Kuntavaalit 2021

  • 137 924
  • 1 161

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Et pidä ehdokasasetteluun tullutta lisäaikaa merkittävänä muutoksena? Siitä hyötyvät Kok., demarit ja Kepu ja eniten juuri suhteessa persuihin.
En. Perussuomalaisten lista oli vajaa, kuten muillakin. Muistaakseni kaikilla SDP, Kesk, Kok ja PS luokkaa 4 500 ehdokasta. Maksimit lähihistoriassa taitaa olla jossain 7 500 - 8 000 ehdokaassa (Kepu).

Jos vaaleja olisi mietitty ajankohdaltaan tarkemmin, ne olisi siirretty syksyyn. Kunnilta viedään noin 60 prosenttia rahoista, jos Sote toteutuu. Kyllä tämä päätös olisi tullut tehdä ennen vaaleja eikä heti niiden jälkeen. Toki toivon kuten suurimmat kaupungit väriin katsomatta, että Sote kaatuu.
 
Minusta Kokoomus hyötyy siirrosta. Mutta ei Marin tätä varmaan miettinyt. Ja kommentoin demariäänestäjien saantia uurnalle, mitä pidän paremmin toteutuvana, jos riskit tartunnoista ovat matalammat.

Ja tämähän käy jopa perusteluna siis paremmasta demokratian toteutumisesta, jos tuon ryhmän äänestämistä vaalit "nyt" haittaisivat selkeästi enemmän kuin muita.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja tämähän käy jopa perusteluna siis paremmasta demokratian toteutumisesta, jos tuon ryhmän äänestämistä vaalit "nyt" haittaisivat selkeästi enemmän kuin muita.
Kyllä. Toki itse kannatan yli 60-vuotiaille vain 0.5 ääntä, jotta heidän kasvava suhteellinen vaikutus hieman eliminoitaisiin ja muut sukupolvet saisivat näkemyksensä paremmin esille. Meillä esimerkiksi yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa vajaat 200 % EU:n vastaavan määrän kasvun keskiarvosta. Mutta noin periaatteessa demokratiaan kuuluu, että kaikki äänioikeutetut voivat äänestää turvallisesti.
 
Kyllä. Toki itse kannatan yli 60-vuotiaille vain 0.5 ääntä, jotta heidän kasvava suhteellinen vaikutus hieman eliminoitaisiin ja muut sukupolvet saisivat näkemyksensä paremmin esille. Meillä esimerkiksi yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa vajaat 200 % EU:n vastaavan määrän kasvun keskiarvosta. Mutta noin periaatteessa demokratiaan kuuluu, että kaikki äänioikeutetut voivat äänestää turvallisesti.

Toisaalta heitä on myös päätöksien tuloksista se sama määrä enemmän kärsimässä/nauttimassa. Mutta se tosiaan kuuluu demokratiaan. Mä antaisin mieluummin äänioikeuden vaikka majaville, ilveksille ja pääskysille kuin ihmisille, mutta ikävästi eivät taida osata kertoa ajatuksiaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toisaalta heitä on myös päätöksien tuloksista se sama määrä enemmän kärsimässä/nauttimassa. Mutta se tosiaan kuuluu demokratiaan. Mä antaisin mieluummin äänioikeuden vaikka majaville, ilveksille ja pääskysille kuin ihmisille, mutta ikävästi eivät taida osata kertoa ajatuksiaan.

Ei toki ole. Meillä on kasvava määrä esimerkiksi yli 65-vuotiaita vielä vuonna noin 2040, ja senkin jälkeen heidän suhteellinen osuus kasvaa, koska ennusteissa muiden ikäryhmien määrä pienenee jyrkemmin. Ja jos maahanmuuttajien määrässä ei tapahdukaan ennustettua kasvua, yli 65-vuotiaiden määrä sen kun lisääntyy entisestään.

Ongelma on kuntavaaleihinkin ja puolueisiin liittyen siinä, että vanhempi väestö on konservatiivisempaa. Tarkoittaa päätöksissä taloudellisen huoltosuhteen heikkenemistä. Se taas tarkoittaa kasvavaa kuormaa nuoremmille ikäpolville, koska tarvittavia kestävyysvajeen ym ratkaisuja ei kyetä tekemään puolueiden pelätessä ikääntyneiden hylkäävän heidät.

Kannattaa lukea ajatuksella yllä oleva kappale. Siksi mielestäni voisi jopa vakavasti harkita 0.5 ääntä yli 60-vuotiaille. Ei toki näiden kuntavaalien asia.
 
Ei toki ole. Meillä on kasvava määrä esimerkiksi yli 65-vuotiaita vielä vuonna noin 2040, ja senkin jälkeen heidän suhteellinen osuus kasvaa, koska ennusteissa muiden ikäryhmien määrä pienenee jyrkemmin. Ja jos maahanmuuttajien määrässä ei tapahdukaan ennustettua kasvua, yli 65-vuotiaiden määrä sen kun lisääntyy entisestään.

Ongelma on kuntavaaleihinkin ja puolueisiin liittyen siinä, että vanhempi väestö on konservatiivisempaa. Tarkoittaa päätöksissä taloudellisen huoltosuhteen heikkenemistä. Se taas tarkoittaa kasvavaa kuormaa nuoremmille ikäpolville, koska tarvittavia kestävyysvajeen ym ratkaisuja ei kyetä tekemään puolueiden pelätessä ikääntyneiden hylkäävän heidät.

Kannattaa lukea ajatuksella yllä oleva kappale. Siksi mielestäni voisi jopa vakavasti harkita 0.5 ääntä yli 60-vuotiaille. Ei toki näiden kuntavaalien asia.

Siis ymmärrän tuon ihan hyvin, ei se ole se kysymys. Kysymys on siitä, että vaikka se olisi perusteltavissa noin, niin se ei täytä enää demokratian periaatteita kunnolla. Sitä enemmän mun mielestä saisi olla äänellä painoarvoa, mitä pidempi elinajanodottama on jäljellä. Ei lineaarisesti tosin. Siitä sitten pääseekin muihin asioihin, mitä voisivat vaikuttaa äänestämiseen. Turha oikeasti miettiä, vaikka se olisi perusteltavissa hyvin sillä, miten paljon politiikka vaikuttaa itse kunkin elämään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuntavaalikoneitakin alkaa tupsahdella. Mun kärkiehdokkaat tässä Karjalaisen versiossa olivat: 1. Vihreiden Mikael Ojala ja 2. Kokoomuksen Elina Lepomäki. Minulle sopivin puolue olisi RKP ja vähiten sopivia (ei niin yllättävästi) siniset ja persut.

Hupia, mutta ehkä hiukan suuntaa-antavaa. Tässä ehkä kaikki kysymykset eivät olleet Helsingin kannalta kovin relevantteja ja isoon osaan olisi tarvinnut hiukan enemmän taustatietoa.


Lahdessa:
1) Kokoomus
...
2) KD
3) Kepu
4) Persut

Vähiten sopivin Vasemmistoliitto.

Kysymyksissä ei tainnut olla paljon mitään arvoihin liittyvää, vaan enemmänkin taloudenpitoon liittyviä kysymyksiä. Kun vastasi kaikkeen, että pitää säästää eikä tuhlata, niin aika odotetut puolueet kärjessä. Oikeastihan en noita 2-4 sijoilla olevia puolueita voisi äänestää. Ykkösehdokas näytti olevan Sari Niinistö, jolla on ainakin poliitikon sukunimi. En tiedä onko sukua niille parille muulle.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En. Perussuomalaisten lista oli vajaa, kuten muillakin. Muistaakseni kaikilla SDP, Kesk, Kok ja PS luokkaa 4 500 ehdokasta. Maksimit lähihistoriassa taitaa olla jossain 7 500 - 8 000 ehdokaassa (Kepu).

Kyllä, mutta persuilla oli suhteessa eniten ehdokkaita (siis verrattuna edellisiin vaaleihin). Ovat menneet reilusti eteenpäin, muiden suurten puolueiden kohdalla asia on päin vastoin. Ei mielestäni ole realistista väitttää, ettei tämän asetelman valossa vaalien siirto suosisi muita kuin persuja. Toki moni on varmaan sitä mieltä, että niin pitääkin olla, mutta jos nyt ajatellaan vaan systeemiteoreettisesti ja unohdetaan poliittiset preferenssit.

Vai ajatteletko tosiaan, että jos tilanne olisi se, että vaalien pito huhtikuussa olisi suosinut hallituspuolueita, ne olisi kuitenkin siirretty?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kuntavaalikoneitakin alkaa tupsahdella. Mun kärkiehdokkaat tässä Karjalaisen versiossa olivat: 1. Vihreiden Mikael Ojala ja 2. Kokoomuksen Elina Lepomäki. Minulle sopivin puolue olisi RKP ja vähiten sopivia (ei niin yllättävästi) siniset ja persut.
Tein Helsingin kun Turku ei ollut tarjolla. Kärkiehdokkaani oli demari. Sopivin puolue RKP ja vähiten sopiva siniset.

Tämän pienen otoksemme perusteella RKP:lla on potentiaalista kannatusta, mutta sinisillä on musta tulevaisuus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis ymmärrän tuon ihan hyvin, ei se ole se kysymys. Kysymys on siitä, että vaikka se olisi perusteltavissa noin, niin se ei täytä enää demokratian periaatteita kunnolla. Sitä enemmän mun mielestä saisi olla äänellä painoarvoa, mitä pidempi elinajanodottama on jäljellä. Ei lineaarisesti tosin. Siitä sitten pääseekin muihin asioihin, mitä voisivat vaikuttaa äänestämiseen. Turha oikeasti miettiä, vaikka se olisi perusteltavissa hyvin sillä, miten paljon politiikka vaikuttaa itse kunkin elämään.
Totta. Ja yksi ratkaisu voisi olla 16-vuotiaiden äänioikeus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä, mutta persuilla oli suhteessa eniten ehdokkaita (siis verrattuna edellisiin vaaleihin). Ovat menneet reilusti eteenpäin, muiden suurten puolueiden kohdalla asia on päin vastoin. Ei mielestäni ole realistista väitttää, ettei tämän asetelman valossa vaalien siirto suosisi muita kuin persuja. Toki moni on varmaan sitä mieltä, että niin pitääkin olla, mutta jos nyt ajatellaan vaan systeemiteoreettisesti ja unohdetaan poliittiset preferenssit.

Katsotaan ne listat kuitenkin. Itseäni kysyttiin kahden puolueen ehdokkaaksi, mutta kieltäydyin. Ainakaan minä en mieti, että jaa nyt kun vaalit onkin kesällä, eikä räntäsateessa, lähden ehdokkaaksi.

Vai ajatteletko tosiaan, että jos tilanne olisi se, että vaalien pito huhtikuussa olisi suosinut hallituspuolueita, ne olisi kuitenkin siirretty?

Tämä logiikka ei avaudu. Jos siirron syyt ovat koronaan liittyvät, vaalit olisi siirretty. Ongelmana ei ole välttämättä siirto sinänsä, vaan kuten Halla-ahokin totesi, se miten siirtoon päädyttiin vuoden vitkuttelun jälkeen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toit Kokoomuksen mukaan keskusteluun ja siksi kysyin näkökulmaasi mitä tulee Kokoemukseen. Et saa vetää yhtäläisyysmerkkejä Marinin syille siirtää vaaleja Kokoomuksen vastaaviin.
Minulle jäi käsitys että SDP:n huoli ja etu heidän vaalitulokseen = perustelu miksi Kokoomukselle on se ja sama siirretäänkö vaaleja vai ei. Kokoomuksella on oma lehmä ojassa.

Vähän on sekavaa, mutta suosittelen pohtimaan asiaa siten, että koska vaaleja ei syystä tai toisesta mm. Hollannin tarpaan ennakkoon organisoitu korona-aikaan, vaalien ajankohtaa oli siirrettävä.

Eiköhän tämä riitä osaltani vaalien siirrosta. Yhtään näkemystä en ole mistään vielä lukenut, jossa olisi kyetty perustelemaan miksi siirtoa ei olisi tullut tehdä kun vaalivalmisteluissa ei huomioitu mm. tartuntoja, karanteeneja ja niiden ratkaisemista postiäänin, drive-inilla tms. Kuntavaaleissa olisi hyvin voitu kokeilla postiäänestystä ja tarkastella, mitä mahdollisia ongelmia siihen liittyy.
 

Jeffrey

Jäsen
Hupia, mutta ehkä hiukan suuntaa-antavaa. Tässä ehkä kaikki kysymykset eivät olleet Helsingin kannalta kovin relevantteja ja isoon osaan olisi tarvinnut hiukan enemmän taustatietoa.


Oli kyllä heikohkosti toteutettuja kysymyksiä, liikaa tulkinnanvaraa kysymyksen asettamisessa ja osa vähän ylimalkaisia.

Ehkä tästä johtuen oma top-5 sisälsi kaikki eri puolueista. Puolueiden järjestyksessä ei sinällään erikoista sinertävien puolueiden ollessa kärjessä, joskin Hjalliksen poppoon ja jopa Keskustan olisi olettanut ohittavan demarit.

Ainoa tuttu nimi tämän koneen top-8 listalla on Rydman, joka aikaisemminkin noussut vaalikoneissa esille. Uskoisin kuitenkin, että oma ehdokkaani ei tältä listalta lopulta löydy. Ideologisesti haluaisin äänestää nuorehkoa ehdokasta liberaaleista puolueista, kuitenkin sellaista jolla olisi myös käytännön osaamisesta näyttöä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihan mielenkiintoista hupia Karjalaisen vaalikoneella. Mutta osuu kyllä omaan valintaan:

1. Iskanius Anniina, Kokoomus
2. Lepomäki Elina, Kokoomus
3. Cecilia Ehrnrooth, Ruotsalainen Kansanpuolue

Kysymykset tässäkin hieman heikkoja. Mutta ymmärrän toisaalta, sillä eroja on löydettävä linjakysymyksin. Ne onnistuvat harvoin.
 

Jeffrey

Jäsen
Ihan mielenkiintoista hupia Karjalaisen vaalikoneella. Mutta osuu kyllä omaan valintaan:

1. Iskanius Anniina, Kokoomus
2. Lepomäki Elina, Kokoomus
3. Cecilia Ehrnrooth, Ruotsalainen Kansanpuolue

Kysymykset tässäkin hieman heikkoja. Mutta ymmärrän toisaalta, sillä eroja on löydettävä linjakysymyksin. Ne onnistuvat harvoin.

Ehrnrooth nousi täälläkin esille, mutta tarkemmassa tarkastelussa totesin liian tätimäiseksi omaan makuun. Iskanius sensijaan tuntuu mielenkiintoiselta hevoselta tässä kisassa. Tosin etelä- ja länsi-helsinkiläisyys luetaan tässä kisassa eduksi ja Anniina saa tästä kategoriasta lähinnä säälipisteitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ehrnrooth nousi täälläkin esille, mutta tarkemmassa tarkastelussa totesin liian tätimäiseksi omaan makuun. Iskanius sensijaan tuntuu mielenkiintoiselta hevoselta tässä kisassa. Tosin etelä- ja länsi-helsinkiläisyys luetaan tässä kisassa eduksi ja Anniina saa tästä kategoriasta lähinnä säälipisteitä.
En katsonut tarkemmin ehdokkaita kun Lepomäki saa äänen. Yllättävän moni äänestää lähipiiriin kuuluvista Lepomäkeä. Useampi sellainen, joka ei äänestäisi muuten Kokoomusta tai ei äänestäisi muuten lainkaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En minä missään vaiheessa ole kiistänyt vaalien siirtämisen järkevyyttä. Kunhan tartuin siihen implikoimaasi asiaan kuinka Kokoomus ei pelaisi vaalien siirrolla omaa agendaansa.

Kirjoitin vaalien siirrosta että:

Ja en itse näe etteikö Kokoomus voisi hyötyä.

Luulisi asian selviävän yllä olevasta.

Ettet vain siirtelisi maalitolppia?

Sinuna olisin kyllä huolissani suomen kielen ymmärtämisestä, en maalitolpista.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta, kyse ei ole tolppien siirrosta vaan olkiukon rakentamisesta.

Ymmärrän kyllä tavoitteesi saada Kokoomus samaan paskaan Perussuomalaisten kanssa jos ei muuten, niin olkiukkosi rakentamalla. Toisin kuin Kokoomus, Perussuomalaiset vastustivat vaalien siirtoa. Ja vain siksi, että heillä on oma lehmä ojassa - ainakin heidän mielestään. Turvallisuudella tms ei ole mitään tekemistä siirtoa vastustaneen Perussuomalaisten näkökannan perusteluissa.

Minusta Kokoomus teki fiksun päätöksen ja myönsin, että Kokoomus voi siitä myös hyötyä.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä logiikka ei avaudu. Jos siirron syyt ovat koronaan liittyvät, vaalit olisi siirretty. Ongelmana ei ole välttämättä siirto sinänsä, vaan kuten Halla-ahokin totesi, se miten siirtoon päädyttiin vuoden vitkuttelun jälkeen.

Se ei avaudu, koska sinä arvioit, että Suomessa vaaleja ei voida siirtää pelkän taktikoinnin vuoksi. Minä taas omaan vähemmän uskoa ihmiseen, etenkin vasemman laidan ihmisiin (historia osoittaa, että kykenevät mihin vain).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Se ei avaudu, koska sinä arvioit, että Suomessa vaaleja ei voida siirtää pelkän taktikoinnin vuoksi. Minä taas omaan vähemmän uskoa ihmiseen, etenkin vasemman laidan ihmisiin (historia osoittaa, että kykenevät mihin vain).
Sama sinullekin: nyt pitäisi vähitellen pistää faktat tiskiin, miten vaalit olisi voinut järjestää turvallisesti ja demokratiaa kunnioittaen huhtikuussa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Se ei avaudu, koska sinä arvioit, että Suomessa vaaleja ei voida siirtää pelkän taktikoinnin vuoksi. Minä taas omaan vähemmän uskoa ihmiseen, etenkin vasemman laidan ihmisiin (historia osoittaa, että kykenevät mihin vain).
Niin kykenevät myös oikean laidan ihmiset. Jos aiot väittää että hallitus siirsi vaaleja ihan vain omaa kannatusta parantaakseen ja kiusatakseen persuja niin tarvitaan aika vahvoja todisteita. Onko niitä?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikö todistustaakka ole väitteen esittäjällä?

Kyllä vain eli Perussuomalaisilla.

Hallitus linjasi, että vaaleja ei voi järjestää turvallisesti ja demokratia ei toimi, jos iso osa joutuu jättämään äänestyksen väliin. Joudutaan tekemään arvio tartunnoista, karanteeneista yms ja aina niitä voidaan liioitella tai väheksyä. Jos on 1 000 tartuntaa päivässä, sekin on ongelma, kun ei ole tehty vuoden aikana toimia, joita olisi pitänyt tehdä alkaen postiäänistä ja drive ineistä.

Perussuomalaiset valitsivat tien, jossa he väittivät hallituksen avaavan tien väärinkäytölle, politisoivan vaali-instituution, loukkaavan ehdokasasettelun yhdenvertaisuutta jne jne.

Yhtään faktaa Perussuomalaiset eivät ole kuitenkaan esittäneet. Halla-aho on porukan järkevin taas kerran. Hän oli jo alussa sitä mieltä, että jos vaaleja oli siirrettävä, hänestä oikeusministeriö on laiminlyönyt velvollisuutensa varmistaa, että vaalit voidaan järjestää turvallisesti ajallaan.

Toki Halla-aholta kysyttiin, mitä oikeusministeriön olisi tullut tehdä. Halla-aho totesi, että ei hän ota kantaa siihen, mitä konkreettisia toimia olisi pitänyt tehdä.

Itse laitan nyt tälle Perussuomalaisten "väärin siirretty" hupinäytelmän kommentoinnille pisteen. Toki jos uutta tapahtuu, mihin en usko, voin jotain todetakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tunnustatko itsesi Persuksi?


Esitit väitteen, todista se.

Heikko esitys. Jos suoraan sanon, olet kyllä fiksu persuksi, mutta se ei tarkoita, että olet fiksu muuten.

Minä voin esittää, että Perussuomalaiset vastustivat vaalien siirtoa, koska heillä on oma lehmä ojassa - ainakin heidän mielestään. Se on minun näkemys eikä sitä voi todistaa mitenkään. En vaan usko Perussuomalaisten pyyteettömyyteen vaalien siirron vastustamisessa. Ainoastaan heidän ehdokasasetteluun, joka on samassa kuin muilla isommilla, ja Perussuomalaisille se on kohtuullisen hyvä tulos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös