Silloin kun minä olin nuori, ei krapulat olleet niin hurjia.
Mulla ilmiö on ollut päinvastainen. Silloin kun olin nuori, niin krapulat olivat pahimmillaan sanoinkuvaamattomia ja kestoltaan kohtuuttoman pitkiä. Tosin niitä rakennettiin kaksin käsin huolellisesti kiskomalla.
Sittemmin ikä on tehnyt tehtävänsä. Juopottelusta on tullut määrän ja laadun suhteen tyystin erilaista mitä se joskus oli. Nykyään ei voi puhua edes juopottelusta, korkeintaan maistelusta.
Silloin kun minä oli nuori niin kotipaikkakunnallani kaikki ruokakaupat avasivat ovensa arkisin klo 08:30 ja sulkivat tasan 17:00. Tuotevalikoima oli nykypäivän mittatasoon verrattuna suppea, vaikka uskon että tavaramäärä oli suunnattomasti suurempi kuin 20-30 vuotta aikaisemmin. Meidän kunnassa kepukaljaa sai myydä ruokakaupassa, mutta naapurissa taas ei. Tosin kepua oli tarjolla vain muutamaa merkkiä, kaikki kotimaisia perusoluita joita tuskin saattoi erottaa makunsa puolesta toisistaan. Muistan että 80-luvulla Osuuskaupan valikoimissa olivat Koff, Amiraali, Lahden sekä Karjala, ehkä muitakin merkkejä oli toisinaan. Vuosikymmenen lopussa ilmaantui kylmiöihin Light Beer eli Lintukalja. Mutta keskiolutkiellossa kituvalla naapuripaikkakunnalla oli kuitenkin Alko, jollainen meidän kunnasta puuttui.
Kuten edellä on jo muisteltu, niin minunkin nuoruudessani Alkossa asiointi oli hitusen verran toisenlaista. Alkojen ikkunoissa oli usein koko ruudun peittävät harmaat tai levänvihreät verhot, jottei viinanperkelettä olisi päässyt liian helposti kurkkimaan. Sisällä piti tuntea käytöskoodi. Kaikki vähänkin standardista poikkeava käytös oli pahasta jos meinasi saada mitään ostettua. Ei puhettakaan että pulloja olisi saanut näpelöidä omin sormin ennen ostopäätöstä. Tiskille jonotettiin, ja oman vuoron tullen piti selkeästi artikuloiden lausua mitä halusi ja kuinka monta pulloa. Jos Alkon myyjä ei pitänyt naamasta, niin todettiin vaan että herra oli tainnut ottaa hiukan pohjia.
Ja kun minä olin nuori, niin katsastusinsinööri oli Jumalasta ja Uusiksesta vielä pykälän verran ylöspäin.