Itse tein joskus opiskeluaikana pariin otteeseen kotiviiniä kavereiden kanssa. Kamalimman krapulan ikinä sain joskus muinoin juomalla kotitekoista punaviiniä, jota emme edes silloin tajunneet siivilöidä toiseen sammioon... pari lasia riitti... Sen jälkeen viinistä tuli parempaa, mutta eipä tuotakaan ole enää vuosiin tehty.
Kaikkein kaunein kotitekoinen alkoholijuoma, jota olen tehnyt, on kuitenkin sahti. Viime kesänä kunnioitettavassa 92 vuoden iässä edesmennyt mummuni opetti tuon taidon minulle vuosia sitten. Tein hänen opastuksessaan kavereitteni kanssa lukioiässä sahdit mm. juhannusjuhliimme sekä lakkiaisiimme. Juoman litrahinnaksi tuli noin yksi markka, eli nykyrahassa inflaatiokertoimineen noin 20 senttiä. Ongelma vain oli, että juomaa tuli kerralla vähintään 50 litraa, ja se säilyi vain pari viikkoa. Siksi iso porukka oli tarpeen.
Sahtia en ole tehnyt enää vuosiin, koska mummu on jo edesmennyt. Ja toisaalta tuo mummulan vanhan navetan karjakeittiö meni manan majoille jo muutama vuosi ennen mummua... reseptin unohtumista harmittelin alkuun, mutta sitten muistin, että taisin kirjoittaa sen vuosia sitten tänne. Ja sieltä se löytyi. Vanha viesti se on tosiaan, sillä tuota kirjoittaessani mummuni oli vasta 81-vuotias...
Mummuni ei ollut mitenkään tapakristittyä uskovaisempi, mutta naureskeli usein, että "ei taida tämä mummu päästä taivaaseen, kun kerran on opettanut lapsenlapsensa tekemään sahtia"... itsehän en kuolemanjälkeiseen elämään usko, mutta jos olen väärässä, niin tuolla se taivaspaikka olisi mielestäni pitänyt aueta...
Niin, se resepti... tässä:
Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Sahti