Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 979 596
  • 81 131

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maskit kyllä aiheuttaa ties mitä kränää ja on jokseenkin outoa. Itsekään en usko niillä olevan sen suurempaa hyötyä ja esim noissa urheilutapahtumissa pelaajien/valmentajien käyttäminä ne on täysi vitsi. Myös katsojilla näkee niitä takaraivolla ja millon missäkin.

Itse käytän maskia siitä syystä että se varmasti rauhoittaa osaa ihmisistä ja on silloin minulle pieni vaiva. Välillä näkee kuinka osa vanhoista tai jollain tavalla perussairaista ihmisistä kiertää kaukaa maskittomia ja välttelee. Itse en pelkää koronaa, mutta pystyn hyvinkin kuvittelemaan joidenkin pelkäävän julmetusti. Kuten tuo tänne linkattu mielipidekirjoituskin osoittaa.

Että kyllä ihmettelen näitä "en käytä vain siksi koska laki ei velvoita"- ihmisiä. Ette ole väärässä, ja en kiistele niiden absoluuttisesta toimivuudesta, mutta eipä niiden vaivakaan suuri ole.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kaikesta huolimatta ystävällinen pitää olla. Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni. Vaihtoi jonoa.
Ei näistä tiedä onko kieli poskella kirjoitettu vai ei. Mutta tämänkaltainen käytös koronan varjolla on ihan arkipäivää. Sen lisäksi, että on yleisesti hyväksyttyä toivoa toisen kuolemaa, myös kaikenlainen todella mäntti käytös on nykyään ihan ok. Koska korona. Luulen että pahamaineinen uusi normaali sisältää näitäkin vielä aika pitkään.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jäi vähän sellainen mitähän nyt vittua taas -fiilis koko hommasta.

Lähdin tänään itse töistä kotiin, koska klyyvari on vuotanut heti herätyksestä saakka ja firman periaatteisiin kuuluu mennä testeihin pienistäkin oireista, joten tässä nyt odotellaan huomista, että saa tikun nokkaan ja tulokset ulos.

Vaikka olenkin tuplarokotettu, niin ilmoitin kuitenkin tädilleni, jonka työ minun piti mennä tänään marjoja keräämään, että jos siirretään vierailua vaikka viikon loppupuolelle, kun on hieman parempi happi ja tuloskin tullut testeistä. No ei tässä mitää, hän on tuplarokotettu (ikäihminen) myös ja sanoi, että ei hänelle niin väliä ole miten toimitaan ja ehdotti että hän voi kyllä itsekin kerätä niitä marjoja ja viedä minun vanhempien luokse, mistä voin ne hakea sitten pois. Luonnollisesti kiittelin paljon ja sanoin, että voin sitten maksaa siitä vaivasta vaikka jotain.

Äitini sai sitten kuulla tämän järjestelyn ja luonnollisesti ensimmäisenä alkoi se lähes paniikinomainen kysely, että mitä oireita/koska testeihin/onko kuumetta/miten muu perhe etc etc. Kerroin, että nenä vuotaa, ei tässä sen ihmeellisempää.

Olen tainnut jo aikaisemmin kertoa, kuinka äitini on peloteltu piloille koronan tähden ja ottaa aivan liian vakavasti koko asian. Kun lähtee laukalle, niin sitten lähtee ihan huolella. Melkein jopa hävettää näyttää seuraava viesti, jonka häneltä sain, mutta toisaalta onpahan jotain mitä nauraa vuosien päästä, kun pandemia on muisto vain.

Että niitä mitä vittua -fiiliksiä myös täällä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210809_181526.jpg
    Screenshot_20210809_181526.jpg
    51,1 KB · kertaa luettu: 241

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Positiivista kommenttia Tampereen yliopiston rokotetutkimuskeskuksen johtajaltakin Mika Rämetiltä.


Suomessa noin 2,2 miljoonaa ihmistä on saanut tähän mennessä molemmat rokoteannokset. Rämetin mukaan syyskuun loppuun mennessä myös tehosteannos on voitu tarjota valtaosalle halukkaista.

– Siinä kohtaa aletaan olla tilanteessa, jossa rokotuksilla saavutettavissa oleva hyöty on saavutettu. Suunnitelma täytyy olla mietittynä hyvin pitkälle jo elo–syyskuun aikana, miten sen jälkeen toimitaan.



Rajoitustoimien hyötyjä ja haittoja on arvioitava tarkkaan, Rämet sanoo. Esimerkiksi rokotepassia käyttöön otettaessa on mietittävä, keitä sillä pyritään suojaamaan.

– Realistinen vaihtoehto ei ole kuplan muodostaminen. Jos se ei Islannissa ja Australiassa onnistu, on hankala nähdä, että se onnistuisi Suomessakaan.



 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näissä kommenteissa pitää ottaa huomioon, että lääkäreiden kommentit perustuvat heidän etiikkaansa, jossa apua tarvitsevia autetaan. He eivät katso asiaa laajemmin, kuten (yleensä) tutkijat - esimerkiksi Salminen.

Eiköhän tässä syksyllä palata jonkinlaiseen normaaliin.
 
F

Flonaldo

Positiivista kommenttia Tampereen yliopiston rokotetutkimuskeskuksen johtajaltakin Mika Rämetiltä.

– Siinä kohtaa aletaan olla tilanteessa, jossa rokotuksilla saavutettavissa oleva hyöty on saavutettu.
Tätä olisi nyt syytä alkaa toistella joka päivä. Ei tule mitään parempaa hetkeä, korona ei vain katoa johonkin, jarruttelu ei enää hyödytä mitään.

Näissä kommenteissa pitää ottaa huomioon, että lääkäreiden kommentit perustuvat heidän etiikkaansa, jossa apua tarvitsevia autetaan.
Tuntuu kyllä, että usean julkisuudessa jatkuvasti lääkärin kommentit perustuvat heidän työvuorolistojensa tilanteeseen - eivät potilaisiin. Ja listassa lukee, että viidesosa osaston väestä on rimpauttelemassa tuntemattomasta numerosta teineille aamukahdeksalta, joten on merkittävä ongelma heidän näkökulmastaan.
 

444

Jäsen
Lähdin tänään itse töistä kotiin, koska klyyvari on vuotanut heti herätyksestä saakka ja firman periaatteisiin kuuluu mennä testeihin pienistäkin oireista, joten tässä nyt odotellaan huomista, että saa tikun nokkaan ja tulokset ulos.

Vaikka olenkin tuplarokotettu, niin ilmoitin kuitenkin tädilleni, jonka työ minun piti mennä tänään marjoja keräämään, että jos siirretään vierailua vaikka viikon loppupuolelle, kun on hieman parempi happi ja tuloskin tullut testeistä. No ei tässä mitää, hän on tuplarokotettu (ikäihminen) myös ja sanoi, että ei hänelle niin väliä ole miten toimitaan ja ehdotti että hän voi kyllä itsekin kerätä niitä marjoja ja viedä minun vanhempien luokse, mistä voin ne hakea sitten pois. Luonnollisesti kiittelin paljon ja sanoin, että voin sitten maksaa siitä vaivasta vaikka jotain.

Äitini sai sitten kuulla tämän järjestelyn ja luonnollisesti ensimmäisenä alkoi se lähes paniikinomainen kysely, että mitä oireita/koska testeihin/onko kuumetta/miten muu perhe etc etc. Kerroin, että nenä vuotaa, ei tässä sen ihmeellisempää.

Olen tainnut jo aikaisemmin kertoa, kuinka äitini on peloteltu piloille koronan tähden ja ottaa aivan liian vakavasti koko asian. Kun lähtee laukalle, niin sitten lähtee ihan huolella. Melkein jopa hävettää näyttää seuraava viesti, jonka häneltä sain, mutta toisaalta onpahan jotain mitä nauraa vuosien päästä, kun pandemia on muisto vain.

Että niitä mitä vittua -fiiliksiä myös täällä.
Mietipä kun pakastat ne virukset ja otat esim. 40 vuoden päästä ulos, niin nehän on jo vintagea. Voisi saada ihan hyvät massit jossain ebayssä silloin.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mietipä kun pakastat ne virukset ja otat esim. 40 vuoden päästä ulos, niin nehän on jo vintagea. Voisi saada ihan hyvät massit jossain ebayssä silloin.

Täytyy säästellä pahan päivän varalle ja jos esimerkiksi näyttäisi siltä, että Porin Ässät on marssimassa kohti Suomen mestaruutta, niin viimeisenä epätoivoisena tekona lähden jakelemaan ilmaisia (korona)marja-ämäpäreitä torille.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olen tainnut jo aikaisemmin kertoa, kuinka äitini on peloteltu piloille koronan tähden ja ottaa aivan liian vakavasti koko asian. Kun lähtee laukalle, niin sitten lähtee ihan huolella. Melkein jopa hävettää näyttää seuraava viesti, jonka häneltä sain, mutta toisaalta onpahan jotain mitä nauraa vuosien päästä, kun pandemia on muisto vain.

Äidit (tähän sydän-hymiö).

Oma äitini oli myös aika pilalle peloteltu, eikä kuukausiin nähty lainkaan, KUNNES hän sai molemmat rokotteet. Nyt ei paljon jaksa kuulemma enää kiinnostaa ja maskiakin pidetään kaupassa kuulemma pelkästään ryhmäpaineen vuoksi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

Kiinassa ei olla päästämässä vielä hetkeen irti koronasta, on tää sairasta.

Parasta antia oli seuraava lainaus, varsinkin huomioiden se fakta, että Kiinassakin kuolee miljoonittain ihmisiä vuodessa ilmansaasteisiin:

Pekingin olympialaisten järjestelyihin osallistuneet tahot kommentoivat anonyymisti Timesille, ettei "minkäänlaista uhkaa kansan terveydelle ja turvallisuudelle tulla suvaitsemaan".
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suomessa noin 2,2 miljoonaa ihmistä on saanut tähän mennessä molemmat rokoteannokset. Rämetin mukaan syyskuun loppuun mennessä myös tehosteannos on voitu tarjota valtaosalle halukkaista.

– Siinä kohtaa aletaan olla tilanteessa, jossa rokotuksilla saavutettavissa oleva hyöty on saavutettu. Suunnitelma täytyy olla mietittynä hyvin pitkälle jo elo–syyskuun aikana, miten sen jälkeen toimitaan.

En vain ymmärrä, miksi nyt aletaan piikittää lapsia. Eikö olisi järkevämpää iskeä sitä 2. piikkiä aikuisille ja mahdollisesti 3. riskiryhmille? Vai mikä on ideana rokottaa lapsia?

Eikö paljon järkevämpää olisi antaa lasten sairastaa nuhakuumeensa pois ja samalla laumasuoja? Voittavatko rokotteen hyödyt mahdolliset haitat lapsien kohdalla?
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suosikkijoukkue
HIFK

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit

Sieltä maikkarilta aika uskomatonta settiä. Sanattomaksi vetää.

Kolmea "long covid" -potilasta haastateltu. Kaikkia yhdistää se, ettei heillä ole koskaan todettu koronaa.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Sieltä maikkarilta aika uskomatonta settiä. Sanattomaksi vetää.

Kolmea "long covid" -potilasta haastateltu. Kaikkia yhdistää se, ettei heillä ole koskaan todettu koronaa.
Pitäiskö se olla sitte pelkkä long jos kerran covidia ei ole edes todettu vaan he vain arvelevat sairastaneensa sen?
Ihmeellistä touhua.
Tämä kertoo jo kaiken: "Lääkäri kertoi sen johtuvan hyperventiloinnista johon minä vastasin että puutaheinää". Ok.
Samasta haastattelusta sairastunut kertoi että sai diagnoosin Facebookin tukiryhmästä ja on nyt satavarma siitä että hänellä oli korona. Tulee se huumorikuva mieleen jossa mies kysyy ambulanssimieheltä että viettekö minua sairaalaan. Mies vastaa että ei viedä, tarvitsette nimittäin asiantuntija-apua joten viemme teidät kommenttiosioon.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitäiskö se olla sitte pelkkä long jos kerran covidia ei ole edes todettu vaan he vain arvelevat sairastaneensa sen?
Ihmeellistä touhua.
Tämä kertoo jo kaiken: "Lääkäri kertoi sen johtuvan hyperventiloinnista johon minä vastasin että puutaheinää". Ok.

Eiköhän tuossa ole taustalla ihan lääkärin arvio. Kaikki tietävät sen, että maalis- ja huhtikuussa 2020 ei testeihin otettu kuin vakavimmin sairastuneita koronapotilaita, ja sen vuoksi sairaalassa oli tuohon aikaan 20-25% diagnoosin saaneista, vaikka silloin jylläsi kevyempi Wuhanin villivirus.

On ihan selvää, että kun myöhemmin testauksen kasvaessa tuo luku putosi noin 2.5% paikkeille, Suomessa on varsin reippaasti koronan sairastaneita, joilla ei ole diagnoosia. Ja valitettavasti tähän porukkaan kuuluu joitain pitkittyneistä oireista kärsiviä.

Tilastoista tämä on helposti nähtävissä. Mutta kaipa se on helppo joillekin ottaa linjaksi, että koronatartuntoja oli keväällä 2020 paljon enemmän, kuin tilastot näyttävät, mutta yksikään näistä ei aiheuttanut long-covidia?

Sinänsä toivon, että nuo oireet otetaan tosissaan, ja niille etsitään hoitoa riippumatta siitä, oliko taustalla sitten koronavirus, influenssa tai vaikka adenovirus.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sinänsä toivon, että nuo oireet otetaan tosissaan, ja niille etsitään hoitoa riippumatta siitä, oliko taustalla sitten koronavirus, influenssa tai vaikka adenovirus.

Noh, nimenomaan tämä. On järjetöntä olla täysin varma koronasta, kun taustalla voi olla muutakin. Toki tässä voi osoittaa sormella myös hoitohenkilökuntaa, sillä ei tuon artikkelin perusteella syitä oireille ole kovin aktiivisesti edes etsitty.

Tilastoista tämä on helposti nähtävissä. Mutta kaipa se on helppo joillekin ottaa linjaksi, että koronatartuntoja oli keväällä 2020 paljon enemmän, kuin tilastot näyttävät, mutta yksikään näistä ei aiheuttanut long-covidia?

Toisaalta myös, ei voida olettaa, että keväällä 2020 yksikään influenssa tai muu hengitystieinfektiota aiheuttava virus, ei aiheuttanut lainkaan pitkäaikaisia oireita, vaan jokainen tämänkaltainen tapaus oli koronasta johtuvaa.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Noh, nimenomaan tämä. On järjetöntä olla täysin varma koronasta, kun taustalla voi olla muutakin. Toki tässä voi osoittaa sormella myös hoitohenkilökuntaa, sillä ei tuon artikkelin perusteella syitä oireille ole kovin aktiivisesti edes etsitty.



Toisaalta myös, ei voida olettaa, että keväällä 2020 yksikään influenssa tai muu hengitystieinfektiota aiheuttava virus, ei aiheuttanut lainkaan pitkäaikaisia oireita, vaan jokainen tämänkaltainen tapaus oli koronasta johtuvaa.
Eikös se ole aika "yleistä" että jos on vähän epämääräiset oireet niin saattaa vaatia aika monta lääkärireissua eri lääkäreissä ennenkuin oikea syy löytyy?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tottakai itsekkin toivon että saavat hoitoa mutta ei pitäisi minusta suoraan tuupata koronan syyksi.

Jos ajankohta ja oireiden kuvaus vastaavat koronaa, ja kun tiedetään se, että tuolloin ei päästy testeihin, niin kyllä tuossa on sen verran paljon koronan puolesta puhuvia tekijöitä, että pidän paljon todennäköisempänä sitä, että kyseessä on ollut korona, kuin että se olisi joku muu. Ainakin lääkärit pystyvät varmasti diagnosoimaan tuon sulkemalla muita vaihtoehtoja pois.

Kävimme viime vuoden maaliskuussa noin viikkoa ennen maan julistamista poikkeustilaan päiväretkellä Uumajassa. Tuolloin lähtöpäivänä oli THL:n kanta se, että Ruotsissa matkustaminen on turvallista. Pari päivää myöhemmin linja muuttui. Muutama päivä matkan jälkeen avovaimolla alkoi flunssa, ja kuumetta oli noin 37.5 astetta. Ei mikään raju flunssa, mutta kuitenkin sellainen, jolla koronatestiin meneminen olisi nykyään itsestään selvää. Tuolloin työpaikka ohjasi kysymään testin tekoa. Vastaus oli, että ei oteta noin lievillä oireilla. Eikä se, että ulkomailla oli käyty, vaikuttanut myöskään asiaan.

Kun linja oli tuolloin tuollainen, on minusta käsittämätöntä, että kyseenalaistetaan positiivisen koronatestin puuttumisen vuoksi tuo mahdollisuus.
 
F

Flonaldo

Sinänsä toivon, että nuo oireet otetaan tosissaan, ja niille etsitään hoitoa riippumatta siitä, oliko taustalla sitten koronavirus, influenssa tai vaikka adenovirus.
Tuossakin lehtijutussa on kolme hyvin erilaista ihmistä. On Lissaboniin maaliskuussa 2020 matkustanut ihminen, jonka taudinkuva siltä ajalta vastaa erittäin hyvin koronaan, ja joka suhtautuu asiaan järkevästi ja johon itseensä myös vaikuttaa terveydenhuolto suhtautuneen täysin asianmukaisesti.

Sitten on toinen henkilö, joka on takuuvarma saaneensa koronan tammikuussa 2020 - ilman että hän oli itse matkustanut Kiinaan, Italiaan tms. Oireet eivät myöskään olleet mitenkään yhtä selvästi koronaan viittaavia. Ollaan lepsuja ja sanotaan että tämän henkilön koronatartunnan todennäköisyys tuossa skenaariossa on 1 / 250 000. Siihen päälle se, että juuri hän (FB-ryhmän diagnosoima!) saa long covidin ja vielä kaikkein pahimman mallisen sellaisen, niin todennäköisyys on luokkaa 1 / 50 000 000.

Se että tämän henkilön kokemusta alettaisiin hoitaa long covidina, olisi hoitovirhe, mikä vain pitkittäisi hänen kykenemistään palaamaan normaaliin elämään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kaikesta huolimatta ystävällinen pitää olla. Esim. itse sanoin marketin jonossa perässä olleelle maskittomalle ystävällisesti, että hänellä on kolme sekuntia aikaa laittaa maski naamalle tai painua vittuun silmistäni. Vaihtoi jonoa.
Minulle jos joku tulisi näin tuolla kaupassa sanomaan, niin siinä saa kyllä joku ihan muu vaihtaa jonoa, kuin minä.

Väliä tulee pidettyä, enkä huohota kenenkään niskaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös