Itseäni on häirinnyt jo pidempään, että mistä johtuu se, ettei rasva tunnu palavan lainkaan.
Olen urheillut aina, välillä enemmän ja välillä vähemmän, ja painoni on aina ollut enemmän kuin mitä ehkä ulkonäkö näyttää. Tälläkin hetkellä painoa on 110kg ja pituutta 183cm eli painoindeksin mukaan sairaalloisen ylipainoinen, mutta väitän, että kukaan ei uskoisi mun painoksi tuota. Tuo ei kuitenkaan missään nimessä ole ihannepainoni, vaan ihannepainossani olin vuonna 2019, kun olin vuoden treenannut triathlonin puolimatkaa varten. Paino lähti silloin putoamaan vuonna 2018 loppusyksystä 105 kilosta ja kesällä 2019 painoa oli 91kg. Tuolloin olin elämäni parhaimmassa kunnossa ja puolimatkat sujuivat leikitellen.
2020 tammikuussa syntyi ensimmäinen lapseni, joka tietenkin pisti prioriteetit ja ajankäytön täysin uusiksi. 2019 viikottaiset treenitunnit olivat olleet jossain 12h kieppeillä, mutta lapsen jälkeen 6h viikkoon pääseminenkin oli työn ja tuskan takana, kun ylimääräisen ajan halusi käyttää lapsen kanssa. Kuitenkin pystyin jollain tavalla pitämään itseni kunnossa ja kävin myös 2020 sekä 2021 muutaman puolimatkan tekemässä. Painosta ei ole tietoa, koska vaaka oli hajonnut eikä tullut ostettua uutta.
Toinen lapsi syntyi 2022 maaliskuussa ja tuon jälkeen aikaa treenaamiseen on ollut lähes mahdotonta löytää, sillä nyt lapsia, joiden kanssa halusin viettää aikaa, olikin tuplasti. Oikeastaan aikaahan olisi varmasti löytynyt, mutta kun päälle oli jääneet ne pari vuotta käytössä olleet treenirutiinit, ei niistä tuntunut pääsevän irti ja kun sillä tavalla ei päässyt treenaamaan, ajattelin ettei treenata sitten ollenkaan.
Vasta tässä tämän vuoden aikana olen ymmärtänyt, että treenaamisen voi sovittaa myös lasten kanssa vietettyyn aikaan ja esimerkiksi reippaat kävelylenkit vaunujen kanssa ovat mainiota liikuntaa. Ruokavalio on pysynyt ihan ok kunnossa nyt viimeiset puoli vuotta ja ateriarytmi on, kiitos lasten, hyvin säännöllinen. Ruoka on myös puhdasta eikä herkkuja tai alkoholia kulu juuri lainkaan. Alkoholia en ole koskaan käyttänyt kuin maksimissaan muutamia annoksia vuodessa.
Näistä asioista huolimatta paino on pysynyt tuossa 108kg - 114kg välillä nyt koko tämän vuoden. Eikä se tunnu siitä laskevan mihinkään. Olen pian kuukauden käynyt tekemässä joka ikinen päivä reippaan minimissään puolen tunnin kävelyn ja sen lisäksi sykettä nostattavaa liikuntaa on joka viikko vähintään kaksi kertaa. Mitään ei vain tapahdu ja hieman rupeaa jo turhauttamaankin tämä homma. Yöunet toki ovat sen 6-8h, mutta ei kai nyt tuo niin vähän ole? Olen sitä pohtinut myös, että voiko tämä viimeisin, henkilökohtainen taloudellinen kriisi, joka kieltämättä on koko vuoden aiheuttanut välillä aika suurtakin stressiä, vaikuttaa tähän? Vai pitäisikö tässä käydä kilpirauhas-, testo-, tai muut -arvot ottamassa? Ei vain oikein oireet sovi mitenkään noiden puutostiloihin.