Mä olen vähän yllättynyt tästä tosielämän maskipoliisien puutteesta. Monesta paikasta on saanut tällaisesta lukea, mutta omalle kohdalle ei ole mitään osunut. Liikun ilman maskia, mutta yhtään ainoaa kertaa ei kukaan ole mitään sanonut, edes taustalla kovaäänisesti jollekin kaverilleen. Kaikki henkilöt, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat myös olleet ihan normaalin kohteliaita.
Itselle tuli tuossa toissapäivänä mummo iholle Sokoksen alakerran paketinjonotustiloissa ja penäsi syitä "miksi en käytä". Ilmoitin, että lähinnä uskon etäisyyksien pitoon ja ylimääräisten kontaktien karsimiseen ja itse maskien vaikutus epidemiaan sen verran marginaalinen, että en koe tarkoituksenmukaiseksi kyseistä uskontunnustusta/sakramenttia. Mummo tähän passiivisagressiivisen oloisena "Jaha... kiinnostaa vaan ihmisten syyt... pitää miettiä muita". Tähän jouduin sitten hieman vittuilevaan sävyyn kirjahyllylle puhuen toteamaan, että itse en tuntemattomia juuri livenä gallupoisi.
Oli tosiaan ensimmäinen yhteenotto, tähän asti pärjännyt vain saamalla pahoja katseita. Maskienpitäjät saa pitää maskeja, ei ole multa pois enkä kampanjoi mitään. Pitäkää ihan niin pitkään kun haluatte tämän tasoisia kulkutauteja työstää tai miten ikinä vastaavasti perustelette itsellenne käytöstänne tai tapojanne.
Mukavaa olisi näin yhteiskunnan jäsenenä tietää jo vähän ennakkoon, koska tällainen stunttaus alkaa uudestaan mahdollisesti sitten joskus. Jos pohditaan, että perus influenssakausi on kansanterveydellinen uhka arvolla "1" ja tavallista ärhäkämpi influenssa on 1.2-1.5 ja annetaan koronalle vaikka pisteet 2.5 (koska tuhovoimainen etenkin vanhemmassa väestössä). Eli jos yhteiskuntaa vaanii tulevaisuudessa n. 1.6-2.4 tällä uhka-arvio -pisteytyksellä oleva epidemia, lähteekö samat ruljanssit käyntiin... Minusta mielenkiintoinen kysymyksensä. Ylipäätään kun monet nykymaailman vitsauksista ja taudeista kun lähtee suhteuttamaan samaan uhka-arviokenttään saadaan mielestäni toimintaohjeita, joiden mukaan olisi promotoitavissa varsin vahvat puuttumiset vaikkapa siihen tupakkaan tai muihin elintapoihin. Suomessa ei yksinkertaisesti kuuluisi kenties olla laillista tupakoida ollenkaan. Ei riitä, että tupakkalain ensimmäinen luku ilmoittaa, että lain tarkoituksena on saada tupakointi Suomessa loppumaan. Ties kuinka monta sairaspoissaoloa ja menetettyjä työvuosia kys. syöpäkääryle aiheuttaa! Lienee myös syytä ottaa lapsi huostaan tupakoivalta vanhemmalta. Ai muka ylireagointia? Niin joistain voi vaikuttaa myös koronatoimet. Miksi haluatte altistaa lapset passiiviselle tupakoinnille jo kehdosta... Tupakoinnin vähentyminen on Suomessa pysähtynyt, tarvitaan ryhtiliike.
"Cigarette smoking is responsible for more than
480,000 deaths per year in the United States, including more than
41,000 deaths resulting from secondhand smoke exposure. This is about one in five deaths annually, or
1,300 deaths every day."
Ainiin, väärin verrattu koska korona on korona. Vain koronalla on väliä uuden normaalin aikakaudella. Maskikyttääjille olisi silti ainakin luonteva siirtyä röökikyttääjiksi, toivottavasti tuleva lainsäädäntö lähtee myös nykyistä voimallisemmin ajamaan tavoitettaan ja kyttääjille saadaan välineistö kondikseen puuttua asioihin.