Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 949 866
  • 81 126

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ei näytä kyllä hyvältä Turun tulevaisuus. Aivan karmaiseva tilanne jo nyt ja kohta kaupungissa järjestetään ainakin kahdet kesäfestarit. Mitenköhän Esa lainkaan saa nukuttua?
mun mielestä on vähän epäreilua, että vaan täällä Turussa saadaan nauttia noinkin asiantuntevasta ja neutraalista, kaikki näkökulmat huomioivasta johtavasta lääkäristä tässä pandemiassa. Esalle voisi vastuuttaa myös muita alueita, ehkä jopa koko Suomen.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä tapauksessahan se menisi niin, että nuorilla on ikäänkuin ”lupa” levittää tautia. Olen siitä täsmälleen samaa mieltä, että nuoruuteen kuuluu korostuneesti sosiaalinen elämä, mutta nyt täytyy kuitenkin keskustelun vuoksi vetää joku määritelmä nuoruudelle. Lain mukaanhan olet nuori vielä 29-vuotiaana, mutta ei minun mielestäni se sosiaalisen kehityksen tarve siihen asti kestä, vaan pikemminkin tuohon 25 ikävuoteen mennessä sen on jo oletettava olleen ja menneen.
Ja rohkenen nyt väittää epäsuositusti, että 21-vuotiaskin jo kykenisi sellaiseen ”tapaan nyt 10 ihmistä kesän ja alkusyksyn ajan”, eikä siinä nyt ihan hirveästi menetä.
Niin... 20-30 -vuotiaista aika suuri osa on edelleen opiskelijana. Hieman yksilöstä sitten riippuu, että saako sen tutkinnon kasaan lähempänä 25- vai 30-vuotispäivää. Jos puhutaan tuollaisesta ~21-vuotiaasta, niin oletus ensimmäisen vuoden opiskelijasta ei kovin kaukana ole, alkupäässä opintojaan joka tapauksessa. "Tapaan nyt max 10 ihmistä kuukausien ajan" on tuolle viiteryhmälle koko sosiaalisen ympäristön muuttava rajoitus. Ei opiskelijapiireissä noin pienissä viiteryhmissä toimita, ei ainakaan alkuun, kun niitä sosiaalisia verkostoja rakennetaan. Viimeiset puolitoista vuotta on nuorilta evätty ne normaalit ryhmäytymismahdollisuudet, kun tapahtumat on kielletty eikä edes kampuksille ole ollut asiaa. Väittäisin, että menetettyjä mahdollisuuksia ja kokemuksia on jo tolkuttomasti, niin opiskeluun kuin vapaa-aikaankin liittyen. Osa on siitä selvinnyt paremmin, osa uupunut etäopiskelun arjessa.

Tietenkin kaikilla on loppupeleissä vastuu tekemisistään, niillä nuorilla aikuisilla myös. Kyse on lopulta valinnoista. "Lupa levittää tautia" on hieman karrikoiva ilmaisu. Enemmän kyse on nähdäkseni vapaudesta valita. Elämä jatkuu. Korona on vain yksi vaikuttava muuttuja. Jokainen tekee omalla kohdallaan sen riskianalyysin, pohtii hyötyjä ja haittoja. Paljonko ollaan valmiita koronaa vältellessä jättämään väliin, mihin mennään joka tapauksessa? Eivät nuoret aikuiset jää loputtomiin kotiin, vaikka sitä jotkut vanhemmat eivät suurena uhrauksena pidäkään. Vaikka se ei kaikista suosituin uutiskulma ole ollutkaan, niin kyllä noiden menevämpienkin ihmisten joukossa korona on huomioitu vaihtelevissa määrin. Kyllä siihen vastuullisuuteen moni tuolla pyrkii, vaikka ei kotiin jääkään. Esimerkkejä toki muustakin on, ei sillä.

Nyt alkaa olla puolitoista vuotta maalitolppien siirtelyä takana, niin ehkä se kyllästyminen on ymmärrettävää. Joku selkeä, aidosti pitävä Exit-strategia voisi auttaa ihmisten suhtautumista muuttamaan. Silloin ehkä ihmiset vielä palaisivat menojaan rajoittamaan. Mutta eipä sellaista ole näkynyt, vain se uusi kaksi viikkoa aina vain. Loppukirin alustakin taitaa jo se puoli vuotta olla. En minä ainakaan osaa ihmisiä koronaväsymyksestä syyttää, mielestäni se on ymmärrettävää.

Sormella osoittelulla ja syyttelyllä ei silti saavuteta yhtään mitään. Eivät ne nuoret aikuiset valintojaan muuta siksi, mitä keski-ikäiset somessa huutelevat. Ei se paheksunta niin paljon ketään liikuta. Raskaamman keskusteluilmapiirin sillä tosin aikaan saa, kun mennään negatiivinen syyttely edellä. Ehkä se syntipukkien löytäminen on vain niin tärkeää, että aina pitää joku sormella osoitettava löytyä ihmislle.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Mikäli olet kroonisesti sairas ihminen niin et tuollaista käytännössä saa.

Niin ja vaikka saisikin, niin kaikki sairaudet rajataan vakuutuksen ulkopuolelle. Itsekin joskus aikanaan yritin vakuutusta ottaa, mutta kun sydänvika ja pari muutakin pikkujuttua oli, niin totesin että pitäköön tunkkinsa kun olivat ehtoja tunkemassa.

Kunnollisen valuutuksen saa ihmiselle kun ottaa sen ennen syntymää. Silloin eivät pysty rajaamaan vakuutuksesta pois mitään, mikäli raskaus on edennyt normaalisti. Itsekin olen ottanut lapsilleni vakuutukset ennen syntymää, ja voin kyllä suositella kaikille, joilla vaan taloudellisesti mahdollisuus on. Mitä enemmän lapsi kasvaa, niin sitä vähemmän vakuutukselle on käyttöä, mutta onhan se erinomainen turva. Aina tietää että saa tarvittaessa asiantuntevaa apua, ja kyllä se lapsikin aikuistuessaan osaa vakuutusta arvostaa.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingin kaupunki rekisteröinyt eiliselle 93 tartuntaa. Viikon takaiselle lauantaille rekisteröity 80 tartuntaa, että siinä suhteessa tosiaan nousua.

7-päivän keskiarvo noussut 103 101:stä. 17.7 tämä oli 90 ja 24.7 tosiaan 103. Viikossa tosiaan 12,6% nousua. Toisaalta 10.7 tämä keskiarvo oli 56. 10.7 - 17.7 oli siis keskiarvossa nousua noin 38%. Nousu hidastunut.

Nousu tosiaan tasaantunut. Voi olla pian edessä kohtuullista laskuakin luvuissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nousu tosiaan tasaantunut. Voi olla pian edessä kohtuullista laskuakin luvuissa.

Toivotaan parasta. HUS-alue otti taas eilen pientä nykäisyä ylöspäin, mutta saattoi olla ihan normaalia heiluntaakin. Jotenkin en kuitenkaan vielä usko suurempaan laskuun, vaan sen voisi rokotekattavuuden perusteella uskoa alkavan vasta elokuun puolella, ehkä puolivälissä tai hieman sitä ennen.

Mutta virus on aina ennenkin yllättänyt.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
edellä on keskustelua jäljittäjistä. Pari viikkoa sitten ainakin radiojuontaja Jari Peltola(?) kertoi keväällä käyneen kurssin ja toimineen jäljittäjänä. Jonkin verran siis ainakin muitakin kuin sairaalahenkilökuntaa siinä käytetään.

Joo, tämä on ainakin itselläni ollutkin tiedossa että nykytilanteessakin jo jonkinmoinen osa jäljittäjistä on näitä kurssin käyneitä tai muita taviksia. Kommentoin itse sitä, että se ei mielestäni kuulosta lupaavalta, että otetaan loputkin terveydenhuoltoalan ammattilaiset siitä työstä pois ja ulkoistetaan se kokonaan tai lähes kokonaan muun alan ihmisille.

Itse yritän varoa toisten ammateista tai töistä puhuttaessa tietynlaista "how hard can it be" -ajatusmaailmaa. Vaikka jokin työ ulkopuolisin silmiin näyttäisi kovin yksinkertaiselta tai helpolta, niin useimmiten siellä kulissien takana on kuitenkin asioita, jotka vaativat tietynlaista asiantuntemusta yllättävän paljon. Jäljitystyössäkin voisi kuvitella eteen tulevan esim. tilanteita, joissa pitää puhelimitse yrittää jostain päätellä se, kuinka vakavista oireista tartunnan saanut henkilö langan päässä kärsii ja että pitäisikö hänet opastaa sairaalahoitoon. Sinänsä sen kirjaaminen ylös, missä kukakin on liikkunut, ei varmastikaan ole se vaikein osa, mutta uskoisin että työssä tarvitaan muutakin asiantuntemusta, jotta siihen päätavoitteeseen eli tartuntaketjujen kiinni saamiseen päästäisiin. Tällä hetkellä kun tartuntaketjuja selkeästikään ei kovinkaan hyvällä prosentilla saada isoissa kaupungeissa kiinni, niin tuntuu oudolta että ehdotetaan töiden ulkoistamista th-alan ammattilaisilta muille. Jos tavoitteena on yhä tartuntaketjujen kiinni saaminen, niin kai on loogista panostaa asiaan sekä määrällisesti että laadullisesti. Jos taas tuo ei enää yhteiskunnan ollessa 95% auki ole mahdollista, niin miksi jäljitystyötä nykymuodossaan enää tehdään?

Olisi äärimmäisen mukavaa jos joku jäljitystyötä tekevä tai tehnyt henkilö osallistuisi tähän keskusteluun, ettei meidän keskustelupalstalta huutelijoiden tarvitsisi näillä asioilla keskenämme spekuloida.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Korostan nyt vielä sitä, että kyse on mielestäni tasapuolisuudesta, siinä mitä tulee keskusteluun. Koko epidemian ajan on ollut helposti osoitettavissa sormella mistä vuotaa ja nyt siirretään maalitolppia, jos ei saa sanoa ääneen, että ”korona leviää nuorten aikuisten sosiaalisessa kanssakäymisessä”, jos kuulostaa syyttelyltä, niin silloin vika on kuulijassa.

Eikä nuoret aikuiset ole mikään erityisesti kärsinyt ryhmä, tai ei minun mielestäni voi mitenkään laittaa järjestykseen, että kuka on kärsinyt eniten. Ja jos nyt laitetaan, niin eniten sitä kärsimystä on kuitenkin ollut niillä ihmisillä jotka vakavasti sairastuu ja/tai menehtyy, sekä heidän omaisillaan.

Ja samoilla höyryillä kun vähän nyt menee tunteisiin se, että nuorisosta ollaan huolissaan, niin yksinäisyyttä, masennusta, eristäytymistä ja syrjäytymistä on ollut jo ennen koronaa. Ja kyse ei ole siitä että päästään tapaamaan kavereita, vaan todella isoista ongelmista, toivon että niihin löytyy sitten ymmärrystä.

Ja totean nyt vielä: itse olen työskennellyt koko pandemian ajan lastensuojelun päihdetyössä, jossa korona ei ole näkynyt kuin siinä, että ne muutama joilla on ollut opintopaikka, siellä on ollut etäopiskelua, joka hidastaa kyllä oppimista. Muuten se pahoinvointi on ollut ihan yhtä pahaa kuin ennen koronaa, kavereita on nähty about samoin kuin ennen.

Lähipiirissä on muutamia nuoria aikuisia, heillä on ollut harmia karanteeneista, vaihto-opinnot keskeytyneet, on jäänyt eroon poikaystävästä intin karanteenin vuoksi jne.

Mutta näillekin ihmisille sitä ei pitäisi pelätä sanoa että ”no nyt sitä leviää teidän ikäryhmässä paljon, niin kannattaa kyllä harkita mitä teet”. Se on sitten toinen juttu mitä ne sillä tekee. JA jos tulee tartunta, niin pitäisi pystyä sanomaan ”no, se ei voi olla mikään yllätys, ottaen faktat huomioon”.

Se on todella väärin jos sanotaan ”mene vaan, olet kärsinyt niin paljon” tai tartunnan tullessa sanotaan ”oho, onpa huono tuuri”.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ei muuta kuin lisää rajoituksia. Vain sillä tavalla on vastuullinen ja estetään kuolemat. Muulla ei niin väliä.

 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ymmärrän kyllä että maski jätettynä ruokapöydälle on riski mutta miten itse toimit ravintolaan mennessä? Laitatko käytetyn maskin omaan taskuun ruokailun ajaksi ja pistät tuoreen päälle syömisen jälkeen?

En käytä maskia ravintolassa, kuten ei moni muukaan nykyään. Sillä säästyy ongelmilta ja ei kuormita ympäristöä. Kuitenkin siellä syödään ilman maskia ja ollaan suurin osa ajasta ilman sitä. Joten tuo hetkeksi maski päähän ja heti pois on pelkkää teatteria.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En käytä maskia ravintolassa, kuten ei moni muukaan nykyään. Sillä säästyy ongelmilta ja ei kuormita ympäristöä. Kuitenkin siellä syödään ilman maskia ja ollaan suurin osa ajasta ilman sitä. Joten tuo hetkeksi maski päähän ja heti pois on pelkkää teatteria.
Tuo on ylipäätänsä ihan absurdia pikkumaisuutta, että joku jaksaa tämmöisiin lillukanvarsiin tarttua. Kaikki nämä maski leualla, maski pöydällä kyttääjät.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei muuta kuin lisää rajoituksia. Vain sillä tavalla on vastuullinen ja estetään kuolemat. Muulla ei niin väliä.

Kuka on haluamassa lisää rajoituksia?

Tuostakin muuten sen verran, että tässä jutussa esitetään, että mt-palveluihin on nyt mielettömät jonot. Niihin on ollut mielettömät jonot vuosia ja psykiatrisen hoidon taso on laskenut vuosia.

Suomalaisista vain pälle 40% on korkeakoulutettuja ja nyt ollaan näistä huolissaan, kirjoitetaan oikeen kirjakin. Mites se 60% mitkä on ilman korkeakoulutusta tai ne, joilla ei ole mitään koulutusta? Jos ylipäätään on nuori aikuinen, joka pääsee korkeakouluun, on kyseessä jo etuoikeutettu nuori aikuinen, jonka sosioekonominen asema on korkeampi ja kaikki muutkin lähtötekikät ovat valtaosaa paremmat.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Miten on pikkumaisuutta, että on ilman maskia ravintolassa?
En tarkoittanut tätä, vaan sitä että joku jaksaa funtsia/kytätä sitä, että käykö se maski nyt joskus leualla tai pöydän pinnoilla, ja sitten koohkataan siitä, että voiko sitä maskia enää käyttää jne.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ja tuossa edellä on keskustelua jäljittäjistä. Pari viikkoa sitten ainakin radiojuontaja Jari Peltola(?) kertoi keväällä käyneen kurssin ja toimineen jäljittäjänä. Jonkin verran siis ainakin muitakin kuin sairaalahenkilökuntaa siinä käytetään.

Onkohan tuolla juontajalla jotain SOTE-alan koulutustaustaa? Yritin tässä muutama päivä sitten tarjoilla tuota "voihan jäljitykseen käyttää muitakin kuin alan ammattilaisia joita tarvitaan sairaaloissa ja terveyskeskuksissa", mutta alalla työskentelevä vastakeskustelija tyrmäsi tuon täysin, koska kuitenkin periaatteessa käsitellään ihmisten terveystietoja.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
En tarkoittanut tätä, vaan sitä että joku jaksaa funtsia/kytätä sitä, että käykö se maski nyt joskus leualla tai pöydän pinnoilla, ja sitten koohkataan siitä, että voiko sitä maskia enää käyttää jne.

Sua ei esimerkiksi häiritse, että toisen ihmisen käytetty maski on muutaman sentin päässä omasta lautasesta? Tai että ulkona syödessä tuuli heittää vieraan ihmisen maskin omalle lautaselle. Myönnän olevani pikkumainen, kun nämä ovat itselle tapahtuneet ja en voi ymmärtää tässä tapauksessa muiden käytöstä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Selvä. Siinä tapauksessa ei häiritse myöskään, jos joku siinä vieressä sylkee pöydälle. Olemme eri maailmasta.
Noooh, älähän nyt kuitenkaan sanoja rupea toisen suuhun pistämään.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suomalaisista vain pälle 40% on korkeakoulutettuja ja nyt ollaan näistä huolissaan, kirjoitetaan oikeen kirjakin. Mites se 60% mitkä on ilman korkeakoulutusta tai ne, joilla ei ole mitään koulutusta? Jos ylipäätään on nuori aikuinen, joka pääsee korkeakouluun, on kyseessä jo etuoikeutettu nuori aikuinen, jonka sosioekonominen asema on korkeampi ja kaikki muutkin lähtötekikät ovat valtaosaa paremmat.

Yleensä olen ollut kanssasi samaa mieltä, mutta tässä tapauksessa voin sanoa kahdesta eri roolista, että nyt olen voimakkaan eri mieltä.

Itsehän olen paperilla korkeakoulutettu, mutta olen koko työurani (siis n. 10 vuotta tähän asti) tehnyt hommia, jotka eivät oikeastaan tarvisi kuin ammattikoulupohjan, jos sitäkään. Nykyisessä työssäni koulutuksestani on aivan valtavaa hyötyä työnantajalle, muttei minulle, koska koulutukseni ei näy palkassa. Mainittakoon kuitenkin, että koko tilanne on lähtökohtaisesti ainoastaan tämän idiootin nimeltä peterra vika. Usein tässä keskustelussa polarisoidutaan herkästi, kun ei ymmärrä, että työmarkkinat eivät kohtele meitä etuoikeutettuja korkeasti koulutettuja juurikaan paremmin. On itse asiassa monia aloja, joilla varsin vähäisellä tai olemattomalla koulutuksella tienaa enemmän kuin korkeasti koulutettu. Oma työni on hyvä esimerkki: tuotteemme myyjät voivat tienata jopa 3500 € / kk. Jos kannustemallia leikataan ja myyjien tulotaso laskee niin myyjät lähtevät. Asiantuntijatyölle ei ole esimerkiksi omalla alallani tarvetta, koska myymme pääsääntöisesti bulkkia. Näin ollen koulutukseni hyödyttää ainoastaan firman sisäisissä prosesseissa, joissa olenkin aina eturivissä mukana, koska pärjään ja se on firmalle hyvä homma, kun ei tarvitse erikseen maksaa. Tienaisin enemmän, jos olisin taitavampi myyjä.

Toisaalta minulla on myös työ, joka on pitkälle toteutettavissa etätyönä. Näin ollen olenkin ollut oikeastaan pl. viimeiset viikot koko korona-ajan etätyössä. Työssä käyvän tilanne on ihan erilainen kuin opiskelijan. Olen aiemmin kertonut, että kun aikanaan kertasin, mikä kaikki omissa opinnoissani meni pieleen noin lähtökohtaisesti niin vahingossa huomasin, että fyysinen läsnäolo yliopistolla korreloi voimakkaasti tuloksien ja saavutusteni kanssa. Kun olin yliopistolla fyysisesti paljon (tehtäviä ATK-luokassa, lukemista kirjastossa, syömistä yliopiston ruokaloissa, ystävien tapaamista yliopistoympäristössä) niin tulokseni olivat aivan jotain muuta kuin silloin, kun tein videoluentoja. Minulla oli opiskeluissa myös vuosia, kun en ollut läsnä vaan keskitin voimani video- ja massaluentoihin - tulokseni ja motivaationi heikkenivät merkittävästi. Vastaavaa korrelaatiota on myös muilla.

Työssä tilanne on kuitenkin erilainen, koska lähtökohtaisesti työni laadukas suorittaminen vaatii lähinnä hyvää mieltä ja oikeaa asennetta. Pystyn rakentamaan elämääni pitkälti etätyön ympärille - esimerkiksi itse huomasin, että aamulla lenkkeily korreloi hyvin hyvän mielen kanssa, joten etätöissä pystyn helposti rakentamaan erilaisia rutiineita tuon ympärille. Työpäiväämme myös kuuluu paljon sellaisia hetkiä, kun olen ihmiskontaktissa - tosin puhelimessa. En siis työni vuoksi juuri koe puutetta siitä, ettei minulla olisi ihmiskontaktia. Tilanne yliopistossa on kuitenkin aivan toinen, koska opiskelu on jo lähtökohtaisesti yksinäistä puuhaa eikä sitä ihmiskontaktia oikeasti ole.

Sellaiset työt puolestaan, joissa sitä ihmiskontaktia on - ne ovat olleet koko ajan olemassa. Kaupassa kassat ovat olleet töissä, aspat ovat pyörineet yms. yms. yms. Työmarkkinoilla korona on ainakin mielestäni näkynyt huomattavasti vähemmän kuin opiskelussa. En voisi kuvitellakaan, että nykyolosuhteissa palaisin yliopistolla etäopiskelemaan, koska tiedän, että onnistumiseni tulee vaatimaan ihmiskontaktia ja yliopistossa en saa sitä ellei luentoja ole läsnä. Yliopisto on hyvin yksinäinen paikka jo muutenkin - kyllä sieltä yksin pääsee läpi, mutta nuo ovat usein elämän tärkeimpiä suhteita, jota siellä syntyy. Itse olen muuten yksineläjä, sinkku melkein koko elämäni. Luulen, että minulla olisi aivan erilainen elämä, jos olisin ymmärtänyt silloin aikanaan, mikä on verkoston, ihmisten ja sosiaalisten suhteiden merkitys onnistumisessa. Kuvittelin pitkään, että pärjään oikeasti yksin. Kukaan ei pärjää yksin ja kaikki tarvitsevat verkostoja. Jos olisin käyttänyt opintoni toisin niin uskon, että olisin voinut löytää jopa itselleni suhteen ja elämäni nyt olisi aivan toista. Ymmärsin tämän kaiken myöhässä.

Yliopisto & AMK ovat ottaneet kaikista eniten osumaa, koska siinä itse opiskelussa ei ole mitään sosiaalista. Sosiaalisuus täytyy tuoda ulkoa ja se on kiellettyä. Sen lisäksi, että se on kiellettyä sitä on myös yhteiskunnallisesti tuomittu voimakkaasti. Jalkapalloturistit saivat kokea vain pienen osan siitä, mitä opiskelijat saivat kuulla koko vuoden 2020. Kaikki yhteisöllisyys, jolla tavoitellaan hyvää, on jonkun etätyöläisen mielestä vastuutonta. Ihmisten elämä on sidosteista ja noita rikkinäisyyksiä on tullut nyt paljon lisää. Korkeakoulu on yksinäinen paikka olla yksin - siellä niitä ihmisiä vasta tarvitaan. Nyt meillä on ollut tilanne, jossa KAKSI ikäluokkaa eivät ole edes saaneet lupaa rakentaa verkostoa. Sen seuraukset ovat ihan valtaisat.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
edit. Nuorten syyttelyyn olen kyllästynyt, hehän tässä suurimpia kärsijöitä ovat olleet etäopiskelun muodossa sekä sosiaalisen elämän ja harrastusten kieltämisten vuoksi.

Nooo, "ketä sattuu ja kuinka paljon".
Kyllä tässä ihmisiä on isolla kädellä kuritettu, oli sitten mitä ikää tai sosioekonomista taustaa tahansa. Henkinen ja fyysinen terveys sekä taloudellinen tilanne ottanut osumaa aikas monella, ja vaikea ehkä järjestykseen laittaa. Nuorissakin niin paljon eroja, kun kotiolot vaikuttaa isosti jne.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tänään 360 tartuntaa. Viikkotasolla nyt 2816. Viikkotasolla tartunnoissa 26% nousua.

HUS:n 7pv:n saldo 1450. Nousua viimeviikon luvuista 14,5%.

Varsinais-Suomen 7pv:n saldo 312. Nousua viimeviikon 7pv:n luvusta 44,5%.

Pirkanmaalla 7pv:n saldo 290. Nousua viimeviikon 7pv:n luvusta 41,3%.

Päijät-Hämeen 7pv:n saldo 166. Nousua viimeviikon 7pv:n luvusta 26,5%

HUS:n luvut tulee pikkuhiljaa alaspäin, kuten Päijät-Hämeessäkin. Pirkanmaa ja Varsinais-Suomi kovassa nousussa.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta näillekin ihmisille sitä ei pitäisi pelätä sanoa että ”no nyt sitä leviää teidän ikäryhmässä paljon, niin kannattaa kyllä harkita mitä teet”. Se on sitten toinen juttu mitä ne sillä tekee. JA jos tulee tartunta, niin pitäisi pystyä sanomaan ”no, se ei voi olla mikään yllätys, ottaen faktat huomioon”.
Tuskin ketään haittaa, jos sanotaan "koronaa leviävän paljon nuorten aikuisten ikäryhmässä". Aika moni kokee ongelmaksi sen, kun viesti kääntyy muotoon "nuoret aikuiset levittävät koronaa". Tyylinsä vuoksi kyseessä on kaksi aivan eri lausuntoa. Toinen on suhteellisen neutraali toteamus, toinen on suhteellisen suora syytös. ...ja tässä on saanut tuota jälkimmäistä lukea jatkuvasti siellä täällä vuoden mittaan, varsinkin somen puolella. Eikä se viesti aina ole ollut edes noin nätisti muotoiltu, mutta sisältö on samansuuntaista ollut pitkään. Koskee toki laajemminkin eri viiteryhmiä. Kyllähän esim. futisfanit aika surutta niputettiin yhteen ja samaan nippuun, riippumatta siitä, kuinka vastuullisesti siellä suuri osa yksilöistä toimi Pietariin matkatessaan.
Kaikille yrityksille sosiaalisten yhteyksien ylläpitoon on tuomitsija löytynyt, aivan riippumatta siitä kuinka pieniä tapahtumia opiskelijat esim. syksyllä yrittivät ensimmäisen vuoden opiskelijoiden mukaan saamiseksi. Jotain pitää kuitenkin yrittää jo henkisen hyvinvoinnin vuoksi.

En minä tosin ole vakuuttunut siitäkään, että näistä "mitäs läksit" -tyyppisistä lausunnoista mitään iloa olisi. Ei niistä ikinä ole tainnut olla, mutta ainahan niitä joku viljelemässä on.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lisään vielä tuohon yllä olevaan @rinne viestiin sen, että viesti on aika monotoninen syyttävyyden lisäksi.
Aika voimakkaasti on viljelty ihan sieltä 2020 alusta alkaen sitä, ettei meillä ole vaihtoehtoa. Pakko, ei vaihtoehtoa, ei voi mitään, kukaan ei tätä halua.

Meillä on tiloja. On täysin mahdollista ollut koko ajan järjestää yliopistoissa pienryhmäopetusta osalta opiskelijoista. Kierrätystä, selvitettävyyttä, seurantaa. Isot tilat ovat tyhjillään. Itse asiassa pelkästään Tampereen yliopistolla on niin paljon isoja ja jättimäisiä saleja, jotka ovat olleet tyhjänä, että siellä olisi hyvä mahdollisuus ollut koko tämän ajan järjestää varsin turvallista opetusta. Ei kaikille, mutta niille, jotka kipeiten sitä tarvitsevat.

Monotoninen viesti, ettei ole vaihtoehtoa on huono viesti. On ollut vaihtoehto, muttei ole ollut riittävää halua järjestää sitä. On koettu helpommaksi (jostakin syystä) mennä tällaisilla mekaanisilla rajoituksilla. Kun tilanne tällä tavalla pitkittyy niin nyt mielestäni tämä on ihan jo yhteiskuntavastuun kantamista, että mahdollistetaan ainakin opintonsa aloittaville turvallisia tapoja kohdata toisiaan yliopistolla sekä ainakin heille opetusta pienryhmissä ja paikan päällä. Joku graduaan lopetteleva ei välttämättä kuitenkaan siellä yliopistolla enää pyörähdä, mutta erityisesti kandivaiheen opiskelijoille tuota - ja paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös