Itse aloitin oluthommat pari vuotta sitten, ja silloin olosuhteet olivat kohtalaiset tee-se-itse -meininkiä. Oli Muurikan kesäkeittiön kaasupoltin, 60 litran teräskattila, sauna ja makuupussi. Toki maltaita varten ihan ostettuna mäskäyspussi ja Ikeasta siivilä. Käymispönttö löytyi vuosien takaa, samoin ominaispainomittarit sun muut, viiniä kun joskus tuli kokeiltua. Lähtökohtaisesti tuossa menikin sitten lähes kaikki pieleen, mutta lopputulos oli yllättävän maukas. Prosentteja ykkösoluen verran, kun mäskäys meni liian kuumana. Sekin selvisi vasta, kun kävin panokurssin vähän myöhemmin, siis sellaisen päivän mittaisen setin.
Pussimäskäystä tuli harrastettua muutama erä, kunnes sitten hankin kunnon keittokattilan. Kallishan se oli kertainvestointina, ehkä n. 400€, mutta tekeminen muuttui kertaheitolla helpommaksi ja selkeämmäksi, kun kaiken pystyi hoitamaan samalla vehkeellä. Paitsi tietenkin käyminen vaatii edelleen oman astiansa. Myöhemmin hankin myös mallasmyllyn (n. 100€), jotta maltaita voi ostaa kerralla isomman satsin ja panopuuhat voi aloittaa oikeastaan koska hyvänsä.
@smugu Käyminen kannattaa yrittää järjestää jossain hyvin ilmastoidussa tilassa. Siis käytännössä jossain ”oikeassa” huoneessa. Etenkin käymisen alkuvaiheessa tuoksu on erittäin voimakas ja takuulla tarttuu vaatteisiin, jos vaatehuonetta mietit. Myös hiilidioksidin määrä on melko massiivinen, jos huone on riittävän tiivis. Itse hoidin tuon alkuun ihan olohuoneessa, nykyisessä kodissa kodinhoitohuone toimii käymishuoneena.
Useimmiten teen APA-tyylisiä oluita, koska ne ovat helppoja ja omaan makuuni parhaita. Pari kertaa olen kokeillut lageria, joka vaatii jo olosuhteita, joita omasta takaa ei löydy. Viimeisimpänä tein kaverin tupareihin vähän eksoottisemman ”pyttipannun”, johon mixailin fiilispohjalta vähän kaikkea mahdollista. Tyyliltään belgialainen trippel, eli hitosti humalaa ja pohjana ohraa ja vehnää. Voltteja meinasi alkuun tulla yli 12, mutta laimensin siitä lopulta n. 9-volttista, että menee helpommin juotavana. Makeutta on sen verran, että vahvuutta ei vielä siitä huomaa, mutta parin pullon jälkeen se on tullut selväksi.
Aloittelijoille suosittelen valmiita reseptejä, joiden avulla perustekniikat hioutuvat kuntoon. Olennaisin vaihe on mäskäys, jossa lämpötilaa säätelemällä saa makeuden ja prosentit kohdalleen. Liian kuumassa mäskäämällä muodostuu ei käymiskelpoista sokeria, eli sillä tavoin voi suuremmalla mallasmäärällä tehdä makeampaa ja miedompaa. Jos haluaa kuivemman lopputuloksen, niin mäskäys n. 67 asteessa tunnin ajan; lopputulos on melko terävä mutta miellyttävä. Humalalla saa katkeruutta ja makua, eri humalilla on omat ominaisuutensa. Hyvä on myös muistaa, että myös hiiva tuo oman ominaismakunsa lopputulokseen. Oma suosikkini on niinkin tylsä kuin US-5.
Käymisen kanssa ei ole mikään kiire. Periaatteessa valmista voi olla jo alle kahdessa viikossa, mutta lopputulos ei mene pilalle, vaikka käyttäisi viisikin viikkoa. Hitaammin se toki menee pulloon ja sitä kautta alas. Oli oluen tyyli mikä hyvänsä, niin lagerointi on myös tärkeä työvaihe. Mitä pidempään (tiettyyn rajaan asti toki) olut on pullossa ja kylmässä sitä kirkkaampi olut on ja sitä vähemmän se maistuu hiivalta. Tämän voi hyvin tehdä vaikka jääkaapissa. Itse laitan yleensä kymmenkunta pulloa kerrallaan jääkaappiin ja juon niitä n. viikon päästä, ja tätä toistaen niin pitkään kuin pulloja on juomatta.
Rahaa tähän harrastukseen saa uppoamaan juuri niin paljon kuin haluaa. Vesikemiaan en ole itse viitsinyt lähteä, vaan menen ihan hanavedellä ilman enempiä työvaiheita. Suurimmat menoerät raaka-aineissa ovat hiiva ja humala, joista jälkimmäisessä voi säästää lähinnä korvaamalla niitä luonnonantimilla. Sen sijaan hiivan voi käymisen lopussa ottaa talteen, säilöä esim. jääkaapissa ja käyttää uudestaan seuraavassa erässä. Huomionarvoista on, että siitä hiivasta irtoaa sen edellisen oluen makua, eli käyttäisin lähinnä samantyylisiin oluihin uudestaan. Uudelleenkäyttämällä kannattaa nostaa hiiva huoneenlämpöön heräilemään n. vuorokausi ennen käyttöä. Mikäli se on tiiviissä lasipurkissa on syytä raottaa kantta räjähdysten ehkäisemiseksi.
Annan mielelläni lisää ohjeita ja vinkkejä haluaville. Myös laitteistoa on mahdollista lainata, jos täältä böndeltä vain viitsii hakea. Palautus sitten ehjänä ja puhtaana olisi kovin suotavaa.