Kuolema – jokaisella edessä

  • 27 634
  • 137

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Heitän tähän vielä tarkentavan kysymyksen. Oletko sinut sen kanssa, että joku läheisesi kuolee?

Luulen, että moni meistä on aika sinut sen kanssa, että itse kuolee, mutta jotenkin tähän koronapaniikkiin tuntuu liittyvän myös se, että pelätään jonkun isän, äitin, mummon tms. kuolevan. Yhtä lailla se voi olla puoliso tai (pahimmassa tapauksessa?) lapsi, joka kuolee.

Jotenkinhan tähän nyky-yhteiskuntaan kuuluu, että kuolemaa vieroksutaan ja sitä ei tietyssä mielessä haluta hyväksyä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Heitän tähän vielä tarkentavan kysymyksen. Oletko sinut sen kanssa, että joku läheisesi kuolee?

Luulen, että moni meistä on aika sinut sen kanssa, että itse kuolee, mutta jotenkin tähän koronapaniikkiin tuntuu liittyvän myös se, että pelätään jonkun isän, äitin, mummon tms. kuolevan. Yhtä lailla se voi olla puoliso tai (pahimmassa tapauksessa?) lapsi, joka kuolee.

Jotenkinhan tähän nyky-yhteiskuntaan kuuluu, että kuolemaa vieroksutaan ja sitä ei tietyssä mielessä haluta hyväksyä.

Riippuu täysin kuka. Lapset, ei saatana. Niitä ennen täytyy lähteä. Muut, se on osa tätä paskaa.
 

Morgoth

Jäsen
Heitän tähän vielä tarkentavan kysymyksen. Oletko sinut sen kanssa, että joku läheisesi kuolee?

Mikäli lapsi/vaimo niin en todellakaan. Mikäli omat vanhemmat niin sekin tekisi kipeää, mutta se olisi "hyväksyttävissä".

On aikoja jolloin olen halunnut kuolla ja ollut osittain jopa valmis edes auttamaankin sitä ja aikoja jolloin en taas halua kuolla missään tapauksessa. Suhtautuminen omaan kuolemaan ei ole niinkään ongelma.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mikäli lapsi/vaimo niin en todellakaan. Mikäli omat vanhemmat niin sekin tekisi kipeää, mutta se olisi "hyväksyttävissä".

On aikoja jolloin olen halunnut kuolla ja ollut osittain jopa valmis edes auttamaankin sitä ja aikoja jolloin en taas halua kuolla missään tapauksessa. Suhtautuminen omaan kuolemaan ei ole niinkään ongelma.

Mummon kylällä asui joskus ukko joka veti itsensä hirteen 50-vuotisjuhlien jälkeen. Oli kuulemma vuosia höpissyt että sen jälkeen kuitenkin kaikki on viimeistään perseestä. Eihän sitä kukaan ollut tosissaan ottanut. Mutta miehellä oli selkeä suhtautuminen kuolemaan. Tiesi selkeästi päivänkin koska se viimeistään tapahtuu.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Oletko sinut sen tosiasian kanssa, että jokainen meistä kuolee?
Lapsena minua suorastaan järkytti ajatus kuolemisesta, siitä että joku päivä minua ei olisi enää olemassa. Vielä aikuistuessakin vei aikaa tulla sinuiksi ajatuksen kanssa, että aikamme täällä ihmisolentoina on rajallinen.

Oikeastaan vasta isoäitini nukuttua pois alkuvuodesta 2015 aloin tutkiskelemaan elämää ja kuolemaa eri valossa. Tuolloin ymmärsin, että minä ja sukuni olemme yhtä suurta perhettä ja kun yksi poistuu keskuudestamme, kaikki me suremme, ikävöimme ja muistelemme yhdessä.

Tuolloin tajusin, että kaiken sen surun ja ikävän keskellä sama veri ja yhteiset juuret yhdistävät meitä kaikkia.

Eli kyllä, olen nykyisin sinut kuoleman kanssa ja hyväksynyt sen tosiasian, että aikanaan minustakin jää jäljelle vain muisto läheisilleni.

Kuka vain meistä voi sairastua yllättäen vaikka olisi elänyt siihen saakka perusterveenä normaalia elämää, tai joutua äkillisen onnettomuuden uhriksi.

En voi tietää tai kontrolloida sitä, kuka perheenjäsen tai tuttava täältä lähtee seuraavana. Siispä elän elämääni päivä kerrallaan ja yritän nauttia elämästä hetkinä ja olla murehtimatta liikaa huomisesta.

Sillä lopulta tärkeintä ei ole se miten kauan on elänyt, vaan se että on elänyt, jättänyt jälkensä pallolle ja osannut nauttia matkasta.

Ei täällä ole tarkoitettu näin kauaa viihtyä mitä nykyään on mahdollista
Tää on niin totta.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juu, lapsena kyllä pelotti, lukemattomia unettomia öitä vietetty ja itketty kuolemaa. Omaa, ja varsinkin vanhempien. Vanhempana, kun näki oman isän kärsivän taudeista ja äiti riutui isää hoitaessaan, niin poismeno oli oikeastaan helpotus. Sekä isälle, että eritoten äidille. Ja meille lapsille myös. Yllättävän kovaa se hautaustilaisuus iski itselle, kun ymmärsi vihdoin, ettei faijan kanssa enää jutella. Koskaan. Mistään.
Äidin kanssa pitäisi enemmän olla tekemisissä, hankalaa toki, kun asuu kauempana. Mutta vielä, kun voi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nimi
nimikivi
kulkijalla
kivirivi
kirkkomaalla

raato rauhassa nukkuu
nurmen alla
henki talossa liikkuu
tuonpuoleisella

Tulessa
tuulessa
maassa ja maisemassa
elämässä
jätetyssä jäljessä

Läsnä on
lautturi Kharon
kuolema
läsnä on
Tuonelan lautturi Kharon
kuolema
läsnä on

Maan magneetti
ruumisrenki
vaihdettiin
hautaroskiksiin

Odotusta
milloin päivä levolle laskee
kiusaamasta

Läsnä on
lautturi Kharon
kuolema
läsnä on
Tuonelan lautturi Kharon
kuolema
läsnä on
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Mummon kylällä asui joskus ukko joka veti itsensä hirteen 50-vuotisjuhlien jälkeen. Oli kuulemma vuosia höpissyt että sen jälkeen kuitenkin kaikki on viimeistään perseestä. Eihän sitä kukaan ollut tosissaan ottanut. Mutta miehellä oli selkeä suhtautuminen kuolemaan. Tiesi selkeästi päivänkin koska se viimeistään tapahtuu.

Kuulostaa tutulta. Omalta kohdaltani. Kun olin 25v, niin sanoin olevani keski-iässä ja eläväni täysillä 50-vuotiaaksi ja tekeväni sen jälkeen itsarin, koska oletettavasti sen jälkeen ei jaksaisi enää elää täysillä. Nyt 15 vuotta myöhemmin kun kohta 40v mittarissa, niin ajatukset osin muuttuneet. Osaa nauttia myös rauhallisesta elämänmenosta ja sen puolesta sitä päiviensä päättämisen oletettua hetkeä voinee lykätä 70-vuotiaaksi. Riippuen kuinka läheistä lähipiiriä siihen aikaan on ja hyväksyvätkö he tuon jos vuotta aiemmin ilmoittaa. Nykyisin kun täytän vuosia, niin juhlistan sitä aina ikään kuin saavutuksena. Hengissä on selvitty jne.
Nautin elämästä ja sen pienistäkin asioista. Niin kauan kun muisti pelaa ja on terävä ajatuksenjuoksu, sekä raajat joilla pystyy harrastamaan, niin kelpaa täällä tallustaa.

Vanhusten itsemurhat muuten suhteellisen yleinen ilmiö. Liittyy usein tosin myös siihen, että puoliso kuollut jota ei iäkkäänä olla kestetty.

Kuoleman nähnyt neljän isovanhemman poismenon myötä, sekä aikoinaan 16v tuttu teki itsarin ja myöhemmin 30v työkaveri myös.

Kuoleman ajattelee sillä tavalla, että se on kuin metsän luonnollinen tulipalo. Tasaisin väliajoin tietyllä tavalla välttämätöntä. Puhdistaa maastoa joka sen jälkeen on entistä ehompi. Vanhat puut pois ja uudet tilalle. Olisihan se erikoista jos täällä pallolla edelleen 1800-luvun porukka tallustelisi. Kun ruuhkaa on liiaksi jo näillä nykyisilläkin. Näen elämän kokemusjanana, joskaan en hakemalla hae kokemuksia. Kuolema on siitä kiehtova, ettei varmaksi tiedä mihin kohtaan tuo elämänjana päättyy. (Joskin haluaisin kyllä itse määrätä mikä on viimeinen päivämäärä joka hautakivessä näkyy jälkipolville). Syntymän tietää jo monta kuukautta aiemmin melko tarkoilla päivämäärillä. Joskaan sitäkään ei suoranaisesti voi itse hallita tai ymmärtää. Tulee vain ulos, elääkseen kuolemaa varten.
 
Viimeksi muokattu:

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heitän tähän vielä tarkentavan kysymyksen. Oletko sinut sen kanssa, että joku läheisesi kuolee?

Luulen, että moni meistä on aika sinut sen kanssa, että itse kuolee, mutta jotenkin tähän koronapaniikkiin tuntuu liittyvän myös se, että pelätään jonkun isän, äitin, mummon tms. kuolevan. Yhtä lailla se voi olla puoliso tai (pahimmassa tapauksessa?) lapsi, joka kuolee.

Jotenkinhan tähän nyky-yhteiskuntaan kuuluu, että kuolemaa vieroksutaan ja sitä ei tietyssä mielessä haluta hyväksyä.

Yhden lapsen haudannut tähän mennessä. Isä kuoli 60 vuotiaana syöpään. Äiti yli 70v ja kuuluu riskiryhmään, lähtee jos on lähteäkseen.
Jos tuo jäljellä oleva lapsi lähtisi niin saattaisi olla että itse seuraisin perässä. Oman lapsen hautaaminen on sen verran rankka paikka että kahteen kertaan tuskin kestäisin.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Itse mietin sitä että sitten kun tilanne on se että viimeinen laulu on loppumaisillaan että kenelle haluaisin heittää hyvästit ja tavata k.o henkilön viimeisen kerran.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No minä nyt en aikoihin voisi kuolla kun on minusta hyvin vakavallakin tavalla riippuvaisia ihmisiä. Itsen suhteen se ei olisi niin valtava ongelma. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kuolema on äärimmäisen epäluonnollinen ja primitiivinen asia: läheiset voidaan koska vain temmata pois tästä maailmassa, ainoa kokemus mikä meillä on, on kokemus elämästä, ja sen me menetämme. Jos joskus kehitymme oikeasti teknologisesti (tämä fossiilien polttaminen ja vastaava on suurin piirtein semi-kivikautta) niin sitten tilanne on varmaan sivistyneempi: mennään vasta silloin kun se vakavasti siltä tuntuu, omasta vakaasta tahdosta, kunnollisten jäähyväisten kera eikä mahdollisesti järkyttävästi kituen kuten nykyisinkin vielä monet jne.

Mutta tälläisenä alkeellisena eläinlajina näillä mennään. Kannattaa elää mahdollisimman paljon hetkessä ja jättää jälkeensä rakkautta ja kaipausta, ei niinkään suuria omaisuuksia ja työlle uhrattua elämää. Larkin kirjoitti (tosin kontekstissaan ambivalentisti): "what will survive of us is love". Omaa isääni tajusin turhan paljon vasta jälkikäteen ihailla: kiltti, empaattinen mies, joka matalalla profiililla ja itsestäänselvyytenä auttoi ihmisiä ympärillään (eikä ollut tästä huolimatta vähääkään pitkästyttävä tai tosikko).
 
Viimeksi muokattu:

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Kuolema.

Hetki jolloin oman äidin kuolema pysäytti totaalisesti oli tänään aamulla. Osasin hieman odottaa että tämä saattaa tulla lähitulevaisuudessa eteen, mutta silti tapahtuma osasi yllättää itseni totaalisesti koska en ajatellut että se jo nyt koittaa.
Muistakaa rakastaa toisianne joka päivä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kuolema.

Hetki jolloin oman äidin kuolema pysäytti totaalisesti oli tänään aamulla. Osasin hieman odottaa että tämä saattaa tulla lähitulevaisuudessa eteen, mutta silti tapahtuma osasi yllättää itseni totaalisesti koska en ajatellut että se jo nyt koittaa.
Muistakaa rakastaa toisianne joka päivä.
Tuohan ei koskaan ole kivaa. Vaikka olisi odotettuakin. Voimia ja tsemppiä.

Tuttu tunne itseltäni noin vuoden takaa kun faija vaihtoi hiippakuntaa. Se oli odotettavissa, mutta silti tuli yllättäen että noin nopeasti.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Kuolema.

Hetki jolloin oman äidin kuolema pysäytti totaalisesti oli tänään aamulla. Osasin hieman odottaa että tämä saattaa tulla lähitulevaisuudessa eteen, mutta silti tapahtuma osasi yllättää itseni totaalisesti koska en ajatellut että se jo nyt koittaa.
Muistakaa rakastaa toisianne joka päivä.
Minulla tuo hetki oli kuluneen vuoden helmikuussa. Ja todellakin osasin odottaa, mutta silti se oli pysäyttävä kokemus.
Vaikka äitini ei muistisairauden takia ollut kykenevä osallistumaan mihinkään enää 3-4 vuoteen ja viimeiste 2 vuotta hän oli käytännössä aivan vihannes. Mutta silti se suru ja itkut tulivat vasta sitten, kun toinen oli lopullisesti pois.
Voimia! Tiedän miltä sinusta nyt tuntuu, mutta usko tai älä elämä jatkuu kaikesta huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Osanottoni @Boulerice

Ja kaikille muille sanoisin, että nyt en kirjoittaisi noita avauksia ja muita. En puhu enää kuolemasta tuohon sävyyn.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Otan osaa @Boulerice. Tiedän tunteen. Oma äitini nukkui pois helmikuussa. Kuolema itsessään oli kuin oppikirjasta. Hän sai nukkua pois omassa kotonaan, rauhallisesti, ilman kipua isäni ollessa vieressä. Itse myöhästyin minuutin kaksi.

Ennen tuota olin kammonnut ajatusta kuoleman näkemisestä. Mutta tapahtuman kauneus ja rauhallisuus sai minut tuntemaan kiitollisuutta, että sain olla läsnä, vaikkakin hiukan myöhästyneenä.

Vaikka äitini oli sairas ja tiesimme mikä tulee olemaan edessä, tulee kuolema aina yllätyksenä.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voimia sinulle @Boulerice. Omat vanhempani kuolivat vuoden sisään toisistaan. Siitä on reilu seitsemän vuotta. Se oli kova paikka kun 40-kymppisenä on haudannut omat vanhempansa. Toinen vanhemmistani kuoli aivan yllättäen. Toisen kuolemaa seurasin vierestä pari viikkoa. Ei siitä koskaan ylitse pääse, mutta pahimmat tunteet miedontuvat ajan mittaan. Kyllä sitä on käyty niitä suremisen eri vaiheita läpi ja melkoista tunteiden vuoristorataa se oli.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ikää on nykyään sen verran, että aiemminkin toisessa topikissa mainitsemani kuolemanpelko nostaa toisinaan päätään. Mietin, että miten se kuolema tapahtuu. Tarkoitan lähinnä, että on vaikea käsittää, ettei ole enää olemassa. Mutta sitten loogisesti katsottuna se on varmaan samankaltainen tila kuin uneton uni. Tähän käsitykseen tai ideaan olen törmännyt satunnaisesti. Se vaikuttaisi realistisimmalta.

Tässä mielessä pelko voi olla väärä sana, koska kuolema on omalla kohdallani kuitenkin pitkin hampain hyväksytty välttämättömyys, mutta ymmärrän, kun ihmiset kirjoittavat näkevänsä sitten taas uudestaan siellä toisella puolen. Se on minusta ihan hyvä tapa suhtautua tähän ristiriitaiseen asiaan, jota en usko kenenkään ihmisen täysin prikulleen ymmärtävän tai hyväksyvän. Me olemme muiden petoeläinten tapaan hyvin raadollisen tietoisesti omaa selviytymistä ajava laji, vaikka kaikki tiedämme senkin, että aika suurella todennäköisyydellä maassakin ihmisen elo vielä loppuu. Aurinkokaan ei ole vielä silloin sammunut. On toisaalta turhaa ajatella noin laajasti, koska sinällään tämän ihmiskuoleman kohtaamisen kanssa sillä ei ole suurta merkitystä. Luokaamme merkitykset itse itsellemme.

Kuolema voi kuitenkin olla maan tasolla lohdullinen, rauhallinen ja positiivinen asia universumissa, jossa se hyttynen ei sinänsä elä hirveästi sen kauempaa kuin ihminenkään. Me olemme niin häviävän pieni sirpale kaikkeudessa, että ehkä tällain hieman rajatummalla tavalla ajatteleminen tekee kuolemasta luonnollisemman ja auttaa käsittämään hieman niitä mittasuhteita. Me olemme täällä vain aivan järkyttävän pienen hetken, joten käyttäkäämme se haihtuvan pierun ajan kestävä läsnäolomme hyvin. Soita sille kaverille, vaikka ensin empisit, ja soita sitten vaikka sille mummolle, vaikka se aina toitottaisikin, että "kun minusta aika jättää" tai "kuudenkymmenen ja kuoleman välissä" ja synkistelee turhaan. Kyllä ne vanhemmat ihmiset mielellään elää uuttakin elämää lasten ja nuorten kautta ansaitusti ja ylpeästi. Niin me kaikki teemme, kun kasvamme aikuisiksi.

Näitä niin sanottuja synkisteleviä mummopuheita tosin on alkanu äitinikin vielä virkeästä vedostaankin suoltaan, kun on alkanut tajuamaan kuolevaisuutensa. Tiedän hänet tuntien, että pientä kamppailua siellä on kaiken aikaa, mutta en ole koskaan osannut vastata mitään. Ehkä sitten käyn ajamassa nurtsin jos hän ei jaksa, ja niin poispäin. En ole viitsinyt sanoa hänelle mitään, koska prosessi on hänen omansa, mutta sitten joskus kuolema toivottavasti tulee aika rauhaksiin, kun ei ole suuria sairauksiakaan.

Moni meistä sitten joskus vain nukahtaa... ja poistuu. Elämähän ei toistaiseksi kuitenkaan vielä lopu :)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Varsinaisesta kuolemisesta, jos siihen on aikaa ja edes jonkinlaista tajua, tämä lienee sangen hyvä tiivistys - lainaus George Eliotilta, suuret kirjailijat osaavat:

When the commonplace 'We must all die' transforms itself suddenly into the acute consciousness 'I must die - and soon', then death grapples us, and his fingers are cruel; afterwards he may come to fold us in his arms as our mother did, and our last moment of dim earthly discerning may be like the first.

Muistelen lukeneeni, olisikohan jostain Hesarin kuukausiliitteestä, saattohoito-työntekijöiden arjesta, jossa sanottiin että usein kuolevilla tulee viimeinen paniikki, kuin epätoivoisesti yrittäisi haukkoa henkeä ja sitten lopulta päästetään irti, siis kaikesta, antaudutaan ja lähdetään. Lainauksesta huolimatta se ensimmäinen hengenveto vaikuttaa paljon houkuttelevammalta kuin viimeinen.
 

Morgoth

Jäsen
Mietin, että miten se kuolema tapahtuu. Tarkoitan lähinnä, että on vaikea käsittää, ettei ole enää olemassa.

Ei sinua ollut olemassa vaikkapa 1100-luvulla tai siis ennen syntymääsi. Olettavasti et tuota mieti tai sitä ei ole mitenkään vaikea käsittää. Se miten tietoisuus muodostuu jostakin siitiöstä ja munasolusta on mielestäni huomattavasti vaikeampi ymmärtää kuin että tuollainen rakennelma jossakin vaiheessa lopettaa toimintansa. Käsitän, että asia ei ole niinkään biologinen vaan meidän omien tunteiden kanssa. Suru ja läheisen menettämiseen on aina kamalan tuskallista ja sen tuskan käsittelyyn jokaisella on oma tapansa. Toisille uskonto, toiselle joku muu.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Varsinaisesta kuolemisesta, jos siihen on aikaa ja edes jonkinlaista tajua, tämä lienee sangen hyvä tiivistys - lainaus George Eliotilta, suuret kirjailijat osaavat:

When the commonplace 'We must all die' transforms itself suddenly into the acute consciousness 'I must die - and soon', then death grapples us, and his fingers are cruel; afterwards he may come to fold us in his arms as our mother did, and our last moment of dim earthly discerning may be like the first.

Muistelen lukeneeni, olisikohan jostain Hesarin kuukausiliitteestä, saattohoito-työntekijöiden arjesta, jossa sanottiin että usein kuolevilla tulee viimeinen paniikki, kuin epätoivoisesti yrittäisi haukkoa henkeä ja sitten lopulta päästetään irti, siis kaikesta, antaudutaan ja lähdetään. Lainauksesta huolimatta se ensimmäinen hengenveto vaikuttaa paljon houkuttelevammalta kuin viimeinen.

Isäni kuoli rauhallisesti nukkuessaan, kun olin 10-vuotias. Siitä on aika kauan, mutta silti palaan ajattelemaan unissanikin, että mitäs jos hän olisikin elossa. Poistuminen oli niin rankka pala. Mieli suojelee itseään kauan ja pahimmillaan pitkälle aikuisikään.

Meistä osa on kuoleman suhteen herkkiä, osa vahvempia, mutta toisaalta juuri tuon saattohoitoduunin suhteen toivottavasti vain harva meistä kokee sen tunnemylläkän. Duunissa joskus törmäsin dementiakoteihin ja kyllähän siinä mietti, että ehkä osan olisi aika poistua, kun ei tajuta enää mitään mistään. Ei se ole enää elämää, vaan kitkuttamista. Mutta toisaalta, ei ketään voi tappaa. Kaikki tietää tämän ongelmavyyhdin.

Ei sinua ollut olemassa vaikkapa 1100-luvulla tai siis ennen syntymääsi. Olettavasti et tuota mieti tai sitä ei ole mitenkään vaikea käsittää. Se miten tietoisuus muodostuu jostakin siitiöstä ja munasolusta on mielestäni huomattavasti vaikeampi ymmärtää kuin että tuollainen rakennelma jossakin vaiheessa lopettaa toimintansa. Käsitän, että asia ei ole niinkään biologinen vaan meidän omien tunteiden kanssa. Suru ja läheisen menettämiseen on aina kamalan tuskallista ja sen tuskan käsittelyyn jokaisella on oma tapansa. Toisille uskonto, toiselle joku muu.

En nyt oikein ymmärtänyt sitä punaista lankaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Juuri tänään muuten kävin peruskäynnillä psykologilla, ja tällä kertaa tuli esiin se tilanne, kun asuin itsekseni metsän keskellä ja oli autotallissa köysi valmiina. Se köysi oli siten viritetty, että jos sen kaulaan laitettuaan olisi hypännyt alas, niin olisi saattanut olla menoa. Köysi kun kiristyy, niin siinä ei auta enää katumus tekoonsa. Mutta tässä minä olen. Tällaisista tempauksista selviytyminen on sen niin sanotun kuolemanpelon takana, koska muutaman kerran on katsonut viikatemiestä silmiin.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Voimia sinulle @Boulerice. Omat vanhempani kuolivat vuoden sisään toisistaan. Siitä on reilu seitsemän vuotta. Se oli kova paikka kun 40-kymppisenä on haudannut omat vanhempansa. Toinen vanhemmistani kuoli aivan yllättäen. Toisen kuolemaa seurasin vierestä pari viikkoa. Ei siitä koskaan ylitse pääse, mutta pahimmat tunteet miedontuvat ajan mittaan. Kyllä sitä on käyty niitä suremisen eri vaiheita läpi ja melkoista tunteiden vuoristorataa se oli.

Kiitos,

Itsellänikin on nyt molemmat vanhemmat kuolleet. Isäni kuoli jo 6 vuotta sitten ennen eläkeikää syöpään ja hänen lähtöään katsoin vierestä n. 6kk ennen kuin kuolema koitti. Se oli omalla tavalla todella raastavaa katsoa vierestä toisen tuskaa, mutta taas toisaalta meillä oli aikaa puhua asioista perinpohjin ja muistella menneitä sekä kertoa toisillemme tunteistamme.

Äitini lähtö oli sitten nopea ja tähän en osanut valmistautua, koska hänen kuntonsa oli kohenemassa. Tämä oli ehkä näistä kahdesta se pahempi tapaus koska isäni lähtöön osasin varautua huomattavasti paremmin.

No kuten isäni kanssa niin myös äitini kuoleman kanssa opin elämään paremmin kunhan aika kuluu ja niin kuin sanoit tunteet tasoittuvat. Ikävä tulee pysymään mukana aina ja niihän sen kuuluu ollakin jos toisesta on oikeasti välittänyt.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei sinua ollut olemassa vaikkapa 1100-luvulla tai siis ennen syntymääsi.
Eihän se ole mikään ongelma. Olen nyt ja niin ovat läheiseni, en halua kuolla, ja pitkälle niiden läheisteni takia, ja vielä miljoona kertaa pahempaa olisi jos vaikka lapseni kuolisivat ennen minua. Täysin luonnotonta, vääristynyttä ja absurdin sadistista. Tietysti jos ajattelee kokemuksestaan, että se on lähinnä pelkkää tuskaa ja hyödyttömyyttä niin varmaan ihan sama - mutta jos ei niin ajattele, jos ei niin ole?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös