Kuinka päästä läskeistä eroon?

  • 573 103
  • 3 046

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja vittu takapakkiahan on tullut.

Ainakin itsellä nuo viikonlopun röpöttelyt tuo lähinnä nestettä kehoon joka lähtee haluttaessa aika nopeastikin pois.

Oma kokemus on että kannattaa panostaa enemmän aineenvaihduntaan kuin tsiigailla pelkkiä kaloreita.

Esimerkiksi joka päiväinen arkiliikunta, reipasta kävelyä/portaita jne yhdistettynä 1-2 litran veden juomiseen kaiken muun ruokajuomisen lisäksi lisää meikäläisella aineenvaihduntaa merkittävästi ja siten helpottaa painonkontrollia.

Jos punttisalilla haluaa laihduttaa niin se vasta onkin aikaa vievää ja kurinalaista hommaa, toki aerobiset-laitteet helpottavat asiaa. Juokseminen yli satakiloisilla on sama homma, itsekin jojoilen 95-105kg välillä, fillarointi kesällä on parasta aerobista mulle. Maisema vaihtuu ja tulee helposti illassa sellainen 30-40km hyviä pyöräteitä pitkin, tuohon menee vaivaiset vajaat kaksi tuntia. Muutaman kerran viikossa tuo niin viikon aerobiset on hoidettu.


_
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Näin kirjoittelin 21 päivää takaperin.

Ja vittu takapakkiahan on tullut... Ei vittu. Kaiken pahan alku tuo juominen.
.

Kuten sua on jo neuvottu, ei kannata masentua ensimmäisestä takapakista, joka varmuudella ei tule jäämään viimeiseksi. Näin se vain valitettavasti menee. Niinkuin itsekin totesit, ei laihduttaminen sinänsä mitään ylivaikeaa puuhaa ole. Se vaikeus piilee nimenomaan siinä, että pääset eroon tosta laihduttamisajatuksesta ja siirrät ajatukset pidemmälle aikavälille, kokonaan uudenlaisten elämäntapojen ja tottumusten opetteluun.

Tiedän kyllä sen hyvän fiiliksen (ihan kokemuksesta) kun paino laskee kovaa vauhtia ja tuloksia tulee ja näkyy. Järkevämpää olisi kuitenkin edetä hiukan rauhallisemmalla tahdilla ja opetella laihtumisen ohella sellaiset elämäntavat ja ruokailutottumukset, josta oikeasti pystyy pitämään loppuelämän kiinni. Monille tuo hiilariton ruokavalio tuo loistavia tuloksia, minulle myös, mutta onko se kuitenkaan se tapa, jolla pystyy ja haluaa koko loppuelämää viettää? Eikö kuitenkin joskus, harvakseltaan, olisi kuitenkin kiva käydä kavereiden kanssa pizzalla tai kebabilla? Tai kun vietät ystäviesi tai lastesi/kummilastesi synttäreitä, niin tuskin on kovin mielekästä alkaa kieltäytyä pienestä kakkupalasta, kun se ei satu sopimaan hiilarittomaan diettiisi? Syöminenhän on kuitenkin paljon myös sosiaalinen juttu (tai no ainakin mulle on...).

Yritän sanoa, että kun laittaa suuret linjat kuntoon, ei ne pienet 'hairahdukset' saa junaa suistumaan raiteiltaan. Vanha totuushan kertoo, ettei se lihota, mitä syöt joulun ja uudenvuoden välillä, vaan se mitä syöt uudenvuoden ja joulun välillä. Tätä totuutta soveltaen...

Itse olen omalla kohdallani todennut, että kun normaalista, arkiruokavaliostani pidän viljat (ml. pastan) ja sokerit minimissä, niin muuten kestää syödä melkein niin paljon kuin haluaa ilman pelkoa lihoamisesta.

Alkoholi on tässä sellainen jännä poikkeus ja joka oli syynä allekirjoittaneelle, miksi paino ei alkuun meinannut millään lähteä laskuun,tai ainakaan pysyä alhaalla, kun olin saanut laihdutettua itseni ihannepainoon. Siis vaikka treenasin ja söin omasta mielestäni niin terveellisesti, että painon olisi pitänyt pysyä kurissa. Mulla oli onni päästä juttelemaan asiasta erään ravintoterapeutin (hän on itse myös kansainvälisen tason fittnes-mimmi..) kanssa ja hän kehoitti mua rajoittamaan alkoholin käyttöä max. kolmelle päivälle viikossa, mitä vähempiä päiviä, sen parempi. Hän ei ollut niinkään huolissani siitä, juonko kerralla hiukan enemmän, vaan siitä, että oikeasti pidän suurimman osan viikonpäivistä kokonaan alkoholittomina. Perusteluina oli se, että alkoholin suurin ongelma ei ole niinkään sen sisältämä energiamäärä, vaan ennenkaikkea se, että se sotkee aineenvaihdunnan. Juuri tämän enempää en asian tieteellisestä puolesta tiedä, mutta ainakin allekirjoittaneen kohdalla se piti täsmälleen paikkaansa. Itse juon alkoholia tätänykyä max kolmena päivänä viikossa, useimmiten ainoastaan kahtena. Toisin sanoen kaikki alkoholi tyyliin; 'lasillinen punaviiniä dinnerin yhteydessä tai pari olutta töiden jälkeen kavereiden kanssa' ovat jääneet nyt pois. Ja aineenvaihdunta pelaa kuin junan vessa aikaisempaan verrattuna!

Mielestäni karppauksessa hiukan liikaa pelätään hiilareita noin ylipäätään, sillä tärkeämpää olisi miettiä, missä muodossa hiilarit otetaan. Minulle laaditun ruokaohjeen (sen laati tämä samainen ruokaterapeutti ja fittnes mimmi) perusteella saan syödä niin paljon vihanneksia ja kasviksia kuin haluan ja (käytännössä) lähes rajoittamattomasti hedelmiä, vaikka kummassakin voi olla hiilareita kohtuu paljonkin. Sen sijaan viljat hän poisti ruokavaliostani lähes kokonaan lukuunottamatta yhtä ateriaa päivässä, jolloin voin (pienen annoksen perunoita sijasta) ottaa pienen annoksen riisiä. Sokereita normaalista ruokavaliostani ei myöskään juuri löydy, hedelmiä (hedelmäsokeria) lukuunottamatta.

Niinä päivinä kun tiedän syöväni epäterveellisesti tai juovani alkoholia, pyrin vetämään tavallista tiukemman treenin alle. Muita muutoksia elämäntottumuksissani on, että pyrin nukkumaan pidemmät yöunet (ei ne vieläkään pitkät normi-ihmisten uniin verrattuna ole, mutta kuitenkin 6 tuntia yössä) ja päivän aikana pyrin pistämään suuhuni jotain pientä terveellistä naposteltavaa 4 tunnin välein pitääkseni muutoin aika hitaan aineenvaihduntani käynnissä. Homma on toiminut kohdallani erinomaisesti, suorastaan uskomattoman hyvin. Uskoisin nyt vihdoin ja viimein löytäneeni tavan, joka paitsi toimii, josta myös pystyn pitämään kiinni ja noudattamaan.

Omalla kohdallani en tajunnut aikaisemmin, kuinka viljat eivät mulle sopineet ollenkaan. Ensinnäkin söin aivan liikaa pastaa, riisiä ja leipää ja toiseksi niistä saatu hiilari jämähti allekirjoittaneella välittömästi jenkkikahvoiksi vyötärölle. Vaikka edelleen syön reilusti enemmän hiilareita kuin mitä esimerkiksi karppauksessa tai vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa suositellaan (kasvisten ja hedelmien muodossa), siitä saadut kalorit eivät kuitenkaan jostain syystä jämähdä samalla tavalla 'pelastusrenkaaksi' vyötärölle kuin viljoista ja sokerista hankittu hiilari.

Loppuun mielenkiintoinen artikkeli alkoholista tässä asianyhteydessä:

http://www.jussiriekki.fi/alkoholi/
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Runk Karin kanssa ollaan sitten ihan samassa tilanteessa. Minä tosin aloitin jo kaksi viikkoa sitten ja ensimmäinen vitonen viidestä vitosesta on lähtenyt =) Todella tarkkaa ruoan laskemista kiloklubia ja kalorilaskuria hyödyksi käyttäen, sekä joka päiväinen liikunta ovat antaneet projektille hyvän startin. Tällä kertaa tarkoitukseni on tehdä tästä elämäntapa eli pysyvä juttu. Kunhan saan nämä läskit pois, niin en todellakaan halua niitä koskaan enää takaisin. Luojan kiitos on tullut urheilua harrastettua kuitenkin paljon elämän aikana ja tietää kuinka hyvän olon se saa aikaan. 10 vuotta syötiin vailla mitään järkeä ja sen kyllä näkee.
Tammikuun 1. TykkiJutilan paino alkaa numerolla 8 ja piste.

-10kg alkaa olla mittarissa. -15kg on matkaa vielä tavoitteeseen ja aikaan on jäljellä vajaa neljä kuukautta. Kuntosalilla tulee käytyä se 3-4 kertaa viikossa ja sellaisia 10km lenkkejä 1-2 viikossa. Ruoan suhteen olen kaiken laskemisen oikeastaan jättänyt pois, ainoastaan päässäni järkeilen annoskokoja ja syömisen laatua. Ryyppyviikonlopun jälkeiset +2-3kg on meinannut välillä masentaa, mutta ei auta kuin kiriä se kiinni.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tämän sivun ekaa viestiä mukaillen, itse koin herätyksen kesän alussa kun vaaka heilahti reippaasti 120 kg:n päälle ja pituus kun on Kuoppiksen lukemia, niin kyllähän se pisti miettiin että olisikohan syytä.

Kolmella asialla on lähtenyt -10 kg kesän aikana, olen pyöräillyt melkein joka vuoro töihin (~9 km suuntaansa), syönyt vähemmän leipää (etenkin vaaleaa leipää ei ole tullut kesällä syötyä juurikaan) ja alkoholin kulutusta olen vähentänyt myös radikaalisti, parin kaljan tissuttelut on jääneet lähes täysin pois.

Tavoite on myös tuon alle sadan, mutta mitään aikataulua asialle en ole luonut. Seuraava askel on lihaskunnon kasvattaminen, eli kuntosalilla käynnit ovat harkinnassa.
 

Nick Neim

Jäsen
Näin kirjoittelin 21 päivää takaperin.

Ja vittu takapakkiahan on tullut....

Tällaista jojoilua ei meinaan jaksa...

Pari viikkoa taas kulunut. Vaaka näytti eilen illalla saunasta tullessa 112kg, eli 3 kiloa saatu lähtemään.

Pienimuotoinen yhteenveto:

Lähtöpaino 119kg

2 ensimmäistä viikkoa -> -6kg. Kokonaislukema 113kg.

Syyt: Erityisen tarkka ruokavalio (hiilarit nollissa), suuri liikuntamäärä ensimmäisellä viikolla (liikun pelkästään työnkin puolesta suht mukavasti, päivästä toki riippuen), mutta sitten pukkasi myös kuumetta ja nuhaa toisella viikolla.

5 viikkoa kulunut -> +2kg. Kokonaislukema 115kg.

Syyt: Alkoholi, liikunnanväheneminen, ei niin tarkka ruokavalio. Yleinen vitutus omaan saamattomuuteen. "Luovutus" taas hyvin lähellä.

7 viikkoa kulunut -> -3kg. Kokonaislukema 112kg.

Syyt: Ei oikeastaan mitään muuta erikoista kuin ruokavalio. Pasta, peruna ja vaalea leipä niin minimiin kuin mahdollista (esimerkiksi työpaikka ruokailussa välillä käytännössä mahdotonta, vaikkakin harvakseltaan siellä tulee edes käytyä syömässä) ja ennen kaikkea syön säännöllisesti. Ilta kahdeksan jälkeen ei eksy suuhun enään mitään. Liikuntana arki/hyötyliikunta, eli esimerkiksi töissä tapahtuva liikunta, kauppaan kävelyt yms. Totta puhuen ei tällä hetkellä edes tunnu siltä kuin yrittäisi laihduttaa. Tällä linjalla siis koitetaan jatkaa.

P.S. Prof. Puckin viestiin oli tarkoitus vastailla, mutta on päässyt näemmä unohtumaan. Viestissäsi oli useita hyviä pointteja ja vinkkejä, kiitos siitä. Alkoholin suhteen olen tosin sellainen, että kulutan sitä yleensä maksimissaan pari kertaa viikossa, jolloin tosin todella suuria määriä. Tän kokoiselle kaverille, ja niin saatanan alkoholisoituneelle mielelle saattaa upota parhaimmillaan kontti iltaan jos alottelee siinä kello 18 aikoihin. Nyt on oltu pari viikonloppua selvinpäin, ja ainakin toiset kaksi olisi vielä tarkoitus viettää ilman alkoholia..

E: Niin joo, 7 viikkoa ja 7 kiloa lähtenyt. Eli 18 kiloa jäljellä, aikaa 19 viikkoa. Luotetaan.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Itse olen onnistunut pudottamaan sellaiset 6,5-7kg nyt kuudessa viikossa. Perjaatteessa viidessä, koska viimeisin viikko meni "palautellessa" eli vedin plussilla koko viikon, että kroppa jaksaa vielä seuraavat 5 viikkoa. Lähtöpainoa oli 83 ja nyt vaaka näyttää 76-77kg välisiä lukuja. Samat vanhat niksit eli vettä se kolmesta neljään litraa päivässä. Liikunnan lisäystä ja dokaamisen vähentämistä. Ekat kolme viikkoa vedettiin yhtä mässäilypäivää lukuunottamatta minimi hilareilla eli semmosille 0-20g päivässä. Nyt vähitellen olen lisännyt ruokavalioon taas tummaa leipää (realia) ja makarooniakin voin vetää kerran viikossa. Perunoihin en ole koskenut, eika ole tehnyt mielikään.

Dokannut tosiaan olen vain kaksi kertaa tällä ajanjaksolla. Ekalla kerralla pyristeltiin viinalla (nousi ihan hyvin päähän). Ja toisella kerralla annoin itselleni luvan ottaa näitä hilarijuomia. Parhaiten tämän laihdutuksen tulokset näkee siinä, että farkut, jotka olivat suhteellisen tukalat tossa vielä 6 viikkoa sitten pitää laittaa vyöllä kiinni, että pysyvät jalassa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
P.S. Prof. Puckin viestiin oli tarkoitus vastailla, mutta on päässyt näemmä unohtumaan. Viestissäsi oli useita hyviä pointteja ja vinkkejä, kiitos siitä. Alkoholin suhteen olen tosin sellainen, että kulutan sitä yleensä maksimissaan pari kertaa viikossa, jolloin tosin todella suuria määriä. Tän kokoiselle kaverille, ja niin saatanan alkoholisoituneelle mielelle saattaa upota parhaimmillaan kontti iltaan...

Alkoholin suhteen ollaan (oltu) sikäli samoilla linjoilla, että ennen join yhdessä illassa enemmän alkoholia kuin nykyään koko viikon aikana, ja silti edellen juon kuitenkin keskimäärin kaksi kertaa viikossa. Eli toleranssi oli jo kehittynyt melkoiseksi. Onko muuten kukaan vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavista huomannut sellaista, että kun viljat jättää ruokavaliosta pois, niin se vähentää jostain kumman syystä sekä mielihalua alkoholiin, mutta myös laskee viinansietokykyä aika radikaalisti? Nimittäin allekirjoittaneella on käynyt juuri näin? Hiilareita tosin kyllä edelleen päivittäin syön, mutta aikaisempaa huomattavasti vähemmän ja en viljoja (valkoista riisiä lukuunottamatta) normaalissa ruokavaliossa. Nykyään saavutan saman 'tilan' kolmanneksella siitä viinamäärästä, mitä vielä vain joitakin kuukausia sitten ja painonpudotus ei kuitenkaan niin hurjaa ole ollut, että ero selittyisi pelkästään sillä. Tosin allekirjoittaneella kaikki kilot ovat lähteneet puhtaasti rasvasta. Lihaspaino on jopa hiukan lisääntynyt saliharjoittelun myötä. Omalla kohdallani tämä on ihan mitattua faktaa!

Edelleen kuitenkin varoitan kaikkia pikatahtia laihduttavia siitä, että lihaksista ei kannata (varsinkaan alkuun) laihduttaa. Tämä on valitettavan tyypilistä, koska ihmiskeho on siitä vittumainen, että lihakset tahtoo lähteä ennen läskiä, jos ei laihduttamisen ohella kiinnitä lujasti huomiota tarpeeksi proteiinipitoiseen ruokavalioon ja lihaskunto, eli käytännössä salitreenaamiseen. Monet pikatahtia etenevät laihduttavat itsensä ns. laihoiksi läskiksi, joka kostautuu rankemmalla kädellä, eli laihdutetu paino tulee paitsi takaisin, kun ankarasta ruokavaliosta hiukan lipsahtaa ja se tulee lisäläskin, ei lihasten, muodossa. Lihakset myös kuluttavat enemmän kaloreita, varsinkin treenatessa, joten sikälikin lihasmassasta on hyötyä laihduttamisprosessin aikana.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla olisi tarvis saada muutama kilo pois painosta ja samalla päästä parempaan kuntoon. Ennen ruokavalioon tai muihin elintapoihin koskemista haluaisin yrittää laihtua pelkästään liikkumalla, koska olen ennenkin pystynyt pitämään painon kurissa syömällä ja juomalla mitä sattuu (järki kädessä tosin), mutta liikkumalla paljon. Viimeisen parin vuoden aikana liikunta on kuitenkin jäänyt etenkin talvisin vähemmälle, mikä on ruvennut näkymään painossa. Olen jotain 5-7 kg yli ihannepainon, eli mihinkään kymmenien kilojen pudotuksiin ei onneksi ole tarvetta.

Pidän liikuntamuodoista eniten pyöräilystä ja pyöräilen kaikkialle mihin pystyn jos sää sallii. Viikossa kilometrejä tulee varmaan jotain 40, mutta lyhyinä 4-5 km ja parinkymmenen minuutin pyrähdyksinä. Eniten tällä hetkellä askarruttaa se, kuinka tehokkaita tuollaiset lyhyet pyöräilymatkat ovat laihtumisen kannalta. Olisiko huomattavasti tehokkaampaa ajankäyttöä pyöräillä esimerkiksi yksi kahden tunnin lenkki kerralla kuin neljä puolen tunnin lenkkiä eri päivinä vai onko tällä mitään väliä? Muistelen jostain lukeneeni joskus, että rasva rupeaa palamaan lenkillä vasta tietyn ajan kuluttua. Pitäneekö paikkansa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Liikkuminen kannattaa aina, mutta voithan tuohon vakilenkkiisi lisätä pari kertaa viikossa pienen koukeron, jolla matka vaikkapa tuplaantuu. Tosin suosittelisin myös pientä ruokavalion tarkastusta, koska pelkkä liikunta ei ihmeitä tee, jos vedät edelleen mitä sattuu, vaikka kuinka olisi järki kädessä. Iltahiilarit veks arkisin on aika helppo tapa. En tiedä ikääsi, mutta jos 30 lähestyy, niin alkaapi vain tuo läskin tarttuminen olla herkempää kuin nuorempana.
---

Mulla on vaille pari kuukautta nyt takana iltapäivän hiilarittomuudella takana, ja fiilis on pysynyt hyvänä. Vyötäröltä on hävinnyt pullaa, mikä on tärkeintä, ja kilojakin jotain viisi kappaletta. Liikunnassa oli pieni tauko hetken aikaa iltakiireiden vuoksi, mutta pääsin onneksi hyvin taas kärryille, ja nyt on vähintään joka toinen päivä jotain kunnon liikuntaa ollut, lisäksi sitten hyötyliikunnat. Pitäisi saada vielä kunnon punttikuuri pyörimään tähän rinnalle, niin alkaisi olla aika hyvä tilanne.

Pe- ja/tai la-illat ovat karkkipäiviä, jotta saa vähän päälle lepoa ja toisaalta liiallinen kiristely ei tee hyvää aineenvaihdunnallekaan. Oikeastaan tämä ei parin ekan illan jälkeen ole tuntunut edes miltään kuurilta, vaan ennemminkin sitä on tullut ihmeteltyä, kuinka paljon joskus tuli syötyä iltaisin kaikkea mahdollista. Leipä maistuu edelleen hyvältä, mutta nyt lähinnä vain aamupalalla.
 

Veijari

Jäsen
Mun tarttis varmaan iltasyömistä saada jotenkin hillittyä. Muutamana iltana viikossa futis- tai säbätreenit loppuu vasta klo 21 tai myöhemminkin ja sen jälkeen kun pääsee kotiin niin on tietenkin järkyttävä nälkä ja silloin tulee aina syötyä aika tukevasti. Helposti siitä tulee tapa ja vetää joka ilta reilun iltapalan. Joku vatsaa turvottava "proteiinitaikina" tai puolitoista litraa rasvatonta maitoa pitäisi varmaan niellä ensi kättelyssä jolla se iltanälkä lähtisi nopeasti - onko vinkkejä? Muuten mulla on mielestäni aika hyvässä balanssissa toi syöminen, mitä nyt tällä viikolla on vähän lipsunut mutta muutamia poikkeuspäiviä voidaan sallia, kunhan niistä ei tule tapa.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun tarttis varmaan iltasyömistä saada jotenkin hillittyä. Muutamana iltana viikossa futis- tai säbätreenit loppuu vasta klo 21 tai myöhemminkin ja sen jälkeen kun pääsee kotiin niin on tietenkin järkyttävä nälkä ja silloin tulee aina syötyä aika tukevasti. Helposti siitä tulee tapa ja vetää joka ilta reilun iltapalan. Joku vatsaa turvottava "proteiinitaikina" tai puolitoista litraa rasvatonta maitoa pitäisi varmaan niellä ensi kättelyssä jolla se iltanälkä lähtisi nopeasti - onko vinkkejä? Muuten mulla on mielestäni aika hyvässä balanssissa toi syöminen, mitä nyt tällä viikolla on vähän lipsunut mutta muutamia poikkeuspäiviä voidaan sallia, kunhan niistä ei tule tapa.

Itse tullut noudatettua VHH:ta ja todennut, että maitorahka on sieltä parhaasta päästä. 250g sisältää 25g pro, ~10g hh. Mausteeksi jotain light tiivistemehua laimentamattomana, oma suosikki O-Light. Täyttää kyllä muutamaksi tunniksi tollanen 250g satsi, 500g kanssa jaksaa jo vähän pitempään.

Joo, tässä pian päässyt jo 13kg läskiä eroo. VHH:lla menty ja liikunta ollut näin aluksi hyötyliikunnan lisäämistä; kauppaan, kirjastoon, kouluun, keskustaan jne. tulee mentyä nyt kävellen. Lisäksi kukkarokin kiittää kun ei tartte jatkuvasti autoa tankata. Nyt tullut pikkasen alettua lenkkeilemään ja katsellaan siitä sitten eteenpäin. Jos vaikka enskesäksi mahtuis vanhaan Richan nahkatakkiin.
 

scholl

Jäsen
Olisiko huomattavasti tehokkaampaa ajankäyttöä pyöräillä esimerkiksi yksi kahden tunnin lenkki kerralla kuin neljä puolen tunnin lenkkiä eri päivinä vai onko tällä mitään väliä? Muistelen jostain lukeneeni joskus, että rasva rupeaa palamaan lenkillä vasta tietyn ajan kuluttua. Pitäneekö paikkansa?

Noin luulen sen olevan. Ei kannata jättää pois hyötypyöräilyä, mutta jos ei ole joko ihan Jopo käytössä, vaan joku maastofillari tai hybridi tai mikä tahansa vastaava niin nosta kertapyöräilylenkin pituudeksi vaikkapa pari kertaa viikossa siihen 40 kilsaan. Fillarilla näkee uusia paikkojakin ja kiertelet reilussa parissa tunnissa mukavasti monissa paikoissa ja tulee sellainen pitkäkestoinen suoritus suhteellisen maltillisella sykkeellä. Sellainen on laihtumisen kannalta hyvä juttu.

Moni puhuu ruoasta, mutta kyllä se kuntoilu on se a ja o kuitenkin. Ja salilla käyntiä ei lasketa. Moni nostaa jumalattomasti puntteja, vaikka on läski. Harva on sellaisessa ruumiillisessa työssä tänä päivänä, että tarvitsee jaksaa lekalla lyödä, joten sen salitouhun voi unohtaa ja tehdä juuri nimenomaan vaikkapa niitä pyöräilylenkkejä. Sen lisäksi joku toinen päivä voi tehdä pitkän vaikkapa parin tunnin tunnin kävelylenkin.
 

scholl

Jäsen
Mun tarttis varmaan iltasyömistä saada jotenkin hillittyä. Muutamana iltana viikossa futis- tai säbätreenit loppuu vasta klo 21 tai myöhemminkin ja sen jälkeen kun pääsee kotiin niin on tietenkin järkyttävä nälkä ja silloin tulee aina syötyä aika tukevasti. Helposti siitä tulee tapa ja vetää joka ilta reilun iltapalan.

Mä syön melkein joka päivä ihan kunnon aterian 21-23, kun ei ehdi aiemmin. Se on lihaa tai kanaa tai mitä vain tulee tehtyä. En usko, että sillä on mitään väliä, mihin aikaan lämpimän ruoan syö. Aamulla sitten ei tule niin aikaisin nälkä. Espanjalaisethan ovat aina syöneet vasta lähemmäs puolen yön aikaan, eikä siellä silti ole sen enempää läskejä kuin täälläkään. Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon treenaa. Läskeys on lähinnä laiskojen ominaisuus.
 

scholl

Jäsen
Liikkuminen kannattaa aina, mutta voithan tuohon vakilenkkiisi lisätä pari kertaa viikossa pienen koukeron, jolla matka vaikkapa tuplaantuu. Tosin suosittelisin myös pientä ruokavalion tarkastusta, koska pelkkä liikunta ei ihmeitä tee, jos vedät edelleen mitä sattuu, vaikka kuinka olisi järki kädessä. Iltahiilarit veks arkisin on aika helppo tapa. En tiedä ikääsi, mutta jos 30 lähestyy, niin alkaapi vain tuo läskin tarttuminen olla herkempää kuin nuorempana.

No mulla on 38v ja se paino täysin kiinni treenauksen määrästä. Vedän kaljaa, pizzoja, suklaata jne. hyvin säännöllisesti, eikä vaikuta mitään. En usko ollenkaan mihinkään syömisen tarkistamiseen. Se pitää vain treenata kovempaa, jos haluaa laihtua. Toki jos vetää hirveät jurrit joka päivä ja sen jälkeen isot kebab ateriat klo 05 niin lihoohan siinä, mutta normaalimenossa ei syöminen ole se ongelma, vaan se, ettei harjoitella. Sohvallamakoilua ei lasketa harjoitteluksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Harva on sellaisessa ruumiillisessa työssä tänä päivänä, että tarvitsee jaksaa lekalla lyödä, joten sen salitouhun voi unohtaa ja tehdä juuri nimenomaan vaikkapa niitä pyöräilylenkkejä.
Harva on sellaisessakaan työssä nykyään, että tarvitsisi 40 km pyörällä polkea. Sitä paitsi se touhu näyttää aika homolta, kun tiukoissa trikoissa vedetään toisten miesten perässä suu kuolassa.
---

Juu, liikunta on tietysi tärkeässä roolissa, mutta kyllä siihen perusjamppa saa lisätä myös ruokailujen tarkkailun. En meinaa mitään puntaritouhua, vaan ihan maalaisjärkeä. Schollilla voi toki olla sen verran rajua treeniä tai sitten kenialaisen geenit, ettei mikään tartu.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Moni puhuu ruoasta, mutta kyllä se kuntoilu on se a ja o kuitenkin. Ja salilla käyntiä ei lasketa. Moni nostaa jumalattomasti puntteja, vaikka on läski. Harva on sellaisessa ruumiillisessa työssä tänä päivänä, että tarvitsee jaksaa lekalla lyödä, joten sen salitouhun voi unohtaa ja tehdä juuri nimenomaan vaikkapa niitä pyöräilylenkkejä. Sen lisäksi joku toinen päivä voi tehdä pitkän vaikkapa parin tunnin tunnin kävelylenkin.

Mä syön melkein joka päivä ihan kunnon aterian 21-23, kun ei ehdi aiemmin. Se on lihaa tai kanaa tai mitä vain tulee tehtyä. En usko, että sillä on mitään väliä, mihin aikaan lämpimän ruoan syö. Aamulla sitten ei tule niin aikaisin nälkä. Espanjalaisethan ovat aina syöneet vasta lähemmäs puolen yön aikaan, eikä siellä silti ole sen enempää läskejä kuin täälläkään. Kaikki riippuu siitä, kuinka paljon treenaa. Läskeys on lähinnä laiskojen ominaisuus.
En tiennytkään, että afrikan nälänhätää kärsivät jäätyneet pulkannarut treenaavat ihan helvetisti ja vain ja ainoastaan sen takia pysyvät laihoina.

Se on ihan sama, kuntoileeko paljon ja syö paljon vai syö vähän ja kuntoilee vähän. Sekin on ihan sama, että syötkö päivisin vai heräätkö keskellä yötä ja syöt kaikki päivän kalorit silloin ja olet loppuvuorokauden syömättä.

Ainoa, mikä vaikuttaa painoon on yksinkertainen asia: Kalorit sisään-kalorit ulos. Mihin suuntaan paino menee, riippuu yhtälön tuloksesta.

Salilla käynti on erinomaista liikuntaa. Kuluttaa kaloreita vielä suorituksen jälkeenkin, aivan eri tavalla kuin jokin lenkki. Mutta kukin tavallaan.

Schollin höpötyksiä ei kannata ottaa kovin tosissaan, kuten jo varmasti on tiedossa.
 

scholl

Jäsen
Harva on sellaisessakaan työssä nykyään, että tarvitsisi 40 km pyörällä polkea. Sitä paitsi se touhu näyttää aika homolta, kun tiukoissa trikoissa vedetään toisten miesten perässä suu kuolassa.

Pyöräilyä voi harrastaa yksikseenkin. Toki olisin mielummin ehdottanut tyypille vaikkapa 20 kilometrin juoksulenkkiä, mutta fillarointi on semmoista helppoa liikuntaa, eikä vaadi samalla tavalla kuntoa ja kuten sanoin niin siinä voi samalla tutustua itselle uusiin alueihin. Olen tänä kesänä käynyt kiertämässä osin vahingossakin, kun tulee välillä ajettua joku risteys väärin, sellaisia Espoon seutuja, jossa ei ole tullut ikinä käytyä 38 vuoden aikana, vaikka ovat kyllä hyvin lähellä Helsinkiä fillarilla saavutettavissa. Olennaista kuntoilussa on kuitenkin se harjoituksen pitkäkestoisuus, jos haluaa kehittää peruskuntoaan tai laihtua.

Juu, liikunta on tietysi tärkeässä roolissa, mutta kyllä siihen perusjamppa saa lisätä myös ruokailujen tarkkailun. En meinaa mitään puntaritouhua, vaan ihan maalaisjärkeä. Schollilla voi toki olla sen verran rajua treeniä tai sitten kenialaisen geenit, ettei mikään tartu.

Toki kyllähän jokaisella vartalossa on kohtia, joita voisi treenata, mutta vedin kyllä tuossa pari viikkoa sitten lihotuskuurin mässäilemällä pari päivää oikein kunnolla safkaa, suklaata ja muuta vastaavaa, kun tuntui paino laskevan aika nopeasti ja vielä siinä vaiheessa, kun en oikeastaan ollut kunnolla treenannutkaan. Nyt se oli aamulla 66,00 kiloa, joten se on noussut taas.
 

scholl

Jäsen
Salilla käynti on erinomaista liikuntaa. Kuluttaa kaloreita vielä suorituksen jälkeenkin, aivan eri tavalla kuin jokin lenkki. Mutta kukin tavallaan.

Minkä takia suurin osa salilla kävijöistä on sitten hemmetin huonossa kondiksessa ja läskejä? Sen sijaan juoksijoista harvat ovat huonokuntoisia, puhumattakaan ylipainoisia.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minkä takia suurin osa salilla kävijöistä on sitten hemmetin huonossa kondiksessa ja läskejä? Sen sijaan juoksijoista harvat ovat huonokuntoisia, puhumattakaan ylipainoisia.
Osa salilla kävijöistä on läskejä sen takia, että ovat tarkoituksella massakaudella, koska haluavat lisää lihasta. Jotta saa lihasta, on treenattava plussakaloreilla, mikä tietysti kerryttää jonkin verran rasvaakin kehoon. Varmasti suurempi osa on kuitenkin lihavia sen takia, että syövät liikaa ilman "pätevää" syytä ja liikkuvat liian vähän. Ihmisistä, jotka ilmoittavat harrastuksekseen "lenkkeily" löytyy myös edustajia aika monesta kokoluokasta. Pitkien matkojen hippiäisistä käveleviin ylipainoisiin.

Huono provo sulta, vaihteeksi. Verrataanko seuraavaksi keskenään bodybuildingia ainakin puolitosissaan harrastavia ja sunnuntailenkkeilijöitä? Kumpi kyykkää enemmän? Kumpi voittaa painissa? Kummalla on pienempi rasvaprosentti?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Minkä takia suurin osa salilla kävijöistä on sitten hemmetin huonossa kondiksessa ja läskejä? Sen sijaan juoksijoista harvat ovat huonokuntoisia, puhumattakaan ylipainoisia.
Kivi tuohon jo vastasikin, mutta sama vastaus löytyy jo edellisestä viestistäni. Yhtälön "kalorit sisään-kalorit ulos" tulos on salilla kävijöillä positiivinen ja lenkkeilijöillä negatiivinen.

Tarkoitatko huonolla kunnolla mitä? Rasvaprosenttia ilmeisestikin. Se ei ole mikään kokonaiskunnon mittari.

Salilla käy kyllä monenlaista hiihtäjää. Suoranaiset läskit ovat kyllä pienen pieni vähemmistö siellä. Kannattaisi joskus vierailla salilla.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselle ei tuo "yksilöurheilu" sovi juuri ollenkaan. Ei liiemmin kiinnosta kuntosalit ja pyöräilyt. Sitten kun joku ei ole mukavaa,ei sitä jaksa riittävästi.

Laihduttamisenkin pitää olla mukavaa eikä itsensä hitaasti tappamista.

Tämän takia tuli aloitettua taas salibandy kun nyt kerrankin ehtii. Pari kertaa viikossa salitreenit + 1 yhteinen juoksulenkki ja pelit viikonloppuisin.

Koko kesä vedetty kevyttä lenkkiä ja ruokavaliota fiksattu sen verran että "turhat" einekset eli lihikset sun muut jätetty pois.Ja limsat/energiajuomat on mahdollisuuksien rajoissa vaihdettu lightiin. Samaan aikaan on tullut kyllästyminen viikonloppujen yöelämään jotka on vaihtuneet metsästykseen jossa myös kävellään paljon.

Paino on pudonnut keväästä 100+ --> 87 eikä ole missään vaiheessa tuntunut kidutukselta. Ihmisen on vain pakko saada vetää se suklaalevy tai kebappi jos sitä kerran tekee mieli,kunhan ei tule tavaksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Paino on pudonnut keväästä 100+ --> 87 eikä ole missään vaiheessa tuntunut kidutukselta. Ihmisen on vain pakko saada vetää se suklaalevy tai kebappi jos sitä kerran tekee mieli,kunhan ei tule tavaksi.
Tämä on mun mielestäni yksi aika oleellinen juttu, mikä monella ihmedieetillä olevalla jää paitsioon. Tai kaipa se mieli on sitten niin heikko, että joidenkin on pakko vetää kaikki tai ei mitään-tyylillä, mutta uskaltaisin väittää, että pienet korjaukset sekä liikuntaan että ruokailuun toimii pitkän päälle paremmin kuin joku totaalinen ruokavalion muutos ja yhtäkkinen himokuntoilu.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Mulla on mahtava tapa päästä eroon ylimääräisestä läskistä; vetäisen lokakuussa 100km marssin, aikaa max.24h. Onko kellään kokemusta vastaavasta itsensä rääkkäyksestä? Kävely käydään siis lokakuun lopussa(22.10) ja tavoitteena on marssia suuri osa pimeässä/sateessa haasteen maksimoimiseksi. Kyseessä on erään espoolaisen extreme seuran järjestämä kävely omaan sietokyvyn äärirajalle. Kysymys kuuluukin että miten tarkalleen tälläiseen valmistaudutaan koska kyseessä on taistelu itseään vastaan. Aikaa on siis tämän suorittamiseen 24h ja uskoisin että erittäin suuri osa tästä reissusta tulee olemaan henkistä taistelua oman pääkopan sisällä ja taistelua kipua vastaan. Rautainen kunto ei siis yksin riitä vaan matkassa monia muuttuvia tekijöitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä on kanssa pieni laihdutusoperaatio menossa vaikka sitä lähtöpainoa ei nyt niin älyttömästi ollutkaan,tiedot 21v, n. 175cm ja +94 kiloa oli parhaimillaan mitä tässä on näyttänyt, ajankohtaa en muista, mutta tuo ajankohta ollut jossain vuodenvaihteen tienoilla. Kotona porukoilla oli jotenkin mahdotonta laihtua, ruokaa ja varsinkin epäterveellistä oli kokoajan tarjolla joten aina aterioden lisäksi tuli mässäiltyä välillä ties mitä, namiksia varsinkin. Noh siitä huolimatta kotona sain pari kiloa pois, mutta nyt kuukausi sitten muutin omaan asuntoon ja painoa lähtenyt reilusti pois ihan ruokavaliolla ja jättämällä ne ylimääräiset napostelut väliin, sitä syö ne pari pääateriaa ja se on siinä sitten. Jos jää nälkää niin napostelen sitten jotain porkkanaa, kurkkua tai jotain muuta vastaavaa, mutta ei mitään namiksia, keksejä tai jotain muuta mitä kotona olisi helposti tullut tehtyä.

Nyt paino pyörii siellä 86-87 kilon paikkeilla, yli 3 kiloa lähtenyt kuukaudessa melkein pelkällä ruokavaliolla, mitä nyt parit juoksulenkit silloin tällöin vetänyt, mutta vähän turhan vähän liikuttu kyllä.

Melkein kun jättää ne rasvaisimat ruoat pois, limut ja sokerimehut jättänyt niin se jo auttanut hirveästi. Pastaa ja makaroonia tykkään hirveästi syödä vaikka nekään ei taida olla ihan hyvästä, mutta niissäkin siirtynyt sitten täysjyviin ym.. terveellisempiin vaihtoehtoihin eikä niiden kanssa tule tehtyä niin rasvaisia ruokia. Porukoilla tuli usein tehtyä aina tavallisia makarooneja ja makkaraa niiden kanssa..

Vettä tulee aika usein juotua nykyään eikä paljon muuta, toki välillä jotain "kevyitä" mahuja joissa ei sokeria ole.

Jokatapauksessa kun tässä saisi viellä liikuntaa lisättyä niin pääsisi noista "läskeistä" eroon. Tosin enää ei siis montaa kiloa puuttuisi että oltaisiin lähellä normaalipainoa. Eniten tuossa varmaan auttanut myös rahatilanne ja kun asuu yksin.. yksinkertaisesti sitä tulee tasan ostettua sitä mitä sinä päivänä syö eikä mitään ylimääräistä. Ei edes tule oikein semmoista riskiä että jotain epämääräistä syö kun yksinkertaisesti ei ole.. ja kun suosiolla kaupasta ostaa vain terveellisempiä vaihtoehtoja niin homma toimii. Aikaisemmat vatsakivutkin on melkein kokonaan mennyt ohi terveellisemmän ruokavalion takia, ei ole kuralla ollut koko aikana kun yksin asunut kun ennen oli aina.. yllättävän paljon se ruokavalio näköjään vaikuttaa siihen miten vatsakin toimii..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös