Analyytikko_
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
kiwipilot kirjoitti:Tämä on kyllä hauska ketju! Uskomatonta kuinka joillain voi kilahtaa hattuun joku helvetin opiskelupaikka? Muistan kuinka joskus lukioaikoina yliopistoon pääsy oli se must-juttu. En kylläkään tiennyt että mitä siellä opiskelisin mutta hei: Olishan se ollut tosi hienoa elvistellä baaritiskillä drinkki hanskassa kuinka opiskelen jotain poliittista historia yms. Kerran jopa pyrinkin yleistä historiaa lukemaan mutta sisälle pääsy ei ollut lähelläkään. Onneksi tulin järkiini enkä tuhlannut enempää aikaa ja energiaa yliopistopaikan metsästykseen.
Tunnen monia tyyppejä joilla on edelleenkin tuo pakko päästä sisään suureen ja mahtavaan vaikka mitään uratavoitteita tai päämäärää ei ole tiedossa. Ensimmäisen vuoden jälkeen sitten pyöritellään päätä ja lasketaa niitä viittä opintoviikkoa... Suomessa tunnutaan muutenkin arvostettavan liikaa sitä kuinka vaikeaa johonkin on päästä opiskelemaan: mitä alhaisempi prosentti sisään pääsee, sitä kovempi jannu on kyseessä. Itse toteutan parhaillani suurta haavetta ja opiskelen unelmieni ammattiin. Koulutus on todella kallis ja jouduinkin työskentelemään kaksi vuotta jotta sain hinnan kasaan (oma tili säästöön ja vaimon tuloilla eleltiin). Siltikin saan edelleen kuulla väheksyviä kommentteja kuinka "rahallahan sinne pääsee". Olen aivan varma että jos olisin käyttänyt nuo kaksi vuotta pääsykoekirjojen pänttäämiseen, paikka "tiedeyhteisöstä" olisi auennut.
Suomessa voitaisiinkin mielestäni siirtyä Euroopan mallin mukaiseen systeemiin missä kaikki halukkaat pääsisivät sisään ja vuoden jälkeen ns. paskat pudotettaisiin rattailta. Täällä Uudessa-Seelannissa yliopistossa opiskelu ei ole todellakaan mikään status-juttu kuten siellä härmässä sillä myös täällä on käytössä kaikki sisään -systeemi mikä tuntuu toimivan hyvin.
Terve ylpeys opiskelupaikasta ja sen saamisesta on ihan normaalia, mutta jos se menee niin päähän, että baaritiskillä pitää huudella opiskelevansa siellä ja siellä, niin eiköhän ne ole näitä jo armeijassa kunnostautuneita "virtuaalipippelinkasvattajia".
Tuosta opiskelupaikan maksullisuudesta en osaa sen ihmeemmin sanoa, eräs kaveri vaihtoi TKK:lta Suomen Ilmailuopistoon ja suoritti sen oppilaitoksen ja venttailee nyt työtarjousta ja pääsyä alansa hommiin. Vaikka opiskelu siellä maksullista onkin, niin eipä tulisi juuri mieleen todeta kaverille: että rahallahan sinne pääsee. Taitaa olla pikkainen karsinta niissä valintaa edeltävissä testeissä. Toisekseen, tiedän kyllä henkilöitä, jotka ovat kovinkin polleita siitä, että opiskelevat siellä lahden takaisessa yliopistossa, jonne päästään rahalla. Näille suomalaiseen yliopistoon pääsemättömille tulee naureskeltua aina, kun kertovat olevansa ulkomaisessa huippuyliopistossa.
Ja sitten, tuosta Keski-Euroopan yliopisto-opetuksen sisäänpääsymallista olen jyrkästi kanssasi eri mieltä(ainakin omaan alaani liittyen). Vaihto-opiskelu Saksassa jätti lähtemättömästi mieleen sen, että paikalliset opiskelijat ovat erittäin stressaantuneita. Lisäksi porukkaa valmistuu työpaikkoihin nähden liikaa, ilmeisesti kaikkea paskaa ei kuitenkaan saada tiputettua rattailta. Mielestäni opetus oli ihan korkeatasoista, mutta vaihdossa huomasi kyllä sen, että kyllä suomalainen peruskoulutus ja yliopisto-opetus on todella tasokasta moneen muuhun jo EU:n valtioonkin verrattuna. Kysymykset saattavat lähteä siltä tasolta, että onko Suomi/Ruotsi EU:n jäsen. No eihän se mikään ihme ole, että kun on Ally McBealia katsellessa tullut samalla valittua "ah niin seksikäs ja kiva koulutusala", niin se itse todellisuus kyseisestä alasta saattaa olla hieman toinen.
Saksassa esim. on väkeä semmoiset 80 miljoonaa, Suomessa päälle 5 miljoonaa. Onkohan suomalaisella yhteiskunnalla varaa siihen, että täällä nyt nykyisestä prosenttimäärästä suurempi osa "kokeilisi" jotain alaa vuoden ja sitten vapaaehtoisesti tai pakolla lähtisi etsimään sitä omaa alaansa, kun ei se "vastannutkaan mun odotuksia". Lisäksi Saksassa on täysin yleistä, että opiskelijat tekevät työharjoittelunsa ilmaiseksi tai naurettavalla nälkäpalkalla, ja firma saa käyttöönsä pätevän pelle hermannin, joka tanssii täysin niiden pillin mukaan vain sen takia, että se todella hyvällä tuurilla voi saada sieltä duunia tulevaisuudessa. Yllä kuvatut ongelmat tuntuivat olevan arkipäivää myös esim. ranskalaisopiskelijoiden arjessa, näin ainakin omien opiskelukavereideni mukaan, jotka kävivät vaihdossa eri puolilla Ranskaa.
Se, mitä itse oppi vaihdon aikana ja oikeastaan yllättyi, oli se, että suomalaisia arvostetaan todella paljon korkean koulutuksen ja meidän koulutusjärjestelmämme takia. Esim. Itävallassa kaverini mukaan on moneen otteeseen viitattu Suomen-malliin ja siihen, kuinka pieni kansa pohjoisesta menestyy niinkin hyvin juuri koulutusjärjestelmänsä vuoksi. Samaa hommaa sai itse selitellä mm. professoreille ja kanssaopiskelijoille erittäin paljon. Ja moni mainitsi yhtenä mahdollisena tekijänä juuri tämän maksuttomuuden ja sen, että meillä suoritetaan esivalinta jo ennen yliopistoon pääsyä, eikä sitten itse opinnoissa jouduta odottelemaan niitä hitaampia tai lahjakkaiden yksilöiden tarvitse stressata eurooppalaisten kanssaopiskelijoidensa tavoin opiskelupaikan menettämisestä. Sinänsä kuitenkin paradoksaalista, että Suomessakin opiskelijoiden mielenterveyspalveluiden käyttö näyttää olevan nousussa. Mutta mielestäni tuo Keski-Euroopan malli ei tänne sellaisenaan sovi ja toivottavasti siihen ei koskaan myöskään siirrytä.