Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 926 267
  • 81 126

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
- Ei matkusteta
- Tehdään jatkossa vaan etätöitä
- Ihmiset ei enää tule käymään baareissa tai tapahtumissa
- Maskit on ikuisia
- jne

Olen systemaattisesti sanonut koko tämän ajan, että ihmiset eivät tule elämään mitään sellaista uutta, johon he eivät ole tarkoitettuja. Ihmisen aivan keskeinen luonteenpiirre on sosiaalisuus, joten tuo piirre ei katoa mihinkään, vaikka peloissaan kykittäisiin kaikki kotona vuosia. Omasta lähipiiristäni on löytynyt muutama ns. tuomiopäivän pasuuna, jotka ilmoittavat juhlallisesti jo viime talvena, ettei aiempaan ole enää koskaan paluuta. Itse sanoin, että aiempaan paluu on väistämätöntä, ajan kysymys.

Nyt nämä ihmiset (vaikka muuten ovatkin ihania) ovatkin keskittyneet väittämään kovasti, etteivät koskaan ole sanoneet, ettei normaaliin enää palata. Yhtä tyyppiä olen hiillostanut ihan kunnolla, kun niin varma hän oli asiastaan. Kun hiillostan niin sitten vastaus on aina, että olen vain tulkinnut hänet väärin ja niin hän ei ikinä sanonut. No, kyllä hän sanoi. Sinänsä ei tuolla isoakaan merkitystä ole.

Omanlaisensa virstanpylväs itselleni oli se, kun eilen oli hallissa katsomassa jääkiekkoa. Kyllä se maskeja lukuun ottamatta ihan normaalia on jo melkeinpä täysin ja eiköhän nuo maskitkin rupea tipahtamaan pois kuten ulkomaillakin. On muuten ollut ihan hauska seurata noita THL:n ja STM:n tiedotustilaisuuksia niin nyt varmaan ensimmäistä kertaa on ruvennut kuulumaan, kun mediakin tekee median työtä eli vaatii esiintyjiltä konkreettisia vastauksia eikä vain viittauksia tai kertauksia siitä, mikä tilanne on ollut. Media ei enää myy koronaa innolla kuten aiemmin ja tämä tarkoittaa asioiden väistämätöntä normalisoitumista.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaimo kulki eilen junalla poikamme kanssa. Edessä istui mies ilman maskia. Poika alkanut pelata kännykällä pelejä ilman kuulokkeita. Mies kääntynyt ja ärsyyntyneenä kysynyt, voisiko poika laittaa kuulokkeet, johon vaimo tokaissut: "Ei ole pakko käyttää kuulokkeita, se on vain suositus."
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Vaimo kulki eilen junalla poikamme kanssa. Edessä istui mies ilman maskia. Poika alkanut pelata kännykällä pelejä ilman kuulokkeita. Mies kääntynyt ja ärsyyntyneenä kysynyt, voisiko poika laittaa kuulokkeet, johon vaimo tokaissut: "Ei ole pakko käyttää kuulokkeita, se on vain suositus."
Todella moukkamaista kuunnella junassa jotain ilman kuulokkeita. Ihme riidanhaastamista ja huonoja tapoja opetetaan lapsille, mutta toki jokainen tyylillään tietysti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuinka monta ihmisistä tunnette, joka sanoi tämän alkaessa, että yhteiskunta ei koskaan palaa enää ennalleen;

- Ei matkusteta
- Tehdään jatkossa vaan etätöitä
- Ihmiset ei enää tule käymään baareissa tai tapahtumissa
- Maskit on ikuisia
- jne

Heille systemaattisesti sanoin, että tätä on mahdotonta ennustaa, tämän tietää vasta kun tästä päästään ulos. Mutta uskoin, että he aliarvioivat ihmisten halua palata ns. normaaliin. Ja siltä se nyt näyttää nähdyn perusteella, että mennään monessa asiassa kohti vanhaa mallia ja se on mielestäni tosi hienoa. Etätyön määrää tämä ns. pysyvästi nostanee, mutta siinäkin sektorissa uskon, että moni aliarvioi kuinka paljon kuitenkin tullaan edelleen tekemään myös töitä yhdessä, fyysisesti.

En tunne yhtään tuollaista ihmistä. Vaikka itse olen ollut tämän vuoden kesään asti pro-rajoitus -ihmisiä, niin silti olen ollut sitä mieltä, että pandemia on vain väliaikaista. Jotain käytäntöjä siitä tulee jäämään käyttöön sitten kun palaamme normaaliin, mutta niin käy aina kun ihmiskunta joutuu kokemaan jonkun pidempikestoisen kriisin - oli se sitten globaali talouslama, suursota tai vaikka yleisvaarallinen tartuntatauti.

Etätyön pysyvä lisääntyminen (uskon, että normi tulee olemaan se, että ihmiset tekevät halutessaan osan töistään etänä), "töihin voi tulla flunssassa, jos ei ole kuumetta"-asenteen jääminen historiaan ja vaikkapa päivitetyt tartuntatautilait ovat ainakin tällaisia asioita, jotka tästä saattaisivat olla "perintö jälkipolville".

Mutta kyllä tästä silti normaaliin palataan. Pitää kuitenkin muistaa se, että normaali ei ole pysyvä tila, vaan se muuttuu hitaasti koko ajan. Sitä usein kiihdyttävät juuri tällaiset poikkeukselliset ajanjaksot. "Uusi normaali" on terminä typerä, ja sitä usein käytetään kai kuvaamaan sitä, missä "normaalissa" tapahtuu lyhyessä ajassa isompi muutos, ja tuo muutos on myös olosuhteiden pakosta erilainen, kuin mihin "normaali" olisi "itsestään" muuttunut.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Uskomatonta kyllä, esim. tänään prismassa asioidessani lonkalta heitettynä varmaan 60-80% ihmisistä käytti vielä maskia. Niin paljon niitä oli, että se sai minut kokemaan syyllisyyttä käyttämättömyydestä. Jotenkin tässä limboilee henkilökohtaisesti päässään koko ajan oman näkemykseni ja sosiaalisen paineen välillä. Mielestäni maskien käyttö on enää tässä vaiheessa ihan spedeilyä, kun suurin osa alkaa olla (tupla)rokotettuja.

Toivottavasti tämä oli viimeinen viesti mikä minun pitää kirjoittaa jostain helvetin kasvomaskeista. Tai edes veli koronasta. Sylettää tää touhu.

Pari päivää sitten käytiin Kokkolassa. Siellä me oltiin oikeastaan ainoita ketkä ei käyttäneet maskia. Mutta tuntui ettei meitä silti tuijoteltu.

Ja tää Soiten alue ollut kokoajan aika pienillä tartuntamäärillä. Pikkukunnat täällä järjestään alle 5 tartuntaa vieläkin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Etätyön pysyvä lisääntyminen (uskon, että normi tulee olemaan se, että ihmiset tekevät halutessaan osan töistään etänä), "töihin voi tulla flunssassa, jos ei ole kuumetta"-asenteen jääminen historiaan ja vaikkapa päivitetyt tartuntatautilait ovat ainakin tällaisia asioita, jotka tästä saattaisivat olla "perintö jälkipolville".

Etätyön yleistyminen ei ole pelkästään haitaksi vaan tämä on tuonut monelle työnantajalle varmasti aika hyvän vision siihen, mitkä työt ovat tehokkaampia kotona. Itse olen asiakaspalvelussa töissä ja palasin töihin toimistolle kunnes huomasin, että tietyt vuorot (kuten kirjallinen tekeminen) eivät enää sujukaan siinä samassa ympäröivässä hässäkässä kuten ennen tätä aikaa. Näinpä olenkin siirtynyt kirjalliset vuorot suorittamaan kotiin & työnantaja on siihen kannustanut juuri siksi, että omissa suoritteissa näkyy selvästi parempi teho, kun pystyy keskittymään paremmin kotona. Omassa työssäni on aika selvää, mitkä vuorot haluan suorittaa kotona ja milloin haluan olla jatkossa toimistolla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, en ole ottanut melkein puoleentoista vuoteen erityistä stressiä koronasta - se 2020 maalis-huhtikuu oli hälyttävää aikaa. Sen jälkeen sitten selvisi, etteivät pahimmat skenaariot tule toteutumaan. Elämänmeno ei ole kauheasti poikennut normaalista, toki maskit ovat ärsyttäneet, mutta verraten vähän niitä on pitänyt käyttää. Muistaakseni neljä-viisi kertaa olen käynyt testeissä ja yhden karanteenin lusinut. Ei tämä nyt ole ollut niin ahdistavaa kuin tästä itkupotku-ketjusta saa käsityksen. Ja nyt homma siis alkaa olla laajalti ohi. Hyvinhän tästä selvittiin, nyt vaan nostetaan housut, niistetään nenä ja jatketaan kohti uusia pettymyksiä. Kyä se siitä!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Etätyön yleistyminen ei ole pelkästään haitaksi vaan tämä on tuonut monelle työnantajalle varmasti aika hyvän vision siihen, mitkä työt ovat tehokkaampia kotona. Itse olen asiakaspalvelussa töissä ja palasin töihin toimistolle kunnes huomasin, että tietyt vuorot (kuten kirjallinen tekeminen) eivät enää sujukaan siinä samassa ympäröivässä hässäkässä kuten ennen tätä aikaa. Näinpä olenkin siirtynyt kirjalliset vuorot suorittamaan kotiin & työnantaja on siihen kannustanut juuri siksi, että omissa suoritteissa näkyy selvästi parempi teho, kun pystyy keskittymään paremmin kotona. Omassa työssäni on aika selvää, mitkä vuorot haluan suorittaa kotona ja milloin haluan olla jatkossa toimistolla.

Sama itselläni. Insinöörityössä on aika selvää, mitkä hommat onnistuvat parhaiten kotona (dokumentointi, tietokoneella tehtävät suunnittelutyöt yms.) ja mitkä vaativat olemaan paikalla (mittaukset ja muut teknisemmät työt). Noiden mukaan kun säätelee etä- ja toimistopäiviä, niin saa parhaiten irti itsestään. Molemmissa on puolensa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todella moukkamaista kuunnella junassa jotain ilman kuulokkeita. Ihme riidanhaastamista ja huonoja tapoja opetetaan lapsille, mutta toki jokainen tyylillään tietysti.

Olen samaa mieltä, että tuollainen on turhaa ja ikävää muita kohtaan. Mutta koska kyseessä on vain suositus, ei meillä ole oikeutta pahoittaa tästä mieliämme. Ei edes paatuneimpien kuulokepoliisien.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Olen samaa mieltä, että tuollainen on turhaa ja ikävää muita kohtaan. Mutta koska kyseessä on vain suositus, ei meillä ole oikeutta pahoittaa tästä mieliämme. Ei edes paatuneimpien kuulokepoliisien.
Kyllä mä aina vähän pahoitan mieltäni kun näen tai kuulen, että jotkut vanhemmat opettavat omille lapsilleen, että meillä on oikeus tehdä ihan mitä tahansa, kanssaihmisistä ja normaaleista käytöstavoista välittämättä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Todella moukkamaista kuunnella junassa jotain ilman kuulokkeita. Ihme riidanhaastamista ja huonoja tapoja opetetaan lapsille, mutta toki jokainen tyylillään tietysti.
Tietty jos eriatarka olisi ollut itse mukana, olisi hän uhkaillut kaverille maskin naamalle heti kättelyssä ja koko kuulokekeskustelua olisi tuskin käyty.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingissä tosiaan eiliselle vain 68 tartuntaa. Hurjaa tämä Helsingin tartuntojen lasku tällähetkellä.

7 päivän keskiarvo 10.9. enään 93. 3.9. keskiarvo oli tosiaan vielä 155. Viikossa keskiarvo tippunut 40%.

7 päivän ilmaantuvuus enään 99. Kun viikko sitten oli vielä 166..

 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Jep. Sunnuntaina sitten kauhulukemat. Tai maanantaina infernaaliset.


Jaahas, taas THL:lla teknisiä "ongelmia". Ihmettelinkin jo, että joko ollaan viimeinkin luovuttu päivittäisen luvun julkaisusta kaikessa hiljaisuudessa, mutta olikin vain THL:n koneissa mennyt bitti vinoon.

No, huomenna tärähtää tai sitten maanantaina... Ja sitten taas panikoidaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
”Jaaha, sitä pedataan taas maanantaille jytkyö. Kiurun mieli on musta ja ilmoitetaan, että rajoitusten purkua ei toteuteta ennen kuin 110% on saanut 3 rokotetta”
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jaa, en ole ottanut melkein puoleentoista vuoteen erityistä stressiä koronasta - se 2020 maalis-huhtikuu oli hälyttävää aikaa. Sen jälkeen sitten selvisi, etteivät pahimmat skenaariot tule toteutumaan. Elämänmeno ei ole kauheasti poikennut normaalista, toki maskit ovat ärsyttäneet, mutta verraten vähän niitä on pitänyt käyttää. Muistaakseni neljä-viisi kertaa olen käynyt testeissä ja yhden karanteenin lusinut. Ei tämä nyt ole ollut niin ahdistavaa kuin tästä itkupotku-ketjusta saa käsityksen. Ja nyt homma siis alkaa olla laajalti ohi. Hyvinhän tästä selvittiin, nyt vaan nostetaan housut, niistetään nenä ja jatketaan kohti uusia pettymyksiä. Kyä se siitä!
Jos sinun mielestäsi ei ole ollut ahdistavaa tai ole vaikuttanut juuri elämääsi, niin sehän tarkoittaa, että kaikkia muitakin tämä on kohdellut samalla tavalla. Tottakai.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olen todella neutraali puolueiden suuntaan koronakeskusteluissa, mutta Kiuru… Kyllähän tuo kiehuttaa.

Voisiko Kiuru alkaa säätää määräykset kaikkiin sairauksiin?

-Diabetes-potilaat: teidän kohdalla tarkastetaan sokerin määrä kahviloissa ja ravintoloissa
-Sydänpotilaat: kaupan kassat tarkastaa, onko tuotteissanne sydän-merkki
-Epilepsiapotilaat: ette pääse baareihin, joissa vilkkuvia valoja, henkilökunta voi säikähtää

jne.

Ainiin, lääkärihän näistä enemmän tietää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos sinun mielestäsi ei ole ollut ahdistavaa tai ole vaikuttanut juuri elämääsi, niin sehän tarkoittaa, että kaikkia muitakin tämä on kohdellut samalla tavalla. Tottakai.
No siis arvelisin, että suurin osa tämän ketjun rääkyj..., korjaan, kirjoittajista ovat raavaita aikuisia miehiä, jotka silti pillittävät vuolaasti joka siunatusta asiasta ja vaikuttaisivat olevan jatkuvasti hermoromahduksen partaalla. Ei kovin arvokas näky.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Vaimo kulki eilen junalla poikamme kanssa. Edessä istui mies ilman maskia. Poika alkanut pelata kännykällä pelejä ilman kuulokkeita. Mies kääntynyt ja ärsyyntyneenä kysynyt, voisiko poika laittaa kuulokkeet, johon vaimo tokaissut: "Ei ole pakko käyttää kuulokkeita, se on vain suositus."
Mies ei käynyt käsiksi kuitenkaan, tai uhannut tehdä niin?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
No siis arvelisin, että suurin osa tämän ketjun rääkyj..., korjaan, kirjoittajista ovat raavaita aikuisia miehiä, jotka silti pillittävät vuolaasti joka siunatusta asiasta ja vaikuttaisivat olevan jatkuvasti hermoromahduksen partaalla. Ei kovin arvokas näky.

Ja sinä pillität täällä kuukaudesta toiseen siitä kun aikuiset miehet pillittävät ja vaikutat olevan jatkuvasti hermoromahduksen partaalla. Vielä arvottomampi näky.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Erittäin suuri pettymys tämä oli. Yhä siis "tehokkailla" paikallisilla toimilla tukahdutetaan kaikki tartuntaketjut. Testaaminen jatkuu. Jäljittäminen jatkuu. Ja tietysti rajoituksetkin jatkuvat, jos ja kun tavoitteena on kaikkien tartuntojen tukahduttaminen / sammuttaminen.
Pahoittelut kun nostan vähän vanhaa juttua, mutta mielestäni tätä ei ole vielä saanut tarpeeksi huomiota.

Kysymys ei siis ole osoitettu lainatulle vaan ihan yleisesti ihmettelen. Kun rajoitukset poistuu ja tautia alkaa väistämättäkin olla enemmän vähän joka paikassa, miten ihmeessä meinataan tunnistaa se paikallinen tarve rajoituksille? Jota sitten olisi tarkotus jotenkin tehokkaasti tukahduttaa tarkkaan kohdennetuilla rajoituksilla?

Käytännössä tuo tarkottais sitä, että eihän sieltä jäljityksestä ja testauksesta sitten vapaudukaan sitä henkilökuntaa tärkeisiin toimiin. Kuulosta sille, että ihan turhaan tässä nyt vielä koitetaan pitää vanhasta kiinni kun ei uskalleta hypätä kunnolla. Täytyy toivoa, että tämä on vain ns. poliittinen lausahdus, joka tullaan äkkiä unohtamaan ja hoitohenkilökuntakin pääsee taas tekemään oikeasti hyödyllistä työtä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ja sinä pillität täällä kuukaudesta toiseen siitä kun aikuiset miehet pillittävät ja vaikutat olevan jatkuvasti hermoromahduksen partaalla. Vielä arvottomampi näky.

Äläh ny viitti, aikuunen miäs. Lähinnä kunnioitan tätä ketjua poissaolollani, toki välillä tulen pilkkaamaan tätä absurdia nillittämistä, mutta itse aihepiiri ei tosiaan ole kauheasti mielenkiintoani keskittänyt, hyvinhän näyttää tilanne kehittyvän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös