Enhän minä sanonut että väität noin, vaan sen ettei tuo laskelmasi pidä paikkaansa. Ei edes silloin, vaikka kaikki rajoitteet poistettaisiin eikä uusia laadittaisi, kun määrät kohoavat.
Pystytkö täsmentämään, että minkä kanssa laskelma ei pidä paikkaansa? Jos sen kanssa, että miten korkealle tartunnat kohoaisivat todellisuudessa, niin siitä olen täysin samaa mieltä. Tuo vain laskee, minkä verran jo saavutetulla ja tästä eteenpäin kehittyvällä rokotusasteella on R-lukua laskevaa vaikutusta. Ja käyttää oletuksena sitä, että tuo "R=2.2 ilman rajoituksia ja rokotuksia" -arvio pitäisi paikkaansa. Sen jälkeen tuo on ihan puhdasta matematiikkaa. Tartunnoissa on lähtökohtana tämän päivän tilanne. R-luku pysyy tuolla yli yhden vielä pitkään, vaikka rokotukset etenevät, ja korkoa korolle -ilmiö näkyy tartunnoissa.
Se, miksi malli ei anna realistisia tuloksia johtuu lähinnä yhdestä asiasta: todellinen tartuntaluku vaihtelee, ja on hyvin epätodennäköistä, että se rajoitusten purun jälkeenkään olisi tuota 2.2-luokkaa (jota rokotukset siis toki pudottavat). Tähän on mielestäni kaksi syytä. Ensimmäinen on se, että R-luku olisi arvioitu väärin. Toinen on se, että ihmisten käyttäytyminen voi hyvinkin palautua kohti normaalia varsin hitaasti, ja siksi tuo jää alemmas.
Tosin korkeampiakin rajoittamattoman R-luvun arvoja on esitetty. R=3 on tällainen, joka vastaa melko hyvin tätä laumasuojan arvioitua rajaa, eli 70% rokotusastetta. Tuolla R-luku skaalautuisi arvoon (1-0.7)*3 = 0.9, mikä saa jo tartunnat laskuun.
Voit toki olla sitä mieltä, että rajoitusten jatkamiselle on perusteet. Ne perusteet ei vain kestä enää minkäänasteista kriittistä tarkastelua yhteiskunnan yleisen edun vuoksi.
Olen itse sitä mieltä, että rajoitusten täydellinen purku on mahdollista silloin kun seuraavat ehdot täyttyvät:
1. Ilmaantuvuusluku on laskenut pysyvästi luokkaan <25
2. Väestöstä on rokotettu 70%
3. Riskiryhmistä suurin osa on rokotettu kahdesti.
Nämä ehdot täyttyvät viimeistään heinäkuussa. Osa jo aiemmin.
Olen siis sitä mieltä, että rajoituksia pitää purkaa sen mukaan, miten epidemiatilanne etenee eri alueilla. Monella alueella on jo hyvin hyvä tilanne, ja kaikkialla mennään oikeaan suuntaan.
Sinä saat toki olla sitä mieltä, että rajoitukset pitäisi purkaa heti, mutta itse näen edelleen vaarana sen, että tämä hyvä kehitys onnistutaan romuttamaan nopeasti. Rokotusaste ei vielä anna mahdollisuuksia täyteen vapauttamiseen. Kuukauden päästä tilanne on jo ihan toinen.
Noiden rajoitusten haittavaikutukset on ajaneet jo aikaa sitten hyötyjen edelle, puhumattakaan puhtaasta valehtelusta päättäjien ja THLn osalta. Näitä on syytä tarkastella tarkemmin, kunhan hallitus pääsee panikointivaiheesta irti. Mulle on suuri mysteeri, että mm. Kiuru saa julkisesti valehdella asioista ilman seurauksia ja väitänkin että toisenlaisella hallituscombolla näihin olisi lehdistön toimesta tartuttu varsin ponnekkaasti.
Ymmärrän hyvin tämän näkökulman. Minäkin olen valmis purkamaan rajoituksia monin osin, etenkin alueellisesti. Kirjoitin pari päivää sitten tähän ketjuun oman näkemykseni siitä, miten asia todennäköisesti tulee menemään, ja miten itse näkisin sen järkeväksi. En nyt ala toistaa enää itseäni.
Minusta suurin järjettömyys rajoituksista on niiden sekavuus ja eri aloja eri tavoin kohtelevat pykälät. Alueiden erot pitäisi huomioida paljon paremmin. Ja tarkastelussa kannattaisi huomioida kahden viikon tartuntojen lisäksi myös niiden kehitys viikon ajalta.
Viimeksi muokattu: