Kuntavaalit 2021

  • 136 213
  • 1 161
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin, en ole paikallinen, tuskin kovin moni muukaan on joka ei säännöllisesti erikoisliikkeissä asioi, jos vaikka asuu vähän kauempana keskustasta niin aika nopeasti se keskusta silloinkin jää tuntemattomaksi. Se laskee suoraan sitä keskustassa käymisen suosiota. Suurin osa lahtelaisistakin asuu muualla kuin keskustassa, joten moni heistä on varmasti saman ongelman edessä.

Liikennemerkkejä seuraamallahan tuo selviää. Ja kauppakeskukset ihan lehdessä mainostaa maksutonta (aikarajoitettua) pysäköintiä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On kyllä melkoiset ongelmat ihmisellä jos kauppaan ei voi mennä kun autoa ei saa parkkeerata ilmaiseksi oven eteen. Enpä nyt itse kuole siihen jos pitää pari euroa maksaa parkkeeraamisesta tai vaihtoehtoisesti kävellä joku tietty matka kun haluaa jättää auton ilmaiselle parkkipaikalle.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Liikennemerkkejä seuraamallahan tuo selviää. Ja kauppakeskukset ihan lehdessä mainostaa maksutonta (aikarajoitettua) pysäköintiä.
Olen pahoillani, en nyt vain vähän tuntemattomammassa keskustassa, samalla kun yritän tarkailla liikennettä, jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä yms. ole onnistunut löytämään paikallisesta lehdestä läpikulkumatkalla niitä parkkipaikkoja. Vika on toki minussa ja myönnän sen. Valitettavasti sadat eurot menneet sitten internettiin, mutta sellaista se on yrittäminen, kun toiset lyö kapuloita rattaisiin, niin joku kantaa riskin. Ei tokikaan minun ostokset olisi pitäneet kauppaa pyörimässä, vaan pisara meressä, mutta kyllä se silti on osa sitä kokonaisuutta.

Tunnen myös yrittäjiä ja ex-yrittäjiä ja viesti on sama. Mikään ei pudota liikevaihtoa niin pahasti kuin pysäköintikielto, seuraavaksi pahin on maksullisen pysäköinnin tuleminen. On johtanut jopa yritystoiminnan lakkauttamisiin kaveripiirissäni, kun vietiin keskustan kalliista vuokrista nauttivilta kaikki mahdollisuus toimia. Laitakaupungilla halvemmat vuokrat ja vielä ilmainen pysäköinti asiakkaille, ei tarvitse ihmetellä, että miksi keskustat kuolevat. Tokikin voi aina sanoa, että miksi laiskat ei kävele ja lue lehtiä ja tunne kaikkia keskustoja, ihan pätevä argumentti. Jostain syystä vain silti ne keskustat kuolee, mutta samat henkilöt ei osaa kertoa, että miksi ja varsinkin miten tätä asiaa vastaan voisi taistella ja mitä asialle tehdä.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Vastaava "mandela-efekti" on myös Vaasan kielisuhteet. Monilla Etelä-Suomesta kotoisin olevilla näyttää olevan käsitys, että Vaasa olisi miltei Ahvenanmaahan verrattavissa oleva ruotsinkielen hot spot, mutta todellisuudessa selvä enemmistö kaupunkilaisista puhuu äidinkielenään suomea.

Eikös nimenomaan tuo Vaasan ympäristö ole sitä vahvasti sitä ruotsinkielistä aluetta ja siinä naapurissa oleva Mustasaari ole Suomen RKP-laisin kunta.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Eikös nimenomaan tuo Vaasan ympäristö ole sitä vahvasti sitä ruotsinkielistä aluetta ja siinä naapurissa oleva Mustasaari ole Suomen RKP-laisin kunta.
Näinhän se on. Laihia ja Isokyrö ovat kyllä suomenkielisiä kuntia. Vaasaan liitetty Vähäkyrö on suomenkielinen "kunta".
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Olen pahoillani, en nyt vain vähän tuntemattomammassa keskustassa, samalla kun yritän tarkailla liikennettä, jalankulkijoita, polkupyöräilijöitä yms. ole onnistunut löytämään paikallisesta lehdestä läpikulkumatkalla niitä parkkipaikkoja. Vika on toki minussa ja myönnän sen. Valitettavasti sadat eurot menneet sitten internettiin, mutta sellaista se on yrittäminen, kun toiset lyö kapuloita rattaisiin, niin joku kantaa riskin. Ei tokikaan minun ostokset olisi pitäneet kauppaa pyörimässä, vaan pisara meressä, mutta kyllä se silti on osa sitä kokonaisuutta.

Onko tuo sinun vakiintunut tapasi keskustella? Ensin viittaat paikallisiin reunoilla asujiin, ja kun vastaan siihen niin marttyyriviittaa niskaan.

En minäkään vaikkapa Porissa käydessäni alkaisi etsimään ilmaista paikkaa, mutta kun olen asunut autoilijana Jyväskylässä, Tampereella, Espoossa, Lahdessa ja Helsingissä (puolittain ihan 00100 alueellakin) niin aina olen oppinut aika nopeasti paikat joissa on ilmaista tai puoli-ilmaista pysäköidä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko tuo sinun vakiintunut tapasi keskustella? Ensin viittaat paikallisiin reunoilla asujiin, ja kun vastaan siihen niin marttyyriviittaa niskaan.

En minäkään vaikkapa Porissa käydessäni alkaisi etsimään ilmaista paikkaa, mutta kun olen asunut autoilijana Jyväskylässä, Tampereella, Espoossa, Lahdessa ja Helsingissä (puolittain ihan 00100 alueellakin) niin aina olen oppinut aika nopeasti paikat joissa on ilmaista tai puoli-ilmaista pysäköidä.
En nyt tiedä mistä ihmeen marttyyriviitasta puhut. Minä olen yrittänyt keskustella keskustojen näivettymisestä joihin olen esittänyt ihan oleellisen seikan, eli sen että kivijalkaliikkeisiin ei pääse enää nykyään asioimaan lähelle ja maksuttomasti. Olen vielä kertonut esimerkkinä, että miten yrittäjätutut ovat kertoneet miten ihan oikeasti näkyi asia merkittävästi (useita kymmeniä prosentteja) liikevaihdossa kun pysäköinti liikkeen eteen kiellettiin. Johti jopa konkursseihin. Sinä tulit kertomaan Lahdesta miten juuri siellä sitä ja tätä, johon vastasin sen mukaan mitä Lahdesta tunnen ja tiedän, että olen yhdessä (itseasiassa useammassa, mutta ne sijaitsi keskustan ulkopuolella ja ilmainen pysäköinti, helppo saapua ja lähteä) erikoisliikkeessä siellä asioinut ja helvettiä ulkopaikkakuntalaiselle oli löytää sitä pysäköintipaikkaa, siis sellaiselle joka kuitenkin usein paikassa vierailee ja tuntee ja osaa liikkua siellä.

Olen kertonut vain minun näkökulmani koskien Lahtea (koska sen nyt keksit esimerkiksi) ja sen, että tuon takia minun toimesta on useita satoja euroja jäänyt siirtymättä lahtelaiseen firmaan. Sen enempää en voi Lahteen ottaa kantaa. Sen sijaan tämä kaikki on kuitattu jollain, "pitäisi tietää, lue lehtiä ja kyllä jos viitsis" tason jutuilla. Yhtään ei ole löytynyt sieltä suunnasta syitä siihen miksi keskustat näivettyy, yhtään konkreettista keinoa tätä estää ei ole tullut ja nyt sitten väitetään uhriutujaksi. Eipä tähän asiaan minulla enää muuta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Allekirjoittaneelta lainattu kommentti lähti teille tuntemattomille. Ehkä palaan joskus jotenkin asialle.

On kyllä melkoiset ongelmat ihmisellä jos kauppaan ei voi mennä kun autoa ei saa parkkeerata ilmaiseksi oven eteen. Enpä nyt itse kuole siihen jos pitää pari euroa maksaa parkkeeraamisesta tai vaihtoehtoisesti kävellä joku tietty matka kun haluaa jättää auton ilmaiselle parkkipaikalle.

Tai ehkä tämä riitti, kiitos.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
En nyt tiedä mistä ihmeen marttyyriviitasta puhut. Minä olen yrittänyt keskustella keskustojen näivettymisestä joihin olen esittänyt ihan oleellisen seikan, eli sen että kivijalkaliikkeisiin ei pääse enää nykyään asioimaan lähelle ja maksuttomasti. Olen vielä kertonut esimerkkinä, että miten yrittäjätutut ovat kertoneet miten ihan oikeasti näkyi asia merkittävästi (useita kymmeniä prosentteja) liikevaihdossa kun pysäköinti liikkeen eteen kiellettiin. Johti jopa konkursseihin. Sinä tulit kertomaan Lahdesta miten juuri siellä sitä ja tätä, johon vastasin sen mukaan mitä Lahdesta tunnen ja tiedän, että olen yhdessä (itseasiassa useammassa, mutta ne sijaitsi keskustan ulkopuolella ja ilmainen pysäköinti, helppo saapua ja lähteä) erikoisliikkeessä siellä asioinut ja helvettiä ulkopaikkakuntalaiselle oli löytää sitä pysäköintipaikkaa, siis sellaiselle joka kuitenkin usein paikassa vierailee ja tuntee ja osaa liikkua siellä.

Olen kertonut vain minun näkökulmani koskien Lahtea (koska sen nyt keksit esimerkiksi) ja sen, että tuon takia minun toimesta on useita satoja euroja jäänyt siirtymättä lahtelaiseen firmaan. Sen enempää en voi Lahteen ottaa kantaa. Sen sijaan tämä kaikki on kuitattu jollain, "pitäisi tietää, lue lehtiä ja kyllä jos viitsis" tason jutuilla. Yhtään ei ole löytynyt sieltä suunnasta syitä siihen miksi keskustat näivettyy, yhtään konkreettista keinoa tätä estää ei ole tullut ja nyt sitten väitetään uhriutujaksi. Eipä tähän asiaan minulla enää muuta.

En ole eri mieltä siitä, etteikö mielikuva keskusta-asioinnin hankaluudesta autolla olisi totta ja reunamarketit syövät kannattavuutta. Toisaalta ihmettelen, miten 300 metrin kävely parkkipaikalta liikkeeseen olisi erilaista kuin 300 metriä ihmisslalomia Kärkkäisellä (jossa autoni jää usein sadan metrin päähän koska ymmärrän, että ovien lähelle pyrkiminen on aivan turhaa bensan, kytkimen ja vetonivelien kuluttamista). Toki keskusta-asukkaana katson näitä ehkä vähän toisin. Katupysäköintilupa on vain ykkösautolle. Kakkosauto jää parkkiin järkyttävän 300m ultramatkan päähän.

Yrittäjien ongelma on varmasti aito, mutta jos kadut olisivat vapaasti pysäköitävissä, ei paikkoja löytyisi sen paremmin. Nimenomaan lyhyehkö kiekkopaikka tai ostosperusteinen pysäköintimaksun hyvitys (esim. täkäläinen Sokos) tuovat "ilmaisia" pysäköintikokemuksia.

Käsitys pysäköinnin kalleudesta on joka tapauksessa liioiteltua. Muutaman askeleen se kyllä toisinaan vaatii.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En ole eri mieltä siitä, etteikö mielikuva keskusta-asioinnin hankaluudesta autolla olisi totta ja reunamarketit syövät kannattavuutta. Toisaalta ihmettelen, miten 300 metrin kävely parkkipaikalta liikkeeseen olisi erilaista kuin 300 metriä ihmisslalomia Kärkkäisellä (jossa autoni jää usein sadan metrin päähän koska ymmärrän, että ovien lähelle pyrkiminen on aivan turhaa bensan, kytkimen ja vetonivelien kuluttamista). Toki keskusta-asukkaana katson näitä ehkä vähän toisin. Katupysäköintilupa on vain ykkösautolle. Kakkosauto jää parkkiin järkyttävän 300m ultramatkan päähän.

Yrittäjien ongelma on varmasti aito, mutta jos kadut olisivat vapaasti pysäköitävissä, ei paikkoja löytyisi sen paremmin. Nimenomaan lyhyehkö kiekkopaikka tai ostosperusteinen pysäköintimaksun hyvitys (esim. täkäläinen Sokos) tuovat "ilmaisia" pysäköintikokemuksia.

Käsitys pysäköinnin kalleudesta on joka tapauksessa liioiteltua. Muutaman askeleen se kyllä toisinaan vaatii.
Melkein pääsit maaliin tuolla ihan ensimmäisellä lausellasi. Se kun on se merkittävin ihmisten ostoskäyttäytymiseen vaikuttava asia. Sitten ajetaan Lahden keskustasta ennemmin 10km suuntaansa sinne Kärkkäiselle, koska mielikuva. Oikea hinta on sama kuin maksaa useampikin tunti pysäköinnistä keskustassa, mutta se ei ole se juttu, vaan se mielikuva. Heti kun joku keksii, että miten ihmisten ymmärrys ja tästä johtuva käytös, mikä on siis ainakin minun tuttujen toimesta ihan testattu ja oikeasti näkyvä, (voi toki olla yksittäistapaus mutta epäilen) muutetaan, niin sitten ostan nämä kaikki selitykset lyhyistä matkoista ja keskusta-asioinnin helppouksista.

Valitettavasti itsekkin, vaikka muka asian tiedostan, ajan isoon markettiin paljon helpommin kuin pieneen vaikka todellisuudessa kävelen usein hemmetisti pidemmälle siltä lentokentän kokoiselta parkkialueelta joka ihan täynnä. Koska minusta tuntuu, että asiointi on silloin helpompaa sen parkkipaikan etsimisen, kiertelyn ja kaartelun ja stressin sijaan. Se on vain niin helppoa kun tietää, että parkkitilaa löytyy ja se ei maksa mitään, ei ylimääräistä säätöä ollenkaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Allekirjoittaneelta lainattu kommentti lähti teille tuntemattomille. Ehkä palaan joskus jotenkin asialle.



Tai ehkä tämä riitti, kiitos.
Onhan siinä niitä muuttujiakin, ainakin oman empirian mukaan.

Ainakin omaan perheellisen miehen ostoskäyttäymiseen vaikuttaa melkoisen isosti kyseiseen ostosparatiisiin pääsy, tuolla suoritettava matka ja poispääsy.

Jos nyt vaikka leikin ajatuksella että mentäisin tuonne keskustaan hoitamaan viikonloppuna ostoksia, ensimmäinen ongelma muodostuu parkkipaikan suhteen. Maksullinen paikka käy kyllä hyvin jos siitä pääsee kivuttomasti lähelle kauppoja. Tampereella periaatteessa tuo onnistuu jopa keskustassa menemättä jonkun kauppaliikkeen omaan halliin.

Seuraavaksi sitten olisi niihin liikkeisiin menon aika, otetaan vaikka oletuksena kaksi erikoistavarakauppaa ja iso ruokakauppa. Ensin pitäisi mennä noihin liikkeisiin ja ihan välttämättä ei suurta halua ole mennä vaikka neitien vaatekauppoihin eli jään siihen pihalle joko yksin tai kiukuttelevan lapsen kanssa. Yksin ollessa voi sentäs poltella tupakkia ja katsella lintuja. Tämä toistetaan vielä toisen kerran tai sitten menen sisälle sinne liikkeeseen.

Sitten pääsemmekin sinne ruokakauppaan ja suhteellisen normaali ostosmäärä on noin neljästä kuuteen kauppakassia ruokaa eli ihan saa taas leikkiä kamelia. Onneksi on sen verran vittumainen luonne, että voi tuommoista määrää jokusen satametrisen kantaa mutta kilometrissä ja varsinkin useammassa ovessa loppuu huumori. Auton lastaamisen jälkeen sitten ajellaan 20min kotia ja ollaan onnellisia.

Tämän kaiken pystyy valitettavasti tekemään automarketissa työntämällä sen kärryn auton takakontille ja siitä noin 8min kotio. Eikä tarvitse jäädä pihalle seisomaan eikä tule vedettyä tupakkia kesken ostosten.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sitten pääsemmekin sinne ruokakauppaan ja suhteellisen normaali ostosmäärä on noin neljästä kuuteen kauppakassia ruokaa
Eikös tällaisia ostoksia tekevät ole juuri yksi iso syy automarkettien olemassaoloon?

Niiden keskustan liikkeiden kannalta olisi varmaan olennaista, voidaanko

kaksi erikoistavarakauppaa
ja
iso ruokakauppa
hoitaa erikseen. Tai toki niinkin, että vaatteet ymv. sieltä keskustasta ja sieltä ruokaostoksille automarkettiin.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös tällaisia ostoksia tekevät ole juuri yksi iso syy automarkettien olemassaoloon?

Niiden keskustan liikkeiden kannalta olisi varmaan olennaista, voidaanko


ja

hoitaa erikseen. Tai toki niinkin, että vaatteet ymv. sieltä keskustasta ja sieltä ruokaostoksille automarkettiin.
Ongelmaksi keskustan kivijalkaliikkeiden kannalta muodostuu juuri se, että noiden automarkettien kyljessä on poikkeuksetta erikoistavarakauppoja. Tämä asia myös poistaa tarvetta vierailla niissä kivijalkakaupoissa. Monet ketjut ovat myös suoraan siirtyneet noihin automarketteihin tai ostoskeskuksiin pois kaupunkien keskustoista mutta varmaankin monelle pienelle yrittäjälle tuo ei ole järkevää tai edes mahdollista.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
koko viesti

Juu muistan jo omasta lapsuudestani, kuinka vanhempiani ahdisti lähteä Turun keskustaan koko perheen voimin. Eli ei mikään tämän päivän murhe.

Tuossa pohdin enemmän sitä, mitä kuulen yrittäjiltä. Heillä joillain käsitys, että ne liikkeen asiakkaat ovat myös saaneet autonsa aina liikkeen eteen. Turussa esim. lelukauppias tätä voivotteli. Mietin, oliko hän oikeasti siinä käsityksessä, että asiakkaan auto oli aina aivan vieressä. Entä jos liikkeen eteen olikin parkkeerannut esim. kirjaston asiakas tai talon asukas? Kuinkahan tarkkaan kauppias oli pohtinut tätä. Tämä kauppias lopulta joutui hämmästymään, kun edessä bussipysäkillä seisovat huomasivatkin liikkeen. Ja esim. minä keskustan yhtenä asukkaana olen hakenut tuolta lahjoja tutuille penskoille. Ja jos itse olisin ravintoloitsija, pyrkisin ajattelemaan myös, että esim. terassi olisi mieluisampi, jos ei ympärillä olisi karmea pakokaasun katku.

Nämä tosiaan näitä, mitä Turun keskustan yrittäjät ovat viime aikoina voivotelleet, vaikka viereen on rakentunut toriparkki. Toivottavasti moni huomaa, että tilanne paranee tuon aukeamisen myötä. Tai toisaalta, voisivat tunnustaa, että on niitä muitakin kuin ne autoilijat.

Täydennys: Pelkästään Turussa pitäisi kauppojen pyörittäjien yms. tiedostaa tuo, että kaupungissa on ollut monia isoja remontteja peräjälkeen. Hansakortteli on uudistettu, Sokosta uudistettiin, toriparkki ja itse tori, Börs... Bussien reitit muutettu remonttien ajaksi. Näihin uusittuihin palveluihin pitäisi asiakkaat saada asioimaan eikä vain manata tilannetta ja haukkua milloin ketäkin. Tiedän, olisin varmaan huono yrittäjä, kun ajattelen liian positiivisesti ja etsin kontakteja.
 
Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täydennys: Pelkästään Turussa pitäisi kauppojen pyörittäjien yms. tiedostaa tuo, että kaupungissa on ollut monia isoja remontteja peräjälkeen. Hansakortteli on uudistettu, Sokosta uudistettiin, toriparkki ja itse tori, Börs... Bussien reitit muutettu remonttien ajaksi. Näihin uusittuihin palveluihin pitäisi asiakkaat saada asioimaan eikä vain manata tilannetta ja haukkua milloin ketäkin. Tiedän, olisin varmaan huono yrittäjä, kun ajattelen liian positiivisesti ja etsin kontakteja.

Ei vaan sinä (ilmeisesti) palkan nauttijana et ymmärrä sitä ahdistusta, joka yrittäjään iskee kun hänen elinkeinoaan tuhotaan asioilla, joihin hän ei mitenkään voi vaikuttaa. Jos Turun keskusta käännetään ympäri parkkityömaaksi, se ei palkansaajaa paljoa rasita. Hänen tililleen se liksa kilahtaa täysmääräisenä satoi tai paistoi vaikka tori olisi kuinka revitty auki. Sen sijaan kun yrittäjän myynti laskee 30 prosenttia näiden töiden takia ja kiinteät kulut pysyvät ennallaan ja työntekijöillekin pitäisi maksaa se sama palkka riippumatta siitä käykö ovi vai ei, alkaa kylmä hiki nousta otsalle. Tämän kuvitteleminen on tietenkin ylivoimaisen vaikeaa niille SAK:n aivopesemille, joiden mielestä kaikki yrittäjät ovat sikarikkaita riistäjiä, joiden ainoa huolenaihe on mille Gaymansaarille rahat piiloittaisi niin, ettei verottaja niihin yllä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei vaan sinä (ilmeisesti) palkan nauttijana et ymmärrä sitä ahdistusta, joka yrittäjään iskee kun hänen elinkeinoaan tuhotaan asioilla, joihin hän ei mitenkään voi vaikuttaa. Jos Turun keskusta käännetään ympäri parkkityömaaksi, se ei palkansaajaa paljoa rasita. Hänen tililleen se liksa kilahtaa täysmääräisenä satoi tai paistoi vaikka tori olisi kuinka revitty auki. Sen sijaan kun yrittäjän myynti laskee 30 prosenttia näiden töiden takia ja kiinteät kulut pysyvät ennallaan ja työntekijöillekin pitäisi maksaa se sama palkka riippumatta siitä käykö ovi vai ei, alkaa kylmä hiki nousta otsalle.

Jos nyt puhutaan vain Turusta, niin siellähän toriparkkia ei ole puoltanut yhtä paljon mikään muu taho kuin keskustassa liikettä pitävät yrittäjät, koska luulevat parkkitalon houkuttelevan kuluttajia keskustaan keskustan ulkopuolella olevien kauppakeskusten sijaan.

Surkea hankinta- ja muu kuntapolitiikka on niin syvällä turkulaisessa päätöksenteossa, että siitä kärsivät vuorotellen ja yhtäaikaa niin yrittäjät kuin palkansaajatkin. Hyvin menee ainoastaan niillä, jotka ymmärtävät tai pysyvät viemään verorahansa muualle, jossa voivat nauraa sivusta toriparkeille, silloille ja jatkuvasti seisokissa oleville funikulaareille.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En tiedä, olenko yhtään oikeilla jäljillä, mutta miksi minä raahautuisin hakemaan imuria autolla Kodinkone Taalasmaalta, kun netistä sen saa tilattua halvemmalla? Eikä tarvitse liikkua mihinkään. Verkko on kivijalkaliikkeille hankala vastus.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En tiedä, olenko yhtään oikeilla jäljillä, mutta miksi minä raahautuisin hakemaan imuria autolla Kodinkone Taalasmaalta, kun netistä sen saa tilattua halvemmalla? Eikä tarvitse liikkua mihinkään. Verkko on kivijalkaliikkeille hankala vastus.
En sinusta tiedä, mutta aika moni ihminen haluaa ensin koeistua sen tuolin, koemaata sen sängyn, näprätä sitä luuria, kokeilla niitä kuulokkeita, vertailla imureita, sovittaa housuja yms. ennen ostopäätöstä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En sinusta tiedä, mutta aika moni ihminen haluaa ensin koeistua sen tuolin, koemaata sen sängyn, näprätä sitä luuria, kokeilla niitä kuulokkeita, vertailla imureita, sovittaa housuja yms. ennen ostopäätöstä.
Netissä on myös se hyvä puoli, että erilaisia tuotearvioita löytyy pilvin pimein.

Toki on tuoteryhmiä, joita en ikinä ostaisi ennakolta, vaan niissä fyysinen kauppa on ehdoton. Kuten vaikka autot. Siinä puhutaankin toki vähän eri summista kuin 40 euron imurista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Netissä on myös se hyvä puoli, että erilaisia tuotearvioita löytyy pilvin pimein.

Toki on tuoteryhmiä, joita en ikinä ostaisi ennakolta, vaan niissä fyysinen kauppa on ehdoton. Kuten vaikka autot. Siinä puhutaankin toki vähän eri summista kuin 40 euron imurista.
Kyllä mä just 400€ imurista maksoin. Mutta se nyt menee jo vähän aiheesta ohi, tosin senkin ostin ihan ilman kivijalkaliikkeessä käyntiä, mutta kuitenkin.
 
En sinusta tiedä, mutta aika moni ihminen haluaa ensin koeistua sen tuolin, koemaata sen sängyn, näprätä sitä luuria, kokeilla niitä kuulokkeita, vertailla imureita, sovittaa housuja yms. ennen ostopäätöstä.

Tuotteen tilaamiseen menee joku pari viikkoa verrattuna että sen voi hakea kivijalkakaupasta vaikka samantien. Tilattu tuote pitää vielä noutaa jostain postista, joten kotoa joutuu poistumaan jokatapauksessa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuotteen tilaamiseen menee joku pari viikkoa verrattuna että sen voi hakea kivijalkakaupasta vaikka samantien. Tilattu tuote pitää vielä noutaa jostain postista, joten kotoa joutuu poistumaan jokatapauksessa.
Pienempien tilausten kanssa myös toimitus postiluukusta on mahdollinen ja suurempien (esim. puutarhakalusteet) tapauksessa voi joskus olla käytännöllisempää tilata toimitus suoraan kotiovelle (korkeaan lisähintaan tietenkin).

Lisäksi noissa toimituksissa on aina se riskinsä olemassa, että tuote on saanut niin kovaa käsittelyä osakseen matkan aikana, että on päässyt tavalla tai toisella hajoamaan ja sitten taas reklamoidaan ja odotellaan. Tuosta syystä itse monesti tarkistan netistä tuotearvostelut ja että onko tuotetta saatavilla lähellä olevasta kivijalkamyymälästä ja suoritan itse kaupat sitten siellä.
 

Jeffrey

Jäsen
En sinusta tiedä, mutta aika moni ihminen haluaa ensin koeistua sen tuolin, koemaata sen sängyn, näprätä sitä luuria, kokeilla niitä kuulokkeita, vertailla imureita, sovittaa housuja yms. ennen ostopäätöstä.

En tiedä miten siellä verkkokauppoja käytetään, mutta itse tuossa juuri tällä viikolla tilasin 600€ hinnalla kesävaatteita. Nämä tulee minulle vieressäni olevaan 24h Alepaan josta ne voin käydä hakemassa. Palautusaika on 100 vuorokautta ja vaatteet pitää maksaa 20.6 mennessä. Eli haen vaatteet kaupasta koska haluan, sovitan kotona rauhassa koska ja miten haluan. Palautan ne tuotteet jotka haluan ja lopulta maksan kuukauden päästä ne vaatteet jotka haluan. Loput laitan takaisin laatikkoon ja kiikutan takaisin mistä olen hakenutkin.

Toki mielelläni suosin kivijalkoja, on niitäkin muutama hyvä paikka jäljellä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Katselin tänään vaalijulisteita. Suomen Kommunistinen Puolue on näköjään lähtenyt vaalisloganilla: "Hävittäjämiljardit kuntapalveluihin". Taitaisivat antaa tuon perusteella ihan vapaaehtoisesti Suomen miehitysvallan alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös