Kuinka monta hätäpuhelua olet soittanut?

  • 4 059
  • 55

Kuinka usein olet soittanut hätäpuhelun?

  • En kertaakaan

    Ääniä: 38 22,5%
  • Yhden kerran

    Ääniä: 33 19,5%
  • Alle 10 kertaa

    Ääniä: 77 45,6%
  • Yli 10 kertaa

    Ääniä: 21 12,4%

  • Äänestäjiä
    169

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Havahduin tässä siihen, että Suomessa soitetaan vuosittain vajaa 3 miljoonaa hätäpuhelua. Määrä tuntuu aika suurelta 5 miljoonan ihmisen maassa, ja tilastollisestikin tuntuu tuollaisten määrien valossa jotenkin harvinaiselta, että olen itse reilusti yli nelikymppinen, mutten ole itse koskaan soittanut hätäpuhelua. Kerran osuin onnettomuuspaikalle, jossa toinen henkilö soitti jo sitä hätäpuhelua.

Poliisille olen suoraan soittanut pari kertaa ilkivaltatapauksissa ja rikosilmoitusta tehdessä, mutta jos nyt puhutaan noista varsinaisista hätäilmoituksista, niin oletko sinä soittanut?
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahdesti.

Kerran olin ensimmäisenä ulkopuolisena liikenneonnettomuuspaikalla.
Toisen kerran soitin häkeen eräässä tilanteessa josta piti ilmoittaa hätäkeskukseen
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En ihan varma määrästä, mutta vajaa kymmenkunta kertaa. Liikenneonnettomuuksia, joskus jotain hortoilevia janareita moottoritiellä ja pari sairauskohtausta/loukkaantumista hiihto- ja lenkkipoluilla. En onneksi ole tiettävästi soittanut tilanteessa, jossa joku olisi lopulta kuollut. Viimeksi männätalvena hiihtoladulle kahdesti, kun kaatunut hiihtäjä oli molemmilla kerroilla lyönyt itseään suht reippaasti jäähän.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaksi. Ensimmäisellä kerralla juhannuksena, kun bensalla kokon sytyttäjä poltti itsensä ja meillä oli ainoa NMT450 puhelin, jossa oli kenttää. Yritin kyllä ensin taksia, mutta kun sellaista ei juhannuksena landelle saanut niin piti soittaa lanssi. Tästä voi päätellä vuosikymmenen. Toisella kertaa ajelin moottoripyöräilijän perässä kun joku ajoi pihatieltä suoraan eteen ja motoristisetä jäi selälleen asfaltille eikä päässyt enää pystyyn.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei ole laskuissa, mutta kymmeniä. Virvellä kolminumeroisia lukemia, eivät toki näy tuossa kolmen miljoonan tilastossa.
 

Glove

Jäsen
Kaksi kertaa tulee mieleen. Eka oli kun satuin polkupyöräonnettomuuspaikalle ja toinen kun ilmoitin mahdollisesta rattijuoposta.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika monta....En osa arvioida määrää. Kaikki soitettu siis töistä ja ovat joko liittyneet lähinnä kaatumisiin, keuhkokuumeisiin, sairaskohtauksiin tai kuolemiin jne.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Tarkkaa määrää en kyllä muista. Nämä nyt tuli ekana mieleen.

-Soitin 112 kun huomasin että parkkipaikalla oli autoon jätetty koira helteillä. Seurattiin ekana puolison kanssa että olisiko omistaja vain kaupassa taikka muuten hoitamassa nopeasti asioitaan. Poliisi tuli napautti ikkunan rikki ja koira otettiin talteen.

- Työkaveri sai töissä sydänkohtauksen. Jäi onnellisesti henkiin.

- Eräs iso työkone oli imaissut työkaverin käden rullien väliin.

- Keväällä nähtiin auton ja peuran törmäys.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Muutama kuukausi sitten soitin, kun peura juoksi kuorma-auton eteen ja jäi alle. Se oli toistaiseksi ainoa kerta.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
En ole soittanut itse kertaakaan. Kerran olin läsnä, kun toinen henkilö soitti, kun olimme vähän huolissamme kaverin humalatilasta. Kaikki päättyi hyvin eikä tarvittu ambulanssia.
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kaksi kertaa.

Murtomiehestä rappukäytävässä ja peurakolarista.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Viime vuonna soitin itselleni lanssin. Tuntui hämmentävältä selittää tilanne kuitenkin aika freessissä tilassa.

Kerran soitin yhdestä murrosta poliisit paikalle.

Olen kokenut kommunikoija terveydenhuollon tyypeille, mutten poliisille. Heidän kanssa iski enemmän sellainen epävarmuus. ”Oletteko koskenut jonnekin” ja iskee outo blackout.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kerran soitin kun jässäytin päin kahta poroa. Hetken päästä poliisi soitti takaisin, kysyivät onko puukkoa millä lopettaa elukat. Olisi ollut, mutta siinä tilanteessa tuli aika apteekin hyllyltä, että ei oo. Sain jatkaa matkaa.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan noita soiteltu varmaan muutamia kymmeniä kertoja, viime viikolla viimeksi. Mutta töiden ulkopuolella vain kahdesti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En kertaakaan. Minun takiani vaimo kerran soitti, meni verensokeri alas ja tajunta lähes katkesi.
Suoraan poliisille olen 5-6 kertaa soittanut.
Hirvikolari, vieras eksynyt lapsi tuli ovelle, tuntematon mies sammunut meidän ulkorappusille, pari rattijuoppoa, kioskimurto.
 
Viimeksi muokattu:

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Hätäpuheluiden soittaminen varmasti jakautuu melko epätasaisesti. Pari vuosikymmentä sitten jouduin soittamaan hätäkeskukseen noin puolen vuoden ajan vähintään kerran viikossa, kun naapurin isäntä pieksi emäntäänsä tai keksi muita hölmöyksiä. Sen jälkeen olen tainnut soittaa hätäpuhelun kahdesti, onnettomuustilanteissa.
 
Mä oon kerran, kun silloinen likkakaveri uhkas tappaa ittensä enkä itse ollu lähimaillakaan. 112’n soitto ja pyysin, että menisivät hänen kotiinsa tsiigaamaan ettei tee mitään.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Neljä kertaa.

Kymmenkunta vuotta sitten kulotettiin isosti. Ilmoitin että tietävät jos jotkut soittelee hälytystä.

Neljä vuotta sitten ajoin peurakolarin. Poliisit soitti ja kysyi saanko lopetettua itse, lupasin hoitaa asian. Homma hoitui ja poliisit soitti paikalliselle metsästysseuralle hakea raato pois.

Ja nyt vuoden sisään kahdesti kun lapselle tuli haava päähän ja poika potkaisi juostessa kaapin jalkaan murtaen varpaan.
Haavan liimaus ei onnistunut, piti käydä itse päivystyksessä. Murtuman saivat vedettyä paikalle ja teipattu. Seuraavana päivänä kuvaus varmisti murtuman.

Nuo lasten onnettomuudet olisi muuten tietenkin suoriltaan menty päivystykseen, mutta iltaisin päivystys 100km päässä. Lanssi täällä maalla sen verran kiireetön että käyvät noita pikkujuttujakin katsomassa.

Toki nykyisin lanssiporukka ei saa edes tikata, joten sen vuoksi piti tuo päähaava käyttää päivystyksessä kun liimaus ei ollut mahdollista
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Muutama vuosi sitten soitin, kun yläkerran asunnossa oli kiistaa meneillään ja oli jo useamman kerran samanlaista kuulunut sieltä, niin päätin soittaa hätänumeroon, että siellä on varmasti kaikki ok. Lopulta taisi päättyä kyseisen asukkaan häätöön asunnosta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Vajaat kymmenkunta kertaa.

Opiskeluaikoina yläkerrassa mies rakasti tyttöystäväänsä ilmeisen kovakouraisesti, kertaalleen teilasin maantiellä peuran, jota en kyennyt itse likvidoimaan ja viisi-kuusi kertaa olen ollut ensimmäisenä onnettomuuspaikalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kolmesti olen soittanut itse, kolmesti olen ollut paikalla kun soitetaan.

Ensimmäistä kertaa soitin itse joskus viitisentoista vuotta sitten kaupunkijuhannusta Tampereella viettäessäni. Yöllä kotiin kävellessäni löysin sammuneen teinipojan Itsenäisyydenkadulta talon portailta. Yö oli melko viileä ja kaveri vähissä vaatteissa, niin ei arvannut jättää soittamatta. Toinen kerta ehkä saman vuoden syksyllä. Huomasin lauantai-iltana, että Tampereen Keskustorilla makasi kunnolla turpiin saanut nuorehko mies maassa, ympärillä kymmenkunta muuta, eikä kukaan ollut soittanut apua. No, minä soitin. Kolmas kerta on reilun parin vuoden takaa Kangasalta. Vanhempi mies oli tullut arki-iltapäivänä baarista, ja matka oli jäänyt kesken ihan kotiovelle. Vaikutti kuitenkin vahvasti siltä, että kyse ei ollut alkoholista, vaan jotain muuta oli taustalla. Soitin apua ja jäin seuraamaan tilannetta siihen asti kun apu saapuu, vaikka hälytyskeskus antoikin luvan lähteä kotiin.

Kerran olin matkustajana autokolarissa, josta onneksi selvittiin pelkällä peltivauriolla. Tuolloin automme kuljettaja soitti avun paikalle itse. Kerran taas toisella seurueella huomasimme automatkalla kävelytielle kaatuneen miehen, jolle soitettiin apua. Lisäksi seurueemme terveydenhuoltoalan ammattilaiset antoivat ensiavun. Yhden kerran opiskeluaikoina Tampereen Hervannassa lähdin kaverilta. Huomasin kadulla makaavan miehen. Olin soittamassa hälytyskeskukseen, mutta akku olikinihan loppu. Soitin kaverilleni, ja sanoin vain nopeasti: ”Tule pihalle ja puhelin mukaan!”, ja siihen akku sitten loppuikin. Kaveri tajusi onneksi, että mistä oli kyse, ja saapui nopeasti soittamaan avun.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Töiden takia joitain kymmeniä ja muuten jokusia.

Viimeisin "siviilinä" on ollut kyllä lähellä erikoisinta, (ei lueta sitä tapausta kun tyttöystävä ei ollut peruuttanut jonkun keulaan vaikka ilmeisesti sitten olikin, jouduin jostain syystä hoitamaan viranomaiskeskustelun 30km päästä tapahtumapaikalta ja lopulta umpijuovuksissa juhannusaaton aattona) vanha mersun auto oli kiivennyt liittymän sivua ja jäänyt siihen kiinni jostain syystä. Ei tuossa olisi normaalisti kauheasti ollut erikoisuutta mutta auton takarenkaat vieläkin pyöri.

Varmaan oli vielä kovasti menossa jonnekkin.
 

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En nyt muista tarkkaa lukemaa, mutta varmaan hieman vajaa 10 puhelua. Kaikki puhelut ovat johtuneet meidän kehitysvammaisesta tyttärestä. Varsinkin nuorempana eli 0-4 vuotiaana hän sairasteli todella paljon ja useasti lähti kotoa kohti Tampereen yliopistollista sairaalaa ambulanssilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös