@abianos Tarinasi kosketti minua, ehkä enemmän kuin uskotkaan. Kiitos siitä. Oma traaginen taustani on erilainen, mutta tunnetasolla samaistuin hetkiin; jolloin tuntee kuolevansa; jolloin tuntee elävänsä; jolloin ei tunne yhtään mitään; jolloin tuntee kaiken.
Kuolemaa ei ole ilman elämää ja päinsastoin. Juice Leskisen sanoin "elämä on kuolemista", toisaalta Nykänen väittää elämän olevan laiffii. Mäkilegenda meni jopa niin pitkälle johtopäätöksessään, että väitti elämän olevan ihmisen parasta aikaa. Vaikea edes keskustella kuolemasta ilman elämän liittämistä.
Kuolema ei minua pelota. Olen ollut todella lähellä kuolemaa kolme kertaa elämässä. Ensimmäisellä kerralla olin koomassa neljä viikkoa. Muistan kuinka katselin maailmaa ylhäältä käsin. Näin itseni makaavaan teho-osaston letkuissa ja silti leijailin yäpuolella tarkkaillen maailman menoa. En tuntenut kipua, päinvastoin, koin mitä suurinta nautintoa. Sitten vaan päätin laskeutua takaisin omaan ruumiiseeni ja taistella itseni takaisin elämään. Toisella kerralla jouduin äkiliseen vaaratilanteeseen. Jostain löysin sekä henkisiä että fyysisiä voimia. Vaikka ajatukseni oli kristallinkirkasta ja toiminta systemaattisen rationaalista, tuntui se siltä, etten itse tietoisesti toiminut. Tai no itse ja itse, kun sä oot siinä coreessa sä yhtäkkiä tiedät ja ymmärrät kaiken. Ikäänkuin tajunta ja tietoisuus laajenee satakertaiseksi. Kolmas kerta omasta kuolemantunteesta oli läsnä niin, että tilanne eskaloitui pitemmällä aikavälillä kun eksyin vuoristoon. Se oli sikäli erilaisempaa, että oli aikaa harkita ja pohtia ja miettiä erilaisia lähestymiskulmia, kuinka kohdata oma kuolema. Olin 100 % varma, että nyt lähdetään. Tuleeko se jostain ulkopuolelta vai omasta sisäisestä kapasiteetista, sitä en tiedä. Jumala asioitakin on tullut jossain vaiheessa elämää mietittyä, joka kuitenkin aina stoppaa kysymykseen, kuka loi Jumalan. Loiko ihminen Jumalan vai Jumala ihmisen. Tein sopimuksen itseni kanssa, etten ala kinastelemaan siitä. Se salaisuus ratkeaa kuoleman jälkeen jos ratkeaa.
Voin sanoa, ettei kuolema minua pelota. Jos ja kun kuolema joskus tulee, toivon kuitenkin, että ehdin poistaa selaushistorian läppäristä ja ehkä joitain muutamia varmistustoimenpiteitä haluaisin tehdä. On asioita, jotka haluan pitää salaisuutena muilta. Suurin oppi ja oivallus on se, ettei kuolemanpelko poista itse kuolemaa, sen sijaan kuolemanpelko estää elämän. Pitää vaan tehdä asioita, niitä asioita, joista itse tykkää. Ettei vaan tarvitse katua lähdön hetkellä. Joo, helppo sanoa. Oma elämä menee niin vuoristorataa, että vähintään kerran kuukaudessa harkitsen vakavasti itsemurhaa. Vähintään yhtä tiheään tunnen eläväni, tunnen olevani osa luontoa. Kokemukset ovat opettaneet ystävytymään oman mielensä kanssa. Voin yhtä hyvin hihitellä pelottaville ajatuksille ahdistuksen sijaan. Pelkääminen vaikka se onkin suojamekanismi, on silti vapaaehtoista ja opittua.