Kun minä olin nuori niin...

  • 61 701
  • 311

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kun minä olin nuori...
- Arto Nilsson ja Kaarlo Kangasniemi toivat Suomelle olympiamitaleita
- SM-sarjassa pelattiin 22 ottelua/joukkue; kotipelejä oli 11/kausi ja saatte olla varmoja että ne kaikki katsottiin Nordiksella. Onneksi 70-luvun alussa Helsingissä oli neljä SM-sarjan joukkuetta joten silloin seurattavia pelejä oli enemmän, mutta silloinkaan narrien kotipelejä ei menty katsomaan; vain HJK:n ja Karhu-Kissojen, HIFKin lisäksi.
- keskikoulussa myytiin munkkeja ruokatunnilla, tavallinen 30penniä ja berliininmunkki 50penniä
- koulussa ruokakortin takapuolelle piirrettiin maali ja maalivahti; kun korttia rei'itettiin olivat ne skodeja ja kuun päätteeksi laskettiin maalit
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun minä olin nuori niin tv-selostaja kertoi kumman joukkueen erottaa tv-ruudusta tummemmasta peliasusta.
Paitsi jos kyseessä oli sopiva Englannin liigan ottelu, jossa vastakkain pelasivat siniset ja punaiset. Silloin joukkueet erotti siitä, että toiset tumma-asuiset hyökkäsivät oikealla ja toiset vasemmalle. Tämä olikin kätevää, koska muuten joukueita ja pelaajia ei olisi erottanut toisistaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Paitsi jos kyseessä oli sopiva Englannin liigan ottelu, jossa vastakkain pelasivat siniset ja punaiset. Silloin joukkueet erotti siitä, että toiset tumma-asuiset hyökkäsivät oikealla ja toiset vasemmalle. Tämä olikin kätevää, koska muuten joukueita ja pelaajia ei olisi erottanut toisistaan.

Ja otteluahan selosti Aulis Virtanen. Omaan tasaiseen tyyliinsä, josta Bubikin on kateellinen.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kun minä olin nuori, niin talvisodasta oli ikuisuus, ainakin sata vuotta. Nyt talvisodasta on pari vuosikymmentä. Se on jännä miten ikääntyminen ja ehkä tarkemmin oman muistijäljen alati kasvava pituus muuttaa käsitystä minän sijainnista ajan ikuisessa jatkumossa. Onkohan tälle ilmiölle joku nimi vai olenko tulossa hulluksi?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Paitsi jos kyseessä oli sopiva Englannin liigan ottelu, jossa vastakkain pelasivat siniset ja punaiset. Silloin joukkueet erotti siitä, että toiset tumma-asuiset hyökkäsivät oikealla ja toiset vasemmalle. Tämä olikin kätevää, koska muuten joukueita ja pelaajia ei olisi erottanut toisistaan.

Kun minä olin nuori, niin Englannin liigan otteluiden suomalainen selostaja muisti aina mainita, että Viv Anderson oli neekeri ja ensimmäinen sellainen Englannin maajoukkeessa. Tätä myös kotikatsomoissa ihmeteltiin. Jotkut totesivat, että myös Pelé on neekeri.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kun minä olin nuori, lähetettiin jääkiekkomaaottelut järjestäin YLEn kanavilla. Paitsi 1992-94, jolloin matseja näki tutun kyläläisen satelliitin kautta suorana tai vhs-muodossa, mm-finaali -94 tuli katsottua pankin tiloissa.

En muista myöskään nuoruudestani kovin montaa urheilusunnuntaita, jolloin noin puolen tusinaa eri kanavaa lähettää suoria urheilulähetyksiä suomeksi selostettuna.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kun minä olin nuori niin Whitney Houston ei ollut vielä koskenut huumeisiin.
Kun minä olin nuori, kukaan ei ollut kuullutkaan Whitney Housuttomasta.

Kun minä olin nuori, niin Englannin liigan otteluiden suomalainen selostaja muisti aina mainita, että Viv Anderson oli neekeri ja ensimmäinen sellainen Englannin maajoukkeessa. Tätä myös kotikatsomoissa ihmeteltiin. Jotkut totesivat, että myös Pelé on neekeri.
Kun minä olin nuori, Englannin liigassa pelasi brittejä ja yksi ulkomaalainen, argentiinalainen Osvaldo Ardiles.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Kun minä olin nuori hävisi Suomi aina jääkiekossa Neuvostoliitolle, tyypillisesti 6-1. Ja kisoihin lähdettiin aina odotuksin: "joko nyt mitali?" mutta koskaan sitä ei tullut. Finaalissa pelasivat aina Neuvostoliitto ja Tshekkoslovakia, pronssista väänsivät Ruotsi ja Kanada/Usa/joskus Saksakin.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
- Kun minä olin nuori, lauantai aamut/aamupäivät vietettiin telkkarin ääressä katsoen maikkarilta NHL-makasiiniohjelmaa. Olikohan sen nimi NHL-weekly tai powerweek tai joku sellainen.

- Kun minä olin nuori, NHL-pelaajat tuntuivat jostain syystä lähes myyttisiltä taruolennoilta, ainakin kolme valovuotta edellä muita maailman pelaajia. Nykyään ne eivät niin kummoisilta enää vaikuta.

- Kun minä olin nuori, kaveria kylään pyytääkseen piti soittaa kaverin perheen lankapuhelimeen, ja lähes pissa puntista valuen paniikissa odottaa, kuka sieltä vastaa puhelimeen.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
- Kun minä olin nuori, kaveria kylään pyytääkseen piti soittaa kaverin perheen lankapuhelimeen, ja lähes pissa puntista valuen paniikissa odottaa, kuka sieltä vastaa puhelimeen.

Kun minä olin nuori, muutin ääneni tyttömäisen korkeaksi soittaessani - kakkendahl housussa - riiamalleni tytölle, kun tämän isä vastasi puhelimeen.

Kun minä olin nuori, tämä tyttö tykkäsi vielä pojista. Nykyään hän on lesbo.
 

Ignoramus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden Pallo
Kun minä olin nuori, niin kesät olivat sopivan lämpimiä, tuuli työnsi eteenpäin, ja ruoho tuoksui hyvältä. Ja jalkapallon MM-kisat olivat jännittävin asia maan päällä.

Edit: Ja landella kiersi kauppa-auto, eikä tarvinnut lähteä kymmenen kilometrin päähän hakemaan yhtä maitotölkkiä.
 
Viimeksi muokattu:

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Kun minä olin nuori, niin Englannin liigan otteluiden suomalainen selostaja muisti aina mainita, että Viv Anderson oli neekeri

Tästäpä muistui mieleen eräs videonpätkä. Linkissä videonpätkä aiheenaan neekeri.

Ja kun ukkini oli nuori, maantiedon kirjan aukeamalla oli toisella sivulla ihminen ja toisella neekeri.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kun minä olin nuori hävisi Suomi aina jääkiekossa Neuvostoliitolle, tyypillisesti 6-1. Ja kisoihin lähdettiin aina odotuksin: "joko nyt mitali?" mutta koskaan sitä ei tullut. Finaalissa pelasivat aina Neuvostoliitto ja Tshekkoslovakia, pronssista väänsivät Ruotsi ja Kanada/Usa/joskus Saksakin.
Tällaista se oli, muistan niin hyvin. Joka jeesuksen kevät kun lumet sulivat niin sitä odotti josko tällä kerralla tärppäisi. Jokakeväisten mitalittomien kisojen jälkeen saattoi lohduttautua sillä että koululaisten pitkä kesäloma väijyi jo oven takana.

Kun Suomi onnistui kaatamaan jonkun ns. ison maan, niin yleensä heti perään hävittiin jollekin ennakolta paljon heikommalle. Aika usein Suomi onnistui 70-80 -luvuilla voittamaan 1-2 peliä porukasta Ruotsi, Tsekkoslovakia, Kanada ja USA, mutta jos näin kävi niin takuuvarmasti tuli nekkuun vähintään Länsi-Saksalta ja mahdollisesti Puolalta/Itä-Saksalta ja ties keneltä joita siihen aikaan A-porukoissa pyöri.

Neuvostoliiton voittamisesta arvokisoissa ei voinut edes uneksia. Jossakin Izvestijassa se tehtiin pari kertaa ja olihan sekin ihmeellistä. Lake Placidin o-kisoissa Suomi oli lähellä voittaa N-liiton, mutta siitäkin unesta herättiin kolmannen erän jälkipuoliskolla.

Silloin kun olin nuori, niin Erich Kühnhackl pieksi joskus Leijonat lähestulkoon yksinään. Oli se fantastinen äijä. Helvetin iso ja kolho, mutta käytti kroppaansa todella taitavasti. Ulkonäkönsä puolesta Kühnhackl oli samaa sarjaa kuin Bond-leffojen Rautahammas, mutta pelottavampi.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Silloin kun olin nuori, niin Erich Kühnhackl pieksi joskus Leijonat lähestulkoon yksinään. Oli se fantastinen äijä.
Suomalaiset pelkäsivät Iso-Eerikkiä. Antoivat tietä, ja Kühnhackl sai kävellä kunniakujaa pitkin maalintekoon.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Suomalaiset pelkäsivät Iso-Eerikkiä. Antoivat tietä, ja Kühnhackl sai kävellä kunniakujaa pitkin maalintekoon.
Eerikki tuuppasi pienemmät pakit vapaalla kädellä sivummalle ja kuskasi kiekkoa toisella. Kyllä pramea kunniakuja noinkin järjestyi. Moni varmasti pelkäsikin.

Minun nuoruudessani oli teeveessä Urheiluruutu puoli ysin uutisten jälkeen, ja vain torstaisin sekä la-su. Ne ja kaikki muukin katsottiin pitkään mustavalkoisesta ruudusta. Siihen aikaan sai lunastaa vielä mv-luvankin televisioon. Vielä niinkin myöhään kuin 1982 vanhempieni taloudessa oli vain mv-tv, josta sitten muistan katsotun Matti Nykäsen mm-kultahypyt Oslon talvikisoissa. Sehän oli se kuuluisa hernerokkasumu, juurikaan mitään ei hypystä nähnyt kotisohvalle. Muistan vieläkin kun faija totesi että tässä se "nyt Kääpiökin huomaa kuinka järkevää on pysyä mustavalkotelkkarissa, kun on ihan sama näkeekö sumun väreissä vaiko mustavalkoisena". Olihan siinä totuuden siementä seassa...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
- Kun minä olin nuori, kaveria kylään pyytääkseen piti soittaa kaverin perheen lankapuhelimeen, ja lähes pissa puntista valuen paniikissa odottaa, kuka sieltä vastaa puhelimeen.

TRAUMA!

Meille oli hankittu Mobira Cityman (ei Gorba, vaan sellainen salkkumalli, elettiin ehkä vuotta -91?), ja sillä sitten kerran kun sattui mökillä kuuluvuutta olemaan, soitin pitkän maanittelun jälkeen kutsuakseni kaveriani mökille. Olin onnekas, sattui kaveri vastaamaan lankapuhelimeen ja kerroin asiani helvetin huojentuneena, kunnes kaveri avasi suunsa ja sanoi: "voin mä tulla, mutta pitikö sun puhua Mikon kanssa?" Ai saatana olin puhunut kaverini pikkusiskon kanssa (linja oli huono seliseli), enkä koskaan enää palannut ennalleni.

Se on myös sanottava, että kun minä olin nuori, niin vilja oli niin pitkää, että pellolla oli loppukesästä mahtavaa leikkiä kaikenmaailman piilosta, kun ei nähnyt viljan yli. Ei onnistu enää, ei edes pikkulapsilta.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun minä olin nuori, asuin pienellä paikkakunnalla jossa oli ainakin 4 pankkia (2x Osuuspankki, postipankki ja säästöpankki muistaakseni), nyt on enää yksi (osuus)pankki. Ja kauppojakin oli joka puolella, nyt on enää kaksi kauppaa ja nekin käytännössä vierekkäin. Nykyäänhän kysesistä paikkakuntaa ei ole edes olemassa kuntaliitosten takia.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun minä olin nuori, niin...

- SM-liigan runkosarjaa pelattiin ainoastaan torstaisin ja sunnuntaisin, sekä kerran-pari kaudessa oli tiistaikierros. Sunnuntain liigakierrosta pystyi parhaiten seuraamaan radion rinnakkaisohjelmasta, jossa pyöri "Tänään sunnuntaina" -lähetys, ja olisiko tuo myöhemmin vaihtunut muotoon "Urheilua ja musiikkia". Joka tapauksessa tuossa ohjelmassa tuli kerran-pari erän aikana suora raportti joltain liigapaikkakunnalta ja samalla kerrottiin tilanteet muista otteluista. Torstaisin ei ollut muuta mahdollisuutta kuin odottaa Urheiluruutua ja jännittää siinä, paukahtaako tulokset näkyviin kaikki kerralla vai yksitellen. Niin no joskus kyllä tiedusteltiin tilanteita myös Satakunnan kansan Urheilupuhelimesta.

- Uutiset ja sää lähetettiin klo 20.30 kahdelta kanavalta. Kakkoselta lähetettiin myös tietoisku.

- Radiosta lähetettiin kunnollista ohjelmaa, eikä ollut formaattiradioita. Säännöllisessä kuuntelussa olivat ainakin Rockradio, Nuorten sävellahja 22001, Kotimainen puolituntinen, Kevyesti keskellä päivää ja Kultiveera.

- TV:ssä oli kiinnostavia visailuohjelmia ja Reijo Salminen useimmiten juontajana niissä. Osa oli urheiluaiheisia, vissiin joidenkin suurten kisojen lähestymisen takia.

- Käytiin usein T-marketissa ruokaostoksilla. Sunnuntaisin ei ollut yksikään kauppa auki ja lauantainakin ne sulkivat ovensa jo klo 14.

- Parhaita musiikkiaiheisia lehtiä olivat Suosikki ja OK.

- Biisejä kopioitiin LP-levyiltä C-kaseteille, jotta niitä pystyi kuuntelemaan muuallakin kuin kotona olohuoneessa.

- Täytyi joskus käyttää kirjoituskonetta, eikä virhelyöntejä pahemmin kannattanut tehdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös