Mainos

Kulutusluotot, käyttölainat ja pikavipit ym

• 21 267
  • 146

Undrafted

Jäsen
Siis teidän filosofien mukaan kaikki nämä pitäisi kieltää koska jollain on aina ongelma? Ja yksilö ei ole kykenevä tekee mitään omia päätöksiä ja pikavippifirmat vie ne vikatkin rahat.
Onko tuollaiselle pikavippi- tai kulutusluottotoiminnalle oikeasti syytä olla sallittua? Ellei ihminen kykene säästämään viikkoa, kuukautta tai paria vuotta, niin onko hänellä silloin varaa elättää elämäänsä veloilla? Veloilla on yleensä hintansa ja mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän ihminen tehnyt tulevaisuuteensa vaikuttavia kuluja.

Juhannuksen alla istuimme työpaikan kahvitauolla ja yksi työkaveri oli todella tuohtunut, kun palkkapäivä osui juhannuksen jälkeiseksi maanantaiksi. Kuulemma kyllä ennen olisi palkka maksettu juhannuksen alla, kun ihmisillä kuitenkin on lisäkuluja juhannusviikonloppuna. En tiennyt mitä sanoa, joten päädyin olemaan hiljaa. Edelleen ellei ihmisellä ole mitään omaa taloudenb puskuria, niin ei minusta ole varaa lainaillakaan. Lainat tuppaavat olemaan sitä kalliimpia, mitä heikommassa hapessa lainanottajan talous on.

npc

Jäsen
Onko tuollaiselle pikavippi- tai kulutusluottotoiminnalle oikeasti syytä olla sallittua?
Minä en tiedä. Kiitos kysymästä.

Ellei ihminen kykene säästämään viikkoa, kuukautta tai paria vuotta, niin onko hänellä silloin varaa elättää elämäänsä veloilla?
En tiedä, tuskin. Tuskin sinäkään tiedät.

Veloilla on yleensä hintansa ja mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän ihminen tehnyt tulevaisuuteensa vaikuttavia kuluja.
Joo, ei kannata ottaa velkaa mitä ei pysty maksaa takas.

Trollatuksihan minä olen tullut, mutta sanon vielä varmuuden vuoksi: Ei ole hyvä tämä tämmöinen. En kannusta ihmisiä ottamaan vippejä jos vähäänkin tuntee ettei ole elämänkontrollia. Toisaalta jos ei pysty tällaisia prosessoimaan niin silloin vaan otetaan ja eletään viimeistä päivää.

Täysin kohtuutonta multa pyytää vastauksia maailman ongelmiin. Mutta ei siinä, kivahan tässä on ollut keskustella. Parien merkkien arvo vähän laski, mutta ehkä se tulee taas pinnalle hyvässä jossain toisessa keskustelussa.

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko tuollaiselle pikavippi- tai kulutusluottotoiminnalle oikeasti syytä olla sallittua? Ellei ihminen kykene säästämään viikkoa, kuukautta tai paria vuotta, niin onko hänellä silloin varaa elättää elämäänsä veloilla? Veloilla on yleensä hintansa ja mitä pidempi laina-aika, sitä enemmän ihminen tehnyt tulevaisuuteensa vaikuttavia kuluja.

Sinänsä samaa mieltä olen kyllä. Jos jotain syytä kulutusluotoille haetaan ja miksi niitä ei tulla kieltämään niin se pitää osaltaan talouden käynnissä. Jos ihmiset ostaisivat vain sen mihin heillä on oikeasti säästöjä niin konkurssiaalto olisi massiivinen. Uuden auton, viihde-elektroniikan, isompien hankintojen tekeminen loppuisi samantein.

Edit: Ja tässä kulutusluotoilla tarkoitan esim osamaksusopimuksia yms. Pikavipit voi kieltää minun puolesta vaikka eilisestä alkaen.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Trollatuksihan minä olen tullut, mutta sanon vielä varmuuden vuoksi: Ei ole hyvä tämä tämmöinen. En kannusta ihmisiä ottamaan vippejä jos vähäänkin tuntee ettei ole elämänkontrollia. Toisaalta jos ei pysty tällaisia prosessoimaan niin silloin vaan otetaan ja eletään viimeistä päivää.

Ihan ilman trollausta kysyn. Kun esimerkkisi oli satanen dokaamiseen kun maanantaina tulee tili niin onko silloin kunnon elämänkontrollia.

Eli esimerkistäsi lähti jo tämä homma metsään

npc

Jäsen
Ihan ilman trollausta kysyn. Kun esimerkkisi oli satanen dokaamiseen kun maanantaina tulee tili niin onko silloin kunnon elämänkontrollia.

Eli esimerkistäsi lähti jo tämä homma metsään
Saanko nyt kysyä @obi-wan että mitä mieltä sinä luulet minun siis olevan?

Olen aika selvästi kertonut mielipiteeni tästä skenestä moneen kertaan.

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saanko nyt kysyä @obi-wan että mitä mieltä sinä luulet minun siis olevan?

Olen aika selvästi kertonut mielipiteeni tästä skenestä moneen kertaan.

Tähän mennessä on selvinnyt mielipiteistäsi, että muut ovat sitä mieltä, että pikavipeillä on hyvä rahoittaa taloa. Kaikki muu tässä tajunnanvirrassa on jäänyt vähän auki.

Ehkä kannattaa kokeilla huomenna lukea tuotokset uudelleen kun kerran polttoainettakin lisää jo haettu

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Rahan lainaaminen on liiketoimintaa jossa se tulos tehdään sillä rahan hinnalla (korko, palvelumaksut, avausmaksut yms toimistomaksut). Jos pankki on katsonut, että 15 k€ lainaaminen sinulle ei tuota sille tarpeeksi (vaikka sinulla olisi vakuudet vaikka avaruussukkulaan) niin eivät sitä edes tarjoa. Keskittyvät isompii lainoihin ja ehkä enemmän yritysasiakkaisiin. 15k€ lainaajia varten on sitten muut firmat, jotka kiskovat siitä rahasta perkeman kalliin hinnan, mutta eivät kilpaile isompien lainojen markkinoilla.

Nyt tulikin ihan uutta tietoa, ei kun...eipäs tainnutkaan.
Kuitenkin ns kunnollisista pankeista mikä tahansa myöntää rahaa riskittömälle / lähes riskittömälle asiakkaalle.
Nuo persläpirahoittajat kusettavat tyhmiä ihmisiä mutta toisaalta jos on tyhmä niin kusetetuksi joutumiselle on keskimääräistä suurempi riski.
Jos suomalaiset ymmärtäisivät talousasioita ja hallitsisivat talouden pitoa niin näitä pikaluottojen tarjoajia ei edes olisi. Tunnen aika monta totaalisen persaukista mutta järjissään olevaa joilla ei ole pikavippiongelmia. Toisaalta tunnen yhden itsensä liriin järjestäneenkin joka onnekseen sai perinnön millä sai sotkunsa kuitattua ja pääsi puhtaalta pöydältä jatkamaan. Eikä se perintö tullut omilta vanhemmilta niin voinen sanoa onneksi.

npc

Jäsen
@obi-wan Ei uskoisi että Hammarbyyn kannattaja voi olla noin pihalla. Olen syvästi surullinen. En pelkästään sinulle vaan kaikille jotka eivät ole halunneet keskustella aiheesta järkevästi kanssani. Jos tätä halusitte niin saitte. Mulla on erittäin vittu fiilis.

P.S. Hammarby ja Södramalmi on minunkin mestoja.

npc

Jäsen
En ole ikinä joutunut näin pitkiin "väittelyihin". Eka kerta ja olen ihan saatanan murtunut. Jengi tahallaan tulkitsee väärin. Ehkä snadisti innostuu myös kun saa reaktion. Miksihän edes lähdin.

Minä en kannusta ketään ottamaan pikavippejä tai ajautumaan siihen maailmaan ylipäätään. Olen teidän puolella enemmän kuin näitten besserpaskiaisten.

Eiköhän tässä ole syntynyt sellainen tilanne, jossa nimimerkin @redpecka kannattaisi pitää hetki taukoa tästä ketjusta ja laittaa jäitä hattuun. Täällä on hyvää pohdintaa aiheeseen liittyen ja kaikkea ei pidä ottaa henkilökohtaisena hyökkäyksenä, kun viestit eivät sellaisia ilmiselvästi ole.

Moderaattorit

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Juhannuksen alla istuimme työpaikan kahvitauolla ja yksi työkaveri oli todella tuohtunut, kun palkkapäivä osui juhannuksen jälkeiseksi maanantaiksi. Kuulemma kyllä ennen olisi palkka maksettu juhannuksen alla, kun ihmisillä kuitenkin on lisäkuluja juhannusviikonloppuna. En tiennyt mitä sanoa, joten päädyin olemaan hiljaa. Edelleen ellei ihmisellä ole mitään omaa taloudenb puskuria, niin ei minusta ole varaa lainaillakaan. Lainat tuppaavat olemaan sitä kalliimpia, mitä heikommassa hapessa lainanottajan talous on.
Itse kyllä ihmettelen kanssa näitä ihan normaaleilta vaikuttavien työssäkäyvien ihmisten "ei oo rahaa" juttuja. Siis joo, varmasti on hankalammassa asemassa olevia kuten esim. pienituloiset yksinhuoltajat, mutta tiedän myös paljon näitä kaltaisiani kolmekymppisiä, työssäkäyviä ja yksin asuvia joilla on ihan kohtalaisen hyvät tulot mutta silti kuun lopussa (tai ennen palkkapäivää, oli se milloin tahansa) on se "ei oo rahaa". Eikä nämä edes päällepäin vaikuta miltään pintaliitäjiltä että on jotain osamaksuja jostain kahden tonnin puhelimesta päällä tms.

Kai sitä itse on siinä mielessä hyvässä asemassa että on oppinut edes jonkin verran säästöön pistämään. Toki varmasti asiaan nykyisellään vaikuttaa se jäljellä oleva reilut satatonnia asuntolainaa, eli jos kävisi niin että jäisin vaikka työttömäksi niin siitä huolimatta en ihan heti mitenkään kusessa olisi vaan puskuria olisi ainakin vähän ennen kuin uusi työ löytyisi.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Itse kyllä ihmettelen kanssa näitä ihan normaaleilta vaikuttavien työssäkäyvien ihmisten "ei oo rahaa" juttuja. Siis joo, varmasti on hankalammassa asemassa olevia kuten esim. pienituloiset yksinhuoltajat, mutta tiedän myös paljon näitä kaltaisiani kolmekymppisiä, työssäkäyviä ja yksin asuvia joilla on ihan kohtalaisen hyvät tulot mutta silti kuun lopussa (tai ennen palkkapäivää, oli se milloin tahansa) on se "ei oo rahaa". Eikä nämä edes päällepäin vaikuta miltään pintaliitäjiltä että on jotain osamaksuja jostain kahden tonnin puhelimesta päällä tms.
Voihan se olla, että nämä tällaiset tyypit pistää myöskin rahaa jemmaan johonkin säästötilihässäkkähimmelille siten, että menee suoraveloituksella ja ne on laskenut menot silleen, että käyttötili on suht tyhjä ennen tilipäivää. Eli kyllä niillä rahaa on, mutta ei pääse / halua päästä sitä käyttämään. Tämä on ihan järkevää taloudenpitoa. Turhaa siellä käyttötilillä on yhtään ylimääräistä penniä makuuttaa näillä koroilla. Näin ainakin toivoisin asian olevan.

Tekosyynäkin olen akuuttia rahapulaa kuullut käytettävän.

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oma kysymykseni lähinnä olisi, että vieläkö on ihmisiä, jotka luulevat että homma balanssissa ja kuitataan edelliset pikavippivelat uusilla pikavipeillä ja se tasoittuisi pitkässä juoksussa vai onko nämä kierteeseen joutuneet tietoisesti mennyt siihen ettei pysty ikinä maksamaan mutta kun pankistakaan ei lainaa enää saa niin otetaan jostain lisää jottei peukalot mene?
Eiköhän noita lainoja ota paljon maanisdepressiiviset ja muut vastaavat spontaanit ihmiset, joilla ei vauhti päällä ollessaan oikein ole kykyä ajatella niin pitkälle, että miten se laina maksetaan takaisin. Eli ei sinänsä tietoisesti mennä kierteeseen, mutta ajatuksenjuoksu on vain äärimmäisen lyhytjännitteistä. Oma ryhmänsä on sitten tietysti nuo 19-vuotiaat "Hennat", joiden pitää päästä aloittamaan oma elämä, vaikka rahaa ei ole, eikä toimeentuloa ole mietitty tuon pidemmälle kuin, että "eikö sossusta nyt aina saa rahaa?" Tässäkään tapauksessa ei ole kykyä hahmottaa kokonaiskuvaa tilanteesta. Aika kovia oppirahojahan nuo ovat, että menee sitten saman tien se ainoa elämä pitkälti pilalle.

Olen myös nähnyt sen dokumentin siitä velkaantuneesta sängyn ostajasta, taisi olla Ylen Perjantai-dokkarina joskus tmv. Olihan se aika hämmentävä keissi. Olisi helppo vain kepeästi sanoa, että olipa tyhmä ukko, mutta vakavammin ottaen tuli vaikutelma jo sen verran vajaaälyisestä ihmisestä, että hän olisi kenties tarvinnut edunvalvojaa alun perinkin raha-asioista selvitäkseen.

Ymmärrän minä tuonkin näkemyksen, että ottaa pattiin jos kokee, että haluaa elää siten, että voi vipata ryyppyrahat tiistaiaamuna ja joku muu tulee sitä elämäntapaa demonisoimaan. Toisaalta jos on oikeasti varaa elää noin niin aika pienellä vaivalla saa raha-asiansa järjestettyä siten, ettei tarvitse sitä pikavippiä, vaikka haluaisikin jatkaa "palkka tuli, palkka meni" -elämäntyyliä. Siis ei sinänsä siinä mitään jos jostain syystä haluaa nimenomaan pikavipillä ne kaljat kustantaa jos siihen on varaa.

Varmasti voi olla myös joitain tilanteita, joissa pikavippi voi oikeasti olla ihan suht järkevä ratkaisu äkilliseen ja lyhytaikaiseen rahantarpeeseen jossain poikkeuksellisessa tilanteessa. Varmaan nämä ovat kuitenkin suhteessa lainakannan volyymiin marginaalisia tapauksia. Lainanottajan kannalta se on tietysti hyvä juttu, kun monella vippaajalla on sisäänheittotuotteena ensimmäinen laina ilman kuluja.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eiköhän noita lainoja ota paljon maanisdepressiiviset ja muut vastaavat spontaanit ihmiset, joilla ei vauhti päällä ollessaan oikein ole kykyä ajatella niin pitkälle, että miten se laina maksetaan takaisin. Eli ei sinänsä tietoisesti mennä kierteeseen, mutta ajatuksenjuoksu on vain äärimmäisen lyhytjännitteistä.

Tästä on kokemuksia. Se on yllätys kuinka ihminen saa viikossa asiansa pitkäksi ajaksi etenemään ihan eri raiteilla kun lähtee laukalle.

Vippien helppous on tuossa vaiheessa iso tekijä. Ja nettikaupassa "ostamisen helppous". Esimerkiksi Klarna hakemalla hakee asiakkaan tietoja talteen jotta seuraava kauppa on maksettu ja maili antamalla.

Klarnan lasken näiden samojen saatanoiden joukkoon. Maksavat asiakkailleen kickbackeja suosimisesta. Ja toivovat mahdollisimman monen päätyvän maksamaan mahdollisimman pienissä erissä.

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset

Kai sitä itse on siinä mielessä hyvässä asemassa että on oppinut edes jonkin verran säästöön pistämään. Toki varmasti asiaan nykyisellään vaikuttaa se jäljellä oleva reilut satatonnia asuntolainaa, eli jos kävisi niin että jäisin vaikka työttömäksi niin siitä huolimatta en ihan heti mitenkään kusessa olisi vaan puskuria olisi ainakin vähän ennen kuin uusi työ löytyisi.

Tai sitten ne laittaa osan tuloistaan säästöön heti, kun palkka tulee ja elää mieluummin pienellä rahalla loppukuusta, kun tuhlailisi noita säästöön meneviä rahoja johonkin ei niin tärkeään. Tuollaisia tiedän useitakin.

E. Jaa. Tulikin turhana toistona yllä olevaan vastaukseen, mutaa olkoon nyt.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tai sitten ne laittaa osan tuloistaan säästöön heti, kun palkka tulee ja elää mieluummin pienellä rahalla loppukuusta, kun tuhlailisi noita säästöön meneviä rahoja johonkin ei niin tärkeään. Tuollaisia tiedän useitakin.
Voihan se olla, että nämä tällaiset tyypit pistää myöskin rahaa jemmaan johonkin säästötilihässäkkähimmelille siten, että menee suoraveloituksella ja ne on laskenut menot silleen, että käyttötili on suht tyhjä ennen tilipäivää.
Varmasti, mutta uskallan sanoa melko varmaksi että tietämäni tyypit eivät tällasia ole. Ellei sitten tosiaan kyse ole tekosyystä.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tiedän ihan aikuisia keski-ikäisiä ihmisiä joilla on vakituinen työpaikka, mutta samaan aikaan luottokortit ihan tapissa. Kiroillaan paskaa palkkaa, ja sitä miten on niin köyhä eikä tilillä yhtään rahaa ja on se paskaa, kun aina kaikki menee. Omasta mielestäni taas vikaa voisi etsiä jostain muualta, jos ihminen on ollut vuosikausia yhtäjaksoisesti työelämässä, mutta silti aina vaan edelleen löytää itsensä tilanteesta, jossa on pakko vinguttaa luottopuolta. Avioliitossa olevia ihmisiä, jossa myös toinen käy töissä, joten mistään yksinhuoltajista ei ole kyse. Ja tiedän, että ei se palkkakaan oikeasti niin paska ole. Ihan normaaleja keskituloisia ihmisiä. Lotot, eurojackpotit ja kenot vetää joka viikko, joihin ladataan kovat odotukset.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

E. Jaa. Tulikin turhana toistona yllä olevaan vastaukseen, mutaa olkoon nyt.
Joo, mä olen itse vähän tällainen, eli yritän sen kuukauden elää aina budjetoidusti, vaikka rahaa sinänsä olisikin. Voi tosiaan ulkopuoliselle näyttäytyä, että usein olisi tilit nollissa palkkapäivään mennessä. En mä tosin mikään puritanisti ole tässä, eli jos oikeaa tarvetta on, niin sitten mennään lisätileille. Tätä sattuu useinkin, koska niin tarkkaan en budjetteja laske, vaan melko suurpiirteisesti mennään.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Helppoa. Hetkessä eläminen. Oma ajatusmaailma ja tulevaisuuden suunnittelu ei kanna, enkä haluakkaan sen kantavan muutamaa viikkoa pidemmälle, joten helpompi on elää hetkessä ja miettiä sitten. Rahaa varmasti jäis säästöön, jos haluaisin säästää, mut ei vaan anna luonne periksi siihen. Hankin rahaa, koska haluan käyttää sitä, enkä elää laskeskellen. Joskus tilit riittää kuukaudeksi ja joskus viimenen viikko menee luotolla. Riippuu ihan onko tullut heräteostoksia ja kalliita baarireissuja miten paljon. Jos haluan juoda 80e viskipaukkuja koko illan baarissa, niin juon myös. Jos tekee mieli ostaa tänään joku tonnin kitara, ostan myös, miettimättä kahden viikon päähän, että paljon millonki on rahaa.

Oon aina ollu hetkessä eläjä, ja varmaan se on ajanutkin välillä ongelmiin, mut eipä tässä silti oo mistään jäänyt paitsi, vaan useampaa kokemusta rikkaampana.

Itse lainapalvelut on ihan hyvä väliaikainen ratkaisu. Auttaa varmasti. Itse esimerkiksi ottaisin paljon mieluummin 40k lainan joltain lainantarjoajalta, kun vaikka läheiseltä tai sukulaiselta. Perustella ei varmaan tarvitse.

Hemmetin suuri miinus vaan näissä on ne kulut, jos jotain sattuu ja ei voi maksaa. 500 euron laina on äkkiä kymmenkertastunut. Noihin pitäisi saada jotain järkeä.

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Joskus miettinyt, että tuo pikavippien kierre on kuin alkoholismi. Ensin peitellään ja hävetään asiaa, kunnes tulee se hetki, ettei millään ole enää mitään väliä, eikä uusia laskuja edes viitsi aukaista. Otetaan uusia vippejä, vaikka tiedossa on ettei vanhoista selviä.

Kaverini väänsi aikanaan aika mahtavaan siltaan itsensä näillä. Joku 40-50k sitä velkaa oli eri tahoilta, ja kyllähän se melko lohduton tilanne oli. Ensin sai maksettua yksittäiset lainat pois, sitten piti ottaa uutta lainaa että sai edellisen kuitattua. Sitten epätoivon hetkinä isompia vippejä, jolla "pääsee jaloilleen ja maksaa kaikki vanhat pois" jne. Lopulta sitä maksettavaa oli tosiaan helvetisti.

Onhan noita mainoksia joka puolella, rahalaitos kilpailuttaa lainat puolestasi ja niin edelleen.

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun 2013 tuli korkokatto, niin lainasummat nousi huomattavasti. Ennen tuota muutosta puhuttiin satasista. Muutoksen jälkeen tonneista.

Positiivinen luottorekisteri olisi ollut toimiva ratkaisu jo alun alkaen. Eli jos on avoin luotto yhdestä firmasta, ei saa luottoa muista firmoista. Se olisi estänyt monet ylivelkaantumiset.

Nyt näen ainoana ratkaisuna sen, että pienlainojen ja pikavippien ulosottokelpoisuus kumotaan.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helppoa. Hetkessä eläminen. Oma ajatusmaailma ja tulevaisuuden suunnittelu ei kanna, enkä haluakkaan sen kantavan muutamaa viikkoa pidemmälle, joten helpompi on elää hetkessä ja miettiä sitten. Rahaa varmasti jäis säästöön, jos haluaisin säästää, mut ei vaan anna luonne periksi siihen. Hankin rahaa, koska haluan käyttää sitä, enkä elää laskeskellen.
Ei minullakaan tosiaan mitään pitkän tähtäimen suunnitelmia tai muita ole, mutta toisaalta en koe myöskään että olisin joutunut mitenkään säästöliekillä elämään. Sanotaanko että mikään asia ei ole jäänyt tekemättä sen takia että olisin nuukailemaan alkanut.

Oon aina ollu hetkessä eläjä, ja varmaan se on ajanutkin välillä ongelmiin, mut eipä tässä silti oo mistään jäänyt paitsi, vaan useampaa kokemusta rikkaampana.
Hyvä juttu. En koe itsekään jääneeni mistään paitsi vaikka en samalla tavalla hetkessä eläkään. Mutta toki en myöskään liikaa stressiä ota tulevaisuudesta. Siis toki sen verran että oikeasti joku muutamankin kuukauden tulojen tyssääminen ei ajaisi minua kuseen, mutta siis johonkin vuosien päähän en ole asioita miettinyt. En sitten tiedä pitäisikö, ehkä joskus.

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis toki sen verran että oikeasti joku muutamankin kuukauden tulojen tyssääminen ei ajaisi minua kuseen
Ei muakaan. Siks on nää lainapalvelut ;)

No joo. Eihän tää tyyli viisasta oo pitkällä tähtäimellä, mut enpä mä kyllä koskaan oo viisas ollutkaan.

En sitten tiedä pitäisikö, ehkä joskus.
Njäää ei. Teet suunnitelmat ja huomenna jäät auton alle.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy