Kun minä olin nuori niin...

  • 61 698
  • 311

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minun nuoruudessani kouluista jaettiin vuosittain hiihtokortit, joihin piti sitten rustata ylös hiihtämiensä kilometrien määrät. Ahkerimmat hiihtelijät täyttivät näitä kortteja useampiakin vuosittain, minä en.

Toinen nuoruusvuosien erikoisuus olivat nämä hammashoitajat, jotka kävivät kouluissa purskututtamassa fluorivettä oppilaiden suukalustossa muistaakseni kerran viikossa.

Fluorin purskutus pitikin hampaat paremmassa kunnossa, nykyisin monella nuorella ovat ns. legot jo epäkunnossa.

Olen muuten hiihtänyt viimeksi arviolta kaksi vuosikymmentä sitten. Tämä viimeinen kerta taisi ihme kyllä olla jopa vapaaehtoinen hiihtoreissu 13-14-vuotiaana. Yläasteella ei enää pakotettu hiihtämään, valitettavasti pakotettiin vielä luistelemaan. Mikään ei olekaan motivoivampaa kuin luistella -20 asteen pakkasessa jäädytettyä urheilukenttää ympäri kaksi tuntia putkeen sillä aikaa kun möhömahainen liikunnanopettaja on koko tämän ajan lämpimässä huoltajan kopissa juomassa huoltajan kanssa kahvia ja välillä kaljaakin (ainakin huoltajan ikkunalaudalla oli aina tyhjiä "hylsyjä").

Mutta onneksi sentään vielä nykypäivänkin lapset pistetään hiihtämään. Jos minäkin jouduin, niin kyllä joutavat nykylapsetkin! Keskustelin juuri tänään parin 8-12-vuotiaan hiihtoreissulta tulleen alakoululaisen kanssa, 10 kilometrin setin olivat joutuneet vetämään. Pienempi hiihtäjäkokelas eli 8v. ikäinen tyttö ei ollut tekniikkaa oikein osannut eikä ollut päässyt isoa jyrkkää mäkeä ylös asti, vaan oli liukunut puolimatkassa takaisin alas. Siinäpä on metafora elämästä - aina ei auta, vaikka miten yrittää lykkiä eteenpäin elämässä, alamäkeen voi joutua jos voimat eivät riitä.

Oliko opettajien ja kouluvuosien muisteluista omaa ketjua? Sillä saralla olisi ainakin muistelemista. Kun minä olin nuori, niin ala-asteen veistonopettaja Karanko oli pelätty ja vaarallinen mies, jolla oli allaan useita varoituksia lasten pahoinpitelystä. Karanko läimäytti erästäkin pikkupoikaa leikkisästi kakkosnelosella ja ripusti toisen naulakkoon roikkumaan niskasta. Ei paidan kauluksesta vaan niskasta. Vanha tukeva naulukko vielä kesti itkevän pikkulapsen painon. Minuakin Karanko kerran tarttui kolmisormiseksi sirkkelöidyllä kourallaan niskasta ja painoi naamani sahajauhoiseen lattiaan, koska en ekaluokkalaisena osannut sulkea veistonluokan kaapin lattian tasassa ollutta hakaa kerralla. Luokkakaverini tekemä puuvene ei täyttänyt Karangon laatustandardeja, joten Karanko iski opetusmielessä tämän puuveneen seinää vasten murskaksi ja totesi, että "tämä oli ihan paska työ". Eipä tullut kaveristani puuseppää, vaikka sai asiantuntijalta lausunnon.

Oi niitä aikoja, kun selvästi häiriintyneet, uhkailua ja lievää väkivaltaa käyttäneet psykopaatit vielä hallitsivat pelolla ala-astelaisia oppilaitaan ilman, että kukaan olisi asiaan sen kummemmin puuttunut tai nostanut mitään juttua. Karanko oli vielä sen ikäinen (eläköityi joskus 1986-1987), että hän olisi saattanut olla vielä ns. "sodan käynyt mies" ja saattanut purkaa traumojaan oppilaisiinsa. Toivottavasti olisi jo Karangosta aika jättänyt.

Ylä-asteella olikin sitten jo toisenlainen teknisen työn opettaja. En muista oikeaa nimeä (joku Esko se kumminkin oli), Spedeksi häntä kutsuttiin. Speden valtakunnasta oli tavallista pidempi matka opettajanhuoneeseen ja yleisiin vessoihin, joten Spede luuhasi yleensä päivät veistonopettajan kopissaan. Spede myös heitti vetensä estoitta oppilaiden käyttöön tarkoitettuun juoma- ja käsienpesulavuaariin. Mies siis kusi tähän lavuaariin niin että roiskui, sen jälkeen tietämättömät oppilaat saattoivat siinä pestä kätensä tai juoda siitä. Henkilökohtaisesti vältin tätä tiettyä lavuaaria ja varmuuden vuoksi kaikkia muitakin veistoluokan lavuaareita. Muuten Spede oli ihan mukava mies, mutta vihellellen kuseskelu jätti PH-arvoiltaan vähän happaman jälkimaun.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ylä-asteella olikin sitten jo toisenlainen teknisen työn opettaja. En muista oikeaa nimeä (joku Esko se kumminkin oli), Spedeksi häntä kutsuttiin. Speden valtakunnasta oli tavallista pidempi matka opettajanhuoneeseen ja yleisiin vessoihin, joten Spede luuhasi yleensä päivät veistonopettajan kopissaan.
Mulla oli seiskalla (87-88) teknisen työn opettajana Asseriksi kutsuttu mies. Asseri harrasti mehiläisten kasvattamista ja viinan juontia. Opettajan kopissansa hän ryysti olutta, väitti ykköskaljaksi ("ei tämä ole alkoholia vaan janojuomaa"), ja pilsnerin etiketit pulloissa oli, mutta korkit oli A-oluen korkkeja. Ilmeisesti tyyppi liimaili kotonaan pilsupulloista repimiään etikettejä nelospulloihin.

Kerran luokkakaverin kanssa päästiin tutkimusretkelle Asserin koppiin, kun ovi oli jäänyt välitunniksi lukitsematta. Löydettiin työpöydän laatikosta korkkaamaton kossu, joka ilman muuta otettiin mukaan ja perjantaina jaettiin sekä dokattiin. Järkeiltiin ihan oikein, että Asseri ei meitä siitä pysty narauttamaan, eikä ketään. Mitä hän olisikaan voinut? Mennä rehtorin puheille valittamaan, että hänen viinapullonsa on hävinnyt puutyöluokasta?

Sen lukuvuoden jälkeen Asseri lähti "lepäämään", eikä häntä enää koulussamme nähty.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lepäämään lähteneitä oli minunkin ala-asteellani. Tämän edellämainitun Karangon seuraaja oli outo kippuraviiksinen heppuli, joka piti kesät talvet päässään ns. kalevala-hattua. Hän kertoili lähtevänsä jossain vaiheessa Karjalan laulumaille ja varoitteli syömästä purkkilihapullia. Kuulemma oli joku syönyt purkkilihapullia ja jäänyt samana päivänä auton alle. Syy-yhteys oli siis selvä.

Tämä heppu ei ollut pitkäaikainen veistonopettaja, hänestä ei sittemmin kuultu mitään. Myöhemmin veistonopettajan pestiä piti hetken aikaa rehtori ja hänen jälkeensä paksu partainen Seppo, joka ei ihme kyllä ollut mielenvikainen eikä ollut silponut sormiaan irti. Kova parannus, mutta tämän jälkeen koittikin yläaste ja edellämainittu Spede, tuo lavuaarien erikoismies.

Yläasteella ja lukiossa oli kemian opettajana eräs Kemppainen, joka säilytti jossain vaiheessa puolillaan olevaa lekaa kemianluokan vetokaapissa. Kemppaisen kerrottiin olevan koulun koulutetuimpia opettajia, viittä vaille tohtori tai jotain vastaavaa. Pätevä mies hän olikin, ja jaksoi yläasteella aina nauttia lapsenomaisesti erilaisista tempauksista kuten "hajupommien" tekemisestä sekä kemianluokan katon kolhimisesta kalium-pommeillaan, jotka tekivät koloja katon pehmusteisiin. Kemppaisellakin saattoivat olla kuitenkin syynsä, miksi hän oli pätevyydestään huolimatta jumiutunut keskivertoa huonompimaineisen koulun opettajaksi. Ehkä se syy oli siellä vetokaapissa, mene ja tiedä.

Kemppaisesta jäivät kuitenkin hyvät muistot, toisin kuin yläasteen rehtorista, joka myös opetti kemiaa ja fysiikkaa. Tämä herra oli yhtä eloisa kuin golem ja yhtä leppoisa kuin sotaoikeuden tuomari. Hänellä oli vankkumaton periaate, että sairaslomaa ei oteta, se on heikoille. Eräänkin kerran hän oli selvästi huonossa hapessa: nenästä valui verta ja keho tärisi ties minkä influenssan ja kuumeen kourissa. Olisi hän nyt voinut sitäkin ajatella, että hän oli samalla taudinkantaja joka luultavasti tartutti koko luokkaan infektionsa. Toisen kerran tuli ihmeteltyä, että mikä se reksin kulahtaneen kemianluokan työtakin alaliepeessä menee. Siellähän oli hämähäkki, joka oli kutonut verkkonsa rehtorin takkiin. Melkoisen iso verkko se olikin. Varsin jähmeä ja jämähtänyt ukko oli kyllä kyseessä. Kenties mies oli jonkinlainen epäkuollut, joka reanimoitui aina tuntiaan pitämään?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kun minä olin nuori, nallekarkkeja sai yhden 29 ja kaksi 50 pennillä; halvin limu maksoi 39 penniä.

Kun minä olin nuori, Yleisradiossa ohjelmaa nuorille toimittivat mm. sellaiset isänmaanystävät kuin Päivi Istala ja Hannu Taanila.

Kun minä olin nuori, K-47 oli kova kampe eri puolilla maailmaa kaikenkarvaisten ja -väristen selvitellessä, kuka määrää ja ketä - ja niinhän se on vieläkin...
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun minä olin nuori, niin

- divarin ja Suomi-sarjan tulokset näki vasta aamun lehdestä

Kun minä olin nuori, niin

- ei ollut Suomi-sarjaa, oli vaan liiga ja divarit
- Olvin juomia ei saanut Satakunnasta. Vesikielellä odotin aina matkalla Itä-Suomeen, koska saa Olvin Pina Coladaa
- lauantaina haettiin kioskilta irtokarkkeja ja katsottiin ketjussa jo mainittua lauantaista futismatsia Englannista
- liittyen edelliseen, Liverpool voitti
 

scholl

Jäsen
Minun nuoruudessani kouluista jaettiin vuosittain hiihtokortit, joihin piti sitten rustata ylös hiihtämiensä kilometrien määrät. Ahkerimmat hiihtelijät täyttivät näitä kortteja useampiakin vuosittain, minä en.

Se oli kansanhiihtokortti. Kun sen kortin palautti niin sai kangasmerkin, joita äidit sitten ompelivat hiihtopukuihin. Tahko Pihkalan ideahan se kai oli. Hiihto sopii kaikille, niin lihaville kuin laihoillekin, mutta erityisesti lihaville.

edit. siihen aikaan jos koulussa oli hiihtoa niin monot laitettiin jo aamulla kotona jalkaan ja hiihdettiin sitten koulusta kotiin, vaikka olisi menty faijan autokyydillä kouluun. Muutenkin siihen aikaan hiihdettiin joka iltapäivä koulun jälkeen tai sitten käytiin lätkäkentällä
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kun minä olin nuori, sanaa "oksettava" käyttivät lähinnä (henkisesti) nirppanokkaiset tytöt, joiden mielestä lähes kaikki poikia kiinnostava, paitsi he itse, oli jotenkin oksettavaa.
Pojat, miehet, eritoten ne miessukupuoleen kuuluvat, jotka kuvittelivat olevansa jotenkin karskeja, kovia, "koviksia", kuten nykysanonta kuuluu, eivät ko. sanaa käyttäneet vahingossakaan eivätkä ainakaan kehuskelleet omilla oksennuksillaan, joita karski, miehinen elämä silloin tällöin aiheutti - häpeähän siitä olisi langennut.

Nykyisin, kun ottaa vaikka vain pienen otteen jostain otteluketjusta, sana "oksettava" pomppaa silmille tämän tästä:
- oksettava taklaus
- oksettava tuomio
- oksettavaa pelaamista
- oksettava filmaus
- oksettava oksennus
- tjsp...

Mikä vittu teitä nykynuoria oikein vaivaa - oksettavaa!!!

PS. Tämän olisi tietysti voinut vuodattaa ketjuun: "Ärsyttävin sana tai termi minkä tiedätte?", mutta käy yhtä hyvin tähänkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ex

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kun minä olin nuori, pojilla oli lyhyet hiukset tai siilitukka, tytöillä pitkät hiukset.
Taskulaskin oli ihmeellinen uutuus, samoin kuin digitaalinen kello.
SuperSalmiakki karkkiaski oli melkin kaksi kertaa isompi kuin nykyään ja maksoi 1 markan.
Tupla oli parempaa, kovaa suklaata koko patukka, ei sellasta pehmeää mössöä sisältä kuin nyt.
Useimmat kaupat eivät olleet auki lauantaisin, ruokakaupat siis.
Tv oli mustavalkoinen mutta muuttui värilliseksi kun olin vielä aika nuori.
Kanaviakin oli ruhtinaalliset 3 kappaletta.
Leivän päälle laitettiin voita, mitään margariineja ei syöty ja maitokin oli aina punaisessa tölkissä.
Kesät olivat parempia ja talvet kylmiä ja lumisia.
Vietnamin sotakin oli vielä käynnissä.
Hai saappaat olivat in, ja farkut niiden kanssa ja lahkeet totta kai käännetyt.
Elviskin oli vielä elossa.
 

shineman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HaMu -12
Mutta kun minä olin nuori niin oli nousukausi ja palvelut kehittyivät. Rakennettiin uutta. Tälläkin kylällä oli oma poliisi, lääkäripäivystys (ilmainen vastaanotto), verotoimisto, posti, melkein kaikkien pankkien konttorit, tanssilava, pikkuputiikkeja, tapahtumia ja porukkaa. Kaupat olivat auki jonnekin kuuteen ja lauantaisin kahteen, ja sillä pärjättiin hyvin. Sunnuntain aukioloista ei puhettakaan.

Oli lähikaupan massiiviset irtokarkkivalikoimat, Black Petet, Bubbikset, Dr. Pepperit ja neekerinpusut. Kekkonen kuoli ja Koivisto vallassa. Dallas ja Dynastia ja kaikki Turhapuronäyttelijät elossa. Ja koulussa kokoonnuttiin juhlasaliin katsomaan Neuvostoliiton presidenttien hautajaisia joka vuosi. Myös hiihtokisoja ja Bim Mustakorvaa katsottiin koko koulun voimin.

Oli Huvikumpu ja Iloharju ja Honkaharju ja Mansikkamaja (savolaiset tietää). Ja disko jokaisella ns-talolla joka viikko. Ja melkein aina oli kesä. Perkele!
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
- Charlie Chaplin oli elossa. Elvis myös.
- Suomi oli ollut jääkiekon MM-kisoissa kuusi kertaa peräkkäin 4:s ja sen jälkeen kerran viides.
- Tapahtui episodi, joka tunnetaan nimellä Oulun lentokonekaappaus
- HIV-virusta ei ollut vielä löydetty
- Suomessa asui noin neljä neekeriä
- Lasse Viren oli uransa huipulla
- Finnhits 5 oli Suomen albumilistan listaykkösenä
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
- Tapahtui episodi, joka tunnetaan nimellä Oulun lentokonekaappaus

Tämä tapahtui täsmälleen samana päivänä kuin minun ristiäiseni, jossa sain nimen Tuuti-Uuvatti Lucifer Äkriäinen-Hindenburger (nimi muutettu). Karjasillan kirkon ohitse meni kuulemma pollariautoja toimituksen aikana.

Eli kun minä olin nuori, ristittiin lapsia lentokonekaappauksen aikana.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kun minä olin nuori, ei televisiosta tullut jääkiekon mm-kisoja. Taisi olla teknisten lakko. Viriteltiin sitten Radio Luxemburgia, mutta eiköhän sieltäkin tullut vain futista.

Eikä meillä kotona muuten ollut mitään puhelinta. Oi aikoja!
 

Kyynhakkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Seinäjokelaaset "palloolu" joukkueet ;o)
Niin Rally "limpsa" oli harvinaista herkkua ja merkkarit, ne isot, olivat hyviä. Muutenkin irtokarkit vedettiin paperisuppilosta, lomat oli pitkiä ja kaiken aikaa oli mahtavaa....
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Hallitsijana taisi olla kylläkin Kustaa Vaasa.

Eikä ollut kun hämäläinen, pahamaineinen heimopäällikkö Ekri "Kärsimys" Ärkännäämä. Jumalana toimi siihen aikaan Ukko.

Ei nykyään.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ehei, kun Jumala oli itse Jumala. Siellä paratiisissa ennen Eevan tuloa se Jumala sanoi olevansa Jumala, muistan kyllä.

Höpöjä. Muistan nuorena, kun maailmankaikkeus oli vielä singulariteetti. Ei ollut vielä mitään paratiiseja. Eikä sinua parhain Aatamiseni.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Höpöjä. Muistan nuorena, kun maailmankaikkeus oli vielä singulariteetti. Ei ollut vielä mitään paratiiseja. Eikä sinua parhain Aatamiseni.

Muistan, kun nuorena yhtenä aamuna kaivoin sen singulariteetin navastani, luulin sitä nöyhdäksi. Sit se rupes niinku älyttömästi laajenemaan ja sillee ja siitä sit niinku alko sitten se, mitä kutsutaan historiaksi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Juu juu, mutta kukapa teki telineet?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös