Koulutuksesta

  • 44 613
  • 363

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Tuleva(?) DI

1. vuosi menossa TKK:ssa puunjalostustekniikan osastolla. Fuksiksi en itseäni oikein nimitä, koska viime vuoden tahkosin koneella ja aloin miettiä, mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. En ainakaan koneen opintoja.:cool: Puu onneks tuntuu paljon fiksummalta alalta mulle... ja korkeakoulu oikealta oppilaitokselta. Tykkään nimittäin vapaaehtoisuudesta. Ei väkisin tyhmille tunneille/luennoille.:D
 

kallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Opintoja kaupalliselta alalta (merkonomi) ja tekniseltä alalta (lähes AMK-inssi + opinnot TKK:ssa aluillaan). Ja alat ovat ATK, logistiikka ja tuotantotalous.

Joku tuossa heitti käytännönläheisyyteen viitaten labratöistä. Itsellä on semmonen näkemys ja kokemus, että labratyöt on enimmäkseen tiedettä ja teoriaa, joista puhuminen käytännönläheisenä asiana on hieman vääristävää. Tai tietysti korkeakoulusta valmistuneilla käytännön työ on paljolti juuri tiedettä, mutta jos ajatellaan käytännön työtä vaikkapa tuotannon alalla, niin labratöiden merkitys on olematon niissä.

Lisäksi yksi huomio, jonka olen tehnyt ja nähnyt jonkun tilastonkin aiheesta: kun vertaillaan korkeakoulu- ja ammattikorkeakoulututkintoja, niin just työnantajien suunnasta niitä on lähennetty. Sen huomaa siitä, että nykyisin yhä useammassa (puhun nyt teknisestä alasta, muualla ero saattaa olla suurempi) työpaikkailmoituksessa haetaan DI- tai AMK-inssitutkinnon suorittanutta henkilöä (+ muut soveltuvat ominaisuudet tietysti)!

Tarkoittaa sitä, että työnantajat etukäteen sijoittavat AMK-inssin ja DI:n taistelemaan samoista paikoista.

Toivottavasti tämä ei kuitenkaan syö DI-tutkinnon arvoa. Ja uskonkin, että vaikka työnantaja lehdessä ilmoittaakin kummankin tutkinnon kelpaavan, silti muuten vastaavista hakijoista DI vie vielä voiton.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Pari ovaria ja iso G, niin eiköhän ne KTM:n paperit heltiä. No olisi jo aikakin, koska 6. vuosi menossa:confused:
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
HY:sta tietojenkäsittelypuolelta FK:n (nykyisin kai nimellä FM) paperit vuonna 1993. Yhdeksän vuotta siihen meni. Tosin aikaa kului töihin ja muuhun asiaankuuluvaan toimintaan, opinnot tulivat siinä sivussa. Mutta tulihan rääpästyä tutkinto kasaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jotain on sentään reilussa kahdessa vuodessa tapahtunut. Opinnot alkavat olla loppusuoralla, valmistuminen häämöttää kesäkuun puolivälissä. Yritysviestinnän tradenomi olisi siis tarkoitus syntyä.

Mitenkäs muulla sakilla menee? Pari vuotta on tämän ketjun aloituksesta vierähtänyt, polkeeko opinnot paikallaan vai joko olette vuolemassa rahaa kultalusikka suussa rikkaan lesken kainalossa? Itse olen ajatellut hakeutua ensin töihin, jotta tuo talouspuoli tasapainottuisi ensin hiukan. Jos rahkeet riittävät, haluaisin hommata ktm:n paperit jossain vaiheessa, yritysviestintä kun alkoi kiinnostaa amk:n aikana. Kuinka realistista on ajatella, että opiskelisi töiden ohessa kauppakorkeassa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Designer
Tutkinto on Yhteiskuntatieteiden kandi, opinnot gradua ja muutamaa pakollista kurssia vaille valmiit.
Tutkinto on edelleen sama, gradusta on vähän alta puolet tehty ja sen lisäksi yksi kirjatentti puuttuu. Vähän on siis edistynyt, mutta maali on vielä kaukana. Kiirekös tässä. Raimo Sailas vihaa minua.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Helsingin yliopistossa opiskelen oikeustiedettä, vuoden päästä pitäisi valmistua oikeustieteen kandidaatiksi, tänä vuonna myös kauppakorkeakoulun pääsykokeet tulossa.

Tosiaan hirvittää tuo valmistuminen, kun se alkaa häämöttää (vaikka kaukanahan se vielä on). Alan työtilanne nimittäin on varmaankin huonompi kuin koskaan. Mutta josko sitä jotain löytäisi sitten aikanaan, kun ahkerasti etsii.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KTM:n titteliä kohti Lappeenrannassa aloitin juuri syksyllä opiskelemaan. Pääaineeksi näillä näkymin rahoitus, mutta tuo kv-markkinointi on kokoajan muistuttanut olemassaolostaan...
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Eikös homma mennyt niin, että kun AMK-uudistus tuli poistui vanha opistoaste kokonaan. Eli nyt Merkonomeiksi valmistuvat ovat toisen asteen (kansalaisia) elikkäs perusasteen suorittaneita?? Sosiaalialalla mm. ohjaajat sekä kasvattajat ovat nykyään kaikki Sosionomi amk-tittelillä kulkevia. Uudet hienot nimikkeet eivät taasen takaa suoranaisesti pätevämpiä työntekijöitä, mutta tradenomi, sosionomi jne. kuulostavat toki hienolta. Miten merkantit sijoittuvat nykyään työelämään?

t:elämän koululainen
 

Kermit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti sampio
Kuinka realistista on ajatella, että opiskelisi töiden ohessa kauppakorkeassa?

Riippuu työstä ja riippuu opiskelutahdista. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että onneksi oli suurin osa gradusta jo paketissa kokopäivätyön alkaessa. Vaikka kyllä sitä parin kuukauden ajan vielä ilta- ja viikonlopputöinä väänsin ja valmistuihan se pirulainen lopulta. Ja suurin osa opiskelijoistahan tekee töitä opintojen ohessa ainakin jossain vaiheessa. Eli kyllä se ihan realistista on, jos ei ole liian vaativa työpaikka eikä kova kiire valmistumisen kanssa. Ei se silti kivaa tai helppoa ole, jos on kokopäiväduuni.

Niin, itse olen siis KTM viime kesältä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Hartza
Pari ovaria ja iso G, niin eiköhän ne KTM:n paperit heltiä. No olisi jo aikakin, koska 6. vuosi menossa:confused:

Täälläkin ovat asiat edenneet siten, että sain graduni valmiiksi ja KTM:n paperit on nyt plakkarissa.

Tällä hetkellä suoritan KTT-tutkintoa ja tökkäsin vielä itseni viime kesänä Helsingin Yliopistolle lukemaan tietojenkäsittelytiedettä (opiskelijan status on jälleen turvattu seuraavaksi 10 vuodeksi).

Nimimerkillä,

Maisterista fuksiksi
 

ShakesBier

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse opiskelen nyt kolmatta vuotta markkinointia ammattikorkeakoulussa ja opinnot ovat kohtuu hyvällä mallilla.

Mitä sitten tulee tähän AMK- ja yliopistotutkinnon vastakkainasetteluun ja jälkimmäistä suorittavien kiukutteluun, niin enpä pidä moista meteliä paljon minkään arvoisena. Tiedoksi teille muillekin, että tuttavani (sattumoisin KTM ja lisäksi loistavin paperein ja ennätysajassa valmistunut;)) työskentelee ei-niin-huippupalkalla tavallisen merkonomin (ei edes YO) alaisena. Että kyllä se kuulkaas viime kädessä on ihminen ja hänen työkokemuksensa, mikä tässä työelämään sijoittumisessa ratkaisee. Persoonallisuus kun on aika jännä juttu, ainakin mitä esim. insinööreihin tulee. Toiset niistä ovat ihan normaaleja, mikäli mahdollista, ja toiset taas sormen päitään myöten niin INSINÖÖREJÄ kuin olla ja saattaa. Eikä siinä vaakakupissa sitten enää mikään DI-tutkinto paljon paina, jos kuuluu näihin jälkimmäisiin "päätteen jatkeisiin".

Siis oli se tutkinto mikä hyvänsä, niin ennen kaikkea persoonallisuutta peliin! Ja tiedoksi, että itse olen kenties juuri sillä persoonallisuudella ja lisäksi kv-kokemuksella vienyt usealta yliopisto-/ ylempää korkeakoulututkintoa opiskelevalta kesätyöpaikan. Mutta toki tiedän, että todellisuus iskee vasten kauniita kasvojani, kun haussa on vakituinen työpaikka..;)

Toivottavasti Juntti ei lukenut tätä ja menettänyt yöuniaan!
 

julijussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jack "matkalla" Kerouac
Tietojenkäsittelyn tradenomi ja puolivalmis FM löytyy tämän näytön takaa. Tuohon AMK-yliopisto -väittelyyn otan kantaa ihan omien kokemusten perusteella täältä Oulusta.

AMK:n opetus oli ihan laadukasta ja kurssitarjonta ok. Mukaan mahtui myös paljon tarpeettomia ja huonosti organisoituja/opetettuja kursseja. Itse oppilaitoksesta pidin ja toimin jopa oppilaskuntamme hallituksessa mainostamassa loistavaa tutkintoamme yritysmaailmassa. Opiskelinhan mielestäni korkeakoulussa, alemmalla tasolla vaan.

Kävin vaihdossa Yhdysvalloissa, tein lopputyön, otin paperit ja valmistuin kortistoon lukemattomien muiden tradenomien tavoin. Silloin vitutti. Onneksi olin pelimiehenä käynyt YO:n pääsykokeissa vuotta aiemmin ja elämäni vittumaisimman kesän jälkeen aloitin yliopisto-opiskelut syksyllä 2003.

Täytyy rehellisesti myöntää, että kyllä yliopistolla ja ammattikorkeakoululla on järkyttävän suuri tasoero. Kursseilla käydään asioita läpi todella syvällisesti ja harjoitustyöt vaativat lahjakkaaltakin kaverilta kovaa panostusta. Kokonaisvaltaisesti todettuna vaatimus- ja opetustaso on yliopistossa huomattavan paljon korkeampi kuin ammattikorkeakoulussa. Korkeakoululla ja "korkeakoululla" on eroa.

Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että AMK-tutkinto on ihan ok, jos tavoitteena ei ole kaikista vaativimmat tehtävät. Jos tulevaisuudessa siintää haave todellisesta uraputkesta, niin yliopisto on oikea paikka lähteä sitä tavoittelemaan. Esim. moniin valtion ja kuntien virkoihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.

Onneksi työelämä (tietääkseni) toimii kuitenkin siten, että pelkällä tutkinnolla ei paikkaa saada. Tärkeintä on ihminen tutkinnon takana. Hyvä kaveri on hyvä kaveri. Ei DI:n paperit takaa sitä, että jokapäiväisessä työssä hän on tradenomia parempi.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti juntti

Vaikka ei mikään -nomi olekaan niin ovat siivoojat "laitos teknikoita" tai "siisteysteknikoita" ainakin paperitehtailla.

Oho, jotenkin osui silmään tuo teksti ja häilyvästi tuli mieleen sana "MuTu"
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Sain myös tietojenkäsittelyn tradenomin paperit juuri taskuuni. Virallista tuo on kaiketi vasta kahden viikon kuluttua turhanpäiväisen "valmistujaisjuhlan" jälkeen, mutta enköhän voi itseäni jo valmistuneeksi nimittää.

Nyt sitten porskutan 7kk duunia suurehkossa päivitysprojektissa. Palkka ei ole kummoinen, mutta niin olen sen järkeillyt, että tästä saa ihan kelpo kannukset tuleviin hommiin.

Toisaalta helvetin hienoa olla ensimmäistä kertaa elämässään kunnolla leivänsyrjässä kiinni, mutta tuskinpa tuo 17 vuoden kouluputki tähän jää. Jonkinasteinen opettajan tutkinto on tavoitteena, mutta tavoitteena ei ainakaan toistaiseksi ole maisterin paperit.

Uskonpa minäkin, että jo tällä koulutuksella on mahdollisuus päästä varsin haasteellisiin työtehtäviin. Ymmärtääkseni työskentelen jo nyt melko vaativissa tehtävissä. Paljon riippuu työkokemuksesta ja sen laadusta sekä etenkin siitä konkreettisesta osaamisesta.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kauppatieteiden maisteriksi eli ekonomiksi opiskelen täällä Tampereen yliopistolla. Ensimmäinen vuosi on menossa eli pitkä on vielä tie valmistumiseen. Tekemistä tuntuu aina välillä riittävän, mutta onneksi tämä yliopisto-maailma on sellaista(ainakin vielä) että tämän opiskelutahdin voi aika rauhassa itse määrätä. Luennoillekaan ei ole pakko lähteä kuin kielten kurssien ja joissakin aineissa järjestettävien harjoitusten osalta. Muutenkin eläminen ja opiskelu Tampereella on ihan mukavaa. Ainoana selkeänä miinuspuolena on se ettei ihan jokaista Lukon kotiottelua pääse katsomaan:(
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti sampio
Kuinka realistista on ajatella, että opiskelisi töiden ohessa kauppakorkeassa?
No se on ihan itsestään kiinni. Itse olin töissä koko opiskeluajan. Eipä tarvinnut opintolainaa tms ottaa. Vitutti tietty välillä kuin pientä oravaa kun palautti opintotukea mutta itsepähän tieni valitsen. Toisaalta työnantaja antoi hyvin joustoa. Mutta kyllä silti joku 15-20h/viikko ehtii keskimäärin ihan hyvin töitä tehdä.

Niin ja koulutuksesta. Kauppatieteiden maisteri oon ma.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Ylioppilas, datanomi ja nyt matkalla KTM:ksi (toinen vuosi käynnissä).

Vaasan yliopistossa kauppatieteitä lueskelen ja käyn siinä sivussa töissä n. 20h viikossa. Kyllähän se ajoittain rassaa, kun päivät venyy luentojen, harjoitusten, töiden ja joskus jopa läksyjen tekemisen takia aamusta yöhön. Totuus on varmasti se, että ilman näitä töitä valmistuisi paljon nopeammin. Ainakin meikäläisen päänuppi ei kykene suuremmoisiin saavutuksiin tässä koulu-työt-sekamelskassa. Sitä on kuitenkin niin tykästynyt tuohon rahaan...

Ai niin, mun pääaine on tietotekniikka. Eipäs ole Gaizkaa paljon titen kursseilla näkynyt. nimim. pääaineen vaihto edessä
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
16-vuotias Zeppo jätti aikoinaan lukion kesken ja siirtyi kauppaopistoon. Nyt on sitten markkinointimerkonomi, mutta
työkokemuksen mukana on sitten päässyt asemaan johon ainakin
itse olen ihan tyytyväinen. Mielestäni se koulutus ei välttämätta ratkaise kaikkea vaan se on se mitä sä osaat Ei tosin kaikkialla. jossain se on miten ruskea kieli on. Esim Elisa Communications on hyvä esimerkki asiasta. Tein siellä myyntityötä uskollisesti 6 vuotta ja kun tajusin ettei siellä ole tulevaisuutta hain ja pääsin
nykyiseen hommaani.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Markkinointi merkonomi olen tällä hetkellä koulutukseltani, mutta täytyy katsoa, jos vaikka joskus tulevaisuudessa opiskelisi vielä jotain muutakin.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keväällä pitäisi olla muutamaa opintoviikkoa vaille puolet FM:n tutkinnosta kasassa. Toinen vuosi yliopistolla on menossa, lisäksi vietin vuoden kansanopistossa/avoimessa yliopistossa ennen tänne tuloa. Jos nyt kaavailtu opintotuen uudistusehdotus menee läpi, joka sisältää opintoajan ja -tukikuukausien rajoittamisen, suosittelen lämpimästi välivuosien viettopaikaksi avointa yliopistoa tai kansanopistoja, joissa voi tehdä avoimen opintoja. Kansanopistot ovat toki tyyriitä, mutta niissä voi nostaa opintotukea ilman että kuukaudet häviävät kiintiöstä ja avoimen opinnoilla voi kuitenkin nopeuttaa omaa valmistumistaan huomattavasti. Itse sain melkein 30 ov pohjalle yhdestä kansanopistovuodesta, kun aloitin 1½ vuotta sitten yliopistossa, ja olisin saanut vielä paljon enemmänkin tuolla opistossa kasaan jos olisin silloin tähdännyt määrätietoisesti yliopistoon. Lisäksi joissain aineissa - ei omassani kylläkään - saa avoimen opinnoista lisäpisteitä tai tarpeeksi suurella avoimen ovarimäärällä pääsee jopa suoraan sisälle yliopistoon.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Itse valmistun ensi viikon keskiviikkona eli 18. helmikuuta markkinointitradenomiksi. Työtarjouksia otetaan vastaan yksityisviestinä tai sähköpostilla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Heh vaikka en aikanaan tähän ketjuun aikanaan vastannutkaan niin on hupaisaa kelata takaisin opiskeluhistoriaa kolmen vuoden taakse...

Eli opiskelen FM:ksi fysiikan alalla, kaitpa sitä nyt johonkin materiaalifysiikan sovelluksiin tulee erikoistuttua. Sivuaineina johtaminen ja sitten pakolliset MatLu:n aineet.
Kutakuinkin 100 ovaria taitaa olla kasassa nyt kolmannen vuoden puolivälissä. Suurena projektina on Gradu vuonna 2005, mutta saa nyt nähdä.

Aloitin teoreettisen fysiikan opiskelijana ja olinkin sitä kaksi vuotta, mutta sitten totesin etteivät lahjat riitä siinä leikissä ja vaihdon fysiikan puolelle. Vielä pitäisi keksiä miten tuo vaihdos oikeastaan tehdään, jonnekin pitäisi varmaan mennä ennen valmistumista mainitsemaan asiasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös