Koulutuksesta

  • 44 416
  • 363

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Suuri osa myöhemmästäkin elämästä on turhautumista. Työelämässä on tehtävä mikä tehtäväksi määrätään.

Enkä suoraan sanoen muista omalta kouluajaltani turhautujia. Levottomia oli, mutta he olivat levottomia vähän kaikessa.

Toki työelämässä aina välillä turhautuu, vaan yleensä siellä tietää, miksi joku asia tehdään.

Minä lintsasin lukioaikaan suurimman osan matikantunneista, koska ei niillä ollut mulle mitään annettavaa, samaten fysiikan ja varsinkin kemian. Nissä oli lukion toisella meillä viransijaisena teologian opiskelija, tiesin asioista helvetisti enemmän kuin hän. Sain itse asiassa lukion päästötodistuksen siksi, että kirjoitin täydet 60 pinnaa yo-kisoissa. Matikanopettajani meinasi jättää mut luokalle, kun läsnäolotunteja ei ollut tarpeeksi.

t. hanu
 
Silloin kun minä kävin koulua, niin ensimmäinen jako tapahtui neljännen luokan jälkeen, keskikoulu vai kansalaiskoulu. Sillä kohtaa hanukin pistettiin ekaa kertaa pääsykokeisiin. Silloinkin oli kouluilla ranking-listat, lyseot, eli kunnalliset koulut olivat yllättäen arvostetumpia kuin yksityiset. Tämähän johtui lukukausimaksuista, jotka yksityisellä puolella olivat ihan eri luokkaa.

Minun yläasteelleni oli keskiarvoraja (olisko ollut jotain 8,3, Hesassa nuo rajat ovat varmasti paljon tiukempia). Matikan opetus oli joutavanpäiväistä rautalangan taivuttelua itsestäänselvyyksien tiimoilta ja vaatimustaso nolla. Itse käytin matikan tunneilla paljon energiaa vieruskaverin potkimiseen, pyyhekumin palasten heittelyyn ja opettajalle vittuiluun.

Tulen aina muistamaan sen, kun se ope tuli koulun ruokalassa sanomaan, että "pakko mun on sulle kymppi antaa, vaikket osaa käyttäytyä yhtään". Mikä pakko se on? Eikö nulikan arvosanaa muka voi pudottaa sen perusteella, jos se häiriökäyttäytyy luullessaan itsestään liikoja, kun on selvittänyt jonkun palikkatestin? Jos nykyään puhuisin esimiehelleni puoliksikaan niin törkeästi kuin tuolle maikalle silloin, kenkää tulisi aika hätäseen.

Musta tuntuu että nykyinen tasapäinen 9v peruskoulu on vähän liian pitkä, jako voitaissin tehdä vähän aikaisemmin, kuudennen tai seitsemännen luokan jälkeen. Silloin käden taitoihin, moottorien rassaukseen tai vaikka kampaajiksi haluavat pääsisivät pois turhan teoreettistä asioista.

Mulla on kavereita, joille kolme vuotta pakkoruotsia jätti mieleen tasan kaksi asiaa: "Jag heter Peter" ja "pappas nya bil". Voitaneen kysyä, eikö se aika olisi ollut fiksumpaa käyttää vaikka hitsaamiseen tai jalkapallon pelaamiseen. Mutta eihän sellainen sopisi Arhinmäen tasa-arvofantasioihin.

Mulla oli nuorempi pentu Päivölässä Nokian sponssaamassa matikkalukiossa, ne tekivät kahteen vuoteen lukion ja lisäksi matikan ja tietojenkäsittelyopin apron Tampereen Yliopistossa ynnä koodaushommia Nokialle 17h viikossa.

Ja tässä kohtaa Arhis ja demaritädit tulevat kertomaan, että tasokurssit ovat saatanasta, koska ne "eriarvoistavat" lapsia.

Entisellä laudaturilla kuulemma saisi nykyäänkin helposti laudaturin. Miksei kehitys voisi olla samansuuntainen muissakin aineissa?

Ainakin yhden aineen keksin, jossa en usko 1960-70-luvun ylioppilaiden olleen läheskään yhtä paljon nykyjonneja parempia kuin suomen kielessä: englanti.

Yo-kokeet sinälläänhän on huono koesysteemi. Tässä kirjoituksessa on asiaa pohdittu ansiokkaasti:
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä

Yo-kokeissa tasoaan lukiokursseihin verrattuna siis nostavat merkittävästi oppilaat, jotka ovat usein:
- laiskoja koulussa
- passiivisia, eivät osallistu tunnilla
- usein epäsosiaalisia, eivät verkostoidu
- joskus ongelmallisia häiriköitä
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Taisteleva ja tiedostava kansanosa on palannut keskuuteemme. Give'em a Big Hand!

Toistuu aina kolmenkymmenen vuoden välein. Vähän niinkuin vulkaaninen aktivisuus. Ongelma molemmissa onkin, ettei koskaan voi olla varma, mennäänkö isosti nyt, vai vasta seuraavalla kerralla. Tai sitä seuraavalla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nykyään puhuisin esimiehelleni puoliksikaan niin törkeästi kuin tuolle maikalle silloin, kenkää tulisi aika hätäseen.

Jännää kuitenkin, että et ilmeisestikään puhu esimiehellesi kovin törkeästä, jos siellä vielä kuitenkin keikut. Vankkana koulutuksellisen predestinaation kannattajana olet siis kitenkin valmis myöntämään, että jotain tässä matkan varrella on tapahtunut ja että ihmisellä on kuitenkin mahdollisuus edetä ja kehittyä täysin ennalta arvaamattomalla tavalla. Vai kuinka?
 
Vankkana koulutuksellisen predestinaation kannattajana olet siis kitenkin valmis myöntämään, että jotain tässä matkan varrella on tapahtunut ja että ihmisellä on kuitenkin mahdollisuus edetä ja kehittyä täysin ennalta arvaamattomalla tavalla. Vai kuinka?

Olitpas nokkela. Tässä iässä ihminen osaa esittää mukavaa paremmin kuin 13-15-vuotiaana, eikä siinä ole mitään ennalta-arvaamatonta, eikä se liity koulutukseen. Enkä ymmärrä, miksi "koulutuksellista predestinaatiota" pitäisi jotenkin kannattaa, kun se on ihan silkka fakta, jonka voi tsekata tilastoista tai havainnoida katselemalla vähän ympärilleen.

Ne hyvien perheiden siististi pukeutuneet ahkerat tytöt, jotka multa silloin yläasteella ja lukiossa kysyivät neuvoa matikan tehtävissä kun ne olivat heille vähän hankalia, ovat nykyään hyvissä duuneissa (yksi taitaa olla lääkäri). Kuka tahansa vähänkään yhteiskunnan toimintaa ymmärtävä maikka olisi sen pystynyt ennakoimaan jo silloin, kuten myös sen, että minusta roskaväkeläisenä tulee paskaduunari tai sosiaalitapaus, joka ei yläaste- ja lukiomatikkaa tarvitse mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuka tahansa vähänkään yhteiskunnan toimintaa ymmärtävä maikka olisi sen pystynyt ennakoimaan jo silloin, kuten myös sen, että minusta roskaväkeläisenä tulee paskaduunari tai sosiaalitapaus.

Jotenkin vain kirjottamistasi viesteistä paistaa kilometrien päähän se, että oma käytöksesi on tähän voinut myös osaltaan vaikuttaa. Jos kerran älykkyyttä on ollut noinkin paljon kuin olet antanyt ymmärtää, olisit halutessasi voinut sen myös valjastaa käyttöönn.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun tämän roskaväen kohdalla lähinnä ongelma on, että kotoa ei anneta oikeita malleja eli arvostusta koulutusta kohtaan niin eikö silloin pelkästään hyvä ja kannustettava asia on siihen kannustetaan koulussa? Jos vertailtaisiin niitä yksilöitä, jotka ovat white trash taustasta nousseet amerikkalaisen unelman tavoin rikkauksiin, niin eikö oletettavaa ole että heitä on tähän kannustettu?
 
Jos kerran älykkyyttä on ollut noinkin paljon kuin olet antanyt ymmärtää, olisit halutessasi voinut sen myös valjastaa käyttöön.

En ole väittänyt olevani älykäs. Ei jossain yläastematikassa mitään älyä tarvita. Eikä esim. Suomen pääministerin tai valtiovarainministerin tarvitse osata edes perusprosenttilaskuja. Tärkeämpää on se, että löytyy tällaisia ominaisuuksia:
Jaskan pauhantaa: Poliitikot koulunpenkillä

- aktiivisia osallistujia koulussa
- ahkeria opiskelijoita
- luovat runsaasti ihmissuhteita ja tulevat muiden kanssa toimeen

Jos vertailtaisiin niitä yksilöitä, jotka ovat white trash taustasta nousseet amerikkalaisen unelman tavoin rikkauksiin, niin eikö oletettavaa ole että heitä on tähän kannustettu?

Oletettavaa on, että se on tapahtunut urheilemalla tai yrittämällä, ei kouluttautumalla.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole väittänyt olevani älykäs. Ei jossain yläastematikassa mitään älyä tarvita.

Noh, pahoittelut, jos sain sen kuvan. Joka tapauksessa asiallisemmalla käytöksellä ja paremmalla asenteella olisit varmasti voinut vaikuttaa paremmin siihen, mitä sinusta tuli. On turha syyttää asemaansa yhteiskunnassa, jos oma asenne on ollut mitä on.
 
Noh, pahoittelut, jos sain sen kuvan. Joka tapauksessa asiallisemmalla käytöksellä ja paremmalla asenteella olisit varmasti voinut vaikuttaa paremmin siihen, mitä sinusta tuli. On turha syyttää asemaansa yhteiskunnassa, jos oma asenne on ollut mitä on.

Kuinka monta kertaa sinä olet käynyt katsomassa isäpuolta vankilassa? Kuinka monta kertaa äitisi heitteli sinua piripäissään seinille, kun olit pieni? Jälkimmäistä en ole itsekään kokenut. Mulla ei todellakaan olisi pokkaa lähteä sellaista kokeneelle ihmiselle lässyttämään, että ei ne jutut enää aikuisena voi mitenkään vaikuttaa mahdollisuuksiin elämässä. Mutta teillä "Suomessa perhetaustalla ei ole mitään merkitystä" -ihmisillä on pokkaa saarnata, vaikka itsellänne ei ole asioista mitään kokemusta. Täällä on ihmiset niin tehokkaasti aivopesty uskomaan siihen, että Amerikka paha, Suomi mahtava. YYA:n henki elää ja voi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka monta kertaa sinä olet käynyt katsomassa isäpuolta vankilassa? Kuinka monta kertaa äitisi heitteli sinua piripäissään seinille, kun olit pieni? Jälkimmäistä en ole itsekään kokenut. Mulla ei todellakaan olisi pokkaa lähteä sellaista kokeneelle ihmiselle lässyttämään, että ei ne jutut enää aikuisena voi mitenkään vaikuttaa mahdollisuuksiin elämässä. Mutta teillä "Suomessa perhetaustalla ei ole mitään merkitystä" -ihmisillä on pokkaa saarnata, vaikka itsellänne ei ole asioista mitään kokemusta. Täällä on ihmiset niin tehokkaasti aivopesty uskomaan siihen, että Amerikka paha, Suomi mahtava. YYA:n henki elää ja voi hyvin.

En minä tahdo yhtään vähätellä kovia kokeneita ihmisiä. Mutta muistutan vaan, että automaattisesti se ei tarkoita sitä, että omasta elämästään saa yhtä paskan. Minun luokallani oli yläasteella yksi moniongelmainen kaveri, jolla kai oli jonkinlaisia huumekokeiluitakin. Melko epämääräisissä porukoissa hän ainakin pyöri. Jossain vaiheessa vanhemmalla iällä tuo tyyppi tulikin järkiinsä, kävi ensin ammattikoulun, josta tie vei sitten ammattikorkeakouluun. Ja nyt on valmistunut sieltä ihan hyvään ammattiin. Elämä on tietääkseni ihan kuosissa. Vastaavasti olen nähnyt hyvästä perheestä olevan ja hyvin koulussa pärjäävän henkilön ajautuvan väärään sakkiin ja laitapuolen kulkijaksi. Onhan näitäkin.

Omilla valinnoilla voi ratkaista paljonkin. Ei ole syytä pahentaa tilannetta entisestään omalla käytöksellään. Vanhempiaan voi toki syyttää paljosta, mutta ei kaikesta.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Jostain syystä tätä ketjua lukiessa alkaa päässä soida erään suomalaisen tyttöduon kappale ja erityisesti sen kertosäe:

PMMP; Viimeinen valitusvirsi kirjoitti:
♬ No kun on se kauhea
Lasinen lapsuus
Ja annettu huonot eväät
Niin on valmiiksi pilalla kaikki
Ja oot liian hauras
Sun omasta mielestä
Kestämään elämää täällä
Se kaikki on sinusta kii
Tää on viimeinen valitusvirsi
Kun kukaan ei jaksa enää ♬
 
Jostain syystä tätä ketjua lukiessa alkaa päässä soida erään suomalaisen tyttöduon kappale ja erityisesti sen kertosäe:

Toi on hyvä kappale. Olisikohan Paula Vesalalla pokkaa mennä sanomaan lastenkodin asukkaille, että Suomessa teillä on ihan samanlaiset mahdollisuudet kuin lääkäripariskunnan lapsilla.

Mitä biisissä mainittuun vastuun kantamiseen tulee, niin tienaan yli neljä kertaa vanhempieni yhteenlasketut tulot. Ilmoittele sitten, kun pystyt samaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toi on hyvä kappale. Olisikohan Paula Vesalalla pokkaa mennä sanomaan lastenkodin asukkaille, että Suomessa teillä on ihan samanlaiset mahdollisuudet kuin lääkäripariskunnan lapsilla.

Minulla on ollut ja tulee olemaan, koska asia on totta. Sosiaalinen asema periytyy usein, sitä en kiellä, mutta jokaisella on mahdollisuus suomalaisessa järjestelmässä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minusta tuli tällainen, koska isä/äiti oli/ei ollut sitä/tätä.

Minä tulen perheestä, jossa molemmat vanhemmat olivat absolutisteja koko ikänsä. Erään logiikan mukaan kyseessä on siis ihanneperhe. Oliko? Not.

Perhe-elämä kotona oli yhtä helvettiä (näyttäkää mulle perhe, jossa ei olisi) Neljä täysin erilaista lasta, jokainen totaalisesti erilainen yksilö. Yksi asia meitä yhdistää. Kun tulet aikuiseksi, olet omillasi. Puolet meistä omaksuivat tämän opin, toiset eivät.
 
Minulla on ollut ja tulee olemaan, koska asia on totta.

Tuliko sinusta lääkäri? Lääkärien lapsista tulee.

Yksi asia meitä yhdistää. Kun tulet aikuiseksi, olet omillasi.

Meinaat siis antaa tulevat perintösi pois? Minä en tee niin, vaan myyn äitin kämpän, kun hänestä aika jättää.

Sosiaalipsykologi Katriina Järvinen on sanonut, että tuon "perhetaustalla ei ole merkitystä Suomessa" -mantran hokeminen on joskus myös vahingollista. Jossain vaiheessa jokainen huomaa ympärilleen tsiigatessaan, että elävässä elämässä se ei mene niin. Tämä aiheuttaa hämmennystä ja vaikuttanee myös siihen, että nuorison ja opiskelijoiden keskuudessa masennus on niin yleistä. Virallista mantraa noudattaen ihmisen kun tulee syyttää itseään siitä, jos hän ei jaksa opiskella 50-70-tuntisen työviikon ohessa yhtä paljon kuin toiset opiskelevat 0- tai 20-tuntisen työviikon ohessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mitä järkeä olisi uhota siitä, miten ihan omillaan on tultu toimeen, jos kuitenkin on nautittu mojovasta perinnöstä. Nuohan kumoavat toisensa.

Et näemmä ymmärrä koko asiaa. Ei se mitään, en muuta odottanutkaan.

25 vuotta omillaan, nyt on omakotitalot järven rannalla yms. normisetti. No-brainer. Ihan ite tehtynä.

Nyt puhutaan kavalluksesta, mikä on täysin eri asia.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Mitä järkeä olisi uhota siitä, miten ihan omillaan on tultu toimeen, jos kuitenkin on nautittu mojovasta perinnöstä. Nuohan kumoavat toisensa.

Muutenkin yksilöiden välinen vertailu on turhaa, koska se, mikä sisään menee, tulee eri ihmisistä eri tavalla ulos. Yksi kääntää luonnostaan vaikeudet voitoksi, kun toisen ne taas nujertavat, vaikka hän yrittäisi kohtaloaan vastustaa.

Selviäjät kertovat selviäjien tarinoita, luuserit kertovat luusereiden tarinoita (jos ovat säilyneet hengissä), mutta syyt näiden tarinoiden taustalla ovat niin moninaiset, ettei niitä tiedetä.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Tuliko sinusta lääkäri? Lääkärien lapsista tulee.

Lääkäriksi voi tulla myös vaikka ilman vanhempia. Perhetaustaa voi aina syyttää, mutta ei se konkreettisesti estä keneltäkään kouluttautumista. On niitä, jotka surkuttelevat kohtaloaan ja valittavat, ja on niitä jotka varmistavat, että eivät joudu omille itselleen ja skideilleen tarjoamaan samaa paskaa. Miten sen tekee, on jokaisen oma asia, mutta kouluttautuminen nyt sattuu olemaan ihan hyvä vaihtoehto.

Ei sinne kouluun pakko ole mennä, mutta on hölmöä väittää, ettei sinne voisi mennä kun äiti on juoppo ja isä vankikarkuri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös