Mainos

Kummola ”rakentaa” Tampereelle jäähallin -seurantaketju

  • 1 311 929
  • 3 959

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinpä. Kyllä Tampereelta taitaa mennä sivu suun vuoden 2013 kisojen ottelut. Halli ei tule valmistumaan siihen mennessä.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö

axe

Jäsen
Siitä oli Aamulehdessä tuossa holviuksen viestin aikoihin joku juttu, jossa sanottiin, että nyt alkaa olla kovin kovin kiire jo niihin kisoihin että pian pitäisi päästä rakentamaan. Ja sitten oli jotain kustannusarvioin pienentämisen yrittämistä kymmenellä prosentilla. Ja Kummola diplomaattina jyrisemässä että on muitakin kaupunkeja kuin Tampere, jolle kisat voidaan antaa. Ja että hallihankkeen pomoa ei tavoitettu Floridan lomaltaan kommentoimaan asiaa.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siitä oli Aamulehdessä tuossa holviuksen viestin aikoihin joku juttu, jossa sanottiin, että nyt alkaa olla kovin kovin kiire jo niihin kisoihin että pian pitäisi päästä rakentamaan. Ja sitten oli jotain kustannusarvioin pienentämisen yrittämistä kymmenellä prosentilla. Ja Kummola diplomaattina jyrisemässä että on muitakin kaupunkeja kuin Tampere, jolle kisat voidaan antaa. Ja että hallihankkeen pomoa ei tavoitettu Floridan lomaltaan kommentoimaan asiaa.

Samaisessa jutussa taisi olla, että ensi vuoden alussa (jos muistan oikein). Tulee rahoituksen olla kunnossa, muuten kisat pelataan Helsingissä.

Tällainen juttu löytyi Aamulehdestä
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Samaisessa jutussa taisi olla, että ensi vuoden alussa (jos muistan oikein). Tulee rahoituksen olla kunnossa, muuten kisat pelataan Helsingissä.

Mikähän idea on siinä ettei näitä pelejä voida pelata esim. Turussa tai mahdollisesti Oulussa, jos siellä saataisiin noin 2000 paikkaa lisää hallin?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mikähän idea on siinä ettei näitä pelejä voida pelata esim. Turussa tai mahdollisesti Oulussa, jos siellä saataisiin noin 2000 paikkaa lisää hallin?

Idea on Kummolassa. Kummola haluaa hallin työpaikkansa viereen...
 

Atte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Tampere United
Mikähän idea on siinä ettei näitä pelejä voida pelata esim. Turussa tai mahdollisesti Oulussa, jos siellä saataisiin noin 2000 paikkaa lisää hallin?

Kummola haluaa uuden hallin MM-kotikisoihin. Turun halli ei ole sijainniltaan tarpeeksi keskeinen ja Oulun lato ei puolestaan ole tarpeeksi loistoisa MM-kisojen näyttämöksi. Lisäksi Oulu on vielä enemmän sivussa.

Logistisesti Tampere on järkevin vaihtoehto Helsingin lisäksi.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kummola haluaa uuden hallin MM-kotikisoihin. Turun halli ei ole sijainniltaan tarpeeksi keskeinen ja Oulun lato ei puolestaan ole tarpeeksi loistoisa MM-kisojen näyttämöksi. Lisäksi Oulu on vielä enemmän sivussa.

Logistisesti Tampere on järkevin vaihtoehto Helsingin lisäksi.

En ilmaissut itseäni taaskaan tarpeeksi selvästi. Tarkoitin siis sitä skenaariota, ettei Tampereen uusi lato kerkiä valmistua niihin 2013 kisoihin, jolloin nekin pelattaisiin Helsingissä. Mielestäni ne kisat voitaisiin tuossa tapauksessa pelata Turussa tai vaikka siellä Oulussa jos halliin tehdään pientä parannusta eli paikkoja lisää.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
En ilmaissut itseäni taaskaan tarpeeksi selvästi. Tarkoitin siis sitä skenaariota, ettei Tampereen uusi lato kerkiä valmistua niihin 2013 kisoihin, jolloin nekin pelattaisiin Helsingissä. Mielestäni ne kisat voitaisiin tuossa tapauksessa pelata Turussa tai vaikka siellä Oulussa jos halliin tehdään pientä parannusta eli paikkoja lisää.
Turkuun ei "haluta" mennä koska kyseessä on huonompi ja vanhempi halli kuin Hartwall Areena.
Oulun kohdalla tämä korostuu entisestään varsinkin VIP-tilojen osalta joita Raksilassa on aivan liian vähän ja Oulun majoitus yms. kapasiteetti on myöskin pienempi.
Jos Tampereen uusi halli ei valmistu niin ei noita vaihtoehtoja juuri ole, lisäksi erittäin suuressa roolissa on myös TV-tuotanto ja sattuineista syistä se on kaikista helpointa tehdä joko Helsingissä tai Tampereella.
Turkuun ja Ouluun kaikki kalusto joudutaan kuljettamaan kauempaa ja samoin henkilökunta, Tampereen ja Helsingin kanssa näitä ongelmia ei ole.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
...tai vaikka siellä Oulussa jos halliin tehdään pientä parannusta eli paikkoja lisää.

Raksilan ladossa ei voi pelata mitään kisoja kun nykyiselläkään paikkamäärällä ei tahdo käytävät riittää. Eikä sitä hallia kannata alkaa isontelemaan, kaikki rahat kannattaa sijoittaa uuteen halliin. Tosin viimeaikoina olen alkanut tulla siihen tulokseen että uusi halli saattaisi viedä viimeisenkin tunnelman peleistä jonka 1850 katsojan seisomakatsomot ja jyrkät katsomorakenteet mahdollistavat. Nykyään siellä vielä tosiaan viihtyy!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Aamulehden artikkeli kertoo tänään, että halli saattaa sittenkin valmistua ajoissa vuoden 2013 kisoihin. Kaavoitushakemusta ollaan jättämässä maalis-huhtikuussa. Mutta, aikataulu ei kestä yhtään valitusta, ja koska tässä hankkeessa ollaan rakentamassa Tampereelle jotain uutta, niin valituksia tullaan tekemään aivan varmasti. Jos ei muuten, niin siitä periaatteesta, että Tampereelle ei saa rakentaa mitään uutta.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Aamulehden artikkeli kertoo tänään, että halli saattaa sittenkin valmistua ajoissa vuoden 2013 kisoihin. Kaavoitushakemusta ollaan jättämässä maalis-huhtikuussa. Mutta, aikataulu ei kestä yhtään valitusta, ja koska tässä hankkeessa ollaan rakentamassa Tampereelle jotain uutta, niin valituksia tullaan tekemään aivan varmasti. Jos ei muuten, niin siitä periaatteesta, että Tampereelle ei saa rakentaa mitään uutta.
Onko minulta mennyt jotain uudistuksia ohi, kun pisti tuosta Aamulehden jutusta tällainen lause silmään:
Aamulehti kirjoitti:
Tavoitteena on, että hallissa voidaan pelata jääkiekon MM-kisoja helmikuussa 2013.
Onko juttuun lipsahtanut kirjoitusvirhe vai pelataanko kisat todellakin jo helmikuussa? Huhti-toukokuussahan mm-karkelot perinteisesti järjestetään?
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo, eipä taida kaavoitusasia selvitä tämän vuoden aikana. Aamulehden keskusteluissa löytyy sekä hallin puolustajia että vastustajia. Näiden vastustajien joukossa on varmasti sellaisia jotka lyövät kapuloita rattaisiin myös kaavoitusasiassa. Vuosi 2013 tulee vastaan liian aikaisin!
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hienoa, että hanke on nytkähtänyt eteenpäin.
Uskon, että Tampereella pelataan mm-kisoja v- 2013

Käy nimittäin niin, kuin kävi Hartwall-areenaakin vastaan tehdyssä valituksessa,- se käsiteltiin nopeutetusti alta pois, ja niin työt saattoivat alkaa. Myös tuon hallin rakennusaikana lehdet spekuloivat kovasti; Ehtiikö, ehtiikö, ehtiikö. No, se ehti- ja niin ehtii www.tampereenkeskusareena.fi myös.

Käsittääkseni lait eivät estä valitusten käsittelyä vaikka samana päivänä jos niikseen tulee. Tietysti, jos joku tuomareista tulee vaikkapa junalla H:kiin, saattaa päätöskokous myöhästyä muutamalla tunnilla.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Kunnianhimoinen hanke rakentaa keskustaan tuollainen pytinki.

Esimerkiksi Münchenissä rakennettiin MM-kisoja varten jalkapallostadion 69 000 katsojalle kauas keskustasta, puolisen tuntia keskustasta kestää matka porteille ja metrossa on tiivis tunnelma ennen peliä.

Kuitenkin samaisessa kaupungissa on erittäin iso ratapiha, oikeastaan kaksi, kun päärautatieaseman lisäksi Ostbahnhof on ihan kelvollisen kokoinen asema ratapihoineen. Niitten päälle ei ole rakennettu mitään.

Ainiin, täksikin kaudeksi tuo 69 000 katsojan Allianz-Arena on myyty loppuun jo ennen kautta jokaiseen FCB:n liigakotipeliin.

Kannattaisiko miettiä tuota keskusta-arenaa vielä pariin kertaan, josko ensin joukkueet pelaisivat peliä jolla saadaan katsojia muuallekin kuin keskustaan?

Niin, ne konsertit... Münchenissä esimerkiksi U2:sen papat soittelevat olympiastadionilla, joka sekään ei varsinaisesti ole kävelymatkan päässä rautatieasemasta. Saman Olympiaparkin alueella on myös halleja, joissa pelataan kiekkoa ja soitellaan pienempiä keikkoja.

*typo korjattu
 
Viimeksi muokattu:

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Kannattaisiko miettiä tuota keskusta-arenaa vielä pariin kertaan, josko ensin joukkueet pelaisivat peliä jolla saadaan katsojia muuallekin kuin keskustaan?
Ihan ensimmäisenä kannattaa varmaan kysyä turkulaisilta miten se teoriassa kiva idea huitsinvittu-Areenasta toimii käytännössä.

Tietysti jos vaikka Ideaparkin kylkeen Lempäälään rakentaisi, niin saattais asiakasvirrat riittää hallin täyttämisen..
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ihan ensimmäisenä kannattaa varmaan kysyä turkulaisilta miten se teoriassa kiva idea huitsinvittu-Areenasta toimii käytännössä.

Tietysti jos vaikka Ideaparkin kylkeen Lempäälään rakentaisi, niin saattais asiakasvirrat riittää hallin täyttämisen..
Mielestäni tässä nyt on kustu kaksi asiaa samaan kippoon ja sitten pidetään samana sumppina.

Kyllä ongelma on koko Suomeesa julkisen liikenteen puutteellisuus. Se jos Saksassa pääsee hallille halvalla metrolla senkus hyppää kyytiin ei ole sama kuin joku turkulainen kolmen dösä vaihdon päässä, joita sitten kulkee kun kulkee. (Ei RV:tä vastaan vaan kompaten)

Siinä ei kauheesti mitkään erikoislinjat yms. auta, jos matka kotoa hallille kestää tunnin vaikka asut muutaman kilometrin päässä. Varsinkin kun ulkona on asteita -XX ja parhaimmillaan tulee vettä vaakatasossa. Sama koskee jokaista paikkakuntaa Suomessa.

Jotta tänne voidaan rakentaa yksikin oikeasti toimiva halli, sen pitää joko:
1. Olla kohdennettu kyseisen alueen asukkaille ja olla mitoitettu heidän tarpeilleen. (tyyliin joku 1 salibandy areena per 10k asukasta heh heh)
2. Olla rakennettu keskeiselle paikalle helppojen kulkuyhteyksien ääreen ja olla mitoitettu kyseiselle kapasiteetille. (Tyyliin nordenskjöld vai miten se nyt oli joku 20v sitten)

Tai se suomalainen systeemi... hii o hei
3. Rakennetaan jotain hevon helvettiin, 10 vuotta myöhässä, koska joka stanan pelle valittaa jostain, keksii kaikki ihmeen liito-oravat yms. avukseen ja käsittely jatkuu ja jatkuu ja sitten kun pytinki vihdoin on pystyssä, ollaan niin kaukana siitä mitä kukaan oikeasti olisi koskaan halunnut saati siitä minne se olisi kannattanut rakentaa, että ketään ei todellakaan kiinnosta käydä siellä.

Sitten ihmetellään miksi ne 5000+ ihmistä jotka kävi hakametsässä ei yllättäen innostu lähteen jonnekkin hevon studeliin kattoon lätkää.

Tämä ei niinkään itse asiasta, vaan yleisestä paskasta mitä yhtään minkään rakentaminen/kehittäminen Suomessa tuntuu olevan. Toivoisin todella, että Tammereelle tulisi keskustaan uusi halli kaikilla herkuilla, se olisi pelkästään piristys Suomelle, negatiivista en asiasta löydä. (no jaa ehkä sen Kummolan)
 
Viimeksi muokattu:

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Todellakin Tampereessa ja Münchenissa saattaa olla hiukan eroja. Bundesligankin suosio Saksassa (ja varsinkin Bayernissa) on eri tasolla kuin SM-liigan Suomessa. En lähtisi sen perusteella Tampereelle muualle kun keskustaan mitään tekemään. Toki itsekin Saksassa käydessäni nautin loistavasti toimivassa julkisesta liikenteestä. Tampereella se toimii ihan kelvollisesti, ei nyt silti niin hyvin että uutta hallia kovin kauan kannattaisi viedä.
 
Todellakin Tampereessa ja Münchenissa saattaa olla hiukan eroja. Bundesligankin suosio Saksassa (ja varsinkin Bayernissa) on eri tasolla kuin SM-liigan Suomessa. En lähtisi sen perusteella Tampereelle muualle kun keskustaan mitään tekemään.

Münchenin areenan olen nähnyt vain vilaukselta, mutta kokemuksia on liikenteen toimivuudesta niin Frankfurtista (Commerze Bank Arena), kuin Stuttgartista, ja Kölnin Rheinenergie Arenastakin. Kyllä siinä menee isokin kylä sekaisin kun on pelipäivä.

50.000+ ihmisen siirtäminen paikalla on vähän helkkarinmoinen homma ja logistinen ongelma kaikissa näissä areenoissa. Käytännössä peliin pitää lähteä 1,5 tuntia ennen taksilla/autolla. Raitiovaunut ja metrot on PURISTETTU täyteen ihmisiä 0-2h ennen peliä ja siirtymä Kölnin keskustasta areenalle oli kaikkea muuta kuin mukavaa.

Tampereella ei asukaskulttuuri ole julkisia suosivaa, osin johtuen siitä etteivät ne ole kovinkaan tehokkaasti järjestetty - kaupungin sijoittuminen kapealle maakaistaleelle korostaa ongelmaa. Keskeinen sijainti tuo kuitenkin sen edun, että hallille pääsee järkevästi kävellen suunnilleen väliltä Amuri-Kaleva. Kaukoyhteys hoituu junalla, ja lähiyhteydet linja-autoilla sillä esim. keskustorilta ei oletetulle hallin paikalle ole kuin 10min kävelymatka.

Hakametsään pitää Kalevan länsipuolelta tulla autolla, tai vähäisillä julkisilla vaihtoehdoilla. Lähiöistä, naapurikunnista ja länsi-keskustasta auto on paras tai ainoa vaihtoehto. Näen että tämän uuden hallin saavutettavuus on kertaluokkaa parempi kuin Hakametsän, ja toivottavasti jo se pelkästään toisi muutaman silmäparin lisää jokaiseen otteluun.

Vielä parempi ratkaisu olisi tehdä Ratinan stadionista täyttömaa-ainesta ja laittaa halli sen paikalle, mutta se ei valitettavasti tässä kylässä onnistu.
 

hardflip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alexander Barkov Jr.
Aika pitkälti sama ongelma on kaikissa isoissa kaupungeissa kun noita urheilutapahtumia tulee hyvällä syötöllä per viikko. Itse todistin tuota sulloutumista ja puristautumista lähinnä NRL, AFL ja Criketin osalta Melbournessa.

Lah-mulalah-illah Stadionille (entinen Telstra) varsinkin AFL peleissä stadionin seutu ja sinne tulevat julkiset sekä tiet olivat täysin tukossa, kuten Voimistelulaituri sanoinkin, useampi tunti ennen peliä. Ja voisin sanoa, että julkiset kulkuvälineet ovat ihan hyvällä malilla tuolla perähikiällä.

Tampereella tuo Staadionin költtääminen tuskin onnistuu kun eikös se ole otettu huomioon siinä isommassa suunnitelmassa muokata tuota Ratinan seutua aika rankasti (nyt en osaa sanoa kuuluuko Kummola-Areena tähän planiin).

Nykyinen suunniteltu sijainti olisi aika mainio, keskeinen paikka jos Tamperseelle tulee junalla tai bussilla. Omalla autolla siihen pääsee kätevästi ja parkkipaikkoja/taloja on kuitenkin hyvän kävelymatkan päässä. Myös nuo mahdolliset yöpymispaikatkin on lähes tulkoon kaikki tuossa keskustan ympärillä, myös ne halvat.

Lähiöt pystytään hoitamaan busseilla mutta Lempäälä, Vesilahti, Akaa, Kangasala ja Ylöjärvi ovat kyllä parhaiten omalla kulkuneuvolla hoidettavissa. Junat voisivat olla mahdollisuus mutta taitaa aikataulut vain kusta senkin kohtalaisen hyvin (en ole niitä kauheasti kyllä seurannut).

Uskoisin, että myös ne laiskimmat mahdolliset katsojat tulisivat helpommin peleihin jos paikka on suunnitellun mukainen.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
50.000+ ihmisen siirtäminen paikalla on vähän helkkarinmoinen homma ja logistinen ongelma kaikissa näissä areenoissa. Käytännössä peliin pitää lähteä 1,5 tuntia ennen taksilla/autolla. Raitiovaunut ja metrot on PURISTETTU täyteen ihmisiä 0-2h ennen peliä ja siirtymä Kölnin keskustasta areenalle oli kaikkea muuta kuin mukavaa.

Münchenissä homma kuitenkin hoitui, vaikka paikalla oli 69 000 ihmistä. Peliin lähdettiin vajaa tunti ennen alkua ja eniten aikaa meni stadionin porteilla jonottaessa. Metro meni suoraan keskustasta, oli täynnä, mutta ei mikään yllätys Helsingin jälkeen. Samoin pelin jälkeen takaisin hotellilla oltiin jopa nopeammin, koska ei tarvinnut jonottaa porteilla. Metroasemalle lappasi molemmille puolille isoa laituria metrojunia sitä mukaan kun edellinen täyttyi. Ihmismassa valui hitaasti, mutta varmasti arenalta asemalle ja junaan.

Autoteiden tilanteesta ei ole käsitystä.

Tampereella ei asukaskulttuuri ole julkisia suosivaa, osin johtuen siitä etteivät ne ole kovinkaan tehokkaasti järjestetty - kaupungin sijoittuminen kapealle maakaistaleelle korostaa ongelmaa. Keskeinen sijainti tuo kuitenkin sen edun, että hallille pääsee järkevästi kävellen suunnilleen väliltä Amuri-Kaleva. Kaukoyhteys hoituu junalla, ja lähiyhteydet linja-autoilla sillä esim. keskustorilta ei oletetulle hallin paikalle ole kuin 10min kävelymatka.

Miksi automarketit ovat "kehäteiden" varressa, mutta arena pitäisi olla keskustassa? Eihän keskustassa edes asu kukaan eikä kovin moni edes tee töitäkään.

Eli ihmettelen tässä logiikkaa miksi ihmiset käy kaupoissa muualla kuin keskustassa mutta jäähalli pitää olla keskustassa arenan kävijämäärän maksimoiseksi?

Ja kuinka moni edes haluaa ruuhka-aikana tunkea keskustaan?
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Miksi automarketit ovat "kehäteiden" varressa, mutta arena pitäisi olla keskustassa? Eihän keskustassa edes asu kukaan eikä kovin moni edes tee töitäkään.

Eli ihmettelen tässä logiikkaa miksi ihmiset käy kaupoissa muualla kuin keskustassa mutta jäähalli pitää olla keskustassa arenan kävijämäärän maksimoiseksi?

Ja kuinka moni edes haluaa ruuhka-aikana tunkea keskustaan?

Siksi että toisin kuin automarketissa käynti, jääkiekko-ottelu on sosiaalinen tilaisuus, josta varsin monet menevät sen pelin jälkeen ravintolaan syömään/juomaan.

En tiedä missä sinä asut, mutta Tampereella ainakin keskustassa asutaan toisin kuin esim. Espoossa, jossa ei ole keskustaa.

Lah-mulalah-illah Stadionille (entinen Telstra) varsinkin AFL peleissä stadionin seutu ja sinne tulevat julkiset sekä tiet olivat täysin tukossa, kuten Voimistelulaituri sanoinkin, useampi tunti ennen peliä. Ja voisin sanoa, että julkiset kulkuvälineet ovat ihan hyvällä malilla tuolla perähikiällä.

Ei ne ainakaan sen yhden kauden aikana, jolloin Melbournessa asuin, olleet kertaakaan niin jumissa että oma matkustukseni olisi häiriintynyt. Kyllä yleensä tavallisena arki-iltapäivänä raitiovaunu St.Kilda Beachille oli pahemmin tukossa.
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli ihmettelen tässä logiikkaa miksi ihmiset käy kaupoissa muualla kuin keskustassa mutta jäähalli pitää olla keskustassa arenan kävijämäärän maksimoiseksi?
Automarketissa kävijämäärä on jakautunut tasaisemmin. Stadionilla katsojat tulevat ja lähtevät suurin piirtein samaan aikaan. Tästä seuraa infran kanssa ongelmia: parkkipaikkoja pitää olla suhteessa enemmän ja kulkuyhteydet pitää mitoittaa maksimin mukaan.

Kaupungin keskustojen infra on mitoitettu paljon isommalle väkimäärälle kuin matsissa käy. Jonkun Tampereen keskustassa käy varmaan päivittäin ainakin kymmenkertainen määrä porukkaa kuin halliin mahtuu, eli rakenteet on siltä osin täysin riittävät. Johonkin hevonjäärään rakennetun stadionin kohdalla näin ei ole, vaan infra pitää rakentaa. Hyvällä lykyllä sinne on sentään iso tie, mutta raiteita ja bussiyhteyksiä tuskin. Ja vaikka olisikin, niin vuoroja on paljon vähemmän kuin keskustaan. Yksi bussivuoro tunnissa ei matsiin menijöitä auta, kun kapasiteettia pitäisi olla tunnissa tuhannen ihmisen verran - helppoa keskustaan päin, hevonjäärään ei tule tapahtumaan.

Keskusta on myös nimensä mukaisesti yleensä keskellä - jos ei muuta, niin noita kulkuyhteyksiä. Eli esimerkiksi melkein kaikki bussivuorot menevät keskustan kautta.

Ei kaikki käy automarketeissa. Autottomat käyttävät varmaan enemmän sellaisten kauppojen palveluja, joihin pääsee helpommin ilman autoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös