Kuinka monta ihmisistä tunnette, joka sanoi tämän alkaessa, että yhteiskunta ei koskaan palaa enää ennalleen;
- Ei matkusteta
- Tehdään jatkossa vaan etätöitä
- Ihmiset ei enää tule käymään baareissa tai tapahtumissa
- Maskit on ikuisia
- jne
Heille systemaattisesti sanoin, että tätä on mahdotonta ennustaa, tämän tietää vasta kun tästä päästään ulos. Mutta uskoin, että he aliarvioivat ihmisten halua palata ns. normaaliin. Ja siltä se nyt näyttää nähdyn perusteella, että mennään monessa asiassa kohti vanhaa mallia ja se on mielestäni tosi hienoa. Etätyön määrää tämä ns. pysyvästi nostanee, mutta siinäkin sektorissa uskon, että moni aliarvioi kuinka paljon kuitenkin tullaan edelleen tekemään myös töitä yhdessä, fyysisesti.
En tunne yhtään tuollaista ihmistä. Vaikka itse olen ollut tämän vuoden kesään asti pro-rajoitus -ihmisiä, niin silti olen ollut sitä mieltä, että pandemia on vain väliaikaista. Jotain käytäntöjä siitä tulee jäämään käyttöön sitten kun palaamme normaaliin, mutta niin käy aina kun ihmiskunta joutuu kokemaan jonkun pidempikestoisen kriisin - oli se sitten globaali talouslama, suursota tai vaikka yleisvaarallinen tartuntatauti.
Etätyön pysyvä lisääntyminen (uskon, että normi tulee olemaan se, että ihmiset tekevät halutessaan osan töistään etänä), "töihin voi tulla flunssassa, jos ei ole kuumetta"-asenteen jääminen historiaan ja vaikkapa päivitetyt tartuntatautilait ovat ainakin tällaisia asioita, jotka tästä saattaisivat olla "perintö jälkipolville".
Mutta kyllä tästä silti normaaliin palataan. Pitää kuitenkin muistaa se, että normaali ei ole pysyvä tila, vaan se muuttuu hitaasti koko ajan. Sitä usein kiihdyttävät juuri tällaiset poikkeukselliset ajanjaksot. "Uusi normaali" on terminä typerä, ja sitä usein käytetään kai kuvaamaan sitä, missä "normaalissa" tapahtuu lyhyessä ajassa isompi muutos, ja tuo muutos on myös olosuhteiden pakosta erilainen, kuin mihin "normaali" olisi "itsestään" muuttunut.