Juu muistan jo omasta lapsuudestani, kuinka vanhempiani ahdisti lähteä Turun keskustaan koko perheen voimin. Eli ei mikään tämän päivän murhe.
Tuossa pohdin enemmän sitä, mitä kuulen yrittäjiltä. Heillä joillain käsitys, että ne liikkeen asiakkaat ovat myös saaneet autonsa aina liikkeen eteen. Turussa esim. lelukauppias tätä voivotteli. Mietin, oliko hän oikeasti siinä käsityksessä, että asiakkaan auto oli aina aivan vieressä. Entä jos liikkeen eteen olikin parkkeerannut esim. kirjaston asiakas tai talon asukas? Kuinkahan tarkkaan kauppias oli pohtinut tätä. Tämä kauppias lopulta joutui hämmästymään, kun edessä bussipysäkillä seisovat huomasivatkin liikkeen. Ja esim. minä keskustan yhtenä asukkaana olen hakenut tuolta lahjoja tutuille penskoille. Ja jos itse olisin ravintoloitsija, pyrkisin ajattelemaan myös, että esim. terassi olisi mieluisampi, jos ei ympärillä olisi karmea pakokaasun katku.
Nämä tosiaan näitä, mitä Turun keskustan yrittäjät ovat viime aikoina voivotelleet, vaikka viereen on rakentunut toriparkki. Toivottavasti moni huomaa, että tilanne paranee tuon aukeamisen myötä. Tai toisaalta, voisivat tunnustaa, että on niitä muitakin kuin ne autoilijat.
Täydennys: Pelkästään Turussa pitäisi kauppojen pyörittäjien yms. tiedostaa tuo, että kaupungissa on ollut monia isoja remontteja peräjälkeen. Hansakortteli on uudistettu, Sokosta uudistettiin, toriparkki ja itse tori, Börs... Bussien reitit muutettu remonttien ajaksi. Näihin uusittuihin palveluihin pitäisi asiakkaat saada asioimaan eikä vain manata tilannetta ja haukkua milloin ketäkin. Tiedän, olisin varmaan huono yrittäjä, kun ajattelen liian positiivisesti ja etsin kontakteja.