Kyllä mä ymmärrän luullakseni oikein hyvinkin sen, miksi jotkut ihmiset näiden pikavippien kanssa ongelmiin joutuvat. En sillä lailla "hyväksy" sitä, että onhan siinä hyvin usein ellei jopa aina iso annos omaa tyhmyyttä ja ymmärtämättömyyttä mukana, mutta ymmärrän kuitenkin.
Jos nyt hieman omaa häntääni nostan, niin ikinä ei ole käynyt mitkään pikavipit edes mielessä. Ei vaikka mulla on aina ollut ja on edelleen samppanjamaku, mutta olutlompakko. Ei vaikka olen nykyään kirkonrottaköyhä työkyvyttömyyseläkeläinen, eikä läheskään aina ole varaa johonkin mitä sillä hetkellä tarvitsisi tai luulee tarvitsevansa.
Olen toki lama-ajan lapsena ollut pakotettu opettelemaan nuukailun jalon taidon jo muksuna ja olisin varmasti sen oppinut ilman lamaakin. Vanhempani ja erityisesti faijani on takonut päähäni lapsesta saakka, että suu säkkiä myöden, säästäminen kannattaa aina ja myös että se onnistuu vähäisilläkin tuloilla. Ei mulla mitään kymppitonnien tai edes yhden kymppitonnin puskuria ole koskaan ollut, mutta jotain kuitenkin ja tälläkin hetkellä pienestä eläkkeestäni menee joka kuukausi ohut siivu säästöön.
Ei ole tarkoitus ylenkatsoa pikavippailijoita, mutta surullista on kuunnella kun joku kertoo kiihtyvästä vippikierteestään. En tiedä onkohan maailma muuttunut yleisemminkin entisistä ajoista siihen suuntaan, että kärjistetysti kaikkea pitää olla ja jos tilin saldo ei siihen riitä, niin se uusin mikä milloinkin hommataan vaikka velkarahalla, vaikka se sitten olisikin jotain sikakorkoista käyttölainaa tmv. Ja on varmasti heitäkin, jotka ottavat tuollaisen vipin tietäen, että sitä ei ikinä pysty maksamaan takaisin. Onko se sitten pahimmassa tapauksessa loppuelämän velkavankeuden arvoista, että pääsee velkarahalla vaikkapa kuukaudeksi paratiisisaarelle elämään leveästi, mielestäni ei.
Varmaan on myös heitäkin, joiden pieni palkka tai mitkälie korvaukset eivät riitä elämän kuluihin, kuten vaikka ruokaan, polttoaineeseen, lasten vaatteisiin ja harrastuksiin jne. ja siksi joudutaan silloin tällöin jollain pienellä vipillä hetkeksi helpottamaan tilannetta. Tuollainen on aidosti surullista, mutta en minä ainakaan tuommoisiin tilanteisiin mitään patenttiratkaisua keksi.