Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 890 559
  • 81 125

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan tästä koronarokotuksesta tulossa joku vuosittainen traditio? Ehkä yleisin lause, minkä olen nyt kuullut omassa tuttavapiirissä menee jotakuinkin näin: ”Voin kyllä nyt ottaa tuon rokotuksen yhteisen hyvän vuoksi, mutta todellakaan en aio joka vuosi rampata hakemassa mitään rokotetta”. Itse siis olen täysin samaa mieltä. Eikö ihmisellä pidä sen verran olla vastuuta, että jos flunssa pelottaa, niin välttelee kontakteja muihin ja jos on valmis ottamaan sen vastaan (kuten minä), niin sitten elää ihan normaalia elämää?
Kappas. Tältäkin palstalta löytyy rokotevastainen henkilö. Eiköhän korona- ja influenssarokotukset kannattaisi ottaa ihan itsensä takia, muiden takia ja kansantalouden takia. Jännä, että saat käännettyä vastuun noin päin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kappas. Tältäkin palstalta löytyy rokotevastainen henkilö. Eiköhän korona- ja influenssarokotukset kannattaisi ottaa ihan itsensä takia, muiden takia ja kansantalouden takia.
Löytyykö? Mulla on kaks rokotetta hanskassa. En vaan ole aiemmin hakenut influenssaankaan mitään rokotteita, niin miksi jatkossa hakisin tähänkään? Nyt kun toivottavasti elämässä siirrytään eteenpäin ja tämä tauti jää lähinnä vanhuksia ja riskiryhmäläisiä kiinnostavaksi kulkutaudiksi.

Ja nyt kun joku alkaa vinkua että ”no siksi, että muiden elämää ei rajoiteta sinun takia”.
niin lähinnä siis pohdiskelen, että otti ihmiset vuosittain enää mitään rokotteita tai ei, niin miksi pitäisi rajoittaa muiden menoja? Eihän tästä mikään vuosittainen tapa voi tulla, että jos rokotekattavuus ei ole 80% niin teatterit pysykööt kiinni.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Uutisten perusteella näin ei olisi. Tuossa kohtaa testaus omaan piikkiin, pois lukien lapset.

Tässä yksi uutinen, jossa asiaa puidaan.


Edit: Tässä hallituksen kaavailu:

Jos pikatesti käy niin ongelmaa ei ole. Jos sen pitää olla PCR-testi kuten on kaavailtu niin se on ongelma kun tuloksen saamisessa voi kestää todella pitkään.
Moni tapahtuma on varmasti valmis järjestämään pikatestauksen jos se hallitukselle käy.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löytyykö? Mulla on kaks rokotetta hanskassa. En vaan ole aiemmin hakenut influenssaankaan mitään rokotteita, niin miksi jatkossa hakisin tähänkään? Nyt kun toivottavasti elämässä siirrytään eteenpäin ja tämä tauti jää lähinnä vanhuksia ja riskiryhmäläisiä kiinnostavaksi kulkutaudiksi.
Vaikka siksi, että vähemmän työssäkäyviä sairastuisi ja työntekijöitä olisi vähemmän sairaslomilla.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kokoajan ollaan puhuttu, että rajoitukset poistetaan kun 80% yli 12v:sta on saanu 2.rokotetta tai kun kaikilla kansalaisilla on ollut mahdollisuus saada 2.rokotetta.

Eihän tohon mene enään kuin pari viikkoa. Katotaan, mitä silloin tapahtuu. Tuskin Marinit ja Kiurut voi kokoajan jauhaa tästä rajasta, jossei silloin rajoituksia purettaisi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Edelleen pidän vääränä että näkökulma on purkaminen kun pitäisi miettiä onko perusteita pitää rajoituksia voimassa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Kokoajan ollaan puhuttu, että rajoitukset poistetaan kun 80% yli 12v:sta on saanu 2.rokotetta tai kun kaikilla kansalaisilla on ollut mahdollisuus saada 2.rokotetta.

Eihän tohon mene enään kuin pari viikkoa. Katotaan, mitä silloin tapahtuu. Tuskin Marinit ja Kiurut voi kokoajan jauhaa tästä rajasta, jossei silloin rajoituksia purettaisi.
Joo about 2-3 viikkoa. Siihen sitten vielä viikko pari, jotta rokote ehtii vaikuttamaan.

Eli vielä on se 4-5 viikkoa aikaa itkeä joka päivä, kuinka rajoitukset on tullut jäädäkseen.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning

Siellähän se Sanna kertoo, että nyt saa rokotettu mennä ja tehdä niinku ennenkin.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Hauskasti tämä Twitterin syvä pääty taitaa olla vielä tyytymättömämpiä rajoituksiin. Siellä taitaa olla kova hätä kädessä, kun siihen tahtiin ilmestyy feediin tavaraa. Ihan viihdyttävää seurata pieninä annoksina.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC

Siellähän se Sanna kertoo, että nyt saa rokotettu mennä ja tehdä niinku ennenkin.
Samassa jutussa myös se suurin este tulee taas ilmi eli Krista Kiuru. Miten yksi nainen voi pitää koko maata panttivankina? Ilman, että puolue laittaa tuollaisen kuriin?
Kaikesta päätellen homma olisi jo auki jo ilman Krista "tuomionpäivä" Kiurua.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kappas. Tältäkin palstalta löytyy rokotevastainen henkilö. Eiköhän korona- ja influenssarokotukset kannattaisi ottaa ihan itsensä takia, muiden takia ja kansantalouden takia. Jännä, että saat käännettyä vastuun noin päin.
Eikö niitä ole useampiakin?
 

ijuka

Jäsen
Onkohan tästä koronarokotuksesta tulossa joku vuosittainen traditio? Ehkä yleisin lause, minkä olen nyt kuullut omassa tuttavapiirissä menee jotakuinkin näin: ”Voin kyllä nyt ottaa tuon rokotuksen yhteisen hyvän vuoksi, mutta todellakaan en aio joka vuosi rampata hakemassa mitään rokotetta”. Itse siis olen täysin samaa mieltä. Eikö ihmisellä pidä sen verran olla vastuuta, että jos flunssa pelottaa, niin välttelee kontakteja muihin ja jos on valmis ottamaan sen vastaan (kuten minä), niin sitten elää ihan normaalia elämää?
No joo, eikö se alusta alkaen ollut selvä että se jäisi kausittaiseksi ja siihen pitäisi koko ajan ottaa uudet rokotukset?

Niin, eiköhän sen saa jättää ottamatta. Tietenkin siitä voi koitua ongelmia kun muut ei harrasta sitä sosiaalista välttelemistä ja oireettomat rokotetutkin voi levittää tautia, mutta jos ei haittaa koko ajan saada se niin ei kai siinä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kokoajan ollaan puhuttu, että rajoitukset poistetaan kun 80% yli 12v:sta on saanu 2.rokotetta tai kun kaikilla kansalaisilla on ollut mahdollisuus saada 2.rokotetta.

Eihän tohon mene enään kuin pari viikkoa. Katotaan, mitä silloin tapahtuu. Tuskin Marinit ja Kiurut voi kokoajan jauhaa tästä rajasta, jossei silloin rajoituksia purettaisi.

Yleensä optimistisena ihmisenä haluaisinkin uskoa tähän. Pandemian aikana on kuitenkin nähty useasti, ettei päättäjien tai viranomaisten lausuntoja kannata tulkita liian positiivisesti ennakkoon. Nytkin Marinin käyttämä sanamuoto on "rajoitukset voidaan purkaa"... Yhtä hyvin saattaa käydä, ettei mitään puretakaan, vaan nykylinja jatkuu pitkälle vuoden vaihteen tienoille.

Marinin haastattelusta tosin sain käsityksen, että henk. koht. tasolla pääministeri itse haluaisi jo siirtyä eteenpäin, mikä luo toivoa, sillä kenenkään muun suomalaisen työura ei ole hyötynyt pandemiasta niin paljoa kuin hänen ja rajoitusten ja yleisen kriisitilan pitkittäminen voisi olla hänen henkilökohtaisen edun mukaista.

Pakko kai lähinnä toivoa, että tartuntaluvut pysyvät tasaisina tai loivassa laskussa ainakin seuraavat pari viikkoa. Jokin isompi piikki voisi hyvin riittää kaksikolle Marin&Kiuru rajoitusten pitkittämiselle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No joo, eikö se alusta alkaen ollut selvä että se jäisi kausittaiseksi ja siihen pitäisi koko ajan ottaa uudet rokotukset?

Niin, eiköhän sen saa jättää ottamatta. Tietenkin siitä voi koitua ongelmia kun muut ei harrasta sitä sosiaalista välttelemistä ja oireettomat rokotetutkin voi levittää tautia, mutta jos ei haittaa koko ajan saada se niin ei kai siinä.

Jos vaihtoehtona on nykyinen pallottelu lockdownien ja lievempien rajoitusten välillä tai rokotteen ottaminen vuosittain, luulisi rokote olevan "no brainer" käytännössä jokaiselle.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Testeissä käyminen on (ainakin toistaiseksi) ilmaista, jos on syytä epäillä koronaa Ja se testi tehdään sen vuoksi. Tapahtumaan pääsemiseksi kyseessä on terveystarkastus. Testaaminenkaan ei ole ilmaista.

@I own your face Miksi terveystarkastusten pitäisi olla ilmaisia, jos ne voisi jättää kokonaan ilmaiseksi saatavalla rokotuksella? Jotenkin paistaa läpi sellainen yksilöillä on oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia -ajattelu.
Koska ihmisiä ei voi pakottaa ottamaan rokotetta ja siihenhän tällä pyrittäisiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koska ihmisiä ei voi pakottaa ottamaan rokotetta ja siihenhän tällä pyrittäisiin.

Miksi teitä kulkutautimyönteisiä pitäisi paapoa yhteiskunnan rahoilla? Eikö se riitä jo, että sairaaloissa kulutetaan älyttömät määrät verorahoja teidän hoitoon? Vielä pitäisi testit maksaa, jotta voit käydä dokaamassa.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans
Miksi teitä kulkutautimyönteisiä pitäisi paapoa yhteiskunnan rahoilla? Eikö se riitä jo, että sairaaloissa kulutetaan älyttömät määrät verorahoja teidän hoitoon? Vielä pitäisi testit maksaa, jotta voit käydä dokaamassa.
Noh, kyllä niitä verorahoja kulutetaan suuret määrät kaikkeen muihin turhuuksiin myös...
Kulkutautimyönteiseksi näköjään leimataan, jos ei kannata pakkorokotuksia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jokin alkukantainen osa minussa haluaisi sitä, että rokotteista kieltäytyneille ihmisille ei tarvitsisi antaa hoitoa ollenkaan. Olette valintanne tehneet, joten kannatte siitä myös seuraukset. Mutta toki jo seuraavassa hetkessä ymmärrän, että sivistysvaltiossa ei näin tehdä.

Joka tapauksessa tilanne on kuitenkin nyt se, että yhteiskunnan täysimääräistä avaamista ei voi enää jarruttaa yhtään se, että kaikille ei vain rokotteet maistuneet. Se jos mikä, ei olisi oikeudenmukaista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaasassa meininki on sanalla sanoen perseestä. Olen samaa mieltä siitä, että on mielivaltaista, jos eri sairaanhoitopiireissä on erilaiset käytännöt siitä, miten kahdesti rokotettu laitetaan karanteeniin. Tällainen sekoilulinja toimii tehokkaasti rokotekattavuuden kasvattamista vastaan.

 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Marinin haastattelusta tosin sain käsityksen, että henk. koht. tasolla pääministeri itse haluaisi jo siirtyä eteenpäin

Jos seuraisi vain Seiskaa, niin voisi ajatella että pääministeri tahtoo itse vapaasti ottamaan kuppia raflassa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Sieltä katoavat viimeisetkin kokoontumisrajoitukset Suomesta 1.10. alkaen.

Jäljellä on siis täysin mielivaltaiset ravintolarajoitukset; pilkku klo 23.00. Marinin tämän päivän haastattelu toki antoi vähän valoa, että sekin pian lähtisi pois.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingissä eiliselle 80 tartuntaa. 16.9. rekisteröity 73 tartuntaa.

Helsingin kaupungin sairaaloissa 23.9. edelleen 8 potilasta.

7 päivän tartuntojen keskiarvo nyt 23.9. 66. 3.9. oli vielä tosiaan 154. 57,1% tultu jo alaspäin.

14pv:n ilmaantuvuus enään 161. 14 päivää sitten oli vielä 277.


TAYS rekisteröinyt tänään 43 tartuntaa.

Ma-pe välillä todettu 179 tartuntaa. Viime viikon ma-pe todettiin 133 tartuntaa.

 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vaasassa meininki on sanalla sanoen perseestä. Olen samaa mieltä siitä, että on mielivaltaista, jos eri sairaanhoitopiireissä on erilaiset käytännöt siitä, miten kahdesti rokotettu laitetaan karanteeniin. Tällainen sekoilulinja toimii tehokkaasti rokotekattavuuden kasvattamista vastaan.

Tämähän on ollut aiemminkin esillä. Tuo vaasan Kaukoranta ei luota rokotteisiin, vaan kaikki määrätään aina karanteeniin, rokotusmääristä huolimatta. Jäljittäjillekin ohjeistus on selvä.

Ihan perseestähän tuo on, mutta tämä suomen malli antaa joillekin yksittäisille henkilöille mahdollisuuden toteuttaa tuollaista määräysfantasiaansa. Toinen hyvä esimerkki tällaisesta fantasian toteuttajasta on se kainuun pandemiapäällikkö, nimi ei nyt heti muistu mieleen.

Onneksi nuo herrat puuhastelevat vähän pohjoisemmassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös