Kuka Jokereiden seuraava valmentaja?

  • 65 693
  • 426

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Lapanen
Tokihan tilannetta ei siitä huolimatta pidä hyväksyä vaan on koitettava keksiä lisää virikkeitä jotka houkuttelisivat väkeä halliin.
Hieno kirjoitus Lapaselta. Aika monen on varmasti helppo yhtyä näkemyksiisi.

Pari virikettä, joilla väkeä saadaan paikalle,

- vähemmän merkityksettömiä pelejä. Miten Mr. Marginaali viitsisi lokakuussa lähteä halliin, kun joka paikassa (ml. JA) toitotetaan, että tosipelit alkavat keväällä. Mr Marginaali funtsii ja palaa asiaan keväällä. Fiksu heppu.
- Staroja ja hypetystä. Meillä ei perkele ole riittävän kiinnostavia pelaajia jengissä. Otto poistaa ongelman yhdeksi sunnuntaiksi ja uskallanpa veikata hallin olevan tuolloin lähes täysi. Joku kansikuvapoika tai hulivili jengiin, iltapäivälehtien lööppeihin ja kansa valuu halliin. Mr Marginaali ottaa vaimonsakin mukaan, kun joukkueessa pelaa se sama kaveri joka on eronnut kuusi kertaa/on perkeleen söpö tms. Hjallis, sä olet markkinoinnin ammattilainen - hommiin siitä.

Ja ettei menisi täysin ohi ketjun aiheen, niin faktahan on, ettei valmentajalla juurikaan ole vaikutusta siihen paljonko väkeä matseissa käy. Jortikan osalta veikkaisin, että mies tuo itse enemmän väkeä halliin, kuin hänen luomansa pelityyli mahdollisesti karkoittaa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Lapanen: En koettanut missään vaiheessa tyrkyttää nimenomaan fyysisyyttä Jokerien yleisönsaalistuksen päävälineeksi. Vaikka meikäläisen sillä sinne saisikin useammin. Ennemmin kaipasin jotain väriä, olkoon vaikka taitoa ja makeita yksilösuorituksia, joita joukkueeseen on totuttu liittämään. Käsittääkseni hyvin monet jokerifanit, täältä tulevat mieleen ainakin cobol, Gags, flintstone, panzerfaust ja PeteX, pitävät Jortikan Jokereita tylsänä. Jos minä sanon sen, se on vittuilua? Ja usko pois; sanoisin myös Jortikan HIFKiä tylsäksi, jos se pelaisi samoin kuin Jortikan Jokerit.

Toinen lempiaiheesi eli HIFKiin liitetyn fyysisyyden dissaus on ainoastaan omissa silmissäsi. Kuten itsekin sanot; sitä näkee mitä haluaa ja haluat jostain syystä nähdä näin. Luotan itseni ja monien vierasjoukkueidenkin fanien lisäksi myös Jortikkaan, Jukka Jaloseen, Matti Alataloon, Petteri Sihvoseen ja Barry Smithiin, jotka ovat kuluneen kauden aikana kaikki maininneet omasta aloitteestaan HIFKin fyysiseksi joukkueeksi. Siis ei ennen kautta arvioissaan, vaan reaaliajassa yleensä matsinsa jälkeen. Ovatko hekin mukana HIFKin fyysisyyshypessä ja mikä on heidän motiivinsa? Olen laskenut tällä kaudella pelkästään HIFKin kotiotteluissa yli 10 sellaista taklausta, joista ovissa töniminen on kaukana; kaveri on pudonnut, jopa loukkaantunut niin ettei ole jatkanut peliä. Tähän vielä vierasottelut (La-areena esim) päälle. Ja mikä parhainta, niitit ovat olleet puhtaita ja kovia. Ovissa tönimistä meillä nähtiin Suhosen aikana. Siltikin kehtaan pokkana sanoa, että Suhosenkin HIFK oli fyysisempi kuin Jortikan Jokerit.

Oikeastaan ongelmani on se, että en kestä puusilmäisiä mielipiteitä hyviltä tyypeiltä! :) Yours truly, JHag .

Ja tarjoan valitsemasi tsekkiläisen oluen heti, kun näen itse HIFKin sortuvan pysyvään neppailuun. Olen silloin yleensä itse ensimmäisenä siitä ilmoittamassakin.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
JHag. En minä sinun koe millään muotoa vittuilevan. Lähinnä ehkä kiertelevän siellä täällä hehkuttelemassa Aravirran ihmeellisyyttä. Tähän sinulla on toki oikeus.

Kaipailemaasi taitoa ja yksilösuorituksia tämän kauden Jokereista löytyy.

Jos IFK:n tai minkä tahansa joukkueen jonkin osa-alueen dissaus olisi mieliaiheeni, kuten väität, kiertelisin ehkä ympäri Jatkoaikaa hokemassa sitä vähän siellä täällä, ja etenkin kyseisen joukkueen ketjuissa, minkä muilta hommiltani ehtisin.

Se että puhuin tönimisestä fyysisen pelin metaforana, ei ollut dissausyritys. Yritys oli, reaktiostasi voi päätellä kuinka onnistunut, lähinnä laskea leikkiä fyysisyyden mielestäni turhalla ylikorostamisella.

Minun ongelmani taitaa olla se että en kestä saman levyn pyörittämistä hyviltäkään tyypeiltä.

Toivottavasti lupauksesi tsekkioluesta pitää paremmin kuin lupaus lähteä kanssani katsomaan sopupalloa männä kesänä. Niisk.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kun puhutaan Jortikan näköisestä kiekosta Jokereissa niin pitää aina muistaa se, että Jokereissa Jortikka ei voi vaikuttaa yhtä paljon siihen pelaavaan rosteriin kuin hän pystyi vaikuttamaan esimerkiksi TPS:n valmentajana ollessaan.

Jortikan kanssa jonkun kerran jutelleena ja niistä myös aika avoimesti tänne raportoineena voin sanoa aivan varmasti sen, että Jortikka olisi halunnut esimerkiksi yhden riittävän ison ja fyysisen pakin joukkueeseen. Hulkkonen oli Jortikan toivelistalla ja kuten me kaikki tiedämme, myös Antti itse pyrki aktiivisesti Jokereihin. Virmasen allakassa vaan oli väärät päivät ja loppu on sitten historiaa.

Jortikka pelaa tasan niillä korteilla, jotka hän Virmaselta saa. Pääosin Virmanen on jakanut hyviä ja asiallisia jokerikortteja, mutta kyllä sieltä jokunen hanckkikorttikin löytyy. Joka tapauksessa rosteri on paljon parempi ja sitoutuneempi kuin vielä viime kaudella.

Eli kun puhutaan Jortikan näköisestä kiekosta Jokereissa pitää aina muistaa se, että Jortikka kokoaa joukkueen niistä pelaajista, jotka Virmanen hänelle suo. Tämä vaikuttaa myös joukkueen pelityyliin. Jos puolustajilla ei ole Martikaista ja Lepistöä ja varauksin Järventietä mukaan laskematta sellaisia taitoja, että he voisivat aktiivisesti tukea hyökkäyksiä, joukkue ei voi tietenkään hyökätä yhtä tehokkaasti ja taidokkaasti silloin kun pakit vetäytyvät välittömästi tai eivät nouse riittävästi.

Jortikan joukkueissa oli aina kiekollista huippuosaamista. Jokereiden yläkerrassa sitä on, mutta jos ei Martikainen olisi venynyt vanhoilla päivillään aivan uskomattomaan lentoon alkukaudesta, oltaisiin lähes pelkästään Lepistön varassa Järventien ollessa kuitenkin hieman pettymys ainakin mulle edelleenkin. Toivotaan Maran edelleen parantavan.

Valmentaja on aina puun ja kuoren alla. Voittoja pitää pystyä ottamaan ja jotta se olisi mahdollista, pitää pelata sellaista kiekkoa käytettävissä olevalla rosterilla, jolla niitä voittoja voi saada.

Yksi iso puute Jortikalla mun mielestä kuitenkin on. Kaukaloiden pieneneminen ja miesten kasvaminen ovat mun mielestä jääneet Jortikalta liian vähäiselle huomiolle. Enää ei olla TPS:n kultavuosien mitoissa laatikoiden tai ukkojen suhteen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Lapanen
JHag. En minä sinun koe millään muotoa vittuilevan. Lähinnä ehkä kiertelevän siellä täällä hehkuttelemassa Aravirran ihmeellisyyttä. Tähän sinulla on toki oikeus.

Pah! Siellä täällä? Mähän en (usein) edes mainitse Aravirtaa siinä yhteydessä, että HIFK on palannut juurilleen. Hän on vain väline ja sitäpaitsi pian historiaa. Jos totta puhutaan, niin olen oikeasti niin "järkyttynyt" Jortikan TPS-kloonauksesta Jokereihin, että olen ennemminkin helpottunut siitä, että hän ei tullut HIFKiin. Olen jo ennen Aran ja Jortikan palkkauksia nykyisiin seuroihinsa toivonut täällä hiekkiksellä, että HIFKiin kumpi tahansa, kiitos, mutta ehkä Ara ennemmin. Nyt ero on Aran hyväksi 80-0. Ja jos Arakin olisi ollut Ape-kiekkoilija ja Jortikka olisi äijäkiekon miehiä, mulla ei olisi mitään vaikeuksia kehua Jortsun otteita Jokereissa. Tämä ei ole mulle henkilökysymys, ainoastaan tietty pelityyli / attitude ratkaisee. Niin ja joukkue. Lisäksi mua huvittaa -tämä ei liity sinuun- varsinkin palstan nuorimpien ei-lajia-tuntevien (ei pelannut itse tai ei nähnyt riittävästi lätkää) johtoajatus, jonka mukaan värikäs valmentaja merkitsee automaattisesti värikästä joukkuetta ja herrasmiesvalmentaja merkitsee neppailujoukkuetta. Olisikin niin yksinkertaista...

Viestin lähetti Lapanen
Kaipailemaasi taitoa ja yksilösuorituksia tämän kauden Jokereista löytyy.

Tarkoitat Metroa ja Thomasia? Myönnetään. Mutta kaikki muu heidän jälkeensä on enempi harmaata massaa. Tietenkin jokerifani erottaa yksityiskohdatkin, mutta niin erotin minäkin ennen Jortikan aikaa enemmän jokeripelaajia toisistaan kuin nyt.

Viestin lähetti Lapanen
Jos IFK:n tai minkä tahansa joukkueen jonkin osa-alueen dissaus olisi mieliaiheeni, kuten väität, kiertelisin ehkä ympäri Jatkoaikaa hokemassa sitä vähän siellä täällä, ja etenkin kyseisen joukkueen ketjuissa, minkä muilta hommiltani ehtisin.

Hmmm...ei se ihan noin mene. Taitava kirjoittaja osaa antaa ymmärtää eri tavoin kuin perus "Tomek on homo" -tuuttaaja. Lisäksi olet muistaakseni Aravirta-ketjussa toivonut Aravirtaa Jokereihin? Ja itse en ole täällä dissaamassa Jokereita / Jortikkaa. Jos haluaisin dissata jotain joukkuetta / pelaajaa, olisin vakiokamaa TPS:n mahdollisessa Antti Aalto -ketjussa. Koetan oikeasti keskustella, sorry jos ei aina onnistu.

Viestin lähetti Lapanen
Se että puhuin tönimisestä fyysisen pelin metaforana, ei ollut dissausyritys. Yritys oli, reaktiostasi voi päätellä kuinka onnistunut, lähinnä laskea leikkiä fyysisyyden mielestäni turhalla ylikorostamisella.

Kyllä mä mielestäni erotan huumorin dissauksesta. Tässä tapauksessa en nähtävästi onnistunut. Eikä mulla siis ole mitään dissaustakaan vastaan. Yleensä sitä tulee kuitenkin puupäiltä tai tyypeiltä, jotka eivät tunne eivätkä välitäkään tuntea itse lajia eli jääkiekkoa. Täällähän on paljon kirjoittajia, joille jääkiekko-viitekehys on ihan yhdentekevä oman verbaliikan taustalavaste. He kirjoittaisivat samaa propagandaa ja purkaisivat yleensä maaseutu/kaupunki tai rikkaat/köyhät -ahdistustaan, vaikka tästä tulisi Runkkauksen ja Sukurutsan virallinen saitti. Lisäksi mulla on kestokuukautiset.


Viestin lähetti Lapanen
Minun ongelmani taitaa olla se että en kestä saman levyn pyörittämistä hyviltäkään tyypeiltä.

Sitten tämä on väärä paikka, sillä kaikilla kirjoittajilla, sinä mukaanlukien, on pääsääntöisesti 1-2 päälinjaa / teemaa, joita vain hieman varioidaan. Vaikka he itse eivät sitä uskokaan. Sama koskee esimerkiksi Waltaria, Tervoa ja Marques'ta.


Viestin lähetti Lapanen
Toivottavasti lupauksesi tsekkioluesta pitää paremmin kuin lupaus lähteä kanssani katsomaan sopupalloa männä kesänä. Niisk.

Se oli kyllä anteeksiantamaton väliinjättäminen, syvät pahoittelut. Ehdotan, että olemme paikalla toukokuussa kauden avausottelussa Jäkessä tjsp oli sää mikä sää? Se joka ei tule, on kahvaaja!

edit: fiilaus
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti JHag
Käsittääkseni hyvin monet jokerifanit, täältä tulevat mieleen ainakin cobol, Gags, flintstone, panzerfaust ja PeteX, pitävät Jortikan Jokereita tylsänä.

Mä sanoudun tästä heti irti, kuten edellisessä sinun tekstisi lainauksessa yritin viestiä. Mä pidän edelleen Jortikkaa ammattimiehenä, joka osaa pelitapaa muuttaa sekä rosterin, että tuomarilinjan mukaan. Siksi haluan vielä katsella tilannetta tammikuuhun asti, varsinkin jos tuomarilinja jatkossa poistaa kahvaa yhtä tehokkaasti. Oletan, uskon ja toivon että Jokereiden =Jortikan pelityyli aktivoituu entisestään, jos näin käy. Jos peli jatkuu samanlaisena, olen ensimmäisten joukossa toivottamassa hyviä jatkoja miehelle.

Heleniuksen heivaamista pidän edelleen tyhmänä tekona Jortikalta ja varsinkin hänen peluutustaan viime kaudella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti JHag
Käsittääkseni hyvin monet jokerifanit, täältä tulevat mieleen ainakin cobol, Gags, flintstone, panzerfaust ja PeteX, pitävät Jortikan Jokereita tylsänä.

Ainakin minä pidän. Tuossa hiukan ylempänä ruodin syitä näkemääni tylsyyteen tarkemmin suhtkoht pitkässä kirjoituksessa, joten en ala toistamaan sitä enää tässä. Nostan kirjoituksesta esille vain kaksi tekijää:

1. Jortikka ei arvioni mukaan saa vieläkään riittävästi vaikuttaa rosterin kokoonpanoon.
2. Jortikka ei ole analysoinyt riittävästi SM-liigan kaukaloiden kaventumista ja pelaajien keskimittojen kasvamista sitten TPS:n kultavuosien.

Aiemmin olen usein ilmaissut kaipuuni siihen Jokereiden hyökkäävään pelitapaan, jolla seuran mestaruudet 90-luvulla hankittiin ja jollaista Jokerit esitti myös esimerkiksi kaudella 1982-83. Niitä otteluita oli mukava katsoa.

Jotenkin olen kyllä ollut näkevinäni, että Jokerit kulkee oikeaan suuntaan useamman viime kauden ei-meille-vaan-tehdä-maalia peruuttelun jälkeen. Viime kausi ei alkanut sillä, mutta sitä se pahimmillaan oli.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Gags & cobol : Olin melko oikeilla jäljillä kuitenkin ja sanomattakin selvää, että pitää odottaa pitempään, ennenkuin tulee lopullinen "tuomio" aiheesta. Tähän mennessä tylsänä sitä on siis pidetty, tarkennetaan sen verran. Jortikan ja Aran ammatillista tasoa ei ääliökään kiistä ja itsekin nimenomaan uskoin molempien olevan kameleontteja : tilaustyön toimittajia. Tietyllä tavalla suhtaudun kuitenkin skeptisesti siihen, että joku joukkue saman valmentajan alaisuudessa muuttaa pelityyliään radikaalisti yhden kauden aikana. Jokereissa odoteltiin Summasen koko jälkimmäinen kausi, että josko se tästä lähtisi viihteellisemmäksi. Kuula Lehkosen suurta visiota odoteltiin hänen poistuessaan yhtä paljon kuin hänen tullessaan. Suhosen HIFK neppaili koko kauden 02/03 jne. Onhan se tietenkin mahdollista, mutta enpä usko.

Sitäpaitsi katsojaluvuista puheenollen HIFKillä ei ole valittamista ja alkukauden dyykannut Tappara on alkanut saada lisää yleisöä. Väitän, että Ville Niemisen ansiosta. Joten kyllä peliesitykset jäällä jotenkin vaikuttavat katsojalukuihin. Toinen hyvä tapa vertailla edellisiin kausiin, on toteutunut kausikorttien kauppa. Onko tietoa, miten on Jokereissa myyty kausareita tälle kaudelle verrattuna viime kauteen?

edit: Gags - superiso miinus minultakin Heleniuksen heivaamisesta.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti cobol

Jortikan kanssa jonkun kerran jutelleena ja niistä myös aika avoimesti tänne raportoineena voin sanoa aivan varmasti sen, että Jortikka olisi halunnut esimerkiksi yhden riittävän ison ja fyysisen pakin joukkueeseen.
Eikö Helenius ollut tarpeeksi iso ja fyysinen? Kerran kun hänet piti väkisin pihalle potkia. Ja kun miestä vielä haviteltiin useampikin vuosi. Jos Jortikka todella on sanonut halunneensa tämänkauden joukkueeseen ison ja fyysisen pakin, ja samalla Helenius piti pistää pois, niin ihmettelen todella tämän herran ajatuksenkulkua. Hyppäisi itse takaisin kaukaloon pelaamaan fyysistä peliään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Finisher
Eikö Helenius ollut tarpeeksi iso ja fyysinen? Kerran kun hänet piti väkisin pihalle potkia. Ja kun miestä vielä haviteltiin useampikin vuosi. Jos Jortikka todella on sanonut halunneensa tämänkauden joukkueeseen ison ja fyysisen pakin, ja samalla Helenius piti pistää pois, niin ihmettelen todella tämän herran ajatuksenkulkua. Hyppäisi itse takaisin kaukaloon pelaamaan fyysistä peliään.

Jortikan ja Heleniuksen kemiat eivät todellakaan kohdanneet ja toisen oli jätettävä Jokerit. Huono juttu. Ehkä taustalla oli myös se asia, että Helenius oli Virmasen hankinta. Kuten pitkälti olivat Pesonen, Turunen ja Tukiokin. Ja Vertala ja Latvala ja Häkkinen.

Jortikan iso ja fyysinen pelaaja on esimerkiksi Hulkkonen tai Eskelinen. Kiekonkäsittelyä pitää olla enemmän kuin nimeksi, mutta fyysistä peliäkään ei saa vierastaa. Hulkkonen oli tulossa, mutta ei päässyt sisään kun ovi oli kiinni.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti JHag
Käsittääkseni hyvin monet jokerifanit, täältä tulevat mieleen ainakin cobol, Gags, flintstone, panzerfaust ja PeteX, pitävät Jortikan Jokereita tylsänä.

Huonoimmillaan meidän peli on ollut tylsää mutta hei kyllä me ollaan tultu valtava harppaus eteenpäin siitä Summasen viimeisen kauden kurakiekosta. Nykyinen Jokeri-joukkue on pitkästä aikaa erittäin perinteistä jokerihenkeä henkivä ja pelillisestikin joukkue on rakennettu taitokiekon nimiin vannoen, fyysisyydessä meillä on puutteita ja ryminää meillä ei nähdä nimeksikään. Eli huonoimmillaan on tylsää mutta parhaimmillaan tämä joukkue esittää nautittavan kaunista kiekkoa varsinkin Valtteri Filppulan ja Glen Metropolitin huikeita henkilökohtaisia taidonnäytteitä on hienoa seurata.

Kyllä tätä joukkuetta ihan mielellään lähtee seuraamaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti flintstone
Huonoimmillaan meidän peli on ollut tylsää mutta hei kyllä me ollaan tultu valtava harppaus eteenpäin siitä Summasen viimeisen kauden kurakiekosta.

No tämä pitää ainakin paikkansa. Filppula on harmikseni ollut aika pimennossa niissä Jokeri-matseissa, jotka olen nähnyt.

Jortikan outo tulkinta isosta fyysisestä pakista näkyy cobolin kommentista, Eskelinen ja Hulkkonen? Mielestäni Eskelinen ei täytä ison ja fyysisen pakin kriteerejä juuri ollenkaan. Hän on liikkuva kiekollinen pakki, joka osaa taklatakin erinomaisesti. Mutta ei Eske mikään alakerran luutija ole, liian pieni siihen hommaan. Hulkkonenkaan ei ole iso peruspakki, astetta kovempi kiekollinen ja liikkuva pakki ja vielä parikin astetta parempi taklaaja kuin Eskelinen. Mutta eipä Hulkkonenkaan mikään alakerran yrmy ole, seurasin esimerkiksi Blues-TPS pelissä Hulkkosen tätä osastoa, samoin HIFK-TPS:ssä. Molempien joukkueiden telaketjuosasto teki mitä halusi TPS:n maalin edessä Hulkkosen ollessa kentällä. Liikkeessä ja keskialueella Hulkkonen on fyysinen, mutta vain taklauspelinsä kautta. Esimerkiksi kaksinkamppailuissa / kierrettävyydessä hän on tavallinen kuolevainen. Hockeyn pelaajaäänestyksessä esimerkiksi Kipru on paha kierrettävä ja 1/1 -vastus, selvästi ennen Hulkkosta ja Eskelistä. Siis pelaajien mielestä.

Tämä on tyylisuuntakysymys. Helenius, Karalahti, Haakana ja Kautonen edustavat minulle ainakin senkaltaista fyysisyyttä, mitä Jokereiden alakerrasta puuttuu.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti JHag
No tämä pitää ainakin paikkansa. Filppula on harmikseni ollut aika pimennossa niissä Jokeri-matseissa, jotka olen nähnyt.

Jortikan outo tulkinta isosta fyysisestä pakista näkyy cobolin kommentista, Eskelinen ja Hulkkonen? Mielestäni Eskelinen ei täytä ison ja fyysisen pakin kriteerejä juuri ollenkaan. Hän on liikkuva kiekollinen pakki, joka osaa taklatakin erinomaisesti. Mutta ei Eske mikään alakerran luutija ole, liian pieni siihen hommaan. Hulkkonenkaan ei ole iso peruspakki, astetta kovempi kiekollinen ja liikkuva pakki ja vielä parikin astetta parempi taklaaja kuin Eskelinen. Mutta eipä Hulkkonenkaan mikään alakerran yrmy ole, seurasin esimerkiksi Blues-TPS pelissä Hulkkosen tätä osastoa, samoin HIFK-TPS:ssä. Molempien joukkueiden telaketjuosasto teki mitä halusi TPS:n maalin edessä Hulkkosen ollessa kentällä. Liikkeessä ja keskialueella Hulkkonen on fyysinen, mutta vain taklauspelinsä kautta. Esimerkiksi kaksinkamppailuissa / kierrettävyydessä hän on tavallinen kuolevainen. Hockeyn pelaajaäänestyksessä esimerkiksi Kipru on paha kierrettävä ja 1/1 -vastus, selvästi ennen Hulkkosta ja Eskelistä. Siis pelaajien mielestä.

Tämä on tyylisuuntakysymys. Helenius, Karalahti, Haakana ja Kautonen edustavat minulle ainakin senkaltaista fyysisyyttä, mitä Jokereiden alakerrasta puuttuu.

JHag on aika lailla asian ytimessä. Ei Hulkkosta voi millään muotoa pitää fyysisenä pakkina muutoin kuin taklauspelinsä kautta. Eskelinen on ehkä hivenen lähempänä fyysistä pakkia, vaikka ei aivan yhtä innokkaasti avojääpommeja haekaan. Eskelisessä on kuitenkin vähän samaa henkeä kuin Kankaanperässä. Hulkkonen taklaa ja laukoo lujaa, mutta muuten on kohtuullisen kevyttä tavaraa - varsinkin puolustuspäässä.

Mä olen niitä, jotka ovat vain ja ainoastaan tyytyväisiä Heleniuksen poistamiseen. En ota kantaa tapaan, miten Heleniusta kohdeltiin, koska en siitä mitään tiedä. Pelillisesti jätkä oli kuitenkin todella avuton tapaus. Koska meillä on kolme junnua, jotka ovat pelillisiltä avuiltaan kilometrin edellä Heleniusta, ei olisi ollut mitään mieltä pitää jätkää siellä tukkona näille, joista on vielä iso hyöty niin Jokereille kuin koko suomalaiselle kiekolle.

Joku Haakana olisi ollut jo riittävän hyvä pelaajaa, joka olisi kannattanut kokoonpanoon ottaakin.

Minusta Jortikka on siinä mielessä hyvä valmentaja Jokereihin, että hänen ison ja fyysisen pakin täytyy todella olla muutakin kuin kaksimetrinen ja satakiloinen. Ei enää yhtään Levokari-, Sandwith- tai Helenius-tyyppistä autolauttaa tähän joukkueeseen, kiitos. Näitä voivat keräillä perinteiset "hullut" joukkueet, pelataan me viisaasti.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Yksi olennainen pointti Heleniuksesta ja Jokereista on se, että Areenan iso jää oli extramyrkkyä hänelle. Pienemmissä kaukaloissa, kuten Nordiksella, hänen pelinsä parani huomattavasti. Ottaisin anytime tämän autolautan HIFKin pakistoon! Mutta se ei liene kenellekään mikään yllätys...
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Viestin lähetti Oiva

Minusta Jortikka on siinä mielessä hyvä valmentaja Jokereihin, että hänen ison ja fyysisen pakin täytyy todella olla muutakin kuin kaksimetrinen ja satakiloinen.
Ei enää yhtään Levokari-, Sandwith- tai Helenius-tyyppistä autolauttaa tähän joukkueeseen, kiitos. Näitä voivat keräillä perinteiset "hullut" joukkueet, pelataan me viisaasti.

Heleniuksen tulo juuri Jortikan aikana oli enemmän paskaa tsägää, eli samaa mieltä Helgen sopimattomuudesta Jortikan Jokereihin - näytöt puhutvat sen puolesta. Se sijaan ihan turha Samia dissata vertauksilla lepokarisämpylöihin, jättämättä huomiotta Heleniuksen otteet A-maajoukkueessa ja änärissä. Ilveksessäkin ilman ukaaseja pelaavan Helgen otteet ovat ilmeisesti paljon parempia kuin viime kaudella.

Eli kuka onkaan seuraava koutsi ilman jortikkaa, niin Sam the Man takaisin himaan.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Panzerfaust
Se sijaan ihan turha Samia dissata vertauksilla lepokarisämpylöihin, jättämättä huomiotta Heleniuksen otteet A-maajoukkueessa ja änärissä. Ilveksessäkin ilman ukaaseja pelaavan Helgen otteet ovat ilmeisesti paljon parempia kuin viime kaudella.

Eli kuka onkaan seuraava koutsi ilman jortikkaa, niin Sam the Man takaisin himaan.

Menkööt kotiinsa milloin tykkää, kunhan ei pelaa Jokereissa. NHL-peleistä en tiedä, mutta pari kohtuullista Ruotsi-peliä ja kahdeksan vaihtoa Saksaa vastaan ei riitä vakuuttamaan meikäläistä, kun näki koko viime kauden ja tällä kaudella yhden pelin verran tolkuttoman huonoa sijoittumista ja liikkumista. Ei mitään käyttöä tässä joukkueessa. Ei nyt, eikä huomenna.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Aiemman kirjoitukseni pointti katosi JHagin kestokuukautisviestin jälkeen, joten vedän ne nyt tähän uudestaan, yritän samalla olla vinoilematta kenellekään (mikä on mulle hei tosi vaikeeta! Vähän rispektiä siellä takarivissä, hei!).

:

Jokerien yleisökato ei johdu Jortikasta tai joukkueen pelityylissä. Jokunen hc-katsoja jättää toki taatusti pelejä väliin kaukalossa tönimisen vähyyden vuoksi. Suurin osa häipyneistä katsojista on kuitenkin ns. sidosryhmäyleisöä (you know bisnesvieraat).

Sidosryhmäyleisöä on hävinnyt jääkoronan yleisen mediaseksikkyyden vähenemisen sekä starojen puutteen vuoksi. Pelityylilläkin on tähän toki sinällään isokin osuutensa koska SM-liigan peli on viime vuosina mennyt sellaiseksi kuin on. Tämä on kuitenkin yleisempi ongelma, ei Jortikan vika.

Sidosryhmien katoaminen kirpaisee Areenassa erityisen paljon kahdesta syystä. Heitä on siellä sekä suhteellisesti, että lukumääräisesti huomattavasti enemmän kuin muissa halleissa. Lisäksi hallin koko kiihdyttää katokierrettä; puolityhjä halli on aina vaan vähemmän kiinnostava paikka seurata pelejä yhtälailla hc-, puoli-hc-, kuin bisneskatsojallekin.

SM-liigan pelityylin muuttumisen lisäksi sarjasta on lähtenyt huomasti taitoa viime vuosina. Entistä huonommat pelaajat pelaavat entistä puolustavampaa peliä.

Tokihan Jokerien peleissä on useinkin tylsää, ei kai kukaan sitä kiellä. Tylsää on tosin muuallakin, ei peli Areenassa sikäli juuri poikkea viihdearvoltaan muista. Ottelutapahtumat kokonaisuudessaan tosin kärsivät suuresta puolityhjästä hallista, johon mm. helposti hukkuu yhden Liigan suurimman ja äänekkäimmän fanikatsomon metelöinti.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
"Yksi iso puute Jortikalla mun mielestä kuitenkin on. Kaukaloiden pieneneminen ja miesten kasvaminen ovat mun mielestä jääneet Jortikalta liian vähäiselle huomiolle. Enää ei olla TPS:n kultavuosien mitoissa laatikoiden tai ukkojen suhteen".

Tuo ei oikein päde. Kyllähän kaukaloita alettiin jo pienentää 1990-luvun puolivälistä lähtien, IFK teki toimenpiteen jo kaudeksi 1996-97. Kolme viimeisintä mestaruutta Jortikka voitti TPS:ssä, vaikka finaalivastustajien kaukalot oli jo pienennetty. Tosin Tapparan kotikaukalon tilannetta en muista, mutta ainakin IFK 1999 ja Jokerit 2000 pelasivat kotonaan pienissä laatikoissa.

Muistan jo Pentti Matikaisen sanoneen vuoden 1991 Canada Cupin jälkeen, että "myytti pelin erilaisuudesta pienemmässä kaukalossa on romutettava". Siihen asti oli uskoteltu Suomessa, että peli on täysin erilaista näissä nhl-mittaisissa laatikoissa.

Ok, pelaajien koko kasvaa noin keskimäärin, mutta ei kuitenkaan niin ratkaisevasti, kuin yleisesti uskotaan. Ja kaiken lisäksi nyt jo Suomessa puhutaan, että pitäisikö kaukalot suurentaa takaisin entisiin mittoihin.

Kyllä kaikki valmentajat ottavat nämä asiat huomioon, myös Jortikka, mutta ei niillä sittenkään ole niin ratkaisevaa merkitystä. Tässä vaan välillä tuli tämä summas-westerlundilaisuus pintaan, kun em. valmentajat alkoivat keksiä peliä nimeltä jääkiekko uudelleen ja pitivät asiasta kovaa ääntä. Pojat tulivat narreihin pienentäen kaukaloita vain suurentaaksen niitä myöhemmin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Viltsu
"Yksi iso puute Jortikalla mun mielestä kuitenkin on. Kaukaloiden pieneneminen ja miesten kasvaminen ovat mun mielestä jääneet Jortikalta liian vähäiselle huomiolle. Enää ei olla TPS:n kultavuosien mitoissa laatikoiden tai ukkojen suhteen".

Tuo ei oikein päde. Kyllähän kaukaloita alettiin jo pienentää 1990-luvun puolivälistä lähtien, IFK teki toimenpiteen jo kaudeksi 1996-97. Kolme viimeisintä mestaruutta Jortikka voitti TPS:ssä, vaikka finaalivastustajien kaukalot oli jo pienennetty. Tosin Tapparan kotikaukalon tilannetta en muista, mutta ainakin IFK 1999 ja Jokerit 2000 pelasivat kotonaan pienissä laatikoissa.

Kyllä se mun mielestä pätee. Voin toki olla väärässäkin, mutta jääkiekko on muuttunut nopeaan tahtiin yhä enemmän urheilun lisäksi myös viihteeksi. Ja viihdettä katsomaan tulleet, omilla rahoillaan maksavat katsojat, kaipaavat aiempaa enemmän vastinetta rahoilleen. Samoin fanit ovat aiempaa kriittisempiä. Enää ei riitä edes naapurin nöyryyttäminen, vaan kotiotteluista halutaan vielä enemmän irti. Vastaus ei välttämättä ole tiivis viisikkopuolustus, vaan esillä on oltava jääkiekon koko kirjo: maalitilanteita, taklauksia, hienoja kuvioita, väriä ja miehistä uhoa. Kun SM-liigaan ei ole enää saatavilla taitokiekkoa samaan tapaan kuin Jortikan kultavuosina, pitää tehdä uusia analyyseja ja johtopäätöksiä, jotta myös fanit ja muut maksavat katsojat säilyttävät tyytyväisyytensä.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
"- Olen ollut paljon pahemmissakin paikoissa. Vuonna -78 Team Finlandin kapteenina taistelimme putoamista vastaan. Ykkösmaalivahti oli edellisenä iltana vetänyt niinsanotut nakit, mutta niin siitä vaan voitettiin peli 7-2. Samoin vuonna -96 Ranskan peräsimessä. Väsyneillä jätkillä voitettiin kaksi seuraavaa peliä".

Näin siis Tamminen eilisen Salamat tappion jälkeen selittäessään Sportin tappioputkea. Ehdottiko joku häntä Jokereitten valmentajaksi tosissaan? Minäkin muistan kun Puola löi Neuvostoliiton MM-kisoissa 70-luvulla, joten....

Muistanko aivan väärin, mutta eikös Ara ollut tulossa takaisin Jokereihin, ei vaan enää kelvannut. Kyllä Jalonen olisi meikäläisen suosikki, varsinkin jos toisi Voden mukanaan.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Viestin lähetti PeteX
[BMuistanko aivan väärin, mutta eikös Ara ollut tulossa takaisin Jokereihin, ei vaan enää kelvannut. Kyllä Jalonen olisi meikäläisen suosikki, varsinkin jos toisi Voden mukanaan. [/B]
Eikös se ollut niin että Aravirta ei ollut valmis hommaan vielä talvella jolloin Jokerit valmentajaksi häntä pyysivät. Hommasivat sitten Jortikan ja Aravirta ilmaisi kiinnostuksensa liian myöhään keväällä? Näin muistelisin.

PeteX, katoppa muuten yv:t.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juhani Tamminen

Viestin lähetti PeteX
"- Olen ollut paljon pahemmissakin paikoissa. Vuonna -78 Team Finlandin kapteenina taistelimme putoamista vastaan. Ykkösmaalivahti oli edellisenä iltana vetänyt niinsanotut nakit, mutta niin siitä vaan voitettiin peli 7-2. Samoin vuonna -96 Ranskan peräsimessä. Väsyneillä jätkillä voitettiin kaksi seuraavaa peliä".

Näin siis Tamminen eilisen Salamat tappion jälkeen selittäessään Sportin tappioputkea. Ehdottiko joku häntä Jokereitten valmentajaksi tosissaan? Minäkin muistan kun Puola löi Neuvostoliiton MM-kisoissa 70-luvulla, joten....

Onhan Tamminen värikäs persoona ja valmentaja.Lisäksi on saanut myös maistaa menestystä.Kun ajatellaan Tammisen ja Jortikan pelinjohtamis kykyä .Niin mielestäni Tamminen uskaltaa tehdä pelinkin aikana muutoksia jos peli ei kulje toivotulla tavalla .Molemmat valmentajat taitavat antaa palautetta aika suoraankin .Korjatkaa jos olen väärässä.Sitä en tiedä miten Tamminen tulisi toimeen Jokereissa Masan kanssa.Mutta Vaasassa hän ainakin tulee toimeen toimitusjohtajan kanssa .
 

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
Re: Juhani Tamminen

Viestin lähetti pappi
...Mutta Vaasassa hän ainakin tulee toimeen toimitusjohtajan kanssa .
Niin, kyllähän kaikki lähtee siitä, että itsensä kanssa on hyvä tulla toimeen, jos meinaa tulla muiden kanssakin.

Tamminen olisi aivan katastrofi hankinta valmentajaksi Jokereihin. Virmas Masan soosailujen perusteella vaikuttaa siltä, että molemmilla on liikaa kaikkitietävän elementtejä toiminnassaan. Tamminen on varmasti ihan oikea henkilö toimimaan tällä hetkellä Vaasassa, jossa värikkäällä ja tunnetulla persoonalla saadaan suurempi yleisö kiinnostumaan lajista. Tosin pelin taso varsinaisissa kilpapeleissä on ollut todella heikko, eikä Tamin "taktiset vedot" ole purreet pelin tiimellyksessä.

Mutta loppuyhteenvetona voin varmasti sanoa, että Tamminen ja Jokerit olisi maailmanlopun yhdistelmä ja koko Jokeriorganisaation tuho.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Juhani Tamminen

Viestin lähetti Anadigi
Mutta loppuyhteenvetona voin varmasti sanoa, että Tamminen ja Jokerit olisi maailmanlopun yhdistelmä ja koko Jokeriorganisaation tuho.
Noup. Lähdetään siitä, että Jokerit ei lopu koskaan. Sen sijaan, jos joku edes ehdottaa Tamia meille, olen valmis harkitsemaan pommi-iskua. Vtu siinä jätkässä isoa ei ole kuin ikenet, jos se joutuisi stadiin valmentamaan (naapurit tai me), niin ei se kovin kauan täällä kestäisi. Tami on Etola-linjan kova ukko, aluksi kaikki on hyvin ja kumipatja pullistelee, sitten joku ampuu ritsalla ja tyhjenee koko ukko. Me tarvitaan kunnon ammattilainen, jonka voi tästä joukosta valita; Jortsu, Ara, Rautaskutta, Jalonen (?) ja Alatalo (?). Kaikki muut voidaan myydä Vaasaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Vähän off topic, mutta ainoa asia, minkä Tamminen on saanut aikaan on se että hän on ainoa valmentaja joka on onnistunut tiputtamaan tps:n playoffeista.
Mikä sinänsä on jo saavutus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös