Kotivalmisteiset alkoholijuomat

  • 32 470
  • 93

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
...Ja nimenomaan lailliset sellaiset. Lakihan kieltää mm. kiljun sekä tislaamalla valmistettujen alkoholijuomien kotona valmistamisen. Tähän ketjuun siis reseptejä, kokemuksia ja vinkkejä mm. kotiviinin, oluen, sahdin ja siiderin valmistukseen.

Viinitalo Melkko Oy Tästä osoitteesta löytyy kattavasti tietoa valmistuksen perusteista. Sivustolta löytyvät ohjeet eivät pakolta ole täysin universaaleja, esim. valmispakkauksissa mukana olevat ohjeet saattavat hiuksenhienosti erota muista/toisistaan.

Itse olen alalla todella uusi ja kokematon, olen kerran valmistanut 25 litran satsin kotiviiniä valmispakkauksesta (jonka merkkiä en nyt valitettavasti muista, mutta jonkin sortin Exotic fruit -setti se oli) ja tällä hetkellä on käymässä jonkin sortin hunajaviiniä. Ensimmäisestä viinistä tuli kaikessa kiljumaisuudessaan oikein hyvää. Kertaakaan en pelkästään sillä kännejä vetänyt, mutta useana ryyppyiltana korkattiin pullollinen. Pahaa krapulaakaan se ei aiheuttanut.

Nyt on sitten siis hunajaviinit käymässä. Sovellettiin kämppisten kanssa tällaista reseptiä:

- 25l vettä
- 5kg hunajaa
- 2kg fariinisokeria
- 30g hiivaa
- 1rkl rosmariinia
- kourallinen neilikoita (mieluiten itse rouhittuna)
- 15g jauhettua kanelia
- 1tl sitruunahappoa
- 1 pussi käymisenpysäyttäjää
- 1-2kpl 30l käymisastiaa tippalukolla

Valmistusvaihetta en nyt tässä ulkoa muista, mutta jotenkin näin se kait meni:

1. Kiehuta 25 litraa vettä ja sekoita hunajan ja fariinisokerin kanssa käymisastiassa.
2. Anna nesteen jäähtyä huoneenlämpöiseksi.
3. Sekoita hiiva noin puoleen litraan kädenlämpöistä vettä ja lisää tämä sekoitus huoneenlämpöiseen hunaja+vesi sekoitukseen.
4. Lisää mukaan mausteet ja sitruunahappo
5. Laita käymään
6. Anna käydä muutama päivä, noin 10-11% asti. Alkoholipitoisuuden voi mitata siihen tarkoitetulla mittarilla, joka on todella kätevä väline. Tässä tapauksessa oikea alkoholipitoisuus on tärkeää siltä kannalta, ettei viini kävisi liian kuivaksi.
7. Lappoa toiseen käymisastiaan ja lisää käymisenpysäyttäjä, jonka annetaan vaikuttaa pari päivää.
8. Lappoa uudelleen. Lappoamisellahan saadaan enimmät hiivamällit juomasta pois.
9. Pullota

Tärkeitä asioitahan valmistuksessa ovat:

1. Käymisastioiden puhtaus. Homeet ja bakteerit eivät tee juomalle eikä juojalle hyvää. Tämän takia kaikki valmistuksessa käytettävät astiat, sekä myös kaikki muu juoman kanssa tekemisissä oleva, kuten lämpö- ja alkoholimittarit, sekoitusvälineet sekä pullot on desinfioitava erittäin hyvin. Desinfiointiainetta saa kotiviininvalmistusosastoilta.
2. Käymisastian tiiviys. Käyminen on anaerobinen (hapeton) prosessi, ja jos happea pääsee mukaan, syntyy etikkaa.
3. Ei ehkä pakollista, mutta kannattaa hommata kerralla asianmukaiset välineet. Eli siis kunnolliset käymisastiat vesilukkoineen, lappo, alkoholimittari ja lämpömittari.

Usein ollaan kyselty että onko alkoholin valmistaminen turvallista, vai lähteekö näkö jne. Käymisteitse valmistettuihin alkoholeihin käy aina jonkin verran myös metanolia, mutta määrä on niin pieni, ettei siitä koidu terveydellistä haittaa, varsinkin kun juomassa on moninkertainen määrä etanolia, joka estää metanolin muuttumisen sen vaarallisiksi aineenvaihduntatuotteiksi.


Tulevaisuudessa minua kiinnostaisi kokeilla tehdä olutta ja siideriä. Varsinkin tummat oluet kiinnostavat erittäin paljon. Onko kenelläkään kokemuksia? Tuleeko kaupan valmispakkauksilla tehdystä tummasta oluesta hyvää?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pienimuotoinen projekti olisi tarkoitus alkaa. Serkkupoika löysi jostain kätköistään jonkun ikivanhan olutreseptin. Siinä pitää jo miettiä mitä siinä lukee, vaikka ihan siis suomenkielinen. Onkohan niitä ainesosiakaan kaikkia enää saatavilla vai pitääkö soveltaa.

Jos tuosta ikinä mitään tulee, niin pahaa sen täytyy ainakin olla, vaikea nähdä muita lopputuloksia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vähän alta parikymppisenä eli 80-luvun lopulla tekaisin marketin kotiolutpakkauksen pohjalta saavillisen itselaitettua. Muuten mentiin ohjeen mukaan, mutta sokeria laitoin kymmenkertaisen määrän. Ajattelin nimittäin tehdä kunnon voimajuomaa enkä mitään snadisti käynyttä kusivaahtoa.

Kyllähän olutsaavi sitten kävikin. Haju ja pörinä olivat molemmat erinomaittain miehekästä laatua. 20 litran erästä riitti ainetta vajaaseen 50 pikkupulloon. Loppuosa oli sen verran synkkää hiivalientä, että katsoin turvallisemmaksi heittää moskat viemäriin.

Olut jatkoi käymistä vielä pulloissa, ja hyvinpä jatkoikin. Muutama puteli räjähti käymispaineiden takia, ja loput piti avata varovasti tiskialtaan päällä jottei ulos syöksyvä mallasjuoma tahrisi paikkoja.

Tuotoksen maku oli aivan kammottava. Sokkotestissä en olisi ainetta olueksi tunnistanut. Jonkinlainen hiivan, pullataikinan, vanhan viinan ja ripulin sekamelska kuvasi ehkä parhaiten mistä oli kysymys. Sen koommin en ole kotipanimoharrasteeseen palannut, sillä tein vakaan päätöksen turvautua jatkossa ammattitaitoisempien panimomestareiden tekeleisiin.

Vaan tuonaikainen appiukkokandidaattini tykkäsi aineesta ihan helvetisti, kun toin hänelle maistiaisia (muille niitä maistiaisia riitti jostain syystä pitkään). "Olut" oli hänen mielestään parempaa kuin yksikään sahti, ja mikä olennaisinta, prosentteja kerrottiin olleen riittävästi. Hyvä että maistui!
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
En ole mikään käymisprosessin asiantuntija enkä ole tällaista ikinä kokeillut. Lahjaksi saadut kotiviinit ovat aina menneet viemäriin. Sitten tullaankin kysymykseen: mitä puhtaus tai terveysriskejä on otettava huomioon kotipanimossa - eikös voisi ajatella että sinne ämpäriin hakeutuu kaikenlaisia mikrobeja yms muhimaan?
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
En ole mikään käymisprosessin asiantuntija enkä ole tällaista ikinä kokeillut. Lahjaksi saadut kotiviinit ovat aina menneet viemäriin. Sitten tullaankin kysymykseen: mitä puhtaus tai terveysriskejä on otettava huomioon kotipanimossa - eikös voisi ajatella että sinne ämpäriin hakeutuu kaikenlaisia mikrobeja yms muhimaan?

Voisi olettaa että käymisastiassa olevan paineen takia sinne ei pääsee menemään mitään. Ja astiathan toki desinfioidaan erittäin huolellisesti ennen käyttöä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Usein ollaan kyselty että onko alkoholin valmistaminen turvallista, vai lähteekö näkö jne.

Eihän noista nyt näkö voi lähteä. Terveysvaikutuksista sen verran että noiden kanssa läträtessä kannattaa aina pitää varakalsareita mukana ja välttää valkoisia kalsareita/housuja. Tuon sun kiljun, tai anteeksi "hunajaviini" reseptin luettuani päätyisin kyllä sadeasuun tuon satsin kanssa: voi olla että molemmat röörit huohottaa ihan kunnolla parin putelin jälkeen.

Tulevaisuudessa minua kiinnostaisi kokeilla tehdä olutta ja siideriä. Varsinkin tummat oluet kiinnostavat erittäin paljon.

Ihailtavaa uudisraivaaja-henkeä. Mutta kannattaa muistaa että mitä vaan siellä pytyissä käykin niin se on loppujen lopuksi kiljua kaikki tyynni. Voihan sitä aina itselleen selitellä siidereistä, oluista ja viineistä.

Onko kenelläkään kokemuksia?

On.

Tuleeko kaupan valmispakkauksilla tehdystä tummasta oluesta hyvää?

Ei.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tulihan tuota 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alkuvuosina itsekin harrastettua. Tuolloin harrastus oli noin yleisemminkin voimissaan ja varsinkin opiskelijakämpissä pöntöt pulputtivat ahkerasti. Halpa humala hakusessa.

Rehellinen mielipiteeni on se, että teki sen viinin sitten marjoista/hedelmistä tai jostain valmispakkauksesta, niin ei siitä mitään makuelämystä tule. Parhaimmillaan jotakuinkin juotavaa ja pahimmillaan kuraa, jota ei tarjoaisi edes pahimmalle viholliselleen. Leimallisinta on aina se hiivan aromi, jota ei ainakaan tuolloin saanut millään kokonaan pois. Siihen vielä päälle äkkijyrkkä makeus, kun sokeria pistettiin kovempien prosenttien toivossa vähän vielä ohjeen päälle.

Oluitakin kokeilin, mutta niistä nyt tuli aina samanmakuisia. Kotikaljamainen hiivainen aromi ja väri vain vaihteli sen mukaan, oliko kaupasta tarttunut mukaan stout-, ale- vai lager-pakkaus. Jälkikäymistä varten pulloihin lisätyllä sokerilla olen itsekin saanut aikaan räjähteleviä pulloja. Onneksi ulkovarastossa, joten uhreja ei tullut.

Banaanista ja rusinasta pykätyllä viinillä voitin jopa jonkun kilpailun ja ei se nyt ihan paskaa ollutkaan. Makeana jälkiruokaviininä olisi ehkä hätätilassa mennyt. Surkein epäonnistuminen oli sitten mustikka-puolukkaviini, jonka käyminen pysähtyi puolukan bentsoehapon takia ennen aikojaan. Oli vielä tilaustyö ja siinä sitä sitten oli melkein 30 lekaa viiniä, jossa ei ollut prosentteja edes keskiketterän vertaa.

Oluessa noiden räjähtävien lagereiden lisäksi floppasin stoutilla. Nyt oli oikein 5 litran tynnyrit ja hiilidioksidipatruunalla varustettu hana niihin. Muuten hyvä, mutta ulos tuli hirveällä paineella pelkkää rusehtavaa vaahtoa.

On se hyvä, ettei enää tarvitse touhuta noiden kanssa. Ostetaan Alkosta tai sitten ollaan ilman.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse tullut jonkin verran kotiolutta tehtyä, ensin ihan uutteista ehkä vähän humalalla tai maltaalla tuunaamalla mutta nyt olen siirtynyt täysmäskäykseen eli teen ihan kuivista maltaista. Eihän nämä nyt parhaille kaupallisille pärjää mutta kyllä kotonakin saa aika alkeellisilla välineillä ihan hyvää olutta tehtyä ja hinta on murto-osa siitä mitä vastaavista oluttyyleistä Alkossa pyydytään.

Välineiden desinfiointi on tärkeää mutta ei siinä käymisvaiheessa tosiaan pöpöt pääse iskemään, joku kokeneempi panomies sanoi toisella foorumilla että siinä on sen verran paksu "hiilidioksiidipatja" päällä ettei oikein mikään oravaa pienempi pääse sekaan tunkeutumaan. Riskialttiita kohtia ovat alkuvaihe ja pullotus, niissä voi päästä bakteerit tai villihiivat iskemään jos ei desinfioinnista huolehdi kunnolla.

Pullotuksessa kannattaa olla apuna toinen astia johon laittaa ensin jälkikäymissokerit pohjalle ja sitten lappoaa oluet, näin saa sokeria tasaisesti joka pulloon eikä pommeja tule niin helposti. Olen useita satoja pulloja tehnyt ja yksi on ainoastaan hajonnut, lisäksi parissa erässä happoja on tullut turhan paljon jolloin olut kuohuaa pois pullosta heti kun korkin avaa, samalla myös hiivat sekoittuvat mikä ei ole toivottavaa. On kyllä sitten toisaalta sattunut pari erää jossa happoja ei jostain syystä ole tullut ollenkaan.
 

scholl

Jäsen
Olen joskus juonut jälkiruoan yhteydessä tarjottua kotipihan luumuista tehtyä likööriä ja se oli aika hyvää eli periaatteessa juomia on itse mahdollista tehdä niin ettei se ole ihan kuraa, mikäli tietää, mitä tekee.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Rehellinen mielipiteeni on se, että teki sen viinin sitten marjoista/hedelmistä tai jostain valmispakkauksesta, niin ei siitä mitään makuelämystä tule. Parhaimmillaan jotakuinkin juotavaa ja pahimmillaan kuraa, jota ei tarjoaisi edes pahimmalle viholliselleen. Leimallisinta on aina se hiivan aromi, jota ei ainakaan tuolloin saanut millään kokonaan pois. Siihen vielä päälle äkkijyrkkä makeus, kun sokeria pistettiin kovempien prosenttien toivossa vähän vielä ohjeen päälle.

Itse en ole ainakaan omissa enkä kavereiden tuotoksissa maistanut hiivan aromia. Johtuisiko siitä, että nykyään porukka käyttää kuivahiivaa tuorehiivan sijaan?


Nytpä tuli lapottua hunajaviinit ensimmäistä kertaa ja maisteltua samalla. Yllätys yllätys, aika kiljun makuistahan se vielä tässä vaiheessa on, saa nähdä nyt sitten kun on käymisenpysäyttäjä laitettu että miltä maistuu parin päivän päästä. Toki sokeriakin täytyy laittaa vielä makeutukseksi, koska kaikki tuntui käyneen pois. Mikä yllätti iloisesti oli se, että juoma ei maistunut ollenkaan hiivalta, kaikki tuntui jääneen pohjasakkaan joka kaadettiin menemään. Myöskin maha tuntuu näin seuraavana päivänä ihan normaalilta. Eli siis tuskin mikään makuelämys missään vaiheessa mutta kyllähän tuota juo.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Itse en ole ainakaan omissa enkä kavereiden tuotoksissa maistanut hiivan aromia. Johtuisiko siitä, että nykyään porukka käyttää kuivahiivaa tuorehiivan sijaan?
Ymmärtääkseni kotiviinipaketeissa on käytetty iät ajat kuivahiivaa melko lailla yksinomaisesti. Voin olla väärässäkin, mutta ns. viinihiivaa tuli pakkausten mukana jo 80-luvulla, oikeastaan heti kun kotiviinin tekeminen kävi yleistymään. Monenlaisia viinihiivoja on myyty tavaratalojen juomaosastojen yhteydessä todella pitkään myös irtotavarana.

Tietysti tuorehiivaa on käytetty koko ajan kaikenlaisten kiljujen ja sen sellaisten valmistamiseen.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Omaa kaljaa joskus tehtiin reilut parikymmentä litraa. Ihan hyvän makuista siitä tuli ja piti olla alkoholiprosentit jossakin 5-6% kohdilla. Mutta vaikka sitä kuinka kiskoi niin tuntui ettei siitä känniin tullut, joka harmitti suuresti. Kyllähän poika vaatehuoneessa porisikin, joten kyllä siellä jotain tapahtui. Vähän jäi mysteeriksi.

Kaveri nyt on valmistanut enemmänkin kotiviiniä. Se on kyllä yllättävän hyvää etenkin kylmänä. Ja se kyllä potkii päähän asti.

Täytyy varmaan itekki aktivoitua jahka tuo kevät alkaa kurkistelemaan.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse en ole ainakaan omissa enkä kavereiden tuotoksissa maistanut hiivan aromia. Johtuisiko siitä, että nykyään porukka käyttää kuivahiivaa tuorehiivan sijaan?
Kyllähän ne kuivahiivoja olivat jo silloinkin, kun itse alaa harrastin.

Hiivan aromilla en tarkoittanut sitä, että se olisi se päälimmäinen maku, mutta kyllä se siellä taustalla väijyy ja se riittää, kun hiivaisuutta on aavistuskin, varsinkin jos tarkoituksena on tehdä kuivaa viiniä. Sellainen tietty tunkkaisuus, joka ei todellakaan ole makuelämys. Makeat ovat asia erikseen, kun sokeri peittää muita makuja, mutta se on sitten asia erikseen, haluaako sellaisia juoda.

En minä sillä. Hauska harrastus ja jos omat tekeleet maistuvat, niin antaa mennä vaan. Makuasioitahan ne. Itse olen todennut, että Alkosta saa niin halvalla hyviä viinejä, että mieluummin ostan sieltä ja maistelen erilaisia kuin otan saavillisen itse käytettyä tavaraa.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Usein ollaan kyselty että onko alkoholin valmistaminen turvallista, vai lähteekö näkö jne.

Näkö lähtee metanolista, jota ei käymisessä oikein synny. Sen sijaan jos alat satsia tislaamaan, niin kunhan juotat ensimmäiset tisleet naapurille, niin voit olla suht turvassa.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
En minä sillä. Hauska harrastus ja jos omat tekeleet maistuvat, niin antaa mennä vaan. Makuasioitahan ne. Itse olen todennut, että Alkosta saa niin halvalla hyviä viinejä, että mieluummin ostan sieltä ja maistelen erilaisia kuin otan saavillisen itse käytettyä tavaraa.

Tuo on totta ja toki tulee itse tekemisestä huolimatta ostettua punaviiniä edelleen. Omien juomien tekeminen onkin lähinnä tuollaista harrastusluonteista toimintaa ja ehkä jonkinlainen vastareaktio kaiken valmiina ostamiselle, ikään kuin todistaminen itselleen että kyllä minäkin osaan. Ja toki onnistuessaan voi saada kelpo juomia.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
2000-luvun alkuvuosina tuli tehtyä enemmänkin. Suosituin tekele oli Preston setti, joka lupasi viinit viikossa. Tein varmuuden vuoksi pari ylimääräistä lappoamiskertaa, minimoiden näin hiivapohjat.

Maku noissa oli mitä oli, mutta päähän ne menivät kuin metrinen halko. Suosittu drinkki opiskelijakämpässäni oli 2 osaa kotiviiniä ja 1 osa lemon-limsaa. Pikaisella googletuksella löytyi myös 48 h versio, hätäisimmille. Kellään kokemuksia näistä?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Nuoruudessani tuli maisteltua yhden vähän hitaammalla käyneen sankarin tekemää perunaviiniä. Hyi helvetti se oli pahaa isolla P:llä, jopa kylän äijien "kiljut" olivat herkkua siihen verrattuna.

Isompien poikien juomana oli Öljyköljy. Muistin hämäristä en saanut millään päähäni mitä kyseinen juoma sisälsi, olisikohan Sprite-limonadi ollut yksi ainesosa? Edes Google ei osannut auttaa tässä asiassa. Onko kukaan muu täällä törmännyt kyseiseen juomaan?
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt on tammikuusta lähtien ollut haaveena aloittaa tekemään omaa kotiviiniä. Tarvikkeita on tarkoitus lähteä ostamaan tämän viikon aikana. Tyhjien lasipullojen hankkiminen tulee olemaan se suurin ongelma, samoin se, etten ole tehnyt ennen viiniä, (kiljua ja olutta kylläkin) mutta luotan siihen, että noista viinipakkauksista löytyy riittävän selkeät ohjeet. Suurin syy projektin aloittamiseen löytyy Suomen hallituksesta, nykyaikana noin 1 euron litrahinta viinille kuulostaa houkuttelevalta, kunhan hieman suostuu näkemään vaivaa. Toki ensimmäinen satsi tulee kalliiksi kun pitää kaikki tarvikkeet ja pullot hankkia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kas tälläinenkin ketju.

Ollaan n. 9 miehen porukalla viime vuoden keväästä saakka valmistettu olutta. Ei siis mistään tiivisteistä, vaan ihan rouhimalla itse maltaat ja mäskäämällä, sitten humaloinnit ja kypsytys. Eli ihan kaikki vaiheet mitä oluen tekoon kuuluukin.

Äkkiseltään en nyt muista kuinka montaa eri olutta ollaan tehty, mutta kyllä se toisella kymmenellä pyörii. Mukaan on mahtunut eri tyylejä american ja indian pale alesta belgialaistyyppisiin saisoneihin ja aleihin ja myös vehnäolutta sekä stouteja on tehty. Hiukan erikoisempiakin kokeiluja on joitakin, mm. kurpitsaolutta ja sakehiivalla käytettyä. Itse nyt tosin olen tuossa aika vahvasti apumiehenä vaan ainakin toistaiseksi ja ymmärrys kokonaisuudesta on hiukan vajaavaista, mutta perusidean nyt tiedän miten se menee ja koko ajan hahmottaa lisää. Tänä vuonna olen "panimomestarimme" kanssa laatinut ekaa omaa reseptiäni ja se pistetään valmisteille ensi viikolla.

Noin muutenkin reseptit on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ollut itse kehiteltyjä, toki ideoita muualta poimien.

Lopputulokset on pääsääntöisesti olleet todella hyviä ja puolueettomasti sanottuna monet oluet on olleet parempia mitä määrätyt kaupalliset tuotteet on. Kotioloissakin siis saa hyvää olutta aikaan jos jaksaa nähdä vaivaa ja paneutua. Me toki panostettiin vielä siinä määrin, että ostettiin panimolaitteisto, jossa on digitaalista ohjelmointia mm. keittoaikojen suhteen ja mahdollisuus tehdä 50 l keitos parhaimmillaan.
 

lihaani

Jäsen
Nyt on tammikuusta lähtien ollut haaveena aloittaa tekemään omaa kotiviiniä. Tarvikkeita on tarkoitus lähteä ostamaan tämän viikon aikana. Tyhjien lasipullojen hankkiminen tulee olemaan se suurin ongelma, samoin se, etten ole tehnyt ennen viiniä, (kiljua ja olutta kylläkin) mutta luotan siihen, että noista viinipakkauksista löytyy riittävän selkeät ohjeet. Suurin syy projektin aloittamiseen löytyy Suomen hallituksesta, nykyaikana noin 1 euron litrahinta viinille kuulostaa houkuttelevalta, kunhan hieman suostuu näkemään vaivaa. Toki ensimmäinen satsi tulee kalliiksi kun pitää kaikki tarvikkeet ja pullot hankkia.

Oikeasti suosittelen, että käyt hakemassa viidelläkympillä Virosta vaikka kymmenen pulloa viinaa ja juot ne mieleistesi lantrinkien kanssa. Myös siirappikiljusta saa halvat kännit.

Jos haluat askarrella kotiviinin kanssa, niin voit olla pettynyt, että ne ovat parhaimmillaankin alkoholipitoisia marjamehuja. Niistä kun puuttuu vain rypäleissä oleva tanniini. Se kun antaa viineille kuuluvan hehkun.

Jos välttämättä haluat alkoholipituisia mehuja, niin viinitarvike Melkko on asiallinen täyden palvelun "viinitalo", joka myy ihan luotettavaa kamaa.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Nyt on tammikuusta lähtien ollut haaveena aloittaa tekemään omaa kotiviiniä. Tarvikkeita on tarkoitus lähteä ostamaan tämän viikon aikana. Tyhjien lasipullojen hankkiminen tulee olemaan se suurin ongelma, samoin se, etten ole tehnyt ennen viiniä, (kiljua ja olutta kylläkin) mutta luotan siihen, että noista viinipakkauksista löytyy riittävän selkeät ohjeet. Suurin syy projektin aloittamiseen löytyy Suomen hallituksesta, nykyaikana noin 1 euron litrahinta viinille kuulostaa houkuttelevalta, kunhan hieman suostuu näkemään vaivaa. Toki ensimmäinen satsi tulee kalliiksi kun pitää kaikki tarvikkeet ja pullot hankkia.

Tässä on viimeisen vuoden tai parin aikana käynyt itselle aika tutuksi nämä erilaiset kotiviinit. "Omaa" valmistusta ei ole kuin kolme pönttöä, joista tämä viimeisin eli mansikka osoittautui parhaaksi. No ei se marja-aroniakaan huono ollut, mutta kaupasta yli jääneiden sekalaisten hedelmien viini osoittautui katastrofiksi. Tosin sitäkin on joku mennyt juotavaksi kehumaan, mutta itse en etikanmakuista paskaa saanut millään kurkusta alas.

Tuossa on pari tuttavaa, jotka tekevät näitä sotkuja enemmänkin. Varovaisesti arvioiden parikymmentä tynnyriä per vuosi ja nytkin on ilmeisesti olympiaviinit valmistumassa. Ihan juotavia on olleet poikkeuksetta. Talvi on tietysti siitä huonoa aikaa, että raaka-aineet on haettava kaupasta ja kyllä ne parhaat viinit on saatu itse poimituista tarpeista.

Hyvä ja hyödyllinen harrastus kaikenkaikkiaan, ripuleilta on säästytty ja päähän on mennyt kuin häkä!
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Meillä Hakalissa ei mehujen kanssa leikitä, mökillä naapuruston isäntien kanssa silloin tällöin on tiputeltu satsi sitä itseään.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Opiskeluaikoina tuota tuli harrastettua enemmänkin. Olipa meillä oikein viinikerhokin, oi niitä aikoja. Meidän kimppayksiössä paukutti parhaimmillaan kolme ämpäriä samaan aikaan ja voi vittu sitä pulputusta. Osasta tuli ihan hyviä ja välillä ei. Juotua toki tuli joka tippa. Ne krapulat oli jotain sanoinkuvaamattomia...

Kaljaa en ole kokeillut tehdä, mutta olen kyllä maistanut. Ei toimi mulle alkuunkaan.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko muuten niin, että kun kotiviinin pullottaa lasipulloihin, on kannattavampaa korkittaa ne luonnonkorkeilla kuin lasipullon alkuperäisillä kierrekorkeilla säilyvyyden ja bakteerien välttämisen kannalta?
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
90 luvun kotiolutbuumissa tuli tehtyä sitäkin. Niistä saa ihan hyviä, kunhan vaan ei ahnehdi prosentteja. Maks 5 saa olla tehoja, muuten aine on kiljua eikä olutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös