Viestin lähetti vlad
Lisää raamatullista asiaa...
Kaivelin urakalla omia muistiinpanojani ja löysin sieltä seuraavia, kenties mielenkiintoisia, asioita itse raamatusta, uskonnosta, Jeesuksesta etc. etc. Tämä kirjoitelma ei kuitenkaan yksiselitteisesti käsittele Jeesusta vaan oikeastaan raamattua ja sen ristiriitaisuuksia sekä kristillisten fanaatikkojen ersittämiä väittämiä ja oikaisuja niihin, mielenkiintoista sinänsä ainakin minun mielestä vaikka osin menee sivuun itse aiheesta eli Jeesuksesta mutta kun tässä muutoinkin asia on rönsyillyt niin jatketaan samaisella linjalla. - Valittelen myös
Toivottavasti et ole käyttänyt lähteenäsi vapaa-ajattelija Manfred Carlssonin "Raamattu-kritiikkiä", joka on kehnoudessaan vertaansa vailla ja ei kerro muuta kuin kirjoittavan oman asiantuntemuksen puutteen.
Viestin lähetti vlad
En sen tarkemmin ryhdy erittelemään niitä syitä jotka johtavat siihen, että eräät meistä vielä tänä päivänä uskovat raamatun sanaan ja pitävät sitä (jopa) absoluuttisena totuutena joka siten on täysin totta ja tästä taasen tullaan siihen, että heidän mielestä raamattu on sanasta sanaan totta koska niin siinä sanotaan ja koska sen sanotaan olevan jumalan sanan se on totta. Huomatkaamme kuitenkin ettei mitään asiaa vielä tee todeksi se, että sanon sen olevan totta. Jos sanon kuun olevan juustoa ei se tee asiaa tosiasiaksi, tai jos uskon kuun olevan juustoa ei se muuta asiaa tosiasiaksi, - tämä pienenä alustukseni siitä mitä usko loppujen lopuksi on, eli se jos uskoo johonkin ei vielä tee siitä tosiasiaa ts. faktaa. Väite on kyettävä todistamaan oikeaksi tieteellisesti ja mikäli todistettavuus on vedenpitävää ja tieteellisesti luotettavasti tehty väite muuttuu tosiasiaksi, ja palatakseni "teoriaan" kuusta juustona... no kaikkihan me tiedämme ettei se sitä ole joten uskomus tai väite ei muuttunut faktaksi ja täten väittämä voidaan kumota tieteellisellä faktalla hyvin helposti.
Itse asiassa Raamattu ei missään kohden mainitse, että "kaikki Raamatussa on totta koska Raamattu on Jumalan sanaa"...Raamattu ei ole yhtenäinen kirja, vaan se koostuu kymmenien miesten n. 1500-2000 vuoden aikana kirjoittamista kirjoista. Käsitettä "Raamattu" ei edes tunnettu tuomarien, kuninkaiden ja profeettojen aikaan. Nykyiseen muotoon Raamattu koottiin vasta 300-luvulla. Uskon Raamatun jokaisen kirjan kuitenkin olevan Jumalan sanaa.
Viestin lähetti vlad
Sikäli mielenkiintoista, että uskovaiset ihmiset vetoavat asiansa suhteen juuri raamattuun ja mainitsevat sen olevan totta koskapa se on jumalan sanaa huomioimatta kuitenkaan sitä, että raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia ja toisiaan kumoavia väittämiä jotka raamatussa kuitenkin esitellään totuuksina. ja, seuraavaksi näihin ristiriitaisuuksiin...
On myös mielenkiintoista, että useimmat jotka väittävät Raamatun olevan täynnä ristiriitaisuuksia eivät vaadittaessa pysty nimeämään ainuttakaan oletettua ristiriitaisuutta. Koska hiekkalaatikkoateistit ovat hiekkalaatikkoleikeissään päättäneet, että Raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia, niin myös täytyy olla. Kaikki onkin hyvin niin kauan, kunnes joku paha teisti vaatii heitä nimeämään edes yhden ristiriitaisuuden...On niin helppo tehdä jostakin asiasta olkinukke, kun perusteluja siihen ei vaadita. Sama pätee muuten myös uskoviin. Omaa oppia on niin kauan helppo pitää oikeana, kunnes joku kyseenalaistaa sen...
Viestin lähetti vlad
Ollakseen jumalan sanaa ja siinä mielessä kaikkinensa totta kuten kristityt väittävät raamattu on hyvinkin ristiriitainen kirja joka on täynnä toisiaan kumoavia "kertomuksia" ja itseasiassa koko kirja alkaa hyvin ristiriitaisella ilmaisulla: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan", kuitenkin hepreankielisissä teksteissä "jumala" esiintyy monikossa jolloin alkuperäinen muoto on: "Alussa jumalat loivat taivaan ja maan", mikä viittaa jumalakollektiiviin ja vasta monoteismin yleisyttyä jumala haluttii käsittää yhdeksi. Ja, itseasiassa Psalmeissa mainitaan jumalan joutuneen ennen luomista taistelemaan kaaosvoimia vastaan, joten jumala ei suinkaan ensin luonut taivasta ja maata vaan taisteli kaaosvoimia vastaan.
En ole tarkkaan tutustunut hepreankieliseen luomiskertomukseen, joten luotan sinun olevan oikeassa tässä kohden. Kuitenkin perinteinen kristillisyys ymmärtää jumaluuteen sisältyvän kolme persoonaa, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tässä suhteessa monikko ei aiheuta minulle ongelmaa.
Voisitko mainita kyseisen Psalmin, niin käyn tarkistamassa sekä:
1. tekstimuodon
2. asiayhteyden
Kommentoin sen jälkeen.
Viestin lähetti vlad
Muutoin itse luomiskertomus sisältää lukemattomia ristiriitaisuuksia ja paikkansa pitämättömyyksiä kuten olettaa saattaa sillä kyseessähän on legenda eikä tieteellinen kirjoitus vaikka hyvin monet sitä haluavat sellaisena pitää ja uskovat se sellaisen olevan. Luomisen sanotaan kestäneen kaikkinensa seitsemän päivää mutta kuinka laskea päivä ennen auringon luomista (mikä tapahtui kolmantena päivänä) sillä käsite päivä liitetään juuri auringon nousuun ja laskuun eikä aurinkoa vielä ollut olemassa kahtena ensimmäisenä "päivänä". Tähän auringon luomiseen liittyy myös eräs problematiikka jonka me nykyään tiedämme, eli kasvit ovat riippuvaisia auringon valosta ja kuitenkin luomiskertomuksessa kasvit luotiin ennen aurinkoa.
Itse en pidä luomiskertomusta täysin kirjaimellisesti otettavana, vaan siihen sisältyy runsaasti symboliikkaa. Luku 7 on täydellisyyden luku. Jumala loi kaiken 7 päivässä, joka symboloi luomistyön täydellisyyttä. Kannattaa tutustua Raamatun lukujen symboliikkaan. Ne tekevät Raamatun tulkinnasta huomattavasti helpompaa. Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä, joka samalla on vertauskuva sapatista, Jumalan ja ihmiskunnan ikuisesta liitosta.
Luomiskertomuksen ei ole tarkoitettu olevan luonnontieteellinen selvitys siitä,
miten ja
missä ajassa maailma luotiin. Itse uskon sen vastaavan meille kysymykseen:
Miksi maailma luotiin? Jumala on tämän kertomuksen avulla halunnut kertoa meille siitä lähtökohdasta, jossa ihminen oli alussa, ja mihin syntiinlankeemus johti.
Toisaalta edes kirjaimellinen tulkinta ei välttämättä aiheuta minulle obgelmaa. Päivä tarkoittaa 24 tuntia, eikä ajan kulumiseen tarvita aurinkoa.
Viestin lähetti vlad
1 Moos 2:1 alkaa ns. toinen luomiskertomus, joka poikkeaa ensimmäisestä esim. siten, että ensimmäisessä ihminen luotiin eläinten jälkeen ja toisessa asia on juuri päinvastoin: ihminen luotiin ennen eläimiä. - (Tosin, miksi erotella ihmisiä ja eläimiä sillä ihminen on yhtälailla eläin kuin muutkin eläimet ovat). Ensimmäisessä luomiskertomuksessa mies ja nainen luotiin yhtä aikaa ja toisessa taasen nainen luotiin Aatamin kylkiluusta. Tämä tarina paljon muun ohella on lainattu muinaisilta sumerilaisilta.
Voisitko antaa viitteen liittyen siihen, että täysin vastaava kertomus löytyy sumereilta?
Toisaalta, mikäli näin on, niin minusta se ei tee Raamatun luomiskertomusta vähemmän luotettavasti, vaan
päinvastoin. On luonnollista, että myös muiden kansojen perimätietona on kantautunut kertomus luomisesta. Nooan pojista, jotka varmasti tiesivät luomiskertomuksen, polveutuivat niin heprealaiset kuin sumerit.
Viestin lähetti vlad
Myös vedenpaisumustarinan juuret ovat sumerilaista perua ja perinnettä sillä sumerilaisilla on samanlainen tarina yksityiskohtia myöten ja tämä tarina kulkeutui babylonialaisten muassa heprealaiseen perinteeseen. Tämä sumerilaisten vedenpaisumustarina perustuu todelliseen tapahtumaan joskus vuoden 3500 eaa. tienoilla kyseessä ei kuitenkaan ollut mikään maailmanlaajuinen tulva vaan Mesopotamiaa kohdannut tulva.
Myös muiden kansojen, ei pelkästään sumerien ja heprealaisten, keskuudesta löytyy kertomus vedenpaisumuksesta. Asialle löytyy selitys tietysti siten, että vedenpaisumus todella tapahtui! Näin on luonnollista, että kertomus löytyy useiden kansojen keskuudesta. Vai miten selität, että lähes samanlainen vedenpaisumus-kertomus löytyy useiden kansojen keskuudesta, jotka eivät olleet missään kanssakäymisessä keskenään?
Viestin lähetti vlad
Samanlaista lainausta löytyy myös itseasiassa Mooseksen syntytarinasta, Sargon I syntymälegenda on vain tuhat vuotta vanhempi ja babylonialaista perua.
[/B]
Mielestäni se, että jollakin toisella kansalla on
samantapainen kertomus johtajansa syntymästä, ei tarkoita sitä, että
kumpikin tai edes
toinen niistä olisi väärä.
Viestin lähetti vlad
Palatakseni itse näihin ristiriitoihin pienen alustuksen jälkeen jolla osoitin sen ettei raamattu kaikkinensa niin kovinkaan erikoinen tarinapohjaltaan ole vaan sen tarinamyytteihin on kulkeutunut myyttejä varhaisemmilta kulttuureilta ja aiemmilta vuosituhansilta niin ettei suinkaan voida puhua missään mielessä kristillisestä myyttiperinnöstä.
[/B]
Mielenkiintoinen näkökohta, kun otamme huomioon arkeologian todistaneen Raamatun paikkansapitävyyden aina Daavidin ja Salomon ajoista asti. Aikanaan myös Daavidia ja Salomoa, samoin kuin kuningas Nebukadnessaria sekä vaikkapa Tyyron, Niiniven, Sodoman ja Gomorran kaupunkeja pidettiin satuina...kunnes arkeologia kaivoi todisteet esiin niiden todenperäisyydestä. Itse asiassa eräs arkeologinen tutkimusryhmä löysi vasta myös Aabrahamin nimen eräässä kaivauksessaan.
Et toistaiseksi ole onnistunut osoittamaan yhtäkään Raamatun kertomusta vääräksi, tai edes toisilta lainatuiksi.
Viestin lähetti vlad
Näitä ristiriitaisuuksia kyseinen kirja on pullollaan joten tulen maininneeksi niistä vain muutamia merkittävimpiä, pienoisena esimerkkinä tekstien ristiriitaisuuksista ja eroavaisuuksista ja tulkintaerimielisyyksistä käynee tämä, kun Qumran kirjakääröt löydettiin arveltiin saadun kirjoituksia jotka vastasivat alkuperäistä Vanha Testamenttia koska olivathan ne 500 vuotta vanhempia kuin sitä ennen käytössä ollut vanhin kirjoitus ja löydös ei todellakaan tukenut sitä olettamusta, että Vanha Testamentti olisi säilynyt muuttumattomana vuosisatoja vaan yksin tärkein Jesaja-käärö poikkesi myöhemmästä (masoreettisesta) tekstistä noin 1400 kohdassa ilman, että oikeinkirjoituseroja lasketaan lukuun. Tämän vuoksi Qumran kääröihin ei juurikaan viitata kun tulee puhe raamatun muuttumattomuudesta.
[/B]
Väität, että Raamattu on täynnä lainauksia muista kulttuureista sekä tarustoja, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Äsken antamasi esimerkit eivät olleet päteviä. Kerropa ne muut esimerkit. Ei luulisi olevan vaikeaa, jos Raamattu on "pullollaan" mainitsemiasi "ristiriitaisuuksia".
Olet pahasti väärässä Qumranista löydetyn Jesajan kirjan suhteen. Kirjan sisältö oli täysin samassa muodossa, kuin se löytyy meidän Raamatustamme. Qumranin kääröt, jotka siis ovat todella n. 2000-2200 vuotta vanhoja, ovat todiste sen puolesta, etteivät Raamatun tekstit ole juurikaan muuttuneet alkuperäisestä muodostaan vuosituhansien aikana. Annapa viite lähteeseen, jonka mukaan löydetty Jesajan kirja olisi
sisällöltään poikennut nykyisessä Raamatussa olevasta kirjasta.
Viestin lähetti vlad
Harva tulee huomioineeksi kuunaan sitä kuinka paljon eri kirjoitukset loppujen lopuksi eroavatkaan toisistaan. Yksin Daavidin ja Goljatin taistelusta löytyy useita eroavaisuuksia ja kaikkinensa olemme tottuneet kuulemaan kuinka David tappoi Goljatin mutta eräänä surmaajana mainitaan Elhanan (Sam 21:19), tämän ohella kerrotaan samaisesta taistelusta sellaista versiota jossa Goljatia ei mainita laisinkaan - mikä sinänsä on hyvin mielenkiintoista sillä kovin meille on uskonnossa kerrattu kyseistä taistelua mutta vain tätä yhtä versiota jossa David suoritti uroteon.
[/B]
Jälleen kerran arvon kriitikko ei ole perehtynyt tekstiyhteyteen tarpeeksi. Kyseessä nimittän on eri Goljat, kuin minkä Daavid surmasi. Tekstissä mainitaan Joonatanin kaatuneen aikaisemmassa taistelussa. Kun Daavid surmasi jätti-Goljatin, oli Joonatan vielä elossa ja Saul kuninkaana. Tässä tapauksessa kyse oli siis eri taistelusta ja eri Goljatista.
Kannattaisi tutustua huolella tekstiyhteyteen ennen kuin kyseenalaistaa Raamatun luotettavuuden.
Viestin lähetti vlad
Entäpä Jeesuksen elämä, siitäkin lyhyelti. Olemme tottuneet siihen, että opetuslapsia on 12 kappaletta mutta eri yhteyksissä Uudessa Testamentissa luetellaan kaikkiaan 15 eri nimistä opetuslapsiksi eikä siihen ole laskettu Juudas Iskariotin tilalle arvottua Mattiasta. - Lähinnä lienee 12 otettu luvuksi sen sisältämän symboliikan tähden ja evankeleissa saamansa maininnan tähden vaikkei sinänsä totuutta pidä sisällään.
[/B]
Taas kirjoittaja osoittaa tietämättömyytensä. Jeesuksella oli 12
apostolia, jotka hän erotti opetuslasten joukosta. Opetuslapsia oli todennäköisesti satoja, varsinkin hänen toimintansa loppuvaiheessa.
Viestin lähetti vlad
Samalla lailla ristiriitojen sävyttämä on Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja se kuinka samanaikaisesti ristiinnaulitut ryövärit käyttäytyivät. Itsessään Jeesuksen osakseen saama oikeudenkäynti ei vastaa tuon ajan roomalaista oikeudenkäynti menettelyä. Ja, samanlainen ristiriitaisuuksien kudelma sisältyy itse kuolemaan ja ylösnousemukseen josta kerrotaan useita erilaisia versioita riippuen evankeliumista. Ja, kuolemaa seurasi joukko mitä dramaattisimpia tapahtumia joista tosin ei löydy aikalaisten historian kirjoituksista mainintaa - ainoa maininta löytyy raamatusta jonka tarinaan ne oli asetettava aiemmin Vanha Testamentissa lausuttujen ennusteiden tähden.
[/B]
Mitä ristiriitaista oli ryövärien käyttäytymisessä?
Kuvaapa meille kaikille tuon ajan roomalaista oikeudenkäyntiä ja sen menettelyä, ja miten ne erosivat oleellisesti Jeesuksen vastaavasta?
On luonnollista, kun neljä eri henkilöä toisistaan riippumatta kertoo samasta tapahtumasta, että kertomusten välillä on pieniä eroja. Itse asiassa näen asian rikkautena, en puutteena. Sen sijaan, että meillä olisi vain yksi näkökulma tapahtumista, meillä onkin niitä neljä!
Miksi Jeesuksen kuolemanjälkeisistä tapahtumista pitäisi olla merkintöjä kristinuskon ulkopuolisten kirjoitusten parissa? Jeesus ilmestyi ylösnousemuksensa jälkeen n. 500 miehelle, joista kaikista tuli hänen seuraajiaan. Jeesus ei ilmestynyt Rooman kolosseumilla tai Ateenan keskusaukiolla. Jos Jeesus olisi halunnut perustaa maallisen valtakunnan ja pakottaa ihmiset uskomaan itseensä, hän olisi toiminut tuolla tavalla. Sen sijaan hän valitsi erilaisen tien.
Pakko myöntää, että toivon joskus, että Jeesus olisi pakottanut koko maailman uskomaan itseensä. Silloin ei olisi tällaisia kysymyksiä. Mutta toisaalta ymmärrän ja näen sen, miksi Jeesus teki niinkuin teki. Hän valitsi vapaaehtoisuuden ja rakkauden tien. Ne, jotka
haluavat uskoa häneen, pystyvät kyllä perustelemaan uskonsa. Ne, jotka
eivät halua uskoa häneen, pystyvät myös perustelemaan epäuskonsa. Kukaan ei ole pakotettu uskomaan.
Viestin lähetti vlad
Jumalan sanotaan olevan kaikkivaltia ja näin raamatussa kirjoitetaan Moos 17:1 "Minä olen Jumala kaikkivaltias", kuitenkaan jumala ei toimi kuin kaikkiavaltias jolla on todella kaikki valta päällä maan.
[/B]
Jumala on kaikkivaltias, mutta on eri asia
omata kaikkivaltius kuin joka tilanteessa
käyttää kaikkivaltiuttaan. Sinäkin voit esimerkiksi olla älykäs ihminen, mutta et joka tilanteessa käytä älyäsi.
Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon, eikä hän estä ihmistä käyttämästä vapaata tahtoaan myöskään vääriin tarkoituksiin. Maailmassa vallitsee kausaliteetin laki, eikä Jumala puutu siihen yliluonnollisella tavalla kuin poikkeustilanteissa.
Viestin lähetti vlad
Sama koskee kaikkitietävyyttä, kirjoitetaan "Herran katse yltää kaikkialle sen alla ovat sekä hyvät että pahat", kuitenkaan esim. jumalalla ei ollut tietoa siitä olivatko kaikki mainitut pahat teot tehty Sodomassa ja Gomorrassa vaan hän aikoo mennä sinne katsomaan, mikäli olisi kaikkitietävä niin hänhän tietäisi onko niin eikä hänen tarvitsisi mennä asiaa tarkistamaan.
[/B]
Kyseessä on tietenkin vertauskuvallinen asia. Jumala ei itse astunut alas Sodomaan ja Gomorraan, vaan lähetti enkelinsä ihmishahmossa kaupunkeihin. Taustalla vaikutti se, että Aabrahamin veljenpoika Loot perheinen asui syntisessä Sodomassa ja enkelien tehtävä oli varoittaa heitä lähestyvästä tuhosta. Jumala tiesi tapahtumien kulun etukäteen, mutta Aabrahamin uskon vahvistamiseksi Hän toimi tällä tavalla.
Uhripalvelus on toinen vastaava esimerkki, miten Jumala toimi ihmisen oman uskon vahvistamiseksi. Ei Jumala tietenkään ollut riippuvainen uhreista, mutta ne toimivat esikuvana tulevasta suuresta Uhrista, Jumalan Karitsasta. Uhripalvelus oli esikuva syntien laittamisesta viattoman päälle. Viaton uhrikaritsa edusti viatonta Kristusta, kun hänet uhrattiin koko maailman edestä Golgatan ristillä.
Viestin lähetti vlad
Ja, entäpä jumalan kaikkihyvyys, hän antaa käskyn "Älä tapa" ja kuitenkin kehottaa toimimaan juuri päin vastoin: "...Mene siis ja voita amelekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki mitä heillä on, äläkä säästä heitä vaan surmaa miehet ja naiset lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit". Tulkoon vielä mainituksi, että rikos tapahtui vaatimattomat 400 vuotta ennen rangaistusta.
[/B]
Käskyt annettiin anarkian ja sekasorron välttämiseksi. Niitä ei ihminen saa rikkoa kuin poikkeustapauksessa, josta tässä oli kyse.
Jumalan oma henkilökohtainen käsky menee aina kymmenen käskyn edelle tällaisessa tapauksessa. Amalekilaiset olivat harrastaneet epäjumalanpalvelusta, väkivaltaa ja siveettömyyttä satojen vuosien ajan. Jumala käytti omaa kansaansa Israelia rangaistuksensa välineenä.
Mielestäni oli Jumalan armollisuuden osoitus, että Hän antoi amalekilaisille 400 vuotta aikaa parannuksen tekoon. Kun tuota parannusta ei tapahtunut, oli Jumalan rangaistava syntistä kansaa.
Samalla kun Jumala on rakkauden ja armon Jumala, on Hän myös vihan ja rangaistuksen Jumala. Hänen pyhyytensä ei voi sietää vääryyttä. Sinun henkilökohtainen närkästyksesi Jumalan toimintatavoista ei hetkauta minua mihinkään suuntaan.
Viestin lähetti vlad
Saamme myös lukea: "Sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala" ja toisaalla "Herra on soturi" tai "Jumala on rakkaus"... ilmeisesti kovin yksipuolista rauhaa ja rakkautta tämä kyseinen jumala jakaa.
[/B]
Kuten sanoin, sekä rakkaus että rangaistus kuuluvat Jumalan attribuutteihin. Pullamössökristillisyyden määrittelemä kuva Jumalasta ei ole raamatullinen.
Viestin lähetti vlad
Entäpä seuraava mielenkiintoinen ristiriitaisuus: "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahojen tekojen tähden" ; "Älkööt isät kuolko lastensa tähden, älkööt lapset isien tähden, kukin kuolkoon omien syntiensä tähden", - ensimmäinen lainaus Jes. 14:21 ja jälkimmäinen 2 Aik 25:4.
[/B]
Jesajan puhuu vertauskuvallisesti saatanan vallan päättymisestä! Jesaja kuvaa lopun tapahtumia, jossa saatana, hänen enkelinsä ja jokainen saatanaa palvellut ihminen hävitetään ikuisessa tulessa.
Vaikka tietysti voidaan tehdä tulkinta myös Babylonian kuninkaasta, mielestäni Jesajan teksti pitää soveltaa nimenomaan saatanaan. Jesaja sanoo:
"Etkö juuri sinä sydämessäsi sanonut: "Minä tahdon nousta taivaisiin! Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, minä tahdon istua jumalten vuorella kaukana pohjoisessa, minä nousen pilviä ylemmäksi, olen korottava itseni Korkeimman vertaiseksi."
Jesaja käyttää hänestä myös nimeä "kansojen villitsijä, kirkas kointähti (Lucifer=Valontuoja). Lisäksi Jesaja sanoo: "Sinun vuoksesi on ajettu liikkeelle kuolleitten henget..."
Kyseessä täytyy siis olla saatanan ja hänen palvelijoidensa tuhon kuvaus. Jeesus Kristus on tulemuksensa päivänä kukistava saatanan vallan maan päällä, ja tuota tapahtumaa loistava profeetta Jesaja etukäteen kuvaa.
Viestin lähetti vlad
Luonnontieteelliseltä kannalta raamattua, (tai muita kristillisiä kirjoituksia), tarkastellen pitää se sisällään hyvin paljon valheellista tai muulla tavoin tieteellisesti pätemätöntä tietoa joita kuitenkin opetetaan tosiasioina kouluissa ja muissa vastaavissa laitoksissa.
[/B]
Niinkö? Katsotaan mitä olet nyt saanut aikaiseksi...
Viestin lähetti vlad
Kristillinen usko perustuu myyttiseen kertomukseen maailmanluomisesta - joka kuten tiedämme on lainausta ja perua toisista varhaisemmista kulttuureista - joka kaikkinensa on tieteellisesti silkkaa potaskaa mutta tästä huolimatta kyseistä myyttiä kerrotaan totuutena ja vain ja ainoastaan ainoana totuutena fundamentalistien parissa ja saavatpa kyseisestä opista osansa koululaiset peruskoulussa ilman, että edes tullaan maininneeksi kyseisen myytin alkuperää jolloin paljaistuisi sen olevan kulttuurilainausta.
[/B]
Aikaisemmin totesin, että luomistapahtuma on ymmärrettävä ennenkaikkea symbolisesti. Raamattu perustuu erittäin pitkälle numeroihin, sekä erilaisiin kielikuviin mukautuvaan symboliikkaan, ja ellei tunne tätä symboliikkaa on sinun erittäin vaikea ymmärtää Raamattua.
Raamatun luomiskertomus ei tietääkseni ole perua mistään varhaisemmasta kulttuurista. Annapa viite niin kommentoin asiaa.
Ota huomioon, että suurimmassa osassa maailmaa opetetaan makroevoluutiota totuutena. Evoluution totuusarvo on kaikkea muuta kuin TRUE.
Viestin lähetti vlad
Se, että joku uskoo luomistyön todella tapahtuneen ei tee siitä vielä totta sillä luonnontiede kykenee (kuin myös historia) osoittamaan sen, että maailma (univerusmi) on saanut alkunsa huomattavasti aiemmin ja jo siinä vaiheessa kun raamatullisen laskennan mukaan maailma luotiin, maapallolla eli varhaiskulttuureja, näin ollen koko luomistyön todenperäisyys tulee kumottua niin luonnontieteiden kuin historian osalta. Joten tämän enempää ei lienee ole tarvetta puuttua luonnontieteen ynnä historian osalta kyseenalaistaaksemme luomistyön todenperäisyyden. Ja, jos jotakuta kiinnostaa kuinka maailma todella syntyi löytyy melkoisesti kirjallisuutta kyseisestä aiheesta lähimmästä kirjastosta, (esim. Steven Weinberg "Kolme ensimmäistä minuuttia") etc. etc.
[/B]
En näe iänmääritysmenetelmiä ongelmana suhteessa Raamatun luomiskertomukseen. Kuten sanoin, Raamatun luomiskertomuksen tarkoitus ei ole olla luonnontieteellinen selvitys siitä, miten maailma luotiin. Se vastaakin lähinnä kysymykseen: Miksi maailma luotiin? Luomiskertomuksen päivä voi tarkoittaa millaista aikaa tahansa. Esimerkiksi profeetallinen päivä tarkoittaa aina yhtä vuotta. Raamatussa myös lukee....jatkuu