Kuka KJ:n tilalle?

  • 731 395
  • 2 613

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sillai jännää, että kärppäkannattajat käyvät täällä neuvomassa miten Jaloseen pitää suhtautua tai että IFK-kannattajilla ei ole oikeutta rakastaa seuraansa sellaisena kuin se on ollut... noh, vaikka nyt siitä lähtien kun itse kannattamisen aloitin. IFK oli silloin hikiset 70 vuotta vanha.

Ekalla Jalosen kaudella meille käytiin kertomassa, että kyllä se kevääksi kuulkaa muuttuu. Tokalla Jalosen kaudella meille käytiin kertomassa, että kyllä se kevääksi kuulkaa muuttuu. Ja tottahan se olikin! Nyt kolmannella kaudella pitää olla vaan onnellinen, että meillä on Jalonen tai edes joku valmentaja, tämmösellä rupusakilla. Ihan väärin pelaavilla kummajaisilla. Onko tuo edes jääkiekkoa? Hä?
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Tän päiväisen matsin perusteella, en kyllä liputa Matikaisen puolesta... Siis onko se ollut siviilissä liikennepoliisi?! Ainakin sen suuntaista viittoilua tuli koko ajan tuomareille ja suu lauloi... Kommentit case Melart-Karalahdesta olivat sentään lätkäjätkän puhetta. Mutta aika paljon saa mies tyyliään vaihtoaitiossa ja mediassa(kin) muuttaa, että liputan herran puolesta.

Niinkuin aiemmin jo tässä ketjussa mainitsin, propsit siitä että pitää aina omien puolta, mutta jotenkin toi meuhkaaminen vaihtoaitiossa saa meikäläisen verenpaineen kohoamaan... Ja tietysti vielä enemmän kuin se on vihulaisen leivissä, mutta niin kuin todettu, niin en mä kyllä "omiltakaan" tollasta siedä... ; ) Tunnetta peliin joo mutta... YÖK!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sama Petri Matikaisen kanssa, turpaan tuli Jalosen Kärppiä vastaan kun kyvyt eivät riittäneett.

Vitun iso höpöhöpö tähän. Matikaisen kykyjen riittämättömyydestä on aivan turha puhua kun pelillisesti näki että homma toimi. Se miksi Blues hävisi finaaleissa oli kaikkein eniten kiinni maalivahtipelistä. T. Tarkki pelasi elämänsä parhaat pelit samaan aikaan kun Bluesin kollega ei ollut vahvimmillaan.

Tämä keskustelu etenee kuin naisten kuukautiset (toivon että tällä en loukkaa ketään naista täällä), välillä kuumia ja välillä kylmiä aaltoja riippuen siitä miten HIFK menestyy. Nyt menee hyvin ja jengiä ryömii kivien alta kertomaan kuinka hyvin KJ on toiminut pitkäjänteisesti, seuraavan tappioputken aikana täällä itketään KJ:n valmennuksesta. Täysin loogista (tarkoitan loogista ottaen huomioon fanien tunnetilojen vaihtelut) mutta helvetin lyhytnäköistä.

Faktahan on se että KJ ei jatka HIFK:ssa. Tai siis niin faktaa kuin lätkämaailmassa voi olla, ellei nimesi ole Scotty Bowman niin koutsien ns. shelf-life aletaan kyseenalaistamaan viimeistään 3v jälkeen jos menestystä ei ole tullut. Joku tulee tilalle. Onko Matikainen paras ratkaisu? En osaa sanoa mutta tyylillisesti ylivoimaisesti "puhuttelevin" ns. "realististisesti mahdollisista" vaihtoehdoista (lasken Mike Keenanin ulos tästä ryhmästä).

Ja sitten se itkeminen. En tiedä mistä se johtuu mutta tietyt nimimerkit ovat alkaneet jonkun ihme toisto-kampanjan tämän Matikaisen itkemisen suhteen, ehkä se on joku vastareaktio sille miten KJ on käyttäytynyt ja miten siitä on kuittailtu. Matikainen ei itke, sanottakoon tämä suoraan. Tai siis ei ole itkenyt pienenä tarkennuksena. Se mitä Matikainen tekee julkisuudessa on "me vastaan muu maailma" -asetelman luomista ja *aina* hän puolustaa omaa joukkuettansa. Ei huonoja esityksiä vaan omia pelaajiansa. Satunnaiselle jääkiekon seuraajalle eroa on vaikea huomata mutta ero on kuitenkin selvä.

Ja jos tyylistä puhutaan niin kuinka moni näki Matikaisen haastattelun tänään matsin jälkeen? Referoiden "säännöt on perseestä, ainoa keino vastata haasteeseen ilman että lentää ulos on vetää kilpparit. Me ei tehdä sitä". Jos unohdetaan se vitun tyhmä "taistelu ei tarkoita että tapellaan jne" HIFK-mainosta (Everin idea?) niin kyllähän tuollainen asenne kuuluu HIFK:n ideologiaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tämähän on keskustelupalsta ja on pelkästään rikkaus, että on erilaisia mielipiteitä. En tiedä, miten toimii kirjoittelu Kärppä-osiossa, mutta täällä ei mielestäni etsitä omille mielipiteille mitään perässähiihtäjiä. En ole koskaan käsittänyt ajatusta, että typerillä nickeillä kirjoittavat aikuiset ihmiset etsisivät toisten nickien hyväksymistä nettisaitilla! Voi herranjumala sentään! Kertokaa mulle mitä hyötyä reaalimaailmassa on siitä, että on yksi noin kahdenkymmenen aktiivikirjoittajan joukossa jollain nettisaitilla? Varmaan meininki on toinen Trendii-lehden ja Suosikin ihquilla saiteilla, mutta pidän joka ainoaa tänne tosissaan kirjoittavaa realistisena aikuisena, joka nauttii lätkästä livenä. Nettisaitti on runkkaamisen veroinen harrastus. Joskus kivaa, joskus ei. Ja täällä pyörii noin 20 kirjoittajaa, kun taas hallissa on noin 7000 päätä ja on kuvottavan ylimielistä ajatella, että tämä saitti edustaisi 8000 katsojan näkemyksiä. Täysin naurettava ajatus. Sama kun funtsisi, että Vanhan kuppilan nuhjuisesta nurkkapöydästä säädeltäisiin Suomen musiikkimarkkinoita. Kaikki kunnia nurkkapöydille, täällähän on kivaa. Mutta täältä on vitun pitkä matka reaalimaailmaan.

Niin, Oulusta asti tullaan neuvomaan miten HIFK-fanin pitäisi rakastaa HIFK:ta ja kuinka HIFK-fanin tulisi käsitellä Jalosta ja Petu Matikaista. Kukaan muu kuin aito HIFK-fani ei tiedä hevonvittuakaan siitä, minkälaista on olla HIFK-kilpi sydämen paikalla. Sehän tästä vielä puuttuu, että jaksaisi itse mennä mesoamaan Kärppien osioon aiheesta Mikko Haapakosken merkitys Kärppien 2000-luvulla. Mua ei kiinnosta Kärpät pätkääkään, HIFK-fanittaminen vie kaiken fanittamiselle varatun ajan, jota kuitenkaan ei kovin paljon ole.

Tämähän on ikävä asia, että nettisaitilla esiintyy selviä mielipiteitä. Kirjoittaja JHag tuntuu olevan kaikessa Jalosta vastaan ja kirjoittaja BOL tuntuu olevan kaikessa Jalosen puolella. Olisi paljon kivempaa, jos JHag ja BOL löpertelisivät ympäripyöreää konsensusmössöä, jossa huolehditaan siitä, että ei sanota mitään painavaa. Koska se voi johtaa siihen, että joskus jää kiinni siitä, että on ollut väärässä. Ja rangaistus siitä, että nicki Gööözer on väärässä ja nicki Boozer on oikeassa jossain bittimaailmassa, on se, että Göözeriltä riistetään kansalaisoikeudet, passi ja omaisuus ja hänet kivitetään torilla. On tää nettimaailma rankkaa. Tulisipa pian joulu ja poroja.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mie kuule JHag oon sitä mieltä, että Kartsu on ihqu ja siks mie siitä nätisti kirjoittelen.

Ja kylläpä se vaan on niin, että Petri Matikaisessa IFK:lle jäisi mustapekka käteen. Tunnetta peliin, joo! Mutta joku raja se on tunteilullakin. Pitää omiensa puolta, joo! Mutta aina ei tarvitse lähteä itkulinjalle. Tänään sentään oli jo ihan asiallinen. Siis pelin jälkeen. Pelin aikana pyrki omilla toimillaan ja puheillaan vaikuttamaan tuomaristoon. Ja hyvinhän se meni. Antaisi kuitenkin pelin ja pelaajien näyttää, mistä päästä kana kusee. Joskus voi protestoida, mutta ei nyt koko ajan kuitenkaan. Tänäänkin taisi käydä niin, että kun tuomarit eivät jaksaneet sitä protestointia ja vinkumista kuunnella, eikä kassit kestäneet Matikaisen ruotuun laittamista, pistettiin silmät kiinni ja avattiin vasta toisessa päässä. Kummasti meni vastaavat tilanteet Bluesin eduksi ja IFK:n tappioksi. Noloa. Ihan sama, mikö linja on kulloinkin on voimassa, mutta sen on oltava molemmille sama. Onko se Matikaiselle liikaa?
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Matikainen ei itke, sanottakoon tämä suoraan. Tai siis ei ole itkenyt pienenä tarkennuksena. Se mitä Matikainen tekee julkisuudessa on "me vastaan muu maailma" -asetelman luomista ja *aina* hän puolustaa omaa joukkuettansa. Ei huonoja esityksiä vaan omia pelaajiansa. Satunnaiselle jääkiekon seuraajalle eroa on vaikea huomata mutta ero on kuitenkin selvä.

Joka vitun valmentajahan luo tätä samaa asetelmaa ja puolustaa joukkuettaan. Jokainen noista "itkee". Tsiiz. Jokainen tekee sen eri tyylillä ja Petri Matikaisen tyyli on mouhoaminen esim. spartajargonilla, ei se muuta itse asiaa vaikka kuori on erilainen. Erilaisuus on rikkautta ja sekä Matikainen ja Jalonen mahtuu vallan hyvin tähän palettiin.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle on aikalailla sama mitä jonkun toisen joukkueen koutsi tekee. No ehkä Jortsu herättää snadia tunnetta, ei välttämättä mitään kauhean positiivista :)

Mun intohimot liittyy oman joukkueen koutsiin, joka tällä kaudella on Kari Jalonen. En kiistä hänen taitojaan Kärppien peräsimessä tai muutenkaan valmentajana. Jos minun joukkueeni vie hänen liidaamanaan mestaruuden, se on minulle joukkueen mestaruus joka tapauksessa. HIFK on aina suurempi kuin kukaan yksittäinen henkilö.

Tällä kaudella olen viihtynyt Kari Jalosen kanssa paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Johtuuko se Jalosen sopeutumisesta IFK:hon vai IFK:n sopeutumisesta Jaloseen - who cares? Sydämestäni toivon, että hän vie meidät ihan tappiin asti!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joka vitun valmentajahan luo tätä samaa asetelmaa ja puolustaa joukkuettaan. Jokainen noista itkee. Tsiiz. Jokainen tekee sen eri tyylillä ja Petri Matikaisen tyyli on mouhoaminen esim. spartajargonilla, ei se muuta itse asiaa vaikka kuori on erilainen.

Ei pidä paikkaansa. Kuinka monta kertaa Matikainen on itkenyt jostain käskytyksestä kuten Kojo? Tuomarilinjasta "itkee" jokainen koutsi, siinä ollaan samaa mieltä. Minun ajatusmaailmassa näiden välillä on kuitenkin suuri ero, syystä että tuomarivirheitä tapahtuu joka ottelussa.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pidä paikkaansa. Kuinka monta kertaa Matikainen on itkenyt jostain käskytyksestä kuten Kojo?

Ei tuosta yhdestä kommentoinnista löydy mitään suurta linjaa KJ:n itkemiselle. Mies on yllättävän tulisieluinen, jonka K. Kapanenkin varmaan myöntää ja adrenaliinipäissään tulee vouhotettua yli läikyttäen. Lisäksi veti sanansa takaisin käskytystä koskien ja pahoitteli harkitsemattomia lausuntojaan. Petri Matikainen on puhunut painavin sanoin pelaajien kunnioituksesta toisia kohtaan jonkun Blues-pelaajan kohdistuneen taklauksen yhteydessä. Sitten hän puolustaa esim. Karalahtea tällä kaudella nähdyn taklauksen jälkeen. Simppeliä on pistää nämä vain omien pelaajien puolustamisen piikkiin. Isossa kuvassa hajoaa tälläisella kommentoinnilla koko kunnia ja miehisyys käsite johon Matikainen rakentaa imagonsa - peliä isommat asiat joista tulisieluisesti mouhotetaan jäävät oman edun alle ja tuloksena on sitä kuuluisaa "itkua". Mutta en pidä P. Matikaista itkijänä, kuten en Jalostakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Faktahan on se että KJ ei jatka HIFK:ssa. Tai siis niin faktaa kuin lätkämaailmassa voi olla, ellei nimesi ole Scotty Bowman niin koutsien ns. shelf-life aletaan kyseenalaistamaan viimeistään 3v jälkeen jos menestystä ei ole tullut. Joku tulee tilalle. Onko Matikainen paras ratkaisu? En osaa sanoa mutta tyylillisesti ylivoimaisesti "puhuttelevin" ns. "realististisesti mahdollisista" vaihtoehdoista (lasken Mike Keenanin ulos tästä ryhmästä).
Vaikka Matikaisen "valmennuskäyrä" on parin viime kauden aikana junnannut paikallaan tai jopa laskenut, osin toki Bluesin rajallisen pelaajamateriaalin takia, näkisin hänet silti hyvänä jatkumona HIFKn valmennuksessa. Erilaisista persoonista huolimatta, Matikaisella ja Jalosella on paljon yhtäläisiä ajatuksia jääkiekosta ja molemmat mm. antavat paljon arvoa kovalle työnteolle ja kaksinkamppailupelaamiselle.

HIFKhon on nyt muutaman kauden aikana istutettu kovaan työntekoon ja tinkimättömään harjoitteluun perustuva seurakulttuuria, joten sen suhteen Matikainen pääsee aloittamaan työn hyvältä pohjalta. Vähän samaan tapaan kuin sai Bluesissa Kake Heikkilän näytettyä hauista pari vuotta. Samoin Jalonen pääsi nauttimaan Kärpissä Heikkilän pohjatyöstä ja valmensi siellä monien yllätykseksi todella menestyksekkäästi, vaikka Tepsissä kone olikin yskinyt.

Vaikka se monesti leimataan Jalosen turhaksi puolusteluksi, niin kyllä miehen HIFKssa ajama projekti "ammattilaisuuden opiskelusta" tulee oikeasti auttamaan tulevien valmentajien työsarkaa. Vaikka Shedden saikin tarkkislauman valmennettua ryminäpronssille, suli sekin momentum hyvin nopeasti käsiin, kun perustukset eivät seuraorganisaatiossa olleet kunnossa. Nyt ne ovat, joten itse luotan siihen, että tällä kertaa nimi P.Matikainen ei tuo HIFK:hon pelkkää pahaa karmaa ja epäonnistumisia.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mie kuule JHag oon sitä mieltä, että Kartsu on ihqu ja siks mie siitä nätisti kirjoittelen.

Tämähän on edistystä, vastaat kysymykseen :D. Tosin teit kysymyksen itse, enhän mä sitä kysynyt miksi Nenää puolustat kolmatta kautta peräkkäin. Se jää mulle Roswell-tyyliseksi ikuiseksi mysteeriksi. Ihqu-jutut oli tarkoitettu jokaiselle, joka vakavissaan uskoo tämän palstan nickien keräämien mystisten perässähiihtäjien / myötäilijöiden (myös nickejä) olevan jollain tavalla merkityksellinen ilmiö reaalimaailmassa. Ilmestyskirjassakin todetaan, että lopun ajat ovat käsillä "kun nicki nickiä seuraa" (Joh 12:12). Tämä tulee heti heinäsirkkojen perään. Tämän palstan äärimmäinen voima ja merkityshän heilauttavat päivittäin jääkiekkomaailmaa ja tietääkseni Jatkoajan kirjoitukset käännetään nyt myös venäjäksi, jotta KHL:ssäkin tiedettäisiin missä oikeasti mennään.

Ja kylläpä se vaan on niin, että Petri Matikaisessa IFK:lle jäisi mustapekka käteen.

Tässä itse asiassa vastaatkin kysymykseeni: Tuleeko Matikainen saamaan sinulta yhtä varauksettoman tuen kuin Kojo on saanut? Ei näköjään! Missä logiikka? Tämähän vaikuttaa siltä, että olet Matikaisen suhteen valinnut jo etukäteen totaalivastustuksen linjan. Mistä tiedät syksyllä -10, että kaudella 11/12 koutsaava Matikainen on mustapekka? Kamoon nyt ! Tiedätkö mitä uskottavuudellesi tapahtuu, jos määrittelet henkilöiden menestyksen / menestymättömyyden pelkästään sen mukaan, onko hän mielestäsi kiva vaiko mälsä? Eikös kannattaisi kuitenkin katsoa, miten kaukalossa menee ja paljonko tulee pisteitä ennenkuin ylistää tai tuhoaa koutsin? Ja joskus voi tehdä hyvää, jos myöntää olleensa väärässä. En muista nähneeni sinulta koskaan itsekritiikkiä. Käykö Matikaisen kanssa niin, että olet kenkäämässä häntä samantien ja löydät vain huonoutta ja minä puolestani roikun Matikaisessa kolme kautta kuin hysteerinen nainen Hullujen Päivien viimeisessä tarjousmekossa parin kaltaisensa kanssa? Lupaan nyt jo, että P.Matikainen saa multa aivan saman kohtelun kuin Nenä ja kuka tahansa muukin ifk-koutsi. Se menee vaiheittain näin:

1) Ei tuomita etukäteen, vaikka valinta ei ollutkaan ihan just se, mitä halusi. Mielestäni faniutta puhtaimmillaan on loputon usko siihen, että HIFK voittaa. Olin erittäin tiukasti puolustamassa Nokan valintaa, enkä häpeä myöntää sitä ollenkaan, vaikka jostain naapurijengistä tullaankin naukumaan rotseilusta, jos ei hakkaa kivitauluun ensivaikutelmaansa uudesta koutsista/pelaajasta ja pidä siitä kiinni. Niinpä toivon Matikaisen onnistuvan ja uskallan nyt jo veikata -siis en yritäkään esittää tietäväni, puhtaasti veikkaan, että tunnetila-alueella Matikaisen HIFK ei jätä kylmäksi. En lähde vinkumaan etukäteen, että perseelleen menee, enkä myöskään uhoa, että nyt tulee kultaa. En pysty tähän, sillä en osaa katsoa tulevaisuuteen. Ja Nenän suhteen olin siis totaaliväärässä, ennustin HIFK:n menestyvän loistavasti hänen alaisuudessaan.

2) Katsotaan mitä tapahtuu, eikä työnnetä päätä pensaaseen. Jos uusi valmentaja ei pysty esittämään kohtuuajassa (kyllä ensimmäisellä joulutauolla nähdään jo kyseisen kauden suuntaviivoista niin paljon, että jotain voi jopa ennustaakin) tarpeeksi lupauksia antavia signaaleja koskien menestystä, pelityyliä ja joukkueen vetovoimaa, olen pomminvarmasti huolissani. Vaikka kuinka taklattaisiin ja rymyttäisiin. Jos Matikainen ryssii ekat playoffit, tulee täältä aivan samaa shittiä kuin Nokallekin. Puhumattakaan siitä, että hän osoittautuisi toisellakin kaudellaan luuseriksi ja saisi kolmannen kauden. Mua kiinnostaa vain se, mitä kaukalossa tapahtuu.

Kaikesta huolimatta, arvoisa BOL, ymmärrät varmastikin, että kommentointini koskien sinun kirjoituksiasi, kumpuaa suuresta kunnioituksesta ilman mitään henkilökohtaisuuksia. Kirjoitat hyvin, perustelet sanomasi, etkä pelkää seisoa mielipiteesi takana, vaikka se ei olisi yleisen konsensuksen mukainen. Arvostan näitä piirteitä ja löydän meistä paljon samankaltaisuutta. Syksyllä -08 täällä saitilla oli melko yksinäistä, kun osoitti huolestustaan Kojon otteista. Väitin silloin, että en näe tarpeeksi hyviä signaaleja ja ne puuttuvat niin fundamentaalisilta alueilta, että pelkään väistelyn ja pakittelun olevan pysyvä olotila tämän koutsin kanssa. Nyt voisi elvistellä olleensa oikeassa, mutta mitään aihetta riemuun ei ole, kun rakastamani joukkue tuhlasi kaksi kautta Nenä-kiekkoon.

Valmentajien "itkemisen" kritisointi on yksi surullisimmista paradokseista tällä palstalla. Lähtökohtahan on se, että valmentajat ovat ihmisiä, eivät robotteja, ja jokaisen luonteenpiirteet tulevat helposti pintaan painetilassa. Matsin jälkeen voi pikkutoimittajakin mennä muna pystyssä kyselemään kirvelevän tappion kärsineen koutsin fiiliksiä ja silloin voi päästä irti ties mitä sammakoita. Mielestäni näin se pitääkin olla! En mä halua nähdä kivinaamaisia koutseja, jotka vetävät zombeina: "Näin tämä ottelu meni, nyt kohti seuraavaa". Mitäs sitten sanottaisiin? "Eihän se edes välitä!" Koko tämä palsta perustuu itkemiseen, jos itkeminen määritellään tämän palstan omien standardien mukaan. Jokaisen kirjoittajan mielipide tietystä tuomiosta, taklauksesta, maalista ja muista tapahtumista perustuu tunneperäiseen analyysiin ja täällä tunteiden näkymistä pidetään hyvänä asiana. Joten millä lihaksilla ja näytöillä tälle palstalle kirjoittavat/itkevät tuomitsevat valmentajia, jotka myöskin eläytyvät tunteella? Onko Jatkoajan ideana se, että täällä saa itkeä ja naukua, mutta pelaajien ja valmentajien pitää olla robotteja? Kuvottavaa kaksinaismoralismia.
 
Viimeksi muokattu:

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulle on aikalailla sama mitä jonkun toisen joukkueen koutsi tekee. No ehkä Jortsu herättää snadia tunnetta, ei välttämättä mitään kauhean positiivista :)

Mun intohimot liittyy oman joukkueen koutsiin, joka tällä kaudella on Kari Jalonen. En kiistä hänen taitojaan Kärppien peräsimessä tai muutenkaan valmentajana. Jos minun joukkueeni vie hänen liidaamanaan mestaruuden, se on minulle joukkueen mestaruus joka tapauksessa. HIFK on aina suurempi kuin kukaan yksittäinen henkilö.

Tällä kaudella olen viihtynyt Kari Jalosen kanssa paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Johtuuko se Jalosen sopeutumisesta IFK:hon vai IFK:n sopeutumisesta Jaloseen - who cares? Sydämestäni toivon, että hän vie meidät ihan tappiin asti!

Hienosti leidi latelee totuuksia. Näinhän tämä menee.

Mitä muuten tulee tohon itkemiseen, niin sehän on vain yksinkertainen totuus, että vastustajan valmentaja 'leimautuu' sellaiseksi vähän tahtomattaankin. Helvetti, miettikää nyt mikä pirunkomero Nordis nykyään on vastustajalle? Fanaattiset fanit huutaa, dumarit kusee housuunsa ja HIFK:n jätkät ei välitä mistään kunhan kaveria lentää seinälle ja laattaa maaliin. Ärsytetään, provosoidaan, tapellaan ja tuumaakaan ei anneta periksi. Ei tollasessa paikassa viihdy kukaan vastustaja. Sitten siihen lisätään vielä 100% tunteella elävä valmentaja, joka oli lähes tippa silmässä ja pala kurkussa kun pari kautta takaperin sen jätkät oli just hävinny ratkaisevan finaalin?

Ei musta ole yhtään ihme, että pinna palaa ja naama punaisena huutaa+meuhkaa siellä vastustajan aitiossa. Saatana, mähän en malta odottaa että se tulee meille ja aloittaa saman rallin HIFK:n puolella. Ihanaa, vihdoinkin tämä seura+jeng+halli on back in life and full of it!

Tantan kanssa muuten samaa mieltä. Yksikään vastustajan valmentaja ei oikein mussa herätä matsien ulkopuolella mitään fiiliksiä. Petu saa respektiä kyllä. Mutta Jortikkaa ei voi sietää ja se on ihan sama onko se narrilauman penkin takana vai jonkun muun. Hyi vittusoikoon, toivottavasti tätä kaveria ei ikinä oteta Nordikselle muuten kuin ylikalliin irtolipun ostajana.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jortikkaa ei voi sietää ja se on ihan sama onko se narrilauman penkin takana vai jonkun muun. Hyi vittusoikoon, toivottavasti tätä kaveria ei ikinä oteta Nordikselle muuten kuin ylikalliin irtolipun ostajana.

Tästä ei ole pelkoa. Ja miksi sille pullanaamalle pitäisi ylipäätään myydä edes irtolippua? Jortsulle voisi sen sijaan ojentaan HIFK:n Antikausikortin vuoteen 3000 asti.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Minä seison seuran ja ennen kaikkea joukkueen takana, valmentajasta riippumatta. Elän myös hetkessä, joten juuri nyt kommentoin niitä fiiliksiä, mitä Espoon Bluesin valmentaja Petri Matikainen minussa herättää. Jos Petri Matikaisesta jossain vaiheessa tulee ihan virallisestikin Helsingin IFK:n valmentaja, annan hänelle reilun mahdollisuuden. Ehdottomasti. Ihan samalla tavalla kuin Kari Jalonenkin sai minulta reilun mahdollisuuden. Itseasiassa, Kärppä-aikoina en digannut Jalosen persoonasta ollenkaan, mutta arvostin häntä hänen valmentajameriittiensä vuoksi. Olin myös tuolloin sitä mieltä, että Jalonen oli erinomainen signaus päävalmentajaksi. Ja tämä juuri hänen ansioidensa vuoksi. Tiesin myös, että Jalonen on tiukka ammattilainen, jopa kontrollifriikki, joka ei tule katsomaan velliperseilyä kovin pitkään. Juuri tämän takia pidin Jalosta erinomaisena päävalmentajana tuolloiselle IFK:lle, joka oli monella tavalla suuressa murroksessa.

Enkä mä suinkaan ole antanut Kojolle kaikesta puhtaita papereita, vaikka sitäkin on täällä väitetty. Mutta en sekuntiakaan usko, että Kojo on tyhmä. Itsepäinen hän varmasti on, mutta niinhän hänen kuuluukin olla. Hänellä on pelissä oman arvovaltansa lisäksi myös työpaikka, enkä usko, että hän olisi tehnyt päätöksiä muista syistä kuin joukkueen menestystä silmällä pitäen. Onko hän tehnyt virheitä? Totta vitussa. Olisiko asioita voinut ja pitänyt tehdä toisin? Ehdottomasti. Mutta jälkikäteen emme voi tietää, olisiko lopputulos ollut yhtään sen kummoisempi. Mun on pakko uskoa, että hän on tehnyt kulloisetkin päätökset niillä tiedoilla, jotka hänellä kyseisellä hetkellä on ollut. Ja hänellä on a) sekä enemmän ammattitaitoa että b) tietoa joukkueen tilasta kuin kenelläkään meistä.

Arvostan Kari Jalosta myös siksi, että hän uskalsi tulla IFK:hon, vaikka edellinen esiintyminen seurassa oli kaikkea muuta kuin mairitteleva. Se, mitä tapahtui 25v. sitten pelaajana, ei ole millään tavalla relevantti siinä, minkälainen hän on 25v. myöhemmin valmentajana. Ainakaan meikäläiselle. Tottakai mua naurattaa kaikki jutut, mitä tuosta ajasta on kerrottu. Mutta koska satun myös tietämään tuon ajan IFK:n joukkueesta yhtä ja toista, ymmärrän, että asiat eivät ole mustavalkoisia.

IFK:n seuraava valmentaja saa multa reilun mahdollisuuden astuessaan ruoriin. Hänellä on huomattavasti helpompi toimintaympäristö kuin Jalosella aikanaan, mutta se ei tule vaikuttamaan omiin ajatuksiini mitenkään. Oli korkea aika jonkun laittaa IFK:ssa asiat sille tasolle, missä niiden pitää ollakin. Ja nimenomaan joukkueen ja joukkueessa toimimisen suhteen.

Mulle on täysin se ja sama, onko mulla täällä ns. uskottavuutta nimimerkillä BOL. Herra siunaa, tämähän on keskustelupalsta, jossa ihmiset eivät aina todellakaan ole parhaimmillaan, eli ovat suorastaan tyhmiä ja väärässä :D. En ole siviilielämässäkään työntämässä päätä pensaaseen, jos joku tulee haastamaan ;). Enkä tee sitä täälläkään. Seison omien kirjoitusteni takana, vaikka joku tulisi myöhemmin näyttämään mulle, että kirjoitin tuolloin aivan puuta heinää. Mielipiteitään on myös oikeus muuttaa, mutta siihen ei riitä vain se, että toteaa "mutku mä nyt vaan oon nykyään sitä mieltä". Omiin mielipiteisiini vaikuttaa tottakai omat havainnot sekä luottamiltani ihmisiltä saamani tiedot liittyen vaikkapa nyt esim. Kari Jaloseen. En mä kuitenkaan täysin sokeasti jonkun toisen mielipiteeseen luota, vaan muodostan mielipiteeni monilla tavoin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Anteeksi väliintuloni BOL ja Jhag halaus-/pussausketjuunne ;-) ( joo vitsi, vitsi), mutta BOL:llä pari hyvää pointtia.

Enkä mä suinkaan ole antanut Kojolle kaikesta puhtaita papereita, vaikka sitäkin on täällä väitetty. Mutta en sekuntiakaan usko, että Kojo on tyhmä. Itsepäinen hän varmasti on, mutta niinhän hänen kuuluukin olla. Hänellä on pelissä oman arvovaltansa lisäksi myös työpaikka, enkä usko, että hän olisi tehnyt päätöksiä muista syistä kuin joukkueen menestystä silmällä pitäen. Onko hän tehnyt virheitä? Totta vitussa. Olisiko asioita voinut ja pitänyt tehdä toisin? Ehdottomasti. Mutta jälkikäteen emme voi tietää, olisiko lopputulos ollut yhtään sen kummoisempi. Mun on pakko uskoa, että hän on tehnyt kulloisetkin päätökset niillä tiedoilla, jotka hänellä kyseisellä hetkellä on ollut. Ja hänellä on a) sekä enemmän ammattitaitoa että b) tietoa joukkueen tilasta kuin kenelläkään meistä.

Juuri näin. Kokenut, menestynyt valmentaja, jolla on omat näkemykset. Itse jopa ultra-coolina HIFK-fanina tulistuin näin -> Paul Baxter&Pena-angsti by me! aikanaan ja pahoittelen itselleni tätä tapahtumaa, mutta tuo kuvasi tuntojani rakastamastani seurasta lokakuussa 2007.
Nyt elämme 15.10.2010 HIFK-time ja oloni on aivan toisenlainen. Jotainhan KJ on tuonut peliin ja se on tasaisuus ja suorittaminen parhaalla tasolla. Virheitäkin on tullut, mutta sitten kannattaa jäädä kotiin ja laittaa ovet lukkoon, jos virheitä pelkää.

Itsekin olen miettinyt ajatusleikkiä siitä, mitä meille olisi käynyt jos viimeisen parin kauden aikana meitä olisi valmentanut joku nobody-kanukki tai vaihtoehtoisesti nyt mentäisiin valmentajassa numero 2 tai jopa 3? Olisimmeko paremmissa asemissa? Tuskin.
Nyt tekemisessä on linjaa ja sitä pitkäjänteisyyttä. Ymmärrän itsekin fanina sitä, että odottavan aika on pitkä, mutta dynastiatkin rakennetaan vankalle pohjalle, ei millekään toivotaan-toivotaan Penailulle. Niin paljon kuin tuota Pena-tyyliä ihailenkin.

IFK:n seuraava valmentaja saa multa reilun mahdollisuuden astuessaan ruoriin. Hänellä on huomattavasti helpompi toimintaympäristö kuin Jalosella aikanaan, mutta se ei tule vaikuttamaan omiin ajatuksiini mitenkään. Oli korkea aika jonkun laittaa IFK:ssa asiat sille tasolle, missä niiden pitää ollakin. Ja nimenomaan joukkueen ja joukkueessa toimimisen suhteen.

Näin uskon itsekin. Uusi valmentaja tervetuloa, mutta organisaation pitää olla tarpeeksi hyvä, että A) kyseinen kaveri on oikeanlainen HIFK:n ruoriin B) valmentajaa ei potkita ulos heti ensimmäisen kriisin aikana JOS puhutaan menestyksestä. Vikahan on käytännöllisesti katsoen seurassa C) hommataan ne oikeat palikat siihen ympärille (palikat oli tahatonta huumoria). Apu-, maalivahti-, kunto- jne -valmentajat. JA SE TÄRKEIN D) USKOTAAN SIIHEN OMAAN TEKEMISEEN!

Ugh, sain purkautua. Kiitos.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
BOL: Etkö siis usko, että tätä palstaa seurataan 24/7 pohjalta ympäri maailmaa? Helvetti soikoon, mulla on täyttä faktatietoa siitä, että tämäkin kirjoitus menee suoraan Illuminaatille nopeammin kuin se näkyy palstalla. Kyllä, tämä on keskustelupalsta ja keskustelu on sitä hedelmällisempää, mitä enemmän siinä kohtaavat vastakkaiset näkemykset. Inttäminen ei ole keskustelua, inttäminen on ilman perusteluja tapahtuva yleinen mouhottaminen. Uskon, että kaikki, jotka perustelevat juttunsa, tietävät sanomattakin, että maailma ei ole mustavalkoinen. En usko, että olet totaalinen Kojo-diggari ja luulen, että et usko minunkaan olevan totaalinen anti-Kojootti. Molemmat äärinäkökulmat ovat värittynyttä soodaa. Lisäksi uskon, että itse pelien keskellä olemme useammin samaa kuin eri mieltä jään tapahtumista.

Sillehän ei mitään voi, että inhimillisiä ollaan ja tunteet vaikuttavat asioihin. Isossa kuvassa olen tietenkin enemmän Kojon dissaaja kuin diggaaja ja tämäkin johtuu eniten kahdesta paskakeväästä lopullisine tuloksineen. Mutta eihän se tarkoita sitä, että olisin sokea ja / tai tyhmä. Kun näen hyvää peliä, siis omasta mielestäni hyvää peliä, kerron sen. Niinpä Kojon pariin kauteen mahtuu ihan omia kirjoituksia perkaamallakin paljon hyvää , mutta enemmän huonoa. Olisin säälittävä nettirunkkari jos tältä pohjalta toivoisin pahaa tämän kauden HIFK:lle. Jos Kojo vetää tähän malliin myös pleijarit ja mv-peli pysyy nykyisellä tasollaan, HIFK on erittäin varteenotettava finaaliehdokas. Joukkue hajoaa joka tapauksessa ja olisi myös Kojon oman uran kannalta suotavaa, että kevät olisi menestys.

En tiedä, ovatko muut pohdiskelleet mikä olisi Kojon seuraava osoite. Mä näen hänet potentiaalina koutsina KHL:ään tai Sveitsiin. Joukkueeseen, jossa on paljon talenttia ja jossa koutsilta ei odoteta sitä, että hänen pitää kasvattaa märkäkorvista pelaajia. Toimitusjohtaja menee pöytään, joka on valmiiksi katettu. Yleinen harhaluulo, ja liian usein tälläkin palstalla esitetty, väittää että kun joukkue on tarpeeksi tasokas, "kuka tahansa" pystyy valmentamaan sen vähintään finaaliin. Tämä on suunnatonta bullshittiä. 2000-luvun finaaleissa olisivat kohdanneet hyvin usein HIFK ja Jokerit, jos pelkkä materiaali riittäisi. Toimitusjohtajakoutsina menestyminen vaatii oman talenttinsa ja Kojon uskon pärjäävän Suomea paremmin muualla Euroopassa.
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä itse asiassa vastaatkin kysymykseeni: Tuleeko Matikainen saamaan sinulta yhtä varauksettoman tuen kuin Kojo on saanut? Ei näköjään! Missä logiikka? Tämähän vaikuttaa siltä, että olet Matikaisen suhteen valinnut jo etukäteen totaalivastustuksen linjan. Mistä tiedät syksyllä -10, että kaudella 11/12 koutsaava Matikainen on mustapekka? Kamoon nyt ! Tiedätkö mitä uskottavuudellesi tapahtuu, jos määrittelet henkilöiden menestyksen / menestymättömyyden pelkästään sen mukaan, onko hän mielestäsi kiva vaiko mälsä? Eikös kannattaisi kuitenkin katsoa, miten kaukalossa menee ja paljonko tulee pisteitä ennenkuin ylistää tai tuhoaa koutsin?

Korjaa jos olen väärässä, mutta tämä on keskstelupalsta (niin minulle on monessa viestissä vakuutettu) jonka tässä nimenomaisessa threadissä käsitellään KJ:n mahdollista seuraajaa. Tällaisessa ketjussa on mielestäni ihan aiheellista kertoa omat mielipiteensä, myös negatiiviset, spekuloiduista nimistä. En usko hetkeäkään, että BOL ei tule olemaan täysin seuraavan valmentajan takana sitten kun kiekko putoaa jäihin syksyllä 2011, oli se sitten kuka tahansa.

Sinänsä ymmärrän senkin ajatusmaailman, että KJ jatkaisi jopa vielä yhden kauden. Ollaan sarjan kärjessä ja peli on kivan näköistä. Itsekin olen nyt ehtinyt seuraamaan, ja tykkään näkemästäni. Ongelma vaan on siinä, että ei muut valmentajat odota IFK:n soittoa pleijareihin saakka. Valmentaja pitää kiinnittää viimeistään tammikuussa ja itselläni ei löydy luottoa KJ:n kykyihin pleijareissa vaikka jodettaisiin tammikuussa sarjaa. OK. let bygons be bygons, mutta vähän tulee mieleen mantra "tänä vuonna Lunkasta on kasvanut voittava maalivahti". Mitä sitten jos annettaisiin KJ:lle jatkoa ja otetaan taas turpaan ekalla kiekalla jonka jälkeen ttodetaan, että nyt ei auta kuin jatkaa samalla valmentajalla kun kaikki varteenotettavat on jo töissä.

Ja tämä ongelma ei vainoaisi minua niin pahasti ellei Jalosen voitto% p:off sarjoissa IFK:n ruorissa olisi tasan 0. Yksi kemmi olisi helppo antaa anteeksi, mutta kaksi alkaa olemaan perinne. Ja ihan turha selittää miten sekaisin IFK oli kaksi vuotta sitten. Oli varmasti, mutta TPS:n olisi pitänyt kaatua.

BOL:ille Yksi kysymys: Toistat, että uskot KJ:n oppineen virheistään. Mihin perustat tämän uskon? Täytyy muistaa, että Nokka on aikamoinen jääräpää, siis myös hyvässä mielessä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BOL:ille Yksi kysymys: Toistat, että uskot KJ:n oppineen virheistään. Mihin perustat tämän uskon? Täytyy muistaa, että Nokka on aikamoinen jääräpää, siis myös hyvässä mielessä.

Perustan sen siihen, että hän haluaa voittaa mestaruuden IFK:ssa. Ja koska hänellä on ollut jo pitkään suhteellisen sama runko ja on saanut enenevissä määrin vaikuttaa hankittuihin pelaajiin, hän tuntee pelaajat paremmin eri tilanteissa ja kykenee aiempien kokemusten perusteella ymmärtämään, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät toimi. Hän on päässyt korjaamaan niitä asioita, jotka viime kaudella tökkivät joko hänestä riippuneista syistä tai sitten muista syistä.

Kaikkein suurimman muutoksen uskon kuitenkin tapahtuneen joukkueen henkisellä puolella. Ja se ei johdu yksin Ville Peltosesta. Luulen, että esim. pelin jäädyttämistä on harjoiteltu aiempaa enemmän ja nythän sitä on treenattu onnistuneesti myös pelitilanteissa. Tämä kaikki, vaikka se yleisöstä ehkä tylsältä tuntuukin, on tärkeää myös pelaajien itseluottamuksen kannalta. Tiukassa paikassa aiemmat positiiviset kokemukset voivat kantaa yllättävänkin pitkälle. Viime kausinahan on joutunut loppuun asti istumaan katsomossa kusi sukassa ja pelkäämään vastustajan tasoitusta tai voittomaalia ihan tosissaan. Nyt näin ei ole ollut, vaan ihan loppuun asti on tiukoissakin peleissä ollut fiilis, että ei tässä hädän päivää ole. Jotain on siis muutettu ja sitä kautta muuttunut ihan kentälläkin asti.

IFK:n peli on ollut tällä kaudella aiempaa aktiivisempaa, vaikka ei se viime kauden kotiotteluissakaan mitään muniin puhaltelua ollut. Toki onnistumisilla on tässäkin suuri rooli, koska hyvässä nosteessa pelaajatkin jaksavat pelata tilanteet paremmin loppuun. Mutta uskon, että tätä on ihan harjoittelemalla harjoiteltukin sekä otettu treeniohjelmia suunniteltaessa paremmin huomioon jokaisen pelaajan vahvuudet. Lisäksi esim. nelosketju on saanut mutulla enemmän peliaikaa vrt. kahteen viime kauteen. Myös paikoissa, joissa aiemmin olisi pistetty joku kolmesta ekasta ketjusta kehiin. Näin jätkillä on enemmän energiaa toteuttaa aktiivista pelitapaa.

Saatoin kirjoittaa hieman sekavasti, näin yön myöhäisinä tunteina kun ajatus ei ihan juokse nuoren varsan lailla. Pääpointti on se, että Jalosella vaikuttaisi olevan iso kuva paremmin hanskassa ja koska peli toimii tässä vaiheessa kautta jo näinkin hyvin, asiat on tiedostettu ja niitä on treenattu jo hyvän aikaa.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
BOL:ille Yksi kysymys: Toistat, että uskot KJ:n oppineen virheistään. Mihin perustat tämän uskon? Täytyy muistaa, että Nokka on aikamoinen jääräpää, siis myös hyvässä mielessä.

En ole BOL, mutta omalla kohdalla usko on kasvanut eritoten keväällä menestymiseen. Ensinnäkin joukkueen rakenne on nyt erinomainen Kari Jalosen käsiin, jolla hän pääsee toteuttamaan 3 parhaan ketjun tasaista rotaatiota jo runkosarjan alusta ja hiomaan kokonaisuutta kevättä ajatellen. Toiseksi KJ on ottanut kolme kultamitalia kuluvan vuosikymmenen jälkipuoliskolla eli ei niin pitkä aika sitten vastaavaan tyyliin rakennetulla joukkueella. Ja nyt pitää huomioida, että joukkuetta on rakennettu aina Jalosen ja Nybarin kaudesta 1 lähtien eikä kyseessä ole nopeasti kyhätty tähtinippu. Kolmanneksi KJ:n mestarijoukkueet ovat pelanneet pleijareissa irtonaista ja fyysistäkin kiekkoa ilman peruuttelua. Tälle kaudelle Jalonen on selkeästi lisännyt pelikirjaansa HIFK-tyyliin kuuluvaa fyysistä pelaamista ja ennen kaikkea brändin ykkösasian, periksiantamattomuuden. Tai tuo ei ole pelikirjakysymys, vaan tahtotilan luominen. Neljäntenä seikkana tuon Ville Peltosen ja KJ:n yhteistyön. Täällä joskus saa lukea, kuinka onneksi Ville pistää Jalosen paikoilleen ja lähestytään asiaa siten negaation kautta. Kyseessä on kumminkin kaksi huippuammattilaista, jotka tietävät menestyksen vaativan sujuvaa yhteistyötä, ei mitään kaappien paikalleen näyttämisiä.

Olen jo viime kaudesta asti toitottanut joukkueen evoluutiosta eli kuinka pelaajat ja kokonaisuus kehittyvät niin, että pelaaja x:n lähtiessä ei sitä välttämättä tarvite korvata vastaavalla äijällä, jotta joukkue olisi vahvempi kuin edellisellä kaudella. Valmennusryhmä on tehnyt hyvää työtä esim. Ramstedtin ja Ahtolan kohdalla, jotka molemmat ovat kovempia nimiä tällä kaudella kuin edellisellä. Ramstedtista huomaa nopeuden lisääntymisen ja puolustuspelaamisen paranemisen. Väitän, että keväällä mm. kyseinen mies yllättää pahimmat pessimistit mitä tulee playoffpelaamiseen. Jerry tekee edelleen maaleja, mutta miehen fyysinen vääntömomentti 1vs.1 tilanteissa on parantunut entisestään ja tämä lupaa pleijareihin varsinaista petoa.

Jos KJ vie kolmannella kaudellaan HIFK:n välieriin on se snadisti paremmin kuin keskiarvo kolmen kauden sisällä reilun 20 vuoden ajanjaksolla(-92, -98,-99,-00, -04 ja -06). Finaaleihin mentäessä on kolmen kauden tulos suorastaan huikea HIFK:n skaalassa (-98 ja -99 eli kerran reilussa kymmenessä vuodessa) ja mestaruus luonnollisesti räjäyttäisi pankin. Itselleni kaikki muut kuin finaalipaikka on pettymys. Mestaruuden voitto vaatii paljon onnistumisa ja putkeen menoa, joten pidän riman finaaleissa. Tällä hetkellä uskon tähän vahvasti ja ajattelen, että sitten kun, enkä ei kumminkaan ja jos Jalonen onnistuu HIFK:n finaaleihin viemään on mies tehnyt erinomaisen tuloksen kokonaisuudessaan kolmen kauden sisällä tämän organisaation mittapuitteissa.
 
Viimeksi muokattu:

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos KJ vie kolmannella kaudellaan HIFK:n välieriin on se snadisti paremmin kuin keskiarvo kolmen kauden sisällä reilun 20 vuoden ajanjaksolla(-92, -98,-99,-00, -04 ja -06). Finaaleihin mentäessä on kolmen kauden tulos suorastaan huikea HIFK:n skaalassa (-98 ja -99 eli kerran reilussa kymmenessä vuodessa) ja mestaruus luonnollisesti räjäyttäisi pankin. Itselleni kaikki muut kuin finaalipaikka on pettymys. Mestaruuden voitto vaatii paljon onnistumisa ja putkeen menoa, joten pidän riman finaaleissa. Tällä hetkellä uskon tähän vahvasti ja ajattelen, että sitten kun, enkä ei kumminkaan ja jos Jalonen onnistuu HIFK:n finaaleihin viemään on mies tehnyt erinomaisen tuloksen kokonaisuudessaan kolmen kauden sisällä tämän organisaation mittapuitteissa.

Pari vastaväitettä/kommenttia

En saa kolmen kauden tulosta hyväksi välieräpaikalla. Ensimmäinen kausi oli käytännössä IFK:n huonoin minun tarkasteluajanjaksona (-97 on siinä rajoilla), toinen oli huono (vastaavien tulosten jälkeen on suurin osa IFK:n valmentajista vaihdettu) ja jos kolmas kausi tuottaa "ok" tuloksen en saa viivan alle plus- merkkistä tulosta.

Historiaan vertaaminen on siinäkin mielessä arveluttavaa, että viimeiset 20 vuotta ei suinkaan edusta sitä tasoa, johon pitäisi pyrkiä. Viiden vuoden jaksossa pitäisi olla 4 kertaa välierissä, 2 finussa ja mielellään yksi mestaruus. Ei voi olla tyytyväinen siihen, että suoritus on luokkaa "vähän parempi kuin Franciksella".

Ja mielelläni itsekin ajattelisin niin, että sitten kun enkä kun ei kuitenkaan mutta nämä ovat ikävä kyllä nämä ovat tunneasioita, ja itseäni hirvittää vieläkin p:off sarjat keväällä. Sitä pientä jankuttavaa ukkoa ei vaan saa vaiennettua ja ikävä kyllä se vähän vaimentaa odotuksia kevättä silmälläpitäen
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Historiaan vertaaminen on siinäkin mielessä arveluttavaa, että viimeiset 20 vuotta ei suinkaan edusta sitä tasoa, johon pitäisi pyrkiä. Viiden vuoden jaksossa pitäisi olla 4 kertaa välierissä, 2 finussa ja mielellään yksi mestaruus. Ei voi olla tyytyväinen siihen, että suoritus on luokkaa "vähän parempi kuin Franciksella".

Käytin n. 20 vuoden ajanjaksoa, koska tähän jaksoon sisältyy suunnilleen suomalaisen jääkiekon huomattava ammattimaistuminen. Ja HIFK:n suorituksia ei saa pois pyyhittyä vaikka ajatuksena olisi kuinka että niin ja näin pitäisi menestyä - ei olla menestytty. Tämä on ollut organisaation taso ja siltä pohjalta pitää lähteä liikkeelle kehittämään menestystä, kuten nyt on tehty koko organisaation tasolla. Se kuuluisa paskasta ei leivot päivässä konvehtia tms.. Lisäksi tuon organisaation pohjat olivat yksinkertaisesti isoa skeidaa, kun KJ ja Nybari ovat leikkiin lähteneet - ensimmäisen kauden voi helposti vetää tämän piikkiin, vaikka tunne sanoisi mitä. Toki KJ on tehnyt virheitä ja teki niitä nimenomaan viime keväällä, mutta pelkästään jo valmentajatasolla liigan sisällä on 3 kauden sisällä joukkueen vieminen finaaleihin saati mestaruuteen erinomainen suoritus. Tähän voi listata liigavalmentajien kaudet ja mestaruudet. Edellisessä viestissäni olleet laskut perustuu puhtaasti keskiarvoihin eli esim. 6 välieräpaikkaa 20 kaudessa tarkoittaa yli 3 kautta välierien keskiarvoisena esiintymisjaksona ja muissa tilastoissa sama. Mutta apatiassa on oikeus elää ja tällä en tarkoita Strohia. Näitä viestejä saa lainata keväällä.
 
Viimeksi muokattu:

Stigu

Jäsen
Tämä on ollut organisaation taso ja siltä pohjalta pitää lähteä liikkeelle kehittämään menestystä, kuten nyt on tehty koko organisaation tasolla. Se kuuluisa paskasta ei leivot päivässä konvehtia tms.. Lisäksi tuon organisaation pohjat olivat yksinkertaisesti isoa skeidaa, kun KJ ja Nybari ovat leikkiin lähteneet - ensimmäisen kauden voi helposti vetää tämän piikkiin, vaikka tunne sanoisi mitä.

Oikeampi ketju tälle viestille olisi varmasti pilkunviilausketju, mutta korjaan nyt epäkohdat tässä:

1. IFK:n keskimääräinen sijoitus 18 vuoden ajanjaksolta ennen Nokkaa: 5,4
2. IFK:n keskimääräinen sijoitus Penan aikana: 6
3. IFK:n keskimääräinen sijoitus Nokan aikana tähän asti: 7,5

Eli
- (1 ja 3) Organisaation taso on ollut korkeammalla ennen Nokan aikakautta
- (2 ja 3) Paskasta on leivottu vielä paskempaa Nokan aikakaudella

Ja sen verran täsmennyksenä, että peli näyttää tosi hyvältä tällä hetkellä-itse asiassa paremmalta, kuin se on näyttänyt moniin vuosiin. Tästä kunnia menee varmasti suurelta osin Nokalle. Oma uskoni on, että Nokka vie IFK:n runkosarjassa neljän parhaan joukkoon, mutta suurin näytön paikka tuleekin sitten pleijareissa:

- saako joukkueeseen ns. pleijarivaihteen päälle?
- osaako peluuttaa joukkuetta vastustajan mukaan?
- osaako reagoida pelinsisäisiin asioihin oikein?

Kävi pleijareissa miten kävi, itse olen ainakin tyytyväinen että valmentaja vaihtuu.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävi pleijareissa miten kävi, itse olen ainakin tyytyväinen että valmentaja vaihtuu.

Riippuu siitä, kuka tulee KJ:n tilalle. Ja siinäkään ei auta kuin jälkiviisastelu sitten joskus. Uusi valmentajahan tulee seuraan vanhoilla meriiteillään ja oletusarvoilla, jotka joko realisoituvat tai sitten eivät realisoidu uudessa joukkueessa. Mutta näitäkin voidaan vertailla vasta jälkikäteen.

Mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että 3-4v. on riittävä aika yhden joukkueen peräsimessä. Toisaalta, mitään absoluuttista totuutta ei ole olemassa ja joukkueen menestys on suuressa roolissa tässäkin asiassa. Itse en karsasta sitäkään vaihtoehtoa, että IFK:ssa olisi "täyden kympin mestarikoutsi" vaikka 15v., jos mestaruuksia tulee ovista ja ikkunoista, pelaajat kehittyy, peli on aktiivista ja viihdyttävää ja valmentaja nauttii pelaajien arvostusta ja kunnioitusta. Kovin realististahan tämä ei tosin taida olla. Mutta ajatuksena kiehtova. Mr IFK:n paikka kun on jossain määrin avoinna.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävi pleijareissa miten kävi, itse olen ainakin tyytyväinen että valmentaja vaihtuu.

Tästä olen samaa mieltä. Omassa maailmassani päävalmentaja ihanneperiodi on siinä kolmen kauden kieppeillä. Jos KJ johdattaa HIFK:n tällä kaudella finaaleihin, kunnioitan häntä yhtenä osatekijänä osallisuudesta organisaatiomme huipulle nostamisessa. Mutta mitäpä näitä liikoja miettimään, kevät näyttää tuloksen.
 
Viimeksi muokattu:

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Tämä liittyy ketjun aiheeseen vain, jos Petu on Jalosen jatkaja.

Tänään oli taas sitä 'spartalaisuutta' liikkeellä Kuopiossa. Pahoin pelkään, että sama tahti jatkuu meidän hallissa ensikaudella. Toisaalta, sirkushuvejahan kansa kaipaa, mutta kovin tuntuu jo kulutetulta toistolta tämä Matikaisen jääkiekko.

JHagille hyvä esimerkki, miksi Heiskasta ei tule palkata takaisin HIFK:hon. Viisi kertaa seitämästä tänäänkin kentällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös