Kourujärven Ponnistus
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kiinnostava ketjuhan tämä vaikka moneen asiaan löytyykin varmasti luonnollinen selitys. Hyvä esimerkki tällaisesta vähän tieteen ja uskomusten rajamaille sijoittuvasta ilmiöstä, jota ainakin itse olisin kiinnostunut havainnoimaan, ovat Paasselän meteroriittikraaterin luona havaitut valopallot eli Paasselän pirut. Meteorikraaterit kiinnostavat jo vähän koulutuksenkin pohjalta ja Paasselän kraaterin magneettiset häiriöt tekisivät paikasta erityisen mielenkiintoisen vierelukohteen. Ilmiö itsessään on ollut tiedossa alueella satoja vuosia ja vastaavia ilmiöitä tunnetaan ympäri maailmaa ja aiheuttajiksi on epäilty muun muassa virvatulta, maavaloa, pohjasta purkautuvaa metaania sekä pietsosähköistä ilmiötä, kuten wikipedia meitä valistaa.
Tämä video ilmiöstä on mielenkiintoinen, mutta en lähtisi vielä sen perusteella lopullisia johtopäätöksiä vetämään. Kuitenkin todella kiinnostava ilmiö ja varmasti tapaus, joka juuri esimerkiksi 1800-luvulla on mielletty yliluonnolliseksi ilmiöksi. Kenelläkään kokemuksi vastaavista järvivaloista? Itse olen suolla nähnyt kerran pimeällä oletettavan metaanikaasun aiheuttaman leimahduksen, mutta tuollaisia liikkuvia valopalloja en todellakaan.
Edit: ja Doanerille vilpittömät pahoittelut, jos katkaisin uskon yliluonnolliseen.
Edit 2: Tässä muuten iltalukemista ketjun aiheeseen liittyen eli Heikki Tikkalan 1993 julkaisema kirja suomalaisista kummittelutapauksista: Olevaisen yöpuoli : Vaimosniemen kummitus ja 50 muuta poltergeistia pdf-muodossa. Itse tuon olen joskus lukenut ja ihan mielenkiintoista tavaraa vaikka ei niihin sinällään uskoisikaan.
Voiskohan noissa valoissa olla jotain samaa näiden kanssa?
http://www.hessdalen.org/