Mainos

Kummola ”rakentaa” Tampereelle jäähallin -seurantaketju

  • 1 311 491
  • 3 959

Keyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC
koo kirjoitti:
Minusta tuo Sorsun kenttäalue on tosi paljon pienempi kuin Hakametsän alue. Tietysti sen nyt yhtä suuri tarvitsekaan olla yhdelle hallille mutta jotenkin uusi halli ei vaan mahdu tuohon kentille.

Kyllähän halli tuohon mahtuisi. Eipä se Hjalliksenkaan areena millään jättitontilla ole. Parkkitalo hallin alle olisi tietysti pakollinen. Maisema-asiaan en ota kantaa.

Mulle kelpaa kyllä moni muukin paikka, mutta keskusta-alueelle se on kuitenkin järkevintä rakentaa.

Olisi muuten aika hienoa, jos toinen tamperelaisseuroista jäisi Hakametsään. Tämä järjestely toisi lisää vastakkainasettelua ja jännitettä, jotka piristäisivät tätä turhan harmoonista yhteiseloa. Näin ei tietenkään tapahdu vaan molemmat kuitenkin siirtyisivät ärsyttävässä sovussa uuteen halliin.
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Keyman kirjoitti:
Kyllähän halli tuohon mahtuisi. Eipä se Hjalliksenkaan areena millään jättitontilla ole. Parkkitalo hallin alle olisi tietysti pakollinen.

Hjalliksen ellipsin mitat ovat 133 m x 103 m ilman niitä sivurakennuksia, eikä siellä ne hallin sisäiset käytävät kovin leveitä ole. Ahdasta on kun halli on täynnä. No, kyllähän tuollainen halli rakennuksena mahtuisi Sorsapuistoon, mutta itseäni huolestuttaisi ennen kaikkea tuo liikenne. Halliin täytyy päästä rekalla; milläs ne poppareiden kamat muuten tuotaisiin. Entä missä ne kaikki suunnilleen samaan aikaan hallille tulevat autot jonottaisivat? Hjalliksen hallilla on sentään paljon pitemmät katutaitapaleet jonotella. Sorsapuiston ympäristössä ruuhkat venyisivät todella pitkälle useiden liikennevalojen matkalle. Ja sama tilanne olisi vastassa hallilta lähtiessä. Parkkitalon rakentaminen ei myöskään ole halpaa lystiä. Hjalliksen areenalla tilaa on 1500:lle autolle. Lisäksi lähistöllä on Messukeskuksen 3000 autopaikkaa ja 50 paikkaa busseille.

No, ehkä tamperelaiset oppisivat käyttämään julkista liikennettä, sillä sen suhteen Sorsapuisto olisi kieltämättä lähes ihanteellisella paikalla, kuten Kaivantokin totesi.
 
Viimeksi muokattu:

Keyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal FC
Tolppa kirjoitti:
Entä missä ne kaikki suunnilleen samaan aikaan hallille tulevat autot jonottaisivat? Hjalliksen hallilla on sentään paljon pitemmät katutaitapaleet jonotella. Sorsapuiston ympäristössä ruuhkat venyisivät todella pitkälle useiden liikennevalojen matkalle. Ja sama tilanne olisi vastassa hallilta lähtiessä.

Eiköhän tuossa hallin rakentamisen yhteydessä remontoitaisi myös lähitienoon tieverkosto "leveämmäksi" ja selkeämmäksi. Pakkohan siihen olisi jotain muutoksia joka tapauksessa tehdä, kun pitäisi rakentaa liittymiä ym.

Mutta kuten sanoin, minulle on ihan sama missä se halli olisi, kunhan vain olisi keskustassa.
 

Kaivanto

Jäsen
Salhojankatu menisi varmasti kokonaan kiinni kuten myös sille päättyvien kolmen kadun länsipäät, jolloin hallin piha-alue olisi yhteinen Sampolan kompleksin kanssa. Hallin länsiosa voisi ulottua Viinikankadun yli lähes kiinni Tampere-taloon niin, että katu kulkisi sen alta - kaukalo olisi kokonaisuudessaan tien itäpuolella ja länsipään katsomo olisi tien päällä. Tällöin hallin pitäisi tietysti sopia esteettisesti Tampere-talon kanssa yhteen. Ottamalla käyttöön myös varsinainen Sorsapuisto tilan kanssa ei taitaisi olla mitään ongelmaa, tosin itse en kyllä tätä kannata.

Merkittävät liikennevirrat hallille olisivat pääsääntöisesti ruuhka-aikojen ulkopuolella. Esimerkiksi bussien tukkima kapea Hämeenkatu pystyy vetämään ruuhka-aikana 1400 ajoneuvoa tunnissa (luku v. 2000, olikohan silloin vielä Viistokatu), joten max. muutaman tuhannen auton purkaminen ruuhka-ajan ulkopuolella useisiin eri suuntiin ei kuulosta mahdottomalta tehtävältä, joskin ei sitä tietenkään voi välttää, että noille nurkille syntyisi väistämättä uusi hetkellinen ruuhka-aika pelipäivinä. Liikenneongelmia voisi ratkaista esimerkiksi eritasoliittymä Teiskontien/Itsenäisyydenkadun-Kalevan puistotien / Viinikankadun risteyksessä eli käytännössä jälkimmäisen kaivaminen edellisen ali. Hintaa en hirviä arvailla...

Edit: laitan vielä liitteeksi alkeellisen kuvamanipulaation siitä, miten Hartwall-areenan kokoinen 133x103 m tönö voisi asettua alueelle, jos se sijoitettaisiin osittain yli Viinikankadun.
 

Liitteet

  • sorsis_kuvamanipulaatio.jpg
    sorsis_kuvamanipulaatio.jpg
    42,5 KB · kertaa luettu: 1 439
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Kuinkas kaukana Hakametsä on keskustasta? Minulla on ollut sellainen mielikuva, ettei se niin kaukana ole, kun olen kuitenkin sinne mm. kävellyt keskustasta Ilves-HIFK otteluun, kun oli ylimääräistä aikaa muutenkin.

Kannattaa muistaa se, että maanalainen parkkiluola on erittäin paljon kalliimpi kuin parkkitalo eli jos kaupunki ei varta vasten katso asialliseksi sellaista louhia muista syistä niin en kyllä suosittelisi. Tällä hetkellä varsinkin, kun tunnelirakentaminen on huimasti kallistunut. Ja jos Helsingin keskustatunnelista tehdään päätös niin se vie kaikki osaajat ja hinnat entisestään nousevat. Toki jos Tampereen keskustassa on parkkitiloista pulaa niin luola kannattaa rakentaa, mutta pelkän hallin takia sitä ei kannata tehdä, koska maksaa aivan sikana. Mielummin parkkitalo hallin viereen.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
scholl kirjoitti:
Kuinkas kaukana Hakametsä on keskustasta?

Rautatieasemalta kolmisen kilometriä.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Ghost kirjoitti:
Rautatieasemalta kolmisen kilometriä.

Kolme kilometriä?

Tamperelaisten puheista olisi luullut paljon enemän. Kyllähän sen nyt pitäisi olla riittävän keskustassa. Ei ehkä sitä edutavinta seutua, mutta eiköhän nopein ja kustannustehokkain ratkaisu ole rakentaa halli Hakametsään. Vaikka laajennuksena vanhalle.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Tolppa kirjoitti:
4. Hallin sijainniksi ehdottaisin Tampereen eteläpuolta (ennakkoluulottomasti kuntarajoista välittämättä); sehän on Tampereen kasvusuunta Hervantoineen, Vuoreksineen ja Ideaparkkeineen. Siellä halli olisi tavoitettavissa noin puolentoista tunnin ajolla myös Helsingistä, mikä lisäisi hallissa järjestettävien tapahtumien vetovoimaa. Tällöin tulisi panostaa kulkuyhteyksiin todella paljon: riittävästi liittymiä omilla autoilla saapuville (esim. moottoritieltä eteläinen ja pohjoinen liittymä) sekä hyvät ja edulliset suorat bussiyhteydet (keskustan kiekkobussien lähtöpaikat voisivat olla länsikaupunkilaisille Pyynikintorilla ja itäkaupunkilaisille Tammelantorilla sekä muualla kaupungissa tarpeen mukaan). Tässä asissa kannattaa ilman muuta konsultoida turkulaisia siellä tehtyjen virheiden välttämiseksi. Sorsapuistoon en hallia haluaisi missään tapauksessa. Siitä aiheutuisi kaikkien aikojen liikennesumppu ellei sitten pureta ympäröiviä kerrostaloja. Ja tuskinpa puretaan.

Mielestäni ei missään tapauksessa Tampereen eteläisiin esikaupunkeihin. Jo itsekkin viittaat Turussa tehtyihin virheisiin ja mielestäni yksi isoimmista oli Turku-hallin sijoittaminen keskelle ei mitään. Sorsapuisto tottakai olisi ideaali paikka hallille, mutta kuten moni on jo kirjoittanut taitaa tila loppua kesken. Hallin tulisi olla kuitenkin joka tapauksessa vähintäänkin aivan Tampereen ydinkeskustan kupeessa kiinni. Ilman muuta minulle tulisi mieleen ensimmäiseksi Hakametsän alue, eikös siinä Hakametsän hallin vieressä ole se metsikkö vielä rakentamatta? Toinen alue voisi olla Viinikka/Nekalan suunta. Siellähän on paljon teollisuusalueita, joten sieltä vaikka rekkaterminaalit huitsiin ja halli siihen.

Hallin koosta sen verran, että sen ilman muuta pitää olla monikäyttöhalli. Kapasiteettina voisi olla jääkiekkokäytössä luokkaa 8000-10000 katsojaa, ei missään tapauksessa enempää. Realistisesti Tamereella ei riitä katsojia enempään. Jääkiekko olisi kuitenkin se pääasiallinen käyttäjä hallille, mutta kai siellä joskus jotain muutakin juttua saisi järjestettyä, uskoisin.

Ihan vaan vertailuksi Prahan Sazka-Arenan, joka kaiketi on tällä hetkellä Euroopan modernein monikäyttöhalli, kapasiteetti maksimillaan on noin 18 000. Hallin välittömässä vaikutuspiirissä on noin 3 miljoonaa potentiaalista asiakasta ja joittenkin laskujen mukaan, Prahan oivallisen sijainnin johdosta, laajalla markkinointialueella asuu 15-18 miljoonaa ihmistä. Sen takia täällä onkin maailmanluokan konsertteja viikoittain. Realismia siis pitää Tampereen hankkeessa olla, jos nyt mitään hanketta edes on.

Kaikki kunnia Oululle, mutta uskon, että seuraava uusi iso jäähalli rakennetaan nimenomaan Tampereelle, juuri Oulun "syrjäisen" sijainnin takia. Oulussa ei kertakaikkiaan riitä populaatiota elättämään uutta monitoimihallia. Ellei sitten Kärpät päätä sijoittaa kaikkia miljoonien voittojaan uuteen omaan halliin.

Edit. Lisätty realismia.
 
Viimeksi muokattu:

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Ioota Rhoo kirjoitti:
Kolme kilometriä?

Tamperelaisten puheista olisi luullut paljon enemän.

Johtunee siitä, että tamperelaisessa ajattelussa kaikki Hämeenkadusta yli sadan metrin päässä sivuun on "kaukana."
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ioota Rhoo kirjoitti:
Kolme kilometriä?

Tamperelaisten puheista olisi luullut paljon enemän. Kyllähän sen nyt pitäisi olla riittävän keskustassa. Ei ehkä sitä edutavinta seutua, mutta eiköhän nopein ja kustannustehokkain ratkaisu ole rakentaa halli Hakametsään. Vaikka laajennuksena vanhalle.
Tässä kommentissa näkyy hienosti se, miten eri lailla "lähellä" ja "kaukana" käsitetään pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa. Itsekin olen tämän todennut käytännössä kun olen asunut Sekä Vantaalla, Tampereella että Oulussa. Stadilaisille 3 kilometriä on todella "lähellä", sehän on Töölöä vielä vaikkapa steissiltä katsottuna. Oulussa taas kolmen kilometrin päässä keskustasta ollaan jo jossain Alppilan tai Maikkulan nurkilla eli ihan korvessa. Oululaisille "lähellä" tarkoittaa vaikkapa Raksilaa, joka on n. puolen kilometrin päässä rautatieasemalta. Sama homma on Tampereella, Hakametsä ei ole Tamperelaisittain lähelläkään keskustaa, vaikka matkaa ei tosiaan ole kuin se kolme kilometriä.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ioota Rhoo kirjoitti:
Kolme kilometriä?

Tamperelaisten puheista olisi luullut paljon enemän. Kyllähän sen nyt pitäisi olla riittävän keskustassa. Ei ehkä sitä edutavinta seutua, mutta eiköhän nopein ja kustannustehokkain ratkaisu ole rakentaa halli Hakametsään. Vaikka laajennuksena vanhalle.

Ensinnäkin, jos hallin ravintoloita ja muita tiloja halutaan käyttää muulloinkin, kuin peli-iltoina, niin Hakametsässä se ei onnistu, koska niin syrjään ei Tampereella kukaan lähde.

Toisekseen Hakametsään ei enää mahdu uutta hallia, jos ei sinnekkin rakenneta parkkiluolastoa. Nykyistä hallia ei voi laajentaa katsomoiden osalta ja ulkopuoli on muutenkin suojelultu. Nykyisestä hallista ei siis millään tavalla ole tehtävissä sellaista, että täyttäisi nykypäivän vaatimustason.

Liigakiekkoa toki siellä voi pelata vielä pitkäänkin, mutta kyse onkin siittä, että uusi monitoimihalli tehdään nyt, tai sitten aikaisintaan joskus 20 vuoden kuluttua, kun seuraavat MM-kisat Suomeen saadaan.
 

Leija-La

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En jaksanut lueskella koko ketjun jokaista viestiä mutta siirretään puhetta vähän tänne hämeenlinnaankin.

Muistaakos kukaan että joskus ennen kun jaffa areena rakennettiin niin hämeenlinnaan piti rakentaa mm kisoja varten yksi euroopan uuden aikaisimpia halleja mutta sitten tuli eräs purjehtija ja romutti suunnitelman. Jos jo silloin muinoin uuden hallin rakentaminen hämeenlinnaan olisi ollut "realistista" niin miksei se olisi nyttenkin ja täällähän koitetaan kovasti puuhata hallin laajennusta niin eiköhän laiteta koko rinkelinmäki sileeksi ja rakennetaan se halli tänne hämptoniin.
Meillä on paikka hallille mutta mitenkäs siellä tampereella?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tolppa kirjoitti:
Voin olla väärässäkin, mutta veikkaan, että tila loppuu auttamatta kesken.

Ei tästä kauaa aikaa ole, kun paikalle esitettiin suunnitelma yleisjäähallista, jossa oli pikaluistelurata (täysimittainen) kaksi kaukaloa ja pari curlinrataa. Nämä kaikki sosiaalitiloineen ja pienine katsomoineen mahtui hyvin tontille.

Eli kyllä se monitoimihalli siihen mahtuisi hienosti. Parkkihallin kulku voidaan järjestää etelästä käsin. Se mitä ei kartasta katsomalla näe, on se että Viinikan katu on erittäin syvässä kanjonissa, jossa on varaa leventää ja tehdä luiskia suoraan Kalevanaankaan harjun läpi Hallin alle sijoitettavaan pysäköintitaloon. Kalevantieltä saataisiin myös aika simppelisti ajokulku parkkitaloon.

Eihän se nyt liikenteellisesti paras paikka olisi, mutta paras niissä ajateltavissa olevista keskustapaikoista kyllä
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Artsi kirjoitti:
Ensinnäkin, jos hallin ravintoloita ja muita tiloja halutaan käyttää muulloinkin, kuin peli-iltoina, niin Hakametsässä se ei onnistu, koska niin syrjään ei Tampereella kukaan lähde.
Metro Auto Areena?
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Tarinankertoja kirjoitti:
Eli kyllä se monitoimihalli siihen mahtuisi hienosti. Parkkihallin kulku voidaan järjestää etelästä käsin. Se mitä ei kartasta katsomalla näe, on se että Viinikan katu on erittäin syvässä kanjonissa, jossa on varaa leventää ja tehdä luiskia suoraan Kalevanaankaan harjun läpi Hallin alle sijoitettavaan pysäköintitaloon. Kalevantieltä saataisiin myös aika simppelisti ajokulku parkkitaloon.

Eihän se nyt liikenteellisesti paras paikka olisi, mutta paras niissä ajateltavissa olevista keskustapaikoista kyllä
Minkä onkaan liikennetöiden hinta? Onko kaupungilla varaa?
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Artsi kirjoitti:
En ymmärrä kysymystäsi?
Metro Auto Areena sijaitsee Hakametsän jäähallin vieressä. Areenan ravintola- sekä muilla palveluilla lienee hyvin käyttäjiä.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
MS kirjoitti:
Metro Auto Areena sijaitsee Hakametsän jäähallin vieressä. Areenan ravintola- sekä muilla palveluilla lienee hyvin käyttäjiä.

Mistä olet moisen käsityksen saanut. Kyseisessä paikassa toimii pitopalve/lounasravintola, sekä ilmeisesti hohtokeilauksen yhteydessä pubi. Lounasravintolassa käy päivällä läheisten työpaikkojen porukkaa syömässä ja keilaajat ottavat olutta heittojen välissä.

Areenan tapahtumiin liittymätöntä esim. ravintolatoimintaa siellä ei siis ole. Hakametsän hallilla koitettiin muutama vuosi sitten pyörittää lounasravintolaa, mutta se lopetettiin kannattamattomana melko nopeasti. Olen siis edelleen sitä mieltä, että keskustassa tilojen käyttöaste olisin monia satoja prosentteja suurempi, kuin Hakametsässä.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tarinankertoja kirjoitti:
Eli kyllä se monitoimihalli siihen mahtuisi hienosti. Parkkihallin kulku voidaan järjestää etelästä käsin. Se mitä ei kartasta katsomalla näe, on se että Viinikan katu on erittäin syvässä kanjonissa, jossa on varaa leventää ja tehdä luiskia suoraan Kalevanaankaan harjun läpi Hallin alle sijoitettavaan pysäköintitaloon. Kalevantieltä saataisiin myös aika simppelisti ajokulku parkkitaloon.

Etelästä ja lännestä liikenneympyrän kautta kyseistä reittiä, voisi toimiakin. Lahden suunnalta tulevat Lentolan rampilta ylös ja kohti hallia.

Jyväskylän suunnalta tulijat Kaukajärven rampilta. Siitä lähtien onkin kaksikaistaista väylää sorsuun saakka. Mikä jottei, ja busseille tietty reunimmainen kaista vaikka klo 16-22 ja me paikalliset julkisilla hallille. Hakamettässäkin kävin jopa yhden kerran omalla autolla nyt jo päättyneellä kaudella pelissä.

Matkakeskus suunnitelmien etenemistä en ole viime aikoina kovin tarkkaan seurannut mutta rautatieaseman viereen sekin saisi tulla ennemmin tai myöhemmin ja siitä kävelyreitti Tampere-talon suuntaan.

http://www.tampere.fi/projekti/matkakeskus/index.htm
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
Miten olis jos tehtäisiinkin kerralla Tampereen Power Tower heti aseman viereen? Vain taivas rajana kaikki kerralla samaan pinoon... parkkihalli, matkakeskus, jäähalli ja huipulle nippu ravintoloita joista aukeaa huikea näkymä yli Tampereen kattojen... kelpaisi siellä viettää iltaa ja laskeskella savupiippuja... ;)
 

bunghole

Jäsen
Onko Tampereella aiemmin ollut sen vakavampaa liikehdintää aiheen tiimoilta vai onko jäänyt pelkästään puheiden asteelle?

Oulussa oli vuosituhannen vaihteessa aktiivista keskustelua aiheesta niin puolesta kuin vastaankin. Kaupunki varasi hankkeelle alueenkin, paikallisen jalkapallopuiston eli Huuhkajapuiston ja sen kahdeksan kenttää. Etäisyys keskustasta noin 2 km ja isojen kulkuväylien varrella. Vieressä siis moottoritie ja tie numero 22 joten liikenteen sujuvuuden kannalta ihanteellisessa paikassa. Moottoritien toiselta puolelta löytyy Raksilan urheilupuisto jossa siis sijaitsevat nykyinen Oulun Energia Areena, Oulu-halli, Pesäpallostadion, 3 sairaalaa, OAMK:n terveydenhuollon yksikkö, Medipolis ja muita yrityksiä kuten Nokian Peltolan yksikkö. Tähän kun lisätään vielä Areenaa varten rakennettavat erilliset parkkipaikat tai parkkitalo niin voidaan laskea että autoille olisi alueella parkkitilaa vaikka jokainen katsoja tulisi omalla autollaan. Lisäksi joukkoliikenne kulkee pohjoispuolelta Kajaanintietä ja etelän puolella Kainuuntietä joten kulkuyhteydet areenalle olisivat loistavat. Kerrospinta-alaa rakennukseen olisi suunnitelmien mukaan tullut 45 000 neliömetriä.


"Kaupunginvaltuusto on tehnyt periaatepäätöksen syksyllä 1999 Huuhkajapuiston varaamisesta Hitech Arenaa varten. Hankkeeseen liittyvät yleistyen alueiden rakentamis- ja suunnittelukustannukset ovat 23,5 Mmk."

http://www.ouka.fi/talous/talousarvio2001/teknltk_kiintrak.htm

"Olin aikoinaan ko hankkeen, Hitech-Areena "puuhamies" ja siksi tunnen asian taustat ja tapahtumat.
Kyllä silloin olisi tarvittu, mutta päädyttiin kuitenkin nykyisen Jäähallin remontointiin, ja siksi ko hanke ei jatkunut.
Siitä ajasta on ajat ja tavatkin muuttuneet ja tilalle on tullut remontoitu Jäähalli, hyvä niin.Tarvetta isommalle tilalle konsertteja ja vastaaviin tilaisuuksiin tarvitaan ja siltä osin remontoitu Jäähalli pyrkii tarvetta tyydyttämään.Se että oliko ratkaisu hyvä, selvinnee lähivuosien aikana.
Tulevaisuudessa vaikka ko jäähalli onkin remontoitu tulee lisätarpeita entisten lisäksi ja siten voidaan pohtia tilannetta uudelleen.Jäähalleja ylipäätään ei ole Oulussa tarpeita vastaavaa määrää, toki muitakin tilan tarvitsijoita on."


-Pekka Jääskeläinen

Eräs esillä olleista havainnekuvista:

http://www.hyvanmielentalo.fi/jasensivut/mkoivusaari/jaahalli/areena2.jpg

Virallisia selvityksiäkin aiheesta on kaupungin toimesta tehty ja vihreää valoa siis näytetty. Uskon että Areena olisi edelleen mahdollista rakentaa ja jopa nopeammin kuin Tampereelle, siellä ei käsittääkseni ole Sorsapuistoa luvattu rakentaa kun taas Oulussa Areenalle olisi jo loistava paikka.

Vielä loppuun lainaus Oulun kaupungin julkisten hankintojen tarjouspyynnöistä vuodelta 2000.

"Rajoitettu menettely
Oulun kaupunki: Huuhkajapuiston kaavoitus ym. työt
1 Hankintayksikkö: Oulun kaupunki/Tekninen keskus,
PL 32, 90015 Oulun kaupunki. Puhelin (08) 5584 2100,
telefax (08) 5584 2199.
1.2 Valittu hankintamenettely: Rajoitettu menettely.
2.1 Palvelun pääluokka ja kuvaus: Kuvaus: Arkkitehtipalvelut;
insinööripalvelut ja rakennushankkeiden suunnittelupalvelut;
yhdyskuntasuunnittelu- ja maisemasuunnittelupalvelut;
edellisiin liittyvät tieteelliset ja tekniset konsultointipalvelut;
tekniset testaus- ja analysointipalvelut.
2.2 Palvelun/palvelujen kuvaus: Oulun kaupungin
Huuhkajapuiston yleis- ja asemakaavasuunnittelu
sekä kunnallistekninen liikenne-,
silta- ja ympäristösuunnittelu Hitech Arena
hanketta varten. Hitech Arena käsittää monitoimihallin,
hotellin, ravintola-, kongressi-, näyttelyym.
palvelutiloja yht. n. 45 000 krsm2. CPV
74000000-1."


Kaavoitustakin on jo siis harkittu mutta itselläni ei ole tietoa ehdittiinkö sitä vielä tehdä. Tietääkö kukaan millainen kaava alueella nykyään on? Käytännössä hallin konsepti ja tarpeet tulisi arvioida uudelleen ja suunnitelmat ja piirrustuksetkin menisivät uusiksi mutta melko pitkälle on pohjatyötä jo tehty. Hankkeen toteutuminen riippuu toki Kärpistä mutta myös rahoittajista joita uskon kyllä löytyvän täältä riittävästi. Yksi jääkiekkojoukkue ei tuollaisen kompleksin pyörittämiseen riitä. Kaupunki ei todennäköisesti lähtisi mukaan kuin tontin ja kunnallistekniikan osalta sillä se on juuri alkamassa rakentamaan stadionia Raatinsaareen ja täysimittainen jalkapallohalli Heinäpäässä on kohta valmis. Rahatilanne kaupungilla tosin on parempi kuin koskaan ja budjetti kymmeniä miljoonia ylijäämäinen vuosittain. Rahoituksen uskon kuitenkin järjestyvän, kyse on enemmänkin tarpeesta ja yleisestä mielipiteestä. Itse suhtaudun hieman epäilevästi hankkeen toteutumiseen vaikken sitä toisaalta pidä mahdottomana. Veikkaan silti että hankkeen toteutuminen on Oulussa vähintäänkin yhtä lähellä kuin Tampereellakin. Siellä tosin halli vetelee viimeisiään ja Oulussa taas on juuri remontoitu halli.

Liitteenä vielä karttakuva uudesta ja vanhasta sijainnista kartalla.
 

Liitteet

  • huuhkajapuisto.jpg
    huuhkajapuisto.jpg
    95,4 KB · kertaa luettu: 1 231

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toivottavasti uusi halli tulee ja vaikka siihen Sorsapuiston kentälle. Ainoa asia mitä itse toivon on, että katsomotilat olisivat yhdessä osassa. Eli siis, ei ylä ja ala-katsomoita, vaan sellainen hornankattilamalli toisi paljon enemmän tunnelmaa. Siinä mallissa pitäisi kuitenkin laittaa seisomakatsomo toiseen päähän, jotta saadaan 10000 katsojaa jäkevästi halliin ilman penkkirivimäärien nousemista taivaisiin. Päädyn seisomakatsomo myös helpottaisi konserttijärjestelyjä. Ehkä??
 

Tolppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, The Reds, Los Colchoneros, the C's
tombraider kirjoitti:
Toivottavasti uusi halli tulee ja vaikka siihen Sorsapuiston kentälle. Ainoa asia mitä itse toivon on, että katsomotilat olisivat yhdessä osassa. Eli siis, ei ylä ja ala-katsomoita, vaan sellainen hornankattilamalli toisi paljon enemmän tunnelmaa. Siinä mallissa pitäisi kuitenkin laittaa seisomakatsomo toiseen päähän, jotta saadaan 10000 katsojaa jäkevästi halliin ilman penkkirivimäärien nousemista taivaisiin. Päädyn seisomakatsomo myös helpottaisi konserttijärjestelyjä. Ehkä??

Suhteellisen jyrkästi nouseva "hornankattilamalli" olisi todella hyvä tunnelman kannalta, mutta epäilen, että aitioiden vuoksi noin suurta hallia ei voida rakentaa yksiosaisin katsomoin. Aitiot ovat kalleimmat paikat, joten niitä ei voida sijoittaa päätyyn eikä myöskään sivuille ylös korkeiden katsomoiden päälle. Toiselle puolelle hallia ne voisi kasata kaksiosaiseen katsomoon sopivalle korkeudelle kolmeen-neljään kerrokseen, mutta se ei välttämättä auttaisi tunnelman luomisessa - ja myöskään näyttäisi hyvältä. Lisäksi yksiosaiset katsomot vaatinevat hieman enemmän pohjapinta-alaa, mikä voi ahtaaseen paikkaan rakennettaessa olla isokin asia. Päädyn seisomakatsomo olisi hieno juttu, mutta tuskinpa siihenkään nykypäivänä lähdettäisiin, vaikka monikäyttöisyys voisi jopa puoltaa asiaa. Tärkeeää kuitenkin olisi, että kummassakin päädyssä olisi kunnon katsomo (vrt. Espoo).
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tolppa: Aivan sitä itekkin kirjoitukseni jälkeen mietin, että kuinka jyrkkä katsomon pitäisi olla, että ylös jäisi asialliset tilat VIP-tiloille? Aitiothan eivät voi olla liian kaukana. Toisaalta aitiot ovat suurin syy tunnelman häviämiseen, kun ihmiset eivät ole samassa kasassa. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja meteli nousee.

Lisäys: Pitääkö aitioiden olla omassa rivissäerillisinä koppeinaan. Voisiko aitioita laittaa katsomoiden "sisään"? Eli, Hornankattilaan laitetaan pieniä pleksitettyjä alueita, vaikka 2 riviä 3-6 paikkaa kussakin rivissä. Sitten itse edustustila ja purtavan haku olisi ylempien katsomorivien alla. Toisinsanoen katsomossa katsotaan ja sitten väliajalla mennään parit portaat alas katsomoiden alle vetämään bisseä. Aitioiden tuolit olisivat paremmat kuin normi nysvääjällä, mutta tunnelman kannalta aitiot olisivat tavallaan samaa katsomoa.

Vi**u kun on vaikea selittää. Ymmärsikö kukaan hä!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös