Paikka on toki otettuna vastaan, mutta vanhasta paikasta en ole vielä ehtinyt erota (onneksi). Voi olla kyllä, että tulee tradenomin koulutus nyt käytyä kunnialla loppuun ihan vain varmuudeksi, ja lykättyä tuota historian aloittamista vuodella, kun se kuitenkin on mahdollista. Ja luettua sitten jotain paremmin työllistävää sivuaineena/uutena pääaineena, kun tuokin kikkailu yliopistossa onnistuu.
Ensinnäkin onnittelut parhaimman ja ylevimmän aineen opinto-oikeudesta, historia on herrojen herkkua. Heti kärkeen kuitenkin kehotan raapaisemaan tradenomin paperit taskuun, niistä tuskin ainakaan haittaa on jatkossa, olipa yliopistourasi millainen tahansa. Yksi hyöty on jo siinä, että saat mahdollisia opettajan sijaisuuksia joskus tehdessäsi korkeampaa palkkaa, jos sulla on valmis korkeakoulututkinto taskussasi verrattuna ylioppilaisiin tms. sijaisiin.
Toiseksi sinun kannattaa miettiä sitä, kuinka intohimoinen olet nimenomaan historian suhteen eli meinaan sitä, haluatko ehdottomasti linkittää sen työhösi tulevaisuudessa, vai riittääkö sulle "vain" yleissivistyksen syvennys.* Nämä toki ovat vähän vaikeita juttuja tässä vaiheessa, kun elämä voi heittää miten sattuu, mutta selvennän tätä nyt omalla esimerkilläni. Minulle ehti kertyä työelämässä sekalaisia duunari- ja toimistohommia vaille kymmenen vuoden ajan, kunnes hankkiuduin tekemään keikkasijaisuuksia yläkouluihin. Heti eka päivänä se vain natsasi kaikista koomailuista huolimatta ja tiesin, että tätä minä haluan tehdä jos en nyt loppuelämääni niin ainakin todella paljon enemmän kuin mitään siihen asti opiskelemaani tai työskentelemääni. Minun tapaukseeni ei hirveästi vaikuta se, että olen kuullut useaan otteeseen hissanopettajien huonosto työllisyystilanteesta ja minulle on suositeltu luokanopettajan koulutusta. Yli 30-vuotiaana tunnen sen verran jo itseäni, etten ala kikkailla sellaisen kanssa, mistä en oikeasti pidä, koska minulle työnteossa on äärimmäisen tärkeää se, että nautin siitä. Nyt ole vuoden painanut tuntiopettajuuden rinnalla opintoja eteenpäin sillä tarkoituksella, että parin vuoden päästä mulla on pätevän paperit kourassa.
En ole kuitenkaan aivan täysin lukittautunut opettajaksi, koska myös kansainväliset tehtävät voisivat kiinnostaa. Sinun tapauksessasi kv. kaupan amk-tutkinto ja vaikkapa hissan sekä yhteiskuntaopin opettajan pätevyys ei varmasti olisi ollenkaan huono kombinaatio jonnekin kansainvälisiin tehtäviin vaikkapa suomalaisiin kouluihin tai YK:lle. En ole vielä erityisemmin perehtynyt mahdollisuuksiin, mutta yksi sukulaiseni on ollut useamman vuoden eri projekteissa YK:lla sekä muissa organisaatioissa, ja sanoi, että suomalaisilla opettajilla on vientiä hänen tietämissään tapauksissa paljonkin. Aika epämääräinen tämä muistikuvani on, joten en ala päteä sen enempää. Olikohan Gagne palstalaisista jossain kv. koulussa, ellen väärin muista?
Historiasta sen verran, että suosittelen siitä ainakin perus- ja aineopintoja ihan sen vuoksi, että silloin tulee väkisinkin perehdyttyä myös sellaisiin ajanjaksoihin, jotka eivät välttämättä lähtökohtaisesti kiinnosta. Mulla oli vielä pari vuotta sitten luulo, että olen kiinnostunut lähinnä 1800- 1900-lukujen hissasta, mutta kun eri aikakausia on nyt tullut rullailtua lävitse, olen huomannut sen, että kyseessä ei ole ollut kiinnostuksen vaan tiedon puute. Ei mulla nykyään ole enää aikakautta tai teemaa, mikä ei kiinnostaisi, vaikka tiettyjä suosikkeja toki on vieläkin.
*En jaksa alkaa muokkailemaan enää tätä ajatuksenvirtaa, joten selvennän näin pointtiani: en tarkoita siis sitä, ettei historiaan tai mihin tahansa voisi olla intohimoa, vaikkei sitä duunikseen tekisikään. Itse asiassa välillä tuntuu, että esim. monella opettajalla ei hirveästi ole intohimoa työhönsä... No, jutun ydin on kuitenkin siinä, että jos historia on sinulle vain kiva harrastus, ei ehkä kannata uhrata paukkuja siitä valmistumiseen. Jos taas olet kuten minä, mikään muu ala ei ole vaihtoehto.
Niin, ja vielä sen verran, että yhteiskuntaopin pätevyyteen saisit varmasti jonkin verran hyväksilukuja tradenomipapruistasi sen lisäksi, että ainakin itse sain kieli- ja viestintäopinnot suoraan kuitattua.