Nyt kun tässä topicissa on aiheena Jokerien tuleva valmentaja, niin olisi varmaan syytä pitää aihe pääosin siinä. Mutta oletan, että Alpoon liittyvät jutut kuitenkin jotenkin linkkaavat tätäkin ja jopa kiinnostavatkin muita kuin Maple Leaf / JHag -akselia, joten vastaan tähän ML:n heittoon:
Yrität puhua minua pussiin samalla logiikalla ja tekniikalla kuin seuraavassa esimerkissä: Suomeen on valittu yhden kerran tummapintainen Miss Suomi. Tuolloin keskusteluihin nostettiin useilla tahoilla (ei minun toimestani ainakaan, Lola rules!), että olikohan siinä ikääntyvän instituution nuoleskelua esimerkiksi Maikkaria ja mediaa kohtaan? Ja samalla saatiin mukavaa lisähypeä koko missibisnestä kohtaan, joten oikeastaanhan siinä kaikki voittivat. No, joku olisi voinut sanoa tuohon, että tottakai tietty taustaverkosto toimii näissä asioissa ja on aivan mahdollista, että tätäkin valintaa oli hiljaisesti toivottu taustajoukkojen voimasta - ja kas kummaa, se tapahtui! Tässä vaiheessa voisi tulla mukaan Maple Leafin kommentti: -Voitko nyt kertoa minulle kaikki Suomessa kruunatut missit, joiden valinta on itse asiassa median tai sponsoriyrityksien ohjailema? Voitko kertoa, onko misseiksi valittu muitakin vähemmistön edustajia tällä perusteella? Onko Tarja Smura lesbo?
Ei se noin yksinkertaisesti mene ja koska selkeästi et ole yksinkertainen ihminen, miksi alennat keskustelun leikkikoulutasoisiin yksinkertaisiin kysymyksiin? Koska Jouni Backman yritettiin junailla poliittisilla lehmänkaupoilla Ylen johtoon, ovatko kaikki Ylen johtajiksi haluavat samanlaisia tyhjäpäitä? Eivät varmaan, eiköhän joukossa ollut / ole päteviäkin hakijoita. Koska Jari Sarasvuo on mediaa taitavasti hyväksi käyttävä oman lärvinsä brändiksi tehnyt yritysjohtaja, ovatko kaikki muutkin yritysjohtajat samanlaisia? Eivät, monilla on muunlaisia keinoja olla uskottava asiakkaidensa silmissä, monet ovat myös toisentyyppisten yritysten johtajia / omistajia. Koska Alpo on ottanut kiekkoa suuremman valtakunnan besserwisserin roolin ja on mukana myös vallanpitäjien poliittisissa kuvioissa, ovatko kaikki muutkin jääkiekkovalmentajat? Sama vastaus käy kuin Backman ja Sarasvuo -kysymyksiinkin.
Sanon vain, että nimenomaan Apen tapauksessa on mahdollista, että hänet ohjaillaan vaikkapa Ässien valmennukseen tai kenties jääkiekon pr- ja tiedotustehtäviin jollain mulla sektorilla. Apen ohella kiekkobisneksestä ei tule mieleen muita poliittisen pelin ja kiekkoilun yhdistäneitä kuin Kalervo Kummola. Ja jos se sinua lohduttaa Maple Leaf, niin tokihan Kummolakin on täysin legendaarinen taustakähmijä, jonka ansioihin kuuluu mm. kaulasuojan pakolliseksi saattaminen. Asiaan saattoi vaikuttaa myös Kummolan & Liitsolan yhteinen kaulasuojabisnes? Mene tiedä. Ja kun kerran kysellään, niin kysyn sinulta; kiistätkö sen, että Alpolla on kavereita ja vaikutusvaltaa tärkeillä tahoilla? Vai saiko hän omilla ansioillaan taiteellisesti ja liiketaloudellisesti hyvin vaativan Pori Jazzin johtajuuden? Jonka ryssi paikalta livahtaen tietenkin. Ja jos ihminen voidaan junailla Pori Jazzin johtoon, onko mitenkään mahdollista, että samassa pienessä maassa voidaan sama ihminen junailla - vaikkapa SM-liigaan valmentamaan?
No, Ape ei valmenna Jokereissa eikä HIFKissä enää. Mutta Blues? Hetkinen, siellähän olisi eksynyt joukkue vailla johtajaa.
Päivän Hesarissa Jortikan suuhun on laitettu "jatko Jokereissa kiinnostaa". Kaikkihan muistavat, että lehtien kirjoittaessa "valmentajaamme emme vaihda ainakaan" valmentaja vaihtuu ainakin. Joten jatko Jokereissa kiinnostaa Jortikkaa - vai oliko se ilmoitus kiinnostuneille, että jatko missä tahansa muualla kuin Jokereissa kiinnostaa, ottakaa yhteyttä?