Kuka KJ:n tilalle?

  • 731 169
  • 2 613

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Dennis: Tiedätkö mikä on ns. Occamin partaveitsi? Sehän on tieteen käyttämä periaate, jolla lyödään päähän huuhaaosaston "alienit asuvat kuussa" -analyyseja. Tämä ei tosiaankaan ole pelkästään sinulle, satut vain olemaan edellinen kirjoittaja. Jääkiekko ei ole tähtitiedettä ja silti tähtitiedettäkin harjoitetaan Occamin partaveitsi -logiikan mukaan. Se menee näin: "Yksinkertaisin selitys on mitä todennäköisimmin oikein. Älä ylitodista asioita erilaisilla reunaehdoilla. Mitä enemmän reunaehtoja otetaan mukaan, sitä vähemmäksi todennäköisyys putoaa"

Esimerkki: Menet aamulla autoosi ja se ei starttaa, akku on tyhjä. Mitä on tapahtunut? Olet unohtanut valot päälle tai oven auki ja akku on tyhjentynyt. Mutta sekin on mahdollista, että naapurin kissa tai lähelle laskeutunut alien on hiipinyt autoosi ja tyhjentänyt akkusi. Analyysin pohjaksi kannattaa ehdottomasti ottaa todennäköisin vaihtoehto eli olet unohtanut valot päälle. Nuo kaksi muutakaan vaihtoehtoa (kissa ja alien) eivät ole absoluuttisesti mahdottomia. Mutta jos lähdet sille tielle, joudut asettamaan hyvin paljon reunaehtoja. Kissa: On uskottava, että kissalla on jotain sinua vastaan ja lisäksi kykyä suoritua tehtävästä. Alien: On uskottava, että avaruusolennot vierailevat maassa jatkuvasti ja yksi heistä on jostain syystä syyllinen. Jos oman vian todennäköisyyskertoimeksi määritellään vaikkapa 0,90 (on 90% varmaa, että näin on tapahtunut), menee kissan / alienin tapaus todella pienellä kertoimella. Alien: 0,60 sille, että avaruudessa on älyllistä elämää, 0,20 sille että sen lisäksi alienit käyvät maassa, 0,10 sille että joku on laskeutunut kotisi lähelle ja 0,00001 sille että tämä alien tyhjensi akkusi. Todennäköisyys hippasen häviää 90% mahdollisuudelle, että olet itse syyllinen. 0,60 krt 0,20 krt 0,10 krt 0,00001 = 0,00000012 todnäk vs. 0,90.

Jääkiekkojoukkueen menestystä mitataan sen loppusijoituksella. Jos jääkiekkojoukkue sijoittuu toistuvasti alle pelaajamateriaalinsa tason, on katsottava ensimmäisenä valmennuksen osuutta. Valmennus on fyysinen osa joukkuetta, mukana kaukalossa, toisin kuin toimiston väki. On hyvin todennäköistä, että parit playoffit on söhlätty eniten itse fyysisen joukkueen toimesta ja tällöin valmennusta ei kertakaikkiaan voi vapauttaa vastuusta, koska Occamin mukaan joudutaan paljon pienempien todennäköisyyksien tielle. Tämä on kliinistä ja tieteelliseltä evidenssiltään pirun paljon relevantimpi tapa käsitellä asioita kuin oletukset siitä, että sejase pelaaja ja tämäjatämä historiallinen perimä yhdessä auringonpilkkujen kanssa aiheutti kahdesti peräkkäin huonon esityksen. Hyvin suuri osa "analyysistä" tässä ketjussa on täyttä huuhaata, jolle useimmat kirjoittajat muissa yhteyksissä hymähtäisivät. Mutta tässä oman joukkueen koutsiasiassa vallitsee tunne-elämän aiheuttama totaalinen musta aukko. Älykäs ihminen, joka ei ikinä ostaisi asuntoa tai autoa vastaavilla perusteilla kuin kolmatta yritystä kahdesti kompuroineelta koutsilta, nielee mukisematta Rauni-Leena Luukasen ja Juhan af Grannin tasoiset kvasiperusteet, koska olisi niin kivaa, jos ne olisivat totta. Samalla jääkiekosta tehdään alkemian veroista magiikkaa.

Myötänolous on tuttu käsite, mutta miksi pitää kutsua toisten saavutuksien dissaamista sillä perusteella, että oman hevosen olemattomat saavutukset saadaan jotenkin kuitattua tätä kautta? Siis kompastutaan heti tuplanegaatioon: Väheksytään sitä saavutusta, jota oma kultapoika ei ole saanut. Josta seuraa tämä: Oma suosikki ei ole kyennyt saavuttamaan edes halveksittavaa ja helppoa yhden kauden menestystä. Mitä se kertoo omasta suosikista, jos hän ei kykene edes niin simppeliin tasoon kuin vaikkapa Suikkanen? Se merkitsee sitä, että jos saavutus on vaatimustasoltaan seiskamiikka, oma suosikki suorittaa neljäplussassa. Ammuit juuri oman suosikkisi alas dissaamalla muita voittajia, onneksi olkoon! Jos se, minkä Shedden ja Suikkanen ovat saaneet aikaiseksi, on vain väheksyttävää sattumaa, miksi sama saavutus (JOS SE SUVAITSISI SAAPUA) olisi K.Jalosen tuomana jotain enemmän? Onhan noita yhden kauden ihmeitä...juu, tuolla pyyhkäistään toisten saavutukset kuten ufouskovaiset pyyhkivät lattiaa tieteellä, ja sama analogia kumotaan heti, jos KJ tuo menestyksen kolmannella kaudellaan. Se ei olekaan yhden kauden ihme, että valmentaja menestyy vain yhdellä kaudellaan, jos valmentaja on Oulusta ja isonenäinen? Täydentäkää lause: Helppoahan Sheddenin oli tulla NHL-lockout kauden jälkeen, koska....? Helppohan Suikkasen oli nostaa TPS heti Virran jälkeen, koska....? K. Jalosen ensimmäinen kausi oli siis lähtökohdiltaan pirun paljon vaikeampi kuin Sheddenin ensimmäinen ja ainoa kausi? Hmmm...Nenän tullessa HIFK oli edellisenä keväänä voittanut sääläreissä Tepsin ja saanut Bluesilta pataan 4-1 puolivälierissä. Sheddenin tullessa HIFK oli edellisenä keväänä päättänyt kautensa niin ikään puolivälierissä. Tämän lisäksi joukkueen koutsina hääräili tuolloin toimitusjohtaja ja kausi paketoitiin vieläpä joukkomyllyllä. Äkkiseltään sanoisin, että Shedden tuli pahempaan paikkaan ja joukkuehan hajosi täysin edellisenä keväänä.

Kaikesta huolimatta - HIFK on hieno jengi. Peace and love, tää on vain lätkää!

PS. Pitäisikö nyt olla yhden ottelun perusteella iloinen Petusta? Blueshan voitti.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Jääkiekkojoukkueen menestystä mitataan sen loppusijoituksella. Jos jääkiekkojoukkue sijoittuu toistuvasti alle pelaajamateriaalinsa tason, on katsottava ensimmäisenä valmennuksen osuutta.


Ihan mukavaa diiba daaba juttua, kuten aina ohi otsikon.....

Tämä lainattu osuus pisti hieman silmään, kun tunnut niin hyvin olevan perillä näistä kiekko asioista. Eli miten HIFK:ssa mitataan pelaajien ja valmentajan taso, että saadaan tilastollisesti jonkin näköinen fakta joukkueesta? Mikä on joukkueen tämän hetken taso valmentajan ja pelaajien osalta?

Ei pistetä nyt riitaa pystyyn vaan itseäni ainakin on aina mietityttänyt, mistä tämä 'alle tasonsa' suoritus juontaa alkunsa?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ammuit juuri oman suosikkisi alas dissaamalla muita voittajia, onneksi olkoon! Jos se, minkä Shedden ja Suikkanen ovat saaneet aikaiseksi, on vain väheksyttävää sattumaa.
Kivaa paatosta koko teksti, mutta ainakin minun kirjoitukseni pointin onnistuit missaamaan täysin. Siinähän ei missään vaiheessa dissattu Sheddenin tai Suikkasen suorituksia, melkeinpä päinvastoin. Kysehän nimenomaan oli siitä, kun kommentoin tätä nimimerkki miklaan "väittämää":

Liike-elämässä positiivinen kehitys usein jatkuu "itsellään" ja kun kelkka kääntyy, kehitys jatkuu seuraavat vuodet myös hyvänä.

Sheddenin ja Suikkasen toin esimerkiksi sen takia, että vaikka ko. herrat tekivät loistavaa duunia yhdellä kaudella, niin momentumit hukattiin välittömästi seuran toimesta ja mitään pysyvää ei saatu aikaiseksi. Sen sijaan, jos Jalosen (+muun johdon) projekti nyt nousujohteisesti huipentuu mestaruuteen, en usko HIFKn aivan heti hukkaavan tilaisuutta luoda kestomenestystä.

Jos jääkiekkojoukkue sijoittuu toistuvasti alle pelaajamateriaalinsa tason, on katsottava ensimmäisenä valmennuksen osuutta.
Itse olen tästä eri mieltä. Nimenomaan siinä vaiheessa, jos seura jatkuvasti dyykkaa alle jonkun itse asetetun ja oletetun tason, kannattaa syitä nimenomaan hakea muualta, kuin pelkästään päävalmentajasta, vaikka tämä iso osa kokonaisuutta onkin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ei pistetä nyt riitaa pystyyn vaan itseäni ainakin on aina mietityttänyt, mistä tämä 'alle tasonsa' suoritus juontaa alkunsa?

Mun pitää yrittää olla tässä ketjussa nimenomaan kieli keskellä suuta, koska täältä on aivan joka ainoalta jossain vaiheessa sammunut järjen valo. Minä mukaanlukien. Ja mulle käy, että ei pistetä riitaa pystyyn, koska a) en mä jaksa ja b) mitä luultavimmin haluamme molemmat samaa lopputulosta = HIFK:n menestystä kaukalossa. Ja Dennis - jos haluat esimerkkejä meikäläisen paatoksellisesta ulosannista, löydät huikean paljon parempia esimerkkejä kuin viestini, jota kommentoit. Mulla ei eväkään rävähtänyt kun kirjoitin sen, katsoin samalla telkkaria ja kusetin koirankin jossain välissä. Honestly, se oli pelkkää kliinistä spekulointia, joka on turvallisin alue täällä. Pakko etäännyttää itsensä välillä. Ja tuo itseään jalkaan ampuminen ei ollut osoitettu sulle, vaikka siltä näyttääkin. Olisi voinut stilisoida paremmin, pardon moi. Pitäisiköhän avata erikseen valmentaja-aiheinen itku & hammastenkiristysketju ja siihen viereen sitten sellainen, jossa oikeasti keskustellaan ja jopa arvostetaan toisia kirjoittajia, vaikka he eivät samaa mieltä olisikaan? Meikäläiseltä on suuri osoitus arvostuksesta, että kommentoin jonkun kirjoittajan tekstiä. Pahvien hengentuotoksia en edes lue.

Niin, miksi alisuoritetaan ja paljonko itse arvelet valmentajan(kin) olevan siinä kuviossa mukana? Sanoit jossain kirjoituksessasi, että valmentajan osuus olisi vain 5-10% joukkueen menestyksestä ja jos oikeasti olet tätä mieltä, ihmettelen miksi otat niin lujasti kantaa valmentajiin kuitenkin? Olen itse sitä mieltä, että valmentajan osuus on suurempi, mutta ei esimerkiksi niin suuri kuin ykkösmaalivahdin. Sulle luulisi olevan aika yhdentekevää kuka 5% sälli on koutsina? Mä en kestä älyllistä epärehellisyyttä eli eri sääntöjä eri henkilöille. Jos jotain hyvää puolta etsii mun tavastani ajatella, niin se on se, että mikään ei muutu, vaikka 1-mv tai valmentaja vaihtuu. Jos Matikainen jättää itsestään yhtä valjun kuvan kuin KJ eli jos tässä nyt olisi PM Kojon tilalla, olisi meillä ehkä samankaltainen tilanne. Minä haluan äijän helvettiin ja sinä kerrot, että koutsin osuus on pieni? Vaikka tuuttaan lujaa, on mulla aniharvoin mitään henkilökohtaista ketään vastaan. Lundell on yliarvostettu keskinkertaisuus, mutta ei musta silti ole tullut Nieminen, Housu tai Riksman -fania. Samat säännöt niillekin. Pari kautta sitten oli anti-Kuhta jaoston puheenjohtaja ja koetin selittää, että hinta/laatusuhde on pielessä. Nyt kun ei enää ole, olen Kuhta fanclubin puheenjohtaja. Mä en voi pettää omaa logistiikkaani, enkä varsinkaan välittää siitä, jos joku tulee vinkumaan, että käännän takkia. Reagoin reaaliajassa ja koetan katsoa isoa kuvaa. Ja mulle kelpaa Kojon tuoma mestaruus aivan loistavasti ja jos PM tulee, odotan häneltä tuloksia. En jaksa enää sitä vuodesta toiseen jatkuvaa itsepetosta, missä sijoitukseen ei kannata tuijottaa.

TPS on Kojolle selvästi vaikea vastustaja ja Kärpät yllättäen taas helpompi case. Mikähän logiikka tässä on vai onko mitään?
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV

Nyt meni taas hieman ohi se vastaus kysymykseeni?

Ymmärsinkö oikein, että vastauksesi joukkueen tason alle suoritukseen on joko ykkös maalivahtimme taikka valmentajamme?

Itseäni hieman kyllä hymyilyttää tämä meidän 'tasomme' tällä hetkellä, kun rosteriamme lukee. Ei siellä oikeasti tilastollisesti kovinkaan monta nimimiestä ole vaan meillä on ihan helvetin hyvin kasattu JOUKKUE, joka pelaa JOUKKUEENA. Tasollisesti olemme mielestäni sarjassa keskikastia tai hieman keskikastin yläpuolella, kun lukee muutamien muiden rosteria. Joukkue on se Jalosen 'juttu', jolla on mahdollisuus tällä kaudella. Ja kuten olemme jo nähneet niin ratkaisijoita löytyy jokaisesta ketjusta.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
...Älykäs ihminen, joka ei ikinä ostaisi asuntoa tai autoa vastaavilla perusteilla kuin kolmatta yritystä kahdesti kompuroineelta koutsilta, nielee mukisematta Rauni-Leena Luukasen ja Juhan af Grannin tasoiset kvasiperusteet, koska olisi niin kivaa, jos ne olisivat totta. Samalla jääkiekosta tehdään alkemian veroista magiikkaa...

Niinpä niin. Samasta syystä en käsitä, miksi ihmeessä täällä nyrpistellään milloin Matikaiselle (siis Petulle), milloin Nokalle, milloin kenelle tahansa. Ei varmaan ole yhtään koutsia maan päällä, joka kelpaisi kaikille. Saatana, vaikka Scotty Bowman olisi tulossa, niin joku keksisi, että eihän se oo kertaakaan voittanut Dufvaa pleijareissa. No ei ole, kun eivät oo koskaan kohdanneet, mutta sitähän ei tietenkään kannata mainita.

Pointtini on se, että valmentajalla on toki merkitystä, mutta ei se ihan niin mee, että jos sä nyt oot sattunut vaikka kahdesti ottamaan kuokkaan joltain valmentajalta pudotuspeleissä, niin silloin olisit automaattisesti huonompi valmentaja kuin se, jolle hävisit. Eli vaikka Nokka on vienyt Petua selkeästi, niin todellisuudessa Nokan jengi on voittanut Petun jengin useasti. Siinä on helvetisti muitakin liikkuvia osia kuin nämä kaksi valmentajaa.

Hyvä esimerkki on sekin, että kun Rautakallio siirtyi Ässien valmentajaksi, ei hänkään saanut varauksetonta hyväksyntää porilaisilta. Meillehän se nyt ei ainakaan olisi kelvannut. Mutta niin vain on Rocky saanut porilaiset pelaamaan ja sanoisin, että aivan taitojen ylätasolla.

Ei näistä voi etukäteen sanoa, tuleeko onnistumista vai ei, mutta ei noi nyt ihan paskoja valmentajia tuolla liigassa ole kukaan. Se on tietysti sitten makuasia, että pitääkö jonkun valmentajan tyylistä peluuttaa jengiä, mutta se on toinen asia.

Em. syistä johtuen, mulle kelpaa ainakin P. Matikainen, mutta moni muukin. En toivo Virtaa meille, koska en pidä hänen tyylistään. Tosin, en pitänyt Nokankaan tyylistä Kärpissä, mutta nyt hän peluuttaa HIFK:ta eri tavalla kuin aikanaan Kärppiä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
HIFK on kyllä materiaaliltaan aivan selvästi "keskikastin" yläpuolella! Pientä rajaa oman rosterin dissaamiseen. Ville, Micke, Hade, Kuhta, Kanki, Mara, Söde, Lennu, Ramu, Riksman. Kaikki meritoituneita liigapelaajia. Kärpät on ähkytautisin tähtisikermä, mutta useimmat HIFK:n ulkopuoliset tahot (ei laseja mihinkään suuntaan) laskivat aivan oikein HIFK:n materiaaliltaan top kolmoseen. Tästä ei mielestäni ole kauheasti järkeä väitellä, koska sellaisia laseja ei saa millään pois, jotka tekevät ifk:sta "keskikastin" joukkueen...huh! Keskikastin joukkue olisi materiaaliltaan noin 7. sijalla ja ei kai tässä petata Kojolle asetelmia: "sija 7 oli itse asiassa pirun hyvä" : D . Loukkaantumisista ei kannata paljon avautua, niitä on joka ainoalla joukkueella tasaisen varmasti. Yksi osoitus HIFK:n materiaalista on se, että jo viime kaudella HIFK teki eniten maaleja liigassa ja taitaa tehdä tälläkin kaudella. Siitä olen samaa mieltä, että maalivahtitasomme on korkeintaan keskikastia (vaikkakin Riksman on kokenut liigajyrä), ikävä kyllä.

King Jeremy: Juuri noin se menee. Yksikään pelaaja tai valmentaja ei kelpaa HIFK-faneille. Ja vastaavasti - missään muualla ei aika kultaa muistoja niin nopeasti kuin HIFK-fanien keskuudessa. Jalosta muistellaan nyt jo absoluuttisena huippuna. Lisäksi HIFK-fanisto on varmasti liigan ainoa omaa joukkuetta aliarvioiva joukkio. Vaikka meillä olisi Kovalchukeja joukkue täynnä, täällä maristaisiin, että materiaali ei riitä. Yleensähän fani on ylipositiivinen ja arvioi omansa yläkanttiin. Aivan helmisuorituksia tältä alueelta näkee silloin tällöin Blues-faneilta. Joku heistä selitti aivan tosissaan 2 kautta sitten, että Huzcowski on liigan "top 5 -pakki". Itse asiassa ihailtavaa sinisilmäisyyttä. Mä en osaa tarkastella tulijaa (koutsi tai pelaaja) muuten kuin tekemällä valistuneen ennakkoarvion. Sen mukaan Kojo oli hyvä hankinta, jota kannatin. Sitten kun kiekko putoaa jäähän, on aika unohtaa ennakkoarviot ja ihan arkisesti katsoa miten joukkue pelaa. Sillä alueella en todellakaan ole ollut tyytyväinen Kojon kokonaispanokseen. Hän ei ole vielä saavuttanut HIFK:ssa yhtään mitään, odotellaan nyt rauhassa kevättä, jotta kauden kokonaisarvio voi irrota. Suikkanen, tuo tuurilla seilaava turakainen, oli btw. tähän aikaan vuosi sitten ihan tavallinen sälli, jonka joukkue oli ehkä lievästi yläkantturassa jossain sijan 8. paikkeilla. Vasta keväällä Suikkanen räväytti ja ah kuinka iloinen olenkaan, jos Nokkakin vetää 3. kautensa vihdoinkin kevätvoittoisesti.

Petun seuraaminen tällä hetkellä ei kiinnosta ollenkaan. Ensi kausi tuo myös pirusti uudistuneen joukkueen ja pakko on hänenkin seuraamisensa aloittaa ihan puhtaalta pöydältä. Etukäteisarvio hänestä verrattuna Kojoon -siis ihan omassa rankingissani- on selvästi miedompi. Kojo oli hallitseva Suomen mestari. Mutta enpä Sheddeniltäkään paljon odottanut. Ajattelin antaa PM:lle ihan saman mahdollisuuden kuin kenelle tahansa uudelle tulijalle; haukutaan jos on aihetta, mutta katsotaan ensin vähän suoritusta. Sitäpaitsi Petu ei kyllä tietääkseni ole vieläkään ns. satavarma ensi kauden koutsimme. Hyvin todennäköinen hän on, mutta vielä on aikaa ensi kevääseen.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Pientä rajaa oman rosterin dissaamiseen. Ville, Micke, Hade, Kuhta, Kanki, Mara, Söde, Lennu, Ramu, Riksman.

Ei tässä sentään rosteriamme ole tarkoitus alkaa dissaamaan, mutta tutkipas luottelemaasi pelaajalistaa hieman tarkemmin.

Ville-kokenut pelaaja SM-liigassa, maajoukkueessa, NHL:ssä ja muissa kansainvälisissä sarjoissa. Ehdottomasti kokenein pelaaja koko liigassa

Micke-vasta kasvun kynnyksellä oleva pelaaja, jolta on LUVASSA vähintään Villen tasoinen ura. Vähän liigapelejä, vähän kokemusta kansainvälisissä peleissä. Mielestäni epäonnistunut tämän kauden esityksissä

Hade-kokemusta pelkästään SM-liigasta. Tilastollisesti vain muutama onnistunut kausi ja usein loukkaantuneena. HIFK:ssa todellinen floppi, siinä roolissa mihin mies palkattiin

Kanki-kokenut SM-liiga puolustaja, jolla kansainvälinen kokemus yhdeltä epäonnistuneelta kaudelta Ruotsista

Mara-Kankea kokeneempi puolustaja kansainvälisesti. Löytyy Ruotsia, jopa NHL:ää ja AHL:ää.

Söde-puolustuksemme kokenein pelaaja. Löytyy kansainvälistä peliä aina maajoukkuetasolta saakka. Paluu takaisin joukkueeseemme on tapahtunut oikeastaan vasta tällä kaudella. Nyt pelaa suhteellisen luotettavasti ja on jopa varaa odottaa parannusta kohti kevättä

Lennu-kokemusta pelkästään SM-liigasta. Muutama harjoituspeli leijonissa kohottaa miehen arvostusta, mutta ihan en heti lähtisi miestä vertaamaan rosterissamme 'naapureiden' huippumiehiin

Ramu-nousussa oleva pelaaja, jolta on lupa odottaa tulevaisuudessa paljon. Oma mielipiteeni, että tämän hetken ykkös sentteri HIFK:ssa. Onko se kuitenkaan tarpeeksi, kun verrataan muiden joukkueiden ykkös senttereihin?

Riksman-maalivahti, jonka uraa voisi mielestäni hyvin verrata Haatajan vastaavaan. Muutama hyvä kausi alla ja nyt ura jo vuosia laskussa. Saattaa riittää keväällä. Aika näyttää


Eli kyllä kokemuksemme tässä joukkueessa lepää vain muutaman pelaajan harteilla. Loput ovat tulossa olevia pelaajia, joista vielä iso osa on Kojon sinne avustamia. Media on mielestäni paisutellut rosterimme leveyttä, koska oletuksena on ollut, että joukkueessamme jo viimekaudella nousua tehneet pelaajat jatkavat samaa suhdannetta myös tällä kaudella. Onneksi näin onkin käynyt. Mutta ei näistä pelaajista voi sanoa, että ovat pelanneet alle tasonsa tällä kaudella kertaakaan, kun TASO on oikeasti luokkaa olematon, kun tilastoja ruvetaan tutkimaan oikeinkin tarkkaan.
 

Stigu

Jäsen
Itseäni hieman kyllä hymyilyttää tämä meidän 'tasomme' tällä hetkellä, kun rosteriamme lukee. Ei siellä oikeasti tilastollisesti kovinkaan monta nimimiestä ole vaan meillä on ihan helvetin hyvin kasattu JOUKKUE, joka pelaa JOUKKUEENA. Tasollisesti olemme mielestäni sarjassa keskikastia tai hieman keskikastin yläpuolella, kun lukee muutamien muiden rosteria. Joukkue on se Jalosen 'juttu', jolla on mahdollisuus tällä kaudella. Ja kuten olemme jo nähneet niin ratkaisijoita löytyy jokaisesta ketjusta.

Samaa mieltä. Noi menestymisen eväiden portaat ovat mielestäni tärkeysjärjestyksessä

1) resurssit (budjetti)
2) UTJ (joukkue)
3) valmentaja
4) yksittäinen pelaaja.

Edellinen porras tavallaan luo aina edellytykset seuraavalle portaalle. Eli pitää olla riittävä budjetti jotta ammattitaitoinen UTJ saa koottuua tarpeeksi hyvän joukkueen josta ammattitaitoinen koutsi saa valmennettua menestyvän ryhmän. Ja loppukädessä tietysti yksittäisen pelaajan päivän kuntokin ratkaisee jonkin verran, mutta mitä paremmin nuo portaan alapäät ovat kunnossa, sen pienempi merkitys on yksittäisellä pelaajalla. Ja portaat toimivat myös päinvastoin: jos esim. UTJ on koonnut ns. Hurtaj-Spanhel-joukkueen, täytyy valmentajan olla äärimmäisen pätevä, jotta pystyy kompensoimaan koiramaisesti kasatun joukkueen.

IFK:ssahan on perinteisesti ollut tuo ensimmäinen peruskivi kunnossa : joukkue operoi liigan TOP3-budjetilla. Omasta mielestäni esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana on pahiten tökkinyt tuo joukkueen kokoaminen (UTJ). Sen takia, vaikka meillä on ollut lukuisia hyviä valmentajiakin, ja hyviä yksittäisiä pelaajia, ei menestystä ole tullut. Joukkue on ollut melkein aina koottu aivan perseelleen. Ja valitettavan usein tämän lisäksi myös valmentaja on ollut epäpätevä.

Nokan aikakauden suurin ansio on mielestäni se, että joukkueen kokoamiseen on tullut erittäin paljon tolkkua. Jos miettii noita neljää porrasta alhaalta ylöspäin niin uskoisin, että kaksi ensimmäistä porrasta ovat nyt kunnossa (resurssit ja UTJ). Paradoksaalista tässä kaikessa on se, että IFK on päässyt tähän tilanteeseen mielestäni (hieman karrikoiden) ylhäältä alas-menetelmällä: valmentaja on käsittääkseni pitkälti sanellut ja ollut vahvasti jeesaamassa näiden kolmen vuoden aikana joukkueen kasaamista. Hän on siis tavallaan "niputtanut" portaat 2 ja 3, mutta se tärkein puuttuu: valmentajan näytöt niissä tärkeimmissä peleissä.

Joukkueen kasaaminen on tietysti aina valmentajan ja UTJ:n yhteistyötä, mutta itse toivon että jatkossa IFK voi toimia enemmän alhaalta ylös-menetelmällä ilman että valmentaja sanelee esim. niin paljon pelaajapolitiikkaa: Kun resurssit on kunnossa ja UTJ osaa hommansa, on joukkueeseen helpompi palkata valmentaja, joka tulee ikäänkuin melkein valmiiksi katettuun pöytään tekemään tulosta lyhyelläkin aikataululla- ainakin lyhyemmällä kuin kolmen vuoden aikataululla.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK on tällä hetkellä materiaaliltaan top-3 joukkue, siitä ei kahta sanaa. Mutta onhan jengikin toisaalta sarjassa kolmantena. Kaikki on siis isossa kaavassa hyvin. Hyviä ja huonoja päiviä tulee kaikille, ja jos HIFK pelaa ns "huonon" matsin turussa ja pääsee tasaan kun jengistä on samalla poissa kolme tähtitson hyökkääjää, ei tuloksessa mitään isompaa valitettavaa ole.

Jalosesta puhutaan että "no mut ku se o flopannu keväällä". Avataanpas tätä hieman.

Kausi 1: Jengi oli kasattu niin päin persettä ettei sillä ollut mitään saumaa välieriin. (http://www.sm-liiga.fi/tilastot/kokonaan.html?s=08-09&b=rs&t=hifk&type=&l=k_pisteet). Linkissä HIFK:n 2008-2009 runkosarjakauden tilastot. Huikeutta, kiekollista taitoa Hirso, Kuhta, Bates, Loppi ja Ramstedt. Näistäkin Ramstedt ei ollut vielä breikannut eli ei todellakaan ollut tämän kauden Ramstedt. Bateskin tuli ja meni. HIFK lähti siis kauteen kiekollisella kolmikolla Hirso, Loppi ja Kuhta. Tästä kolmikosta muuten loukkaantui Loppi ja Kuhta. Jos nyt joku väittää että HIFK oli materiaaliltaan keskitasoa kovempi jengi niin huhhuh. Floppia oli putoaminen sääleissä. Mutta eikös täälläkin toisaalta aina välillä mainita sen olevan yksi hevon vitun hailee onko sijoitus 5 vai 9. Mestaruus ratkaisee. Itse en pidä tätä kautta floppikautena, sen verran metsässä HIFK oli materiaaliltaan Penan jäljiltä.

Kausi 2: Joukkue oli jo ajatuksissa kasattu lähemmäksi menestyvää kokonaisuutta. Taitopuolella oli jo leveyttä, ns. "puukäsien" määrää oli pudotettu ja ne oli korvattu taidolla. Jengi oli kuitenkin melko raakile, kuka olisi uskonut että Ahtola-Ramstedt-Granlund kolmikko olisi ollut niin hyvä kuin se olikin? En minä ainakaan, ja siksi annan aika paljon kredittiä Jaloselle jengin peli-ilmeen parantamisesta. Paljon puhutaan että HIFK oli materiaaliltaan todella kova keväällä, ja niin se myös munkin mielestäni oli, mutta useimmiten unohdetaan se tosiasia että näitä ns. takuusuorittajia ei kauden alussa olut kuin muutama. Jalonen oli se joka muodosti tuosta porukasta materiaaliltaan niin kovan. Oli miten oli, floppia oli putoaminen HPK:lle, ja itse lasken tämän selkeästi flopiksi. HIFK:n olisi pitänyt päästä neljän joukkoon, ja sitten kaikki olisikin ollut mahdollista.

Kausi 3: Nyt vasta näkyy Jalosen ajatusmaailma jengin kasauksessa. Pirun taitava hyökkäys. Eilisestä pelistä oli poissa Haataja, Granlund ja Hamilton ja kaikki kolme edustavat pelaajaprofiililtaan kiekollista osaamista. Jalosen ensimmäisen kauden jengissä tuo olisi muuten tarkoittanut Hirson, Lopin ja Kuhdan puuttumista. (http://www.sm-liiga.fi/ottelut/ennakkoraportti/35299.html). Linkissä on muuten ottelun Ilves-HIFK kokoonpanot päivältä 25.10.2008. Huikea on HIFK:n jengi ja matsista oli siis poissa Loppi ja Bates. Ja pilkunviilaajille, Hackeria on aivan turha tuoda tähän mukaan, sen hankinta oli tohon jengiin yhtä surkea esitys kuin SLiivikinkin. Kumpikaan ei tuonut jengiin oikeastaan yhtään mitään.

Jalosen isoin meriitti HIFK:ssa on muin mielestäni joukkueen pelaajarungon muuttaminen menestyvämpään suuntaan. Tuo Penan ajan jengihän, mitä muiuten täälläkin aina aika ajoin kaihoitaan oli perusajatukseltaan seuraava:

- ykkönen: sentteri syöttelee, laitureista toinen skodaa ja toinen on iso
- kakkonen: sentteri syöttelee, molemmat laiturit ovat isoja
- kolmonen: skedet, eli ne joille ei löydä jengistä mitään muutakaan paikkaa
- nelonen: jarruttajat

Lopputulemana oli lähes aina se että kahdesta avainpelaajasta toinen putosi pois, jolloin kakkosessa olikin yllättäen joku käsittämätön yritys, ja täällä pauhataan:"ei se niin kädetön ole ku mitä jengi luulee", "saatte nähdä". Ja HIFK putosi, ja syyllinen oli veskari joka päästi maalin.

Jos Jalonen lähtee nyt, niin sitten lähtee. Jalosen isoin asia mitä hän HIFK:hon toi oli ajatustavan muutos siitä miten joukkue tulee kasata. Sitä ei voi kukaan viedä Nokan meriittilistalta pois.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
3112: Unohdat sen, että HIFK pelaa muita SM-liigajoukkueita vastaan vuonna 10/11 Suomessa. Ei nhl:ssä, ei khl:ssä, eikä edes liigassa vm -06. Ehkäpä nimien pyörittely on turhaa, muistutan vaan siitä, että HIFK-miehet ovat nyt pitkästä aikaa (3. kausi peräkkäin) näkyvillä liigan pistepörsseissä. Katso esimerkiksi Bluesin joukkue kentällinen kerrallaan. Iiro Tarkki on loistava mv ja ajaa kirkkaasti ifk:n veskarien ohi. Jere menisi ifk:ssakin 1-pariin. Muuten Blues on toivottoman kädetön puurtajajoukkue ifk:n rinnalla ja se näkyy myös heidän tehdyissä maaleissaan koskien tätä ja edellistä kautta.

Baxterin vikalla kaudella (3 kautta sitten) paras ifk-pelaaja pistepörssissä oli selvästi huonompi kuin on ollut sen jälkeen ja muistan ajan, jolloin Kibe oli SM-liigan huonoin kultakypärä pisteillä mitattuna. Koska valmentajan osuus on vain 5-10%, ifk:n surkea maalintekokyky Baxterin viimeisellä kaudella johtui siis eniten pelaajamateriaalista itsestään, eikös niin? Kovasen murhaavat pleijarit olivat 1+0 seitsemässä matsissa. HIFK on saanut Baxun jälkeen paremman valmentajan ja myös paremmat pelaajat. Keskikastin materiaali ei tee liigan eniten maaleja, eikä keskikastin materiaali pysty esittämään otteita, joita HIFK on näyttänyt Lukkoa ja Jypiä vastaan. Keskikastin joukkueen pelaaja ei voita pistepörssiä. Keskikasti on oikeasti sija 7. En usko, että löytyy ketään muuta, joka arvottaa ifk:n niin alas kuin sinä, mutta tämähän ei ole vaarallista. Näin mielipidepalstalla on ihan sallittua, että kaikki eivät ole kaikesta samaa mieltä.

Pelaajien kasvamisesta liigaan kuuluu ilman muuta kiitos Nokalle, joka on uskaltanut antaa Wärnin, Liivikin, Töykkälän, Ramun, Ahtolan, Kurvisen ja monen muun pelata itsensä sisään. Tässä näkyy mielestäni selvästi Kojon pelaajatausta maamme huipulla. Kukaan muu liigavalmentaja ei ole itse pelannut lähelläkään Nokan tasoa. Osa kiitoksista kuuluu myös paljon parjatulle Nyballe: Ahtolan ja Micken noukkiminen on hyvä työnäyte. Ramun paluu oli myös Nyban kuvio. Ramuahan pidettiin Tepsissä flopanneena nobodyna, käykääpä katsomassa omia kirjoituksianne, kun Ramu ilmestyi miesvahvuuteen. Ja eihän se tee jostain pelaajasta "alle keskitason" kaveria, jos valmentaja itse on nostanut hänet tähtiin : D. Ramu on nyt kiistatta erittäin tasokas liigasentteri ja on aika triviaalia miettiä oliko Ramu tällä tasolla 3v sitten.

Ville Peltosen osuus joukkueen tämän syksyn taipaleesta on asia, jota ei voi ohittaa. Tämä ihan koutsista riippumatta. Yllättävän vähän on lentänyt Villelle krediittiä tämän syksyn saavutuksista nimenomaan tässä ketjussa. Kojo ei ole tehnyt Villestä huippua, Ville on ollut sellainen jo vuosikausien ajan ja on aika kohtuullista mainita kapumme osuus tämän syksyn menestyksessä.

edit: m&t - heti paikalla rosterwatchissa! Minäkin saan ifk:n liigan top3 joukkueeksi materiaalin suhteen ihan ilman laseja
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
m&t:
Samat ansiot näköjään annan Nokalle pelaajien kasvatuksesta. Siltikään kukaan ei voi ottaa sitäkään pois, että Nokka aidosti ja oikeasti kusi pleijarit 2 krt peräkkäin. Oli eka kauden joukkue koottu miten tahansa, sen ei olisi pitänyt pudota 2-0 tepsille (!!) sääläreissä. Ja se oli siis HPK mille pudottiin viime keväänä. KJ on hävinnyt kahdesti peräkkäin joukkueelle, joka on ollut ifk:ta huonompi runkosarjassa. Sorry, tästäkään ei pääse mihinkään. Muutenhan Kojolla olisi jo patsas Nordiksen edessä, jos hän olisi sekä kasvattanut pelaajat että osannut voittaa haastajan (!!) playoffeissa.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
En tiedä millä tavalla joukkueiden rostereita tulisi verrata, mutta itse vertailen sitä katsomalla pelaajan historiaan. Antaa tietysti vääränlaisen kuvan peliuran alussa ja lopussa olevalle pelaajalle, koska toisella saattaa urassa olla jyrkkäkin lasku edessä ja mahdollinen lopetus jopa kesken kauden. Mutta esimerkiksi ulkomaalaisten pelaajien suhteen näin on tehtävä, kun mahdollisuutta seurata heidän uraansa paikanpäältä on ollut olematon.

Myös joukkueen 'taso' aina mietityttää. Miten tämä taso joukkueelle asetetaan? Pelaajat ja valmentajat yhteensä vai kuuluuko siihen koko organisaatio kuntovalmentajia ja utj mukaanlukien?

No minun mielipide tämän hetken rosteristamme pelaajien historiaa peilaten on se, että edellämme ovat selkeästi Jokerit, Kärpät, HPK ja Lukko, sekä tasoissa menemme tällä hetkellä Jypin kanssa. Eli aina, kun joukkueemme voittaa edellä mainitut joukkueet pelaamme minun mielestä yli 'tasomme' ja hävitessä näille pelasimme vain omalla tasollamme. Muista joukkueista onkin sitten tultava säännöllisiä voittoja. Toki myönnän, että esimerkiksi eilen joukkue pelasi myös minun mielestäni alle 'tasonsa'. Tähänkin on huomioita Turussa tapahtuneet viimeaikaiset muutokset, jotka tilapäisesti yleensä nostavat joukkueen tahtotasoa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Baxterin vikalla kaudella (3 kautta sitten) paras ifk-pelaaja pistepörssissä oli selvästi huonompi kuin on ollut sen jälkeen ja muistan ajan, jolloin Kibe oli SM-liigan huonoin kultakypärä pisteillä mitattuna. Koska valmentajan osuus on vain 5-10%, ifk:n surkea maalintekokyky Baxterin viimeisellä kaudella johtui siis eniten pelaajamateriaalista itsestään, eikös niin? Kovasen murhaavat pleijarit olivat 1+0 seitsemässä matsissa. HIFK on saanut Baxun jälkeen paremman valmentajan ja myös paremmat pelaajat.

En viitsi muuten puuttua väittelyyn siitä, mikä on valmentajan ja mikä yksittäisen pelaajan ansiota, mutta tuohon viimeiseen lauseeseen on pakko puuttua. Baxterin jälkimmäisen kauden rosteri on nimiä tuijottamalla huikean paljon parempi kuin Jalosen ensimmäinen. Yksistään ulkomaan passilla pelaavat olivat tsiljoona kertaluokkaa parempia kaudella 07-08 kuin 08-09: Vesce, Murray, Guolla, Cook/Libor vs. Walsh, Brennan, Hacker, Bates. Tiedostan kyllä, että tämä osasto muodostaa vain murto-osan joukkueesta, mutta kertoo jo osaltaan siitä, että Nybarin ensimmäinen yritys joukkueen kokoamiseksi yhdistettynä The Pentin perintöön meni pahasti metsään. Tai sanotaan, että yritys oli kyllä hyvä Walshia lukuunottamatta. Jos Loppi olisi pysynyt ehjänä, ei Hackeria olisi luultavasti koskaan nähty Nordiksella muuten kuin vierasjoukkueen riveissä. Kuhdankin loukkaantuminen oli paha takaisku, mutta kaiken kaikkiaan pidän kiinni mielipiteestäni, että Jalosen ensimmäinen nippu IFK:ssa kalpenee Baxterin viimeiselle. Tietysti pitää muistaa, että oli Jalosen oma valinta - näin tällä palstalla ainakin on kerrottu - päästää esimerkiksi Murray menemään. Hirso ja Loppi taisivat olla Penan viimeisiä hankintoja, jotka luultavasti mahdollisti pelaajien jotain muuta kautta saama tieto, että Pentti itsessään ei vaikuta IFK:ssa enää seuraavalla kaudella.

Säälitappion TPS:lle keväällä 2009 lasken pahimmaksi flopiksi Jalosen valmennusuralla IFK:ssa. Viime kevään putoaminenkin kirpaisi kovasti, mutta jos pelaajien henkinen kantti murenee eikä veskakaan ole varsinaisesti mikään muuri, niin mitä valmentaja voi tehdä siinä vaiheessa? Voiko tehdä mitään? Tietysti voi tarjota kansalle sirkushuveja ja käskeä pelaajia pistämään pystyyn pari joukkomyllyä, mutta en usko, että se olisi muuttanut lopputulosta, joka siis oli, että IFK:n kausi päättyi liian aikaisin. Ensimmäinen peli tosin olisi voinut päättyä toisin, jos kolmannessä erässä olisi pelattu aktiivisemmin sen peruuttelun sijasta, mutta olisiko se sisuunnuttanut joukkuetta sellaiseen esitykseen, jolla sarja tasoitettiin toisessa pelissä Hämeenlinnassa? Jos ja jos...

KJ on tehnyt virheitä, kyllä, mutta jos joukkuetta olisi valmentanut vaikkapa "Touk Sedden", niin olisiko Nordiksella sittenkään maisteltu kuohujuomaa? Vaikea sanoa, mutta tuskin ainakaan toissa keväänä. Enkä oikein tiedä viime keväästäkään.
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Sen verran pitää vielä lisätä, että olisi hyvä vertailla eri joukkueiden pelaajia keskenään niiden pelaamilla pelipaikoilla. Tässä tulemme siihen, että näemme kuinka nerokkaasti meidän joukkue on kasattu. Vaikka häviämme 'nimimiehille' kokemuksessa ja pelihistoriassa niin joukkueemme on taas kasattu niin järkevästi, että valmentajamme on sitä erittäin helppo pyörittää lähes missä tahansa loukkaantumistilanteessa. Eli aina on heittää loukkaantuneen tilalle uusi pelaaja ja ketjun koostumus ei tästä juurikaan kärsi.


Sitten oli ihan pakko hieman viilata....

Keskikastin joukkueen pelaaja ei voita pistepörssiä. Keskikasti on oikeasti sija 7.

Lehterä voitti viimekaudella pistepörssin. Tapparan sijoitus 7
Aaltonen maalipörssin jaetulla ykkös sijalla. Pelsut 12
Luomala maalipörssin jaetulla toisella sijalla. Ässät 13
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Säälitappion TPS:lle keväällä 2009 lasken pahimmaksi flopiksi Jalosen valmennusuralla IFK:ssa. Viime kevään putoaminenkin kirpaisi kovasti, mutta jos pelaajien henkinen kantti murenee eikä veskakaan ole varsinaisesti mikään muuri, niin mitä valmentaja voi tehdä siinä vaiheessa? Voiko tehdä mitään?

En ole kummallakaan kaudella odottanut kultaa. Hyvään kirjoitukseesi kommentoin nimenomaan tätä kohtaa: Vaikka joukkue olisi miten paska tahansa, on joukkueelta valmennus mukaanlukien erittäin huono suoritus pudota pleijarien ekalla kierroksella runkosarjassa taakse jääneelle joukkueelle. Vai mitä? Tämä pätee kaudesta toiseen ja mielestäni molemmissa HIFK:n tappioissa vastustajan valmentaja (Suikkanen, Rautakorpi) vei omalla osa-alueellaan Nenää 100-0. Kuten Snadi kundi Stadista laittamattomasti totesi viime keväänä: Ensin Suikkanen ja sitten Rautakorpi nussi Nenää perseeseen. Paljaalla.

Luotan aika pitkälti siihen, miltä ihmisistä on reaaliajassa tuntunut pudota TPS:lle/HPK:lle. 99% tänne kirjoittaneista näki HIFK:n valmentajan seisoneen tumput suorana. Occumin partaveitsi = ankkateoria = KISS. Se on sitä, miltä näyttää. On aika inhimillistä, että moni on jo unohtanut "ensivaikutelmansa" pleijareista ja HIFK-fanien keskuudessa aika kultaa muistot näköjään myös hävittyjä sääläreitä koskien. Heh. Eipä tässä olisi paljon mussuttamista, jos HIFK olisi pudonnut vaikkapa yhdellä maalilla upean taistelun jälkeen itseään paremmalle joukkueelle. HIFK sai toissakeväänä noin 20 pojoa enemmän runkosarjapisteitä kuin TPS ja viime keväänä HIFK oli runkosarjan 4, HPK 5. HIFK:n pelaajat eivät olleet aivan paskoja HPK:ta vastaan. HIFK teki pudonneena joukkueena enemmän maaleja ja oli selvästi taitavampi joukkue. Minä näin niin, että Kojo oli turhan ylimielinen ja keskittyi jo HPK:n jälkeiseen vastustajaan. Pidän taktisena virheenä sitä, että taitavampi joukkue tekee ensin johtomaalit ja luovuttaa pelin hallinnan ryhtyen puolustamaan johtoaan. Sama kuin Brasilia-Suomi fudismatsi, jossa Brasilia tekee 1-0 ja potkaisee pallon sitten Suomelle ryhtyen puolustamaan johtoaan. Kärjistetty esimerkki ja hauskaa on se, että eräs HPK-pakki käytti kesällä sarjasta termiä: "ifk potkaisi pallon meille". Nimiä en paljasta, mutta sen verran voin vihjata, että kyseessä on Marko Tuulola.

Sori jätkät. En saa jälkikäteen Kojollekaan puhtaita papereita pleijaritappioista ja ihmettelen, että huonommille joukkueille putoamista yritetään selitellä työtapaturmaksi. On vaikea antaa vastustajalle kehuja, mutta Suikkanen ja Tukka-Jukka veivät koutsien väliset taistot siinä missä Salak voitti Niemisen ja Lassila Norosen. Miksi Kojootille pitäisi antaa näistä yksittäisistä sarjoista Vapaudut Vankilasta -kortti? Lukekaa hyvät ihmiset omat kirjoituksenne noilta keväiltä ja aistikaa yleinen tunnelma. Jos se näytti ankalta, se oli ankka.

KJ on tehnyt virheitä, kyllä, mutta jos joukkuetta olisi valmentanut vaikkapa "Touk Sedden", niin olisiko Nordiksella sittenkään maisteltu kuohujuomaa? Vaikea sanoa, mutta tuskin ainakaan toissa keväänä. Enkä oikein tiedä viime keväästäkään.

Toissa keväänä ei missään tapauksessa. Mutta olisi Touk / Psyko nyt sentään Tepsin kaatanut sääläreissä. Viime keväänä? En varsinaisesti osaa aidosti jälkiviisastella, koska fokus on kuluvassa kaudessa, mutta mielestäni HIFK oli parempi joukkue kuin kumpikaan finalisti ja olisi hyvinkin voinut voittaa kultaa. Materiaali oli riittävä siihen. Mutta nyt nokka kohti uusia seikkailuja, enkä tällä viittaa Venäjän suuntaan. Turha uikuttaa maahan kaatunutta maitoa, mutta tulipahan muisteltua nuo tappiokeväät, joista jäi paskafiilis. Totuuden nimissä on sanottava, että myös Ara onnistui häviämään pleijareissa alemmas sijoittuneelle Lukolle. Tosin osittain tässä auttoi The Sir Pena itse. Toivon, että HIFK on kova keväällä ja nostan edelleen esiin Ville Peltosen. Hänen panoksensa ei ole Nokan ansiota, ei olisi kenenkään muunkaan koutsin. Ville on ekstravaihde, jonka olemme kilpailussa saaneet. Meidän pitää käyttää se härskisti hyväksi. Luoja nähköön, pitääkö tässä mennä Kuula Lehkosen aikaan asti ennenkuin löytää pleijarit, joissa HIFK nujersi paremmin sjoittuneen joukkueen eli silloin Tapparan??

3112: Pistepörssin voitosta ja Lehterästä: Point taken, erittäin hyvä huomio. Tapparakin mielestäni hieman alisuoritti ja oli siten keskinkertaisuuden perikuva.
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Kausi 3: Nyt vasta näkyy Jalosen ajatusmaailma jengin kasauksessa...

Jalosen isoin meriitti HIFK:ssa on muin mielestäni joukkueen pelaajarungon muuttaminen menestyvämpään suuntaan...

Jalosen isoin asia mitä hän HIFK:hon toi oli ajatustavan muutos siitä miten joukkue tulee kasata. Sitä ei voi kukaan viedä Nokan meriittilistalta pois.

Eikö voi viedä? Kukaan? Ajattelet siis, ettei Nybondasilla ole mitään tekemistä joukkueen rakentamisen kanssa? Ja ettei hänen vahva kokemuksensa ja kontaktinsa Kolli-vuosilta vaikuta lainkaan? Jos jotain on ollut perseellään Penan ajalta, UTJ on varmaan osaltaan vaikuttanut tilanteen korjaamiseen, vai mitä?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole kummallakaan kaudella odottanut kultaa. Hyvään kirjoitukseesi kommentoin nimenomaan tätä kohtaa: Vaikka joukkue olisi miten paska tahansa, on joukkueelta valmennus mukaanlukien erittäin huono suoritus pudota pleijarien ekalla kierroksella runkosarjassa taakse jääneelle joukkueelle. Vai mitä?

Onhan se. Tosin joku toi viime keväänä näytille tilaston, jonka mukaan 2000-luvulla ainoastaan kolme kertaa runkosarjan nelonen on onnistunut pudottamaan runkosarjan vitosen. Tiedä sitten, mikä kirous tässäkin on takana. Ehkä se, että nelosen ja vitosen välinen ero on kuitenkin pienempi kuin kolmosen ja kutosen tai kakkosen ja seiskan/säälikierrokselta jatkaneen jengin ero.

Luotan aika pitkälti siihen, miltä ihmisistä on reaaliajassa tuntunut pudota TPS:lle/HPK:lle. 99% tänne kirjoittaneista näki HIFK:n valmentajan seisoneen tumput suorana.

Näin kummastakin sarjasta ensimmäisen matsin Nordiksen lehtereillä. Poistuin kummastakin matsista iso tatti otsassa. HPK-sarjasta seurasin loput matsit teksti-tv:n välityksellä paitsi viidennen, joka tuli tv:stä. Voi hyvinkin olla, että Kojo seisoi aitiossa kuin suolapatsas. En osaa kommentoida sitä puolta.

Toissa keväänä ei missään tapauksessa. Mutta olisi Touk / Psyko nyt sentään Tepsin kaatanut sääläreissä. Viime keväänä? En varsinaisesti osaa aidosti jälkiviisastella, koska fokus on kuluvassa kaudessa, mutta mielestäni HIFK oli parempi joukkue kuin kumpikaan finalisti ja olisi hyvinkin voinut voittaa kultaa. Materiaali oli riittävä siihen.

Palstalla vallinnee yksimielisyys siitä, että kuka tahansa IFK:n 2000-luvun valmentajista, paitsi ehkä Alpo, olisi kaatanut TPS:n. Lasken tähän mukaan myös Raution ja Kiva-Harrin, jonka valmentama IFK itse asiassa tiputti Jortikan johtaman ja runkosarjassa paremmin sijoittuneen TPS:n jatkosta keväällä 1992. Viime keväänä materiaali oli ehkä parempi stiga-ukkoina mitattuna, mutta mitä itse mietin, on henkinen kantti ja maalivahtipeli.

Oli miten oli, niin mun puolesta saa olla. En välitä enää kovin paljon muistella noita ankeita keväitä.
 

Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Luotan aika pitkälti siihen, miltä ihmisistä on reaaliajassa tuntunut pudota TPS:lle/HPK:lle. 99% tänne kirjoittaneista näki HIFK:n valmentajan seisoneen tumput suorana.

Ja kuten todettua, joukkue harjoitteli runkkarin vikan pelin TPS:lle häviämistä. TPS sai harjoitella taas IFK:n voittamista. Hyvinhän harjoitus meni perille. Kuka tahansa, paitsi Nokka, olisi tajunnut, ettei viimeinen peli ole merkityksetön vaan siinä haetaan jo niskalenkkiä vastustajasta. (Eli tämä mestarivalmentaja halusikin hävitä ja pudota, jotta saa sanomansa perille, tai sitten se on idiootti.
 

Makkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
Juuri näin. Siis vittu, että mua VITUTTAA jatkuva naukuminen sen ja sen ITKEMISESTÄ! Korvat räjähtää kohta, kun näppikset suoltavat itkuja itkuista. Kuka saatana haluaa valmentajan, joka on sataprosenttinen zombi? Ei kukaan. Voi kuinka silloin itkettäisiinkään itkevien valmentajien perään. Pidetään nyt mielessä, että koutsit ja pelaajat tekevät raakaa duunia, jota on niin kovin helppoa kommentoida täältä turvallisesti oman näppiksen kautta. Miltä vittu itsestäisi tuntuisi, jos valmentaisit sydän vereslihalla joukkuetta ja se putoaisi playoffeissa karkeaan tuomarivirheeseen? Olisiko olemassa pieni mahdollisuus, että kenties osoittaisit tunteita eli hieman itkisit??

Tätä JHagin itkemisestä itkemisestä itkemistä (heh) pitää hieman kommentoida.

Ei se, että elää tunteella pelissä joukkueen mukana tarkoita, että pitäisi aina lapsellisesti valittaa kaikesta enemmän tai vähemmän väärin menneestä tai että syyn pitäisi aina olla jossain muualla kuin itsessä. Syy miksi meitä monia ottaa päähän tämä valmentajien "itkeminen" on, että se ei kuulu meidän (heh, ateenalaiseen/olympialaiseen) perinteiseen. Se on vastoin IFK:n arvoja ja sitä brändiä. Meillä kunnioitetaan vastustajaa, peliä ja sitä kautta myös pelin lopputulosta. IFK:hon ei haluta huonoja häviäjiä. Hävityn pelin jälkeen purraan hammasta, otetaan opiksi ja keskitytään seuraavaan. Asenteen pitää olla "NÄYTETÄÄN NIILLE!", ei "tuomari on juomari voi itku toiki jäähy, miksei vihelletty pitkää..."

Eli toisin kuin täällä on väitetty, ei Matikainen(kaan) ole IFK:n näköinen valmentaja. "Spartalaisuus" on junttia ja epäammattimaista.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Näin kummastakin sarjasta ensimmäisen matsin Nordiksen lehtereillä. Poistuin kummastakin matsista iso tatti otsassa. HPK-sarjasta seurasin loput matsit teksti-tv:n välityksellä paitsi viidennen, joka tuli tv:stä. Voi hyvinkin olla, että Kojo seisoi aitiossa kuin suolapatsas. En osaa kommentoida sitä puolta.

Niin, eikös tähän päde se kuuluisa ankkateoria myös, eli jos joukkue näyttää siltä, ettei koutsi saa sitä näppeihinsä, todennäköisesti se myös on niin? :) Mulle on nimittäin aivan sama, vaikka seisoisi suolapatsaana, jos jengi osaa tulkita sen sillä tavalla että "voi perkele! Nyt se saatana seisoo tossa suolapatsaana. Pitäisköhän alkaa pelaamaan?" Eli sanaton viestintä toimii.

Itse olin paikan päällä 5. matsissa, ja se (etenkin viimeinen erä) näytti katsomoon varmaan yhtä karmealta kuin telkkariinkin. En tiedä, mitä Nokka teki, mutta joukkue näytti siltä, että Nokka ei tehnyt yhtään mitään. Voihan olla, että Nokka todellisuudessa yritti niin perkeleesti, mutta jengi vaan oli niin huono ja jäässä, että olis hävinnyt Kerholle, vaikka itse Bowman olisi ollut aitiossa. Mut tässä kohtaa on kaiketi sen Occumin partaveitsen paikka?

Silti moni muukin asia kuin Nokan jäätyminen varmaan vaikutti viime kevään varhaiseen putoamiseen, eli ei se täysin hänen syytään ollut. Silti Nokka saa ottaa siitä ison osan piikkiinsä, ja toivon, että hänkin on oppinut viime keväästä jotain. Uskon jopa, että hän tekisi asioita toisin, jos pystyisi, koska muutoin hän olisi totaalinen idiootti, eikä se taas ole kovin todennäköistä.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Näin "ulkopuolisena" ihmettelin ääneen viime keväänä, että Jalonen sai jatkaa, tuo HPK-tappio, Jalosen kommentit ja sitä edellisen kauden kohtuu kehno suoritus olivat minulle sellaisia seikkoja, joista olisin uskonut monon heiluvan.

Aravirtaa moitittiin maajoukkueessa aina tuosta tärkeiden matsien jäätymisestä ja mielestäni Jalosen viime vuoden suoritus ei poikennut tuosta millään, paitsi että Ara sai yleensä joukkueensa mitallimatseihin.

Lopputuloksen tiedämme, mutta olisi ollut mielenkiintoista olla kuuntelemassa kun HIFKn sikariporras on käynyt kautta läpi, miten vakaa/vakava oli Jalosen asema tuolloin?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kojo

Henkilökohtaisesti olen siinä jopa lapsellisella tasolla olevassa uskossa, ettei viime kevään katastrofi enää toistu. Uskon siihen, että Kari Jalonen on sen verran fiksu kaveri, että hän todella otti opikseen jotain viime kaudesta. Eli materiaalilla, joka on vastustajaan nähden huomattavasti parempi, ei kannata peruutella. Tuosta on mielestäni saatukin tällä kaudella jo merkkejä.

Viime keväästä voisi toki vielä sen verran sanoa, että tulen todennäköisesti sen fiaskon muistamaan vielä kauan. 70-vuotiaana pappana tuskin tunnen enää suurtakaan katkeruutta, mutta muistissa tuo lienee vielä silloinkin.

HIFK oli yksinkertaisesti vitun paljon parempi jengi kuin Häpylinnan kerho, mutta niin vain lähdettiin lauluun. Olo oli sanoinkuvaamaton tuon viidennen pelin jälkeen. Harvoin voi sanoa hävinneen olleen parempi, mutta viime keväänä niin voi todeta. IFK itse luovutti pallon HPK:lle. Sen totesi Tuulolakin ja kohteena taisi olla Hirso.

Ensi kevättä ajatellen pahin mahdollinen skenaario olisi kohdata Ässien tai Ilveksen kaltainen joukkue ensimmäisellä kierroksella. Rautakallio on taitava valmentaja ja Isomäki todella vaikea paikka IFK:lle, aivan kuten vesirinkelinmäkikin. Ilves on puolestaan joukkue, joka voi lähteä täysin paineettomassa tilassa. Toki Ässätkin, mutta Ipalla tuo paineettomuus näkyisi vielä selvemmin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ottamatta kantaa sen enempää Kari Jalosen epäonnistumiseen pelaajien pelinaikaisessa ohjaamisessa, totean vain, että kyllähän se duuni tehdään nimenomaan treeneissä. Jos pelaajat eivät tiedä, mitä missäkin kohtaa peliä pitää tehdä, on jossain vikaa. Joko valmentaja on vetänyt huonosti treenit tai sitten pelaajat eivät ole sisäistäneet oppimaansa. Eikä se voi mennä niin, että pelaajat tietävät osassa pelejä, mitä tehdään ja osassa ei, jos koko kausi on menty samalla linjalla. Nämä on niitä hetkiä, jolloin henkinen kapasiteetti mitataan. Jos pelaajilla on ns. paniikki päällä, mitä vitun hyötyä siitä on, että valmentaja mouhoaa vaihtoaitiossa? Tai panee koko paletin ihan uusiksi? Tietysti, jos on huutaja noin niin kuin muutenkin, ei kannata kauheasti linjaa muuttaa. Vastaavasti jonkun Jalosen on ihan turha ruveta leikkimään mitään touksheddeniä, kun ei sitä ole muutenkaan. "Sotasuunnitelmat" (copyright KJ) tehdään jo ennakkoon ja harvoin siellä mikään joukkue esittää mitään niin mullistavaa, että pitäisi jotain kaneja alkaa hatusta repiä. Siksipä kannattaa olla hereillä treeneissä, jotta tietää, mitä peleissä pitää tehdä, kun tapahtuu sitä ja tätä. Pientä hienosäätöä voi ja pitääkin pelien aikana tehdä, mutta ei siellä mitään ruveta tiukassa paikassa kokeilemaan. Joskus toki voisi riskin ottaakin, mutta jossain pleijarisarjassa se ei varmaan kannata, jos on vielä jotain tsäänssejä sarjassa.
 

Callahan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TPS tappio oli KJ:lle varmaan suurin epäonnistuminen, mutta kyllä IFK:n menestymättömyyteen suurin syy on ollut edelleenkin luokattomat maalivahdit varsinkin pleijareissa. IFK:ssa ei ole ollut yhtään varmaa huippuveskaria tällä vuosituhanella. Milloin on luotettu torjuntojen jumalaan ja välillä Janneen. Viime vuonna oli jo Noronen kohtuullisella tasolla, mutta ei pelannut HPK:ta vastaan yhtään huippupeliä. KJ on lopettanut IFK:n makuuvaunuosaston. IFK:ssa on alettu tekemään töitä menestyksen eteen ja nyt on palaset kohdallaan. Näin ollen KJ:lla on näytön paikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös