Kun minä olin nuori niin...

  • 61 698
  • 311

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
- Radiosta lähetettiin kunnollista ohjelmaa, eikä ollut formaattiradioita. Säännöllisessä kuuntelussa olivat ainakin Rockradio, Nuorten sävellahja 22001, Kotimainen puolituntinen, Kevyesti keskellä päivää ja Kultiveera.

Olihan sitä kunnollista ohjelmaa, mutta valitettavan harvakseltaan. Muistan, että ennen paikallisradioita suurin osa radio-ohjelmista oli tuskallisen puuduttavia. Ylellä oli täydellinen monopoli radiotaajuuksilla ja juontajat kuulostivat nauttivan omasta äänestään, ja soitettava musiikki oli virallisen musiikinvalitsijan valitsemaa. Ne valinnathan olivat ihan urpoja pääosin, paljon tuntematonta klassista musiikkia, joista vain virallinen musiikinvalitsija piti. Ehkä piti, ehkä vain halusi kurmottaa Suomen kansaa.

Uskallan väittää, että nyky on sikäli parempaa aikaa, että radiosta voi itse valita 24 tuntia vuorokaudessa mitä tahtoo kuulla. Ennen sen valinnan teki itseensä rakastunut yleläinen homepartainen, hämähäkinseittinen ja homevittuinen kaappilepakko.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Uskallan väittää, että nyky on sikäli parempaa aikaa, että radiosta voi itse valita 24 tuntia vuorokaudessa mitä tahtoo kuulla.
Voi voi, jos sieltä nyt sattuu löytämään yhtään mitään, mitä haluaa kuulla. Kanavia on kahden sijasta kaksikymmentä, tai enemmän, mutta järjellistä kuunneltavaa itse asiassa jopa vähemmän.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Voi voi, jos sieltä nyt sattuu löytämään yhtään mitään, mitä haluaa kuulla. Kanavia on kahden sijasta kaksikymmentä, tai enemmän, mutta järjellistä kuunneltavaa itse asiassa jopa vähemmän.

No ei varmasti ole vähemmän. YLE Puheen taajuden kun radiostaan valitsee, niin aika varmasti sieltä tulee järjellistä ohjelmaa, jos nyt ei Selkouutisten kohdalla ala kuunnella.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun minä olin nuori, asuin pienellä paikkakunnalla jossa oli ainakin 4 pankkia (2x Osuuspankki, postipankki ja säästöpankki muistaakseni), nyt on enää yksi (osuus)pankki. Ja kauppojakin oli joka puolella, nyt on enää kaksi kauppaa ja nekin käytännössä vierekkäin.
Tämän lisäksi vanhemmat ihmiset ovat kertoneet, että aikoinaan oli erikseen kemikaaliot, joista ostettiin shamppoot ja muut, sillä eihän niitä nyt ruokakaupasta ostettu.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
- Radiosta lähetettiin kunnollista ohjelmaa, eikä ollut formaattiradioita. Säännöllisessä kuuntelussa olivat ainakin Rockradio, Nuorten sävellahja 22001, Kotimainen puolituntinen, Kevyesti keskellä päivää ja Kultiveera.
Eikä saa unohtaa viikottaista ohjelmasiirtoketjun mittaustaukoa. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta taisi olla virheettömän kaunis 1000 Hz aina soittolistalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No ei varmasti ole vähemmän. YLE Puheen taajuden kun radiostaan valitsee, niin aika varmasti sieltä tulee järjellistä ohjelmaa, jos nyt ei Selkouutisten kohdalla ala kuunnella.
Eikä Selkouutisetkaan mitään sekopäätavaraa ole vaikka ulkoisten tunnusmerkkien puolesta uutistenlukija kuulostaa latvabeeltä. Uutiset vaan kerrotaan hitaalla rytmillä ja käyttäen mahdollisimman yksinkertaisia lauseita ja sanavalintoja. Muistan kyllä kun ilman ennakkovaroitusta kuulin selkouutiset ekaa kertaa. Kuvittelin hetken ihan oikeasti että YLE on palkannut jonkun retardin harjoittelijan lukemaan uutisia.

Radiosta tulee kyllä yleisesti ottaen paljonkin tavaraa joka on joko puhdasta huonoutta tai niukalla järjellä toimitettua. YLE Puhetta ei voi tästä syyttää, samaa mieltä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Meille oli hankittu Mobira Cityman (ei Gorba, vaan sellainen salkkumalli, elettiin ehkä vuotta -91?), ja sillä sitten kerran kun sattui mökillä kuuluvuutta olemaan, soitin pitkän maanittelun jälkeen kutsuakseni kaveriani mökille.

Viilataan pilkkua, mutta eikös tuo salkkumalli ollut Talkman, eikä suinkaan Cityman?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kun minä olin nuori, niin Suomen pelit näytettiin puolittaisina jälkiähetyksinä. Jossain kolmannen erän puolivälin jälkeen siirryttiin suoraan lähetykseen. Vitutti aivan sunnattomasti kun Tsekkoslovakia/Venäjä/Ruotsi tai joku muu johti jo siinä vaiheessa 5-2. Lähetys alkoi aina, siis todellakin aina, jostain kolmen minuutin kohdalta sillä että vastustaja hyökkäsi ja teki jo viiden sekunnin lähetyksen jälkeen maalin.

Onneksi olin sen verran nuori etten juonut alkoholia siihen aikaan. Miettikääpäs sitä kun korkkaa ensimmäisen kaljan samlla kun lähetys alkaa ja ennenkuin korkki on edes lattiassa tilanne on jo 0-1. Yrittäkääpä siitä luoda kisatunnelmaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viilataan pilkkua, mutta eikös tuo salkkumalli ollut Talkman, eikä suinkaan Cityman?

Jaa-a, Talkman on kai aina salkkumalli, mutta miten minulla on muistikuva, että Citymania olisi ollut sekä että. Kuitenkin kyseinen puhelin oli (tai on se vieläkin tallella kai) täsmälleen tuollainen: Nokia Mobira -kannettava puhelin. Yleensä kuuluvuus lakkasi mökkireissulla aika nopeasti kasitieltä poistuttaessa, mutta tuona sysimustana kesäpäivänä kenttää oli Kuivalahden perälle asti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Eikä Selkouutisetkaan mitään sekopäätavaraa ole vaikka ulkoisten tunnusmerkkien puolesta uutistenlukija kuulostaa latvabeeltä. Uutiset vaan kerrotaan hitaalla rytmillä ja käyttäen mahdollisimman yksinkertaisia lauseita ja sanavalintoja. Muistan kyllä kun ilman ennakkovaroitusta kuulin selkouutiset ekaa kertaa. Kuvittelin hetken ihan oikeasti että YLE on palkannut jonkun retardin harjoittelijan lukemaan uutisia.

No Lea Miettinen tuntuu kyllä latvabertalta välillä. Hän vaikuttaa kuuluvan siihen ennen-toimittajapolveen, jonka sana on laki, ja jonka mielestä toisen toimittajan sana on totuus, koska toinen toimittaja on toimittaja, ja toimittajat tietävät kaiken, eivätkä koskaan tee virheitä. Nämä toimittajat saavat vissiin syntymässään objektiivisen totuuten lahjan. Esimerkkeinä objektiivisista totuuksista muun muassa "Higginsin hiukkanen" ja "Norveetsian"-lentoyhtiö.

Nämä Selkkareiden eli Selkkisten toimittajat ovat vieneet selkkismoodin myös muuhun juontoon. Sellaiseen ennen-tyyppiseen juontoon: "Seu-ä-raavaksi kuulemme a Tiedeykkösen, joka ä pohtii sitä, miksi esimerkiksi housu kostuu ä. Minä ä nautiskelen a omasta äänestä, ä, olen niin a vitun ä hyvä ä."
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nämä Selkkareiden eli Selkkisten toimittajat ovat vieneet selkkismoodin myös muuhun juontoon. Sellaiseen ennen-tyyppiseen juontoon: "Seu-ä-raavaksi kuulemme a Tiedeykkösen, joka ä pohtii sitä, miksi esimerkiksi housu kostuu ä. Minä ä nautiskelen a omasta äänestä, ä, olen niin a vitun ä hyvä ä."

Kertakaikkiaan loistava imitaatio, jonka perään on pakko laittaa Lean esittely itsestään. Mitali myös a sinulle Uleå-a-borgir.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kun minä olin nuori, muoviluistimet olivat päivän sana. Mitäs kaikkia niitä olikaan, punaiset Titanit nyt ainakin, samoin Micron Mascotit ja taisipa jotkut Orbit-nimiset luistimetkin löytyä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tulipa ihan äsken mieleen, että kun minä olin nuori, niin koirat eivät ulkoilleet fleece-puvussa kuten nykyään.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kun minä olin nuori, lätkäpeleissä ei ollut kuin kaksi tuomaria. Mikkelissä tekojääradalla erätauolla kenttä putsattiin "moottoroidulla kolalla" ja jäädytettiin käsin vedettävällä vesiletku/rätti viritelmällä. Kuuma mehu oli tauoilla ykkösjuttu.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Silloin kun minä olin oli nuori, niin pilluissa oli karvoja. Ja televisiosta tuli kunnon poliisisarjoja ja tietysti Dallas.

Kun minä olin nuori, niin niitä karvoja oli siinä pillujen ympärillä, eli ihan luolassa en ole syntynyt minäkään. Samat sarjat kyllä pyöri. Ilmeisesti uusintoja.

Kun minä olin nuori, niin pelattiin futista tai katulätkää tennispallolla päivät pitkät pihalla. Yleensä meikäläisen tai jonkun muun faija toi jossain vaiheessa ulos mehua ja leipiä. Leipien päällä saattoi hyvällä onnella olla maksamakkaraa ja Edamia. Jätkät oli aina innoissaan ja osasivat myös kiittää. Koitin tuota viime kesänä itse, kun näin poikien kerrankin pelaavan pihalla. Tulos: "Tota, eiks oo kokista?" Myöhemmin lähtivät McDonaldsiin syömään joka iikka. Oma poikani söi (ilmeisesti säälistä) yhden voileivän kinkulla ja joi muovikupillisen mehua. Sinne mäkkiin sekin saatana kyllä sitten lopulta lähti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kertakaikkiaan loistava imitaatio, jonka perään on pakko laittaa Lean esittely itsestään. Mitali myös a sinulle Uleå-a-borgir.

Jotankin kertoo Leasta se, että hän omien sanojensa mukaan toimittaa "Päivä tunnissa ohjelmaa". Että pikkutyttönä taloon. Vituttaa joskus tunarien työskenteleminen ikänsä toimittajina, mutta pystyvät ihmiset eivät pääse työn syrjään kiinni millään.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kun minä olin nuori, lätkäpeleissä ei ollut kuin kaksi tuomaria. Mikkelissä tekojääradalla erätauolla kenttä putsattiin "moottoroidulla kolalla" ja jäädytettiin käsin vedettävällä vesiletku/rätti viritelmällä. Kuuma mehu oli tauoilla ykkösjuttu.
Ja miltei joka kerta poltti kielensä tuohon kuumaan mehuun.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
... niin fillaroin taksvärkkipäivänä 11km grillille ja uutuutena otin ranskalaisiin (juomutettuihin) grillimaustetta. Ananashampurilainen oli myös eksoottista.
Nykyisin makaan hampurilaistipassa ja pelaan huomenna vanhentuvalta konsolilta sotapeliä lasittunut katse silmissäni.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ja miltei joka kerta poltti kielensä tuohon kuumaan mehuun.
Olinkin jo lähes unohtanut. Alakoulun hiihtokilpailuja järjestettiin aikoinaan useat talvessa. Voittaja oli se jonka yhteisaika oli nopein 3-5 kisassa. Lähes poikkeuksetta hiihdettiin sama vähän alta vitosen lenkki, jonka päälle oli lähestulkoon pakko ryystää peltimukillinen aivan saatanan kuumaa mustaherukkamehua. Sitä oikein valvottiin että jokainen varmasti saa mehua, koska tämän ajateltiin ehkäisevän ainakin muutaman nuhakuumetapauksen. Mene ja tiedä, mutta kyllä mehusta herkästi sai palovammoja suuhunsa jos hörppäsi vähänkin holtittomasti.

Sama juttu koulun jokatalvisella makkararetkellä, joka tehtii suksimarssilla umpimetsään. Aika kuumana kykeni termos pitämään mehut. Fiksummat ymmärsivät laittaa lunta sekaan.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Minun nuoruudessani kouluista jaettiin vuosittain hiihtokortit, joihin piti sitten rustata ylös hiihtämiensä kilometrien määrät. Ahkerimmat hiihtelijät täyttivät näitä kortteja useampiakin vuosittain, minä en.

Toinen nuoruusvuosien erikoisuus olivat nämä hammashoitajat, jotka kävivät kouluissa purskututtamassa fluorivettä oppilaiden suukalustossa muistaakseni kerran viikossa.

Tai oikeastaan nuo tuossa yllä ovat paremminkin lapsuudesta kuin nuoruudesta, eli alakouluiästä on siis kyse.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Kun minä olin nuori(lapsi) sai futisturnauksessa kolme parasta mitalit... Nykyään kaikki saa osallistujat mitalin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kun minä olin nuori(lapsi) sai futisturnauksessa kolme parasta mitalit... Nykyään kaikki saa osallistujat mitalin.

Kaikki palkitaan -järjestelmä opettaa suomalaisia junioreita saamaan palkintoja.

Kun minä olin nuori, niin päivänsankari sai lahjoja, vieraat eivät niinkään. Nyttemmin kaikki vieraatkin saavat lahjan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös