Kuinka Liigan ja KHL-Jokereiden suhde tulisi järjestää?

  • 205 162
  • 1 640

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nämä on olleet ainakin kerran ellei useammin Jokerien puolella, mutta laitetaan nyt tähän faktaa siitä, mikä on liigajoukkueiden kanta KHL-Jokereihin. Linkki vie Kallioniemen haastaatteluun:

SM-liiga vahvisti: Ilves joutuu maksamaan jättisakot – ”Ei tämä helppo päätös ollut”

Liigaseurat ovat keskenään sopineet, etteivät seurat värvää kesken kauden pelaajia, joilla on ollut kauden alkaessa sopimus KHL:n suomalaisseuran kanssa. Johtoryhmä koostuu 15 SM-liigaseuran toimitusjohtajasta, ja päätös oli yksimielinen. Samoin hallituksen päätös oli yksimielinen. Näillä henkilöillä, johtoryhmässä ja hallituksessa, on vuosien kokemus jääkiekosta ja yritysjohtamisesta.

En tiedä onko SM-liiga sitä koskaan aiemmin ääneen sanonut, mutta KHL on meidän kilpailijamme. Tehtävämme on järjestää urheiluviihdettä ja me työllistämme 700 ihmistä. Tässähän oli yksi skenaario, että jokin liigajoukkue ajautuisi Jokerien farmiseuran kaltaiseen rooliin. Tämä sopimus on estänyt sen.

Ydinasia tulee esille jälkimmäisessä kappaleessa ja täytyy onnitella Liigan seuroja ja Liigaa siitä, että ovat kyenneet pitämään rivinsä hyvin.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Niin, ajatella. Ei edes kovin tärkeä asia, ja on pitänyt seurojen yksilönvapautta karsia sen takia. Eikö edes näissä pikkuasioissa voisi antaa seuroille valtaa päättää asioistaan itse?

No on se nyt tietysti sentään tärkeämpi kuin vaikka kahvikuppien painattaminen Viron markkinoille. Mutta ei kuitenkaan niin tärkeä että sen takia kannataisi alkaa eripuraa lietsomaan.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ydinasia tulee esille jälkimmäisessä kappaleessa ja täytyy onnitella Liigan seuroja ja Liigaa siitä, että ovat kyenneet pitämään rivinsä hyvin.

Vaikea arvioida, onko tuo ollut kannattavaa vai ei, kun ei ole kontrafaktuaalia tarjolla. Itse olen kuitenkin taipuvainen ajattelemaan, että vapaammalla kilpailulla Liiga olisi vahvempi tänäpäivänä. Yleensä kilpailun rajoittaminen johtaa epätehokkaisiin lopputulemiin ja siksi sitä tulisikin rajoittaa mahdollisimman vähän.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Yhteinen linja ja kollektivismi osa länttä ja individualismi osa itää? Jomman kumman meistä täytyy nyt lukea historiansa uudelleen.

Hieman offtopiciakin uhmaten voisin väittää, että läntiseen toimintatapaan on kuulunut omasta tahdosta yhteistyön tekeminen sovituilla säännöillä. Silloin saadaan isompaa aikaan kuin yksin sooloillen tai auktoriteetin voimalla pakottamalla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikea arvioida, onko tuo ollut kannattavaa vai ei, kun ei ole kontrafaktuaalia tarjolla. Itse olen kuitenkin taipuvainen ajattelemaan, että vapaammalla kilpailulla Liiga olisi vahvempi tänäpäivänä. Yleensä kilpailun rajoittaminen johtaa epätehokkaisiin lopputulemiin ja siksi sitä tulisikin rajoittaa mahdollisimman vähän.

Ihan puhdas olkiukko, joihin tosin olen tottunut. Mitä voimakkaampi ja tunnetumpi on Liiga osakeyhtiönä, sitä parempi yksittäisille omistajille. Tätä on tutkittu moneen kertaan niin yritystalouden kuin urheilun puolella. Brändit ratkaisevat. Parhaiten pärjäävät liigat - kuten NBA, NFL tai NHL - Pohjois-Amerikassa ovat kaikki keskitetysti johdettuja. Myös Valioliiga (esimerkkinä) toimii samoin ja tämä takaa parhaat tv-sopimukset.

Nämä on ihan perusasioita. Mutta ei tässä todellisuudessa kyse ole seura- ja liigajohtamisesta. Ainoastaan KHL:n propagoimisesta tavallasi.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Silloin saadaan isompaa aikaan kuin yksin sooloillen

Edelleen, paha sanoa, olisiko saatu enemmän aikaan vapaammalla kilpailulla. Ehkä hieman oikealle kalleellaan olevana hemmona kuitenkin uskon, että näin olisi.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä voimakkaampi ja tunnetumpi on Liiga osakeyhtiönä, sitä parempi yksittäisille omistajille. Tätä on tutkittu moneen kertaan niin yritystalouden kuin urheilun puolella. Brändit ratkaisevat. Parhaiten pärjäävät liigat - kuten NBA, NFL tai NHL - Pohjois-Amerikassa ovat kaikki keskitetysti johdettuja. Myös Valioliiga (esimerkkinä) toimii samoin ja tämä takaa parhaat tv-sopimukset.

Tästä voidaan varmasti mielellään olla eri mieltä. Itse en usko keskitettyihin järjestelmiin, vaan antaisin enemmän tilaa yksilöille. Tämä keskittäminen vs. vapaa kilpailu olisi varmasti ihan mielenkiintoinen keskustelu sellaisenaankin ml. palkkakatot jne. Ehkäpä sellaisen voisi jossain vaiheessa avata yleiselle puolelle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tästä voidaan varmasti mielellään olla eri mieltä. Itse en usko keskitettyihin järjestelmiin, vaan antaisin enemmän tilaa yksilöille.

No, en viitsi tällä tasolla jatkaa. Kirjoittaja, joka ei ymmärrä osakeyhtiöstä tai urheilun brändeistä, ei ole kovin kiinnostava. Toinen ja mielestäni uskottavampi mahdollisuus on kuoppaan putoamisesi osakeyhtiön ja suurten uheilubrändien toiminnan kanssa. Et siis ole itsekään samaa mieltä väittämiesi kanssa.

Näillä mennään ja osaltani tässä. Jatketaan, jos uutta ilmenee.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No, en viitsi tällä tasolla jatkaa. Kirjoittaja, joka ei ymmärrä osakeyhtiöstä tai urheilun brändeistä, ei ole kovin kiinnostava. Toinen ja mielestäni uskottavampi mahdollisuus on kuoppaan putoamisesi osakeyhtiön ja suurten uheilubrändien toiminnan kanssa. Et siis ole itsekään samaa mieltä väittämiesi kanssa.

Näillä mennään ja osaltani tässä.

Hyviä pointteja nostit, kiitos myös omasta puolestani!
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Edelleen, paha sanoa, olisiko saatu enemmän aikaan vapaammalla kilpailulla.

Itse rakastan vapaata markkinataloutta vähintään yhtä paljon kuin jääkiekkoa. Mutta ydin tässä on se, että puhumme osakeyhtiön osakkaista. Näiden osakkaiden välinen kilpailu hoidetaan kaukalossa ja lipunmyynnissä, sen ulkopuolella on hoidettava asiat kuten yhteisesti on sovittu.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse rakastan vapaata markkinataloutta vähintään yhtä paljon kuin jääkiekkoa. Mutta ydin tässä on se, että puhumme osakeyhtiön osakkaista. Näiden osakkaiden välinen kilpailu hoidetaan kaukalossa ja lipunmyynnissä, sen ulkopuolella on hoidettava asiat kuten yhteisesti on sovittu.

Uskon, että meillä on suunnilleen yhteneväinen tilannekuva, vetäisimme vaan rajan hieman eri paikkaan siinä, kuinka osakkaiden tulisi rajoittaa toisten toimia yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Itse näen, että rajoituksia voisi ottaa napsun verran löysemmäksi, joku toinen ehkä kiristäisi saman verran.

Ehkä tarkentaisin vielä tätä:

Näiden osakkaiden välinen kilpailu hoidetaan kaukalossa ja lipunmyynnissä, sen ulkopuolella on hoidettava asiat kuten yhteisesti on sovittu.

Kaukalossa nimittäin pätevät ehkä kaikista tarkimmat säännöt ja toisaalta kaukalon ulkopuolellakin on paljon valinnan varaa, kuten esimerkiksi pelaajahankinnoissa, markkinoinnissa jne.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Uskon, että meillä on suunnilleen yhteneväinen tilannekuva, vetäisimme vaan rajan hieman eri paikkaan siinä, kuinka osakkaiden tulisi rajoittaa toisten toimia yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Itse näen, että rajoituksia voisi ottaa napsun verran löysemmäksi, joku toinen ehkä kiristäisi saman verran.

Uskon ihan samaa. Eri mieltä oleminen on hyvästä ja terveellistä, joten ei siinä mitään. Sinulla on ihan hyviä näkemyksiä aiheesta, toisin
kuin monella jotka vaan haluavat uhriutua sen asian kanssa, että Liiga ei halua tehdä yhteistyötä. Tästä jatketaan ja katsotaan mikä on tilanne
2-3 vuoden päästä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Edelleen, paha sanoa, olisiko saatu enemmän aikaan vapaammalla kilpailulla. Ehkä hieman oikealle kalleellaan olevana hemmona kuitenkin uskon, että näin olisi.
Sooloilusta on hyvä puhua sieltä Ilmalan suunnalta.
NImenomaan siellä on ne Suomen kiekon suurimmat sooloilijat ja tuhot ovat olleet sen mukaiset.

KHL on liigan kilpailija ja sen takia sen Suomen osaston kanssa ei tehdä yhteistyötä kun se on ilmaista mainosta KHL:lle Suomessa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Perusfaktahan tämän keskustelun ympärillä on se, ettei Liiga tarvitse yhteistyötä KHL:n suomalaisjoukkueen kanssa. Tämähän ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö yhteistyötä voisi olla, mutta kun varsinaista tarvetta ei tosiaan ole, niin yhteistyö vaatisi käytännössä Jokereiden suunnalta tarjousta, josta ei voisi kieltäytyä. Jotain varmaan samanlaista, mikä takasi Jokereille mahdollisuuden pelata viimeinen kausi Liigassa sen sijaan, että Jokerit olisi välittömästi suljettu Liigan toiminnasta, KHL suunnitelmien tultua julki. Kun tilanne Ilmalassa kuitenkin on se, mikä se on, niin vaikea nähdä, että sieltä suunnalta olisi mahdollista tarjota mitään sellaista, mikä saisi Liigan pään kääntymään.

Useasti olen tuonut esille sen, että Espoon Blues olisi voinut loppupeleissä olla paljon parempi vaihtoehto suomalaiseksi KHL joukkueeksi ja uskoisin, että Liigan olisi ollut paljon helpompi elää sellaisen tilanteen kanssa. Bluesilla ei toki ollut samanlaista kannattajakuntaa, kuin Jokereilla, mutta toisaalta sillä ei ollu myöskään Jokereiden historiaa painolastinaan. Siinä, missä vielä tänäkin päivänä on hyvin vaikea nähdä Jokereiden kykenevän yhdistämään koko pääkaupunkiseutu taaksensa, olisi sama tehtävä Espoon Bluesille ollut varmaan huomattavasti helpompaa. Itse meinaa muistelisin, että Espoon Blues keräsi ympäri Suomea enemmän sympatiaa, kuin mitään muuta, esim. sillä ensimmäisellä CHL yrityksellä, kun pelasivat itsensä jatkopeleihin.

Mitä sitten laajemmassa kuvassa asiaa katsoo, niin vaikka Suomikiekon edusta halutaan usein näissä yhteyksissä puhua, niin kyllähän se kylmä fakta KHL:n ympärillä on se, ettei se ole pystynyt tarjoamaan mitään merkittävää edistystä, millekään ulkomaalaiselle kiekkoprojektilleen. Kymmenen vuotta kilpailua on pelattu ja alkuperäisistä ulkkareista Kazakstan ja Valko-Venäjä painelee tätä nykyä 1.divisioonassa ja ei se Latvian kiekkokaan näytä minkäänlaisia edistysaskelia ottaneen, viimeisen 10 vuoden aikana. Enkä tiedä kuinka valoisalta se fakta näyttäytyy KHL:n osalta, että esim. Etelä-Korea pystyi omiin olympialaisiinsa nostamaan oman kiekkonsa tason aina mm-tasolle asti. Nyt sitten Kiina (pelaa oletettavasti isommilla panoksilla omassa olympia projektissaan) on vahvasti lähtenyt KHL kelkkaan ja heillä on yksi KHL joukkue, kaksi VHL joukkuetta ja yksi MHL joukkue. Mutta ehtiikö maajoukkue siellä tehdä saman ihmeen, kuin Etelä-Korea ennen heitä? Meinaa jos ei ehdi, niin onko se sulka KHL:n hatussa vai häpeätahra?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitä sitten laajemmassa kuvassa asiaa katsoo, niin vaikka Suomikiekon edusta halutaan usein näissä yhteyksissä puhua, niin kyllähän se kylmä fakta KHL:n ympärillä on se, ettei se ole pystynyt tarjoamaan mitään merkittävää edistystä, millekään ulkomaalaiselle kiekkoprojektilleen. Kymmenen vuotta kilpailua on pelattu ja alkuperäisistä ulkkareista Kazakstan ja Valko-Venäjä painelee tätä nykyä 1.divisioonassa ja ei se Latvian kiekkokaan näytä minkäänlaisia edistysaskelia ottaneen, viimeisen 10 vuoden aikana.

Totta. Lisäksi samassa 10 vuoden ajassa NHL:n ja KHL:n välinen ero on kasvanut ja Sveitsin ja Ruotsin sekä myös Suomen liigaseuroista osa pelaa jo parempaa jääkiekkoa kuin KHL:n alempi kasti. Sveitsiläiset ja ruotsalaiset pärjäisivät huippujoukkueillaan hyvin jo KHL:n keskikastille. Vaikka Jokerien osittaista junnutuotannon tuhoutumista ei laskisikaan mukaan, KHL on tuonut enemmän jääkiekkoilullisia ongelmia osallistuville maille kuin kukaan osasi aikanaan arvata. Kuvaavaa on sekin, että Tsekin liigan taso nousi muutamassa vuodessa kun KHL-Praha lakkautettiin. Tietenkään kaikki eivät ole suorassa yhteydessä toisiinsa, mutta 10 vuoden tarkasteluna KHL on pikemminkin estänyt kuin lisännyt pelin tason ja pelaajatuotannon kehittymistä huipulle, sen verran heikosti ovat monet vanhat KHL-maat menestyneet.

Liiga pärjää varsin mainiosti ilman merkittävää KHL-yhteistyötä ja näin sen tuleekin olla. Tämä on myös suomalaisen jääkiekon menestysmahdollisuus jatkossa. Jokerien toimintatapa pelata erittäin kapealla rosterilla ilman vastuuta nuorille olisi tuhoisaa, jos Suomesta olisi enemmän seuroja KHL:ssä. Liiga antaa vastuuta ja kasvattaa uusien valmentajien myötä myös valmiimpia NHL-pelaajia kuin Jokerit.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perusfaktahan tämän keskustelun ympärillä on se, ettei Liiga tarvitse yhteistyötä KHL:n suomalaisjoukkueen kanssa. Tämähän ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö yhteistyötä voisi olla, mutta kun varsinaista tarvetta ei tosiaan ole, niin yhteistyö vaatisi käytännössä Jokereiden suunnalta tarjousta, josta ei voisi kieltäytyä. Jotain varmaan samanlaista, mikä takasi Jokereille mahdollisuuden pelata viimeinen kausi Liigassa sen sijaan, että Jokerit olisi välittömästi suljettu Liigan toiminnasta, KHL suunnitelmien tultua julki. Kun tilanne Ilmalassa kuitenkin on se, mikä se on, niin vaikea nähdä, että sieltä suunnalta olisi mahdollista tarjota mitään sellaista, mikä saisi Liigan pään kääntymään.

Ihan mielenkiintoinen tulokulma asiaan. Lähinnä seikat, että jokin taho "ei tarvitse yhteistyötä" ja että "tarjous, josta ei voi kieltäytyä" särähtivät kuitenkin vähän korvaan.

Osakeyhtiöhän tarvitsee yhteistyötä silloin, jos yhteistyö tuottaa sille voittoa pitkällä aikavälillä ja toisaalta ei tarvitse sitä, jos se tuottaa tappiota. Rationaalisille osakeyhtiöille kaikki sellaiset tarjoukset, jotka tuottavat pitkällä aikavälillä voittoa, ovat tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä, koska rationaalinen yritys pyrkii voiton tuottamiseen.

Toisin sanoen, jonkun pitäisi sitten määritellä, tuottaako yhteistyö voittoa vai ei. Joidenkin mielestä tuo määrittely olisi hyvä tehdä seurojen yhdessä, kun taas itse olen taipuvainen ajattelemaan niin, että ehkä seurat itse voisivat olla parhaita asiaa määrittelemään ja vahvat yksittäiset seurat tarkoittavat vahvempaa Liigaa myös kokonaisuudessa. Seuroillakin pitää olla tietysti jotkut raamit, mutta ne voisivat olla hieman nykyisiä löysemmät. En pitäisi esimerkiksi kovinkaan radikaalina ratkaisuna sitä, että seurat voisivat itse päättää, keitä vastaan pelaavat harjoitusotteluita.

Toinen aspekti on sitten jonkinlainen syvemmällä tasolla oleva yhteistyö Liigan ja Jokereiden välillä. Sellaisessa en näe kyllä oikein järkeä. Millaista se yhteistyö edes voisi olla?
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhdensuuntainen pelaajaliikenne kauden aikana pitäisi ehdottomasti sallia. Ihan järjetöntä, ettei Jokereista saa siirtyä kesken kauden pelaaja Liiga-seuraan. Tuo ei ole mitään muuta kuin puhdasta vittuilua Jokereille, mutta etenkin Jokereiden pelaajille.

Itse sallisin myös harjoituspelit Liigaseurat vs Jokerit. En nyt ihan hirveästi haittapuolia tuolla näe Liigan suuntaan. Esim. TPS-Jokerit peli Turussa, voisin väittää että katsojia olisi tuossa enemmän kuin keskiverto Tepsin liigamatsissa. En myöskään usko, että tuon pelin takia kovinkaan moni turkulainen lähtisi Helsinkiin katsomaan Jokerit-Adrmiral kiimapeliä maanantai-iltana.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Joidenkin mielestä tuo määrittely olisi hyvä tehdä seurojen yhdessä, kun taas itse olen taipuvainen ajattelemaan niin, että ehkä seurat itse voisivat olla parhaita asiaa määrittelemään ja vahvat yksittäiset seurat tarkoittavat vahvempaa Liigaa myös kokonaisuudessa. Seuroillakin pitää olla tietysti jotkut raamit, mutta ne voisivat olla hieman nykyisiä löysemmät. En pitäisi esimerkiksi kovinkaan radikaalina ratkaisuna sitä, että seurat voisivat itse päättää, keitä vastaan pelaavat harjoitusotteluita.

Tottakai noinkin voi ajatella, mutta itse olisin puolestani taipuvainen ajattelemaan, että Liigaa on kovin vaikea arvostella, kun se kuitenkin onnistui esim. tv-sopimuksensa arvoa nostamaan huomattavasti tilanteessa, jossa suurinpiirtein kaikki, taksikuskeista lähtien pitivät pommin varmana, että arvon on ruudun tappiollisen toiminnan jälkeen laskettava.

Mikäli sitten luemme sitä @Cobol in tänne linkkaamaa juttua, niin siitähän tuntuisi käyvän selväksi, että Liiga seurat olivat yksimielisiä toimenpiteistään, Jokereita kohden. Eli kukaan ei kiellä keneltäkään sellaista, jota jokin Liigajoukkue kaipaisi. Yksimielisesti on 15 joukkueen joukkio päättänyt, ettei yhteistyöstä kuviteltavissa olevat hyödyt vastaa kuviteltavissa olevia riskejä ja jos sinä olet hieman oikealle kallellaan, niin kait näillä urheilu entiteeteillä pitää olla myös oikeus olla tekemättä yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa, jos eivät hyötyjä siinä näe. Eli ettei joku idealistinen ajatus silloin pitäisi ajaa oman edun tavoittelun edelle?
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksimielisesti on 15 joukkueen joukkio päättänyt, ettei yhteistyöstä kuviteltavissa olevat hyödyt vastaa kuviteltavissa olevia riskejä ja jos sinä olet hieman oikealle kallellaan, niin kait näillä urheilu entiteeteillä pitää olla myös oikeus olla tekemättä yhteistyötä ulkopuolisten tahojen kanssa, jos eivät hyötyjä siinä näe. Eli ettei joku idealistinen ajatus silloin pitäisi ajaa oman edun tavoittelun edelle?

Kyse ei oikeastaan ole siitä, etteikö seuroilla pitäisi olla valtaa tehdä tällaista päätöstä, eikä oikeastaan yksimielisyydestäkään. Seurat voivat olla yksimielisiä monistakin asioista, mutta silti mielestäni kannattaisi jättää itsenäistä harkintavaltaa seuroille muuttuviin tilanteisiin. Kyse on siis lähinnä siitä, millaiseksi seurat haluavat toimintaympäristönsä muovata: onko siellä paljon ennalta säänneltyjä asioita vai ei.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
En pitäisi esimerkiksi kovinkaan radikaalina ratkaisuna sitä, että seurat voisivat itse päättää, keitä vastaan pelaavat harjoitusotteluita.

Seurathan voivat päättää ihan vapaasti ketä vastaan he pelaavat harjoitusotteluita. Ainoastaan Jokerit on pois suljettu vaihtoehto. Se saattaa olla iso asia Jokeri-leiristä katsottuna, muuta Liigan puolelta se rajaa pois vain yhden joukkueen. Kuten aiemmin totesin, ei se ole niin suuri asia.

Ei kannata yrittää luoda kuvaa että Liiga Oy rajoittaisi osakkaiden tekemisiä jotenkin tiukalla kädellä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Kyse ei oikeastaan ole siitä, etteikö seuroilla pitäisi olla valtaa tehdä tällaista päätöstä, eikä oikeastaan yksimielisyydestäkään. Seurat voivat olla yksimielisiä monistakin asioista, mutta silti mielestäni kannattaisi jättää itsenäistä harkintavaltaa seuroille muuttuviin tilanteisiin. Kyse on siis lähinnä siitä, millaiseksi seurat haluavat toimintaympäristönsä muovata: onko siellä paljon ennalta säänneltyjä asioita vai ei.

No nyt ovat muovanneet mieleisekseen ja niinkuin sanottua, uusi tv-sopimus tekee vaikeaksi arvostella tehtyjä toimenpiteitä.

Pitäisikö mielestäsi myös esim. Dinamo Rigan, Dinamo Minskin ja Slovan Bratislavan lähteä mukaan CHL:ään, vaikka Moskovasta Chernytshenko sitä vastaan puhuisi? Meinaa eihän noilla joukkueilla tule koskaan olemaan mitään mahdollisuutta voittaa Gagarin cuppia, eli käytännössä ovat mukana vain osallistuakseen. Voisi kait kuvitella, että noilla joukkueilla olisi kuitenkin ainakin jonkinlaisia mahdollisuuksia voittaa CHL ja siten saada toiminnalleen myös aitoja voiton tavoitteita, vaikka Moskovasta ei hyötyä samalla tavalla nähtäisi.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Seurathan voivat päättää ihan vapaasti ketä vastaan he pelaavat harjoitusotteluita. Ainoastaan Jokerit on pois suljettu vaihtoehto. Se saattaa olla iso asia Jokeri-leiristä katsottuna, muuta Liigan puolelta se rajaa pois vain yhden joukkueen. Kuten aiemmin totesin, ei se ole niin suuri asia.

Ei kannata yrittää luoda kuvaa että Liiga Oy rajoittaisi osakkaiden tekemisiä jotenkin tiukalla kädellä.

Erityisen hassua onkin juuri se, että pieniä asioita rajoitetaan. Isojen asioiden rajoittaminen on paljon järkevämpää.

No nyt ovat muovanneet mieleisekseen ja niinkuin sanottua, uusi tv-sopimus tekee vaikeaksi arvostella tehtyjä toimenpiteitä.

Pitäisikö mielestäsi myös esim. Dinamo Rigan, Dinamo Minskin ja Slovan Bratislavan lähteä mukaan CHL:ään, vaikka Moskovasta Chernytshenko sitä vastaan puhuisi?

Tv-sopimuksesta on paha sanoa, että voisiko se olla parempi tai huonompi, jos jotain olisi tehty toisin. Jälkimmäisessä kysymyksessä antaisin harkintavallan ko. seuroille.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Yhdensuuntainen pelaajaliikenne kauden aikana pitäisi ehdottomasti sallia. Ihan järjetöntä, ettei Jokereista saa siirtyä kesken kauden pelaaja Liiga-seuraan. Tuo ei ole mitään muuta kuin puhdasta vittuilua Jokereille, mutta etenkin Jokereiden pelaajille.

Itse sallisin myös harjoituspelit Liigaseurat vs Jokerit. En nyt ihan hirveästi haittapuolia tuolla näe Liigan suuntaan. Esim. TPS-Jokerit peli Turussa, voisin väittää että katsojia olisi tuossa enemmän kuin keskiverto Tepsin liigamatsissa. En myöskään usko, että tuon pelin takia kovinkaan moni turkulainen lähtisi Helsinkiin katsomaan Jokerit-Adrmiral kiimapeliä maanantai-iltana.
Miksi?
Ei liiga hyödy siitä mitään, että sinne tulee Jokereiden rotaariopelaajia kääntymään, se on pelaajan valinta tekeekö sopimuksen Jokereihin jossa joko pääsee pelamaan KHL:ssä tai Mestiksessä.
Liiga tuo farmin status ei hyödytä pätkääkään eikä se hyödytä suomi-kiekkoakaan millään tavalla kun puolet joukkueesta on ulkomaalaisia.

Mitä liiga hyötyy siitä, että Jokerit pääsevät pelamaan liigaseuroja vastaan ja samalla markkinoimaan suurta ja mahtavaa KHL:ää muualla Suomessa se on vain ja ainostaan Jokereiden hyöty.
Liigassa on katsottu kokonaisuutta ja yhteistyö Jokereiden kanssa on liigalle kokonaisuutena isompi riski kuin jättää se tekemättä kokonaan.



Seuroillakin pitää olla tietysti jotkut raamit, mutta ne voisivat olla hieman nykyisiä löysemmät. En pitäisi esimerkiksi kovinkaan radikaalina ratkaisuna sitä, että seurat voisivat itse päättää, keitä vastaan pelaavat harjoitusotteluita.
Kun kerran tiedät mitä tiukkoja raameja liigaseuroilla on niin kerrotko niitä?
Itse en pitäisi tätä ei yhteistyötä Jokereiden kanssa kovin tiukkana juttuna kun se liigan puolelta rajoittaa vain yhden vastustajan pois ja noita jääkiekkojoukkueita riittää kyllä ilman Jokereitakin ihan mukavasti.
Seurathan saavat päättää kunhan eivät pelaa Jokereita vastaan, joka toimii samoilla markkinoilla mutta eri pelisäännöillä.
Omistuspohjan ja sarjan muuttuessa homma varmasti palautuu takaisin normaaliin niin pitkään kun Jokerit pelaa KHL:ssä mennään näin ja se liigan kannalta parasta.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun kerran tiedät mitä tiukkoja raameja liigaseuroilla on niin kerrotko niitä?
Itse en pitäisi tätä ei yhteistyötä Jokereiden kanssa kovin tiukkana juttuna kun se liigan puolelta rajoittaa vain yhden vastustajan pois ja noita jääkiekkojoukkueita riittää kyllä ilman Jokereitakin ihan mukavasti.

Tuo on mielestäni sellainen raami, jota voisi muuttaa löysemmäksi, koska kyse on varsin pienestä asiasta. Olen itse ylipäätään oikealle kallellaan olevana ihmisenä kevyen sääntelyn kannalla ja yksityiskohtiin menevää sääntelyä vastaan.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tv-sopimuksesta on paha sanoa, että voisiko se olla parempi tai huonompi, jos jotain olisi tehty toisin.

No onhan se tietenkin noin, mutta täysin kiistaton asia lienee se, että lähestulkoon kaikki täälläkin jatkoajassa piti varmana asiana, että tv-sopimuksen arvo tulisi laskemaan, kun Ruutu ei onnistunut voittoa tuotteellaan tekemään. Eli vaikka toisillakin toimenpiteillä olisi voitu päästä samaan lopputulemaan, niin silti oikein kukaan ei uutta tilannetta osannut odottaa ja siten sitä voi pitää erinomaisena lopputulemana ja se osaltaan tekee vaikeaksi arvostella tehtyjä toimenpiteitä.

Offtopiccina kattelen tässä just jotain dokumenttia tali-ihantalasta ja vaikka lopputulema siinäkin (alkuasetelmiin nähden) varsin hyvä, niin kyllähän siitäkin varmaan joku voi väittää, että paremminkin olisi voinu mennä..
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Tappara vs Pelicans
  • 2.36
  • 3.50
  • 2.84
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös