Koulutuksesta

  • 44 615
  • 363
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuleva KTM

Ensi vuoden puolella pitäisi olla (toivottavasti) KTM, pääaineena markkinointi. Kaikki riippuu siitä, miten tuo gradu lähtee rullaamaan ja/tai hurahdanko taas tuonne työelämän pauloihin, jossa on yhtäjaksoisesti tullut oltua 4,5 vuotta. Loppuvuoden olen opintovapaalla ja yritän leikkiä opiskelijaa.

Niin olen muuten myös kasvatustieteen yo. Tuli kokeiltua kyseisiä opintoja pari vuotta aikoinaan HY:lla (n.55 ov). Oli pikkaisen liian "humaania" minun makuuni.

Perskeles mähän oon vieläkin vain ylioppilas :eek: ! Missäs ne kirjat olikaan?? Nyt aletaan tsemaamaan :) .
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Valt. yo taitaa olla virallinen titteli. Tilastotiede pääaineena, mutta taitaa vaihtua valtio-opiksi.
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Diplomi-Insinööri, Puunjalostuksen alalta. Pääaine oli pinta- ja kolloidikemia, sivuaineena Yrityksen johtaminen ja Paperitekniikka.

Sekalaisesti erinäköisiä konsultti ja asiantuntija hommia oman firman laskuun. Välillä suurtenkin palveluksessa.

Jouluna uudelleen otaniemeen lisurin papereita hakemaan...ehkä joskus tulevaisuudessa tohtorinkin.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Näyttää olevan pari muutakin DI:tä täällä.
Tutkinto on yli 10 vuotta vanha.Paperitehtaat on käyneet tutuiksi.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Rakennusmestari rulaa

Niin, omalta kohdaltani mainittakoon että olen amitsun ja tekun kautta päättynyt rakennusalan tutkimushommiin. Tittelinä Rakennusmestari / Teknikko. Työnkuvaan kuuluu mittailu,vertailu ja leuhotus.

Asian tiimoilta kerrottakoon arvoitus:

Mitä Rakennusmestariopiskelija sanoo tradenomiopiskelijalle heinäkuussa: Yks bic mäcci ja iso kokis! Ehe ehe

Täältä tähän
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No jopas meitä riittää. Ja vielä toisen vuoden sellaisia, itsekin nimittäin kasvan tradenomiksi toista vuotta. Ovareita kasassa 39 + toivottavasti kohta 10 lisää, kun työharjoittelusta pamahtaa viikot. Että ihan hyvällä mallilla on homma vielä, saa nyt nähdä miten tässä jaksaa...

Mitenkähän sitten käy kun kaikki me kauniit tradenomit tunkeudumme työmarkkinoille? Kai sitä toteutuu osittain toi ervatsalon vitsi, minkä olen kyllä kuullut merkonomi-muodossakin.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Opiskellaanko nykyään missään enää merkonomiksi?
Eli ovatko kauppaopistot muuttuneet paikoiksi ,joista valmistuu Tradenomeja?Joita näyttää riittävän kuin reippaita poikia aikanaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
eläkeläinen

Merkonomeiksi, tai niitä vastaaviksi (en tiedä nimikettä) opiskellaan edelleen erilaisissa kuntayhtymien laitoksissa. Nykyään taitaa olla vähän niin, että entiset amikset, kopikset ja muut toisen asteen ammattilliset oppilaitokset ovat kai vähän niinkuin samaa puljua. Lukiot on vielä oma paikkansa (saas nähdä milloin tulee yo-pohjainen autolinja ;) ), vaikka onhan niitä yritetty lomittaa toisiinsa, siis niitä tutkintoja.

Mitä tradenomin tutkintoon tulee, niin me ei todellakaan olla mitään toisen asteen tuotoksia, vaan tradenomin tutkinto on korkeakoulututkinto. Ensimmäiset tradskut taisi valmistua joskus 5-6 vuotta sitten, joten eipä tuo kovin suuri ihme ole, jos meistä ei paljon tiedetä. Mutta se on helposti korjattavissa...

Iltalehden lööppi joskus tulevaisuudessa: Alaston tradenomi kiipesi eduskuntatalon katolle saadakseen julkisuutta koulutusalalleen!
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: eläkeläinen

Viestin lähetti sampio
Mitä tradenomin tutkintoon tulee, niin me ei todellakaan olla mitään toisen asteen tuotoksia, vaan tradenomin tutkinto on korkeakoulututkinto. Ensimmäiset tradskut taisi valmistua joskus 5-6 vuotta sitten, joten eipä tuo kovin suuri ihme ole, jos meistä ei paljon tiedetä. Mutta se on helposti korjattavissa...


Ei muuten pidä paikkaansa. Kuten ei insinöörikään, ei tradenomikaan ole korkeakoulututkinto. Vastaavat korkeakoulututkinnot ovat DI ja Ekonomi/KTM. Korkeakoululla ja Ammattikorkeakoululla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa koulutuksen tason suhteen. Kyllähän Tradenomi on aika lailla sama kuin entinen YO-merkonomi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Diplomi-ymnologi, absoluuttisen kemanerityksen alalta. Pääaineena oli lampipolyyppien seksielämä ja tumajohdannaisten ektoplasmaattinen pikkujoulukausi.

Opiskelun jälkeen olen toiminut general managerina, overall scoutina ja village idiotina kenttätyössä Suonenjoella ja Zairessa...
 

zizou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: eläkeläinen

Viestin lähetti juntti

Ei muuten pidä paikkaansa. Kuten ei insinöörikään, ei tradenomikaan ole korkeakoulututkinto.

Aivan totta. Tradenomi ei todellakaan ole korkeakoulututkinto, vaikka ammattikorkeakouluissa moista pajunköyttä opiskelijoille olisi syötettykin. Pelkästään nimiä muuttelemalla kun ei korkeakoulututkintoa voi keksiä. Tradenomi on siis oikeastaan täysin sama asia, kuin muinainen yo-merkonomi. Samat koulut, samat opettajat. Tutkinnolla vain eri nimi. Sitä paitsi, korkeakouluista tulee Master -nimikkeen omaavia henkilöitä, kun ammattikorkeakouluista Bachelor -nimikkeisiä. Bachelor ei ole missään maassa korkeakoulututkinto.

Jos se tradenomi-opiskelijoiden mielenrauhaa auttaa, niin voidaanhan sitä toki sopia, että kyse on "korkeakoulututkinnosta". Koulutettiinhan muinoin Romaniassakin yli 90 % kansasta insinööreiksi. Seurauksena tosin oli se, että siivoojatkin olivat sitten insinöörejä. Miksei siis Suomessakin voisi olla niin, että R-Kioskin neiti olisi korkeakoulutettu tradenomi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
zizou hei...

Tuli mieleen noista Romanian ylikoulutetuista siivoojista, että eikös siivooja-nimitykselle pitäisi kehittää jokin nomi-loppuinen nimike. Vaikkapa pölynomi. Ja pölynomeille tietenkin oma linja ammattikorkeaan....;)
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin meidän koulussa on edelleen kauppaopistopuoli, missä luetaan merkonomeiksi, myös yo-pohjalta. Kestää kaksi vuotta, sekä ammattikorkeapuoli, josta valmistuu kaupan ja atk:n tradenomeja. Kestää 3,5 vuotta.

Käsittääkseni tradenomi on joku alemman tason korkeakoulututkinto tjsp, mutta väliäkö tuolla. Hetkeäkään en ole katunut yliopiston vaihtamista ammattikorkeaan. Nyt saa sentään kunnon (kesä)töitäkin... :o
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Juntti:
Ei muuten pidä paikkaansa. Kuten ei insinöörikään, ei tradenomikaan ole korkeakoulututkinto. Vastaavat korkeakoulututkinnot ovat DI ja Ekonomi/KTM. Korkeakoululla ja Ammattikorkeakoululla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa koulutuksen tason suhteen. Kyllähän Tradenomi on aika lailla sama kuin entinen YO-merkonomi.

Veit sanat suustani, Juntti. Ei entiset opistot muutu korkeakouluiksi sillä, että ruuvataan uudet plakaatit oviin entisten tilalle ja aletaan puhumaan opintoviikoista. Kyllä se vie vielä ainakin kymmenen vuotta, kunnes ihmiset alkavat tottua tähän ammatti/tiedekorkeakoulujen jaotteluun Saksan mallin mukaan.
Tradenomeille tämä on siitä kinkkinen juttu, että monet ihmiset ovat vielä varsin tottuneita merkonomi/ekonomi jaotteluun, eivätkä oikein osaa sijoittaa tradenomeja tälle jatkumolle. Asiat kyllä muuttuvat lähivuosina, kun työelämä alkaa vilisemään tradenomeja (kuten tämäkin ketju antaa olettaa ;) ) ja merkonomi-tittelistä tulee muisto vain.

Niin ja työelämässä pärjää hyvin teoilla ei titteleillä. Tämä onneksi vielä pätee siinä yrityksessä, missä työskentelen.
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
predator:
Tuli mieleen noista Romanian ylikoulutetuista siivoojista, että eikös siivooja-nimitykselle pitäisi kehittää jokin nomi-loppuinen nimike

Vaikka ei mikään -nomi olekaan niin ovat siivoojat "laitos teknikoita" tai "siisteysteknikoita" ainakin paperitehtailla.

Moto:
Käsittääkseni tradenomi on joku alemman tason korkeakoulututkinto tjsp, mutta väliäkö tuolla. Hetkeäkään en ole katunut yliopiston vaihtamista ammattikorkeaan. Nyt saa sentään kunnon (kesä)töitäkin

En mä sinänsä dissaa tota koulutusta vaan, en todellakaan pidä siitä, että sitä kutsutaan korkeakouluksi. Kun olen joskus muutaman ihmisen ottanut töihin ja jos vaatimuksiin kuuluu korkeakoulututkinto, on annettu selvät ohjeet että ei tartte AMK:n porukkaa kutsua haastatteluun.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Predator:
Diplomi-ymnologi, absoluuttisen kemanerityksen alalta. Pääaineena oli lampipolyyppien seksielämä ja tumajohdannaisten ektoplasmaattinen pikkujoulukausi. Opiskelun jälkeen olen toiminut general managerina, overall scoutina ja village idiotina kenttätyössä Suonenjoella ja Zairessa...

Jumanskekka mikä CV! Ton kun lähetät HIFK:n toimistoon uusi TJ:n paikka on sinun, vaikka eivät kuulemma sellaista etsi. Faksi laulamaan ja kunnon TJ meille :D ...

Ps. Taitaisit vaan olla aivan liian ylikoulutettu siihen hommaan, joten: don´t quit your dayjob, yet.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti punaiset_lasit
Predator:


Jumanskekka mikä CV! Ton kun lähetät HIFK:n toimistoon uusi TJ:n paikka on sinun, vaikka eivät kuulemma sellaista etsi. Faksi laulamaan ja kunnon TJ meille :D ...

>>> Olen jo hakenut, vaan ei taida onnistua, koska meillä siellä jäähallin toimistossa on jo yksi village idiot...:p
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Siitä tutkinnosta..

Tradenomi kuten muutkin AMK:ssa suoritetut tutkinnot ovat alempia korkeakoulututkintoja eli vastaavat kandidaatin yliopistotutkintoa. Yliopistosta siis valmistuu, jos valmistuu, maisteriksi ja välillä voi ottaa käyttöönsä tämän kandidaatin tittelin. Siskoilta olen kuullut että kandi saa helpommin töitä kuin pelkkä fil.yo. Tässä siis tietoa tietämättömille (lue:Juntti ja punaiset_lasit ja muut uuvatit)!

Opiskelu AMK:ssa on hiukan käytännönläheisempää kuin yliopistoissa. Ainakin meillä opetus on korkeatasoista ja ajanmukaista. Ehkä juntinkin yritykseen kannattaisi palkata muutama tradenomi...:D
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
joo no minun firmassani on yksi ihminen ja se on DI tuleva lisuri/tohtori.

Minkäköhän takia inssi saa TKK.lla omista 160 ov:staan hyväksytyiksi noin 50-70. minun käsittääkseni kandia ei käytä juusi kukaan TKK:lla eikä KKK:lla ole edes kandin tutkintoa. En muuten ymmärrä miksi sinun täytyy tässä vielä nimittelemäänkin ruveta. Eikai vaan satu pahaan paikkaan.

Opiskelu AMK:ssa on suppeampaa ja yksittäiseen asiaan keskittynyttä, kun taas korkeakoulussa suositaan avarakatseisempaa ja luovaa ongelmanratkaisua. Tämä on vain minun mielipidettäni, olen pahoillani, mutta en todellakaan ottaisi tutkijakseni yhtään AMK opiskelijaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kiisa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HPK-Inkkarit, IHN ja FC HML
Tietojenkäsittelyn ammattitutkinto kesken, eikä varmaan koskaan valmiiksi tuukkaan.

Ammatti Network Support.
 

domy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti juntti
Opiskelu AMK:ssa on suppeampaa ja yksittäiseen asiaan keskittynyttä, kun taas korkeakoulussa suositaan avarakatseisempaa ja luovaa ongelmanratkaisua.

Näin minäkin sen näen, vaikka eihän periaatteessa ole edes mitään syytä verrata ammatti- ja tiedekorkeakouluja keskenään. Jos nyt kuitenkin halutaan vertailla, niin helpoiten ja nopeiten se onnistuu tutkimalla tehtyjä lopputöitä eri korkeakouluissa. Ns. tiedekorkeakoulujen lopputöiltä vaaditaan laajaa teoriataustaa, ja sen oikeaoppista hyväksikäyttöä. Tarkoituksena on siis pystyä hallitsemaan laajoja asiakokonaisuuksia, joita tulisi soveltaa tutkittaessa ja analysoitaessa varsinaista empiiristä materiaalia. Lopulta tämän myötä pitäisi syntyä hyviä johtopäätöksiä, joita pystyy myös vankasti perustelemaan.

Tokihan AMK-opiskelijoiltakin vaaditaan lopputyössä teoreettista viitekehystä. Usein on kuitenkin niin, että viitekehyksen operationalisointi ontuu pahemmin kerran, eli se kehys oikeastaan vain on siinä, eikä johda käytännössä mihinkään. Asiat siis vain esitetään, eikä niitä työstetä juuri ollenkaan. Toisaalta olen huomannut, että myös esim. KKK:ssa on yhä enenevissä määrin tradenomimaisia lopputöitä. Mitä taas kandi-töihin tulee, ei näitäkään oikein voi verrata AMK-töihin. AMK:n lopputöiltä vaaditaan paljon enemmän. Kandin tutkintoja tosin otetaan ulos todella vähän. Yliopistoissa jonkin verran. Ainakin joskus AMK:issa oli muuten mahdollista tehdä lopputyö ryhmissä. En tiedä onko tilanne vielä sama, mutta jos on, niin systeemi on hieman hanurista.

En kuitenkaan todellakaan halua dissata AMK-tutkintoja, enkä myöskään pidä kovinkaan järkevänä vertailla tutkintoja keskenään. Ammattikorkeakoulut astuvat nyt varmasti tarkoituksella tiedekorkeakoulujen varpaille, jotta ne saisivat enemmän huomiota osakseen. Varmaa kuitenkin on, että molempia tarvitaan, ja molemmilla on tehtävänsä. Yhtä varmaa on se, että valtava tradenomijoukko löytää paikkansa. Kaikkein varminta on kuitenkin se, että loppupeleissä ratkaisee se, millainen tyyppi on kyseessä, eikä se mitä titteleitä hän takataskussaan kantaa.
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti domy


Toisaalta olen huomannut, että myös esim. KKK:ssa on yhä enenevissä määrin tradenomimaisia lopputöitä.


Olen huomannut saman asian. Nämä sieltä valmistuneet väittävät, että ei ole mahdollista tehdä tutkimusta asiasta, mutta on mielestäni täysin mahdollista antaa jonkinlainen näyte omasta analysointikyvystä jopa tälläkin alalla.


Kaikkein varminta on kuitenkin se, että loppupeleissä ratkaisee se, millainen tyyppi on kyseessä, eikä se mitä titteleitä hän takataskussaan kantaa.

Tässä on varmasti suuria eroja alakohtaisesti, mutta väitän edelleenkin, että ei se ihan noin mene, vaan tiettyihin hommiin ei yksinkertaisesti vaan riitä, että on hyvä jätkä. Ei tosin niihin riitä pelkästään korkeakoulututkintokaan. Se että on valmis oppimaan ja opettelemaan asioita on tietysti eduksi, mutta....
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua sitten ihmetyttää tämä vaahtoaminen...

Itselleni on ainakin ollut koko opiskeluni ajan selvää, että korkeakoulututkinto on "korkeakoulututkinto" ja ammattikorkeakoulututkinto on... hmm... "alempi korkeakoulututkinto." Lisäksi on ollut selvää, että näillä kahdella ei ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa. AMK opetuksessa raapaistaan pintaa ja annetaan perusteet, kun korkeakoulussa mennään pintää syvemmälle... (ainakin käsittääkseni.)

Se, mitä en ymmärrä, on ihmisten käytös tässä(kin) asiassa. Samaa naurettavaa touhua oli näkyvissä Santahaminassa, jossa Opistoupseerien ja MPKK:n käyneiden välillä oli jatkuvasti jotain pientä "kivaa." Jokainen halusi tuntea ylemmyyttä koulutuksellaan ja mollata toista vaihtoehtoista koulutusta milloin milläkin tavalla. Saako joku siitä jotain kicksejä??

Itse jaksan ihmetellä tätä, mutta mikäli joku haluaa mollata minua ja koulutustani, niin ihan vapaasti. Ei se minulta pois ole! Mukavahan se on toimia itsetunnon kohottajana.

Itse en alunperin halunnut yliopistoon, koska minulla ei ollut, eikä ole vieläkään varsinaista käsitystä siitä, miksi minä haluan isona. Pari vuotta meni vähän itseäni etsiessä, jonka jälkeen menin amiskorkeaan lukemaan tietojenkäsittelyä, koska se tuntui sillä hetkellä sopivimmalta vaihtoehdolta. Nyt opintoja on takana 85 opintoviikon verran ja edessä olisi harjoittelu, kunhan sopiva paikka vain löytyisi. Vieläkään en ole tosin täysin varma, onko tämä se oikea ala minulle, mutta opinnot jatkuvat. Kunhan katselen ympärilleni ja opiskelen siinä sivussa hieman...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös