Viestin lähetti Tinke-80
Ensimmäinen asia jonka koetan saada kuntoon on liikunnan määrä jota pitää saada lisättyä. Ehkä jos kiltistin pyydän, pari kaveria voisi auttaa tekemään kuntosali-ohjelman jota voisin ruveta noudattamaan. Vaikeinta tässäkin on saada tehtyä ohjelmasta tarpeeksi mielekäs jotta rupeaisin sitä noudattamaan loppujen lopuksi.
En jaksanut koko ketjua lukea, joten tämäkin on varmaan jo tuotu esille, mutta sanonpa kuitenkin. Mielestäni kaikkein tärkein asia kuntoilun saamiseksi osaksi omaa elämäntapaansa on se, että löytyy suurinpiirtein omaa tasoa oleva kaveri, jonka saa innostumaan leikkiin mukaan. Itselle annetut lupaukset kun on liian helppo pettää. Jos kaverin kanssa kuitenkin on sovittu, että silloin ja silloin mennä punttikselle tai lenkille, niin yleensä tulee mentyä. Eikä tule myöskään suorituksissa huijattua kun toinen vahtii ja tsemppaa.
Ilmottaudun myös itse mukaan projektiin. Vaikken varsinaisesti paino-ongelmista kärsi (187 cm, 86 kg), niin keskivartalon pitää olla tiukempi, hapenottokyvyn parantua ja rautaakin saisi nousta enemmän. Kävin itseasiassa alkutalvesta kuntotestissä ja olin hieman yllättynytkin surkeasta hapenottokyvystäni. Maksimaalinen hapenottokykyni oli 3,44 l/min, eli välttävä. Pitää tosin muistaa, että poltin tupakkaa viime syksyyn asti ja tottakai tuo tupruttelu näkyy hapenottokyvyssäni varmasti vieläkin. Olen kuitenkin käynyt puolisäännöllisesti lenkillä sekä sählyä pelailemassa, ja Cooperin testissä on suhteellisen helposti mennyt kolme tonnia rikki, viimeksi kesällä koitettuna. Olen ollut tähän tyytyväinen ja se on osaltaan tuudittanut minut hieman väärin luuloihin omasta kunnostani. Parempaankin olisi siis aineksia.
Aloimme kaverin kanssa vuoden alusta käymään salilla uudistetun kolmijakoisen ohjelmamme kanssa (2-3 treenikertaa viikossa). Aikaisemmin lähinnä höntsäilimme kerran tai kaksi viikossa. Nyt hommassa on enemmän järkeä, ja ainakin alku on tuntunut lupaavalta. Koko ajan on joku paikka mukavasti hellänä, mutta silti tuntuu, että pystyy täysipainoiseen treeniin joka kerralla kun rasitus kohdistuu eri lihaksiin. Lenkillä käyntiä pitäisi hieman lisätä ja uskon sen kyllä onnistuvankin, kunhan nyt ei koko ajan sataisi.
Tavoitteita... hmm... ehkäpä nämä ovat typeriä, mutta ainakin helppoja seurata. Kesäkuussa 2005:
- vatsalihakset näkyvät (nyt vähän vatsasta löllöttää)
- penkistä nousee yli 90 kg (nyt 80 kg)
- Cooperin testissä menee 3200 m
Palaillaan asiaan ja katsotaan miten äijän on käynyt...
edit. kirjoitusvirheitä ja toiston poistoa