voidaan kokea epäreiluksi. Ylipäätään kuolema ja jossain tapauksissa elämän ylläpitäminen koetaan lähtökohtaisesti epäreiluksi vaikka me kaikki tiedämme, että se päivä koittaa.

Olen kokenut kuolemaa sangen paljon, omakohtaisesti, mutta erityisesti "ulkokohtaisesti". Surullisimpia ovat lasten kuolemat, mutta itsemurhat koskettavat minua suuresti, koska ne ovat niin turhia ja taas, mielestäni hyvin itsekkäitä ratkaisuja joihin löytyy, tai ainakin pitäisi löytyä muukin ratkaisu.

Olen saanut aikoinaan syöpädiagnoosin. Elämä pysähtyi ja alkoi pohdinta mitä tästä eteenpäin. Otin omalla ilmoituksella kahden päivän saikun, kerroin siipalle, googlailin, pohdiskelin mahdollisuuksiani, selvitin perintölain pykälät, laadin luettelon salasanoista ja käyttäjätunnuksista, mietin mitä olen tehnyt elämäni aikana ja mitä jäi tekemättä ja totesin, että asiat on kunnossa: ehdin nauttia elämästä ja jos on sen aika niin olkoon niin.

Syöpä konkretisoi kuoleman mahdollisuuden ja pakotti oikeasti miettimään sitä mitä sen jälkeen - ei itseni vaan läheisteni suhteen. Jos minä kuolen niin minua ei enää ole, mutta läheiseni jäävät.

Olen elänyt "vaarallisesti" eli epäterveellisesti ja ymmärrän, että elinajanodote ei kohdallani kulje normaalikäyrien mukaan. Mutta se on valitsemani tie ja mielummin kuolen "nuorena" kuin dementoituneena hoivapotilaana sikäli kun sitä hoivaa riittää. Saattaa kuulostaa "kunhan sanot" -retoriikalta, mutta viitaten aiempaan näkemääni ja kokemaani pysyn tässä mielipiteessäni.

Tällainen avautuminen, mutta pointtini on se, että eläkää tänään, huomenna se voi olla liian myöhäistä.
Ei oikeasti, pointtini on se, että kuolema koskettaa hyvin monia ihmisiä - älä tahallisesti vahingoita lähimmäisiäsi.
 

Adonis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oma perhe
@Kauko Viisas kirjoitat, että itsemurha on itsekäs ratkaisu. Kirjoitat myös, että elät tietoisesti epäterveellisesti ja kuolet mielummin "nuorena" kuin dementoituneena hoivapotilaana. Eikö tuokin ole itsekäs ratkaisu? Lähin tätä kyselemään, koska mielestäni tuossa on hienoinen ristiriita. Tuomitset itsemurhan itsekkäänä tekona, mutta itse teet pitkän kaavan mukaan samoin glorifioiden (mielummin kuolen nuorena kuin hoivapotilaana) elämäntapavalintaasi. Ja nimenomaan kirjoitat siten, että tavoitteenasi on ennenaikainen kuolema.

Itsekin elän epäterveellisesti jauhelihaa liikaa syöden ja alkoholia juoden. Omana tavoitteenani ei kuitenkaan ole kuolla nuorena, vaan haluaisin elää mahdollisimman vanhaksi ja kuolla siten, että sänkyni ympärillä on kaikki läheiset lähettämässä minua viimeiselle matkalle, jonne lähden yksisarvisella ratsastaen, sairaalavaatteet hulmuten.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Kauko Viisas kirjoitat, että itsemurha on itsekäs ratkaisu. Kirjoitat myös, että elät tietoisesti epäterveellisesti ja kuolet mielummin "nuorena" kuin dementoituneena hoivapotilaana. Eikö tuokin ole itsekäs ratkaisu? Lähin tätä kyselemään, koska mielestäni tuossa on hienoinen ristiriita. Tuomitset itsemurhan itsekkäänä tekona, mutta itse teet pitkän kaavan mukaan samoin glorifioiden (mielummin kuolen nuorena kuin hoivapotilaana) elämäntapavalintaasi. Ja nimenomaan kirjoitat siten, että tavoitteenasi on ennenaikainen kuolema.

Itsekin elän epäterveellisesti jauhelihaa liikaa syöden ja alkoholia juoden. Omana tavoitteenani ei kuitenkaan ole kuolla nuorena, vaan haluaisin elää mahdollisimman vanhaksi ja kuolla siten, että sänkyni ympärillä on kaikki läheiset lähettämässä minua viimeiselle matkalle, jonne lähden yksisarvisella ratsastaen, sairaalavaatteet hulmuten.
Ensinnäkin en "tuomitse" ketään tai mitään. Ymmärrän jossain määrin ja joissakin tapauksissa itsemurhan henkilön omana ratkaisuna.

Toiseksi, tavoitteeni ei ole ennenaikainen kuolema. Tavoitteeni on elää hyvä elämä, mutta en pyri sitä ehdoin tahdoin pidentämäänkään. Kyynisesti tähän voisi todeta, että pyrkimällä mahdollisimman pitkään ikään elämällä vastoin omia taipumuksia ja tottumuksia kurjistuttaisin nykyistä elämääni: hyvä elämä vs. pitkä elämä. Ei tietenkään asia näin yksioikoinen ole, mutta kärjistäen kyllä.

Tuota väitettä glorifioinnista en ymmärrä lainkaan. Elämäntapani on omani eikä siinä kauheasti glooria ole, mutta minulle sopiva.

Tästä pääsemmekin sujuvasti itsekkyyteen. Elämäntapani voi olla sangen itsekäs - no, koska se on minun elämäni. Kuolemani taas ei ole itsekäs vaan aikanaan vääjäämätön lopputulema: Kun aika on.

Sinulla on kuoleman suhteen omat tavoitteesi, minulla omani ja hyvä näin.
 

Adonis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oma perhe
@Kauko Viisas ymmärsin siis väärin kun kirjoitit valitsemastasi tiestä ja siitä että kuolet mielummin nuorena kuin vanhana, niin oletin tuon nimenomaan olevan tavoitteesi. My bad, niinkuin nuoriso sanoo. Eläkäämme ja ketjun mukaisesti kuolkaamme kumpikin tahoillamme onnellisesti, niinkuin kohtalo on meille (toivottavasti) määrännyt.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos,

Itsellänikin on nyt molemmat vanhemmat kuolleet. Isäni kuoli jo 6 vuotta sitten ennen eläkeikää syöpään ja hänen lähtöään katsoin vierestä n. 6kk ennen kuin kuolema koitti. Se oli omalla tavalla todella raastavaa katsoa vierestä toisen tuskaa, mutta taas toisaalta meillä oli aikaa puhua asioista perinpohjin ja muistella menneitä sekä kertoa toisillemme tunteistamme.

Äitini lähtö oli sitten nopea ja tähän en osanut valmistautua, koska hänen kuntonsa oli kohenemassa. Tämä oli ehkä näistä kahdesta se pahempi tapaus koska isäni lähtöön osasin varautua huomattavasti paremmin.

No kuten isäni kanssa niin myös äitini kuoleman kanssa opin elämään paremmin kunhan aika kuluu ja niin kuin sanoit tunteet tasoittuvat. Ikävä tulee pysymään mukana aina ja niihän sen kuuluu ollakin jos toisesta on oikeasti välittänyt.

Niin eivät tunteet rakastamastaan vanhemmistaan koskaan poistu. Sen vanhemman jonka kuolemaa seurasin vierestä oli rankkaa vaikka diagnoosi kuoleman tulemisesta oli annettu pari kuukautta aikaisemmin, kun hän oli saanut slaagin ja ei pystynyt kommunikoimaan mitenkään tai ymmärtämään. Morfiinipumppu oli jolla pystyi lieventämään kipua mitä tein. Takaraivoon jäi jonkin verran syyllisyyttä kun "edesauttoi" kuolemaa vaikka tiesi kuoleman olevan aivan lähellä. Sitä tunsi molempien kuoleman jälkeen vaikka mitä tunteita rakkaus, viha, syyllisyys jne. Pahin se tyhjyyden tunne kun niin iso aukko omasta elämästä oli poissa. Sitä joutui määrittelemään uudestaan elämänsä, arvonsa ja monta muuta asiaa. Aikaa kun kuluu alkaa se jonkin verran helpottamaan.

Vanhempani eivät koskaan puhuneet omista tuntemuksistaan kun aikanaan heidän omat vanhempansa kuolivat. Tietenkin kertoivat surusta, mutta eivät siitä tunteiden vuoristoradasta mikä siitä seuraa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Kauko Viisas kysyi, miksi en enää mässäile kuolema-ajatuksilla. Se kuuluu hyvin yksityisten ajatusten piiriin. Monikin asia elämässäni on muuttunut tuon jälkeen. Erityisesti se, minkä kaiken ajatuksistani haluan kertoa koko maailmalle.

Sanotaanko näin, että kirjoitukseni neljän vuoden takaa eivät kunnioittaneet kuolemaa joten ne eivät kunnioittaneet myöskään elämää
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Haluan nyt teroittaa sitä pointtia, että kuolema-ajatukset eivät käsitykseni ja kokemukseni mukaan ole useinkaan mitenkään umpiromantisoituja, vaikka ehkä itsemurhaa yrittävä tai siinä onnistuva hieman sinnepäin ajattelisikin. Eli itsemurha voi olla vain tie ulos, eikä siinä edes saateta ajatella, että kaikki oikeasti loppuisi seinään. Halutaan vain eräänlainen tauko ja voidaan hassusti tuumata, että tullaan sitten jopa vielä takaisin. Tällaisella mentaliteetilla kun jotkut ajattelevat kuolemaa, niin ei sitä myöskään osaa yhtään pelätä. Itse olen alkanut pelkäämään vasta kun olen omista yrityksistäni selvinnyt. Kuolema-ajatukset ovat siis monella eri tavalla stressaavampia kuin koskaan aikaisemmin. Ehkä hieman @Sanainen arkku n sanoman mukaan kunnioitan nykyään elämää enemmän.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Olen miettinyt kuolemaa viime aikoina paljon. En omaani, mutta yleisesti. Omaa sukuani kuolema on kiertänyt aika hyvin, mutta ihmisten ikä tulee vastaan, se on tosiasia. Minun sukuni on saanut elää yleisesti ottaen aika onnellisesti ja pitkään, ei ole tullut mitään traagisia ennenaikaisia kuolemia. Mutta kyllähän niitä kuolemia tulee.

Omien vanhempien kuolemat pelottavat paljon. Hyvässä kunnossa ovat, eikä ole toistaiseksi mitään ongelmia, mutta ikäähän heillä on. Ehkä tämä onnellinen tilanne, jossa suku on säästynyt traagisilta kuolemilta, on antanut jopa väärän kuvan elämästä. Kuka tahansa meistä voi kuolla koska tahansa. Ei sitä nuorena mieti, eikä ehkä myöhemminkään.

Toisaalta tämä on tuonut myös rohkeutta. Minä en pelkää kuolemaa. Jos minulla olisi perhettä, pelkäisin sitä varmaan enemmän. Miettisin lapsia. Mutta en minä omaa kuolemaani pelkää. Vain toisten. Minulla on edelleen se nuorten ihmisten kaikkivoipainen käsitys elämästä. Ja siitä en aio luopua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös