Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 926 097
  • 81 126
Suosikkijoukkue
IFK
Lähinnä varmaan vihjailu siitä, että tartuttaa jonkun lähimmäisen riskiryhmäläisen perintörahojen tms... toivossa. Tuollaisen kirjoittaminen kertoo siitä, että sulla alkaa tän koronan suhteen iso pyörä heittää.

Niin. @Clubittaja kulma on, että rokotteen saatuaan ei ole mitään syytä 'himmata' jonka tulkitsin niin, että voi vapaasti hillua ympäriinsä, koska rokote "estää sairaalaan joutumisen."

Mun mielestäni on todellista lähimmäisen rakkautta huomautaa, että näkemys sisältää tiettyjä riskejä. Olen pahoillani, jos tämä taas pahoittaa jonkun janipetterin mielen, mutta kun koen olevani näkemyksessäni oikeassa, niin voit toki kaikin mokomin sen haastaa, ja kertoa, että mikä meni väärin?
Eli lyhyesti; kummalla pyörä heittää, sillä joka kuvittelee rokotteen antavan täyden suojan itselle ja kontakteille, vai minulla, joka näen tietyn riskin?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä päätös, koska siellä on tilanne mennyt todella pahaksi. Myös sulun kesto on positiivinen asia. Virolaiset ovat suhtautuneet aivan liian huolettomasti virukseen tähän asti. Uskoisin varustamoiden vaatimien testitulosten yhdessä tämän päätöksen kanssa heijastuvan positiivisella tavalla meidänkin tilanteeseen.
Viron tilanne on nyt niin paha, että yksiselitteisesti laivat pitäisi pakottaa jäämään satamaan ja ”Etelä-Helsingin pojilla” ei ole mitään asiaa Suomen puolelle seuraavan ~4-6 viikon aikana. Sama pätee toki myös toiseen suuntaan sillä poikkeuksella, että jos joku Suomesta haluaa Viroon reissata, niin saa myös jäädä sille reissulle vähän pidemmäksi aikaa. Nyt olisi hyvä sauma jämäkkään toimintaan. Rajat säppiin vaan ja hallinnollisen sekä linsäädäntöteknisen limbon ehtii hoitaa myöhemmin keväällä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Koronaviruksen hävittäminen kokonaan ei liene enää mitenkään realistista. Toisaalta mitenkään realistista ei ole myöskään se, että ihmiskunta heittäytyy tämän rajoitusrumban kanssa tämän viruksen ympärille tästä hamaan tulevaisuuteen.

Rokotteet eivät ole idiootinvarma keino suojautua virukselta. Mutta niin merkittävästi ne kuitenkin ihmisiä suojaa, että niiden avulla me palaamme takaisin normaaliin elämään samalla hyväksyen sen, että virus jää tänne edelleen pyörimään ja jotain toimenpiteitä se tulee jatkossakin vaatimaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
@Lätty-ylämummo Sinulla, koska luulet, että näitä poikkeusoloja pitäisi jatkaa ikuisuuksiin, vaikka lukuisat asiantuntijat sanoo, että koronasta voi tulla meille vuotuinen vieras. Jossain vaiheessa pitää ja pitää saada meidän kansalaisten hieman höllätä, koska pian ei ole vitun väliä onko saanut piikin vai ei, kun mieli sanoo stop. Se oli mulla se pointti, paitsi ei edes ollut, vaan tuollainen henkilöön menevä vihjailu asiasta mistä jenkit kai käyttää nimitystä "manslaughter" tai jotaan. Toki sorruin vihjailuun itsekin, sori siittä.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli lyhyesti; kummalla pyörä heittää, sillä joka kuvittelee rokotteen antavan täyden suojan itselle ja kontakteille, vai minulla, joka näen tietyn riskin?
Kuinka meinaat elää tuon riskin kanssa, vaikka sitten kun se uusi normaali koittaa?

Jos meinaat kovasti käyttää nykyisenlaisia keinoja, kuten sosiaalinen etäisyys, maski jne..niin teitkö jo niin aiemmin, aikaa ennen koronaa?

Kyllähän itsekin toivon, että ihmiset edes hieman oppisivat tästä: pesemään käsiä, jäämään kotio kun on sairas jne..

Mutta haluan silti suurimmaksi osaksi palata vanhaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellainen hyvä puoli koronan sairastamisessa on, että pelko siitä että voi sairastua koronaan pieneni 100%.

Tuo vihjailu siitä että osa tartuttaisi fyrkkakummia perinnön toivossa oli kyllä aika ala-arvoinen. Mutta jotenkin toivoisi, että ihmiset täällä saisi jonkinlaisen keskitien siinä että jos nyt kärjistetysti toinen uskoo että rajoitukset tuli jäädäkseen ja hyvä niin, toinen taas on edelleen siinä ”tää on vaan flunssa”.

Oma olo on pysynyt päivän mittaan melkolailla stabiilina, eli ei kuumetta sitten aamun.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja näin. 3vk ensimmäistä annoksesta tuo suojan taudin vakavaa muotoa - eli käytännössä sairaalaan joutumista vastaan.

Rokotusten jälkeen ei kyllä ole mitään syytä himmata.

Paitsi sitten, kun se ei olekaan juuri tasan kolme viikkoa tiettyjen yksilöiden kanssa. Ja näitä yksilöidä ei tietenkään etukäteen tiedetä, vaan se selviää kantapään kautta. Ei se rokotus mitään jeesusvoimaa ihmiselle tuo. Mutta toki, jos sulla on ensikäden tietoa siitä, keitä ei mitkään varoajat koske, niin pistä tulemaan.

Elämä jatkuu, mutta ei se nyt muutamasta viikosta voi olla oikeasti kiinni. Väitän, että vikat kahdeksan viikkoa ovat vähemmän perseestä kuin ekat yhdeksän oli. Eikä kenenkään tarvitse himassaan kyykistellä, mutta maskia voi tietyissä olosuhteissa olla järkevää käyttää, huolehtia turvaväleistä ja käsihygieniasta rokotuksen saamisen jälkeenkin. Mutta toki tartuntojen määrälläkin on ratkaisevan suuri merkitys. Jos virusta ei ole paljon liikkeellä, todennäköisyys tartunnalle pienenee. Mutta tämä nyt on tietysti ihan itsestäänselvä asia.

Eikä mua just sun kohtalo niinkään kiinnosta, vaan enemmänkin tämän koko maan tilanne. Kun ei vaan jaksaisi tätä enää yhtään pidempään kuin on ihan pakko. Ihmiset kärsii, talous kärsii, kaikki kärsii. Siksi kaikenlainen juostenkuseminen on nyt vähän herkkä aihe, kun sitä on täällä nyt valtaapitävien toimesta harrastettu lähemmäs vuosi.
 
Suosikkijoukkue
IFK
[/QUOTE]
Ihan mielenkiinnosta.

Kuinka täällä eletään kun on rokotettu se osa populaatiosta, joka rokotteen ottaa? Olettamuksina: rokote ei anna täyttä suojaa ja joku heikompi silti tautiin saattaa kuolla.

Erittäin hyvä kysymys.
Valitettavasti voin vastata vain omasta puolestani.
Omassa elämässä maski tulee todennäköisesti pysymään varusteena pahimpina influenssa aikoina. Matkustamistani pandemia tulee rajaamaan vuosia, koska mielenkiintoni on alueilla, joilla virus tulee pyörimään pitkään. Tämä seikka vaikuttaa sosiaaliseen elämääni, koska aion vältellä ihmisiä, jotka ovat matkustaneet omasta mielestäni korkean riskin alueilla. Lentäminen on korkea riski. Itselläni rokotus on viikon kuluttua, eikä se vaikuta nyt omaksumaani elämäntapaan yhtään. Livelätkä, konsertit, leffat teatterissa ja mökkisessiot isolla porukalla ovat edelleen jäissä. Ravintolaan yksin tai kumppanin kansaa, jos se on asiakasmäärältään hyväksyttävissä. Vältän julkisia, mutta joudun niitä käyttämään. Työtä on tehtävä edelleen, ja sen näen itselleni suurimpana riskinä tartunnan saamiseen. Iäkkäimpiä tuttavia ja sukulaisia kohtaan sitä mukaa, kuin heidän rokotussuojansa on toisen pistoksen myötä riittävä. Eli en vielä kuukausiin. Jos tiedän jonkun lähipiiriini kuuluvan olevan rokottamaton riskiryhmäläinen, niin en häntä kohtaa. Kaikkia maailman murheita ei hartiat kanna, mutta 'himmailematta' elämistä pidän juuri nyt erittäin huonona ratkaisuna.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos tässä pitäisi odottaa tilannetta, missä jokaisella ihmisellä on 0 % mahdollisuus tartuttaa ketään muuta, sitä ei tapahtune meidän elinikämme aikana.
Asia on juuri näin. Tämä virus ei täältä tule enää minnekään katoamaan, ja tie ulos tästä tilanteesta ovat täysin yksiselitteisesti rokotteet. Sen vuoksi ihan jokaikisen kynnelle kykenevän on ne mentävä ottamaan.

Me jotka emme ole vielä mieleltämme niin pahasti järkkyneet, että jäisimme loppuiäksemme pelkäämään tätä virusta, alamme ainakin elämään täysin palkein välittömästi, kun se vain on mahdollista.

Tilanne varmaankin vaatii nyt sen, että ihmiset konkreettisesti näkevät tartuntamäärien romahduksen ja sen, että ne eivät siitä enää samoissa mitoin nouse ylös, vaikka ihmiset rupeavatkin taas elämään samalla tavalla, kuin aikana ennen koronaa. Tästä lähtee sellainen lumipalloefekti pyörimään, joka tahkoaa meidät ulos tästä henkisestä lamaannuksen tilasta, johon tämä virus meidät on ajanut.
 

arpa80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Erittäin hyvä kysymys.
Kiitos, hyvä vastaus!

Vastauksessasi kuitenkin jonkinlainen ajatus, mitä se uusi normaali sinulle on. Eikä se kait niin kaukana ole siitä normaalista, mitä itse ajattelen normaalin olevan. Sinulla on joku riski, jota hieman loivennat esim. Käyttämällä maskia. Ehkä itsekkin, joskus vielä tämän jälkeen maskia naamallani pidän, vaikka nyt ehkä ajattelisin että ei enää koskaan.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@BOL en nyt tiedä mitä oikein ”tietyillä yksilöillä” haet takaa, mutta se 3 viikkoa nyt on käsittääkseni satojen tuhansien ottanalla tehdyissä tutkimuksissa määritelty fakta ja lisää dataa saadaan ympäri maailmaa kokoajan. Sinulla ilmeisesti on parempaa tietoa, jos noihin ei voi luottaa? @Flonaldo lienee minua parempi kertomaan näistä, mutta otannan pitäisi olla kyllä riittävän suuri.

THL:n asiantuntijan mukaan Suomessa riskiryhmät on rokotettu viimeistään huhtikuun lopussa. Sen jälkeen rajoituksia aletaan viimeistään purkamaan ja nopeasti.

Toki yksilöhän voi tältä taudilta halutessaan suojautua käytännössä maailman tappiin. Ruoat saa niin kaupasta kuin ravintolasta himaan, etätyön kyllä löytää ja ketään ei ole pakko nähdä. Jokainen menee oman riskinsietokykynsä mukaan, mutta koko maailmaa ei voi enää toiseksi vuodeksi pakottaa pelkäämään.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Kuinka meinaat elää tuon riskin kanssa, vaikka sitten kun se uusi normaali koittaa?

Jos meinaat kovasti käyttää nykyisenlaisia keinoja, kuten sosiaalinen etäisyys, maski jne..niin teitkö jo niin aiemmin, aikaa ennen koronaa?

Kyllähän itsekin toivon, että ihmiset edes hieman oppisivat tästä: pesemään käsiä, jäämään kotio kun on sairas jne..

Mutta haluan silti suurimmaksi osaksi palata vanhaan.

Itsekin heinäkuussa ajattelin ja toivoin tuon vanhaan palaamisen olevan mahdollista. Nyt en. Maailman ja Suomen on muututtava. Seuraava pandemia voi oikeasti olla paljon tappavampi, ja tämä nykyinen todisti, ettei yhdelläkään maalla ole riittäviä valmiuksia torjua sitä. Muutaman maan edullinen sijainti ei ole valmius, vaan onni onnettomuudessa. Suomalaisessa lainsäädännössä täytyy tehdä todella iso remontti, jossa tarvitaan viisaitten ja todella terävästi maailmaa eteenpäin katsovien ihmisten työpanosta. Tässä työssä kansalaisilla on todella iso vastuu äänestää eduskuntaan ihmisiä, joilla on muutakin meriittejä kuin paskanpuhuminen tai jollan laidalla istuskelu.

Ennen koronaa olin aivan samanlainen uuvatti tällaisen uhkan edessä, kuin kaikki muutkin. Pidin skifileffojen tapajaviruksia aivan naurettavina leffajuonina, enkä niistä piitannut. Vielä helmikuussa olin sitä mieltä, että korona saadaan meillä hoidettua sairaanhoitojärjestelmän ja kehittyneen yhteiskuntajärjestelmän yhteistyönä. Tuo illuusio on rapautunut täysin, Tartuntatautilaki osoittautui toimimattomaksi, mutta eniten olen kauhistunut kuntien ja AVI:en täydellisestä kyvyttömyydestä/haluttomuudesta tehdä lailla velvoitettua työtä pandemian torjumiseksi. Siihen on pakko tulla muutos. Jos halua tai paukkuja ei ole, niin lait on muutettava sellaisiksi, että vastuu on vain ja ainoastaan hallituksella. Tuollaisen lainsäädännön luominen on vuosien työ, ja siihen on paneuduttava todella huolella.
Kansalaisiin en luota paskan vertaa. Osa on niin tyhmiä, ettei tämäkään episodi saa ymmärtämään mistään mitään. Käsien pesut ja hihaan yskimiset unohtuu juhannuksena kusilaariin valuvien aivosolujen myötä. Mutta toivon nuorison heräävän pullamössömaamme luomasta nyt virheelliseksi osoittautuneesta lintukoto-ajattelusta, ja alkavan luoda kansainvälisempää ja aktiivisempaa maata, jossa ymmärrettäisin tolkuttoman lentoliikenteen mahdollistamat riskit suuriinkiin katastrofeihin. Tämä 'räkäyskä' oli harjoitus, joka on syytä ottaa tosissaan varoituksena siitä, mitä joskus voi olla edessä.
 
F

Flonaldo

@BOL en nyt tiedä mitä oikein ”tietyillä yksilöillä” haet takaa, mutta se 3 viikkoa nyt on käsittääkseni satojen tuhansien ottanalla tehdyissä tutkimuksissa määritelty fakta ja lisää dataa saadaan ympäri maailmaa kokoajan. Sinulla ilmeisesti on parempaa tietoa, jos noihin ei voi luottaa? @Flonaldo lienee minua parempi kertomaan näistä, mutta otannan pitäisi olla kyllä riittävän suuri.
Kyllä niihin on vasta-ainepitoista verta vuodatettu litra, gallona tai pint jos toinenkin. Lisäksi tosiaan nyt putoilee koko ajan dataa miljoonista ihmisistä. Rokotteen vaikutus alkaa näkyä ~12. päivän kohdalla ja se nousee aika tasaisesti 21. päivään asti. Adenovirusvektori-rokotteet jatkavat "muhimistaan" vielä jopa 50. päivään asti, mutta se 21-50 päivien välillä tapahtuva tehon kasvu on jo hyvin marginaalista.

Ja kaikilla rokote ei tietysti toimi ollenkaan / toimii heikommin. Sen sijaan sellaista ei datassa ole näkynyt, että olisi ihmisryhmä, millä rokotteen vaikutus nousisi vasta selvästi myöhemmin kuin 21. päivän kohdalla.
 

J.Petke

Jäsen
Nyt taidetaan mennä päivässä nro. 7 ja fiilis on kuin kopio edellisistä päivistä. Kuumetta aamupäivästä vähemmän mutta illalla taas 38,5. Yö oli vähän hankalampi kuin edellinen, sillä taisi lääkkeen vaikutus loppua kesken yön. Haju- ja makuaisti edelleen kateissa.

Olen muutenkin hivenen miettinyt, että antaako kuumeen vaan jyllätä ilman parasetamolia, kun eikö se ole merkki siitä, että keho taistelee virusta vastaan? Onko kenelläkään mielipidettä?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt taidetaan mennä päivässä nro. 7 ja fiilis on kuin kopio edellisistä päivistä. Kuumetta aamupäivästä vähemmän mutta illalla taas 38,5. Yö oli vähän hankalampi kuin edellinen, sillä taisi lääkkeen vaikutus loppua kesken yön. Haju- ja makuaisti edelleen kateissa.

Olen muutenkin hivenen miettinyt, että antaako kuumeen vaan jyllätä ilman parasetamolia, kun eikö se ole merkki siitä, että keho taistelee virusta vastaan? Onko kenelläkään mielipidettä?
Kuume nousee joo tosta syystä, mutta lääkkeen ottaminen ei vaikuta siihen kropan omaan reaktioon. Se kuume on ikäänkuin merkki taistelusta, ei taistelu.

Tsemppiä!
 
F

Flonaldo

Juu, ei kannata jättää kuumelääkettä ottamatta, siitä ei seuraa kuin oma pahempi olo. (max. 3g päivässä toki!)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
THL:n asiantuntijan mukaan Suomessa riskiryhmät on rokotettu viimeistään huhtikuun lopussa. Sen jälkeen rajoituksia aletaan viimeistään purkamaan ja nopeasti.

Ihan mielenkiinnosta: onko tämä toive siitä, miten pitäisi mennä, vai uskotko näin myös tapahtuvan? Minä en lähtisi ihan pelkästään sillä tekemään rajoitusten nopeaa purkua, että riskiryhmät on saatu rokotettua, vaan tekisin päätökset tartuntatilanteen perusteella. Hallitus saattaa olla jopa tiukemmalla linjalla.

Itse uskon, että rajoituksia aletaan purkaa hallitusti viimeistään toukokuun loppupuolella, mutta joitain jää vielä kesän loppuun asti voimaan. Festarit saattavat olla vielä tiukassa tältä kesältä, mutta muuten edetään hyvää vauhtia koti vapautta. Nyt käsillä oleva kolmas huippu saisi jäädä viimeiseksi. Neljäs huippu jossain touko- tai kesäkuussa aiheuttaa tarpeetonta viivettä tuohon vapautumiseen.
 
Suosikkijoukkue
IFK
@Lätty-ylämummo Sinulla, koska luulet, että näitä poikkeusoloja pitäisi jatkaa ikuisuuksiin, vaikka lukuisat asiantuntijat sanoo, että koronasta voi tulla meille vuotuinen vieras. Jossain vaiheessa pitää ja pitää saada meidän kansalaisten hieman höllätä, koska pian ei ole vitun väliä onko saanut piikin vai ei, kun mieli sanoo stop. Se oli mulla se pointti, paitsi ei edes ollut, vaan tuollainen henkilöön menevä vihjailu asiasta mistä jenkit kai käyttää nimitystä "manslaughter" tai jotaan. Toki sorruin vihjailuun itsekin, sori siittä.

Ikuisuus on niin pitkä aika, että tavallisena kuolevaisena vältän koko sanan käyttöä, kun en ihan varmasti hahmota, että kuinka pitkä aika on kyseessä. Haluaisin rajoitukset vex NYT mikäli se olisi mahdollista. Mielestäni ei nyt ole. Itse olen mennyt elämässäni läpi paljon pahemmistakin vitutuksista, kuin mitä tämä korona on toistaiseksi tarjonnut. Pelkäänkö, no en. Sanooko mieleni stop. Ei taatusti. Mun pointtini täällä on ollut, että miksi emme itse ota vastuuta tartuntojen torjumisesta, ja ole hetken ilman kontakteja? Onko se vaikeaa, vai viekö se kohtuuttoman palan elämästä? Muutama viikko? Onko tämä nyt valittu tie se oikea, että pidetään rajoituksia yllä kiihdyttämällä tartuntojen määrää? Näistä rajoituksista päästään irti alle kuukaudessa, jos jokainen niin haluaa. Kaikki ei tunnu haluavan. Minä haluan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, varmasti, tai toivottavasti ainakin tästä on nyt jotain opittu. Kirjoitin jo kuukausia sitten, että meillä on ihan samanlaiset orgiat käynnissä kuin ennen koronaa, jahka piikkiä on lihassa tarpeeksi monella kansalaisella. Mutta en nyt oikein hahmota, että mitä väliä sillä on, vaikka se maski lentää juhannusjuhlilla sinne kusilaariin, kun todennäköistä on, että se nostetaan takaisin naamalle, ei sieltä laarista, mutta apteekin laarista, jos seuraava pöpö saapuu tänne. Tätä on nyt vuosi harjoiteltu ja jonkinlaista lihasmuistia luulisi olevan tavan tasalakeillakin. En näe mitenkään realistisena vaihtoehtona sitä, että Suomessa pitää säilyttää välirauhan tyylinen valmius siinä mielessä, että taloutta, tai ihmisten toimeliaisuutta ei koitettaisi palauttaa ennalleen. Siitäkin koituu damagea ihan kunnolla. Sekoilua on riittänyt maskikaupoista vaalien siirtoon ihan riittämiin ja toivon mukaan siitä vedetään nyt johtopäätökset, vaikkakin pidän tätä meidän tilannetta kuitenkin aika hyvänä. Keväällä pelkäsin vähän minäkin, voin myöntää, ja olin sen 2kk täysin linnoittuneena kotiini ihan pakollisia käyntejä lukuunottamatta, mutta kyllä mä antaisin ihmisille kuitenkin oikeuden muuttaa tilannekuvaansa sen tiedon valossa, mitä meille valtiovallan taholta syötetään, vaikka se sangen repaleista välillä onkin. Minä olen hieman pessimistisempi kuin veli @Clubittaja ja uskon, että rajoitusten purkaminen etenee samoin askelin kuin viime kesänä ja elokuussa ollaan lähempänä normaalia ja kenties Eppu Normaalia mitä keikkoihin tulee.

Ja tarkennetaan tuota valmiutta vielä, että toivon (jälleen kerran), että tietyt tahot osaa vetää johtopäätökset toiminnastaan ja muuttavan tekemisensä tasoa, tai tajuavan vetää kellokortin viimeisen kerran ja etsivän muita tehtäviä. Ei paraatiovea auki tarvitse jättää, vaikka ihmiset terasseille suuntaavatkin.

Hauskaa sinänsä, että tänään sattui naaman eteen facefeedissä jonkun kreuzbergiläisen vuokrakämpän mainos ja tuli kyllä aika jännä fiilis kroppaan. Kaupunki on mulle erittäin rakas, mutta vielä enemmän tuli fiiliksiä ihan siitä reissusta, tai asumisesta siellä kauemmin kuin pidennetyn viikonlopun ajan. Vaikka vihaan lentämistä ja on korona, niin ei nuo matkafiilarit näemmä ole poistuneet minnekään.
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Mun pointtini täällä on ollut, että miksi emme itse ota vastuuta tartuntojen torjumisesta, ja ole hetken ilman kontakteja? Onko se vaikeaa, vai viekö se kohtuuttoman palan elämästä? Muutama viikko? Onko tämä nyt valittu tie se oikea, että pidetään rajoituksia yllä kiihdyttämällä tartuntojen määrää? Näistä rajoituksista päästään irti alle kuukaudessa, jos jokainen niin haluaa. Kaikki ei tunnu haluavan. Minä haluan.
Minun nyt hankala ymmärtää miten voit puhua muutaman viikon rajoituksista ja niiden noudattamisesta - ja kuitenkin rajoitusten jatkamisesta sen jälkeen, kun koko väestön massarokotukset ovat pitkällä?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin itselle muuten vaikea uskoa, että seuraava pandemia yllättää noin housut nilkoissa. Varmasti varautumistaso on ihan eri kuin vuosi sitten.

Lisäksi historia nyt näyttää siltä, että tässä saadaan olla muutama kymmenen vuotta rauhassa ennen kuin osuu tuulettimeen uudestaan. Veikkaan, että rokotteiden ja lääkkeiden kehitys jatkuu entistä tiuhemmin.

Koronan erityisin piirre on minun mielestä se, että se muutti meidän käsitystä siitä että ei ollakaan turvassa, kupla puhkesi ja sen käsittäminen on aika vaikeaa. Tavallaan kaikki reaktiot mitä tässäkin ketjussa nähdään on ihan luonnollisia, on se sitten suurta pelkoa tai vähättelyä. Molemmissa on kuitenkin kyse siitä miten toimii ”predatory detection system”. Toisilla on hiukan primitiivisempi systeemi ja toisilla se näyttää olevan niin latentti, että vasta kun susi puree jalasta alkaa tapahtumaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Minun nyt hankala ymmärtää miten voit puhua muutaman viikon rajoituksista ja niiden noudattamisesta - ja kuitenkin rajoitusten jatkamisesta sen jälkeen, kun koko väestön massarokotukset ovat pitkällä?

Niin. En pidä mahdottomana, että viruksesta syntyy mutaatio, joka ei pidä nykyisiä rokotteita minään. Se voi olla tuontivirus, mutta pois ei ole suljettu mahdollisuutta sen syntymiseen täällä. Siksi katsoisin kansalaisten vapaaehtoisen pidättäytymisen kontakteista kaikkein nopeinpana ja halvimpana tienä tartuntojen alas painamiseksi, mikä vähentää muuntoviruksen syntymisen mahdollisuutta oleellisesti. Rokotukset helpottavat tilannetta oleellisesti noin 6kk sisällä. Muutama viikko olisi mielestäni lyhyempi aika.

Siitä en saa kiinni, että missä olen sanonut rajoitusten jatkuvan massarokotusten jälkeenkin?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun pointti on se, että joka tapauksessa rokotuksen saamisen jälkeen kaikki ei muutu silmänräpäyksessä vanhaksi normaaliksi. Kun henkilö x saa rokotuksen, henkilö y ei välttämättä ole sitä vielä saanut ja jos tätä ei omassa käytöksessä huomioi, paska voi osua tuulettimeen ja sitten taas itketään, kun pitää suojella terveydenhoitojärjestelmää.

En mä ole istumassa himassani loppuikääni. Tässä kurimuksessa on mennyt reippasti yli vuosi ja muutama viikko loppupäässä ei keikuta isossa kuvassa laivaa enää, mutta se voi oikeasti pelastaa ihmishenkiä. Onko se sitten viikko vai kolme rokotuksen jälkeen, on aika lailla se ja sama. Toivoisin, että mahdollisimman moni ymmärtäisi sen ja käyttäytyisi sen mukaan. Mutta jokainen tietysti päättää omasta toiminnastaan, kuten tähänkin asti. Niin kuin vaikka nyt ne rajojen yli tulleet raksaäijät, joita ei vittuakaan kiinnosta onko koronaa ja kuka sen saa. Kun kiinnostaa vaan se oma napa ja itselle tärkeät asiat, muista viis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös